Heeft iemand onder jullie, soms een bouwplan, of een site waar die opstaat voor het opbouwen van een reverser DCC format, combatibel met Roco( je weet wel bij loops krijg je kortsluiting, is ook geschikt voor kruiswissels)Want met DPDT on/on schakelaartjes ( Tony je hebt gelijk hoor) is er nog steeds kortsluiting op mijn engelse wissels . Dit ondanks de nauwkeurige isolatie van deze. Misschien zijn er onder U die wel zulke reverser al gebouwd hebben, misschien is het met KIS op te lossen ?? Of zijn er onder U die andere oplossingen hebben ( graag een tekeningkje aub) Railmatr. Peco code 75 Zelf de flayer bij de wissel is geen oplossing en is al geprobeerd :D:D
Klein vraagje nog. Heeft iemand ooit al eens een flatcabel gemaakt voor het program.[:)] van decoders via de comp, ik bedoel dan USB, aansluiting voor DCC , das misschien nog eens een nuttig iets niet
Men spreekt altijd van downloaden , maar ik kan me goed voorstellen, dat er onder ons mensen zijn die niet weten hoe het tot stand brengen, en door welke soort van instrumenten men hiervoor nodig heeft
Daarom misschien een artikel in MSM ook nuttig Tony ???
citaat:
Geplaatst door argilla
Heeft iemand onder jullie, soms een bouwplan, of een site waar die opstaat voor het opbouwen van een reverser DCC format, combatibel met Roco( je weet wel bij loops krijg je kortsluiting, is ook geschikt voor kruiswissels) Of zijn er onder U die andere oplossingen hebben ( graag een tekeningkje aub) Railmatr. Peco code 75 Zelf de flayer bij de wissel is geen oplossing en is al geprobeerd [:D][:D]
De oplossing die door Peco gegeven wordt werkt gewoon. Kwestie van goed aansluiten en isoleren.[;)]
Hier staat het schema van de LK100 van Lenz
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/lk100.html
Wim
Argilla,
Heb op mijn website keerlusmodules staan die een relais schakelen op basis van stroomdetectie. Daar is misschien wat mee te doen voor U.
Volg link hieronder en kijk in hoofdstuk Zelfbouw.
Succes.
citaat:
Geplaatst door argilla
Klein vraagje nog. Heeft iemand ooit al eens een flatcabel gemaakt voor het program.[:)] van decoders via de comp, ik bedoel dan USB, aansluiting voor DCC , das misschien nog eens een nuttig iets niet
Men spreekt altijd van downloaden , maar ik kan me goed voorstellen, dat er onder ons mensen zijn die niet weten hoe het tot stand brengen, en door welke soort van instrumenten men hiervoor nodig heeft
Daarom misschien een artikel in MSM ook nuttig Tony ???
Eigenlijk begrijp ik deze vraag niet, wat wil je weten?????
Wim
Voor Wim
heb alles dubbel gechekt ( samen met Dirk). Voor DCC format werkt dit dus weldegelijk niet. Trouwens het is afgebeeld in de gebruiksaanwijzing als " analoog" Geloof me; zelf Dirk , onze elekrtronica genie in onze club kwam tot dezelfde bevinding.Dcc heeft een aparte reverser nodig Wim Peco geeft hier geen aanduiding over
Voor het schema bedankt Wim. Toch ben ik geen elektronica man maar zal aan Dirk vragen het voor mij te fiksen thx Wim
Wim, heb je ook eentje zonder relais. ?? de in de handel zijnde ( duur) zonder en gaat dit wel Wim ik bedoel zonder ??
Dat van die flatcabel een schema meer niet [:D][8D]
citaat:
Geplaatst door argilla
Wim, heb je ook eentje zonder relais. ?? de in de handel zijnde ( duur) zonder en gaat dit wel Wim ik bedoel zonder ??
Dat van die flatcabel een schema meer niet [:D][8D]
Sorry, maar ik heb een beetje moeite met je zins opbouw, eerlijk gezegd begrijp ik je niet. Dus kan ik je ook niet antwoorden.
Mvg
Wim Ros
citaat:
Geplaatst door argilla
Voor Wim
heb alles dubbel gechekt ( samen met Dirk). Voor DCC format werkt dit dus weldegelijk niet. Trouwens het is afgebeeld in de gebruiksaanwijzing als " analoog" Geloof me; zelf Dirk , onze elekrtronica genie in onze club kwam tot dezelfde bevinding.Dcc heeft een aparte reverser nodig Wim Peco geeft hier geen aanduiding over
Dit is wat er over geschreven wordt:
Wiring Double-slip Electrofrog Turnouts for DCC:
The following was contributed by Dale Gloer, dale.gloer@telus.net
It has essentialy 2 frogs and 4 set of hinged point rails. The point rails are attached in pairs to two throw bars. That is, one throw bar moves 4 points. It requires 2 switch machines. Each frog is wired to the machine that moves the throw bar opposite it. (It is really 2 turnouts overlaid on each other, if you treat it as two turnouts, everything makes sense.)
I have 2 Peco code 75 electrofrog double slips. They come with frog power wires attached and require some method of routing frog power, I use a set of contacts on the Tortoise switch machines to do this. Just follow the instruction sheet. The only thing that I did as a mod was to add bond wires across the point hinges. Four of the bonds were easy to install, the other 4 requred a little creativity.
Except for adding bonds, which you would do to improve reliability whether DCC or not, Dale is basically saying that you don't need to do anything special to use the Peco Electrofrog Double-slip with DCC. Just follow the instructions that come with the turnout. - Allan
Vrij vertaald, je hoeft niet echt iets speciaals te doen om het dubbele kruiswissel geschikt te maken bij het gebruik van DCC. Je hoeft alleen de instructies te volgen die bij het wissel geleverd worden.
Je moet het kruiswissel zien als twee normale wissels.
Wim
Bron:http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm#a5
Ik heb zo'n idee dat marc - als ik zijn vraag goed begrepen heb, tenminste - niet alleen met dat engels wissel als probleem kampt, maar dat er ook nog een keerlus op is aangesloten.
Neen, het gaat enkel over die auto reverser . Gewoon dat schema meer niet. De schemas die tot hiertoe gezien heb 5 via Wim) zijn er allamaal met relais. Maar zoiets moet toch electronisch te maken vallen niet ?
Dus een schema voor een auto reverser. Meer nietZeg Wim als dit nog geen Nederlands is ........[;)]
[:)]Thanks anyway for reading this item on the forum Beter zo Wim[:p]
citaat:
Geplaatst door argilla
Neen, het gaat enkel over die auto reverser . Gewoon dat schema meer niet. De schemas die tot hiertoe gezien heb 5 via Wim) zijn er allamaal met relais. Maar zoiets moet toch electronisch te maken vallen niet ?
Dus een schema voor een auto reverser. Meer nietZeg Wim als dit nog geen Nederlands is ........[;)]
[:)]Thanks anyway for reading this item on the forum Beter zo Wim[:p]
Yep, dat is een stuk beter.
Maar wat is het probleem dan met zo'n relais?
Een relais kost hooguit een paar euro, als je het met transistors wil, kost het je minimaal 4 vermogens transistoren, en dan ben je net zoveel geld kwijt. En daarbij komt dat een relais in deze situatie de betere oplossing is.
Wim.
Precies zo zou ik het ook geformuleerd hebben, Wim!
yep, misschien heeft Wim en Tony wel gelijk. Goed geen probleem , ik zal het bekijken en heu........ proberen het project tot een goed einde te brengen. Toch fijn als je kan terugvallen op de ervaringen van collega's - spoorders niet ?[:D]
En anders h? Maarekske, die Engelsman eruit mieteren en vervangen door twee mooie slanke wissels. Je hebt toch ruimte genoeg?
Toegegeven, ze bestaan in het echt, maar zijn in model a p... in the a..[:(]. De keerlusmodule van Lenz werkt blijkbaar erg goed, al hoor je de relais erin wel eens klapperen.
Ik ben voor iemand een baan aan het ontwerpen (L, benen van 6,5 en 4,5 m!!) en daar komt g??n DKW in hoor (wel eentje van Brekina[;)])
Daar die baan "dubbel enkelspoor" is, een toegevouwen hondebeen, zal de problematiek zich daar ook stellen als je van de hoofdsporen naar de rangeersporen bvb wil gaan. In dat geval kan je problemen vermijden met een Z-schakeling (cab control in 't Engels) waarbij je een trafo of een booster "toewijst" aan een bepaald baangedeelte.
De naastliggende baandelen moeten dan om goed te zijn wel dubbelzijdig ge?soleerd worden (beide railstaven) en ik ben op zoek naar een truc om sluitingen tussen regelaars of boosters te vermijden.
Dat was ook al mijn gedacht Tony. Die DLW er uit nemen en vervangen door wissels. Uiteindelijk Tony is dat de simpelste oplossing. Men mag ook niet vergeten dat in werkelijkheid DKW heel duur waren om te leggen ( wissels ook maar minder) en daarom steeds tot het absolute minimum beperkt werden ( als het echt niet anders kon).Een ander vraagje : komt KIS ook met een wisseldecoder voor motoraangedreven wisseltongen?? Het is nml zo; ik gebruik Torqs als aandrijving.En die motors van Chalumano schijnen ook niet slecht te zijn. In Modelrailroader heb ik er ook gezien maar, deze hadden wel schakel mogelijkheden( switches ) , van het soort die Peco ook gebruikt.Zijn in de US wel een stukje goedkoper ( verzending niet meegerekend of course) Enfin zal eerst die DKW er uit doen en vervangen . We zien wel Tony[;)]
Oh nog iets: ik wist niet dat Roco 3 afwerkingsniveau's heeft. Dat van playtime en prof. dat wel. Maar nu zie ik op de webstek ook nog "Platin" als afwerkingsniveau. Voor de veeleisende verzamelaar en modelbouwer staat erbij. Iemand ervaring hiermee ???
citaat:
Geplaatst door Wim
citaat:
Geplaatst door Wim
citaat:
Geplaatst door argilla
Een ander vraagje : komt KIS ook met een wisseldecoder voor motoraangedreven wisseltongen?? Het is nml zo; ik gebruik Torqs als aandrijving.En die motors van Chalumano schijnen ook niet slecht te zijn. We zien wel Tony[;)]
Argilla,
Daar hoeft KIS helemaal niets voor te maken, dat is er al, met deze schakeling maak je van iedere wisseldecoder een wisseldecoder geschikt voor motorische wisselaandrijvingen.
Simpeler kan het haast niet.[;)]
Wim
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/LA010.gif)
2 x BD679
2 x 10k
Bedankt Wim juist wat ik nodig had [8D]
Erg goed Wim! En helemaal in de stijl van KIS[;)]
Wie simpeler weet mag het zeggen!
Zo te zien moet je dus een decoder hebben ( een wisseldecoder) of ben ik mis? Ik dacht dat je aftakte van de booster of ben ik weer mis Tony
En dat is nu iets wat ik niet heb ( wisseldecoder) wat kan ik nu doen
Argilla,
Kijk op mijn site //www.funkyrail.nl eens in het hoofdstuk digitaal.
Geeft een beknopt overzicht van alle benodigde componenten en hoe dat samenwerkt in digitaal modelsporen.
een ingeving: is het mogelijk dat Roco zelf een keerlus ( autoreverser) in de produktenlijst heeft zitten ?? Wie weet meer ??
Ja, die van LENZ...[;)]
citaat:
Geplaatst door argilla
een ingeving: is het mogelijk dat Roco zelf een keerlus ( autoreverser) in de produktenlijst heeft zitten ?? Wie weet meer ??
Ehhh, even denken, ja ik denk dat het de LK100 van Lenz is. www.lenz.com[8)][8)][8)][;)]
Wim
citaat:
Geplaatst door argilla
Zo te zien moet je dus een decoder hebben ( een wisseldecoder) of ben ik mis? Ik dacht dat je aftakte van de booster of ben ik weer mis Tony
En dat is nu iets wat ik niet heb ( wisseldecoder) wat kan ik nu doen
Argilla, als je geen wisseldecoders gebruikt, dan kan het met een gewone gelijkspanning, welke je via een dubbelpolige omschakelaar aansluit op je wisselmotor aandrijving.
Of via een schakelaar met diodes.
Wim
Wim
Ja inderdaad Tony en Wim de LK100. Ga hem bestellen bij de Prest . [:D]
Omdat ik op mijn (geplande) baan ook een keerlus zitten heb, heb ik mij ook al zo'n LK100 van Lenz aangeschaft.
Maar ik heb me al laten vertellen dat bij dit systeem (met relais) en nog vonken optreden wanneer de lok de isolatiestukken tussen de rails overschrijdt... Systemen die werken zonder relais zouden dit probleem niet hebben... Er zit op de LK 100 wel een potmetertje om de gevoeligheid in te stellen, maar dit zou niet helemaal afdoend werken ???
Zimo (en blijkbaar ook nog andere fabrikanten) heeft zo'n systeem, maar dat kost dan wel heel wat centen meer dan de Lenz ...
Iemand enige ervaring dienaangaande ???
Benny
citaat:
Geplaatst door dieseltje
Omdat ik op mijn (geplande) baan ook een keerlus zitten heb, heb ik mij ook al zo'n LK100 van Lenz aangeschaft.
Maar ik heb me al laten vertellen dat bij dit systeem (met relais) en nog vonken optreden wanneer de lok de isolatiestukken tussen de rails overschrijdt... Systemen die werken zonder relais zouden dit probleem niet hebben... Er zit op de LK 100 wel een potmetertje om de gevoeligheid in te stellen, maar dit zou niet helemaal afdoend werken ???
Zimo (en blijkbaar ook nog andere fabrikanten) heeft zo'n systeem, maar dat kost dan wel heel wat centen meer dan de Lenz ...
Iemand enige ervaring dienaangaande ???
Benny
Benny,
Het is in het volgende draadje al aan de orde geweest, een dure LK100 of zoiets is helemaal niet nodig, het kan gewoon via de eindafschakeling van een wissel.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=940
Volledig Kiss dus.
Wim