Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: ERVIN op 17 september 2010, 19:09:56 PM

Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: ERVIN op 17 september 2010, 19:09:56 PM
Ik denk eraan om mijn anti-slipbandjes van mijn reeks 77/78 te vervangen door " gewone" wielen , maar hoe zit het dan met de trekkracht van de locs , ik moet er wel bij vertellen dat ik meestal in treinschakeling rij met deze locs.

Sommigen zweren bij anti-slipbandjes, andere gooien ze er direct af , wat is jullie bevinding over deze materie.

Omdat het erg moeilijk is om het onderstel van een reeks 77/78 te verwijderen wil ik hier even over brainstormen met jullie.;)
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Johan Poelmans op 17 september 2010, 19:25:26 PM
Bwa, dat hangt er een beetje vanaf. Toen ik nog enkel mijn 7747 en mijn timesavertje had was ik er aan aan het denken om de antislipbanden eraf te halen: vermits je op een timesaver behoorlijk traag rijd is stroomafname cruciaal.

Maar nu ben ik een grote baan aan het bouwen met een aantal hellingen (waaronder 2 klimspiralen tegen de 3%), en ik denk dat het hier toch beter is om de antislip te laten zitten....
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Greg op 17 september 2010, 19:46:18 PM
Mijn ervaring is dat ik het meestal toch merk als een loc zijn antislipbandjes kwijt is.

Zeker op een lichte loc maakt het wel wat verschil als je met een redelijke sleep onderweg bent. Vaak worden zelfs korte bochten of hellingen een probleem.
Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik vrees dat bij lichte locs het effect negatief zal zijn.
In mijn geval gaat het dan om de marklin V160 die niet veel weegt en snel grip kwijt raakt, bij de 77/78 is dit niet anders als ik het mij goed kan herinneren kwam die ook al veel sneller in de problemen dan andere locs.[;)]
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: PeterBrz op 17 september 2010, 20:03:37 PM
Waarom zou je je slipbandjes eraf doen? Is er een bepaalde reden?

Groeten, Peter
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 september 2010, 20:22:57 PM
Antislipbandjes verminderen de stroomafname. Elk wiel met zo'n rubberbandje kan je voor de stroomafname niet meer meetellen.
En die bandjes zijn een belangrijke bron van vervuiling van de baan. Dat zijn voor mij de redenen om ze te vervangen door gladde wielen, waar mogelijk.
Je verliest wel aanzienlijk aan trekkracht. Ik heb metingen gedaan waaruit blijkt dat een wiel met bandjes ongeveer 5 keer zoveel wrijving heeft als een glad wiel.
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: OMC op 17 september 2010, 20:41:41 PM
Ik heb die anti-slipbandjes uiteindelijk ook van mijn 77 afgehaald, het leek of hij wheelslip had maar uiteindelijk bleek het doodeenvoudig te gaan om een acuut stroomtekort + de bandjes die nauwelijks nog grip gaven. Een 77 is op zich al een vrij zware loc en dat gebruik ik nu optimaal (als de machientjes al eens rijden ...)
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: ERVIN op 17 september 2010, 20:58:13 PM
@Peterbrz , de reden is zoals Klaas aangeeft , stroomafname en vuil beperken , die locs rijden hier dagelijks h??l wat rondjes , maar bedankt voor de nuttige antwoorden hier collega's , we zullen het eens gaan testen.
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: trainfreak op 17 september 2010, 20:59:59 PM
Bij mij wou de 77 niet rijden zonder anti-slipbandjes...
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: ERVIN op 17 september 2010, 21:41:11 PM
Momenteel verlopen de testen hier uitstekend , de 7804 is nu zijn rondjes aan het rijden zonder anti-slipbandjes en met 14 beladen containerwagons aan de haak , op de hellingen geen enkel probleem , ook vertrekken vanop een helling is geen enkel probleem , en wat blijkt , op de wisselstraten , met de laagste snelheid , kruipt hij heerlijk verder over alle meest ingewikkelde kruisingen zonder dat zijn lichten ook maar ??nmaal flikkeren!!!

Ik denk dat ik hier alle locs ga ontdoen van slipbandjes , alleen nog geschikte wielen vinden zonder slipbandjes.[:I]

Dus test is geslaagd!![:p]
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 september 2010, 21:49:20 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Momenteel verlopen de testen hier uitstekend , de 7804 is nu zijn rondjes aan het rijden zonder anti-slipbandjes en met 14 beladen containerwagons aan de haak , op de hellingen geen enkel probleem , ook vertrekken vanop een helling is geen enkel probleem , en wat blijkt , op de wisselstraten , met de laagste snelheid , kruipt hij heerlijk verder over alle meest ingewikkelde kruisingen zonder dat zijn lichten ook maar ??nmaal flikkeren!!!

Ik denk dat ik hier alle locs ga ontdoen van slipbandjes , alleen nog geschikte wielen vinden zonder slipbandjes.[:I]

Dus test is geslaagd!![:p]



Gaat dat blijven duren ? [:0]
Forceer jij je machines op de lange duur niet [:(!]
Toch nog eens over nadenken![?]
Misschien plaats je de volgende keer : hoe komt het dat mijn 77ers aan kracht moeten inboeten ? Hoe komt dat ?[V]
Toch nog een een nachtje over slapen !
Groeten Peter[;)]
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: ysbeer op 17 september 2010, 22:02:39 PM
Het lijkt mij dat er geen problemen met de lok zijn te verwachten.
Waarom zou het ook,als de lok niet doorslipt is er geen verschil voor zonder en met.
Vraag blijft of het echt een enorme verbetering is voor de stroomafname.
De meeste loks hebben ook veertjes op de wielen met bandje,en juist bij een wissel lopen de meeste loks in het puntstuk op de flens.
En in bochten raak de flens ook de rails.
Maar ik weet het niet,het kan maar het hoeft niet zo te zijn
wim
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Gerolf op 18 september 2010, 00:31:45 AM
Rijden zonder antislipbandjes heeft ongetwijfeld voordelen:
- beter elektrisch contact (meer stroomafname-punten)
- minder vervuiling van je rails (rubber laat sporen na)
- oogt mooier (tenminste: als de bandjes zichtbaar zijn)
Nadeel: minder wrijving, dus kans op doorslippen, dus verlies aan trekkracht.
-> Indien je locs voldoende adhesie (gewicht) hebben en je hellingen niet te steil zijn en je slepen niet te lang ?n vlot bollen: niks aan de hand [;)]
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: evan op 18 september 2010, 09:12:08 AM
Ik rijdt met Amerikaanse/ Canadese modellen en die zijn te vergelijken met Mehano en Roco locs qua techniek en gewicht en die modellen hebben standaard geen antislipbandjes.  Werkt prima zonder enig probleem met een trein van 4m.

Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 september 2010, 09:25:09 AM
Inderdaad, antislipbandjes zijn een typeisch Europees verschijsel. Amerikaanse modellen zul je zelden aantreffen met rubbertjes.
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Bert Ossevoort op 18 september 2010, 09:25:23 AM
Erwin,mooi te lezen dat de 77ers ook een goede trekkracht hebben zonder ,kan melden dat de roco 62ers het ook prima doen zonder [bij mij al enige tijd zo rijdend]
Heb ook enkele e-lokken geprobeerd ,trekkracht werd minder heb ik het aantal slipbandjes terug gebracht naar 1 ,en dat werkt ook prima.
Wat de amerikanen betreft die rijden toch zelden met 1 lok er voor als de sleep 4m is,of een vlakke baan ??!!
En dubbeltractie gaat nu ook beter ,was voor mij een reden om de diesels geen slip banden te geven daar ik vaak in dubbeltractie rij ,en als er iets snelheidsverschil is,is er minder wrijving.
Alleen waar halen we nog mehano wielen vandaan?voor evt de 51ers..
Bert.
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: conducteur op 18 september 2010, 09:38:41 AM
Op de hoeveelste as van de loc staan de antislipbandjes? Het zou wel eens kunnen zijn dat ze op de verkeerde liggen. Ze moeten op de 1ste as van het tweede draaistel liggen. (kzou et nog eens moeten controleren hoe ik het doe, dat heeft zijn welbepaalde redenen, betere stroomafname en grotere trekkracht...)
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Riny op 28 november 2010, 10:14:30 AM
Ik heb hier dan een vraag over.

Hoe zit het, bij het verwijderen van de antislipbandjes, dan eventueel met stijgingen in het traject of spiraal?

Ik stel deze vraag omdat ik ook 2 rail Hornby 00 locs heb zonder antislipbandjes.
Bij het zoeken naar (Hornby) modelbanen via youtube valt mij op dat ik geen enkele baan tegengekomen ben waarin een stijging zit.
Niveaus lijken wel gescheiden voor zover ik dit kan achterhalen.
Titel: Anti-slipbandjes
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 november 2010, 14:21:32 PM
In Engelse modelspoorbanen zitten inderdaad zelden stijgingen.
Je vindt bij Engelse en ook bij Amerikaanse fabrikanten bijna nooit antislipbandjes. Die bandjes zijn een typisch verschijnsel van het Europese vasteland.