Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Johan Poelmans op 19 juli 2010, 23:02:19 PM

Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 19 juli 2010, 23:02:19 PM
Hey iedereen,

Ik ben een baan aan het plannen voor op mijn zolder. Daar zou ik een kopstation willen inplannen waar een stam van 6 I11 + reeks 13 inpast (Voorlopig laat ik me inspireren door Genk), dan nog ergens een doorgaand stationnetje aan een diesellijntje (zoals dat van lommel bijvoorbeeld), en last but not least een containerterminal aan het kanaal. Dat allemaal op mijne zolder van ongeveer 6x6 ;)

Nu, met die containerterminal zit ik een beetje met mijn handen in het haar. Een beetje containertrein moet al vlug 6 a 7 wagons bevatten, en er is een mogelijkheid dat deze door 2 locs getrokken wordt. We zitten dus al vlug aan 2m30 opstelspoor, wisselstraat en klimspiraal op het einde niet inbegrepen.

Elektrisch getrokken treinen moeten eerst naar een opstelspoor vanwaar een rangeerlok overneemt. Indien containersporen kopsporen zonder omloopwissel op het einde zijn is dit opstelspoor trouwens ook voor dieseltractie nodig.

Ik heb al wat opties proberen uit te tekenen, maar blijkbaar ben ik nu zo een inspiratieloos geval dat ik dat niet ingepast krijg op 6 meter... Zijn er mensen die al eens iets vergelijkbaars hebben uitgewerkt op deze treinlengtes?
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: OMC op 19 juli 2010, 23:56:58 PM
Hallo Johan, ik kan je enkel maar zeggen dat de meeste containerterminals in onze Antwerpse Haven een omloopspoor of tenminste een doodlopend spoor hebben om de locs toe te laten van front te wisselen. Ik geloof - ben er niet geheel zeker van - dat op bundel Antwerpen-D.S. - Angola de lengte van de langste spoor 733 meter is. Natuurlijk kan je dit zelf aanpassen naargelang de lengte van je eigen goederentreinen. Voor tips in de praktijk op 1:87 zijn er mensen op dit forum die beter geplaatst zijn dan ik en die je wel de nodige ervaringen en informatie kunnen verschaffen [:)]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 20 juli 2010, 10:44:08 AM
citaat:
Geplaatst door OMC

Hallo Johan, ik kan je enkel maar zeggen dat de meeste containerterminals in onze Antwerpse Haven een omloopspoor of tenminste een doodlopend spoor hebben om de locs toe te laten van front te wisselen. Ik geloof - ben er niet geheel zeker van - dat op bundel Antwerpen-D.S. - Angola de lengte van de langste spoor 733 meter is. Natuurlijk kan je dit zelf aanpassen naargelang de lengte van je eigen goederentreinen. Voor tips in de praktijk op 1:87 zijn er mensen op dit forum die beter geplaatst zijn dan ik en die je wel de nodige ervaringen en informatie kunnen verschaffen [:)]


Mja, daar is de situatie zo dat elektrische locomotieven de goederentrein tot in een rangeerbundel brengen, en dat vanaf daar (eventueel met een tussenstop aan de rangeerheuvel) een reeks 77 de wagons verdeelt over de haven. Een omloopspoor in de losbundel zelf is daar voldoende. Althans dat is de logica die er volgens mij achter zit ;)

De grootste beperking die ik mezelf opleg is net dat ik elektrische locomotieven met containers wil zien aankomen en de containers wil omgerangeerd zien door een diesel ;)

PS: net even gekekel op google maps: de containerhaven op de zuidelijke kade van het 'delwaidedok': daar ligt een grote bocht tussen de losbundel en een kleine rangeerbundel. Dit is nu wel diesel, maar als ik die bundel elektrificeer, dan heb ik meteen een oplossing op beperkte lengte. Alleen wordt de boel wat breder, maar dan heb ik meteen ruimte om containerstockage te modelleren tussen beide bundels.

Is het eigenlijk realistisch als ik treinen opduw doorheen zo een bocht?
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: mark7758 op 20 juli 2010, 10:59:22 AM
Kijk eens bij deze terminal. Is echt niet zo groot.
http://www.bing.com/maps/#JnE9LmFuZ2xldXIlN2Vzc3QuMCU3ZXBnLjEmYmI9NTAuNjUxNDE2NDkyNTcwMyU3ZTUuNjc4MjEwMzMyOTg5NjklN2U1MC41NzE1NjkyODYwNDI0JTdlNS41MjA5Njg1MTE3MDA2Mw==

Angleur en dan aan de kant van de maas.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 20 juli 2010, 12:19:13 PM
Ik vind hem niet? Of toch? Aan de overkant van Kinkempois, na de verlading van rollen staal?
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: marCOntainer op 20 juli 2010, 12:51:33 PM
Hallo Johan,

Kijk eens op deze site:
//www.modellbahn-container.de

Helemaal onderaan bevindt zich een link naar de Gleisplan-Datenbank met voorbeelden van (H0) sporenplannen voor een containerterminal. Hopelijk doe je er wat inspiratie van op.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: PeterBrz op 20 juli 2010, 12:56:15 PM
ahaa nog een containerliefhebber [:D] leuk zo! Dit wordt interessant!
Welk soort wagons en/of containers heb je zoal Johan?

Groeten, Peter
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 20 juli 2010, 14:19:49 PM
citaat:
Geplaatst door PeterBrz

ahaa nog een containerliefhebber [:D] leuk zo! Dit wordt interessant!
Welk soort wagons en/of containers heb je zoal Johan?

Groeten, Peter



Nog niet zo gek veel. 6 stuks van die B-models Sgnns, 5 stuks van die Roco rongenwagens, en dan nog 3 HUPAC T4 wagons (die laatste zijn pas binnen en nog niet gemonteerd). En dan een zootje containers van Walthers en piko.

@marCOntainer: merci voor de link. Weet ik weer naar wat te surfen zometeen ;)
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: vanmiegroet op 20 juli 2010, 18:13:44 PM
Je kan eigenlijk kiezen welk deel je het liefst hebt maar ,als je het een groot wilt zal je het andere waarschijnlijk moeten loslaten
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 20 juli 2010, 22:50:19 PM
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Je kan eigenlijk kiezen welk deel je het liefst hebt maar ,als je het een groot wilt zal je het andere waarschijnlijk moeten loslaten


Mja ik ben er vandaag eigenlijk achter aant komen dat dat extra diesellijntje de moeilijkheid is. Op 6 meter krijg ik een hele grote containerterminal kwijt, aan de andere kant van de kamer kan ik op diezelfde 6 meter een kopstation kwijt. Maar dan heb ik zogoed als niets meer over als paradespoor. OF tenminste, als ik de verbinding tussen de 2 als diesellijn houd, dan mag ik alvast begin puzzelen aan klimspiralen....
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: mark7758 op 21 juli 2010, 17:49:44 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ik vind hem niet? Of toch? Aan de overkant van Kinkempois, na de verlading van rollen staal?


Inderdaad dat is ook een kleine containerterminal.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: PeterBrz op 22 juli 2010, 12:10:34 PM
Als je wat idee?n wilt opdoen ivm containers, je kan hier altijd mijn verzameling tot nogtoe bekijken;

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=10481

Groeten, Peter
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 24 juli 2010, 16:05:40 PM
Ben wat aant tekenen geweest. Nog niet alles in ingevuld, maar er komt nog wel een diesellijntje links of boven.

In het midden komt een kopstation, niks speciaals aan.

Vanonder komt een goederenbundel. 2 doorgaande sporen en 4 stelsporen. Daar net boven heb je een binnenwater lopen met een loskade, en de typische bundel sporen die daar soms langs lopen. Tussen rangeerbundel en loskade heb ik dan ruimte voor 2 a 3 bedrijven: een containerterminal en nog iets. Uiteindelijk wil ik een reeks 77 of 82 automatiseren dat ie slepen rangeert tussen loskade (niet ge?lektrificeerd) en rangeerbundel (wel ge?lektricificeerd). Elektrische loks laten slepen achter of pikken ze weer op. Of wie weet is er wel een zeldzame diesellok die van het dieselspoor links die rechtstreeks doorrijd naar de loskade.

Nu heb ik het zo getekend dat het dieselspoor gebruikt wordt om te rangeren. Een andere mogelijkheid is een scherpe bocht tussen goederenbundel en loskade. Soortgelijke situatie is ergens aan het delwaidedok te antwerpen te zien.

Iets waar ik momenteel echter mijn kop op aant breken ben is hoe ik vanuit mijn goederenbundel over het kanaal geraak. Ik zit een beetje vast met die 3%, en bijgevolg zit ik ergens tussen de 3 en de 5 centimeter boven de oever uit te komen. Daar moet nog wel een fictieve boot onderdoor geraken! Iemand idee?n?

(Oranje = zolderluik, 2 gekleurde blokken rechts in mijne CV en m'n ventilatiesysteem, en dat bruine is een bureau. Totale afmetingen van de ruimte zijn 6m60 breed en 6m35 hoog)

(http://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv1.jpg)


Pfff, een hobby om je kop leeg te maken noemen ze dat dan....
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Gerolf op 24 juli 2010, 17:21:51 PM
Johan, kan je die tekening wat verkleinen? Zo is het niet te doen om het overzicht van je baanplan te bekijken.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 24 juli 2010, 17:35:35 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Johan, kan je die tekening wat verkleinen? Zo is het niet te doen om het overzicht van je baanplan te bekijken.


Nu is het beter (de helft kleiner gemaakt) ;)

Groeten,
Johan
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Eres op 25 juli 2010, 20:34:46 PM
Peter

Hier is nog een grote liefhebber van containers GA dus een gateway terminal maken met hoofdzakelijk containers en daarbij wat rollendmateriaal zoals bij HUPAC in Antwerpen. Wat betreft baan zal dit ca. 5 mtr lang worden en 110/120 breed

Nog volop bezig met tekenen en ontwerpen dus

Wim


citaat:
Geplaatst door PeterBrz

ahaa nog een containerliefhebber [:D] leuk zo! Dit wordt interessant!
Welk soort wagons en/of containers heb je zoal Johan?

Groeten, Peter

Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: PeterBrz op 26 juli 2010, 14:04:15 PM
niet slecht als ik dit zo hoor Eres [:D]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 10 augustus 2010, 22:12:15 PM
Ik ben volledig opnieuw beginnen tekenen. Met het vorige ontwerp kwam ik nergens. Hoofdredenen:
* Ik had gekozen voor een kopstation omdat dat korter is, wegens het ontbreken van 1 wisselstraat. Nadeel is uiteraard dat je daar geen goederentrein doorheen kan jagen richting klimspiraal. Dus moest ik nog een goederenbundel verzinnen, waar ik misschien wel een personentrein kon doorjagen, maar realistisch was een ander iets. Gevolg: veel te veel klimspiralen en bijgevolg niveauproblemen.

Nieuwe poging:
(http://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv2.jpg)

Ik ben een beetje vertrokken van het station van Diest (Sorry eddy, maar kzat daar echt al langer mee in de kop ;)), en vooral de zijlijn richting richting Tessenderlo Chemie. In het station kan een goederentrein vanuit Hasselt kop maken om zo Tessenderlo Chemie binnen te rijden. Maar vermits je chemicali?n niet ziet (zit in tanks) heb ik dat maar vervangen door een containerterminal :D Overal is ruimte gelaten voor en trein van 2 meter a 2m40, hetgeen voldoende ruimte is voor een reeks 77 dubbeltractie + een 6 a 7 tal containerdraagwagens.

Daarnaast ben ik wel wat gefascineerd door de rust en kalmte die enkelsporige diesellijntjes uitstralen (tegenover ge?lektrificeerd dubbelspoor), dus dat mocht ook niet ontbreken. Daar plaats ik nog een halte. De dubbelsporige lijn die verdwijnt linksonder trouwens uit het zicht, mits een valse wand oid, om dan te dalen richting schaduwstation.

Ik mis echter nog wat spelmogelijkheden. Misschien dat ik op dat diesellijntje nog ergens een industrie kwijt kan? Of wat met het spoorplan van de containerterminal. Valt daar wat aan te verbeteren? Enfin, daar gaan we nog wat verder over kauwen.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: SuSke op 11 augustus 2010, 00:59:08 AM
Ik zou je klimspiraal rechtboven iets groter maken. Nu is het binnenste spoor je klimspoor en zal dus de sterkste helling hebben.
Toch even nakijken.
Ik stel me ook de vraag hoe je aan je treinen gaat komen ter hoogte van je station en goederencomplex als daar iets fout loopt. Je moet zo'n 1,20m ver reiken, en dat is toch echt heel ver [;)].
Hetzelfde geldt onderaan aan je halte en zeker aan het "verdwenen" spoor.
Misschien daar openingen voorzien zodat je overal aan kan komen.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Michiel op 11 augustus 2010, 08:09:51 AM
Hallo Johan,

mijn tip zou zijn om minder de randen van de tafel te volgen, en niet die erg krappe bochten te gebruiken. Ik zou de sporen veel vloeiender laten verlopen, met grote bogen en verder van de rand zodat je het spoor volledig door het landschap kan laten omhullen.

En als je de rust van een niet-ge?lektrificeerd enkelspoor zou willen benadrukken, dan kan je het dubbelspoor met een wendel laten zakken in de linker onderhoek. Zo heb je alle ruimte om het enkelspoor te ontwikkelen met nog iets extra (halte, nijverheid,...) 't Is maar een idee.

En, zoals Suske al aanhaalde, let op de bereikbaarheid van de baan.

In elk geval blijkt uit je sporenplan dat je grootse dingen van plan bent. Ik wens je alle succes toe.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Driesel op 11 augustus 2010, 11:33:35 AM

Dag Johan,

Als ik jouw plan zie, moet ik denken aan de situatie in Herentals (tekening links). Daar vertrekt ook een lijn die dan langs het Albertkanaal loopt. Deze lijn ligt in het verlengde van de lijn die vertrekt uit Diest, maar zijn (nog?) niet met elkaar verbonden. Aan het eind van deze lijn ligt echter een containerterminal (te Meerhout).
Goederentreinen voor deze lijn worden vanuit Herentals opgeduwd (met een 77/78) tot in het doodspoor net over de brug over het kanaal. Na het draaien van de wissel, kan de trein dan met de loc vooraan de lijn op langs het kanaal.
(http://i48.photobucket.com/albums/f245/Dries51/NewPicture.jpg)(http://i48.photobucket.com/albums/f245/Dries51/NewPicture2.jpg)
De tekening rechts is dan de vrije vertaling naar jouw baanplan. Daar kan je het doodspoor laten aansluiten op je niet ge?lectrificeerd lijntje.

Zo, je hebt weer materiaal om over te brainstormen[:p]

Groeten,

Dries
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 11 augustus 2010, 13:47:53 PM
@HLD: das een goeie! daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht... En ik kan eventueel nog een omloopspoor verzinnen op dat diesellijntje? Alhoewel opduwen ook zijn charme heeft. Alleen vraag ik me af aan welke snelheid dit gebeurt? Das (zelfs in het echt) toch wel een redelijke afstand, dus aan lage (veilige) snelheid ga je zo enorm veel wachtend verkeer genereren?


Dat idee geeft me tegelijk de ruimte om de bocht linksboven ruimer te maken: nu is die inderdaad krap, maar dat heeft met de overloopwissel in de bocht te maken, en die overloopwissel had ik tegelijk daar gelegd om zeker genoeg spoor over te hebben in het grote station voor lange goederentreinen, en tegelijk vroeg genoeg kunnen af te splitsen: het dubbelspoor moet daar stijgen tot boven het kanaal, en het industriespoor dalen tot aan de kade.

Ivm die klimspiraal (helling) en bereikbaarheid, dat is zeker een punt. Probleem is dat ik te modulair aan het denken ben, vooral omdat ik die baan ooit nog uit mijn zolder wil kunnen krijgen. Ik had de klimspiraal daarom op een breedte van 1m20 getekend op 2 modules van 60cm breed, maar bij nader inzien zal dit toch een stuk zijn dat van nul af moet worden opgebouwd na verhuis: ik krijg geen klimspiralen door mijn zolderluik. Dus dat gaan we hertekenen, met dat laatste in gedachten

PS: die aansluiting die (nog?) moet komen, die is inderdaad voorzien in het ruimtelijk uitvoeringsplan. Of dit er ooit gaat komen, geen idee, want dat stukje spoor dat naar het albertkanaal ging hebben ze ondertussen (gedeeltelijk) opgebroken. Maar dat kan ook te maken gehad hebben met stockageplaats voor de gaspijpleiding die ze in Ham onder het spoor hebben doorgestoken.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 11 augustus 2010, 19:50:57 PM
Eh voila!
(http://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv3.jpg)

Het sporenverloop bovenaan is nu toch al een pak realistischer. Ook de klimspiraal heb ik wat gerekt: ik had nog 30cm achter mijne chaufageketel over, die benutten we dan maar voor de spiraal. Nu zit die helling volgens mij wel ruim onder de 3%.

Nu heb ik tevens ook genoeg afstand tussen dat dieselspoor en de haven, misschien dat ik daar een omloopspoor tussen krijg: dan krijg ik enerzijds geen opstroppingen met opduwen op mijn hoofdbaan, en anderzijds kan ik kopsporen maken van de containerterminal, hetgeen me aan de andere zijde meer ruimte geeft voor industrie...

De lange schans ga ik zo laten denk ik, natuurlijk wel met een soort van wegneembare schotten: dit is rechte baan, en de kans dat daar iets gebeurt is redelijk klein, denk ik, ... Het alternatief is een klimspiraal die me op die plaats enorm in de weg zou staan.

Ik hoop alleen nog dat roco universeelkoppelingen fatsoenlijk koppelen in een spoor met een grote radius ;) Gaan we van de week wel even uittesten.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: doomslu op 11 augustus 2010, 20:21:34 PM
Ziet er in elk gaval al een stuk vloeiender uit!
Als eens gedacht om de klimspiraal rechtsboven net andersom te leggen? Ik bedoel: als de trein het station verlaat, eerst naar onder en dan in tegenwijzerzin dalen. Lijkt me nog vloeiender spoorverloop en extra voordeel: klimmen langs de buitenzijde.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 11 augustus 2010, 21:00:19 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Ziet er in elk gaval al een stuk vloeiender uit!
Als eens gedacht om de klimspiraal rechtsboven net andersom te leggen? Ik bedoel: als de trein het station verlaat, eerst naar onder en dan in tegenwijzerzin dalen. Lijkt me nog vloeiender spoorverloop en extra voordeel: klimmen langs de buitenzijde.


Mja aan gedacht wel, maar toch maar niet gedaan: het schaduwstation eindigt dan redelijk vanachter, en dan geraak ik niet overal meer aan bij ontsporingen....
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 12 augustus 2010, 21:22:51 PM
Net nog wat getekend, en wat meer ruimte voor industrie voorzien.

(http://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv4.jpg)

Ik heb een omloopspoor voorzien op het niet ge?lektrificeerde stuk: Tussen voorbijrazende M6-en en I11's aan 20 kmph met een geel mannetje op de voorste wagon opduwen leek me een zelfmoordactie voor preisertjes. Nu moet ik wel nog opduwen op het verbindingsspoor naar de containerterminal (waar niet meer kan omgelopen worden). Charme blijft dus behouden, maar is wat geloofwaardiger geworden naar mijn mening.

Het enige jammere is dat ik nu nog maar een kleine meter echt vrije baan heb op het dieselspoor, en die rust waar ik het eerder over had gaat dus voor een stuk verloren. Maar als ik het omloopspoor weglaat, dan moet zelfs een trein vanuit het dieselspoor doorrijden naar het grote station om daar te keren, terug te komen, en op te duwen richting container.

Twijfel twijfel ;)
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: TreinTeLaat op 13 augustus 2010, 02:11:46 AM
ziet er goed uit, je hebt de ruimte goed benut en er is nog plaats genoeg over.

Voor die twijfel die je hebt: laat het zo, laat die diesellocs maar wat extra rijden, dat maakt het ook leuker en zien ze meer je baan :)
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Driesel op 13 augustus 2010, 11:43:12 AM

Dag Johan,

Je baanplan evolueert goed.
Hierbij probeer ik je nog eens uit je laatste twijfels te helpen.
(http://i48.photobucket.com/albums/f245/Dries51/NewPicture1-1.jpg)
Het omloopspoor op je nevenlijn zou ik verplaatsen naar de linkerkant, zo heb je onderaan nog je rustig enkel dieselspoortje.
Te Herentals worden de treinen opgedrukt (max 20 km/u) tot in het doodspoor, vanuit dit doodspoor wordt dan met de loc vooraan naar de containerterminal gereden. Maar in jouw baanplan is het, zoals je zelf al schreef, inderdaad interessanter om met de loc vooraan tot in het wijkspoor te rijden, en daarna de trein op te drukken tot de terminal.

Hopelijk kan je nu weer wat verder.

Groeten,

Dries
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Michiel op 13 augustus 2010, 11:53:15 AM
En die scherpe haakse hoek van het hoofdspoor links-onder zou ik ook overtunnelen. De rest van het sporenverloop is nu mooi vloeiend en natuurlijk. Het begint er echt goed uit te zien, [:p]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 13 augustus 2010, 12:06:13 PM
@HLD: dat heb ik ook reeds overpeinsd, maar het dubbelspoor moet over het kanaal. Nu weet ik niet wat de vrije hoogte is van de gemiddelde brug over het Albertkanaal (misschien seffens eens een lasermeter pakken en onder de middag een wandelingetje naar de brug in Beringen maken ;)), maar 10cm ga ik daar vlot hebben. Ik zit dus met een niveauprobleem.

Daarnaast wil ik het rangeren automatiseren in Koploper, en dat is eigenlijk de grote technische beperking: Ideaal is dat je ontkoppelt wanneer je overgaat van trekken naar duwen: dan is het een fluitje van een cent om je trein boven de ontkoppelaar te positioneren. Maar in mijn situatie betekent dit dat ik een trein bergaf moet opduwen, in de delayed stand van mijn roco universeelkoppelingen. Ik ga dus z??r karig moeten zijn met m'n hellingen om geen vrije val toestanden te krijgen :D

Heeft er iemand eigenlijk ervaringen hiermee? Een sleep ontkoppeld opduwen in een bergaf? De gedachte alleen geeft me koude rillingen, maar het alternatief is me nog niet helemaal duidelijk (koplopertechnisch dan)

Van de week ga ik nog eens kijken in Herentals, eens zien hoe dat er daar uitziet, zo ver opduwen. Dan  eens wat tests doen ivm dat opduwen in de bergaf, of een oplossing bedenken in Koploper zodat ik eventueel last-minute kan ontkoppelen.. Als dat allemaal positief uitdraait, dan is het goed mogelijk dat ik het omloopspoor weglaat, of inderdaad links plaats, maar dan in de bergaf.

In het slechtste geval kan ik nog zorgen dat aan de fabriek omgelopen kan worden (2de spoor), alsook aan de containerterminal (originele situatie). Dan blijven er nog steeds wat opduwsituaties over, maar qua automatisatie is dit eenvoudiger.
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Michiel op 13 augustus 2010, 12:23:49 PM
Mijn ervaring is dat zelfs bij een flauwe helling ven 0.5% de wagons zullen wegrollen. Ontkoppeld opduwen in bergaf lijkt me niet mogelijk.

Een alternatief is bijvoorbeeld om een sluis te bouwen ter hoogte van  "2de loskade". Het kanaal zakt, en je spoor kan dus vrij vlak blijven lopen. 't Is maar een wild idee. [:D]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Driesel op 13 augustus 2010, 13:48:17 PM

Hmm, inderdaad ontkoppeld opduwen bergaf zou ik niet doen.
Dan denk ik dat je het omloopspoor inderdaad moet trachten op het niveau van de terminal te krijgen. De aftakking van het hoofdspoor naar het omloopspoor zal dus een helling worden.
Ofwel zorg je dat het verbindingsspoor tussen het omloopspoor en de terminal net voor deze terminal vlak ligt, en plaats je daar een ontkoppelspoor.

Groeten,

Dries
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 13 augustus 2010, 16:15:53 PM
Ik denk dat ik zowel aan container en fabriek een omloopspoor ga voorzien. Aan loskade 2 niet:

zo kunnen de meeste treinen rechtstreeks de lossporen binnenrijden, en normaal (trekkend) ontkoppelen. Enkel voor de volgende situaties wordt er opgeduwd:
* Loskade 2: treinen rijden trekkend de containerterminal binnen tot boven de ontkoppelaar, klik zegt de ontkoppelaar, en dan rijden ze duwend loskade 2 binnen. Loskade 2 zal door de extra wissel wel een groffe 80 cm korter zijn, maar de locomotief moet niet in dit blok passen, enkel de sleep: een vaste treinroute heeft een optie 'rijd over eigen staart'.

* Een trein die van rechtsonder komt en naar de fabriek wil moet opduwen, maar niets verbied mij om een ontkoppelaar in de vrije baan te camoufleren.

* En voor treinen die vanuit het elektrisch gedeelte komen zijn er 2 opties: ofwel keren ze aan de fabriek (maar dan heb ik daar 3 sporen nodig: 1 gestalde trein en 2 voor omlopen), ofwel duwen ze vanuit de diesellijn helemaal naar de containerterminal op: ze gaan dan even naar het korte blok rechts van de containerterminal, om dan terug te rijden, en zich trekkend over de ontkoppelaar van de containerterminal te positioneren (al is dat wat minder realistisch).
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 14 augustus 2010, 10:47:50 AM
(http://www.2maalfout.be/modelspoor/zolderbaanv5.jpg)

En nu ga ik even een paar bewegingen uittesten in koploper ivm opduwend ontkoppelen... Want ik wil toch af van het omloopspoor aan de containerterminal, kost me veel te veel plaats. Voor de rest lijkt me dit wel wat.

PS: ivm koploperautomatisatie: ik kan eigenlijk een ontkoppelaar plaatsen in het toegangsspoor naar container: ik zorg dan dat de laatste 2 meter hiervan vlak zijn. Met het vrijkomen van een melder kan ik dan een duwende trein net boven die ontkoppelaar positioneren, stoppen, en terwijl het fictieve gele mannetje naar de wisselhefboom rent ontkoppel ik naar delayed stand, en duw ik verder op. Ga ik meteen testen ;)
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: vanmiegroet op 14 augustus 2010, 22:23:27 PM
zou je geen magneet onder een rijtuig plaatsen en op een bepaalde plek nog een andere magneet plaatsen die elektrisch wert?
Zo kan je toch bergaf ontkoppelen .[:)]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Gerolf op 15 augustus 2010, 01:08:20 AM
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet
zou je geen magneet onder een rijtuig plaatsen en op een bepaalde plek nog een andere magneet plaatsen die elektrisch wert?
Zo kan je toch bergaf ontkoppelen .[:)]
Euh ??? Ik heb je (wilde) idee?n op je website gezien, maar wat bedoel je hier in godsnaam mee [?]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: vanmiegroet op 15 augustus 2010, 13:01:07 PM
heel simpel gezegd zorg je ervoor een magneet die lektrisch werkt en als die magneet werkt kan je toch een andere magneet laten aantrekken .
Wagon staat stil
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 15 augustus 2010, 13:15:38 PM
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

heel simpel gezegd zorg je ervoor een magneet die lektrisch werkt en als die magneet werkt kan je toch een andere magneet laten aantrekken .
Wagon staat stil


Mja, leuk idee ;) Maar het is maar een deel van het probleem: je moet ook met je koppeling in delayed stand de trein naar een lager niveau duwen. En daar zou je al een foucault-rem moeten verzinnen om dit magnetisch te kunnen laten werken ;)

Of heeft er iemand ervaring met foucault remmen in wagons te bouwen? [8D]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Gerolf op 16 augustus 2010, 00:59:55 AM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Of heeft er iemand ervaring met foucault remmen in wagons te bouwen? [8D]
Dat lijkt me een uitdaging [:D] [:p] [}:)]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Paulogic op 16 augustus 2010, 11:55:09 AM
Magneetje op een servo lijmen. Servo op zijn kant zetten en
als hij compleet uitslaat dan heb je reactie...niet ? Kan dan gemakkelijk onder de baan gemonteerd worden. Ik dacht aan zoiets
om te proberen met Kadeekes...
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Michiel op 16 augustus 2010, 12:10:04 PM
Ontkoppeld opduwen bergaf wordt bij het grootspoor waarschijnlijk ook niet gedaan (behalve met rangeerheuvels). Waarom in model dit wel willen doen? Nee, ik zou het concept van je baanplan zodanig aanpassen dat je dit probleem helemaal niet meer hebt. Dat is veel eenvoudiger dan alle theoretische remsystemen die in praktijk onhaalbaar zijn of alleen maar gaan ergernis opwekken wegens onbetrouwbaar. Allez, dat is mijn idee ervan [;)]
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Johan Poelmans op 16 augustus 2010, 18:35:46 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel

Ontkoppeld opduwen bergaf wordt bij het grootspoor waarschijnlijk ook niet gedaan (behalve met rangeerheuvels). Waarom in model dit wel willen doen?


Simpel: koploper ;) In grootbedrijf zal trouwens ook nooit ontkoppeld opgeduwd worden, simpelweg omdat dat ivm remmen levensgevaarlijk is. Een rangeerheuvel zal de enige uitzondering zijn.

Ik krijg dit eigenlijk heel moeilijk uitgelegd aan mensen (ook op koploperforum). Maar je moet je voorstellen dat het moet gaan lijken dat een geduwde trein aankomt op een kopspoor, daar stopt, het fictieve gele mannetje moet dan de haak losmaken, en de loc rijd weg. Een paar uur later komt er een loc terug, die rijdt tot tegen de sleep, en de sleep zal slechts een tikje bewegen, maar geen 100 meter. Vervolgens kan het gele mannetje de haak weer vastmaken, en weg zijn wij.

Probeer dit nu te automatiseren in koploper. Je kan allerlei toestanden verzinnen waarbij op en af gereden wordt, vooral dan met kadees, maar zeker ook met gewone koppeling. Ofwel ga je bij weer aankoppelen de sleep 100 meter wegduwen tot je de juiste bezetmelder bereikt.

Dus, mijn oplossing na lang wikken en wegen:

* Aan de fabriek heb ik een omloopspoor. Ik heb gewoonweg niet genoeg plaats voor opduwend ontkoppelen realistisch te maken.

* Voor de 2de loskade is het simpel: een trein rijdt trekkend door de containerterminal, stopt op een bezetmelder, en met cm doorrijden positioneert hij zich pal boven de ontkoppelaar. Daarna gaat hij terug, en stopt hij op de voorlaatste bezetmelder van de 2de loskade. Met doorrijden in cm zorg ik dan wel dat dit op een cm na van de laatste bezetmelder is, zodat een koppelende trein niet 10 cm (8,7m) ver wordt doorgeduwd.

* Voor de containerterminal (dat kopspoor zal worden): Ik kom aan via het toegangsspoor, waarvan de laatste 2 meter plat zijn. De opdruwende trein stopt bij het VRIJKOMEN van een bezetmelder. Zo kan ik met cm doorrijden pal boven een ontkoppelaar gaan staan en ontkoppel ik. Het stoppen in die sectie spoor kan ik verantwoorden als een geel mannetje dat vanvoor van de sleep springt om een wisselhefboom om te gaan zetten.
Nu dat geel mannetje terug is, en de wissels gezet zijn rijd de trein door tot aan de voorlaatste melder, en is de situatie verder idem aan 2de loskade.

Nu heb ik nog 1 a 1,5 meter toegangsspoor dat in helling ligt over, + 3 meter hoofdspoor, waardoor ik met glans 10 cm boven het kanaal kan uitkomen.

Verder ben ik hoe langer ik erover denk hoe contenter met dit baanplan. De fabriek wordt waarschijnlijk een fabrikant van prefab elementen, waaronder betonnen treinbielzen. Cement, zand en kiezel wordt via spoor aangevoerd, en biels vertrekken. Aan de 2de loskade kan eventueel nog zand en cement van het binnenschip gelost worden, om met een prive-loc naar de fabriek gebracht te worden. Ik ben zelfs aan het denken om een trein te splitsen op de opstelsporen dmv een vaste treinroute ;)

Nog enkele kleine tests in Koploper, en dan begin ik aan de sloop van mijn huidige (redelijk groot uitgevallen test) baan ;)

PS: tests gelukt, en net alle electronica uit de baan verwijderd. Vergt toch wat moed, ondanks dat ik wist dattie niet definitief was. Van de week de sporen verwijderen en de houten frames herpositioneren voor de nieuwe baan. Ondertussen een naam verzinnen zodat we een topic in 'Ooit zal het klaar zijn' kunnen openen ;)
Titel: Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??
Bericht door: Driesel op 17 augustus 2010, 12:02:30 PM

Johan,

Blij dat je eruit geraakt bent. Nu ben ik benieuwd naar de realisatie van het baanplan.

Veel plezier en succes met de bouw ervan!

Dries