Op de valreep ontvangen, een zwaar gehavend Lima locomotiefje. Het is een model van het type 4F van de Engelse LMS maatschappij. Met een beetje fantasie zit daar een type 30 van de Belgische Staatspoorwegen in. Maar het is ten eerste al een uitdaging om het model mechanisch en elektrisch volledig in orde te krijgen, en ten tweede om het om te bouwen naar een type dat er niet eens familie van is. In augustus wordt de handschoen opgenomen...
<center>(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/LimaLMS4F.jpg)</center>
Oesje - v??l werk aan. Het "stangenstelsel" is wel erg summier ...
En dan werd het Limaatje uit elkaar gehaald. Bleek dat dit modelletje al ferm heeft afgezien. Alle vijsjes en lipjes om het model samen te houden zijn afgebroken, en het werd dichtgekleefd met dikke klieders lijm. Ik heb het model dus voorzicht opengeprutst en volledig ontdaan van lijm en ander onnodig spul. Tender en brandhaard werden meteen ook aangepakt...
@Gerolf: dit type locomotief had enkel een buitenliggende koppelstang. De rest van het drijfwerk (cilinders, drijfstangen, schuifwerk,...) ligt onzichtbaar tussen de wielen. Maar ik ben het wel eens dat deze koppelstangen nogal bruut zijn uitgevoerd.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_01.jpg)
Met Milliput heb ik de behuizing wat bijgewerkt: vuurhaard is nu rond en de vensters zijn gedicht. De plaats voor de kolen in de tender werd met papier aangebracht, en dan werd het papier met secondenlijm doordrengt. De tender (gemotoriseerd) is nu een paar millimeter lager dan voorheen, wat een betere indruk geeft. (De tender is n?g veel te hoog, maar met die mastodont van een Lima-motor kan het echt niet lager).
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_02.jpg)
Met volle moed ertegenaan. Je vakantie heeft precies deugd gedaan [8D] [;)]
Hoi Gerolf, ik doe het in de eerste plaats om ervaring op te doen. Dit doe ik liever nog niet met die duurdere modelletjes van mijn verzameling. Met goede moed? Ach, zolang het plezant blijft, het modelletje goedkoop, en de uitkomst een verassing...?! Dan is er niet veel moed nodig. Gewoon veel gezonde goesting. [:D]
Zo ziet zo'n schaal N Lima modelletje van de jaren 70 eruit in zijn onderdelen. [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_03.jpg)
De Lima schaal N locomotieven staan bekend om hun uiterst slechte stroomopname. Ook dit model neemt maar van 2 tenderassen stroom. Daarom heb ik de drijfwielen voorzien van extra stroomopnemers. Geknipt uit forsforbrons, en vastgekleeft. Vier stroomopnemende assen is zo goed als de gemiddelde moderne loc, dus dat moet volstaan. [^]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_04.jpg)
De ronde vensters werden uitgeboord, en ik heb een compressor in elkaar geknutseld. Van ver ziet het er niet slecht uit! [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_05.jpg)
Ziet er al heel goed uit Michiel.
Je heb duidelijk geleert van je vorige avontuur.
Jean-Paul, bedankt voor je reaktie. [;)] Ondertussen houdt het model met wat inventiviteit weer samen. Ik heb lipjes van forforbrons gemaakt om de tenderbehuizing op het onderstel te houden. Een oude, verroeste schroef uit de rommelbak past precies om de lockast vast te zetten op het onderstel. En een op maat gezaagd kunststof plaatje met 2 gaatjes koppelt tender en loc samen. De eerste rijproef verraadt dat de tender wat licht uitvalt. Extra gewicht in de tender is aan de orde...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_06.jpg)
...en dan wat restauratiewerk. Een hoekje onderaan de cabine was afgebroken. Met een stukje afvalplastiek heb ik de hoek terug geconstrueerd. Op het eerste zicht ziet het er niet slecht uit...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_07.jpg)
Bij mijn vorig ombouwproject had ik een probleem met de kwaliteit van matte lak. Vandaar dat ik nu een test heb gedaan. 4 verschillende lakken op een vel papier. Als voorberiding heb ik het papier eerst behandeld met grondverf. Dat bracht meteen aan het licht dat mijn verf niet compatible is met deze grondverf, waardoor de aangebrachte verf in druppels trekt, als water op olie.
Ik heb 2 kleuren verf gebruikt: bruin en zwart (ik weet het, zwart is geen kleur). Daarop heb ik 4 soorten lak aangebracht; van rechts naar links: Humbrol mat, Schmincke mat, Maribu mat en Maribu satijn (als vergelijk). Alles werd snel met een borstel aangebracht om verschillen in dekking te accentueren.
Wat blijkt? Humbrol is the way to go (meest egaal mat)! En Maribu mat is niet eens mat! Vandaar mijn probleem vorig keer. Soit, een beeld vertelt meer dan 1000 woorden...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_08.jpg)
Michiel?
Mijn loks krijgen altijd eerst een grondlaag grijs met grondverf uit een spuitbus van de Gamma. Dan een laklaag met glansverf van Humbrol of Revel. Daarna worden ze vernist met matte vernis uit een spuitbus ook van de Gamma. Geeft steeds een zeer bevredigend resultaat.
Ik gebruik altijd een tint donkerder met glansverf,de nabehandeling met matte vernis zwakt de kleur nadien terug af.
Om Humbrol te verdunnen gebruik ik white spirit en voor de revel verf thinner.
Erik
Wat een leuk project.
Over het verven (spuiten).
Primer: Ja als er geen verf op zit (blank metaal) of wanneer er veel oneffenheden in zitten (zie mijn meetwagen project). Anders gebruik ik geen primer.
Spuitbussen: brrrrrrrrrrrr[8D].
Als ik ze gebruik dan doe ik het volgende (let wel voor eigen risico [:p]):
Met een 0,5 mm boortje boor ik heel voorzichtig de spuitbus door vlak onder de bovenste rand (aan de zijkant dus). Daarna laat ik de bus staan totdat de druk gelijk is aan de druk buiten de bus. Vervolgens knip ik de bus open (de bovenste rand er af). De verf roer ik goed door een doe die in een lege glazen pot (jam, groente of voor julie mayo [;)]). Deze verf is zonder verdunning prima te gebruiken in je airbrush! Zo heb je in 1x veel primer/verf voor een beste prijs. Je kunt ook de verf gewoon in de bus bewaren door een plakbandje over het gaatje te doen.
Blanke lak: gebruik een lak die bij je verf aansluit (acryl kan bijna overal over). Gebruik gewoon glans (of meng het gewoon glans en mat [:D]).
De semi-gloss krijg je door het model van een grotere afstand met veel lucht en een weinig verf nog ??n maal af te "blussen" wanneer je alleen glans lak gebruikt.
Kees-Jan
Erik en Kees,
Bedankt voor jullie tips. Maar Kees, een gat ik een spuitbus onder druk boren? [:0] Vind je het gek als ik even pas?
Zoveel spuiters, zoveel technieken, lijkt het wel. Ik gebruik hier met voldoening matte acrylverf op waterbasis (kinderen ademen ook mee), en ben er ook uit kwa lakken. Voor de grondverf moet ik nog wat uitproberen, maar ik kom er wel uit, geloof ik.
Ondertussen heb ik de locomotief gedigitaliseerd, althans de loc, de tender nog niet. Het was een heel gedoe om die decoder m?t draadjes weg te moffelen zonder dat ze het vrij draaien van de wielen verstoorden. Maar nu zit ie goed, een gerecupereerde ESU Lokpilot, die dikwijls te groot is voor schaal N modelletje, maar hier toch een plaats heeft gevonden onder de vuurhaard.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_09.jpg)
... zo, mijn tender is ook digitaal voorbereid. Ik verwacht nu elke dag een pakje met ministekkertjes, zodat ik loc en tender kan verbinden...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_10.jpg)
Het loden gewicht van vooraan in de tender is hersteld. Ik had nog een oud gewicht liggen van een kapotte P8. Daar heb ik het ontbrekende stuk uit gezaagd. Solderen bleek niet te gaan, dan maar geplakt. De paar grammetjes meer komen erg van pas voor de trekkracht van dit dingetje.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_11.jpg)
Ha Michiel,
Bij deze heb je de decoder er dus wel ingekregen!
Groeten,
Dries
Een tip die ik een hele tijd geleden kreeg was een rol (rolletje) loketlood kopen in de Gamma of de Brico (ongeveer 100x30)
hiermee kom ik jaaaren toe om rijtuigen of wagentjes te verzwaren.
Voordeel van dit lood is dat het gemakkelijk snijbaar en soldeerbaar is.
Te solderen door gebruik van wat stearine en loodsoldeer (bij de loodgieters te koop) of gewoon lijmen
Peter, dat is een supertip! Ik wist niet dat het bestond. Nu nog uitzoeken hoe dat in het Frans heet, want hier verstaan ze geen Nederlands, of maar amper...
Lood is plomb in het het Frans
citaat:
Geplaatst door Peter
Lood is plomb in het het Frans
grappig! [:D]
Ik bedoel "loketlood" natuurlijk. Maar ik heb de vertaling gevonden: "plomb loquet". Ik heb het op mijn boodschappenlijst gezet. [;)]
Thanks!
plomb du fen?tre [:D]
Ik gebruik oude (of soms nieuwe) balanceer loodjes die met op licht metalen autovelgen plakt. Het voordeel hiervan is dat er een plakrand aan ziet en makkelijk op maat te knippen is.
Vaak gratis te halen bij de garage[8D]
Kees-Jan
Ik zit al een tijdje te denken hoe ik gemakkelijk een lantaarn kan maken zoals hieronder op de foto. Op elke loc stond er minstens 1, dus ik zal er met de tijd een hoop moeten bouwen. Duitse en Engelse lantaarns zijn wel te vinden, maar die zien er echt heel anders uit.
Dus, wie heeft een lumineus idee hoe ik ze eenvoudig kan maken in schaal N. Het hoeft niet perfect te zijn; een koperen cilinder met reflector en schoorsteen is al prima.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_12.jpg)
Een eerste poging. Het dingetje is amper 3mm groot, maar blijkbaar toch nog te groot in verhouding met de loc. De schoorsteen van de lantaarn is veel te dik, en de LED steekt te veel naar voren. Jammer, op naar de volgende poging; nog kleiner en fijner!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_13.jpg)
Je draad is ook nogal dik om weg te moffelen, niet?
Waarom gebruik je geen lakdraad? Die bestaat erg dun, 0,1mm is bvb prima geschikt [;)]
Hallo Gerolf
die draden zijn inderdaad vrij dik. Maar ik heb geprobeerd om die 603 LED's te solderen met dunne wikkeldraad van een spoelje, maar dat is echt te klein voor mij. Ik heb (nog) niet de handigheid en/of gereedschap om die priegeldingetjes te solderen. Vandaar dat ik deze voorgesoldeerde LED's gebruik. En die "dikke" zwarte draden krijg ik wel weggemoffeld... hoop ik. [:D]
Versie 2 is op komst. Het moet nog drogen, en nabewerkt worden...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_14.jpg)
[:0]tjonge jonge , Michiel jij hebt monnikengeduld en arendsogen , je moet het maar doen!!! Respect...[;)]
Zo, het dingetje is klaar. Van een product om normaal meertjes en rivieren te maken (namaakwater), heb ik een druppeltje gebruikt om het glas te immiteren. Hier op foto is de lantaarn een aantal maal vergroot, maar in't echt is dit prutsje van amper 3mm met LED best overtuigend.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_15.jpg)
Ziet er goed uit, Michiel. De bovenkant lijkt nog wat grof, maar dat zie je waarschijnlijk alleen maar van zo dichtbij.
En soms loopt het dan niet zoals gehoopt. Ik heb van die miniconnectors gebruikt om loc en tender met elkaar te verbinden. Maar het solderen van die dingetjes van een millimeter gaat me nog niet goed af. Het resultaat is lelijk kliederwerk dat vroeg of laat kortsluiting gaat geven, wat de decoder dan niet leuk vindt! Nee, dit moet anders. Dit moet beter. Hier moet ik nog eens goed over nadenken... [:(]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_16.jpg)
Hoi Michiel,
mischien een klein stukje krimpkous over het draadje schuiven en na het solderen van de verbinding,het kousje naar boven schuiven zodanig dat de soldeerverbinding geisoleerd wordt.T'is maar een eerste gedacht.
veel succes,groeten eddy
Krimpkous was ook mijn eerste reactie, maar na een hoop gepruts bleek het allemaal te dik en te stijf te worden. Ik moet op zoek naar veel dunnere krimpkous, dat om elk draadje afzondelijk kan aangebracht worden.
Maar dan blijft mijn vraag, hoe soldeert men best zo'n kleine verbindingen? Met mijn bout krijg ik alleen maar in verhouding dikke klodders matte en brosse verbindingen. Ik ben echt geen onbenul met een soldeerbout maar deze priegeldingetjes... Wie weet een techniek?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_17.jpg)
Is lijmen met secondenlijm - cyanoacrylaat - geen optie ? [:I]
Of is dat isolerend ? [:o)]
Ik ben technisch minder dan nul, hoor ! [B)]
Gewoon proberen m?? te denken ! [}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
@ Michiel
De klodders ontstaan als het vloeimiddel is opgebruikt ( begrijp verbrand).
Als u reeds vertint hebt dan kan u met een tandenstoker zuurvrij soldeervet aan het kontact aanbrengen. Hou de hoeveelheid heel miniem. En verwarm kortstondig terug en alles vloeit als een spiegel in elkaar.
Om een minicontact te isoleren gebruik ik van die lijm van lijmstiften.
Die smelten in een speciaal pistool dat warm word.
Ga met een lijmstick langs uw soldeerbout en smelt een kliene hoeveelheid af. De soldeerbout is heter dan zo'n lijmpistool dus de lijm is uiterst vloeibaar. Breng dat nu aan op de miniconnecter en je zal zien dat nu alles mooi is beveiligt en na afkoelen is alles tip-top. Hou er wel rekeing mee dat je niet meer met de soldeerbout tegen de soldering komt. De soldering gaat dan lossen.
Dit vormt geen probleem want zelfs als die lijm erop zit kan men de soldering herstellen. De enige beperking is dat men soms de aansluitpin niet goed meer ziet omdat de lijm in de weg zit. Haal dan de lijm eraf want de kleefkracht op metaal van die lijm is 0.
Soms laat ik de lijm een beetje op de bout zodat het na een paar minuten wat zwart word. Dan hoef je ook niet te kleuren achteraf.
Ik doe alle connectoren op die manier.
Ik kan vele voorbeelden geven, maar momenteel met de verhuis staat alles overhoop en op zen kop hier om foto's te nemen van enkele voorbeelden.
Hallo Jean-Paul,
bedankt voor je tips. Vloeimiddel opgebruikt... verbrand... Ik zal eens experimenteren met lagere temperaturen van de bout. Ik moet ook eens oefenen met het inspannen van de te solderen componenten. Tot nu hield ik ze steeds met de hand vast, maar als ze zo klein zijn is de minste bibber funest voor de kwaliteit van de stolling van de souduur.
Jouw verhaal met het lijmpistool moet je maar eens bij tijds illustreren, want dat snap ik toch niet helemaal.
Ik ben geen kenner in het solderen van dergelijke kleine voorwerpen, maar kijk eens rond of je geen fijnere punt voor je bout kunt verkrijgen?
Hallo Rian,
Dit IS de fijne punt (van Weller), maar het spul is zodanig klein, dat de punt van de bout wel bot lijkt. Maar een fijnere punt zou mogelijk kunnen helpen. Misschien is het tijd om eens een nieuwe, nog fijnere soldeerbout te kopen?
citaat:
Geplaatst door Michiel
Hallo Jean-Paul,
bedankt voor je tips. Vloeimiddel opgebruikt... verbrand... Ik zal eens experimenteren met lagere temperaturen van de bout. Ik moet ook eens oefenen met het inspannen van de te solderen componenten. Tot nu hield ik ze steeds met de hand vast, maar als ze zo klein zijn is de minste bibber funest voor de kwaliteit van de stolling van de souduur.
Jouw verhaal met het lijmpistool moet je maar eens bij tijds illustreren, want dat snap ik toch niet helemaal.
Komt in orde met die foto's
Ja als je beweegt terwijl de soldeer afkoelt kan het gebeuren dat de soldering troubel is en bijgevolg broos. Dus opnieuw verwarmen.
Veel ligt aan welk soort hars er in de kern van het soldeersel zit.
Ik kocht in duitsland een kilo en de harskern is van veel slechtere kwaliteit dan die hier in de electronica zaak te koop is. Bijgevolg dat de vloeing van hat hars heel snel is uitgewerkt.
Temperatuur verlagen kan een oplossing zijn. Zeker met dergelijke kleine spullen niet te warm stoken.
Die soldeerpunt is prima, Michiel. Fijner hoeft echt niet, je moet ook nog vlot de warmte kunnen aanvoeren.
Extra vloeimiddel is inderdaad nodig om klodders te voorkomen, en de onderdelen fixeren ook. Als je verbinding bewogen wordt tijdens het stollen van het tin, krijg je bijna altijd een slechte verbinding.
Misschien moet je de artikels over solderen in MSM nog eens nalezen (vooral de eerste twee dan)
Er bestaat ook het principe van "koud solderen". Het is een soort geleidende lijm. Wij hebben het in een ver verleden op het werk gebruikt om SMD IC's te "solderen".
Ondertussen heeft men een SMD soldeerstation aangekocht en wordt de andere techniek niet meer gebruikt (ik vermoed omwille van de kostprijs).
Ik zal volgende week aan onze technieker eens navragen of hij nog weet welk product dit was en waar wij dit aankochten.
Mvg
Koen
Mannen, enorm bedankt voor de tips! Ik heb hier wat zitten oefenen, en met een iets minder warme bout en vloeibare flux gaat het een stuk beter! Ik krijg nu een glanzende uitgevloeide verbinding, en geen matte brosse klodders. Het is nog niet perfect maar oefening baart kunst.
citaat:
Geplaatst door Michiel
Het is nog niet perfect maar oefening baart kunst.
Kijk, DAT vind ik nu DE bestaansreden van ons forum [;)] [8D]
Mijn nieuwste aanwinst, vandaag in de bus gevonden, wat onderdeeltjes om de ombouw van deze locomotief te kunnen voortzetten. Dus: ooit zal het klaar zijn! [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_19.jpg)
Ik heb dit oude project nog maar eens opgerakeld, om er een einde aan te breien: doet ie het, of doet ie het niet? En het is... NIET.
Deze oude Lima motor blijkt niet gezond voor decoders. Ik had de motor volledig gereinigd en gesmeerd en analoog reed de loc heel redelijk. Maar digitaal blijken piekstromen te groot, met als gevolg 2 doorgebrande decoders: een ESU LokPilot en een Kuhn N025. [:(]
Thevens blijkt de Engelse 1:148 schaal toch wel vrij groot. Als ik deze namaak type 30 naast een type 93 of zo zet, dan lijkt dit type 30 een echte mastodont. In het echt was het echter een vrij kleine machine.
Dus, al bij al, sluit ik deze ombouwpoging af met een mislukking, maar met een hoop ervaring rijker. In elk geval: opgeruimd staat netjes: de lok in de prullenbak, en het project afgesloten.
Jammer... Maar je hebt toch veel bijgeleerd. Dat zou ik ook belangrijk vinden...
Ik heb de loc toch nog snel in een kleurtje gezet en weer samengesteld. Samen met de Pruisische ex-T16 op een spoor is het duidelijk dat het "would-be" type 30 toch wel heel veel te groot is. Na een hoop twijfel ga ik haar toch niet gebruiken, ook niet als dummy. Daarvoor stoort ze te veel door haar grootte.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/EB%20type%2030%20ex-LMS%204F/Type30_teGroot.jpg)
oesj,Tis bijna een Ho loc op N sporen.[:D]
Tja duidelijk iets buiten de maat... maak er een Tommytreintje van...
hebben de kinderen er toch nog wat aan, niet ???
Michiel,
Hier wat inspiratie[:D][:D][:D]
http://www.thomasandfriends.com/others/about.html
Jammer van de grootte, maar je hebt weer wat ervaring bij[;)]
Groeten,
Erg jammer voor je, Michiel.
Zelf een kap "from scratch" maken is geen optie?
Na de paar "tegenslagen" om een McIntosh te maken via ombouw uit een Engelse locomotief, speel ik inderdaad met het idee om de kap te gaan scratchbuilden. Dat lijkt me erg leuk om doen, maar wel tijdrovend. Ik ga wel eerste eens uitzoeken welk model me het meest haalbare lijkt, en waarvan ik een onderstel kan gebruiken van een courant verkrijgbaar (occasie) model. Jullie horen het wel wanneer ik eraan begin. [;)]