Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => Huidig nummer => Topic gestart door: tonycabus op 10 augustus 2005, 17:00:25 PM

Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: tonycabus op 10 augustus 2005, 17:00:25 PM
Vandaag ging die de post op
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: marimon op 10 augustus 2005, 18:18:38 PM
Wat zal lezen weer zalig zijn...[:p][:p][:p]

Groeten,
Marc
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: janjozef op 10 augustus 2005, 20:10:40 PM
vandaag op de post dat is vrijdag ten laatste in de bus
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Havoc op 10 augustus 2005, 20:24:02 PM
volgende week vrijdag als ge in Asse (en omstreken) woont.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: doomslu op 10 augustus 2005, 20:32:27 PM
Dat zal dinsdag worden, als ge in Luxemburg woont...

Het werd tijd hoor, we zijn al zo gewend aan de maandelijkse frequentie dat ik afkikverschijnselen vertoonde. [:D]

Kun je al een tipje van de sluier oplichten, Tony ? [:I]
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: tonycabus op 10 augustus 2005, 20:50:21 PM
Door vakantie bij de uitgever is er deze maand helaas geen newsletter, dus... nee[:I]
Even korrigeren: de newsletter gaat maandag pas de deur uit, hij is immers vooral bestemd voor niet-abonn?s
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Gerolf op 10 augustus 2005, 21:17:07 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef
vandaag op de post dat is vrijdag ten laatste in de bus

Ik kijk uit naar de postman! Ik kreeg trouwens ook al ontwenningsverschijnselen [:p]
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: janjozef op 11 augustus 2005, 07:44:50 AM
een goede oplossing nummer 1 tot 38 herlezen, verbazend wat daar instaat dat ge ondertussen al waart vergeten. Zelfs zaken waar ge antwoordt op wou hebben.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Gerolf op 11 augustus 2005, 10:00:04 AM
Aangekomen! Ik begin dadelijk te lezen!
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: janjozef op 11 augustus 2005, 11:36:24 AM
gelukzak, ik moet nog gans de dag werken
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: dikken op 11 augustus 2005, 12:12:41 PM
hij is er al!

de mallen van de roco 59 beschadigd..... euh.... drogreden?

Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Peter op 11 augustus 2005, 12:21:33 PM
Juist aangekomen. HOERA !!!
En ja, de Roco 59... ik zie die nieuwe firma echt geen geld steken in een (oud) model om de vormen terug in orde te krijgen. Zoals in dit nummer staat, ze gaan voor de HELFT van de verkoopcijfers en dus gaan ze enkel die dingen produceren die het meeste opbrengen, en ik vermoed dat onze Belgische modellen er qua verkoop niet voor in aanmerking komen. Spijtig...!!
Peter
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: bartie op 11 augustus 2005, 13:16:14 PM
Ook nr40 in de bus gekregen en alvast even doorgebladerd. Hetgeen me al dadelijk opvalt dat KIS ook hier weer niets van zich laat horen. Ik hoop dan ook dat deze reeks in hetvolgende nummer voortgaat,om het opgewekte enthousiasme niet volledig te laten wegebben. Dit zou een spijtige zaak zijn.
Het is hier ondertussen aan het regenen gegaan, dus ga ik deze middag (met ne koude Duvel) mijn favoriete maandblad eens rustig helemaal doornemen.

Groeten Bart.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: rgp op 11 augustus 2005, 18:31:02 PM
Dag,

Heb gebeld, morgen heb ik mijn 40.
Het niet verder verschijnen van KIS bijdragen is een MSM verschijnsel; in het verleden hebben ze bij de seupering van de reeks 18 er ook een aantal nummers niets overgezegd; of beloftes die dan ook niet komen of veel later, AM96.  Enfin er zal wel een uitleg voor zijn, maar klantvriendelijk is het niet (na een tijdsje zit je met veel halfafgewerkte items)
Dat van ROCO is voor de firma en voor ons modelbouwers wel positief. De helft van de verkoopcijfers betekent niet de helft winst of verlies, maar een beter resultaat.  Want al wat uitkwam op jaarbasis was niet te kopen (of ge moet schatrijk zijn), dus nu geen keuzes niet meer nodig omp financiele redenen.
Alleen nog hopen dat alles dan wel leverbaar is, zonder maanden te moeten wachten.

Roland
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: marctje op 11 augustus 2005, 18:40:04 PM
heb pas mijn abo betaald voor de eerste keer hoop dan ook dat ik morgen bij de gelukkige ben
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Gerolf op 11 augustus 2005, 18:56:00 PM
KIS had aangekondigd - op dit eigenste forum! - dat in nummer 40, als intermezzo, het artikel van Jacques Le Plat over een bedieningspaneeltje zou verschijnen, en dat het daarna over astabiele en dergelijke - ?cht KIS dus - zou gaan.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: bartie op 11 augustus 2005, 20:27:46 PM
Aangekondigd of niet(en niet elke lezer leest dit forum), neemt niet weg dat nummer 39,vakantie en nummer 40 geen KIS bevatten. Als men aan elektronica leken iets wil leren en laten maken, lijkt het mij geen goed idee er zoveel tijd tussen te laten. Het stukje over het bedieningspaneel had volgens mij ook veel uitgebreider (in een mini-reeks) kunnen gegeven worden i.p.v. zich te beperken tot de paneeltjes van Le Plat. Ik denk dat er hier nog vele vragen openbleven.

Mijn opmerking hierover is positief bedoeld naar de auteur en redaktie toe[:)],niet om een eindeloze discussie te starten.

Groeten Bart.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: dieselfreak op 12 augustus 2005, 11:00:01 AM
citaat:
Geplaatst door maxim

Mooi nummer,

Alleen staat er bij het artikel over de 62'er van roco dat Sint-Niklaas nog een van de laatste plaatsen was waar je 62'ers met M2's kon aantreffen. Weet iemand welke dienst dit was?
Wel weet ik dat er tot 2002 over lijn 54 nog M2's reden getrokken door een 22 of 25.



Hallo Maxim,

     Ik denk niet dat dit juist is. De laatste keer dat in Sint- Niklaas 62'ers voorbijkwamen met M2's is minstens 10 jaar geleden toen ze reden op de verbinding Antwerpen- De Panne.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Gerolf op 12 augustus 2005, 11:54:37 AM
Ik kan best begrijpen dat KIS gemist wordt: als er in nummer 41 een artikel verschijnt, zal het inderdaad 4 maanden geleden zijn, en dat is inderdaad lang voor mensen die er interesse voor hebben [xx(]. Bij die groep reken ik mezelf trouwens ook ...
Het artikeltje van Jacques over de bedieningspaneeltjes vond ik persoonlijk ook wel wat 'Plat' ... [;)]
Wat het huidige nummer verder betreft: mij bekoorden vooral de armseinen - ik denk dat ik toch eens naar PB in Ranst ga - en de halfreli?f stadshuizen. Ook het verweren ben ik zeker nog niet moe.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: doomslu op 12 augustus 2005, 16:59:29 PM
Ik heb geluk gehad, want hij zat deze middag in de bus.[:)]

Aangezien de reeks 62 tot mijn favorieten behoort heb ik natuurlijk dat artikel als eerste gelezen. Prima initiatief trouwens om ook een aantal treinsamenstellingen op te sommen.
Hopelijk hebben de problemen bij Roco geen invloed op de beschikbaarheid van het model.

Verder moet ik het volledige nummer natuurlijk nog eens beter bekijken, maar het ziet er in ieder geval weer een gevarieerd en boeiend nummer uit.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Pol De Bard op 12 augustus 2005, 18:14:52 PM
Ik ben wel degelijk een nieuwe reeks bezig, als vervolg, maar veel meer praktijkgericht dus.
Hopelijk zijn er voldoende pagina's vrij voor de volgende editie...
Maar tussen alle andere werkzaamheden door artikels schrijven, goede tekeningen maken en verbeteringen bestuderen, dat vraagt veel tijd.
En vakantie had ik hard nodig.
Maar ik laat jullie niet in de steek, vooral daar ik ook mondeling en via mail veel positieve feedback mocht krijgen.
Waarvoor dank!
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 augustus 2005, 23:21:57 PM
Vandaag mijn exemplaar gekocht bij de boekhandel. Ik heb het nog lang niet uitgelezen, maar toch alvast een paar opmerkingen over dingen waar mijn oog op viel:

Op blz 7 een stukje over de Clean Machine, een kuiswagen die blijkens de tekst van massief messing is gemaakt. In de volgende zin staat dat er ook nog kuisvloeistof in kan. Massief en toch hol? Ik geef direct toe, het is taalkundige muggenzifterij, maar het viel me zo maar op.

In het artikel over seinen op blz. 55 een foto van een seinaandrijving met weerstanddraad. Nou heb ik de stellige indruk dat het hier om geheugendraad gaat, en dat is niet hetzelfde als weerstanddraad. Wie helpt me uit de droom.

Heel bijzonder vond ik het artikel over de dubbeldekker in de Westhoek. Eigenlijk niet eens vanwege het plan zelf, maar meer vanwege de foto's van het station Veurne. Daar heb ik iets mee. Op mijn fietstochten door Belgi? ben ik meerdere malen door Veurne gereden en dan neem ik altijd een rustpauze op het tweede perron van Veurne. Dit tot verwondering van het stationspersoneel, want gewoonlijk stoppen alle treinen langs perron 1. Maar vanaf het tweede perron heb je een mooi zicht op het prachtige gebouw. Het is van een bijzondere architectuur waar je niet gauw op uitgekeken raakt.

Tot zover mijn eerste indrukken. Als ik alles heb gelezen volgt wellicht nog meer.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: karthuizer op 15 augustus 2005, 20:25:17 PM
Vraagje ivm met de treinsamenstelling van de camino azul:

Weet er iemand het artikelnr. van het UIC Y-rijtuig van de sncf en van het gemoderniseerde I6 A-rijtuig van de nmbs van roco dat men nodig heeft om deze trein samen te stellen?

Alvast bedankt.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: bartie op 16 augustus 2005, 08:43:34 AM
Nr 40 uitgelezen en volgende onderwerpen (artikels) konden mij het meest bekoren:

*Half-reli?f stadshuizen (weer een techniekje bijgeleerd voor de gebogen baksteen)
*seinen deel 2
*verweren deel 9
*dubbeldekker in de westhoek

Wat 'Panache en bord de Meuse' betreft kan ik de schrijver enkel beamen dat dit enkel op foto tot zijn recht komt. Een diorama dat slechts in enkele dagen gebouwd werd,en dat was op de expo ook duidelijk te zien.


Groeten Bart.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: watman op 16 augustus 2005, 19:12:25 PM
Heb het huidige nummer ook gelezen.  Ik keek vooral uit naar het artikel over het maken van een bedieningspaneel.  Het viel me echter tegen, zoals hierboven reeds aangehaald.  Ik had er eerlijk gezegd veel meer van verwacht.  
Het artikel over half-relief huizen was dan weer een positieve noot.
Het kon op geen beter moment komen.  Was van plan om enkele huizen in plasticard te maken.

groeten Bart
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: dieseltje op 18 augustus 2005, 11:31:15 AM
Wat het "bedieningspaneel" betreft :
Ik zag dat er een draaischijf was opgenomen, en aangezien ik me d'er eentje heb aangeschaft (fleishmann) om in te bouwen, was ik al meteen hoopvol gestemd om te kijken hoe je deze dan via dit bedieningspaneel ging aansturen ......  Jammer genoeg bleef het bij een cursus "houtbewerking".
Ik hoop dat Kiss de sturing van zulke draaischijven ooit nog een keertje onder de aandacht brengt ??

Benny
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: janjozef op 19 augustus 2005, 08:55:43 AM
Tja bij iedereen staat er wel iets in dat hem geen snars interesseert, belangrijker is waar ge wel interesse in hebt en dat zal voor het merendeel, en van de artikels en van de lezers, wel positief zijn. Dus zeur niet over een artikel dat ge anders verwachtte/wou

Jan
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: rgp op 19 augustus 2005, 12:15:45 PM
Dag,

Een paar vragen:

Hoe veel verlof heeft de webmaster ?  MSM 40 is nu ??n week uit en nummer 39 wordt nog steeds aangekondigd.

Janjozef, ge hebt gelijk, maar iedere abonnee mag toch zijn gedacht zeggen, of moeten we kopen en zwijgen ?

Persoonlijk: een blad is altijd de weergave van zijn auteurs: het is duidelijk dat er veel meer scenerybouwers in de redactie zitten dan technici (tel het aantal bladzijden "huisjesbouwen" en zijn varianten eens op.)  In die artilkels gaat men tot in de details, maar bij het bedieningspaneel zijn het enkel de grote lijnen.  Voor diegene die er meer willen over weten: lees LOCO REVUE.

Laatste vraag: zijn er geen modeltreinliefhebbers meer die hun baan willen laten verschijnen in MSM ?

Roland
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Havoc op 19 augustus 2005, 13:26:24 PM
citaat:
Janjozef, ge hebt gelijk, maar iedere abonnee mag toch zijn gedacht zeggen, of moeten we kopen en zwijgen ?


Ja, we moeten gewoon aan de redactie laten weten wat we ervan vinden. Dat is trouwens hoe het hier ook overkomt, gewoon droogweg wat je ervan vindt.

citaat:
het is duidelijk dat er veel meer scenerybouwers in de redactie zitten dan technici


Inderdaad. Dan ook de reden dat ik geen abonnement neem.

citaat:
Hoe veel verlof heeft de webmaster ?


Ik heb een vermoeden dat dit een "chinese vrijwilliger" is...
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Rochevalien op 19 augustus 2005, 16:23:07 PM

Een paar vragen:

Hoe veel verlof heeft de webmaster ?

Iedereen heeft recht op verlof niet? vergeet ook niet dat MSM "maar" een van de bladen is die Metamedia uitgeeft en dat elk ander tijdschrift ook een deadline heeft.Ik krijg soms de indruk dat hier op het forum gedacht wordt dat het schrijven voor MSM als een "mission in life" aanzien wordt.

maar iedere abonnee mag toch zijn gedacht zeggen
=zeer juist, maar dan ook de redactieleden en de occasionele schijvers.

bij het bedieningspaneel zijn het enkel de grote lijnen.

Het ging dan ook zuiver over het aanmaken van een paneel (wat Jacques dan ook met zeer veel proffesionalisme laten zien heeft:bravo!)Over de bediening van een draaischijf kan altijd teruggekomen worden.


Laatste vraag: zijn er geen modeltreinliefhebbers meer die hun baan willen laten verschijnen in MSM ?

Jazeker,ikke maar daar wordt nog aan gewerkt.En dat kunnen jullie gerust letterlijk opvatten.

Persoonlijk vindt ik de samenstelling,de lay-out en de inhoud van MSM zeer goed en zou die dan ook graag behouden zien.Ik sla ook wel eens een artikeltje over bij het lezen van MSM maar dat is dan gewoon omdat ik daar op dat moment niet mee bezig ben,bv het bouwen van huizen in plasticcard of de artikels over de goederenwagons.

Gerrit(  








Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: bartie op 19 augustus 2005, 16:45:15 PM
citaat:
Geplaatst door Rochevalien


Een paar vragen:

Hoe veel verlof heeft de webmaster ?

Iedereen heeft recht op verlof niet? vergeet ook niet dat MSM "maar" een van de bladen is die Metamedia uitgeeft en dat elk ander tijdschrift ook een deadline heeft.Ik krijg soms de indruk dat hier op het forum gedacht wordt dat het schrijven voor MSM als een "mission in life" aanzien wordt.

Gerrit(  

Heeft een koper van een blad dat zich (en terrecht) uitgeeft voor vakblad met de daarbijhorende prijs er zaken mee dat dit blad slechts een onderdeel van een groep is? Neen toch. MSM is geen clubblaadje of liefdadigheid naar de modelspoorder toe maar een commerci?le handelsaktiviteit. Dat de medewerkers van MSM dit met volle enthousiasme en kennis van zaken doen, maakt dat MSM is wat het is, een uitstekend blad.
Wie enkel de lofbetuigingen wil horen, maar geen (meestal goed bedoelde) opmerkingen, moet zijn stukjes thuishouden voor zichzelf.

Bart.







Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Rochevalien op 19 augustus 2005, 17:57:47 PM
[/quote]

Wie enkel de lofbetuigingen wil horen, maar geen (meestal goed bedoelde) opmerkingen, moet zijn stukjes thuishouden voor zichzelf.

Beste Bart,ik ben er zeker niet op uit op lofbetuigingen te horen en kan best wel tegen kritiek .Jouw reactie komt bij mij dan ook over als :als je mij(ons)geen gelijk geeft hou je schrijfsels dan voor jezelf en start aub geen ellelange discussie.Wel dit is nu eenmaal een forum en hier MOGEN mensen het niet met elkaar eens zijn en daarover discusieren.Iemand die daar een probleem mee heeft hoort hier dan ook niet thuis.De beste stuurlui staan nog altijd aan wal en dat is zeker waar voor veel forumleden.Een blad als MSM moet een breed publiek (onder modelspoorders)proberen aan te spreken en slaagt daar volgens mij dan ook in.Zoals ik reeds vroeger al schreef heeft MSM een goed evenwicht qua inhoud en diversiviteit van onderwerpen.Men kan bijgevolg geen half tijdschrift vullen over een bedieningspaneel of het aansturen van een wisselstraat.Heb gewoon GEDULD ,het zal er wel aankomen.Als je schrijft dat MSM een commercieele activiteit is heb je volkomen gelijk,je vergeet echter dat ALLE vaste redakteurs een vaste dagjob hebben en dus niet fulltime artikels zitten in te tikken,maar hier heb jij mischien geen boodschap aan.

Allee t'is weer aan u.

Gerrit Van Roy


Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: rgp op 19 augustus 2005, 17:58:19 PM
Dag,

Bart, ik ben dus niet alleen met mijn standpunten.

In de club is de tijd weer aangebroken voor het vernieuwen van de tijdschriften van de leden.  MSM wordt idd als een goed blad aanzien, maar velen blijven op hun honger zitten ivm met "treinmodelbouw".  Of hoe ??n van de leden het ook weer zei: ik stop ermee want in het tijdschrift over "huisjes plakken" ben ik biet ge?nteresseerd.
Er is nog genoeg om over te schrijven: vb: digitaal DCC: de incompabiliteit van de verschillende DCC producten bij banen met digitaal bloksysteem.
Eenvoudige sporenplannen: een kopstation met alles erop en eraan (wisselstraten, seinen, sturingen).
Lok en rijtuig/wagonbesprekingen.

Roland
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Gerolf op 19 augustus 2005, 20:33:27 PM
De discussie wordt nu interessanter/positiever: er worden voorstellen gedaan voor artikels. Dat kan de redactie alleen maar helpen.
Ik heb begrip voor het tekort aan 'technische' onderwerpen, hoewel KIS en zo wel hun best doen denk ik. Het probleem is dat er zoveel systemen zijn - zowel digitaal als analoog.
Digitaal wordt naar mijn mening vaak besproken (decoder-inbouw, Roco Locmaus, ...) maar als analoge rijder vind ik dat 'vaak', voor anderen zal het wel 'onvoldoende' zijn.
Analoog: dat is dan KIS op dit moment, waar ik net als iedereen uitkijk naar het vervolg.
Ik denk wel dat er voor het 'brede' publiek dat MSM wil aanspreken, een 'back to basics'-rubriek interessant kan zijn, waar onderwerpen als onderbouw, bekabeling, planontwerp, basisonderhoud van rollend materieel, ... hun plaatsje kunnen hebben.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Steven86 op 19 augustus 2005, 20:34:32 PM
Roland,

Over DCC is toch ook veel informatie op het internet te vinden. Is het ook niet zo dat huisjes bouwen jouw club net nu minder interesseert, omdat ze dat al goed kunnen en DCC des te meer omdat ze momenteel van analoog naar DCC gaan? (En intern heel wat af debatteren over welk DCC systeem ze nu moeten kiezen (Zie je Mo of Zie je nie Mo ;-) )

Wat ik wil zeggen: elke aflevering van MSM is anders, en dat is nogal afhankelijk van tijd/smaak/persoon/groep.

Zelf vond ik 39 een heel goed nummer. Aan 40 heb ik weinig gehad. Teveel d?j? vu.

Loc bespreking: d?j? vu. Zoveelste variant. Zoveelste keer zelfde merk. Wat meer barok en minder rococo graag.
Zelfs de zin 'al bij al een goed model' was d?j? & vu. En een 'voortreffelijke schildering' met ??n enkele fout bestaat in mijn boek ook niet. Voortreffelijk is uitstekend (althans toch volgens de Van Dale). Uitstekende fouten bestaan niet.

Wat verweren betreft: ikzelf ben zo naderhand wel uitverweerd. Zelfs het merk van verf (Polyscale) is d?j? vu. Misschien eens over andere verfmerkjes? En ik herinner me dat we al eens een Kibri station naar een Belgische dokterswoning hebben verweerd.

Huisjes in halfreli?f; tja... d?ja vu van 'bouw eens een Belgische straat' een tijd geleden.

Bedieningspaneel: leuk, maar had ikzelf zonder dit artikel ook kunnen maken.

Brekina: leuk artikel, maar meer wat ik 'achtergrond info' i.p.v. modelbouw noem.

En toch, dat blijft dus mijn persoonlijk gevoel over dit nummer. Ik ben er zeker van dat anderen deze artikels wel kunnen appreci?ren.
En mijn waardering voor wie de artikels schrijft is zeer hoog.

Min persoonlijke voorkeur om wat meer variatie in de thema's te brengen:

Meer artikels over het verbeteren van recente modellen (niet altijd het oplappen van het zoveelste model Belgisch model in een nieuwe kleurstelling of de zoveelste heropstanding van een bekend Belgisch model). Hier valt het gewoon op dat meestal besproken wordt wat de redactieleden zelf vaak kopen. Of ligt dat aan de leveranciers die eens wat meer testexemplaren moeten indienen bij MSM?

Meer over modelspoorbanen waar op gereden wordt. Dat ze nog eens naar jouw club komen voor een fotoshoot van de grote baan bv.

Als het over dingen zoals koppelingen gaat: meer praktijkinformatie van alle merken. Nu is het vaak pijnlijk duidelijk dat wie de artikels schrijft enkel ??n product echt kent. Maakt de inzet niet minder verdienstelijk overig...

Misschien heeft MSM wat meer schrijvers nodig (bredere groep) die regelmatig kunnen bijdragen... Een beetje zoals Model Railroader doet - toegegeven, de taalgroep is groter.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: janjozef op 19 augustus 2005, 21:57:19 PM
nu voor alles is iets te zeggen maar een paar opmerkingen
- hoeveel mensen doen zelf hun wijzigingen of supperingen aan hun locs : die zijn op 1 hand te tellen.
- hoeveel bouwen echt hun electronische spullen zelf : dat zijn er ook niet echt veel, en diegene die het doen moeten geen uitleg want dat kennen ze al, die pleziert ge meer met eenvoudig een plan te geven en dit zeggen dat dient voor ... daarom is kis zo interessant dat richt zich tot de leken, dus volledig oninteressant voor de kenners.
- over verweren kunt ge zoveel schrijven dat stuk voor stuk interesant is als er mensen zijn die verweren, uiteindelijk zijn we allemaal er mee bezig.
- digitaal : voor mij persoonlijk niet interesant, maar ik weet dat er mensen zijn die het wel zeer intersant vinden dus dat moet ook zijn plaats krijgen, maar er zijn er ook die nog analoog rijden die moeten ook hun plaats kennen.
en zo kunnen we nog veel doorgaan (grootbedrijf, scennery, beschrijving banen, enz....)
Dus als je in een tijdschrift de helft van de artikels goed vindt heb je voor mij waar voor je geld gekregen.

Jan
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: erik de noorman op 20 augustus 2005, 00:00:00 AM
Voor de gevorderde modelbouwer (meestal  aangsloten bij een club)
zal een tijdschrift als modelspoormagezine altijd minder intressant zijn. Wie echt wil bouwen gaat zo wie zo op zoek naar de nodige informatie. Koop het boek Groetjes uit Ferbach of andere, en je hebt alle modelspoormagezine die er al zijn en nog moeten komen in een boek.
Voor de technische en elektrische gedeeltes bestaan er ook genoeg boeken.
En toch is een tijdschrift als modelspoormagezine belangrijk voor de modelbouwwereld. De beginnende of matige modelbouwer kan veel halen uit zo'n magezine en ooit mag je deze ook bij de gevorderde rekenen.
En dan gaan we nog veel te zien en te leren krijgen.
De modelbouwwereld klaagt dat de interesse voor de hobby verdwijnt, via een tijdschrift als modelspoormagezine kan je jonge mensen of herstarters teug aantrekken. Een tijdschrift als modelspoormagezine
kan perfekt aantonen hoe te bouwen en dit stap voor stap.  Uiteindelijk blijkt dan dat de meeste verbaast zijn van hun eigen kunnen.
Ik heb steeds naar duits voorbeeld gebouwd en het is via msn dat ik naar Belgisch voorbeeld ben gaan bouwen om dat zij de vele vragen waar ik nog mee zat grootendeels hebben beantwoord.

Mijn baan is ondertussen ( alles zelfbouw ) voor 90 % afgewerkt, en indien klaar voor het grote publiek, en er interesse is van msn.
Wie weet?

Erik, soms teleurgesteld door msn maar ik blijf toch grote fan.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: svvander op 20 augustus 2005, 08:54:57 AM
Variatie is er dus blijkbaar nooit genoeg, logisch... verschillende mensen, verschillende smaken. Maar om elke maand over alles te schrijven en iedereen tevreden te stellen... dan moet MSM, maandelijks een encyclopedie uitbrengen en dat is de bedoeling niet, dacht ik toch [:o)]

Ik sluit me volledig aan bij wat Erik en Gerolf vertellen. Indien je in een club zit zal je zeker minder nood hebben aan een tijdschrift als MSM en het meeste dat in MSM staat, vind je ook in andere boeken. Volkomen mee akkoord.
En door deze discussies, zal er (hopelijk toch), in de toekomst misschien meer veranderen aan het tijdschrift, zodanig dat iedereen "iets meer" tevreden zal zijn.

Voor mij persoonlijk is MSM een blad met loeiend veel info over ??n van mijn hobby's. Via dit forum en het tijdschrift, heb ik op 6 maand tijd zoveel geleerd, dat deze hobby voor mezelf echt veel interessanter is geworden.
Waarom koop ik MSM dan nog? Wel: de nieuwtjes vooraan in het tijdschrift, vind ik altijd heel leuk. Als ik lees dat er een nieuw model, wagen of dergelijk uitkomt, dan kan ik al beginnen sparen.
De productbesprekingen, zouden wat mij betreft, iets dieper mogen ingaan op het onderwerp.(zie productbespreking van de 62 van Roco op de site van "De Pijl"). Maar voor sommigen onder ons, zal dit dan ook wel meer dan voldoende blijken. Wat ik dan wel weer leuk vind, is de link naar het Grootbedrijf (met als in dit nummer, een lijstje met de treinsamenstellingen).
Graag meer spoorbanen, liefst niet enkel de plannen, maar ook foto's van het afgewerkte geheel!
Tenslotte, wat ik nog steeds mis, zijn de zelfbouw toestanden. Heel af en toe komt er is een artikel over zelfbouw van een wagon of een locomotief voor in MSM. Leuk, maar ik zou dit wel nog meer willen zien. Voor de gevorderden, is dit ook nog interessant, denk ik dan.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Havoc op 20 augustus 2005, 11:31:17 AM
Goed gebalanceerd nummer. Als opmerking zou ik de volgende willen maken:
- hoogovens in N: het was perfect geweest als er hier en daar eens een foto(tje) van het origineel dat als inspiratie diende erbij stond. Dan kan je eens zien hoe je van foto's naar model gaat. Ook een spoorplan met korte uitleg mocht erbij. Knap werk verder.
- dubbeldekker: foto's van de baan graag. Dit ziet er de moeite uit, maar ik kan me niet voorstellen hoe dat er nu in het echt uitziet. Of kan het niet dat er een baan gefotografeerd wordt als de laatste grassprietjes niet op hun plaats staan?
- brekina: origineel, eens iets anders. Foto 11 is een meetbank, geen vonkerosie denk ik.
- diorama: dit is voor mij het beste diorama tot nu, simpel, efficient meer moet het niet zijn.
- seinen, goederenwagens, besprekingen, samenstellingen: normale gezonde kost...
- verweren begint me nu stilaan te vervelen...

Wat ik echt eens zou willen:
- hoe van het voorbeeld naar een plan gaan. Vertrek van het station van Leuven, leg uit waar alles voor dient, hoe je de diverse onderdelen kan vereenvoudigen en welke consekwenties dat heeft en vervolgens daar verschillende modelstations uit "distileren" voor verschillende maten van banen en accenten. Hetzelfde kan met rangeerstations, fabrieksemplacementen, locdepots etc. Ook hoe een dienstregeling uitwerken voor je baan.
- foto's van banen in opbouw! Het vuile grove werk van de zaak eens bekijken. Het is kennelijk een ongeschreven wet dat enkel foto's en artikels kunnen van perfect afgewerkte banen mogen verschijnen. Maar je kan verdorie veel leren van een nog niet afgewerkte baan. Hoe heeft iemand anders iets opgelost?
- spoormaterieel bouwen ipv huisjes. Niet alleen rollend materieel, ook seinen en zo. En zowel simpel als 100% gedetaileerd en in alle schalen (waar mogelijk).

De opmerking dat van sommige zaken veel in boeken en op het net te vinden is is correct. Eigenlijk kan je alles in boeken en op het net vinden. Moet je dan zeggen dat tijdschriften overbodig zijn?
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: doomslu op 20 augustus 2005, 12:43:33 PM
Ik hou wel van het idee van Johan om eens te bespreken hoe je van voorbeeld naar plan kan gaan. Daar zou misschien wel een leuke serie kunnen inzitten ?

Zelfbouw (of verbouwen) van rollend materieel zou ik ook graag meer aan bod zien komen.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik altijd alle artikels lees, wat niet wil zeggen dat alles me evenveel boeit, dat lijkt me evident.

Laat ons dit forum gebruiken om de redaktie enkele idee?n te bezorgen. [:)]
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: rgp op 20 augustus 2005, 14:29:17 PM
Dag,

Een heleboel reacties en dat is positief, alhoewel sommigen nogal afwijken van het originele.

Het klopt dat alle medewerkers een fulltime job hebben, MAAR die van de andere bleden toch ook ?  En heeft men in de Nekkerhal niet gezegd dat men de redactie van MSM zou uitbreiden ? (Loze beloftes ?)

Dat alles staat in boekjes is nie volledig waar.  De andere boekjes maken dezelfde "fouten", namelijk halve info, essenti?le stappen worden overgeslagen (het is toch niet nodig alles uit te leggen !) en zijn in een andere taal.

KIS: sorry maar totaal overbodig, die ellenlange theorie?n bekoren echt niet veel, geef liever een practisch voorbeeld, een componentenlijst en een met fotos omringd artikel over de vervaardiging.  Ik heb meer aan de website van gerolfPeeters dan aan Kis !

In en club heeft men minder aan tijdschriften.  FOUT.  Het is enkel waar in cluibs waar ieder enkel met zijn eigen bezig is.
Als je een programmaavond geeft op basis van Kis, komt er geen kat !  Maar als je aankondigt hoe je een bezetmelder kunt maken, zit je atelier vol.

Men heeft al zoveel geopperd over spoorplannen, en toch verschijnen ze niet.  Een storend idee ?

Roland
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Rochevalien op 20 augustus 2005, 16:22:14 PM
Beste mensen,ik ga mij er hier nog eens tussengooien en op een heleboel meningen die hiervoor kwamen antwoorden.

Roland:meer sporenplannen? in ELKE MSM staat een sporenplan,soms zelfs van echt bestaande stations (Ronse, Bressoux,Poperinge,Fexhe-le haut-clocher en mijn eigenste Boom)hoe vonden jullie dat trouwens?
Kis totaal overbodig? voor jou misschien maar er zijn nog andere lezers(trouwens wat een kaakslag voor Pol!)

Havoc:hoogovens in N :daar hadden inderdaad wat foto,s van het voorbeeld bij mogen staan.Deze baan is overigens voor mij wel h??l erg d?ja vu (stond TWINTIG JAAR GELEDEN al in loco revue)
Diorama "en bord de la meuse": het beste diorama ooit? dat ding is gewoon niet af! geen ballast,geen telegraafdraden ,geen levende ziel te bekennen ,enz)en dan schrijft Arnaud doodleuk dat'ie dat op een klein weekeinde gebouwd heeft.Ik vindt zoiets gewoon schandalig vooral als je ziet hoeveel tijd ?n moeite de anders bouwers in hun werkstuk gestoken hebben.
De westhoek: wel,je bent niet alleen met je opmerking dat je wel eens de foto's van de baan zou willen zien.Spijtig genoeg moet ik jullie teleurstellen:ER IS GEEN BAAN !dit is alleen een uitgewerkt plan dat gebaseerd is op een reele situatie met een historische achtergrond.Iedereen die een baan aan het bouwen is of er een plant kan uit de sporenplannen van Guy wel iets gebruiken.
En nog straffer:van alle baanplannen die Guy ooit getekend heeft zijn er maar 2 gebaseerd op een werkelijk bestaande baan.(zijn eigen baan in zijn vorige woonst en mijn eigen Rocheval)

Van voorbeeld naar model bv Leuven: Leuven? niet echt een klein stationneke h?? hoeveel boekskens gaan ze daar niet mee moeten vullen? dan is het w??ral d?ja-vu!

reportages van een baan in opbouw:jazeker maar dan moet er wel iemand van de redaktie aan bezig zijn h?,met andere woorden :als er zich iemand geroepen voelt...


Sven, "in een club heb je geen tijdschrift nodig" volgens mij schat jij het gemiddeld niveau in de clubs iets t? hoog in,je hebt natuurlijk altijd beginners en anciens maar je stelt je daar gewoon teveel van voor.Guy heeft op dit forum eens een balletje opgeslagen naar de "heren voorzitters" van de clubs ivm het spontaan melden van clubactiviteiten. Dit werd al 130 maal gelezen en er kwam EEN reactie(van Tony)Dit zegt wel genoeg denk ik.

Gerrit Van Roy

PS:Op een betere wereld! (maar dan met een Jupiller 33 cc)






Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: tonycabus op 20 augustus 2005, 17:05:26 PM
Zo horen we nog eens wat....!
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: rgp op 20 augustus 2005, 17:07:04 PM
Dag,

Guy,

in een discussie moet men ALLES lezen.

KIS is voor mij ( en niet alleen voor mij) overbodig, maar ik schreef ook dat ik alles veel "to the point" kan terugvinden bij Gerolf Peeters.  Het item is dus niet overbodig, maar wel de manier waarop.

Reportage van een baan in opbouw: het hoeft niet van een van de redacteurs te komen die baan.

Van Leuven naar model: d?j? vu ?  In welk tijdschrift ?

Dat van die voorzitters ?  Ga ik even natrekken ?  Maar ik heb vermoedens.

Roland
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: rgp op 20 augustus 2005, 17:16:36 PM
Dag,

Waar staat die oproep aan de "heren voorzitters" ?

Roland
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Rochevalien op 20 augustus 2005, 17:37:01 PM
CiteerGeplaatst door rgp

Dag,

Waar staat die oproep aan de "heren voorzitters" ?

Hier:(en het is 132 gelezen )

Beste MSM-forumlezers,
Het maandelijks gaan van MSM heeft blijkbaar toch enige deining veroorzaakt in modelspoorland. Het zal inderdaad geen gemakkelijke opgave zijn om het blad iedere maand voor eenieder zo interessant mogelijk te houden. Er is nu wel meer ruimte voor andere schalen, voor andere spoorbreedtes (allerlei soorten smalspoor), en waarom ook niet eens over de grenzen heen kijken? Uitstekende modelbouw, ongeacht welk prototype wordt nagebouwd, moet m.i. aan bod kunnen komen.
Wat al eens vergeten wordt is dat MSM voor een flink deel zou moeten samengesteld worden door wat jullie gebouwd hebben, of aan het bouwen zijn. Meer inzendingen van lezers zijn dus meer dan welkom. zeker van uit het Franstalig landsgedeelte. En ben je niet zo'n schrijver, of goede fotograaf, geen nood, na een seintje naar de redactie kan een afspraak geregeld worden voor het maken van een reportage van jouw bouwsels. Iedereen kan aan bod komen, zolang het maar kwalitatief goed is.
Maar dit alles slechts ter inleiding om te zeggen dat er in de maandelijkse MSM gedacht wordt aan een nieuwe rubriek "Club-leven".
Bedoeling is de modelspoorclubs een forum te bieden in het blad om bijzondere evenementen, wijzigingen van lokalen, uitstappen, en dies meer kenbaar te maken, maar dan in uitgebreidere vorm. Veel activiteiten worden nu wel ergens vermeld in de agenda, maar gaan daar soms verloren tussen de hoop. De clubverantwoordelijken worden bij deze dus uitgenodigd om voortaan de redactie nog eens een extra mailtje toe te zenden als er iets te melden valt.
Ik kijk alvast uit naar het nieuwe nummer..
groetjes,
Guy


tonycabus
Administrator


Belgium
Berichten 1505
Berichten - 18/11/2004 :  12:50:31      
--------------------------------------------------------------------------------

Wel, Guy, onze gedachten kruisten mekaar!

Stel je voor dat ik de nieuwe topics aan het doorlezen was en net een nieuwe rubriek "Agenda" hier op het forum wilde zetten.
Kwestie van een extra spreekbuisje aan te leggen.

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.


 
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Rochevalien op 20 augustus 2005, 17:47:38 PM
CiteerGeplaatst door rgp
KIS: sorry maar totaal overbodig, die ellenlange theorie?n bekoren echt niet veel, geef liever een practisch voorbeeld, een componentenlijst en een met fotos omringd artikel over de vervaardiging.  Ik heb meer aan de website van gerolfPeeters dan aan Kis !

Roland,je schrijft wel degelijk dat Kis totaal overbodig is!


Men heeft al zoveel geopperd over spoorplannen, en toch verschijnen ze niet.  (hier heb ik al op geantwoord)



Van model naar praktijk over bv Leuven:Wat ik wou zeggen is het volgende:als ze alles van naaldje tot draadje moeten gaan uitleggen over hoe de sporen daar liggen(en lagen)en waarom en hoe zich dat vertaald naar seininrichting toe zijn we zeker een paar jaar verder.En dan is de reaktie geheid:"pftt t!is weeral over Leuven"
En dan heb ik het nog niet over een modelbaan die -wees eens eerlijk-gigantisch groot zou worden.
Dat is wat ik bedoelde.

Gerrit


Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Havoc op 20 augustus 2005, 19:09:18 PM
citaat:
Diorama "en bord de la meuse": het beste diorama ooit? dat ding is gewoon niet af! geen ballast,geen telegraafdraden ,geen levende ziel te bekennen ,enz)en dan schrijft Arnaud doodleuk dat'ie dat op een klein weekeinde gebouwd heeft.Ik vindt zoiets gewoon schandalig vooral als je ziet hoeveel tijd ?n moeite de anders bouwers in hun werkstuk gestoken hebben.


Wel, ik ben niet van de menig dat een modelbaan "vol" moet staan. Ik heb daarover reeds genoeg gepost hier. Voor mij is dat diorama een stukje spoorbaan dat je werkelijk kan vinden, dat in tegenstelling tot de andere dioramas die "uitvergrotingen" van de werkelijkheid zijn maw al wat kan voorkomen komt voor tegelijkertijd. Ik wou dat ik dat kon om een weekendje.

citaat:
De westhoek: wel,je bent niet alleen met je opmerking dat je wel eens de foto's van de baan zou willen zien.Spijtig genoeg moet ik jullie teleurstellen:ER IS GEEN BAAN !


Dat verklaart een en ander uiteraard. Gaat dit ooit uitgewerkt worden? Zo ja, x per jaar een korte update zou fantastisch zijn.

citaat:
Van voorbeeld naar model bv Leuven: Leuven? niet echt een klein stationneke h?? hoeveel boekskens gaan ze daar niet mee moeten vullen? dan is het w??ral d?ja-vu!


Het is maar een gedacht. Leuven is het station waar ik het meest geweest ben vandaar. Het moet niet per se Leuven zijn, maar Sint-Agatha-Berchem (waar ik evenveel geweest ben) is met zijn perron langs elke kant van de doorgaande baan nu niet bijster interessant. En in  aflevering hoeft het niet gedaan te zijn. Maar je hebt gelijk dat 100 afleveringen teveel zouden zijn. Dat is een probleem, maar daarvoor bestaat een redactie om dat in te schatten. En dan nog zullen ze moeten bijsturen afhankelijk van de reacties die binnenkomen.

citaat:
En dan heb ik het nog niet over een modelbaan die -wees eens eerlijk-gigantisch groot zou worden.
Dat is wat ik bedoelde.


De eerste die een station echt op schaal heeft uitgelegd mag opstaan. Niet dringen achteraan...

citaat:
Guy heeft op dit forum eens een balletje opgeslagen naar de "heren voorzitters" van de clubs ivm het spontaan melden van clubactiviteiten. Dit werd al 130 maal gelezen en er kwam EEN reactie(van Tony)Dit zegt wel genoeg denk ik.


Ik denk niet dat clubvoorzitters forumgangers zijn. Volgens mij bereik je die daar niet mee. Een gericht schrijven haalt meer uit.

citaat:
KIS is voor mij ( en niet alleen voor mij) overbodig,


Als je al iets van electronica kent kan dat inderdaad zo overkomen. Maar daarvoor zijn de afleveringen tot nu toe niet geschreven. Ik geef toe dat ik tot nu toe nog wat op mijn honger ben blijven zitten. Maar eerlijk gezegd: ik ken genoeg van electronica om de afleveringen tot nu toe over te slagen maar heb geen flauw idee van hoe een treinbaan te besturen. Dat is de link waar ik naar wacht. Die komt er wel -denk ik- en daar wacht ik gewoon op. In dezelfde trend heb ik totaal geen boodschap aan verweren want dat ben ik nooit van plan. Maar gewoon de technieken en de fotos maken dat ik ze toch lees.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: FREMO e.V. - afd Belgiƫ op 20 augustus 2005, 23:13:47 PM
Hallo,

Iets moet mij van het hart.

MSM is een modeltreinenblad. Gericht op de kleine Belgische markt.
Dus in woorden en zaken zeeer beperkt.

Persoonlijk neem ik de USA (2), de Canadese (1), Franse (2), Duitse (3), Nederlandse (2) modelspoorweg tijdschriften door, iedere maand. Ja een mens moet toch kunnen lezen op de trein.

Vele van de onder werpen, werden reeds behandeld in de andere tijdschriften, en dus komen op een later tijdstip terug.
Mij is het steeds een vraag geweest, hoe deze gegevens werden verwerkt door de tijd, en zie soms zijn artikels die evolueren en andere niet.

Ik heb MSM als informatie en opslag bron. Veel van de mij toegeeigende technieken heb ik gelezen in buitenlands tijdschriften.

Wat ik echter zijn willen aanraden aan MSM, is iedere maand een volledige onderdelen lijst van een modelspoor voertuig te publiceren.
Waarom! Wel omdat niet iedereen over deze gegevens kan beschikken en dat deze gegevens belangrijk zijn voor iedereen die eens een afgebroken of een kapot stuk wenst te vervangen endan ook direct duidelijk aan zijn leverancier het juiste stk kan nabestellen.
Ja sommige winkeliers bezitten zelf niet de nodige info over de onderdelen stukken van de zaken die zij verkopen.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?

Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: tonycabus op 21 augustus 2005, 01:07:29 AM
Maar dan moeten de HH Fabrikanten die ook beschikbaar willen stellen.
In de "links" staat er eentje naar de service-site van M?rklin.
Maar dingen van Fleischmann en Roco zouden zeker even welkom zijn.
En die zijn moeilijker te vinden. Roco zendt ze op aanvraag wel toe. Maar zullen ze toestaan dat die klakkeloos in een blad gepubliceerd worden [?][?][?]
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Pol De Bard op 21 augustus 2005, 01:16:54 AM
Dank aan Gerrit voor de verdediging!

Aan Roland: de mailbox van KIS al eens gezien, man? Er bestaat flink wat belangstelling voor, maar ik kan geen heel boekske monopoliseren om het hele gedoe in een keer uit te leggen.
De  (toch wel eenvoudig verwoorde) theorie was bedoeld om diegenen die er totaal niks van afweten een beetje op weg te helpen, kwestie van de angst weg te nemen voor zelfbouw.
Vanaf nu wordt nog enkel "bouwen" besproken. Maar dat duurt nog wel enkele afleveringen!
Ik doe dit trouwens niet alleen, er zijn nog andere mensen die daarbij hun gewaardeerde hulp hebben aangeboden, maar ook die hebben drukke full-time-jobs!
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2005, 09:02:21 AM
Wat een interessante discussie hier! Ik denk dat de redactie een hoop idee?n krijgt op deze manier!
Over de Westhoek: dit is alleen maar een plan, geen baan (zoals reeds aangehaald) en zal mogelijk niet verwezenlijkt worden door de schrijver. Ik begrijp wel vorige reacties, dat het wat moeilijk is om dit plan in realiteit voor het 'geestesoog' te halen, vooral omdat het uit twee niveaus bestaat. Een verkleind 3D-model en hier een foto van (via een 3D-tekenprogramma op opgebouwd uit piepschuim of ...) had wat kunnen verduidelijken.
Het artikel over de Westhoek slaagt erin om 'van voorbeeld naar plan' te gaan in ??n aflevering. Leuven zou inderdaad te hoog gegrepen zijn, maar er zijn zeker nog andere mogelijkheden.
Over Kiss en mijn website: Dank aan Roland voor de extra reclame, maar ik denk dat de schema's en info op mijn site niet echt voor beginners zijn. Kiss zorgt ervoor dat beginners - op termijn - gevorderden worden, en is dus zeker nuttig: zie maar naar de vele reacties, ook op dit forum.
Seinen in model bouwen? Ik denk dat er zulk artikel op komst is [;)]
Reportages over banen in opbouw - voor het grove werk? MSM is welkom in mijn nederig stulpje, en ik denk dat ik zeker niet alleen ben [8D]
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: bartie op 21 augustus 2005, 09:08:43 AM
Voor mij (en waarschijnlijk een heleboel anderen) is KIS wel de moeite, zodat ook elektronica-leken toch in staat zijn om zelf een treinbesturingssysteem te maken naar eigen behoefte.
Dat de praktijk nogal mager was tot hiertoe gaf dan ook weer het voordeel dat iedereen rustig de transfo en de print konden maken en vragen stellen aan Pol zonder al dadelijk hopeloos achterop te geraken en door het bos de bomen niet meer te zien.
Ik kan me ook voorstellen dat het helemaal niet eenvoudig is om dit (vooral in het begin) op de beperkte ruimte allemaal en beetje logisch uitgelegd te krijgen.
Ik kijk alvast uit naar de volgende aflevering,want het begint weer te kriebelen.[:p]

Bart.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Rochevalien op 21 augustus 2005, 10:25:35 AM

Amaai,wat een reacties! maar dat is zeker positief bedoeld.

Eric,Gerolf en alle anderen met een baan(tje) in opbouw :lees eerst de oproep van Guy ,die ik hierboven nog eens herhaald heb,nog eens door.Het is de bedoeling dat je ZELF de eerste stap zet en een visje uitgooit naar de redactie(een paar foto's van je baan,al dan niet afgewerkt).Je mag er zeker van zijn dat er,na onderling overleg een reportageteam bij jou over de vloer komt.Zelfs als je niet zo een schrijver bent kan daar ook een mouw aan gepast worden.

Fremo,Tony: onderdelentekeningen (zogenaamde exploded views)in MSM?
Roco en Mehano steken die in elke doos van hun loks bij.Marklin doet dat niet maar heeft zo'n tekeningen wel en ik denk dat de andere merken dat ook wel hebben.Ik vind dat zoiets publiceren gewoon bladvulling zou zijn.

Gerolf:3d tekeningen of baan tekeningen met de pc gemaakt (zoals in Loco revue)? jaaa! dat zou h??l mooi kunnen zijn,aleen..... wie gaat die maken bij MSM? Guy alvast niet want dat is zijn ding niet,maar als er zich iemand geroepen voelt...
Gewoon mailen met Nico zou ik zeggen ,je weet maar nooit.

Gerrit












Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: svvander op 21 augustus 2005, 11:21:26 AM
Dus als ik het goed begrijp, zijn we er het allemaal wel min of meer over eens dat (samengevat dan):

1) ...KISS mag blijven
2) ...dat er misschien toch iets meer over banen mag verschijnen (eventueel met 3D tekeningen)
3) ...dat onderdelen tekening, ook wel passen in ons tijdschrift
4) ... dat banen van lezers (en de opbouw ervan), meer aan bod mogen komen.
5) ...(wie vult aan?).

Ik denk dat we nu geen visjes naar de reactie hebben uitgegooid, maar nen dikke vis! [:p]
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: FREMO e.V. - afd Belgiƫ op 21 augustus 2005, 12:42:52 PM
Hallo,

Indien je een voorbeeld van zo'n dubbele etage baan wenst op te zoeken, dan kan ik zeggen dat deze reeds uitgebreid werden gepubliseerd, ik dacht in modelrailraoder U.S.A. in de jaren 1999 of 2000.

Zal eens in het archief duiken en het bewuste artikel opsnorren.

Dus ik blijf bij mijn gegeven, dat deze dingen reeds vroeger werden openbaar gemaakt. Het is kwestie van bijblijven, bij de zaak, een vele andere tijdschriften doornemen. Natuurlijk is niet iedereen in de mogelijkheid, verschillende talen te kunnen verwerken, zich naar het buitenland kunnen begeven en deelnemen aan modul/model sessies, maar toch als je naar de foto's in deze buitenlandse revu's kijkt, kan je ook zeer veel opsteken.

De beste leermeester vindt ik nogsteeds je eigen ogen. Dat zijn de perfectste dieven [}:)] om deze dingen op te nemen. En ook als je over een fotografisch geheugen kunt beschikken, kan je met weinig foto materiaal veel dingen terug voor de geest halen.

Ivm de onderdelen lijsten van modellen, ik zou toch de directie van MSM eens aanraden deze te willen onderzoeken. Niet enkel omdat er de laatste 15 jaar er bij de modellen, lijsten (bij sommigen) werden ingesloten, is het toch voor de modellen vanaf de 50-tige & latere jaren is het soms bedroevig de juiste informatie te vinden.

Ik heb reeds aan verschillende handelaars de vraag gesteld een "onderdelen kaft" te willen aankopen, doch steeds werd geantwoord dat dit voor de handelaar enkel was en NIET VOOR HET PUBLIEK.

Mvg
Fremo e.V. - afd Belgi?
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Steven86 op 21 augustus 2005, 13:09:33 PM
citaat:
Geplaatst door svvander

Dus als ik het goed begrijp, zijn we er het allemaal wel min of meer over eens dat (samengevat dan):

1) ...KISS mag blijven
2) ...dat er misschien toch iets meer over banen mag verschijnen (eventueel met 3D tekeningen)
3) ...dat onderdelen tekening, ook wel passen in ons tijdschrift
4) ... dat banen van lezers (en de opbouw ervan), meer aan bod mogen komen.
5) ...(wie vult aan?).

Ik denk dat we nu geen visjes naar de reactie hebben uitgegooid, maar nen dikke vis! [:p]



5) modelspoorwebsite van de maand; een fotootje en wat commentaar; hoeft niet veel plaats in te nemen maar is wel leuk (geen origineel idee, andere bladen doen het ook maar het opent wel de blik op de wereld)
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: eric op 21 augustus 2005, 13:20:13 PM
Betreft de onderdelenlijsten.
Bij ons in de club hebben we redelijk veel onderdelenlijsten en exploded views maar ik weet niet vanbuiten welke merken.
Ik zal er eerst eens in snuffelen en de merken laten weten.
Nog een erfenisje van modelspoorwinkel "Het Oude Station" in Roosendaal.


Eric
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Havoc op 21 augustus 2005, 13:22:34 PM
citaat:
Indien je een voorbeeld van zo'n dubbele etage baan wenst op te zoeken, dan kan ik zeggen dat deze reeds uitgebreid werden gepubliseerd, ik dacht in modelrailraoder U.S.A. in de jaren 1999 of 2000.


Als je daarvan uitgaat, dan is alles al wel ergens verschenen. Hetzij in boek, hetzij in een tijdschrift of op het net.

citaat:
Ik heb reeds aan verschillende handelaars de vraag gesteld een "onderdelen kaft" te willen aankopen, doch steeds werd geantwoord dat dit voor de handelaar enkel was en NIET VOOR HET PUBLIEK.


Als dat de reactie was, dan vrees ik ervoor dat msm de toestemming niet gaat krijgen om die te publiceren.

6)...steeds 1 artikel over een andere schaal dan H0 (al waren het maar nieuwigheden)
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Steven86 op 21 augustus 2005, 16:31:33 PM
citaat:
Geplaatst door eric

Betreft de onderdelenlijsten.
Bij ons in de club hebben we redelijk veel onderdelenlijsten en exploded views maar ik weet niet vanbuiten welke merken.
Ik zal er eerst eens in snuffelen en de merken laten weten.
Nog een erfenisje van modelspoorwinkel "Het Oude Station" in Roosendaal.


Eric



http://www.maerklin.de/service/miexplo.php
Als iemand ze kent voor andere leveranciers, vul gerust aan.
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: rgp op 21 augustus 2005, 17:42:42 PM
Dag,

Ok , voor de brief aan de heren voorzitters.
1? Maar de club waar ik lid van ben heeft reeds zijn steentje bijgedragen, nl in MSM n?1.
2? Voorts is een van de leden vrij actief in het schrijven van artikels voor MSM.
3? Al onze activiteiten voor buitenstaanders (expos), toegankelijk zijn worden aangekondigd in MSM (Alhoewel dat ge soms moet aandringen).
4? Er wordt reclame gemaakt binnen de club voor MSM (veruit de meeste abonnementen tov andere tijdschriften).

Wat KIS betreft: ik kan alleen maar weergeven wat er leeft in een club: over het eender welk onderwerp wil men realisaties voor zijn toepassing en geen graduaat.
Electronische schakelingen, huisjes bouwen (geen uitzettingen over de lijmsoorten bv.)

Leuven: Gerrit je schrijft fantastisch, maar wil je niet begrijpen wat ik bedoel:  In Leuven komen idd aan de W-zijde 4 lijnen samen (36N, 36, 53 en 15) en aan de O-zijde 3 (36N,36 en 139)
Vereenvoudig dit tot 2 dubbelsporige lijnen aan de W-zijde, 5 perronsporen en 1 dubbelsporige en 1 enkelsporige aan de O-zijde.
Welke wisselstratenmatrix, hoe moeten de seinen gekoppeld zijn, ....  Het is idd vrij groot: +/- 7m, maar moeten het altijd "point to point zijn van een MPX plaat groot ?

Roland
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Havoc op 21 augustus 2005, 17:54:53 PM
citaat:
Leuven: Gerrit je schrijft fantastisch, maar wil je niet begrijpen wat ik bedoel: In Leuven komen idd aan de W-zijde 4 lijnen samen (36N, 36, 53 en 15) en aan de O-zijde 3 (36N,36 en 139)
Vereenvoudig dit tot 2 dubbelsporige lijnen aan de W-zijde, 5 perronsporen en 1 dubbelsporige en 1 enkelsporige aan de O-zijde.
Welke wisselstratenmatrix, hoe moeten de seinen gekoppeld zijn, .... Het is idd vrij groot: +/- 7m, maar moeten het altijd "point to point zijn van een MPX plaat groot ?


Dat is inderdaad wat ik eens zou willen zien. Wat met goederen, er is een wasstraat als ik me goed herinner, het museum met de loods, de aansluiting naar Stella, de Post, etc... Liefst de situatie van voor de TGV en dat rood mormel dat ze naast het station gezet hebben. Dat wordt misschien 7m in H0, maar in N of Z een stuk minder (of weer uitgebreider...).
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Peter op 24 augustus 2005, 10:28:11 AM
He, he, de hele heisa rond het nieuwe nummer is eindelijk wat gaan liggen. Ik begrijp dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening en dat hoort ook zo in dit forum, maar... het perfekte magazine BESTAAT NIET. Zelfs grotere magazines zoals Miba, Model Railroader enz. zijn niet altijd even interessant. Je kan het nu eenmaal niet iedereen altijd naar zijn zin maken, en persoonlijk vind ik dat de redaktie van MSM het heel goed doet. Even vanzelfsprekend vind ik dat deze mensen ook hun eigen voorkeuren hebben, en er toch zeer goed in slagen zo onpartijdig mogelijk te schrijven.
Een vraagje heb ik echter. In dat artikel over half-relief stadshuizen heb ik wel problemen met de juistheid van de gebruikte profielen: Blz 37 onderaan bij de afbeelding van dat raam 6 x 2 mm en 4 x 2 mm voor tussenstijlen lijkt mij wel heeeeel breed (tenminste in HO)
Peter
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: marimon op 24 augustus 2005, 10:57:35 AM
Peter,
Ik heb die maten vervangen door 0,5 x 1,5 en 1,0 x 2,5. Ziet er goed uit.
Groeten,
Marc
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: conducteur op 05 juli 2008, 09:57:31 AM
citaat:
Geplaatst door rgp

.... maar bij het bedieningspaneel zijn het enkel de grote lijnen.  Voor diegene die er meer willen over weten: lees LOCO REVUE.
Roland


wat is LOCO REVUE,en waar is het verkrijgbaar,ik heb 8 euro betaalt voor dat artikel van Jacques,maar het was inderdaad zeer 'Plat'[:D]?
Titel: MSM 40 verzonden...
Bericht door: Decapod op 07 juli 2008, 10:06:32 AM
Loco Revue is een Frans modelspoortijdschrift. Ook zeer goed. Ik koop het af en toe en zit ook op het forum van lrpresse (//%22http://forums.lrpresse.fr/%22). Je moet hier maar eens wat rondsurfen. Er staat enorm veel info op (wel in het Frans, maar dat is dan maar ene extra motivatie voor je vak 'Frans' [;)]) en er staan enkele prachtige voorbeelden te kijk (o.a. van een gastje van 18 waar heel wat oude rotten hier nog heeeeeel veel van kunnen leren!).