Ter info: op de website van treinshop Olaerts staat een eerste vooraankondiging van de L- rijtuigen die binnenkort gaan uitkomen.
Leuk dat deze in model uitkomen!
Ik blijf het wel vreemd vinden dan Olaerts nu nog steeds niet de reeks 44 heeft uitgeleverd (terwijl deze volgens Guido zelf al wel geproduceerd zijn); wat is dat toch met Olaerts?
Niks anders dan b.v. met Rocky Rail en Jocadis vroeger en met B Models en LS Models (waar blijven de modellen die voor maart en april zelfs op de productielijst stonden!?) nu.
Er is iets met Belgische modelbouw en het niet kunnen plannen (of negatiever gezegd, het voortdurend doen van valse beloftes)
Wel betreurenswaardig trouwens deze dubbeluitgave, ik vermoed dat het ongelukkig toeval is.
citaat:
Geplaatst door Sicco
Niks anders dan b.v. met Rocky Rail en Jocadis vroeger en met B Models en LS Models (waar blijven de modellen die voor maart en april zelfs op de productielijst stonden!?) nu.
Er is iets met Belgische modelbouw en het niet kunnen plannen (of negatiever gezegd, het voortdurend doen van valse beloftes)
Wel betreurenswaardig trouwens deze dubbeluitgave, ik vermoed dat het ongelukkig toeval is.
Voor ons, de klant zie ik enkel voordelen: nu kan ieder voor zich uitmaken welk model het aantrekkelijkst is, zowel inzake prijs als vormgeving.
Juist bijtijds mijn L rijtuigen van Jocadis weg gedaan zo te lezen, speelt geen rol van wie ze zijn als ze maar goed zijn en de prijs dat zal den doorslag geven.[:)]
ik zal er wel wat kunnen gebruiken om achter de verbouwde machinnekes te hangen.[:)]
Ook nog de K rijtuigen zijn welkom.
ik heb hier ook nog verschillende L-jocadissen (kits en gebouwd) Weg doen omdat er nieuwe komen?
Ik ga in elk geval kijken of die nieuwe de moeite waard zijn [;)]
Inderdaad, omdat de techniek wel en beetje geevolueerd zal zijn in der loop van de jaren voor de afwerkingen ? Er is ook al een ferm verschil tussen de eerste K rijtuigen en deze die ik gezien heb ik Blankeberge !
Trouwens af en toe veranderen ; zo rolt het geld misschien nog tenminste. Dan wordt er minder geklaagd dat ze niets kunnen verkopen (de handelaars) of het te duur wordt ( de eventuele kopers).
Ook goed om de economie aan te zwengelen zoals het meer dan broodnodig blijkt te zijn nietwaar?[:)]
Ik heb er 6 liggen, maar ze moeten nog gebouwd worden, we zien dus wel
We kunnen ze altijd nog ombouwen tot werfwagen, al dan niet zonder draaistellen, zoals er zelfs anno 2010 nog te vinden zijn!
Hoi Sicco, dat kan je inderdaad maar daar vind ik dan dat de prijs van 980 Bfr (bouwpakket vorm) wel ook wat duur voor is om zonder draaistellen ergens te zetten op een baan maar het idee is zeker niet slecht.[:)]
Hab vandaag in woluwe deze van Olaerts kunnen bewonderen, zien er wel zeer knap uit. Alle uitvoeringen en kleuren worden uitgebracht heeft Guido bevestigd.
Het beloofd moeilijk te worden
Jan
Op de website van Olaerts staat dat de eerste set L-rijtuigen(die van 175 jaar spoorwegen) leverbaar zouden zijn, helaas nog wel zonder prijsopgave. Op de foto zien ze er alvast niet slecht uit.
citaat:
Geplaatst door Peter
Op de website van Olaerts staat dat de eerste set L-rijtuigen leverbaar zouden zijn, helaas nog wel zonder prijsopgave. Op de foto zien ze er alvast niet slecht uit.
Op de site van "Het Spoor" in Haasrode staat de prijs: 195 euro voor een set van 5 rijtuigen hetgeen een zeer redelijke prijs is. Ik heb de set al gezien en de rijtuigen zien er prachtig uit. De set die nu uitgebracht is zijn de L rijtuigen zoals ze er momenteel uitzien. De Tijdperk 3 en andere versies volgen later.
Denk dat de prijs bij het spoor niet die van olaerts zijn maar van Goovers..
en daar hebben we nog geen modellen van gezien ,afgelopen beurs in houten [nl] had olaerts ze al bij niet de definitieve, maar zag er goed uit ,echter bij mij blijven de jocadis modellen gewoon in de collectie waarom vervangen, prima wagons,en de lol van het bouwen gehad,Bert.
Op wat moet ik letten als ik de Tp. III's van Olaerts wil aanschaffen?
Geperforeerde bogies, kleurstelling,...
Ik zie niet direct het bos door de bomen met al die versies![:I]
Naar welke site van Olaerts surfen jullie eigenlijk. Ik zie nergens iets staan. Ik krijg enkel in't groot de aankondiging van NMBS Type 12 staan. Als ik de site open in google cache zie ik die aankondiging wel staan. Hoe kan dit eigenlijk?
citaat:
Geplaatst door C-rail
Op wat moet ik letten als ik de Tp. III's van Olaerts wil aanschaffen?
Geperforeerde bogies, kleurstelling,...
Ik zie niet direct het bos door de bomen met al die versies![:I]
Het meest zichtbare verschil is het dak, dat was in Tijdperk 3 zwart. Verder is de beschrifting ook anders.
@ deurenkletser: www.treinshopolaerts.be en dan zou het moeten lukken.
Het wordt wachten op een TPIII set voor mij...
Ik heb een enkele opmerking, Niet voor Guido Olaerts maar voor de Chinezen die ze moeten inpakken: Let op bij het uithalen van het isomo stukje in het midden: dat kan mogelijk voor schade hebben gezorgd in de fabriek. En bij het uithalen: drie woorden: WEES ZEER VOORZICHTIG. Ze zijn echt tot in de puntjes Haarfijn gedetailleerd...
Ik wacht met kopen tot die van Goover er zijn. Zoveel geduld heb ik nog wel.
Eerst vergelijken en dan pas kopen. Waarmee ik uiteraard niet wil insinueren wie de beste, de mooiste ....enz. enz.
citaat:
Geplaatst door Peter
Ik wacht met kopen tot die van Goover er zijn. Zoveel geduld heb ik nog wel.
Eerst vergelijken en dan pas kopen. Waarmee ik uiteraard niet wil insinueren wie de beste, de mooiste ....enz. enz.
Daar denk ik ook zo over. Moge de beste winnen. En ik wacht sowieso op de Tijdperk 3 uitvoering, deze versie is voor mij iets te modern.
Kan er eens iemand mooie foto's maken en hier op het forum plaatsen ?
En voor diegenen die ze al hebben, hoe zijn de rijeigenschappen ?
Alvast dank.
ronny-vdv[:)][:)][:)][8)][8)]
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv
Kan er eens iemand mooie foto's maken en hier op het forum plaatsen ?
En voor diegenen die ze al hebben, hoe zijn de rijeigenschappen ?
Alvast dank.
ronny-vdv[:)][:)][:)][8)][8)]
Wacht nog een week. [;)]
En de prijs is wel degelijk 195 euro voor een set van 5.
Wat ik op de foto's niet kan zien, zijn deze volledig ingericht of zijn deze rijtuigen leeg?
Op het TMM forum staat al een foto van zo'n rijtuig.
http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5837
citaat:
Geplaatst door Johnnytrein
Wat ik op de foto's niet kan zien, zijn deze volledig ingericht of zijn deze rijtuigen leeg?
De inlichting is kompleet.
Ik heb ze al vast gehad, ze zien er zeer knap uit, morgen heb ik de mijn,
Jan
citaat:
Geplaatst door Peter
Ik wacht met kopen tot die van Goover er zijn. Zoveel geduld heb ik nog wel.
Eerst vergelijken en dan pas kopen. Waarmee ik uiteraard niet wil insinueren wie de beste, de mooiste ....enz. enz.
Peter,
Ik heb al eens gedacht dat de beide producties wel eens in dezelfde fabriek zouden kunnen gemaakt zijn Dan zou het kunnen gebeuren dat ze sterk op elkaar lijken en dat de kwaliteit en de schildering nagenoeg dezelfde is. (Ik heb al horen fluisteren dat ze beiden bij Gala(ls) geproduceerd worden!)
Groeten diene andere Peter[;)]
Heb die van Olaerts bij Tu.. gezien en inderdaad, ze zijn zeer mooi en goed afgewerkt. Het wachten is nu op die van Goover en dan bij voorkeur in tijdperk III versie met zwart dak.
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
citaat:
Geplaatst door Peter
Ik wacht met kopen tot die van Goover er zijn. Zoveel geduld heb ik nog wel.
Eerst vergelijken en dan pas kopen. Waarmee ik uiteraard niet wil insinueren wie de beste, de mooiste ....enz. enz.
Peter,
Ik heb al eens gedacht dat de beide producties wel eens in dezelfde fabriek zouden kunnen gemaakt zijn Dan zou het kunnen gebeuren dat ze sterk op elkaar lijken en dat de kwaliteit en de schildering nagenoeg dezelfde is. (Ik heb al horen fluisteren dat ze beiden bij Gala(ls) geproduceerd worden!)
Groeten diene andere Peter[;)]
Kreeg reactie uit onverwachte hoek, schijnbaar is hetgene wat ik hoorde achterklap! Waarvoor mijn excuses!
Groeten Peter[;)]
Het is de laatste tijd wel een trend om te roepen dat alles bij Modern Gala wordt gemaakt [:D] [:D]
Ik zie bij Olaerts 2 Tp. III sets staan, nl. de TGO-L3600 en de TGO-L3601.
Wat is het grote verschil tussen die 2 sets?
Zijn het gewoon verschillende samenstellingen of zijn ze in Tp III nog verschillend van jaartal?
Er zijn er verschillende set's.
Deze dat je aanduid met setnr 3600 - 3601, zijn set's bestaande uit 5 rijtuigen.
De andere set's bestaan uit 3 rijtuigen.
De mogelijkhied bestaat ook om ze los te kopen .
Alle rijtuigen ( zowel in de sets als los) hebben een ander "wagon"nr.
De sets die je aangeeft, nl 3600-3601, verschillen nog onderling in het volgende:
set 3600; 2 rijtuigen 2de klas, 1 "gemengde" bagage rijtuig met 2 klas, 1 rijtuig 1ste klas (gele lijn boven raam) en als laatste 1 rijtuig gedeelde 1ste klas/ 2de klas.
set 3601; 1 rijtuig 1ste klas, 3 rijtuigen 2de klas en als laatste een bagagerijtuig/1ste klas.
Dit zoals ik begrepen heb.
Mvg Steven
Bestond er geen 3de klasse in tijdperk 3 ?
Of komen deze in HO later uit?
Mvg
de tpIII set is nog niet geariveerd,
Ik kijk in ieder geval uit naar ook die van Goovermodels uit en zie dan welke de beste zijn kwa/prijs kwaliteit [:)][:)]
Las daarnet een minder prettig bericht op de site van tufken over die Goover Models.
Kan iemand dat bericht bevestigen.
Wie kan dat beter bevesigen als GooVerModels zelf.[;)]
De L rijtuigen zullen en blijven verkrijgbaar zijn bij sommige modelspoorwinkels.
Allicht kiest de desbetreffende winkel voor de andere productie.
We hadden het graag anders gezien.
Mvg,
David
citaat:
Geplaatst door loebaske
Ik kijk in ieder geval uit naar ook die van Goovermodels uit en zie dan welke de beste zijn kwa/prijs kwaliteit [:)][:)]
Helemaal mee eens. Ik wacht ook nog af. Modelbouwers staan toch bekend om hun geduld, niet ? [;)]
Deze toestanden begrijp ik toch niet goed.
In het wereldje van de modeltreinverkopers en fabrikanten kan het soms raar gaan.
Ach we zien wel weer.[|)]
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
Wie kan dat beter bevesigen als GooVerModels zelf.[;)]
De L rijtuigen zullen en blijven verkrijgbaar zijn bij sommige modelspoorwinkels.
Allicht kiest de desbetreffende winkel voor de andere productie.
We hadden het graag anders gezien.
Mvg,
David
Misschien zit het groot aantal versies en versch. tijdperken er wel voor iets tss. dat handelaars opteren voor de een of de andere.Mogelijks zullen sommigen enkel L-rijtuigen in doen welke werden besteld(om onnodig veel geld in de stock te moeten steken).
Heren invoerders en producenten van Belg. spoormateriaal zou het niet beter zijn moesten jullie eens aan tafel gaan zitten en op een of andere manier overeen komen wat jullie uitbrengen.Sommigen zullen nu zeggen dan kan de concurrentie niet spelen. Op het eerste zicht is dat misschien ook zo, maar zoals jullie nu bezig zijn om elkaar de loef af te steken is dat ook geen gezond klimaat.Er is nog zoveel Bel.materiaal waarop de modelspoorders zit te wachten. Misschien zie ik het niet helemaal juist maar het is toch iets waar eens moet over gedacht worden![?]
Groeten Peter[;)]
Blijkbaar zit er iets helemaal verkeerd. Was gisteren nog bij Tufken en hebben het over die L rijtuigen gehad en toen was er nog geen vuiltje aan de lucht. En nu dit weer. Ik weet er natuurlijk ook het fijne niet van maar ik vemoed...dat de konkurentiestrijd bikkelhard gespeeld wordt. Wachten we maar af wat de toekomst brengt.
Duidelijk is dat er (al jaren) geen gezond klimaat heerst in de Belgische modelbouw. Voorbeelden te over, we hoeven geen namen en rugnummers te geven, maar dit is niet goed. Als er bewust gepoogd wordt elkaar kapot te maken is dat triest en niet in het belang van de klant. Als het onbewust is, dan ontbreekt er broodnodig overleg (er is nog zat te maken dat er nog niet is). Ik weet niet wat er steeds mis gaat en waarom het zo gaat, wel dat er iets mis zit.
Duidelijk antwoord David.
Veel succes toegewenst. Een beetje concurrentie mag (en moet) er zijn. Monopolies leidt immers altijd tot vertrokken situaties en daar is enkel de monopoliehouder goed mee.
Ik krijg ineens visioenen van modelspoorders die na jarenlange vriendschappen ruzi?nd over de grond rollen omdat de een voor een andere fabrikant kiest dan de ander, en anderen die bij bepaalde winkels niet meer welkom zijn omdat ze bij anderen hebben gekocht [:D][:D]
Laten we alstemblieft hopen dat het bij die visioenen blijft...
citaat:
Geplaatst door SuSke
Duidelijk antwoord David.
Veel succes toegewenst. Een beetje concurrentie mag (en moet) er zijn. Monopolies leidt immers altijd tot vertrokken situaties en daar is enkel de monopoliehouder goed mee.
Suske,
In zekere zin heb je gelijk.Maar wat als er binnenkort maar enkele(of een) overschiet dan heb je ook geen concurrentie meer en dat is ook een ongezonde situatie.
Groeten Peter[;)]
Ik bekeek even de startdatum van dit onderwerp en dat dateert van eind mei. Amper 3 ? 4 maand liggen deze modellen al in de winkel. En daar wringt het schoentje.
De Belgische detailfabrikanten wachten veel te lang om iets aan te kondigen.
Ik lees al een tweetal jaar het Engelse Model Rail waarin fabrikanten zelfs hun 3D-tekeningen zetten zodat iedereen meer dan op tijd allereerst kan sparen en anderzijds de concurrentie weet waar ze mee bezig zijn. Soms worden modellen aangekondigd die pas 2 of 3 jaar later te koop zijn.
Te lezen op de site van GooverModels:
citaat:
ATTENTIE:
Er zijn momenteel shops die beweren dat ze onze
productie van L rijtuigen niet meer kunnen verdelen.
Maar kiezen wellicht voor andere producties.
Informeer naar onze handelaars.
Zaken doen is een keiharde business - ik sta er ook alle dagen in.
Concurrentie is nodig. Dumpingpraktijken zijn feitelijk wettelijk verboden, maar de fiscus bekijkt de zaken slechts per boekjaar en niet per klein onderdeel van je zaak.
Als je dan een concurrent hebt die met de prijs sterk duikt, en eventueel zelfs onder de kostprijs gaat, is dat inderdaad nefast voor de concurrentie. De concurrentie kan 2 dingen doen: meeduiken en verlies lijden op de betreffende artikels of de zaak laten schieten en het marktaandeel verliezen wat waarschijnlijk nog grotere verliezen zal meebrengen.
Het andere geval is bij wet ook verboden: Handelaars, producenten, verdelers enz. mogen geen prijsafspraken maken.
Wat rest er dan nog.......?????
Inderdaad: niets meer voor de modelspoorder want iedereen gaat de fles op of de prijzen swingen de pan uit.
Hier is geen sprake van dumpingprijzen, in mijn ogen enkel een reclame stunt.
Een handelaar die berichten uit eigen beweging de wereld in stuurt zonder enige uitleg is toch zeer gewacht. In ieder geval zou ik het aan de fabrikant zelf meer laten uitleggen mocht er een probleem zijn.
Als je op de site van de fabrikant kijkt , zie je wel de uitleveings punten staan, waaronder wel degelijk de handelaar.
Met alle repect voor de heren, maar zoals al boven vernoemd door een nederlands forumlid is deze zaak toch "ongezond"!
Mvg Stevend
Wat ik wel merkwaardig vind aan de te verkrijgen sets van olaerts is die in mijn ogen zeer merkwaardige keuze van samenstellingen: heel veel sets met eerste klasse, twee setjes van drie rijtuigen met een AD ?n een AB en ook los maar ??n B-rijtuig en verschillende rijtuigen met eerste klassen. verbeter me als ik mis zit, maar ik vind alleen maar foto's met meer tweede klasse dan eerste en die zijn bijna niet samen te stellen....
Waarom geen setje AD-B-B(-B) of BD-B(-B)-AB zoals veel logischer is?
Volgens Ine Olaerts (gisteren aan de telefoon) zouden de andere sets tegen het eind van de maand verkrijgbaar moeten zijn.
Ik heb de set van Olaerts gezien in Haasrode en ben in ieder geval overtuigd van de kwaliteit en afwerking. Over de Goover wagens kan ik nog niet oordelen want nog niet gezien.
groetjes,
E?n goeie raad : de buffers ??n voor ??n uitnemen en vastlijmen !
N.a.v. een opmerking op het T.M.M.-forum hieromtrent, heb ik de mijne eens gecheckt en enkele zitten idd. niet echt goed vast ! Do?n ! [;)]
Ook in het oog te houden : de dakventilatoren
Er is er ??n losgekomen bij voornoemde operatie ! [V] Ook deze is nu vastgelijmd !
Modelspoorse groeten,
Eric.
wat betreft de onderdeeltjes die nogal 'fragiel' zijn, volgens mijn winkelier komt er nog een setje reserve onderdeeltjes aan..
Overal hetzelfde blijkbaar, hier liggen er 3...en ja ook nog te bouwen[;)] heb ondertussen (zoals anderen waarschijnlijk) een folder ontvangen van Olaerts, en er zijn betrekkelijk veel nummers voor elk tijdperk te verkrijgen.
SpGr
Marc
citaat:
Geplaatst door janjozef
Ik heb er 6 liggen, maar ze moeten nog gebouwd worden, we zien dus wel
Iemand enig idee of de TP IV versies (UIC nummer) al leverbaar zijn?
De L van Goovers zijn verkrijgbaar.
Heeft er iemand een vergelijkende test gedaan ?
Heb hier een type 12 van Olaerts, kunnen deze erachter ?
Of andere loc's die in aanmerking komen, want zou eigenlijk de type 12 voor K rijtuigen willen hangen in 2 kleuren stelling.
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Of andere loc's die in aanmerking komen,
Types 10, 29, 64.
Heb ik foto's van gevonden.
Ook andere types hlv, maar die zijn niet in model verkrijgbaar, tenzij zelfbouw ...
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/retro/29013fat.jpg)
Edit : sorry, de foto is niet heel zuiver, maar is dan ook met een destijds al h??l oud bakske gemaakt. [B)]
Type 12 met (4) K-rijtuigen is idd. een beter idee, de L-rijuigen waren niet echt voor sneltreinen ...
Dikke merci voor den info, heb hier wel een eenzame 64 staan.
Heb trouwens een vergelijkende test van beide modellen L rijtuigen.
Er gaat in MSM een artikel verschijnen en wacht dat af.
Ben in blijde verwachting ervan. Heel benieuwd naar wat men gaat publiceren.
even opfrissen met photoshop
tocheen mooie foto
Jan
Ik rakel dit draadje nog maar eens op, want ik weet, na heel wat lezen en rondvragen, nog steeds niet hoe het zit: welke fabrikant levert nu de best afgewerkte L-rijtuigen? Goover of Olaerts?
Dan weet ik tenminste of ik een set K's of een set L's bijbestel bij mijn type 29 (want dat is weer super: proefmodel vorige week bij Guido gezien).
Ging MSM niet eens een vergelijkend artikel publiceren, trouwens?