Nu zat ik zonet weeral eens in de file en passeerde er op een brug
een dieselstel ... dus mijn gedachten waren aan het afleiden...
Resultaat, ik zit met 2 'simpele' vragen :
1. Waar tankt een diesel(stel) en hoeveel keer per dag ???
Kortom info ivm tanken en hoe/waar/wanneer dit gebeurd lijkt mij
wel interessant om weten.
2. Uitzicht ramen : sommig locs hebben enkel een rechtuit zicht
vanuit de cabine (vb 13 reeks, Duikbrillen,...) Is dat niet
vervelend als bestuurder omdat je precies rijdt met paarde-
kleppen ???
Klinkt misschien allemaal stupid maar ik vind daar niet direct
info over via een websearch...
Paul,
ze tanken in de stelplaats....maar hoeveel ze verbruiken??...veel
remember vorig jaar stond een MW41 stil in Gavere...ze waren vergeten tanken,gans de boel geblokkeerd tot gevolg..
een 13 en duikbril hebben volgens mijn weten wel zijruitjes hoor..(kijk maar eens naar mijn onderschrift..er zit een ruit in de deur)
mvg Wim
In Mol is er een tankinstallatie met twee tonnen van 100.000 liter.Daar tanken de MW 41 maar hoeveel???Ken wel TB 's van Mol ,zal eens navraag doen.
groeten eddy
Ik weet dat een MW41 een tank heeft van 1000 liter en daarmee (theoretisch) evenveel kilometers kan doen.
Ik weet wel niet of het 1000 liter voor de motorwagen is, of 1000 liter per wagon.
Een MW41 heeft 2 motoren, vandaar dat ik twijfel.
Dat de 13 'geen' zijruitjes heeft, heeft te maken omdat die tegen 200 km/u rijdt, anders zou je zot worden omdat je alles in de zijruit nog eens ziet. Daarom dat ze zo geblindeerd zijn. Idem voor HST's
Thanks...
Ik zal eens zoeken naar foto's en zo.
Tja van stomers vindt je veel, kolen bijvullen, waterkranen,...
inspectieputten,... enz maar van diesels vond ik het niet
en t'is toch realiteit...
Die ruitjes intrigeerden mij gewoon. Maar infeite wel logisch
dat het snelle beeld problemen zou kunnen geven. Aan die snelheid
zijn het allemaal strepen he (schreven, op zijn Gents...[:D])
Hier tanken de MW41ers in Mol.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/Afbeelding007-1.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/Afbeelding002-1.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen782.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen780.jpg)
Thanks voor de foto's... ik zou dat wel eens durven nabouwen
of althans proberen.
In Genk (goederen) komt er een brandstofleverancier de 77'ers op geregelde tijdstippen bijtanken met een vrachtwagen.
In Antwerpen Noord worden de 77'ers (in principe) na elke inzet getankt.
Ik vermoed idd dat de tankinhoud niet groter zal zijn dan 1000 liter. Ik heb ooit eens eenzelfde conversatie gehad met een chauffeur van een autocar, die vertelde me dat eenmaal boven de 1000 liter je een speciaal attest nodig had voor het vervoer van gevaarlijke producten. Voor locs zou dit wel eens analoog kunnen zijn.
citaat:
Geplaatst door fnmdevil
Ik vermoed idd dat de tankinhoud niet groter zal zijn dan 1000 liter. Ik heb ooit eens eenzelfde conversatie gehad met een chauffeur van een autocar, die vertelde me dat eenmaal boven de 1000 liter je een speciaal attest nodig had voor het vervoer van gevaarlijke producten. Voor locs zou dit wel eens analoog kunnen zijn.
Baanlocs hebben wel een grotere dieseltank hoor.
Bij een 77/78 is dit toch wel meer dan 1000 liter.
Ik kan nu niet direct iets vinden waarop staat hoeveel liter er exact in kan.
Speciale attesten zijn niet nodig. Net als bij onze auto's zijn bij lokomotieven die "attesten" ineens inbegrepen in het eenvormigheids attest.
Anders zou je bv. voor bezine vanaf drie liter een ADR attest nodig hebben om met je wagen bv. 65 liter te vervoeren. Het meenemen van een Jerrycan met benzine is VERBODEN, want dan val je onder die ADR reglementering en zou je oranje borden op je wagen moeten hangen.
Hetzelfde geld voor lokmotieven. Zij hebben ineens een vergunning voor x liter diesel te vervoeren in hun tank. Goederenwagens vallen onder de RID reglementering (tegenhanger van het ADR voor wegverkeer) en dienen dan ook regelmatig een speciale keuring te ondergaan en zijn derhalve tijdens transport van "gevaarlijke" stoffen verplicht oranje borden (met cijfers) en het label Flammable, Corrosief, enz. te dragen
PS:
ADR is de reglementering voor gevaarlijke stoffen over de weg.
RID is voor het spoorvervoer
IMO (vroeger IMCO) is voor het zeetransport
IATA is voor het lucht vervoer.
En als die nu alle vier op elkaar afgestemd waren zou het leven van transporteurs en transport verantwoordelijken op de bedrijven veel eenvoudiger zijn.
citaat:
Geplaatst door patatje70
Paul,
ze tanken in de stelplaats....
In Merelbeke staat een pracht van een installatie die te fotograferen is vanaf het perron, dus Paul ...
citaat:
Geplaatst door patatje70
een 13 en duikbril hebben volgens mijn weten wel zijruitjes hoor..(kijk maar eens naar mijn onderschrift..er zit een ruit in de deur)
mvg Wim
Elke loc (alsook stuurrijtuig M4, M5, M6, I11) heeft een zijruit, al dan niet in de deur (bij 13 niet in de deur h? Wim ...), een bestuurder moet immers zn kopke kunnen buitensteken om het vertrek met een gesleepte ram te krijgen van de treinbegeleider op plaatsen zonder AVG, behoorlijk Chinees h?!?
Kleine correctie ivm hierboven, M4 en M5 hebben anti-sliplamp dus daar hoeft de bestuurder zn koppeke niet buiten te steken.
Bedankt Wouterke,
inderdaad niet in de deur..... maar ik versta uw Chinees volledig hoor....
mvg Wim
Via instructie bij ons heb ik verstaan dat een 55 100L mazout verbruikt per uur stationair draaien... [:D]
Men heeft aan een 13 (Idem HST en I11, zoals Trainfreak reeds zei) bewust de ruiten aan de zijkant verduisterd en zo naar achter gestoken, alsook de bestuurder zo ver van de voorruit geplaatst om een tunnel-effect te cre?ren. Zo lijkt het dat het landschap veel trager langsgaat. Dit om misselijkheid van hoge snelheid tegen te gaan. Stel je voor dat men een klassiek motorstel aanpassen om aan 200km/h te rijden, dan zou je meer last hebben van die misselijkheid, omdat je veel te dicht bij de voorruit zit, alsook een aquarium naast u om buiten te zien [:D]
Mattias
Als je dan misselijk word raampje open en kotsen maar he [:o)]
Best wel zever eigenlijk van die misselijkheid enzo, wetende dat een 21/27 geen geblindeerde ramen heeft en 160 km/u rijdt, voor die 40 meer zal t wel nie maken zeker?? En hoeveel 13's rijden effectief 200 en meer op het stuk Leuven - Ans???
Hier werd ergens de afkorting AVG gebruikt, maar dat is vermoedelijk niet het gekende antivirusprogramma?
AVG = alle verrichtingen gedaan. En nu zelf zoeken [;)]
citaat:
Geplaatst door chef garde
Best wel zever eigenlijk van die misselijkheid enzo, wetende dat een 21/27 geen geblindeerde ramen heeft en 160 km/u rijdt, voor die 40 meer zal t wel nie maken zeker?? En hoeveel 13's rijden effectief 200 en meer op het stuk Leuven - Ans???
Toen ik met een 13 reed, dan stond de naald op 200! [8D]
citaat:
Geplaatst door Gerolf
AVG = alle verrichtingen gedaan. En nu zelf zoeken [;)]
niet te moeilijk maken h? voor onze kleinsten h?[:D]
nog een tip: geef nu maar gazze...hahahaha lol
mvg Wim
citaat:
Geplaatst door Gerolf
AVG = alle verrichtingen gedaan. En nu zelf zoeken [;)]
Correctie: Aanduiding Verrichtingen Gedaan
citaat:
Geplaatst door Mattias
citaat:
Geplaatst door chef garde
Best wel zever eigenlijk van die misselijkheid enzo, wetende dat een 21/27 geen geblindeerde ramen heeft en 160 km/u rijdt, voor die 40 meer zal t wel nie maken zeker?? En hoeveel 13's rijden effectief 200 en meer op het stuk Leuven - Ans???
Toen ik met een 13 reed, dan stond de naald op 200! [8D]
Dat geloof ik best, maar k veronderstel dat je de boel niet ondergekotst hebt, of misselijk geworden bent??? Als je een minirokje ziet fietsen of wandelen ergens ten velde, draai je toch ook uw gezicht??? [8D]
citaat:
Geplaatst door chef gardeDat geloof ik best, maar k veronderstel dat je de boel niet ondergekotst hebt, of misselijk geworden bent??? Als je een minirokje ziet fietsen of wandelen ergens ten velde, draai je toch ook uw gezicht??? [8D]
Ik heb een redelijk sterke maag op dat vlak... Maar ik weet niet of er anderen zijn die er moeilijker tegen kunnen...
Als we iets moois zien langskomen, dan is het
ambtshalve ROZ! [:D]
citaat:
Geplaatst door Mattias
Via instructie bij ons heb ik verstaan dat een 55 100L mazout verbruikt per uur stationair draaien... [:D]
Men heeft aan een 13 (Idem HST en I11, zoals Trainfreak reeds zei) bewust de ruiten aan de zijkant verduisterd en zo naar achter gestoken, alsook de bestuurder zo ver van de voorruit geplaatst om een tunnel-effect te cre?ren. Zo lijkt het dat het landschap veel trager langsgaat. Dit om misselijkheid van hoge snelheid tegen te gaan. Stel je voor dat men een klassiek motorstel aanpassen om aan 200km/h te rijden, dan zou je meer last hebben van die misselijkheid, omdat je veel te dicht bij de voorruit zit, alsook een aquarium naast u om buiten te zien [:D]
Mattias
Een 51 was nog zuinig, slechts 5 liter
per kilometer[:D]
Dat Tunneleffect is een goed systeem.
Werd ook gebruikt bij sommige eerdere lijnvliegtuigen.
Tof om weten dat men ook bij loc's dit gebruikt.
5 l per km dat is 500 liter per 100 (yep ik kan rekenen [:D])
amai mijn voeten... ritje Gent Blankenberge en terug en daar kan
ik met dezelfde hoeveelhied diesel Belgie over en weer rijden zowel
in lengte als breedte.. zelfs met mijn bestelwagen...
Moeten ze bij de NMBS ook wegentaks betalen volgens vermogen en
uitstoot???
Bekijk dat verbruik even in een ander perspectief:
l/kW beschikbaar vermogen
l/ton gesleept gewicht
Dan komen we tot de vaststelling dat onze eigen heilige koe een grote zuipschuit is.
Citaat van: fnmdevil op 20 mei 2010, 07:55:57 AM
Ik vermoed idd dat de tankinhoud niet groter zal zijn dan 1000 liter. Ik heb ooit eens eenzelfde conversatie gehad met een chauffeur van een autocar, die vertelde me dat eenmaal boven de 1000 liter je een speciaal attest nodig had voor het vervoer van gevaarlijke producten. Voor locs zou dit wel eens analoog kunnen zijn.
Luc,
Dan heeft die autocarchauffeur je een blaas wijs gemaakt!
De enige beperking op de grootte van een brandstoftank is de ruimte om hem te plaatsen,
Bovendien denk ik dat er weinig autocars met 1000l mazout rijden,vrachtwagens echter wel,en zelfs meer,ook daar is het passen en meten om een grote tank te plaatsen,alles moet aan het chassis van de trekker,tussen de kabine en de achterbrug,en daar hangen al de batterijbak en de luchtketels,dus veel plaats is er niet over!
De vrachtwagen waar ik laatst mee gereden heb kon 1200l tanken,en daar was geen sprake van een attest...
;)
Verbruik reeks 55. 3 liter per km als losse loc. (En netjes rijden.) tot 8 lliter per km met zware last.
Tank inhoud 3600 liter.
Om een idee te geven de tankinhoud van een class 66 bedraagt 6400 liter. Aardig wat als je dat zo bestudeert.
Op Verzoek wat foto's van kleine tankinstallatie's voor treinen.
(http://www.rogeville.be/foto/Tank1.jpg)
Troisvierge.
(http://www.rogeville.be/foto/Tank2.jpg)
Bertrix
(http://www.rogeville.be/foto/Tank3.jpg)
Kinkempois
(http://www.rogeville.be/foto/Tank4.jpg)
Kinkempois
(http://www.rogeville.be/foto/Tank5.jpg)
(http://www.rogeville.be/foto/Tank6.jpg)
(http://www.rogeville.be/foto/Tank7.jpg)
(http://www.rogeville.be/foto/Tank8.jpg)
Gouvy
En als toetje Ronet
(http://www.rogeville.be/foto/Tank9.jpg)
Veel plezier ermee
Waarvoor dank Mark. ;)
Leuke foto's Mark, zeer nuttig!
Bedankt.
Heel mooie foto's. Er wordt precies wel soms nogal wat afgesmost !
Prachtige foto's !
Marc,
Heb jij nog foto's van de tankinstallatie van Ronet.
Ik ben daar naar op zoek.
Als je er eventeel nog zou hebben, wil je mij die dan opsturen a.u.b.
Hartelijk dank op voorhand.
pbmessingmodelbouw@skynet.be
Je mailbox is gevuld. :)
Mark,
Hartelijk dank voor de snelle service en de prachtige foto's!
Hiermee maak je mij zeer gelukkig.
Ik heb de foto's op mijn harde schijf genomen.
Prachtig en nogmaals dank.
Groetjes,
Paul.
Een reeks 77/78 heeft een tankinhoud van 4700L. Het verbruik hangt af van de te vervoeren last en het profiel van de lijn natuurlijk...
Kleine correctie
4300 gasolie
350 liter motor olie
280 liter transmissie olie
Bijna!
Smeerolie;380l
koelwater;540l
6 cylinder in lijn,
wieldiameter 1000mm
vermogen 1150kw
omwentelingen/min;1000
Beschikbaar vermogen1050kw
(de kracht die uiteindelijk op de wielen komt is altijd iets minder dan de kracht die de motor levert)
Max aanzetkracht;291kn
overbrenging;hydraulisch
max snelheid in lijndienst 100km/u
in rangeerdienst 60km/u
totale lengte;15590mm
Asafstand tssn draaipunten van draaistellen;7700mm
asafstand van draaistellen;2400mm
dakhoogte;4275mm
min boogstraal;75m
rijvaardig gewicht;87,4t
max aslast;21,85t
Bouwer -motor;ABC
-overbrenging;Voith
-kast; Siemens-Kiel
Remmen;Blokken + hydraulische rem
De eerste loc(7701) werd op 14 oktober 1999 in Merelbeke in ontvangst genomen om testritten uit te voeren
Om u van dienst te zijn... :D
Sorry voor de off-topic!
;)
(http://www.rogeville.be/reeks77.jpg)
AUB. Info depannage reeks 77 2003
Ja Mark,
ziet er betrouwbaarder uit dan mijn info die ik haalde uit het boek van Max Delie- NMBS tractiematerieel 1999-2000.
Als Max fouten maakt,ik dan ook ! :D
;)
Geeft niet. Ik moest het ook 2 keer nakijken.