Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: ToThePoint op 20 april 2010, 09:01:50 AM

Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 20 april 2010, 09:01:50 AM
Naar aanleiding van het artikel in msm (91&92&93) over de ombouw van een T3 naar een TYPE 59 waar ik de nodige vraagtekens bij stelde over het ontmantelen van de onderbouw (nr 92). Ga ik proberen om het anders te doen.

3 stuks S3/6 werden weliswaar ook afgestaan door Duitsland als oorlogsschadeherstelbetaling na WO I, maar die misschien nooit in Etat Belge livrei hebben gestaan. Een zou jaren afgesteld hebben gestaan onder een brug in Schaarbeek ?

Soit (met een T) slachtoffer van dienst is een lima S3/6. 2de hands gekocht en redelijk snel buiten dienst gesteld omdat de mekaniek van de wielen van slechte kwaliteit is. Na vele herstellingen en co werd het een plukloc.
Het is dus de ideale loc voor dit project. Als het een succes is kan ie ook ergens op de baan afgesteld worden zoals de grote broer.

Het slachtoffer

image http://www.all-that-is.eu/lima%20br18.JPG /image

Het model heeft werkelijk de oorlog meegemaakt. Plots viel ie op de grond en de rechterzijde diende eerst hersteld te worden van de schade.

image http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20herstelling.JPG /image


Nu nog buffers maken en eventueel de restende buffer ook verwijderen.
De tender had ik al ontmanteld en in het zwart gezet voor ik foto's maakte.
Dat deel van het project is reeds geslaagd.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 20 april 2010, 11:09:25 AM
Jean-Pierre,

ik volg je project met argusogen, dus blijf posten! Ga je haar nu in Beiers olijfgroen of Belgisch chocoladebruin schilderen? Dat heb ik niet goed begrepen uit je tekst. In elk geval veel succes gewenst, en laat de beelden maar komen! [:p]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 20 april 2010, 13:38:45 PM
Het word de melkchocolade kleur. Ook al om te oefenen in hoe en wat voor het echte werk komt.
De afgebroken onderdelen zijn vervangen.
Het enige waar ik niet tevreden over ben is het plaatje waar de buffer op zit. Ik maakte dat uit 0.3mm polystyreen en dat had ik in 0.1mm messingfolie moeten doen.
De klinknagels bracht ik aan met de punt van een pincet. Het kan beter, maar oefening baart kunst. Jammer dat de secondelijm deels het teniet gedaan heeft toen ik het verlijmde.
Als houder voor de buffer nam ik een stukje uit een plastieken oorstokje. Was eerst van plan het stokje van een lollie te nemem maar dat is te dik.

[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20bumper1.JPG [/image]
[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20bumper2.JPG [/image]

Nu de airbrush boven water toveren.

Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 20 april 2010, 13:59:33 PM
Ik vind die bufferbalk toch erg goed geslaagd. Laat je ook eens zien hoe je het model afplakt voor het spuiten? Dat lijkt me nog het moeilijkste van allemaal bij een stoomloc! Allez, doe zo voort! Ik zit op het puntje... [:D]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Dirky op 20 april 2010, 14:14:34 PM
je bufferbalk zakt duidelijk af aan de herstelde kant, niet? Kan je dat nog verbeteren of is het te laat?
Ook valt het op dat de diameters van bufferhouder links en rechts niet gelijk zijn. Waarom heb je ook de tweede niet veranderd met een wattenstaafbuisje? Liever twee gelijke die feitelijk niet juist zijn dan twee verschillende waarvan ??n juist, ??n verkeerd.

alleee ja, gewoon mijn vraagtekens bij jouw ombouw [:)]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 20 april 2010, 14:48:05 PM
@ Dirky

Kweet ed,moeten eigenlijk belgische buffers op.
Buiten de lengte van 65 cm heb ik er geen info over. A ja een gat in het midden van de bufferplaat.
Ik wou het resultaat zien wat polystyreen en seconden lijm voor resultaat gaven ivm de naden.
Veranderen kan altijd he, is momenteel helemaal in het zwart en dat gaat dus goed. Laten drogen en dan resultaat bekijken.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: erik de noorman op 20 april 2010, 15:04:04 PM
Ik wou het resultaat zien wat polystyreen en seconden lijm voor resultaat gaven ivm de naden

Secondelijm heeft als voordeel dat je het als plamuur kan gebruiken.
Ik vul de naden altijd op met secondelijm moet wel gebeuren in meerder lagen en telkens schuren. Met secondelijm kan je alles verlijmen en na een goede uitdroging krijg je een zeer sterke verbinding.

Erik
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 20 april 2010, 15:40:44 PM
@ erik

Tot die vaststelling kom ik dus ook. Het was afwachten tot de verflaag. Het resultaat is heel goed. Zo dat weten we nu ook weeral.
Nu wachten tot de batterijen van 't fototoestel opgeladen zijn voor de pictures.
Posten ervan zal voor vanavond of morgen zijn want om 17u30 ben ik ribbedebie.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: janjozef op 20 april 2010, 18:26:30 PM
Voor zover ik weet zijn ze nooit herschilderd, en hebben ze nooit een belgisch nummer gehad
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 20 april 2010, 23:04:04 PM
In de link post Michiel ene lijst met oorlogsschade loc's
In het begin van de lijst staat:
EB36xx S3/6 enz... Ik ga ervan uit dat misschien op papier het wel zou kunnen. Echter is dit een loc die afgesteld is en dus uitermate geschikt voor dit experiment.

Link naar topic
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7544&whichpage=1

Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: janjozef op 21 april 2010, 12:38:15 PM
de lijst van michiel is fout, mogelijk omdat marklin ooit iets op de markt gebracht heeft wat een s3/6 was in het bruin gespoten als belg met nr 36..

De echte type 36 is gebouwd tussen 1910 en 1914 in 136 stuks met nog een tweede reeks tussen 1921-1922 van 17 stuks. deze zijn tot in 1951 te zien geweest op onze sporen.

Jan
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 21 april 2010, 13:01:17 PM
Ik denk niet dat mijn lijst fout is. De Belgische Staatsspoorwegen kregen 3 Beierse S3/6 locomotieven als oorlogsschade na WOI, en werden ingeschreven onder hun Beierse nummmers, oa de 3649. Deze 3 locomotieven hebben actieve dienst gedaan tot in 1923. Alhoewel ze voldeden in hun taak, werden ze uit dienst genomen omdat ze niet Pruisisch waren. Ze hebben nooit een groot onderhoud gehad, en zijn nooit in Belgisch bruin geschilderd, maar behielden steeds hun Beiers olijfgroene livrei.

Jan, het latere type 36 bij de NMBS, was initieel als type 44 ingeschreven bij de EB, en heeft niets te maken met het type 36 van Beierse oorsprong. Vandaar je verwarring waarschijnlijk. [;)]

Dus, om correct te zijn, zou de locomotief een Beierse livrei moeten krijgen. Maar gezien het gaat om een proefproject, om het ombouwen van locomotieven onder de knie te krijgen, mag de waarheid gerust wat geweld aangedaan worden, vind ik. Als M*rklin dat mag...! [;)]

groetjes,
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: swa op 21 april 2010, 13:48:14 PM
Het "typeplaatje" dat op die bewuste loc(s) stond vermelde trouwens w?l dat het om offieci?el ingeschreven belgische loc(s) ging, nl. "EB3649" (waarvan de E.B. van Etat Belge, en de 3649 het behouden oorspronkelijke beyerse nummer).
Het model van arnold dat in N is uitgebracht, heeft wel de juiste kleurstellingen (in tegenstelling tot marklin dan. Dat marklin-model heb ik nooit gezien).(http://i666.photobucket.com/albums/vv27/swa_photos/nmbsarnoldS36.jpg)
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 21 april 2010, 14:11:44 PM
Schaamteloos snel van het web geplukt; de "foute" lok van M?rklin met het fantasie-typenummer 5920. En als ze haar dan toch in de Belgisch-bruine livrei brengen, dan dacht ik dat de ketelbanden dan wel rood zouden moeten zijn geweest, met zwart afgezoomd, en niet in koperkleur. Ook de nummerplaat zou een rode inleg moeten hebben.
(http://farm4.static.flickr.com/3230/3076040859_83ee5b2ac1.jpg)
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 21 april 2010, 14:38:14 PM
Zo het experimenteren gaat goed.
Het onderstel is met de airbrush gedaan in zwart. Het is wel uitkijken en wat spelen met de wielen ( ronddraaien en beetje opzij duwen zodat er meer ruimte ontstaat).
Het heeft nu een dag gedroogt en later vandaag ga ik het telijf met wasbenzine, aceton of thinner op een oorstaafje. Er is niets afgeplakt geweest en onderandere de wielen dienen ontdaan te worden van de verf. De mechaniek werkt ook nog dus geen probeem met hardgeworden verf. Had dat ook niet verwacht aangezien het een loc betreft die reeds met vaseline en vaseline olie behandelt is op de bewegende delen.

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20zwart1.JPG [/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20zwart2.JPG [/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20br18%20zwart3.JPG [/image]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Dirky op 21 april 2010, 15:01:22 PM
heb je ook foto's van de voorkant en van de onderkant? Heb je alles ontvet voor je gespoten hebt? hoe zien de kleine spaakwielen er uit (die met de volle achterkant)?

veel vragen want veel interesse [:)]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 21 april 2010, 15:46:14 PM
Tussen haakjes, de ketelbanden in de EB-livrei lijken toch in koperkleur te moeten zijn. Zie spoorwegmuseum te Brussel-Noord (//%22http://www.tassignon.be/trains/musee_nord/museum_noord.htm%22). (Met dank aan ToThePoint voor de vingerwijzing)
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 21 april 2010, 16:43:06 PM
@ Dirky

Just, komt eraan. Niet gereinigd met water en zeep. Wel de overtollige vaseline verwijderd met een doekske.

Heb ondertussen even geprobeert met het oorstokje. (kon weer niet wachten want moet eigenlijk andere dingen doen)
Op 3 plaatsen was ik te hevig en is het rood weer zichtbaar aan de achterkant van de wielen (aan de voorkant ook zo te zien MILJAAR). Dat wordt retoucheren. Heb eerst wasbezine gebruikt, gaat wel, gaat traag vooruit, verf lost niet echt op en komt los in vellekes. Dan aceton, gaat veel vlugger, lost ook niet echt op en vellekes. Syntethische thinner idem dito. Voordeel is dat de drijfstangen nu terug proper zijn. Niet het gehoopte succes dus want ik heb nog steeds een probleem met het onderdompelen van die mechaniek in een zuur/base vloeistof.
Ik ga proberen van met een oorstokje te tamponeren met zwart en na droging met zwart.

Er is meer detail te zien dan met het blote oog. Ik dien nog eens te kuisen want de loopvlakken is nog niet ok.

De tussenstand dus.

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist1.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist2.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist3.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist4.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20voorste1.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20voorste2.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20voorste3.JPG [/image]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Dirky op 21 april 2010, 22:02:39 PM
met alle respekt maar zo te zien had je toch wel beter alles uit elkaar gehaald. Als de lok toch niet meer moet rijden ware het een ideaal testplatform geweest...
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 22 april 2010, 14:02:50 PM
De restende zwarte spikkels was gewoon die vellekes die achtegebleven waren van tijdens het reinigen. Met een droog oorstokske was dat er dadelijk af.
Het aandrijfmechanisme is reeds ingelegd met rood en daar waar ik te hevig was met het reinigen is geretoucheert.

[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20rood.JPG [/image]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 22 april 2010, 14:20:57 PM
Dat ziet er toch al niet slecht uit. Met die verf tussen alle scharnieren en aspotten, draait alles nog soepel en licht, of is het wat stroever dan vroeger?
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 22 april 2010, 17:21:22 PM
@ Michiel

Aangezien het om een gebruikt model gaat en er al onderhoud aan gebeurt was heeft dat geen nadelige gevolgen ivm soepelheid. Met een nieuw model is dat echter uitkijken. De mechaniek is van metaal, verf hecht daar zowiezo moeilijk op, indien er verf zou tussenzitten die het blokkeert, lost dat zowiezo toch. Het zal dan even wat stroever gaan, maar met een druppel vaselineolie zo weer los. Uitkijken is het wel met kunststof die deel uitmaken van de bewegende delen.
By the way, voor de airbrush gebruik ik alkyd verf.
Die zit in spuitbussen van den brico en kost 6.95 euro voor 400ml.
De verven van motip zijn acryl en gaan niet vechten met de alkyd.
Ik hou een slangetje ( uit het aquarium gebeuren ) voor de spuitmond van de spuitbus en alzo gaat dat rechtstreeks in het glazen potje.
Het is soms wel wat knoeien, maar voor die prijs neem ik dat er graag bij.

Het voordeel van een airbrush is dat het gekende " LOPEN " van verf vrijwel onbestaande is als het debiet van de verf niet te groot is.
Ik vermoed dat het komt doordat er toch wel heel veel lucht geblazen wordt en de verf deels droogblaast zodat de verf die reeds op het voorwerp is droger is. Er is ook geen ophoping in naden wat heel fijn afwerken mogenlijk maakt.

Vanavond eens kijken hoe we het mechanisme kunnen verweren. Eerst foto's bestuderen want kan me moeilijk voorstellen dat alles er verweerd (vervuild0 uitzag. Denk maar aan de drijfstang van de cilinder.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 26 april 2010, 13:26:40 PM
@ Dirky

Weet ik wel Dirk. Het is net de bedoeling om dat NIET te doen.
Ik heb hier eens een loc gehad van Fl.. die hinkte. Kreeg dat toen niet goed en is retour fabriek gegaan. Werd gratis hersteld.
Maar aangezien ik BR.. loc's ga omvormen naar ETAT BELGE is dit een proef die het niet noodzakelijk maakt om de wielen uit elkaar te halen.
Ik zal bij gelegenheid wel een eentje helemaal uit elkaar halen zoals in msn 92 beschreven staat. Maar zo eem loc heb ik voorlopig niet.

Zo weer een stap verder.
Grijs als ondergrond en echte roest erover want rust roest he.
Op de foto is de roest heviger dan wat ik zo zie.
Ik wacht totdat het geheel af is want als het TE is dan kan ik een weinig olie erop doen zodat het effect wat minder is en het echt ijzer lijkt.

[image] http://www.all-that-is.eu/aandrijving%20roest.JPG [/image]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 26 april 2010, 13:51:33 PM
Inderdaad nogal kwistig met roest geweest naar mijn smaak. [:D] En ik vroeg me eigenlijk af: zouden de wielbanden ook niet zwart moeten zijn? [?]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: erik de noorman op 26 april 2010, 15:24:51 PM
Inderdaad de wielbanden moeten zwart zijn. De drijfstangen en het schuifmachine zijn normaal gezien ook niet beroest ook al staat
de loc al een hele tijd afgesteld.

Erik.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 26 april 2010, 16:06:59 PM
Wielbanden ? EUH ik ben niet mee. Bedoel je de zijkant tussen loopvlak en wat nu reeds zwart is ?
Geen probleem zal dat veranderen.
Ben eens benieuwd naar het effect van de olie nu seh.
Allee we gaan weer bricoleren.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 26 april 2010, 16:19:47 PM
De wielbanden zijn de metalen rijvlakken, die als ringen over de spaken zijn gespannen (vergelijkbaar met banden rond de velgen van een auto). De zijkanten ervan heb je blank gelaten. Die horen normaal gezien ook zwart te zijn. Het loopvlak laat je natuurlijk blank.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 26 april 2010, 17:27:29 PM
Aha, heb daar eens een filmke over gezien hoe ze dat deden in het grootbedrijf.
Staken een ring in brand om de buitenste op te warmen en dan met grote hamers erop slaan.

Hier de link.
Is aflevering 3 op 9 min gebeurt het. Er zijn 6 afleveringen van 10 min. Zeer interessant.

En hier wordt ik niet goed van.
http://www.youtube.com/watch?v=z5nXntpNyZw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=u5-BlOUrXO8&feature=related
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 28 april 2010, 14:04:18 PM
Zo de kappen zijn aangepast.
Chocolade kleur is met de airbrush gedaan. Rookkast, ketelbanden, binnekant machinistenhuis, kolenvoorraad op tender waren afgeplakt.
De accenten werden met de hand bijgewerkt ( zoals de ketelbanden, leidingen, rode lijnen) dmv een borsteltje met enkele haartjes. Een diamantloepe vergrote het beeld.
Dit deed ik om mijn eigen limieten te kennen en ervaring op te doen.
Nu nog de zwarte kaders.

[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20kap%20voor.JPG [/image]
[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20kap%20tender.JPG [/image]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Michiel op 28 april 2010, 14:37:22 PM
Hoe heb je die ketelbanden gedaan? Die zijn wel heel erg strak om met de hand te hebben geschilderd. Het zwart zit ook goed strak, maar het bruin lijkt wat stroperig. Is de bruine verf nog nat?
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 28 april 2010, 15:16:27 PM
Het bruine is eerst gedaan dus reeds handdroog. Het zijn 2 lagen en staat nu in de zon te bakken. Dus nog niet echt doorgehard. Dat stroperige effect verdwijnt vermoedelijk als ik de matte vernis erover zet. Het is hoogglanslak en in de volle zon zie je goed de details he.
Het zwarte was afgeplakt, maar de ketelbanden zijn met de hand gedaan. Borstel met 10 haardjes, in de verf, langs de zijkant van het verfpotje en met gebruikmakend van de diamantloepe langzaam ernaartoe en heel zacht over de verhoging op de ketel. Te veel kracht duwt de haartjes uiteen en je zit zo naast die verhoging. Echt heel zacht strijken is de boodschap en volledig ontstressen.
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: Baureihe 103 op 05 mei 2010, 21:25:04 PM
Altijd goed om te zien het ombouwen en verfraaien van
rollend materiaal.
Kanp hoor om de ketelbanden met een kwastje zo mooi strak af te werken. Ik zou zelf toch de airbrusch hebben gepakt dan mag je nog wat trillen.

Groet Bert[:)]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: ToThePoint op 18 juni 2010, 13:48:19 PM
Zo na 6 weken eindelijk de lamp gemaakt.
De onderdelen heb ik terloops gemaakt. De ventilatie en draagbeugel vandaag. De beugel is niet 100 % want de lampist heeft hem laten vallen. Door een tekort aan lampen en wegens geldgebrek bij de "Etat Belge " heeft men ze hersteld met het gekende resultaat.
Iemand enig idee hoe de binnenkant van dergelijke lampen was ?
Geschilderd in wit ? Metaalkleur ?


[image]http://www.all-that-is.eu/lamp.jpg [/image]
Titel: Lima S 3/6 - BR18 ombouwen
Bericht door: jacques timmermans op 18 juni 2010, 15:51:44 PM
ToThePoint,

meestal waren de locomotieven rond 1920 nog uitgerust met petroleum- of gaslantaarns, welke in de regel een ge?mailleerde (dus witte lampenspiegel) of een gepolijste metalen lampenspiegel (licht messingkleur tot zilverwit) waren uitgerust. Carbidlantaarns waren ook geen uitzondering en waren waarschijnlijk met dezelfde spiegels als petroleum- en gaslantaarns uitgerust.

Jacques Timmermans