Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Weatheren, vervuilen => Topic gestart door: Alain op 18 april 2010, 19:34:20 PM

Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Alain op 18 april 2010, 19:34:20 PM
Hierbij mijn eerste probeersels.
Een foto hoe het was en eentje na vervuiling.

Graag jullie commentaar kwestie wat er verkeerd aan is. :I

IMGhttp://i906.photobucket.com/albums/ac269/Alain03/Modelbaan/IMG_0789.jpg/IMG

IMGhttp://i906.photobucket.com/albums/ac269/Alain03/Modelbaan/IMG_0790.jpg/IMG

IMGhttp://i906.photobucket.com/albums/ac269/Alain03/Modelbaan/IMG_0791.jpg/IMG

IMGhttp://i906.photobucket.com/albums/ac269/Alain03/Modelbaan/IMG_0792.jpg/IMG

IMGhttp://i906.photobucket.com/albums/ac269/Alain03/Modelbaan/IMG_0793.jpg/IMG

Persoonlijk vind ik mijn kolenwagen iets te zwart en het contrast tussen het gereinigde en het vervuilde te groot.

Graag wat commentaar en kritiek
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Tiponi op 18 april 2010, 21:46:38 PM
Misschien een domme vraag, maar hoe begin je aan 'weathering'? gewoon een wagon nemen en die op bepaalde delen verkleuren?
Het is omdat ik in bezit ben van enkele wagons uit de jaren 70, die ik dan ook zou willen laten uitzien uit die periode...
Mvg Jurgen
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Dirky op 18 april 2010, 22:27:56 PM
Alain,
het beste wat je beter eerst doet is de echte wagens qua vervuiling eens grondig bekijken. Vuil blijft eerst achter hoekjes en aan kantjes plakken en het moment dat de grote vlakken echt vuil zijn zullen die hoeken en kanten echt al zeeeer vuil zijn...
verweren met poeders geniet nog altijd mijn voorkeur omdat je die in de meest onmogelijke plaatsen kan borstelen waar de airbrush niet aankan...
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Gerolf op 19 april 2010, 01:02:36 AM
Je eerste drie foto's zijn moeilijk te beoordelen: te wazig (of het ligt aan mijn ogen)
Je laatste twee foto's: het lijkt alsof je die zelflosser hebt overspoten met grijs om daarna de opschriften te zuiveren. Ik vermoed dat je met verweren iets anders wou bereiken [;)]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Alain op 19 april 2010, 20:26:52 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Je eerste drie foto's zijn moeilijk te beoordelen: te wazig (of het ligt aan mijn ogen)
Je laatste twee foto's: het lijkt alsof je die zelflosser hebt overspoten met grijs om daarna de opschriften te zuiveren. Ik vermoed dat je met verweren iets anders wou bereiken [;)]



Je hebt volledig gelijk Gerolf. Mijn eerste foto's zijn inderdaad te wazig.

Kwestie het spuiten, heb er de ganse dag aan gedacht wat ik verkeerd heb gedaan. Denk dat ik het weet, is al veel niet? Tevell verf en te dichtbij gespoten. Had de opschriften afgeplakt maar nadien niet meer behandeld. Had nochtans een goede leermeester uit Mol maar vergeten.[:D] In de loop van deze week nog eens opnieuw proberen met liefst scherpere foto's. [;)]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Alain op 19 april 2010, 20:27:51 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Alain,
het beste wat je beter eerst doet is de echte wagens qua vervuiling eens grondig bekijken. Vuil blijft eerst achter hoekjes en aan kantjes plakken en het moment dat de grote vlakken echt vuil zijn zullen die hoeken en kanten echt al zeeeer vuil zijn...
verweren met poeders geniet nog altijd mijn voorkeur omdat je die in de meest onmogelijke plaatsen kan borstelen waar de airbrush niet aankan...



Zou het mogelijk zijn om eens een foto te plaatsen of door te sturen, Dirk? Dank op voorhand.
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Gerolf op 20 april 2010, 01:12:16 AM
citaat:
Geplaatst door Alain
Denk dat ik het weet, is al veel niet?
Leergeld betalen we allemaal. Als je er iets door leert, is het absoluut de moeite waard [;)]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: janjozef op 20 april 2010, 07:49:10 AM
Er is nog niets verloren, gewoon met zwart oker en geel nog een bewerken
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Gerolf op 20 april 2010, 21:56:15 PM
Zwart oker [?] Die kleur ken ik niet, Jan [;)]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Dirky op 20 april 2010, 22:06:16 PM
da's oker 's nachts in het donker [;)]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: chef garde op 21 april 2010, 12:36:10 PM
Jou weathering lijkt iets te donker (grijs-zwart).  Moet eens kijken naar het grootbedrijf, de aanslag op praktisch alle rijtuigen en wagons is een geel-bruine kleur.
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: ERVIN op 21 april 2010, 13:53:47 PM
citaat:
Geplaatst door chef garde

Jou weathering lijkt iets te donker (grijs-zwart).  Moet eens kijken naar het grootbedrijf, de aanslag op praktisch alle rijtuigen en wagons is een geel-bruine kleur.



Juist maatje , hierin kan ik je  volgen , kijk maar...[;)]

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/PICT0076.jpg)

We spreken hier dan wel over kolentreinen h?, de ( meeste) andere wagons zien er idd meer roestkleurig ( geel-bruin) uit.[;)]

Mijn kolenwagons zien er zo uit...


(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen758.jpg)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen753.jpg)
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Peter op 21 april 2010, 14:03:28 PM
Mooi gedaan Erwin. Zo zie je inderdaad veel wagens rijden, namelijk helemaal vervuild en de gedeelten met de beschrifting proper of herschilderd.
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Dirky op 21 april 2010, 14:14:30 PM
hiermee is het ook overduidelijk wat ik bedoel met hoekjes en kantjes; de foto's van de "echte" tonen duidelijk dat de insprong bvb boven de loskleppen (denk ik dat het loskleppen zijn - ken er niet teveel van) bijna pikzwart vervuild zijn waar de onderste foto van Erwin een totaal onvervuilde insprong toont (met alle respect erwin). Dus zou ik zeggen, vervuil zeker ook die ruimtes met bvb poeder...
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: ERVIN op 21 april 2010, 14:17:52 PM
Klopt Peter, het is dan ook " dankzij" het grote voorbeeld dat ik op dat idee gekomen was.[^]

Hier zie je duidelijk wat Peter bedoelt...

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1538.jpg)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen949.jpg)

@Dirky , idd op een close-up foto zie je idd duidelijk dat ik die insprongen niet heb meegedaan , dus weer werk aan de winkel , waarvoor dank Dirky.[:o)]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Alain op 21 april 2010, 18:18:23 PM
Als ik zo alles lees en bekijk ga ik mij er in het weekend nog eens mee bezig houden. Ook een paar scherpere foto's nemen voor de "ouderen" onder ons.[:D][:D]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: ToThePoint op 21 april 2010, 18:53:52 PM
TTP steekt zich weg en denkt " Ikke oud ??? " NEEE zene.
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Alain op 21 april 2010, 20:22:33 PM
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

TTP steekt zich weg en denkt " Ikke oud ??? " NEEE zene.



@TTP Ik voel mij ook nog jong hoor.[8D]

@ Dirk: Over welk soort merk van poeders spreek je dan?
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: C.B. op 21 april 2010, 22:03:06 PM
Zorgt zeker dat de wagennummer vrij goed leesbaar blijft bij het vervuilen.
In geval van problemen met een wagen moeten we weten over welke nummer het gaat , en is ook nodig voor controle in functie van de wagenlijst die we steeds bij hebben.
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Dirky op 21 april 2010, 23:17:32 PM
als je eens googled op verweerpoeders kom je vast en zeker verschillende merken tegen. Ik ken het merk niet van de pottekes die ik heb maar wet da'k ze op eBay gekocht heb in Duitsland.
Ook maak ik veel gebruik van pastelkrijt.
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Alain op 22 april 2010, 13:47:31 PM
RE460 en Dirky

Bedankt voor de tips. Zal er rekening mee houden.[;)]
Titel: Mijn eerste wheathering stappen
Bericht door: Baureihe 103 op 22 april 2010, 22:04:29 PM
Hoi Alain,

Ik heb eens de tijd genomen om je weather avontuur eens rustig door te lezen.
Op het forum heb ik al een behoorlijk stukje geplaatst over hoe te weatheren misschien dat dit je wat op weg zou kunnen helpen.
Zelf gebruik ik als basis een lichtere meer (Bruinrood) als basis bij het vervuilen. Een aanrader is om de verf met de airbrush dunner op te zetten (dan kan je nog optijd stoppen.
ook de verf nooit dekkend of te egaal opzetten want dat is in het echt ook niet zo.
De opschriften (niet allemaal)reinig ik nadat de wagon is behandeld.
Voordeel is dan dat je aan het eind geen plastic look meer krijgt op de plaats van de opschriften.

Groet Bert

foto om te laten zien wat ik bedoel.

(http://img222.imageshack.us/img222/1362/dsc04761tp7.jpg)