hallo,
ESU heeft een loc ontwikkeld (of laten ontwikkelen) waarmee ze nog een stapje verdergaan in het gebruik van decoders in een loc. Vooral de dubbele speaker in de loc en de dieseluitlaat met rookfunctie is prachtig. Blijkbaar wordt de rook bij elke opschakelstand uit de uitlaat gestuwd!
Heeft er hier op het forum iemand nog bijkomende info over dit project? (buiten wat ESU hierover op zijn site heeft gezet)
groetjes,
ai, dat is nog ietsiepietse te pril om de pro's en contra's te vergelijken.
Maar het ziet er in alle geval veel belovend uit voor de toekomst.
Ik heb de demo gezien in N?rnberg en het ziet er inderdaad veelbelovend uit.
De rook is een leuk gadget, maar ik denk dat de fun er snel af is als je overal een smeerboel krijgt. Dat is net zo met stoomlocs met rook, uiteraard. Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Wat ik wel goed gevonden vond is het geluid. Zo knarsen de wielen in de bochten en krijg je het typische gedender over wissels.
Of dit alles zijn prijs waard is laat ik aan iedereen individueel over. [;)]
ik heb de lok ook in nurnberggezien en ik vond dat er toch nog wat werk aan was
de sound was idd zeer goed maar als de lok optrok was het net een stoomlok, de rookuitspuw was nog niet dat
uitgeleverd!
en in welke prijscategorie situeert de loc zich?? [:)]
citaat:
Geplaatst door B-Cargo
en in welke prijscategorie situeert de loc zich?? [:)]
Ja had ik ook graag even willen weten , want zo'n beige loc staat mij wel aan , ook als je in bovenstaande post leest wat de eigenschappen van de sound-versie zoal zijn.[:p]
Ik ben al eens aan het kijken geweest bij sommige handelaars voor de prijs , maar de locs staan nog niet op hun site, ofwel ben ik wat te snel...[^]
op een bekende veilingsite (laten we hem IEBEEJ ;-) ) noemen worden
de loks DC en AC verkocht tegen 369eur
wim
Ik heb ondertussen al enkele mails gekregen met de prijzen , hmm toch best wel een " stevige" prijs.
Maar het zal dan ook wel een " super" loc zijn h
Erwin,
PM gestuurd.
Hoeveel bedraagt de prijs dan ?
In Duitsland schommelt de prijs rond de 360 euro. Veel geld voor een diesellok, ook al krijg je er van alle geluiden en rook bij.
Anderzijds, de Fleischmann 218 (74233) kost momenteel ook nog altijd 379 euro (aanbev. Fleischmann prijs) voor een 2-rail DCC met sound
Brawa of Roco 215/218 enz. van rond de 120 euro (2-rail=)
de Roco br218 vind je nu al voor +/- 59 Euro. Mooie prijs voor een mooie lok, voor de prijs van die ESU heb je een hele hof vol :-)
dat is inderdaad een stevige prijs, dan zal ik moeten keuzes maken vrees ik. [V]
Die rookfunctie en het 'bocht en wissels-geluid' is natuurlijk niet te versmaden [:D]
Bram,
Een deel van de locs van de reeks 215 was uitgerust met Memor (215 023 tot 029), waardoor die locs in de jaren '90 tot in Antwerpen reden. Dus de 215 is inzetbaar op de Belgische modelbaan.
(http://i48.photobucket.com/albums/f245/Dries51/215029Gemmenich.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f245/Dries51/215Moresnet.jpg)
Na de splitsing van de reizigers- en goederenafdeling werden de locs verkocht aan DB Cargo en hernummerd als 225.
Groeten,
Dries
Juist! Esu heeft ook plannen om in de toekomst de hernummerde 215, de 225 op de markt te brengen. er komen dus nog meer varianten uit!
Alex
Mooie foto's Dries.[;)]
Op onderstaande foto, de Fleischmann 218 op mijn "helaas" afgebroken baan.Deze lok staat trouwens te koop.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/P3260024.jpg)
Eerste testritjes van de ESU uitgevoerd ... (AC versie)
Heel mooie fijne afwerking, loopt heel vlot en kruipt heel traag.
Trapjes worden zelfs weggeduwd door de Bogey. Je moet er maar opkomen.
Geluid is onzettend krachtig in vergelijking met wat we gewoon zijn.
Luid, duidelijk en levendig.
Verlichting : zelfs de stuurpost is apart te verlichten. Zot wijs !
En nu... zien hoe de rest hierop inspeelt... dat belooft.
Alex, buiten een klein fotootje van een BR225 op de aankondigingsfolder vind ik nergens info over deze variante. Weet je hierover meer?
citaat:
Geplaatst door Alex
Juist! Esu heeft ook plannen om in de toekomst de hernummerde 215, de 225 op de markt te brengen. er komen dus nog meer varianten uit!
Alex
Paul, wat moet ik me hierbij voorstellen?! Ik vind de meeste sound loks al doorgaans zeer luid klinken!
citaat:
Geplaatst door Paulogic
Geluid is onzettend krachtig in vergelijking met wat we gewoon zijn.
Luid, duidelijk en levendig.
Dag Itchy,
Wel loeihard, echt en nog verstaanbaar ook. Er zitten 2
speakers in en dat is hoorbaar. Het geluid is niet overstuurd,
zoals je soms bij een hoog volume meemaakt
bvb : De bel, de hoorn en aankondigingsdame zijn zo goed dat je je
bijna echt in het station waant. Ik verschoot toch even als
ik die functies opriep. Als ik vergelijk met wat in mijn andere
soundlocs hoor is het verschil merkbaar. De toeters gaan meestal
wel hard maar de rest is soms goed luisteren, hier niet. Je kan
er uw buurman mee wakker schieten denk ik [:D][:D]
Anders mag je eens komen luisteren hoor... je bent welkom.
(B r u s s e l is niet zo ver van Er Pe Me Re he 20 minuutjes ?)
Het is inderdaad erg spectaculair... Al eens gelet op het gepiep als je door een krappe boog rijdt? Ik zou dat nooit kopen, ik zing liever zelf. Vooral: draai de lok niet om als er nog van die rookolie inzit, dan ben je nat....
@itchy Wat betreft de meerdere varianten. Ik heb dit in de wandelgangen vernomen van collega modelspoorders die redelijk op het vuur zitten. Helaas geen informatie uit eerste hand dus. Al heb ik het nog wel ergens op het web gelezen (al weet ik niet meer waar)
Het zou me echter verbazen mochten ze een nieuwe lok ontwikkelen er er maar twee varianten van uitbrengen, terwijl er nog een grote markt open ligt voor een 225.
Ook lijkt het mij niet slim van ESU een afbeelding van een 225 op de folder te zetten om deze nooit uit te brengen. We moeten dus nog afwachten....
Alex
Heb vandaag de loc 'in actie' gezien tijdens een demonstratie in de treintjeswinkel! Wauw!! [:)][:p]
Echt prachtig! De afwerking is top! die mooie stalen veren in de bogies, de extra dashbordverlichtingsfunctie, en natuurlijk de sound ?n rookfunctie! Bij het opstarten wordt de rook er echt uitgestuwd! als de 'rook' nu nog eens blauw-zwart was geweest was het helemaal AF geweest [;)]
citaat:
Geplaatst door B-Cargo
als de 'rook' nu nog eens blauw-zwart was geweest was het helemaal AF geweest [;)]
Ben jij een Club- Brugge supporter ? [:D][:D]
Groeten Peter[;)]
neen, dat niet, wel een diesel liefhebber [:)]
De blauw/beige, oftewel de "Ozeanblau/beige versie krijgt nogal wat kritiek, wat betreft de lijnen, op de Duitse forums. De blauwe kleur is op verschillende plaatsen nogal onscherp afgelijnd, en de afmeting tussen de blauw/beige/blauw kleuren op de koppen,is het beige gedeelte veel te breed. De Fleischmann heeft wat dat betreft een streepje voor. Ook de blauwe kleur is nogal oneffen. Bij een lok van deze prijs kategorie zou er toch meer zorg aan het schilderwerk besteed mogen worden.
Wat de rij-eigenschappen en het geluid betreft is er niets aan te merken.
Dus iemand die de blauw/beige koopt: even goed kontroleren kan geen kwaad.
bedankt om hierop te wijzen, ben nog aan het twijfelen welke kleurstelling ik ga kiezen.. zal toch voor het nieuwe jaar worden!
man man man, ik ben deze loc gaan testen bij C-traccs en heb die meteen gekocht, je hou het niet voor mogelijk wat daar allemaal insteekt...men haar kwam recht op men armen, wat die machien doet in bochten en wissels en wat daar allemaal inzit van technologie...niet te doen, das niet normaal, dat beloofd voor de toekomst en kan maar zeggen dat ESU zijn proefproject meer dan geslaagd is...en eerlijk gezegd...een super prijs voor een super model in vergelijkking wat men tegenwoordig maar heb invergelijkking met andere merken.
EEN AANRADER ook al kwam die maar tot Antw. maar die zal hier prijken op men baan, ook al is die maar gesitueerd in de Ardennen....
Was nog vergeten te melden over diene rook....
Dat gedoe van vetplekken op je kast is vergeten tijd, men is al een heeeel eind verder gevorderd....enkel druppels volstaan...enne t'is echte zwarte rook die er uit komt naargelang er traktie is, enne...tussen de sporen moet je niet meer blinkende verf aanbrengen voor olie sporen....deze machien doet het voor je, door de afstoting van zogezegde olie op je bedding[:)][:)][:)] en zou blijkbaar niet schading zijn....
citaat:
Geplaatst door loebaske
tussen de sporen moet je niet meer blinkende verf aanbrengen voor olie sporen....deze machien doet het voor je, door de afstoting van zogezegde olie op je bedding[:)][:)][:)] en zou blijkbaar niet schading zijn....
Allee Loebaske , binnenkort kunt ge Uwe lok verhuren zodat we onze oliesporen tussen de rails kunnen aanmaken [:D]
zwarte rook?? ik heb alleen maar witte rook gezien.. er was toch niets aan het smeulen hoop ik.. [:D]
serieus nu, bij de test van deze loc bij de treintjeswinkel was er enkel witte rook.. gebruik van een ander product misschien?
De handelaar gebruikte hiervoor een flesje van ESU zelf.
Ewel, is niet echt zwarte rook, misschien was ik wat te euforisch, was ook die liquide van ESU...
Mischien zullen er op termijn ook negatieven boven komen [:)]
want als die sensors/detecties op de boogies geraken ook bevuild, maar swat, we zien wel, ik ben zeer tevreden van men machien [;)][;)]