de lok is aangekomen in de winkels
was benieuwd naar de geluiden xx( er zit een Amerikaanse tromper in :(!
en het motergeluid stelt ook niet veel voor
bah : ga ik nie kopen
nu weet ik waar ik aan toe ben wat de sound betreft.. [V] maar goed, wil de loc alleszins in mijn collectie.
Even een vraagje, wat is een " tromper"??[:I]
Ik heb de 55er van VBV , het geluid dat daar in zit is net de " echte" hoor , je kan natuurlijk ook de sound-decoder bij VBV kopen, maar dat is natuurlijk wel een dure aangelegenheid.
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Even een vraagje, wat is een " tromper"??[:I]
Nen toeter[:D]
Achzo, dan is hij er al. Ik heb nog nooit een Belgische loc zo snel in de winkel weten liggen. [:)]
Hoe klinkt zo'n Amerikaanse toeter dan?
Als er een Loksound-decoder in de M?rklin zit heb ik wel een Loksoundfile voor de 55 en 1800. Je dient dan wel een Lokprogrammer te bezitten of iemand met een Lokprogrammer te kennen om het geluid in de decoder te laden.
Ik heb twee versies van het geluid: met en zonder koelventilator (beide zijn 8Mbit versies):
http://www.youtube.com/watch?v=IuEKjUhdlLk (zonder koelventilator)
http://www.youtube.com/watch?v=J-gOJ4ZS7Do&NR=1 (met koelventilator)
Indien iemand ge?nteresseerd is in het geluid volstaat het om mij even een PM te sturen met je e-mail adres waar ik de ESU soundfile heen kan sturen.
citaat:
Geplaatst door D_Loc
Als er een Loksound-decoder in de M?rklin zit heb ik wel een Loksoundfile voor de 55 en 1800. Je dient dan wel een Lokprogrammer te bezitten of iemand met een Lokprogrammer te kennen om het geluid in de decoder te laden.
Ik heb twee versies van het geluid: met en zonder koelventilator (beide zijn 8Mbit versies):
http://www.youtube.com/watch?v=IuEKjUhdlLk (zonder koelventilator)
http://www.youtube.com/watch?v=J-gOJ4ZS7Do&NR=1 (met koelventilator)
Indien iemand ge?nteresseerd is in het geluid volstaat het om mij even een PM te sturen met je e-mail adres waar ik de ESU soundfile heen kan sturen.
Het is Marklin...
Ik dacht dat je die sounddecoders daarvan niet kon veranderen?
citaat:
Geplaatst door trainfreak
citaat:
Geplaatst door D_Loc
Als er een Loksound-decoder in de M?rklin zit heb ik wel een Loksoundfile voor de 55 en 1800. Je dient dan wel een Lokprogrammer te bezitten of iemand met een Lokprogrammer te kennen om het geluid in de decoder te laden.
Ik heb twee versies van het geluid: met en zonder koelventilator (beide zijn 8Mbit versies):
http://www.youtube.com/watch?v=IuEKjUhdlLk (zonder koelventilator)
http://www.youtube.com/watch?v=J-gOJ4ZS7Do&NR=1 (met koelventilator)
Indien iemand ge?nteresseerd is in het geluid volstaat het om mij even een PM te sturen met je e-mail adres waar ik de ESU soundfile heen kan sturen.
Het is Marklin...
Ik dacht dat je die sounddecoders daarvan niet kon veranderen?
De sound kan niet veranderd worden. De sounddecoder wel. Zie HIER (//%22http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5114%22).
Geplaatst door ERVIN
Even een vraagje, wat is een " tromper"??[:I]
Ik heb de 55er van VBV , het geluid dat daar in zit is net de " echte" hoor , je kan natuurlijk ook de sound-decoder bij VBV kopen, maar dat is natuurlijk wel een dure aangelegenheid.
Hallo, Ik moet Ervin hierin bijtreden. Heb ook de 5533 VBV en in zoverre ik er verstand van heb heeft die de juiste sound. BY THE WAY: Nog een leuke annekdote over de 5033 VBV. Enkele maanden terug stond deze op e bay in veiling. Als ik me niet vergis is die toen voor meer dan ? 280 van de hand gegaan. Moet vooral frustrerend geweest zijn voor de koper dat enkele weken nadien M* zelf met dit model op de markt komt en die nieuw beduidend minder kost. Nu, als blijkt dat de sound niet goed zit heeft die hopelijk toch nog een goede invstering gedaan. Zo zie je maar.
Gr, Geert.
citaat:
En toch zijn er zeer kleine verschillen!
Ik denk daarbij aan de opstaptreden die geel zijn bij de vb-versie, terwijl zwart op het marklin model.
Zo hangt er ook een gele sticker die bij de vb-versie aan de kant van de "B" zich bevind, terwijl bij het marklin model dit aan de kant van locnr is.
Welke is nu de juiste?
citaat:
Geplaatst door stevend
En toch zijn er zeer kleine verschillen!
Ik denk daarbij aan de opstaptreden die geel zijn bij de vb-versie, terwijl zwart op het marklin model.
Zo hangt er ook een gele sticker die bij de vb-versie aan de kant van de "B" zich bevind, terwijl bij het marklin model dit aan de kant van locnr is.
Welke is nu de juiste?
Die sticker, zou dat niet een rooster zijn [?]
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/5533_FEA_29-01-2003_2.jpg)
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/5533_FEA_29-01-2003_3.jpg)
Worden er bij deze 55 de nodige onderdelen geleverd om een half statisch model te maken? Dus met de nodige luchtslangen e.d. aan de voorzijde?
Misschien kan er iemand eens een foto plaatsen van beide modellen waar we dan de verschillen kunnen op zien. Dit zal voor mezelf, maar ook voor anderen toch een pak duidelijker zijn denk ik.
Verder vraag ik me af of er geen verborgen functies op het M?rklin-model zitten. Bij mijn reeks 25.5 zit bijvoorbeeld nog een rangeerstand verborgen in de functies die je makkelijk actief kan zetten via je Central Station (of een soortgelijke centrale). Is dit bij de reeks 55 ook zo?
citaat:
Geplaatst door dgrr57
citaat:
Geplaatst door stevend
En toch zijn er zeer kleine verschillen!
Ik denk daarbij aan de opstaptreden die geel zijn bij de vb-versie, terwijl zwart op het marklin model.
Zo hangt er ook een gele sticker die bij de vb-versie aan de kant van de "B" zich bevind, terwijl bij het marklin model dit aan de kant van locnr is.
Welke is nu de juiste?
Die sticker, zou dat niet een rooster zijn [?]
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/5533_FEA_29-01-2003_2.jpg)
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/5533_FEA_29-01-2003_3.jpg)
Zeer mooie foto's van de 5533 toen deze nog voor Nederland gehomologeerd was.
Heden is het enkel de 5523 die nog over de ATB beschikt en Nederland nog in mag.
Maar de ventilatieroosters op de zijwand bleven op de 4 andere IJZEREN RIJN 55 bestaan. (De extra ventilatie was nodig voor de Schakelkast waar de Veiligheidstoestellen voor Nederland en Duitsland zich bevonden, doch de EBA goedkeuring is er nooit gekomen)
spoorse groeten
Memling
Heren m'n excuus! Na het zien van het groot voorbeeld...
Het is inderdaad een rooster.
Maar zoals gevraagd
(http://i882.photobucket.com/albums/ac27/steven-d/ma5533marklin37673801spoplagevanbie.jpg)
het marklin exclusief vb- versie
(http://i882.photobucket.com/albums/ac27/steven-d/ma5533marklin376742010kinkempois.jpg)
het marklin versie
De foto's zijn van het net gehaald enkel ter info, en om dat bovenstaand punt aan te halen.
Ze zien er mij identiek uit , behalve dan de trapjes, maar die kan je makkelijk in het geel schilderen h?.
Hoe de rij-eigenschappen en het geluid zijn weet ik natuurlijk niet, maar ik ben h??l tevreden over mijn VBV loc.
Komt er dus op neer dat de sound bij de M?rklin loc NIET het geluid is van de echte 55, bij de VBV locs wel. Daar zit misschien ook het prijsverschil? Ik kan aan de vergelijkende foto's door Stevend gepost, van de 5533 VBV en M?rklin toch nog een verschil merken (buiten de gele opstaptrede): staat de verluchtingsrooster voor de schakelkast wel op de juiste plaats bij de eerste foto??
citaat:
Geplaatst door B-Cargo
Ik kan aan de vergelijkende foto's door Stevend gepost, van de 5533 VBV en M?rklin toch nog een verschil merken (buiten de gele opstaptrede): staat de verluchtingsrooster voor de schakelkast wel op de juiste plaats bij de eerste foto??
Als je kijkt bij de foto's van het echte model die daarboven staan, zie je dat de roosters wel degelijk juist staan.
Aan de ene kant aan de kant van het locnr. Aan de andere zijde van de loc aan de kant van het B-logo
inderdaad! bedankt om me er attent op te maken [:)]
B-cargo, geen probleem. Heb ook de zelfde fout gemaakt!
Aldoende leert men.[;)]
Is het maar een gedacht of staat het nummer op de M?rklin loc er groter op dan op die van Van Biervliet (die ook van M?rklin is...)?
Het lijkt mij dat het nummer op de Van Biervliet versie te klein is.
Daarnaast lijkt het ook dat het nummer op de M?rklin loc eigenlijk te groot is want het punt voor het nummer staat bijna achter de ladder verstopt.
Het kan ook gezichtsbedrog zijn, maar volgens mij zitten er toch enkele minpuntjes op beide modellen.
Goed gezien, arends ogen zeker? [:D]
Ik had er nog niet op gelet!
[:0] je moet het maar zien ja [:D] details, maar ze zijn er wel degelijk! En niet onbelangrijk als je echt een goed model wilt uiteraard!
Groeten, Peter
citaat:
Geplaatst door stevend
Goed gezien, arends ogen zeker? [:D]
Ik had er nog niet op gelet!
Neenee, ik zit gewoon al v??l te lang op dit forum. [:D]
Wel, als ik nog eens goed kijkt naar de foto van het groot model lijkt me dat de cijfers groot zijn. Volgens mij aanleunen met het nieuwe model. Als je kijkt waar de eerste 5 begind ( juist aan de schuinte van de neus) en de laatste 3 bijna eindigt met de deur.
Toch nog even vermelden dat op de site van "het spoor" melding wordt gemaakt over de antennes op het dak. Ik weet niet of de versie voor vb die ook had.
Mvg
Die antennes heeft de VBV jammer genoeg niet.[:(]
Hopelijk hebben die van B-models ze wel??[^]
citaat:
Geplaatst door stevend
Wel, als ik nog eens goed kijkt naar de foto van het groot model lijkt me dat de cijfers groot zijn. Volgens mij aanleunen met het nieuwe model. Als je kijkt waar de eerste 5 begind ( juist aan de schuinte van de neus) en de laatste 3 bijna eindigt met de deur.
Toch nog even vermelden dat op de site van "het spoor" melding wordt gemaakt over de antennes op het dak. Ik weet niet of de versie voor vb die ook had.
Mvg
En al naar de ruitenwissers gekeken [:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Die staan al jaren verkeerd. [xx(]
Ik twijfel nu een beetje over de aankoop ervan. Lang heeft hij zo niet rondgereden h?.
En als je dan naar al die domme minpuntjes gaat kijken...
Nu had M?rklin de kans om te verbeteren, maken ze nog andere lompe fouten. [V]
Ik heb de indruk dat de groene banden op het M?rklin model ook iets te dik zijn. Op het VBV model staan ze fijner en op het eerste zicht dus juister.
De voorste handrail is trouwens ook niet breed genoeg. Die zou tot aan de ladders moeten door lopen.
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Die staan al jaren verkeerd. [xx(]
Ik twijfel nu een beetje over de aankoop ervan. Lang heeft hij zo niet rondgereden h?.
En als je dan naar al die domme minpuntjes gaat kijken...
Nu had M?rklin de kans om te verbeteren, maken ze nog andere lompe fouten. [V]
Ik heb de indruk dat de groene banden op het M?rklin model ook iets te dik zijn. Op het VBV model staan ze fijner en op het eerste zicht dus juister.
De voorste handrail is trouwens ook niet breed genoeg. Die zou tot aan de ladders moeten door lopen.
Keuze genoeg want binnenkort brengt Van Biervliet i.s.m. LS Modells ook de serie 55 uit in alle mogelijke versies.
Persoonlijk vind ik toch dat jullie wat te kieskeurig zijn hoor, als we alle modellen zo gaan bekijken , dan zullen we geen enkele model-loc meer moeten kopen. Maar nogmaals , dit is mijn persoonlijke mening h?.
Bij mij moeten ze vooral goed rijden en sterk zijn , of er nu een nummer te groot of te klein is , of er een handvat al dan niet juist staat , nee zo kritisch bekijk ik die modellen niet.
Maar ik respecteer ieder zijn mening hierover.[^]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Persoonlijk vind ik toch dat jullie wat te kieskeurig zijn hoor, als we alle modellen zo gaan bekijken , dan zullen we geen enkele model-loc meer moeten kopen. Maar nogmaals , dit is mijn persoonlijke mening h?.
Bij mij moeten ze vooral goed rijden en sterk zijn , of er nu een nummer te groot of te klein is , of er een handvat al dan niet juist staat , nee zo kritisch bekijk ik die modellen niet.
Maar ik respecteer ieder zijn mening hierover.[^]
Je hebt volkomen gelijk. Ik denk er net hetzelfde over.
Maar ik ben nu net goed op dreef, dus doe ik maar verder h?. [:D]
Maar voor dit model heb ik toch twijfels. Ik heb hem hier in Aarschot wel enkele keren gezien, maar toen waren zijn opschriften nog niet geplaatst of al verdwenen.
Misschien moet ik de (model)loc zelf eens kunnen zien in het echt. Wie weet neem ik hem dan meteen mee. [:D]
citaat:
Keuze genoeg want binnenkort brengt Van Biervliet i.s.m. LS Modells ook de serie 55 uit in alle mogelijke versies.
Is niet in samenwerking met LS Models, maar met Oskar uit Itali?.
Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
op de 3rail site al een eerste bespreking;
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21782.0
Groeten, Peter
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv
citaat:
Keuze genoeg want binnenkort brengt Van Biervliet i.s.m. LS Modells ook de serie 55 uit in alle mogelijke versies.
Is niet in samenwerking met LS Models, maar met Oskar uit Itali?.
Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Wist niet dat die nog bestonden.
Hoedanook, ik heb de blauwe loc van Van Biervliet besteld. Ik ben nog steeds in blijde verwachting.
@ Peter: Bedankt voor de link. [;)]
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv
citaat:
Keuze genoeg want binnenkort brengt Van Biervliet i.s.m. LS Modells ook de serie 55 uit in alle mogelijke versies.
Is niet in samenwerking met LS Models, maar met Oskar uit Itali?.
Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Ook niet OsKar, maar een eigen productiekanaal.
De verwarring met OsKar komt waarschijnlijk omdat in N?rnberg de prototypes in de kast van "OsKar" stonden. De reden is de verdeler, RockyRail, die ze daar samen had geplaatst.
T'is slechts een detail.
Hallo, In samenwerking met wie dan ook... Feit is dat al dit spul zowel VBV als LS M bij onze gele vrienden van Modern Gala geproduceerd worden.(bron: kijk gewoon op de doos) Met uitzondering van de M?rklin natuurlijk. En zoals Doomslu zegt stonden deze proto's inderdaad onder de vlag van Rocky rail In N?rnberg.
Gr. Geert
Op Youtube vond ik een filmpje van het geluid..
Ik heb er zo mijn mening over[xx(]!
http://www.youtube.com/watch?v=eLMwBtBI57U
Groeten, Peter
met alle respect voor Marklin h?, maar dat is absoluut niet het geluid van de Reeks 55!!![xx(]
Typisch, ze zijn er dus weer in geslaagd om het te verknoeien[}:)]
Het geluid komt me trouwes bekend voor [:p] hier boven staat er een loc/treinstel waar ik enige gelijkenis mee merk. Ik weet niet welke loc want ik gebruik dat geluid bijna nooit, maar ik weet dat er hier een loc is met een geluid dat er wel erg veel op lijkt[:p]
Dat is in ieder geval geen realistisch geluid.
Het geluid van de hoorn is net hetzelfde als bij alle andere M?rklin locs.
Heeft er nu nog iemand een filmpje van de versie zoals Van Biervliet ze gebracht heeft? Dan kan er meteen vergeleken worden.
Ik heb een poging ondernomen , ik moest hem wel direct " volle bak" gas laten geven , maar hier hebben jullie een kleine impressie hoe het geluid van de 5533 klinkt van VBV.
http://s24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/?action=view?t=PICT0001-2.flv
Beeld en kwaliteit van het geluid zijn niet optimaal , maar ik heb mijn best gedaan h?.[:I]
Laten we eerlijk zijn: wie nog verrast is geloof ik niet.
Het geluid van de VBV lijkt in elk geval op het echte. Overigens ben ik benieuwd naar het geluid van de B Models versie straks. Bijvoorbeeld over er verschil zit tussen de blauwe versie en de rest, zoals in het echt. Wat ook wel leuk zou zijn als geluid lastgeregeld zou kunnen zijn. Zeker bij de 55 is dat eigenlijk een must: als je wil naspelen dat een zware trein full power helling op rijdt of vertrekt, moet je het sound op vol vermogen kunnen laten gaan terwijl de trein langzaam rijdt. Volgens mij is dat technisch tegenwoordig makkelijk haalbaar.
Hoi Sicco , dat vraag ik mij dus ook al een hele tijd af , als mijn 55er hier een helling op rijdt , dan blijft hij zijn geluid behouden , het zou mooi zijn dat hij , op die helling, plots zijn vermogen lijkt op te drijven, zonder dat ik er zelf iets aan zou doen , het zijn momenteel nog dromen, maar wie weet , ooit....???
Ik wist trouwens niet dat de blauwe 55er een ander geluid had dan de gele 55ers??[:I]
Waaw Erwin, dat geluid gaat toch door merg en been [^] schitterend nietwaar?!
Ik ben enkele weken terug bij VBV geweest, ik kan jullie vertellen dat het geluid TOP zal zijn, ik meen me ook te herinneren dat je het geluid zou kunnen opdrijven als je dit wenst en het zou ook mogelijk zijn om op de afdaling het geluid uit te schakelen van de motor (dus zoals ik het echt ~ uitbollen). Ze hebben alvast met hun eigen apparatuur het geluid van de 55 opgenomen. Ik veronderstel dus dat het niet slecht gaat zijn!
Dat er een verschil is tussen de blauwe en de gele 55'ers wist ik ook niet [?]
Groeten, Peter
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Hoi Sicco , dat vraag ik mij dus ook al een hele tijd af , als mijn 55er hier een helling op rijdt , dan blijft hij zijn geluid behouden , het zou mooi zijn dat hij , op die helling, plots zijn vermogen lijkt op te drijven, zonder dat ik er zelf iets aan zou doen , het zijn momenteel nog dromen, maar wie weet , ooit....???
Ik wist trouwens niet dat de blauwe 55er een ander geluid had dan de gele 55ers??[:I]
Dat zou fantastisch zijn en ik heb het gevoel dat het makkelijk kan, maar dat niemand nog op dat idee gekomen is. Juist de 55 staat toch bekend om het gebrul en gejank met het rijden van zware treinen...
De blauwe 55's hebben een generator voor elektrische treinverwarming waardoor, vermoedelijk door een gewijzigd toerental, het geluid enigszins (maar hoorbaar) verschilt van de andere...
Het geluid van een blauwe en gele 55er is gelijk. Het enige verschil is dat bij de blauwe 55er een deel van het motorvermogen aan de electrische trein verwarming wordt gegeven. +/- 1/10 van het vermogen scheelt dat.
Dus een gele en blauwe 55er klinken exact gelijk als ze in een goederentrein rijden. Rijdt een blauwe 55er in een reizigers trein wordt 1/10 van het vermogen gebruikt voor de verwarming van de rijtuigen. Het is een nooit opgevallen dat men dan een andere geluid krijgt. Ze hebben de zelfde motor, dezelfde ventilatoren, etc.
Dat zal het zijn, het klinkt een tikkeltje hoger doordat er verschil zit in effectief vermogen. Voor mij klinkt het alsof het toerental iets hoger ligt, maar daar kan ik me in vergissen.
Even voor de gein:
nen blauwe: http://www.youtube.com/watch?v=rt3EuylnhG0
nen gele: http://www.youtube.com/watch?v=txP_P-3Jlz4
Om voldoende electricteit te leveren draait een blauwe inderdaad hoger stationair.
In 1992 heb ik op station van Luxemburg het geluid van een startende blauwe 55 opgenomen (de eerste keer slaat hij trouwens af):
klik hier om te luisteren (//%22http://members.tele2.nl/achtien/sounds/NMBS55_21.mp3%22)
Nadat hij even stationair heeft gedraaid gaat het toerental omhoog om de M4 rijtuigen van electriciteit te voorzien.
Dit geluid moet een aantal van jullie zeer bekend voorkomen want het is deze opname die is gebruikt voor de Biervliet en de ESU 55 sound voor het starten. Alleen heeft ESU een timestretch toegepast om het allemaal wat sneller te laten gaan (waardoor het onnatuurlijker klinkt).
Voor het stationair is ene andere opname gebruikt, namelijk deze: klik hier om te luisteren (//%22http://members.tele2.nl/achtien/sounds/NMBS55_10.mp3%22) Opgenomen in 1989 vanuit het eerste M2 rijtuig achter de lokomotief (vertrek uit Maulusm?hle). Het sluiten van deuren zal ook een enkeling bekend voorkomen.
Intussen gebruik ik voor mijn eigen Loksounds een ander stationair geluid.
citaat:
Geplaatst door PeterBrz
Ik ben enkele weken terug bij VBV geweest, ik kan jullie vertellen dat het geluid TOP zal zijn, ik meen me ook te herinneren dat je het geluid zou kunnen opdrijven als je dit wenst en het zou ook mogelijk zijn om op de afdaling het geluid uit te schakelen van de motor (dus zoals ik het echt ~ uitbollen). Ze hebben alvast met hun eigen apparatuur het geluid van de 55 opgenomen. Ik veronderstel dus dat het niet slecht gaat zijn!
Groeten, Peter
Ik hoop dat ze goede opnames hebben gemaakt van het geluid MET ventilatoren want alleen dan heb je de karakteristieke 55 sound die mijlen ver reikt. Een goede opname van een dynamische rem zou ik ook zeer op prijs stellen, mijn opname is bagger maar het is alles wat ik heb.
Het uitbollen moet met de huidige versie al mogelijk zijn door de regelaar een klein stukje terug te draaien. Tevens is er in de Lokprogrammer sofware ook de mogelijkheid om met functietoetsen op en terug te schakelen, hier heb ik echter nog niet mee ge?xperimenteerd maar misschien moet ik dat maar eens gaan doen[;)]
citaat:
Geplaatst door Sicco
Dat zal het zijn, het klinkt een tikkeltje hoger doordat er verschil zit in effectief vermogen. Voor mij klinkt het alsof het toerental iets hoger ligt, maar daar kan ik me in vergissen.
Even voor de gein:
nen blauwe: http://www.youtube.com/watch?v=rt3EuylnhG0
nen gele: http://www.youtube.com/watch?v=txP_P-3Jlz4
Hier hoor je dus wel een verschillend geluid omdat bij de blauwe 5505 de koel ventilatoren meedraaien en deze bij de 5537 uitgeschakeld zijn. Hierdoor klinkt de 5537 een stuk scheller dan de 5505 waar het geluid harmonisch is.
Dat is wat ik zo gaaf vind van het 55 geluid, alles klopt: het tikkende geluid van compressor loopt synchroon met de motor (ter vergelijking, bij Amerikaanse loks klinkt dit voor geen meter) als de ventilator erbij komt krijg je een prachtige harmonische sound.
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Hoi Sicco , dat vraag ik mij dus ook al een hele tijd af , als mijn 55er hier een helling op rijdt , dan blijft hij zijn geluid behouden , het zou mooi zijn dat hij , op die helling, plots zijn vermogen lijkt op te drijven, zonder dat ik er zelf iets aan zou doen , het zijn momenteel nog dromen, maar wie weet , ooit....???
Ervin, is het ZOIETS (//%22http://www.youtube.com/watch?v=8fku-mnu3ww%22) dat jij graag zou hebben (alleen luisteren, niet kijken [:D]) [?]
Indien ja, is dit mogelijk met alle loksounds. Een andere demo is HIER (//%22http://www.youtube.com/watch?v=-UBIMLpdCw8%22) hoorbaar.
Met een lokprogrammer kan dit gemakkelijk ingeschakeld worden in eender welk Diesel project.
En bij een Diesel loksound is het ook mogelijk om manual notching te gebruiken, in andere worden de 'snelheid' van de Diesel motor los te koppelen van de snelheid van de lok.
@dgrr57 , ja dat is het h? , snelheid blijft hetzelfde maar het toerental gaat omhoog , zo dat het lijkt of de loc echt aan het sleuren is , maar in de tegenovergestelde richting zou het ook prachtig zijn , loc vertrekt met oplopend toerental , gaat over een wisselstraat , toerental neemt af , je hoort hem nog alleen stationair draaien, loc is over de wisselstraat en toerental loopt terug op , waardoor ook de snelheid omhoog gaat.
Dus dat is tegenwoordig dus mogelijk , maar ik heb geen lokprogrammer.[:(]
Dus als er iemand zich geroepen voelt om eens naar mij thuis te komen met zijn lokprogrammer dan kunnen we dat hier eens instellen en testen als de 55er de helling op gaat.[:p]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
@dgrr57 , ja dat is het h? , snelheid blijft hetzelfde maar het toerental gaat omhoog , zo dat het lijkt of de loc echt aan het sleuren is , maar in de tegenovergestelde richting zou het ook prachtig zijn , loc vertrekt met oplopend toerental , gaat over een wisselstraat , toerental neemt af , je hoort hem nog alleen stationair draaien, loc is over de wisselstraat en toerental loopt terug op , waardoor ook de snelheid omhoog gaat.
Dus dat is tegenwoordig dus mogelijk , maar ik heb geen lokprogrammer.[:(]
Dus als er iemand zich geroepen voelt om eens naar mij thuis te komen met zijn lokprogrammer dan kunnen we dat hier eens instellen en testen als de 55er de helling op gaat.[:p]
Ik heb het zojuist bij mijn 55 ingesteld en het werkt [:)]
Ik diende wel eerst een firmware update van de decoder uit te voeren.
Ik zal zo even een filmpje maken, wel weer de bekende cirkel. Je hebt mensen met een Lokprogrammer zonder baan... en mensen zonder Lokprogrammer met een baan...[8D]
[Edit]
Het terugschakelen gaat niet helemaal zo als verwacht. Hij gaat niet terug tot stationair maar tot de eerste stap na het wegrijden. Het opschakelen gaat daarentegen prima.
Ik ben benieuwd D_Loc.[;)]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Ik ben benieuwd D_Loc.[;)]
Hier is alvast de link maar op dit moment is ie nog bezig met verwerken (duurt wel erg lang dit keer): http://www.youtube.com/watch?v=9xWmy9A7zmg
Erwin, je kan die CV's ook met de hand instellen daar heb je niet perse een Lokprogrammer voor nodig. Als je aangeeft onder welke functie toets (er zijn 2 nodig) je ze wilt hebben dan kan ik de bijbehorende CV's en waarden wel doorgeven.
Waaw Dirk [:0]! Dat is goed gelukt! Ik krijg er rillingen van [^]
Groeten, Peter
Hoi D_Loc , dat is het dus h?, ik wist niet dat je dit ermee kon doen.
Dus je mag mij altijd die CV-waarden even doorsturen.[;)]
Bedankt collega.
Dat wil ik ook wel eens proberen met mijn 77.
Zalige sound, ik denk dat ik mijn 55 eens moet binnensteken, D-lok.[:D]
gloeiende gloeiende!
Wat is dit een geweldig geluid! Wordt toch eens tijd dat ik mijn 55 ers met sound ga uitvoeren.
Alex
Ik kan niet wachten tot hier de helling klaar is en de 55 zich een weg naar boven mag sleuren [:)]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Hoi D_Loc , dat is het dus h?, ik wist niet dat je dit ermee kon doen.
Dus je mag mij altijd die CV-waarden even doorsturen.[;)]
Bedankt collega.
Erwin, om de juiste CV's door te kunnen geven moet ik weten onder welke functie toetsen je deze wilt plaatsen. Ik weet namelijk niet welke functie toetsen bij de Van Biervliet 55 sound allemaal in gebruik zijn. Ik kan je wel wat op weg helpen met de volgende gegevens, bij mij zit de functie onder F7 (=toerental verhogen) en F8 (toerental verlagen).
Hieronder volgen de CV waarden die daar bij horen:
Functietoets F7 (opschakelen)CV 183 = 64
CV 186 = 64
Functietoets F8 (terugschakelen)CV 189 = 128
CV 192 = 128
In de Duitse handleiding van de Lokprogrammer software staat op pag. 13 en 14 wat algemene informatie over deze functie en op pag. 31 en 32 kan de nodige informatie gevonden worden over de CV's met bijbehorende waarde. Deze handleiding is te downloaden vanaf de ESU-site http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/lokprogrammer/
Uiteraard is het wijzigen van de CV's op eigen risico, ik doe het zelf via de Lokprogrammer en heb dus niet direct met de CV's te maken.
De Loksounddecoder dient wel voorzien te zijn van een redelijk recente firmware, ik vermoed echter dat de decoders in de Biervliet 55'ers daaraan voldoen. Indien de firmware te oud is, zal de functie niet werken. Dit probleem had ik bij de eerste poging maar na een firmware update werkte het. Echter voor die update heb je wel een Lokprogrammer nodig.
Indien je nog vragen hebt dan lees ik het wel.
@allen
Bedankt voor de positieve reacties[:)]
Nog even ter verduidelijking, het doorslippen van de wielen kan niet via bovenstaande aanpassing worden gerealiseerd. Dit geluid is als extra sample toegevoegd en is door een strategische plaatsing in het schema (Aufbauplan) telkens opnieuw op te roepen door met de rijregelaar "te spelen"
prachtig geluid toch!!! ik heb zelf ook enkele filmpjes gemaakt vanuit de stuurpost van een 55 en in de machinekamer bij het optrekken, oorverdovend dat wel, maar het blijft toch echt wel indrukwekkend!!!
Een bericht van de Belgische M?rklin website geplukt:
citaat:
De locomotief reeks 5533 van de NMBS met referte 37674, werd onlangs gedeeltelijk uitgeleverd. De eerste produktie van dit model werd met zwarte trappen voorzien, hoewel deze in het geel moesten zijn. Inderdaad, in de werkelijkheid werden, omwille veiligheidsredenen , na de jaren '70, alle trappen van dit type loc in het geel herspoten. Het model dat M?rklin uitbrengt is uit periode 5, dus met gele trappen. Er werd besloten van de uitlevering van dit M?rklin model te herstarten zodra de gele trappen gemonteerd zijn. Voor de reeds geleverde modellen in de handel, zullen gele trappen beschikbaar zijn voor diegenen die deze trappen wensen te vervangen.
Toch nog service. [:)]