Een impressie van wat er te Eigenbrakel langs komt gereden:
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM514.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM999.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/HLE2108.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/M4kop.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/M6kop.jpg)
groeten,
Die laatste foto heeft een speciale "touch" Saraan [:D]
Ook komt er daar nog HKM, P-treinen met HLE 23, MS 800 en misschien vergeet ik nog iets [:p]
Die laatste was inderdaad een beetje mislukt kwa belichting; de helwitte lucht en het witte rijtuig had een negatieve invloed op de automatische instelling van de camera. Ik ben geen specialist en laat het ding alles zelf regelen... soms loopt het fout. [B)]
En je opgenoemd lijstje aan materieel komt er ook dagelijks voorbij, behalve goederentreinen, die zijn er vrij zeldzaam. Morgen misschien een update...? [;)]
groeten,
Ik vind die foto wel iets hebben hoor [:)] Een beetje retro stijl [;)]
Edit: Wat betreft de goederentreinen, die rijden er wel geregeld eens hoor. Waarschijnlijk op anderen uren dan dat jij daar bent [:D] Die komen van Schaarbeek via de L28 zo via Y.Vorst-oost op de L124 om van daaruit naar Monceau e.d. te gaan. Of in omgekeerde richting natuurlijk.
Waarschijnlijk vermijden de HKM's de spitsuren. Dat mogen de vrachtwagens op de weg ook eens gaan doen. [:D]
Nadat de HLE's 2204 en 2224 elkaar aflossend gedurende de laatste jaren trouw de avond P-trein Schaarbeek-Charleroi hebben getrokken, heeft deze 2350 een paar weken geleden de dienst overgenomen. En zoals te zien rijden oudjes ook in 't echt soms "ongeweathered" rond. [;)]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/HLE2350_1.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/HLE2350_2.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/HLE2350_3.jpg)
Ja die ziet er heel proper uit zal pas uit de car-wash komen
Vandaag te Eigenbrakel was de P-trein van 8h03 ongebruikelijk te laat. Eerstvertrekkend is de omnibus richting Aalst; een reeks tweetjes met op kop het nummer 634. De afdaling naar Rode wordt ongewoon snel genomen. De bestuurder tikt rustig op de snelheidsmeter: 60km/h. Even later wordt keurig halt gehouden langs het perron van Rode. De snelheidsmeter duidt nog steeds trouw 60 km/h aan. [:D]
groeten,
Tijden de verbredingswerken van de lijn 124 te Eigenbrakel voor het "RER", wordt een nieuwe brug gebouwd. Er waren dus een bovenleidingswerken nodig. De werktrein hiervoor, met de HLD5519, stond vandaag nog afgesteld op een zijspoor.
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/werktrein5519jpg.jpg)
foto van vandaag 21 april 2009
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/brugHLE2107.jpg)
foto van vrijdag 17 april 2009
Mooi dat de 55 daar ook eens komt [:)]
Vandaag heb ik tijdens de rit van Eigenbrakel naar Sint-Job van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar foto's te nemen van de fly-over te Linkebeek.
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/FlyOverLinkebeek1.jpg)
...over lijn 124...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/FlyOverLinkebeek2.jpg)
...samenkomst met lijn 26...
Haar dagen zijn geteld. Weldra is ook zij tot schroot herleid. 50 jaar trouwe dienst, en dan eindigen als... spoorstaaf. (snif)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM187_1.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM187_2.jpg)
citaat:
Geplaatst door Saraan
Haar dagen zijn geteld. Weldra is ook zij tot schroot herleid. 50 jaar trouwe dienst, en dan eindigen als... spoorstaaf. (snif)
Misschien een idee om er dan meteen zo veel mogelijk van op foto vast te leggen voor het te laat is.
Er moest zo ooit eens iemand die stelletjes gaan produceren. Het kan er alleen maar beter op worden. [;)]
Ik zou er eens moeten op letten of deze stelletjes ook in Aarschot nog langskomen. Iemand een idee?
Ja Jurgen,
bij(panto tweetje) staat het dak van zo een tweetje gefotografeerd.foto genomen in Diest.
groeten Eddy
Allee Jurgen, dat zijn die omnibuskes die tussen Hasselt en Leuven rijden niet zoveel meer want de meesten zijn Breaks. In Leuven hebt ge ze nog veel die constant pendelen tussen Leuven en Ottignies en ze zijn al in model verkrijgbaar...
citaat:
Geplaatst door Jurgen
citaat:
Geplaatst door Saraan
Haar dagen zijn geteld. Weldra is ook zij tot schroot herleid. 50 jaar trouwe dienst, en dan eindigen als... spoorstaaf. (snif)
Misschien een idee om er dan meteen zo veel mogelijk van op foto vast te leggen voor het te laat is.
Er moest zo ooit eens iemand die stelletjes gaan produceren. Het kan er alleen maar beter op worden. [;)]
Ik zou er eens moeten op letten of deze stelletjes ook in Aarschot nog langskomen. Iemand een idee?
Net omdat ik hier zoveel Breaks zie langsrijden was ik niet zeker dat ze hier nog langskwamen.
Je moet echt wel blijven kijken aan het spoor om ze nog te zien in Aarschot. Want als je het op puur toeval wil doen, dan ben je gezien.
Ofwel heb ik gewoon altijd brute pech hierin, dat kan ook. [:o)]
Welke fabrikant brengt deze modellen dan op de markt? De Jocadis tweetjes zijn toch van een ander, recenter type?
De duikbril (hier de 911) is minder courant te spotten op de lijn 124, maar een paar keer per dag komt ie hier toch wel voorbij...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM911.jpg)
edit: typvaud
Deze bestaan inderdaad niet in model! De Jocadis zijn andere versies.
Vandaag stond er dit rijdend werktuig afgesteld te Eigenbrakel station. Naar de hangende tentakels te zien lijkt me dit een kleine onderstopper, maar het eindoordeel laat ik aan anderen over. Ter informatie, het opschrift zegt: "Framafor EMV 98 8".
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/onderstopper.jpg)
Kleine verbetering, Michiel, het is een Framafer, dit is een Franse firma van spoormaterieel, dochterfirma van het Oostenrijkse Plasser & Thuerer.
Het betreft hier inderdaad een kleine onderstopmachine. Deze wordt meestal gebruikt in combinatie met de zgn 'Duomatic', dit is een onderstopper voor lopend spoor die twee dwarsliggers ineens onderstopt. Dit geeft problemen waar elektrische toestellen in het spoor gemonteerd blijven : pedalen, assentellers, krokodillen, en ook bij overwegen. Hier moet de Duomatic stoppen, en deze zone overslaan.
Hier komt de EMV aan het werk om deze dwarsliggers alsnog te onderstoppen. Deze onderstophamers zijn te zien rechts van de kabine op je foto.
Tevens is deze machine van een ballastprofielploeg om het spoor op te kuisen. Dit gedeelte is op je foto links van de kabine, onder de trap aangebracht. Om de opkuis af te werken hangt er uiterst rechts een borsteleenheid.
Deze machine is zelfs uitgerust met camera's zodat de bediende vanuit zijn kabine de goede werking van het tuig kan volgen.
Overigens een prachtige foto.
Rik, het klinkt alsof je al met dit beest gewerkt hebt. In elk geval kan ik nu zijn aanwezigheid in Eigenbrakel een beetje plaatsen. Bedankt voor de heldere uitleg. [8D]
groeten,
Dag Michiel,
Beroepshalve ken ik deze tuigen, maar ermee gewerkt heb ik nog niet.
Ze zijn eigendom van de NMBS (infra), ikzelf werk voor een priv?-aannemer, op een wisselonderstopper.
(http://i40.photobucket.com/albums/e237/Mrtsjoektsjoek/Scannen00022.jpg)
De naam van ons bedrijf staat op de machine [:D][:D][:D][}:)]
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek
De naam van ons bedrijf staat op de machine [:D][:D][:D][}:)]
Jij zit dus alle dagen op caf? [:D][:D][:)][:)][;)][;)]
Inderdaad, caf? Den drogen tap...
ja, cafe zonder bier. [:D][:D][:D]
[off-topic-mode ON] Bijna net zo erg als caf? "de donker wolk" - zo heb ik er ook enkele gekend [V] [off-topic-mode OFF]
Vandaag in Eigenbrakel stonden deze tweetjes te wachten op spoor 4. De AM182 van hieronder haalt Nieuwjaar waarschijnlijk niet. Ondertussen heb ik net mijn trein gemist. De HLE2124 verdwijnt onder de nieuwe brug richting Brussel. Dus toch maar met het oude tweetje naar het werk boemelen...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090615_AM182Eigenbrakel.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090615_AM182Eigenbrakel2.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090615_HLE2124Eigenbrakel.jpg)
De HLE2362 in de avondzon trekt vandaag de P-trein van Schaarbeek naar Charleroi. Het wordt steeds zeldzamer (in Eigenbrakel) om een "gewone" trein te zien, zonder stuurstand...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/HLE2362.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/M4.jpg)
Wat versta jij onder "een gewone trein" Saraan? Een zuivere gesleepte trein? Dus geen trek-en-duwers etc ...
citaat:
Geplaatst door Saraan
De duikbril (hier de 911) is minder courant te spotten op de lijn 124, maar een paar keer per dag komt ie hier toch wel voorbij...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM911.jpg)
edit: typvaud
Wacht nog een paar maanden (jaren) Want als xxxx dat moet doen......
p.s. kom eens naar mte, dan zal je wellicht meer weten (geen reclame)
Inderdaad Jeroen, ik bedoelde een "gewone" gesleepte trein. Meestal zie ik treinstellen of trek-duwcombinaties voorbijkomen. Waarschijnlijk zijn er andere regio's en momenten dat zuiver gesleepte treinen frekwenter voorkomen, maar in Eigenbrakel gedurende de spits is het eerder zeldzaam. Maar dat is natuurlijk louter een subjectieve indruk... [;)]
Tsja, tegenover vroeger is het natuurlijk nog weinig soeps. Daar vroeger veel reguliere treinen zo waren zijn het nu enkel nog p-treinen. Op de lijn 50A bijvoorbeeld kan je tijdens de spits wel wat gewone gesleepte treinen zien, maar het zijn dan ook enkel p-treinen. Ik doe er zelf ook maar eentje meer zo, de P8351 FBMZ-FLD. Al de rest zijn trek-en-duwers en motorstellen. En in de toekomst zie ik dat meer en meer verdwijnen ...
Vandaag te Eigenbrakel ben ik toch nog eens een Varkensneus tegengekomen, hier met het nummer 805. Ze rijden dus nog! [;)]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090618_AM805Eigenbrakel.jpg)
Die rijden normaal dagelijks op de L124. Maar het zijn er niet veel! Het zijn dan de IC's die normaal met HLE27+M6 in trek-en-duw rijden, maar er zijn een paar met een 800 geloof ik.
Deze stoere knaap (links op de foto [:D]) heeft me vanochtend naar Sint-Job gebracht. En nu ik de dakpartij zie, op welke basis wordt er beslist welke van de 2 pantografen er gebruikt wordt?
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090619_HLE2147SintJob.jpg)
Sinds december is het de bedoeling dat de voorste panto wordt gebruikt.
Voor december was het de achterste, maar in bepaalde gevallen de voorste
(De regel geldt enkel voor enkelspanningslocs..)
Enkelvoudige tractie
- De voorste stroomafnemer
- Bij een trek-en-duwer wanneer de HLE duwt, de stroomafnemer kant rijtuigen. Bij een trek-en-duw combinatie met M6 zal het M6 stuurrijtuig automatisch de stroomafnemer kant rijtuigen het bevel geven te lichten.
Meervoudige tractie
- De voorste stroomafnemer van de eerste HLE. In geval van treinschakeling zal de stroomafnemer van de tweede HLE lichten naar gelang de ori?ntatie van de HLE.
Twee stroomafnemers
- Bij het aanzetten van zware HKM tot 25 km/u
- Bij het samendrukken van de buffers (HLE tegen rijtuigen/wagens zetten)
- Bij ijzelvorming op de bovenleiding wat tot gevolg heeft van vonken te trekken en/of schommelingen bij de stroomafname (zie amp?remeter). Snelheid dan beperkt tot 120 km/u.
We zijn weer een maand of 3 verder. Maar veel is er niet veranderd op lijn 124 en 26. De zwerm tweetjes zoals voorheen is er nog steeds dominant aanwezig met enerzijds de klassieke stellen richting Eigenbrakel, en de duikbrillen richting Halle. Het is eerder een uitzondering om in Sint-Job iets anders te spotten...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP0850.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP0864.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP0866.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP0868.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP0873.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP0874.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP0875.jpg)
...en dan krijg ik dit. Het schemert 's ochtends. De goederentrein heeft met groen sein vrije baan en komt met een behoorlijke vaart uit de bocht. Mijn pocketcamera komt dan in problemen; te weinig licht en teveel beweging... de trein wordt een veeg. Wie herkent hier om welke reeks van locomotieven het gaat? [:D]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090914_HLE26SintJob.jpg)
Persoonlijk vindt ik dit weining belangrijk welke type/reeks het is, de foto is knap genoeg [;)][;)]
citaat:
Wie herkent hier om welke reeks van locomotieven het gaat? [:D]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090914_HLE26SintJob.jpg)
leuk spelletje[:D][:D]
ik denk een 26[:D][:D][:D]
Dat zijn 2 loks van de serie 26 in TS.
Dit is nog een goederentrein die door eigenbrakel rijdt (of reed, door de crisis is dat allemaal nogal onzeker...)
59780 N567 eigenbrakel=20.41 ->Ronet Dit zou een containertrein moeten zijn. Ik zie deze zaterdagavond meestal rijden, maar dan via lijn 90 ipv lijn 124.
Er moeten er nog een paar zijn, maar die vind ik niet meer terug.
Deze trein rijdt inderdaad nog steeds vrij "klokvast" (om ongeveer 8h15 te Sint-Job) elke ochtend via lijn 26, voorbij Eigenbrakel richting zuiden van het land. De samenstelling van wagons verandert dagelijks. Maar de reeks van de locomotieven is mij ontgaan; te druk bezig om een wazige foto te maken...[:D]
groetjes,
Vandaag was het chaos alom op lijn 124. Deze HLE2738 is nooit tot in Brussel geraakt, en rijdt hier uiterst langzaam "achteruit" weer het station van Eigenbrakel binnen om de reizigers van deze volgeladen spitsuurtrein, na een uurtje te hebben vastgezeten, af te zetten op het perron. Mijn P-trein werd pas na 45 minuten vertraging aangekondigd. Uitzonderlijk bleek het deze keer een varkensneus te zijn. Die kom je niet gauw tegen op lijn 26.
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/HLE2738gestrand.jpg)
...een gestrande spitsuurtrein...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/VarkensneusSintJob.jpg)
...zeldzaam: een varkensneus te Sint-Job...
De pendeldiensten van en naar Aachen Hbf worden gereden door de oudste "klassiekskes" uitgerust met GSM-R, dat wel [:)]
je kan ze dus dagelijks aan het werk zien op lijn 37.
aiai!! heb een beetje laat gereageerd op een post betreffende die oude klassieke motorstellen, die reactie is dus wat achterhaald [:I],
maar goed, nu weet iedereen waar je ze dagelijks kan zien!! [;)]
aiai!! heb een beetje laat gereageerd op een post betreffende die oude klassieke motorstellen, die reactie is dus wat achterhaald [:I],
maar goed, nu weet iedereen waar je ze dagelijks kan zien!! [;)]
Ik herinner me vaag dat de oude tweetjes onder het nummer 200 zouden geschrapt worden in september 2009. Maar tijdens mijn rit met de avondtrein richting Eigenbrakel merk ik plots dit motorstel naast me opduiken! Ze zijn haar vergeten te schrappen, of wat? [:D]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM176.jpg)
Binco, nog een paar om te raden! [;)] (Ik ben echt aan een beter fototoestel toe, met die supersnelle treinen! [:(])
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/dubbeltractie1.jpg)
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/dubbeltractie2.jpg)
Ik denk 2 reeks 23 met M4.
Mathias
citaat:
Geplaatst door B loc
Ik denk 2 reeks 23 met M4.
Mathias
ja denk ik ook[;)]
Inderdaad, het bleek vrij evident; op beide beelden twee keer een reeks 23 in dubbeltractie, met M4 rijtuigen. Maar wat rijden die oude knarren snel! (120km max op lijn 124)
Zijn de treinen daar zo lang of zijn daar steile hellingen?
De hellingen zijn op de lijn 124 op vele plaatsen tussen 1.2% tot 1.8%, wat al niet onaardig is. En vanuit Charleroi is het een respectabele klim om uit de Sambervallei te geraken. De lijn Brussel-Namen-Aarlen is spectaculairder, maar de lijn 124 is toch ook vrij "ge?ccidenteerd". Nu, of dat de rede is om twee HLE 23 in dubbeltractie te zetten, dat weet ik eigelijk ook niet.
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/SeinLinkebeek.jpg)
Linkebeek: het bord links kondigt een daling aan van tussen 1.2% en 1.8%
De reden voor treinschakeling is om de uurregeling te kunnen respecteren, niet omdat men de last niet zou kunnen slepen.
En nu merk ik pas dat het kopspoortje in Eigenbrakel werd opgebroken. Nooit zal ik er nog een opzijgezette werktrein kunnen spotten, of een zeldzame diesel... Jammer. De laatste getuigen dat er ooit een spoor lag, is het achtergebleven "zwerfsein". Fijn dat het op rood staat. anders zouden er ongelukken kunnen gebeuren...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/IMGP1097.jpg)
Tijdens de maand oktober waren het de oude-getrouwe combinaties die dienst deden om lijn 124 en 26. Ik ben wel elke dag met de pocketcamera op stap, maar het is wachten op iets nieuws of ongebruikelijks...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20091028_AM920SintJob.jpg)
de 920 nadert onder een lage herfstzon de halte van Sint-Job
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20091022_HLE2328SintJob.jpg)
de dagelijke P-trein van Schaarbeek naar Chareroi te Sint-Job
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20091028_AM216Eigenbrakel.jpg)
de stoptrein Aalst-Eigenbrakel is net in het eindstation aangekomen
Ik ben begonnen met al mijn foto's van de afgelopen 2 jaar met betrekking tot dit onderwerp op een nieuwe site te plaatsen. Zo zijn ze beschikbaar voor ge?nteresseerden. Niet dat de verzameling zo uniek is, maar liever zo, dan dat de foto's weg kwijnen in een vergeten folder op mijn harde schijf.
http://l124.byethost8.com/
De komende dagen zal de rest van mijn verzameling foto's ook op de site geplaatst worden, en dan, van tijd tot tijd zullen er updates zijn...
groetjes,
Het is 's morgens en 's avonds erg moeiljk foto's nemen met het gebrek aan licht tijdens deze donkere dagen. Maar met de sneeuw ging het weer iets beter. Geen perfect beeld zoals John ze schiet, maar voor de sfeer dan maar; aankomst te Sint-Job in de sneeuw...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/SneeuwSintJob.jpg)
citaat:
Geplaatst door Saraan
Ik herinner me vaag dat de oude tweetjes onder het nummer 200 zouden geschrapt worden in september 2009. Maar tijdens mijn rit met de avondtrein richting Eigenbrakel merk ik plots dit motorstel naast me opduiken! Ze zijn haar vergeten te schrappen, of wat? [:D]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AM176.jpg)
Ik heb toevallig onlangs die met nummer 177 gezien in Blankenberge (Bl'ge)
Vrijdag 22 januari: de avond P-trein van Schaarbeek naar Charleroi. Ik had ze al wel opgemerkt, maar nog nooit zien branden. Boven de voorruit brandt de middelste van de 5 lampen van deze HLE2325. Welke signaal stuurt deze locomotief de wereld in? Is dit courant, of eerder zeldzaam? [?]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20090122_HLE2325SintJob.jpg)
Foutje denk ik, die lampen zijn bedoeld voor de communicatie met een tweede bestuurder bij het rijden in dubbeltractie
Op zo'n klein provinciaal stationnetje als dat van Eigenbrakel is het jaar in jaar uit hetzelfde. Dezelfde treinstellen op dezelfde gezette tijden,... een uitzondering is zeldzaam. Maar plots dan toch! Sinds kort pendelen vrij korte M5 dubbeldekkertreinen van Eigenbrakel naar de hoofdstad, ter vervanging van de Deense Neuzen. Eigenlijk niets speciaals, maar toch een aangename verandering. En dan? ...keerde de rust weer terug...
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20100205_M5Eigenbrakel.jpg)
...en dan heb je onze onverzettelijke ijverige Belgjes. Weer of geen weer, zelfs op bejaarde leeftijd, blijven ze trouw hun dienst doen. Toch even een kleine hulde. [;)]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/20100205_HLE23SintJob.jpg)
Net te laat met mij toestel om de M5 "new look" te Eigenbrakel te vangen. Nu is het een wegrijdende M5-ram, volgende keer hoop ik op tijd te zijn.
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/M5_Eigenbrakel-1.jpg)
Vandaag een uitzonderlijke samenstelling gezien:
HLE23 + 6 x M4 + 2 x M6 !
Jammer genoeg net te laat voor een foto, maar voor TP V rijders, jullie mogen dus mengen! [:D]
groetjes,
Op onze modelbanen proberen we de bedrading overzichtelijk en logisch te structureren. En bij het grootbedrijf? [:o)]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Wirwar.jpg)
edit: iets "onpersoonlijker" geformuleerd
Op andere lijnen is het de normaalste zaak van de wereld. In Eigenbrakel op lijn 124 is dit een zeldzaam gebeuren; een reeks 77... 2 nog wel, gekoppeld! Dat is zeker een vermelding waard! Want anders, dag in dag uit zijn het steeds dezelfde samenstellingen: bijvoorbeeld een sliert M6 rijtuigen met een HLE 27, of een omgebouwd tweetje tot CityRail. (geeuw, geeuw)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Eigenbrakel1.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Eigenbrakel2.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Eigenbrakel3.jpg)
Even een fait-divers: de typische masten van lijn 124 en lijn 26 worden vervangen. Niets wereldschokkends, maar ik vermeld het maar even voor de amateurs.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ImpressieAug2010_1.jpg)
en dan nog een paar impressies van vandaag van op beide lijnen:
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ImpressieAug2010_2.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ImpressieAug2010_3.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/ImpressieAug2010_4.jpg)
Vanochtend heb ik een eerder ongewone M6 samenstelling voor de lijn 124 gezien te Eigenbrakel. Hebben ze bij de NMBS nu teveel stuurstandrijtuigen, dat ze er 2 per trein plaatsen (achteraan op de foto is er nog eentje)? De loc heeft ook al 2 stuurstanden, toch wel een beetje verspilling van resources, of niet? [:0]
En dan zijn ze vandaag begonnen met werkzaamheden bij het station. Ik heb geen flauw idee wat er hier gaat veranderen; een parking, of verdubbeling van sporen doortrekken richting Lilois? Ik zal het in de loop van de tijd wel zien verschijnen, zeker? [8)]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/20100906_Eigenbrakel1.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/20100906_Eigenbrakel2.jpg)
Dergelijke merkwaardige M6-stam rijdt ook tussen Turnhout en Brussel.
Om praktische redenen is het momentel niet mogelijk om met 10 M6 te rijden op de IC-R Brussel-Turnhout. Dat heeft te maken met omloop van materieel, onderhoud etc. Maar 8 rijtuigen zijn regelmatig onvoldoende voor opvang van de reizigers. Dus worden tijdens de spits 2 extra rijtuigen aangekoppeld. Na de spits halen ze die er gewoon af (in Turnhout) en de rest van de trein kan weer verder. Moest men met een gewone stam van 10 rijtuigen rijden zou er meer gerangeer aan te pas komen om er 2 rijtuigen uit te halen. Misschien leuk voor wat actie op een modelbaan, maar in 't echt kosten dergelijke maneuvers (te) veel tijd, personeel en dus geld.
En nu is 't dus geen probleem om 2 sets met stuurstanden te kopen als ze uitkomen[;)]
En het is een feit dat er eigenlijk wat overschot aan stuurrijtuigen is, maar dit is eerder te wijten aan een te kort aan locomotieven (T18 had er al lang moeten zijn!)
Stefan,
bedankt voor je antwoord. Dat verklaart dus mooi de merkwaardig M6-samenstelling.
En vandaag deze weedfree trein te Eigenbrakel zien voorbijrijden. Jammer genoeg was ik te laat met mijn fototoestel. [:(]
(http://www.treinfoto2000.be/september2009/6317.Puurs.02092009.jpg)
(bron: http://www.treinfoto2000.be)
Het groenvoer is weg. Ik bedoel, dat men te Eigenbrakel de bomen hebben gekapt. Ik heb een vermoeden dat het hier niet zal bij blijven. O ja, ook nog een fotootje van 2 P-treinen, niets bijzonders, gewoon het dagelijke van een klein provinciaal stationnetje tijdens de spits.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/20100915_Eigenbrakel2.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/20100915_Eigenbrakel1.jpg)
En zo kan het ook, een locomotieven een elke kant, maar dan toch ook nog met een stuurstandrijtuig. Teveel locomotieven deze keer? [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/20100916_Eigenbrakel3.jpg)
En bij de spoorwegen tellen we per 16, of toch als we bielzen tellen...[:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/20100916_Eigenbrakel2.jpg)
En 2 facelift-modellen zusterlijk naast elkaar. [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/20100916_Eigenbrakel1.jpg)
Ik tel er 18 Michiel ipv 16
Je hebt gelijk, [:I] Ik had gisteren 2 secties op het ander spoor geteld, en dat bleken er telkens 16 te zijn. Maar hier op de voorgrond zijn het er 18. In elk geval zijn ze er wel wat van plan...
citaat:
Geplaatst door Michiel
Je hebt gelijk, [:I] Ik had gisteren 2 secties op het ander spoor geteld, en dat bleken er telkens 16 te zijn. Maar hier op de voorgrond zijn het er 18. In elk geval zijn ze er wel wat van plan...
Zal een stuk zijn dat in de solden verkocht gaat worden. Is dan wat korter. Als de SNCF delen van de thalis verkoopt gaat de nmbs nu ook inkomsten verwerven door stukken rails te verpatsen.
Dan krijgen we een nieuwe hype, gestolen rails ipv koper.
Het was vandaag een mooie treinendag. Toen ik vanochtend op het station van Eigenbrakel aankwam, vertrok er net een werktrein van Infrabel. Dat was een indrukwekkende sliert met materiaalwagens, ketelwagens, rijtuigen en restauratiewagens voor het personeel, een paar platte wagens en dan een groot geel monster!
Toen het gevaarte vertrokken was, kwam er even later nog een eenzame 29 voorbij. Een reeks 29 is ook een zeldzaam zicht op deze lijn.
En als klap op de vuurpijl lag vanavond MSM in de bus. Wat een mooie treinendag. [8D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMGP2839-800.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMGP2846-800.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMGP2851-800.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMGP2856-800.jpg)
Mooie vangst Michiel , het is daar precies serieus heuvelachtig , als ik de foto bekijk van de Reeks 29.
Michiel,
De trein van Infrabel die je gezien hebt is waarschijnlijk de P93 van Infrabel. Soort vernieuwingstrein, mooie foto van die beesten!
Het was inderdaad een soort vernieuwingstrein, een half dorp op wielen.
De lijn 124 is vrij "geaccidenteerd" met een hoop stevige hellingen van bijna 2%. Het zijn nog niet de Ardennen, maar het traject van de Zennevallei tot op het Brabants plateau, gaat toch wel stevig op en af. Het is waarschijnlijk niet voor iets dat deze lijn als eerste ge?lektrificeerd werd (in 1947, de eerste na Brussel-Antwerpen uit 1935). (Mogelijk dat de oude steenkool- en staalindustrie van Charleroi, met transport naar de haven van Antwerpen, daar ook voor tussen zit)
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Mooie vangst Michiel , het is daar precies serieus heuvelachtig , als ik de foto bekijk van de Reeks 29.
Inderdaad!
Het gebeurt soms dat bij wat regenval of gewoon de op het spoor gevallen bladeren, dat de trein aan het slippen gaat bij het optrekken na een stilstand aan een stopplaats OF nog erger, bij het afremmen voor een halte (of sein [:(])... Desondanks tof lijntje om op te rijden! (behalve als je op zondagavond 4 keer heen en weer moet omnibussen tussen nijvel en brussel noord! [xx(])
Mijn dagelijkse spitsuur P-trein in het herfstzonnetje. Toch machtig hoe deze oude dame nog steeds trouw en probleemloos die slepen over de hellingen blijft trekken. Ik ga ze bijna mooi vinden. [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMGP2900.jpg)
citaat:
Geplaatst door Michiel
Ik ga ze bijna mooi vinden. [:D]
Nog even groeien, en je vindt ze (zoals ik)
echt mooi [;)]
Zet de 23ers maar veel op foto want binnenkort zou het wel eens gedaan kunnen zijn met deze reeks [:(]
citaat:
Geplaatst door OMC
Zet de 23ers maar veel op foto want binnenkort zou het wel eens gedaan kunnen zijn met deze reeks [:(]
en of [:)]Prachtige locreeks die jammergenoeg ook gaat verdwijnen...[:(]
De werkzaamheden blijken stilletjes voort te gaan te Eigenbrakel. Ze halen nu de oude kabels uit de grond. Op zoek naar koper...?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMGP3024.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMGP3026.jpg)
En ik maar hopen op een of ander spoorse constructie dat ze te Eigenbrakel aan het voorbereiden waren. Maar tot mijn ontgoocheling wordt het een toegangsweg voor de bouwvoertuigen. Jammer.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel_20101025.jpg)
Met deze kerst liet mijn vorige camera me in de steek. Ondertussen heb ik een nieuw pocketapparaat ontvangen, en dus toch even proberen om het nieuwe ding los te laten op bewegend wild. Ongunstige omstandigheden (duister, tegenlicht, mistig, ...) ik moet me nog wat aanpassen aan de nieuw mogelijkheden.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_0066.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_0014.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_0017.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_0032.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_0034.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_0063.jpg)
Er valt meestal niets te rapen in zo'n provinciaal stationnetje als Eigenbrakel waar jaar na jaar dezelfde treinstellen en trek-duwtreinen voorbij rijden. Meestal verloopt het er er rustig en gemoedelijk. Vandaag was er even een opschudding: de HLE2737 die vandaag met een sleep dubbeldekkers het station binnenreed, viel er defect en kwam niet meer verden (foto 1). De P-trein met de HLE2615 op kop kwam ter hulp aansnellen (foto 2). Overvol met jammerende pendelaars vertrok ze een kwartier later richting Charleroi.
En de rust keerde weer te Eigenbrakel... [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1133.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1130.jpg)
Leuke foto's Michiel,
Zo'n dingen vind ik ook ideaal om na te "spelen" op een modelbaan [:p]
Al is het moeilijk het dan over te brengen aan het publiek wat er precies gaande is, maar dat is in het echt toch ook zo [:I][:o)]
[:)][;)]
Volgende week is het weer winteruur, en is het voor de pendelaar haast onmogelijk om 's morgens of 's avonds nog foto's te nemen tot de maand Maart; veel te duister. Dus deze week nog profiteren van het daglicht tijdens de vooravond om een paar foto's te nemen. Twee oude maar onvermoeibare dames slepen een P-trein langs het perron van Eigenbrakel. En dan verliet de laatste het station, en ging ik naar huis...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE2631_20111024_eigenbrakel.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE2351_20111024_eigenbrakel.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/M4_20111024_eigenbrakel.jpg)
Vandaag was het druilerig weer. De laatste maanden van dit ex-Sabena stelletje lijken geteld, zo verwaarloosd ziet het er uit. En met haar toch wel opmerkellijk interieur, is het museumtreingevoel niet ver. Vooral dan wanneer dit treinstel met horten en stoten op snelheid komt. Best wel een leuke ervaring. Jammer dat ze gaan verdwijnen. Misschien een onderwerp voor de volgende site, voordat ze helemaal verdwenen zijn?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/MS596_20111025_IMG_1300.jpg)
En u we toch bezig zijn, gewoon een gezellige foto van een "modern" tweetje, vandaag te Sint-Job. Het is foto's nemen voor het winteruur komt. [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/MS765_20111026_SintJob.jpg)
Een oude dame bij avondlicht. Deze HLE23 wacht te Eigenbrakel op het vertreksignaal om haar laatste rit van de dag verder te zetten richting Charleroi.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1413.jpg)
De CityRail Aalst-Eigenbrakel komt aan op haar eindbestemming. Merk op dat de Cityrail-dienst niet (dikwijls) met Cityrail-treinstellen wordt gereden. [:D] Wat later maakt de IC Antwerpen-Charleroi halt te Eigenbrakel, met de HLE2740 als depanneerloc voorop. Achteraan wordt de defecte loc van reeks 27 meegesleept.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1426.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1428.jpg)
Mooie foto's.
vooral de eerste, die heeft een treinbaaneffect, doordat de randen niet echt zuiver scherp zijn.
citaat:
Geplaatst door conducteur
Mooie foto's.
vooral de eerste, die heeft een treinbaaneffect, doordat de randen niet echt zuiver scherp zijn.
Dacht nagenoeg hetzelfde !Meer van dat !
Groeten Peter[;)]
Gisteren middag heb ik toch even tijd gehad om wachtend op de trein nog wat foto's te maken. Eerst in Linkbeek, waar treinen dikwijls slippend de fly-overhelling opkruipen. Dan 3 foto's van Eigenbrakel station wat later met lage avondzon.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/LinkebeekFlyover.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1483.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/EigenbrakelWerken.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel800Avond.jpg)
Deze ochtend heb ik de nieuwe reeks 18II toch eens van dichtbij kunnen bekijken. Ze duwde vanochtend een stam M6 rijtuigen richting Charleroi, en hield hier halt te Eigenbrakel. Dus ik rap foto's trekken!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1567.jpg)
Vandaag, ergens tussen Brussel en Eigenbrakel...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1610.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1609.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1615.jpg)
Vraagje: ik merk al geruime tijd dat men soms met 2, en soms met 3 frontseinen rijdt. Is er een regel of richtlijn, of doet me maar naar eigen voorkeur?
citaat:
Geplaatst door Michiel
Vraagje: ik merk al geruime tijd dat men soms met 2, en soms met 3 frontseinen rijdt. Is er een regel of richtlijn, of doet me maar naar eigen voorkeur?
De regel is , wanneer een 3de frontsein aanwezig is, deze moet branden.
heel mooie foto's Michiel !
citaat:
Geplaatst door Poyaud
citaat:
Geplaatst door Michiel
Vraagje: ik merk al geruime tijd dat men soms met 2, en soms met 3 frontseinen rijdt. Is er een regel of richtlijn, of doet me maar naar eigen voorkeur?
De regel is , wanneer een 3de frontsein aanwezig is, deze moet branden.
En hoe gaat de regel op bij de fot van de 27 enkele berichten hoger?
citaat:
Geplaatst door conducteur
citaat:
Geplaatst door Poyaud
citaat:
Geplaatst door Michiel
Vraagje: ik merk al geruime tijd dat men soms met 2, en soms met 3 frontseinen rijdt. Is er een regel of richtlijn, of doet me maar naar eigen voorkeur?
De regel is , wanneer een 3de frontsein aanwezig is, deze moet branden.
En hoe gaat de regel op bij de fot van de 27 enkele berichten hoger?
Tja , dat zal minst van mijn zorgen wezen, ik kan alleen maar vertellen wat er in mijn HLT staat.
Vandaag even heen en weer naar het werk geweest voor de jaarlijkse receptie, en meteen maar een paar foto's gemaakt van de treinen die op dat moment Eigenbrakel aandeden. Oh ja, ik heb ook een beetje 'geGimpt' [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1780.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1785.jpg)
Michiel fraaie foto's er zitten een paar favorieten tussen.
Bedankt Michael. Jammer dat het op de lijn 124 steeds saaier spotten wordt. De oudjes gaan (zijn) er uit, goederenverkeer is nagenoeg herleid tot nul, diesels heb ik in jaaaaren niet meer gezien... Het wordt steeds meer die zelfde treinstellen en M6-stammen schieten. Maar ik lig op de loer voor die ene vreemde eend in de bijt.
citaat:
Geplaatst door Poyaud
De regel is , wanneer een 3de frontsein aanwezig is, deze moet branden.
Zoals waarschijnlijk bekend wordt in Nederland altijd met 3 frontseinen gereden. Nu heb ik in Roosendaal wel eens gezien dat de Beneluxtrein naar Antwerpen en Brussel de derde lamp doofde alvorens richting Belgi? te rijden. Dat lijkt dan in tegensprak met genoemde regel.
Wat dacht je van Machinisten wissel?
NLer 3 lampen. Belg. 2lampen. Sorry we zijn het zo gewend.
De regel van de voorste pantograaf blijkt wel goed opgevolgd te worden. Die van het derde frontsein meer niet dan wel. Ik ben geen machinist of begeleider. Dit is dus geen oordeel, maar louter een observatie vanaf de zijnlijn. [;)]
Ze zijn zeldzaam tegenwoordig: de goederentreinen. Vrijdag avond na weken toevallig nog eentje gezien. Een HLE12 heeft een sleep graanwagens(?) aan de haak inclusief een tweede loc (defect?), mogelijk komend uit Frankrijk. Foto in tegenlicht met een lage avondzon, dus een beetje bizaar. (let op het niet-gebruik van het derde frontsein, en de achterste pantograaf [;)])
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1851.jpg)
Lijkt wel modelbouw! leuke foto!
Achterste panto want dat is de 3KV, de andere is de 25KV.
Groetjes,
citaat:
Geplaatst door B-Cargo
Lijkt wel modelbouw! leuke foto!
Achterste panto want dat is de 3KV, de andere is de 25KV.
Groetjes,
Fraaie foto, ik had dezelfde indruk !
Groeten Peter[;)]
Ik had ook de indruk dat het modelbouw was. Kom Michiel geef maar toe dat hij getrokken is op u baan. [:)][:)][:)]
Regel van de pantograaf[:(]
Als je enkel kunt kiezen voor 3kVpanto of 25kVpanto en je bent in Belgie, dan is je keuze vlug gemaakt.
Derde frontsein? Op deze loks is dat eerder een derde kaarslicht en het moet dan ook nog eens werken[xx(]
Een lok op sleep is niet altijd een dode lok, kan ook een transfert zijn.
Trouwens vandaag is een testrit gepland met de reeks 12 voorafgaand op verkoop aan Tsjechie. Profiteer er van nu het nog kan.
ivm de pantograaf, had ik het eigenlijk kunnen weten. Even niet opgelet en lap, een lapsus! [:I] Trouwens regel is regel: voorste panto moet naar boven, en anders, loc keren! Nah! [:D]
Ik had al gemerkt dat het derde frontlicht dikwijls nogal slapjes was. Ik dacht (maar wie ben ik?) dat men zoals op een auto de keuze had tussen dimlicht, standlicht en verstraler. Ooops! [:I] Blijkt dat er een vierde stand bestaat: kaarslicht. Mijn fout! [:D]
De HLE 18II is tegenwoordig alledaagse kost te Eigenbrakel... en nog voor heeeeeeeel lang!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE1860_20120127_Eigenbrakel.jpg)
Twee mooie foto's Michiel !
De eerste keer dat ik deze HLR77 op lijn 26 zie, afgelopen maandag avond om 16u45 te Sint-Job. Hier twee HLR77's in treinschakeling met een extra HLE13 op sleep. (Tim, je 2 favorieten op 1 foto [;)])
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1918.jpg)
Michiel bedankt voor de mooie fotos :D
Vind ze echt mooi
Groeten Tim
Beelden met een winterprik: deze ochtend net mijn trein gemist, dus een uurtje wachten nuttig doorgebracht... met foto's maken. [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1924.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1929.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1928.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1922.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1923.jpg)
Amaai het is precies winter in Brussel , in de Kempen geen vlok gezien , en dat is maar goed ook.[;)]
Ik vind dat het hoog tijd wordt voor een lenteprik. Ik voer trouwens al jaren een stille oorlog tegen het woord "winterprik." Degene die deze ongein heeft bedacht mogen ze wat mij betreft voor eeuwig en drie dagen verbannen naar de Zuidpool, om kennis te maken met een echte winterprik!
Goed dan, geen winterprik meer. [:D] Wat vind je dan van "sneeuwoffesief"?
"treinen rijden door het sneeuwoffensief... de beelden".
Klinkt lekker dramatisch, niet? [:D]
citaat:
Geplaatst door Michiel
Goed dan, geen winterprik meer. [:D] Wat vind je dan van "sneeuwoffesief"?
"treinen rijden door het sneeuwoffensief... de beelden".
Klinkt lekker dramatisch, niet? [:D]
Is in elk geval beter dan dat vreselijke woord "winterprik." De enige prik die voor mij bestaat is een anti griepprik, maar dat is helemaal iets anders. Mooie beelden overgens!
Mooie foto's Michiel.
Toon ze aan uw baas en hij ziet uw laatkomen door de vingers. [:D]
En wat ziet mijn lodderig oog : de bovenste lok heeft geen nr. Is dit een 18 of al een 19?
Ze mogen die dringend uitbrengen in Nul hihi[^]
Het nummer voorop deze loc was dichtgesneeuwd, maar een andere foto van de zijkant verraadt het nummer 1842. [;)]
Hier in Zwijndrecht ook geen vlok gezien.
Schone pictures Michiel.
Weer een paar foto's om te bevestigen dat er niets verandert te Eigenbrakel. De Desiro's werden al wel gesignaleerd door een paar reizigers, maar ik heb ze persoonlijk nog niet gezien. Dat is voor de gelukkigen die buiten de spitsuren kunnen reizen.
Met de Gen-werken worden treinen dikwijls op het tegenspoor gegooid...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1946.jpg)
De Cityrail uit Aalst komt aan te Eigenbrakel...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1947.jpg)
Twee zusjes zusterlijk naast elkaar: de Cityrail naar Aalst (links) en de IR naar Antwerpen (rechts).
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1953.jpg)
Gisteren avond, met het mooie weer nog snel een paar foto's gaan maken, maar niet goed opgelet, waardoor ik met tegenlicht moest werken. Nu weet ik het, dit is een ochtendplek. [:I]
En weer niets speciaals kunnen spotten. Steeds weer diezelfde samenstellingen...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1955.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1959.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1967.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1970.jpg)
DAT zou de NMBS veeeeeel meer moeten doen: die oudjes van stal halen en nog eens voor een sleep spannen. Nog eens een reeks 15, 16 of 18... of nog eens een diesel! Dat zou toch mooi zijn! Vandaag, 19 maart 2012 was het deze 2339. NMBS, doe zo voort! [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/IMG_1972.jpg)
maar niet voor lang meer[:(][V]
Vanochtend bracht deze dame me naar het werk!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_1986.jpg)
Sfeervolle foto, Michiel [8D]
Lente in Eigenbrakel station...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2010.jpg)
En dan toch eens wat anders dan die eeuwige Duikbrillen en Tweetjes op lijn 26: een HLE13 in losse rit. Ook voor het eerst vandaag ook de Disero zien voorbij flitsen, toen ik al in de trein zat. Ze rijden dus!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE13LosseRit.jpg)
Vandaag, bij het uitstappen, hoorde ik een nieuw, ongekend geluid. Het thyristor-piepen van de aansturing van een treinstel dat ik nog niet ken, dat aanzet en optrekt. Snel tot het eind van het perron gelopen, en deze foto kunnen nemen van een Desiro dat het station van Sint-Job net verlaten heeft. Nummer 08001! Gaat men oven naar een 5-cijferig nummer tegenwoordig? Een nieuw tijdperk kondigd zich aan! [:D]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Desiro8001.jpg)
Nog een paar alledaagse foto's van een pendelaar.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2091.jpg)
Klassieke tweetjes met duiven
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2077.jpg)
Duikbril in de regen
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2089.jpg)
CityRail aan het perron
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2082.jpg)
Sprinter tussen het prille groen
En dan een fotootje van vanochtend: wat komt er uit de tunnel?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2108.jpg)
Tadaaa! Weer een HLE18? met pijlijk oorverdovend lawaai (moeten ze echt eens iets aan doen!); de (semi-)direct Antwerpen-Charleroi komt aan te Eigenbrakel.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2109.jpg)
Ik heb een idee.
De nmbs gaat oordopjes verstrekken alvorens u zich op het perron begeeft.
Jean-Paul, maak ik dan ook al zo veel lawaai bij aankomst op het perron? [}:)][:D][:D]
Oordopjes is een oplossing, want als ik zo om me heen kijk, hebben de meesten al oordopje in, maar dan wel met een draadje eraan. [:D]
citaat:
Geplaatst door Michiel
Oordopjes is een oplossing, want als ik zo om me heen kijk, hebben de meesten al oordopje in, maar dan wel met een draadje eraan. [:D]
Dat is om ze niet te verliezen. [^]
Een vriendelijke bestuurder liet me toe om foto's te nemen van de stuurpost van een CityRail tweetje; gezellig knus, he!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2200.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2198.jpg)
Vanochtend reed een stam van 8 M6 dubbeldekkers binnen, getrokken EN geduwd door een HLE18? (beide actief in treinschakeling en met rot-herrie!). Wordt dit de normale configuratie of is dit eerder uitzonderlijk. Als dit de normale situatie wordt, dan is dit wel een dure versie van wat men vroeger al deed: 2x HLE26 of 2x HLE27. Zijn we dan weer bij af? [8)]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2216.jpg)
(1 trein met 5 stuurposten, kan het nog duurder? [:D])
citaat:
Geplaatst door Michiel
...(1 trein met 5 stuurposten, kan het nog duurder? [:D])
Ja, met 6! [:D]
citaat:
Geplaatst door Michiel
...met rot-herrie...
Daar is het nog in openlucht - dan moet je eens komen luisteren op niveau -2 in Antwerpen-Centraal [B)] [V]
...of Brussel-Centraal! [xx(][xx(][xx(]
Vanavond bracht deze P-trein me weer naar Eigenbrakel: 6 M4 rijtuigen met TWEE HLE27's in schakeling. En ik kan zetten, dat trekt goed op!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2278.jpg)
In Eigenbrakel heb ik even met de machinist kunnen praten, om te vragen waarom deze overkill. Hij zei iets van dat hem deze 2 locomotieven zo ter beschikking werden gesteld, en dat "men" deze 2 locs liever niet van elkaar scheidde. Misschien heeft deze bijzondere koppeling er iets mee te maken?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2279.jpg)
Dat zijn GF-koppelingen, sommige 27'ers zijn daar aan ??n zijde van voorzien.
Als aan een zijde een GF-koppeling is voorzien, kan niet meer met buffer-materieel zoals M4 gekoppeld worden.
Waarschijnlijk had men op de eindbestemming van deze trein ??n 27 nodig met GF-koppeling, vandaar dat er in dit geval 2 loc's voor de trein zaten.
Die afstand tussen de locs is ook enorm. Moeten ze eens een kortkoppelversie van maken.
Waarschijnlijk zijn dit dan de locs die vervangen zijn door 2 locs van de reeks 18.
Volgens Spoorwegjournaal zijn sinds kort 2 samenstellingen met M6-rijtuigen waar de reeks 27 vervangen werd door een reeks 18. Het probleem daarbij was wel dat de M6-koprijtuigen met hun koppen tegen elkaar moeten staan want de reeks 18 heeft geen GF-koppeling. Dit in afwachting van de reeks 19 die wel een GF-koppeling zal hebben.
Bovenstaande locs kunnen evenwel een compleet andere reden hebben.
Hierbij enkele foto's:
27+M6 met stuurstanden naar elkaar
(http://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/27-stuurstandentegenelkaar.jpg)
18+M6 met stuurstanden naar elkaar
(http://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/18-stuurstandentegenelkaar.jpg)
18+M6 met stuurstanden naar elkaar
(http://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/1823Schulen.jpg)
27+M6 met loc in midden
(http://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/M6Schulen.jpg)
Niets speciaals te melden te Eigenbrakel, behalve dat mijn treintje, CityRail Aalst-Eigenbrakel, dat al maar 1 keer per uur reed, nu voor de hele zomer afgeschaft wordt. Niets in de plaats, geen alternatiief (behalve anderhalf uur omrijden), gewoon afgeschaft. Dat worden nog leuke zomermaanden!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2236.jpg)
Ondertussen blijven de IC's met de HLE18?'s en met de M6 dubbeldekkers kwartierlijks, met veel kabaal, het station binnen razen.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2192.jpg)
En 2 keer per dag rijdt "le Train des Wallons", een P-trein met tegenwoordig een HLE27 of 21 en M4-rijtuigen, die bijna overal stopt tussen Charleroi en Schaarbeek, behalve in de Vlaamse stations. Daar zoeft ze gezellig non-stop voorbij. Hier, op de foto, is de P-trein in de bocht van 't Holleken (Linkebeek).
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2232.jpg)
Kwartierlijks elk kwartier? Zo'n luxe. Hier 1x per uur een trein, ook in de spits.... (de toeristentreinen in de zomer niet inbegrepen). Die laatste kunnen soms speciale dingen zijn. Vandaag een 21/27 een ganse stam I6Bc +nog een 21/27...
Kwartierlijks rijden ze hier binnen: 2 per uur richting Charleroi en 2 per uur richting Brussel. Kwartierlijks dus [;)]
En toch ook goed nieuws: het stationsgebouw van Sint-Genesius-Rode wordt gerenoveerd. Het is het enige oorspronkelijke station op lijn 124 tussen Eigenbrakel en Brussel dat de GEN-afbraakwoede zal overleven. Mag ook, want dit station is van rond 1860 en is nog bijna in originele staat (op de trapgevels na misschien).
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2306.jpg)
De laatste bi-blokken dwarsliggers op lijn 26 gaan eruit. De ballast werd deels weggegraven, en de vervangers (betonnen monoblokken) liggen vlakbij al klaar. Kwestie van dagen, en de onderstoppers komen...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2301.jpg)
6 maanden niet 1 goederentrein gezien, en vandaag 2 na mekaar, beide getrokken door een reeks 13. Er zijn van die dagen...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2298.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2286.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2469.jpg)
Een HLE18 in doortocht te Ukkel Kalevoet.
Komkommertijd slaat ook toe bij de NMBS. P-treinen zijn bijna allemaal afgeschaft, enkel nog een paar reguliere treinen rijden nog, maar op een laag zomerritme. Variatie in treinverkeer beperkt zich tot HLE18 met M6's voor directe dienst, en varkensneuzen gekoppeld aan een tweetjes voor de stopdienst. Komkommertijd!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Picture006.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Picture008.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Picture001.jpg)
Vandaag werd de rust in Eigenbrakel station even vertoort met de aanwezigheid van een HLR76. Wat verderop, tussen Waterloo en Eigenbrakel, is een driedubbel modern Desiro-treinstel met defect gestrand. Deze rangeerloc vraagt permissie om het bezet blok in tegenspoor te berijden (zie het mannetje helemaal links aan de telefoon), om het gestrande treinstel met dito reizigers te gaan ophalen. Ondertussen werd mijn enige trein van de dag weeral zonder pardon afgeschaft, en kon ik opnieuw alternatieve middelen gaan zoeken om op bestemming te geraken; dus weer een uur te laat op het werk.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2649.jpg)
Hij blijft nog steeds vrij zeldzaam (zal wel verandering in komen), de Desiro op lijn 124. Vanochtend stond ie toevallig op spoor 3 te wachten. Een ook toevallig, ik zie maar steeds weer dezelfde eenheid: namelijk weer nummer 08001!
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Desiro_03092012.jpg)
Vanochtend heb ik voor het eerst eens kunnen meerijden met een Desiro. Maar mijn verwachtingen werden niet ingelost. Het omnibuscomfort wat we hadden met de klassieke tweetjes is herleid tot buscomfort, waarbij krappe zetels 2 aan 2 kort op elkaar zijn gestapeld, met net voldoende plaats voor een gemiddelde persoon van 1m70. Goed, het stel schokt minder bij het optrekken, en geen vervelend compressorgeluid meer, maar voor de rest heb ik liever het reizigerscomfort en museumtreingevoel van de klassieke tweetjes, dan deze moderne bus op sporen.
Ik heb even snel de bestuurder gesproken, en zijn onmiddellijke reactie was dat hij liever zeker was dat hij 's avonds thuis kwam met de betrouwbare tweetjes, dan deze Desiro's met hun kinderziektes die te regelmatig pech hebben. De opstart 's morgens van dit modern stel duurt ook meerdere kwartieren, waar dat met het klassiek tweetje op 10 minuten gepiept was. Het enig voordeel is het comfort voor de bestuurder in de cabine, maar dat weegt niet op tegen de rest.
In de tussenstand is het dus 2-0 in het voordeel van het klassiek tweetje, maar iedereen heeft nu eenmaal andere kriteria en voorkeuren. Ik kan me voorstellen dat velen deze Desiro's WEL een vooruitgang vinden. Maar ik verkies toch die charmante tweetjes, met gratis museumgevoel. ;D
(foto's volgen binnenkort)
... en dan de foto's ;D
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2663.jpg)
...treintje komt aan...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2657.jpg)
...interieur 2de klas...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2658.jpg)
...interieur 1ste klas...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2668.jpg)
...stuurpost...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2656.jpg)
...treintje wacht op vertrek...
Niet alledaags, een HLE18² voor een sleep M4 rijtuigen. En ook vandaag stond een Desiro stel klaar om de rit naar Aalst aan te vatten.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Picture001-1.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Picture002.jpg)
De wilde staking in Charleroi is gedaan, en te Eigenbrakel komen er 5 lege treinen doorgereden op 10 minuten tijd. (hier 4 op foto, 5de was weer een HLE18² met M6-rijtuigen aan de haak).
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2699_zpse3593cd5.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2708_zps7917b8eb.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2706_zps1b01f7a4.jpg)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/IMG_2700_zps3c64da48.jpg)
Mooie foto's.
Morgen passeer ik ook in Eigenbrakel, op weg naar Mariembourg.
Vorige week kwam ik deze oude diesel tegen te Sint-Job, met een lading oude spoorstaven van de werken op lijn 26.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE63SintJob.jpg)
Die ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd. Onlangs zag ik de 6254 met ballast, die zag er wel erg slecht uit...
Knappe foto Michiel :)
En wat zag ik vandaag? Geen trein behalve gestrandde! Koperdieven gingen aan de haal met een aantal kabels tussen Waterloo en De hoek... Dat ze zich eens goed elektrocuteren! >:(
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Koperdieven.jpg)
Er zijn blijkbaar grote werken, daar in uw achtertuin. Ongeveer een maand geleden daar met de trein doorgereden, en ze waren langs de lijn druk aan het werken, en nu zaterdag van Charleroi naar Bl'ge gereden, en we moesten een eindje omrijden via Braine-Le-Comte-Halle-Buizingen. Wat hebben ze gedaan. (was trouwens een ganse soep, het treinverkeer dit weekend, met oa de werken op het traject Gent-Brugge). 6u! van aan de luchtaven van charleroi naar Bl'ge.
Inderdaad grote werken: het GEN-plan in uitvoering. Hierdoor wekelijks ernstige vertragingen of afgeschafte treinen. Maar het is voor het goede doel. Nog een jaar of 20 (ik weet niet hoelang die werken nog duren, maar nog heel veel jaren) en we hebben weer een normaal treinverkeer zonder die extra overlast, en kunnen er nog meer treinen in de konijnenpijp van Brussel geduwd worden. ;D
Vanochtend heb ik toevallig een Desiro van de reeks 500 (08501) gezien. Wat is eigenlijk het verschil met de 000 serie van deze Belgische Desiro's?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Desiro501_Eigenbrakel_zps10f6e544.jpg)
En is het toeval? Tijdens de korte winterprik van de vorige dagen werden de dubbeldekkers 's morgens vroeg weer getrokken door de HLE27's! De HLE18² zag ik maar pas weer met de P-diensten 's avonds. Hebben die HLE18² last van de ochtendvorst bij opstart?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE27_Eigenbrakel_zps306c1cf1.jpg)
Michiel,
- De 500-reeks is 2-spanning, de 000-reeks enkelspannning.
- Sinds de nieuwe beurtregeling is het voorzien dat er regelmatig T27 te zien zijn oa op Charleroi. Reden zou zijn dat de T18 terug moeten voor softwareaanpassingen ... (Met wat geluk kan je er zelfs dubbele stammen T27AA-M6-T27AA-M6 zien ;))
Thanks! Deze 08501 is dus een beetje verloren gereden tussen Eigenbrakel en Aalst, en had waarschijnlijk beter aan de grenskant NL (of FR? of D?) ingezet geweest.
Wat bedoel je trouwens met de "AA" bij "T27AA"? Attelage Automatique? Indien zo, hoe kan een HLE27 met langs 1 kant een automatische koppeling langs beide kanten M6-rijtuigen hebben? Je hoort het, ik ben een grootspoorleek. ;)
Inderdaad Michiel. Op kop een 27AA. Dan M6 rijtuigen waarvan het laatste een stuurrijtuig met AA. Daaraan gekoppeld een 27AA met daarachter opnieuw M6 rijtuigen ;) Zoals we vroeger op de Knokke/Blankenberge reden.
http://www.flickr.com/photos/johnybrauns/4067408263/sizes/l/in/photostream/
Ah! Zo had ik ze inderdaad al in Brussel gezien, maar nog niet op de lijn naar Charleroi! Dat wordt uitkijken.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/EigenbrakelSneeuw_zps5f68963c.jpg)
...'t is weer winter...
mooi sfeerbeeldje als voorbode van de verjaarsdagtaart !
Groeten Peter ;)
Citaat van: Anarchy op 14 december 2012, 12:24:59 PM
- Sinds de nieuwe beurtregeling is het voorzien dat er regelmatig T27 te zien zijn oa op Charleroi. Reden zou zijn dat de T18 terug moeten voor softwareaanpassingen ... (Met wat geluk kan je er zelfs dubbele stammen T27AA-M6-T27AA-M6 zien ;))
Klopt, geregeld gaat er een trein met 2xT18 over L24 naar Duitsland.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE1338_zpsc49d46f4.jpg)
... en weer sneeuwde het deze winter...
Een kunstige foto Michiel!
Thanks, Luc. Deze foto is wel een beetje "gegimpt". ;)
Lijkt wel een model-opname , knap gedaan Michiel ;)
Rijdt er nog zo een propere 13 rond ?? ?? ?? :D
Bloedarmoede in Eigenbrakel. Het blijven maar hetzelfde beperkte aantal treintypes die heen-en-weer pendelen tussen Brussel en Charleroi. Amper nog verrassingen, geen speciallekes. Dat is voor een pendelaar met interesse voor treinen uiterst jammer en saai...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel3_zps3884596a.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel3_zps3884596a.jpg.html)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel1_zps9b330b7c.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel1_zps9b330b7c.jpg.html)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel2_zpscb6420eb.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/Eigenbrakel2_zpscb6420eb.jpg.html)
Weet iemand misschien naar welke 2 bestemmingen deze dubbeltrein rijdt op lijn 124?
Naar Essen via Lijn 12
en het andere deel?
Toch maar 'n raar zicht, zo'n loc ergens tussen de rijtuigen.
Michiel,
Die rijd gekoppeld van Charleroi Sud tot Essen ;)
Citaat van: Anarchy op 28 mei 2013, 22:25:26 PM
Michiel,
Die rijd gekoppeld van Charleroi Sud tot Essen ;)
Klopt, de perrons zijn te kort en de overweg blijft gesloten ondanks het geschrankte perron. tijdens de daluren kan het wel eens één deeltje zijn.
Maar al bij al is het een leuke samenstelling :D
Yannick
Mooi 8)
Meestal is het omgekeerd, maar vandaag trok nieuw oud. Een HLE18² neemt een HLE21 op sleeptouw tijdens een reguliere P-trein rit met M4-rijtuigen. De foto is van deze ochtend, genomen te Sint-Job.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/HLE18HLE27_zps85ba521a.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/HLE18HLE27_zps85ba521a.jpg.html)
En dan nog een foto van een aankomende Desiro in het station van eindbestemming, Eigenbrakel.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/Desiro08034_zpsab365292.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/Desiro08034_zpsab365292.jpg.html)
Het omgekeerde van die eerste foto passeerde hier ook al eens, het had toen hard gesneeuwd en een 21 trok een 18 en een sleepje M4's mee.
Mooie foto's dat wel, vooral van die desiro, toont aan dat wanneer je in model je station in een heel lichte boog legt dat het toch een pak mooier en realistischer is.
Men heeft de New-Look schildering van de Duikbril veranderd. Er werd een grijze band vooraan over het nummer aangebracht.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/AM917_nieuweSchildering_zpsfa93d7a9.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/AM917_nieuweSchildering_zpsfa93d7a9.jpg.html)
Ik heb ook in een flits een Varkensneus in New-Look zien voorbijflitsen, maar helemaal zeker ben ik er niet van, want het ging erg snel (2 kruisende treinen op snelheid).
Citaat van: Michiel op 08 juni 2013, 16:06:48 PM
Men heeft de New-Look schildering van de Duikbril veranderd. Er werd een grijze band vooraan over het nummer aangebracht.
foto geknipt
Ik heb ook in een flits een Varkensneus in New-Look zien voorbijflitsen, maar helemaal zeker ben ik er niet van, want het ging erg snel (2 kruisende treinen op snelheid).
Was het niet toevallig die varkensneus in Fyra-schildering? :D
Een 800 in New Look kan niet. De 807 heeft wel Fyra graffiti :P
Citaat van: Michiel op 08 juni 2013, 16:06:48 PM
Men heeft de New-Look schildering van de Duikbril veranderd. Er werd een grijze band vooraan over het nummer aangebracht.
Ik vind het een verbetering dan een volledig gele neus. Het is een subtiele aanpassing maar een groot verschil!
Weer een versie meer die Van Biervliet kan maken ;D
Mooie foto , Michiel!
Michiel, ik dacht een duikbril, want die varkensneus is er zoéén die met shirtreklame voor die Italiaanse DIY'er rondrijdt !
Groeten Peter ;)
Al véél beter. Nu nog een sierlijn of band op de zijkant en het is een geslaagde nieuwe schildering.
MIJN EERSTE KLAAS OOIT! :D
Onverwacht kwam deze de bocht om aanrijden, in Sint-Job. Met mijn telefooncamera snel een foto genomen, want deze is zeldzaam zo rond Brussel. Althans, het is mijn eerste ooit.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/19092013110_zpscbe1d582.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/19092013110_zpscbe1d582.jpg.html)
Leuke foto... Wat hing er eigenlijk achter?
Ik weet het niet precies, 2 vrij lange gesloten goederenwagons, onderling gekoppeld met een lange staaf-vormige koppeling. Misschien 2 koppelwagons om TGV's te trekken of zo? Ik weet het echt niet.
Michiel
Mooie foto
Wim
Dat zijn inderdaad 2 koppelwagens, daar werden de nieuwe Eurostar- en ICE-stellen (Velaro) mee getransporteerd (naar Ath geloof ik)
;)
EDIT: dit is een foto van zo'n overbrenging: KLIK (http://www.flickr.com/photos/trainboy2004/9685454629/)
Hebben ze de M5's weer van stal gehaald? Toch op lijn 124 in combinatie met een HLE21. Gedurende twee jaar heb ik ze niet meer gezien, maar de laatste weken zijn ze er weer. Ik weet niet welke dienst ze uitvoeren, want de stopdienst is met Desiro's of varkensneuzen, en de directe dienst met M6+HLE18.
Vorige week nog een aparte P-trein gezien: HLE27 + 6xM4 + 1xM6
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/10102013111_zps9b16c9cb.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Eigenbrakel%20station/10102013111_zps9b16c9cb.jpg.html)
Heel toevallig vroeg ik me vandaag af waar de M5-en tegenwoordig uithangen. Vroeger zag ik ze dagelijks in Aarschot, maar sinds de vernieuwing heb ik ze niet meer gezien. Ik begon ze al te missen.
Rijden er trouwens nog M5-en rond in hun oude livrei?
Citaat van: Jurgen op 18 oktober 2013, 21:49:11 PM
Rijden er trouwens nog M5-en rond in hun oude livrei?
Ik denk van niet, maar ik kan me vergissen.
(de opknapronde van die rijtuigen vond toch al een tijd geleden plaats nietwaar?)
Michiel,
Die M5'en te Braine l'Alleud zullen opnieuw de P-trein doen naar Brussel zoals die vroeger ook reed.
Jurgen,
De M5 rijtuigen zijn onder andere te zien op volgende verbindingen:
- IR Brussel Z. - Antwerpen C.
- P Schaarbeek - Oudenaarde
- P Brussel Z. - Arlon
- P Brussel Z. - Jemelle
- P Brussel Z. - Genk
- P Brussel N. - Geraardsbergen
- P Brussel Z. - Huy
- ...
De M5'en in bordeaux livrei bestaan helaas reeds geruime tijd niet meer.
helaas... in die nieuwe kleuren ogen ze veel mooier en eleganter, zou ze mij nooit in model aanschaffen in bordeau maar in de hedendaagse kleurstelling daarentegen !
Groeten Peter ;)
En de krachtvoertuigen waar ze heden ten dage mee te zien zijn:
- HLE 13
- HLE 20 (sporadisch en uiterst tot 15/12)
- HLE 21 (trek en duw)
- HLE 27
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 oktober 2013, 12:44:30 PM
helaas... in die nieuwe kleuren ogen ze veel mooier en eleganter, zou ze mij nooit in model aanschaffen in bordeau maar in de hedendaagse kleurstelling daarentegen !
Groeten Peter ;)
Die mening deel ik helemaal niet. Ik vind het bordeaux-rood veel beter dan de huidige kleuren. Door de nieuwe kleuren zien ze er veel hoekiger uit dan vroeger.
@ Jeroen: Bedankt voor de info! ;)
Alles begint gewoon veel te hard op elkaar te gelijken, alles in New look, beperkte locomotieven reeksen nog in dienst (ik denk 13, 18/19 &21/27?) Bijna geen 20 en geen 22/23/26/... geen diesel in de reizigers op de 41 na, I11/AM96/41... Alles begint op elkaar te gelijken, wit vlak, zwart rond de ruiten en rode deuren... Geen diversiteit meer.