Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: n/a op 21 november 2008, 20:38:44 PM

Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: n/a op 21 november 2008, 20:38:44 PM
Ik ben sinds kort weer begonnen met modelspoor en rijd nu met roco.

Nu heb ik twee wissels elk uitgerust met de wisselaandrijving en de decoder van Roco.

Afhankelijke van wisselstand en rijrichting ontstaat er kortsluiting op de wissel op het moment dat de lok de wissel raakt. Omdraaien van de stekker (zou volgens kenners de oplossing zijn) helpt niet. De wissels die niet digitaal zijn hebben dit probleem niet.

heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: doomslu op 21 november 2008, 21:10:51 PM
Ik denk dat je hier iets meer uitleg gaat moeten geven.
Je rijdt wellicht digitaal. Hoe zitten de wissels in je sporenplan (een schetsje) ? Gebruik je ergens isolaties tussen sporen ? Krijg je deze kortsluiting in om het even welke stand van de wissel ? Gebeurt dit met elke loc ?
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: n/a op 21 november 2008, 21:46:27 PM
Doomslu,
Dank voor je reactie.

Ter verduidelijking.

Het betreffen twee wissels op twee ver uit elkaar liggende plaatsen in de baan. In de baan zijn geen isolaties aanwezig. Alles wordt middels ??n "spanningsrail" rail gevoed.

De kortsluiting gebeurt met elke locomotief, dus ongeacht merk.

Kortsluiting is afhankelijk van de stand van de wissel en de het deel waar gereden wordt.  anders gezegd als je rechtuit rijdt op de wissel terwijl de wisselstand afgebogen staat ontstaat er kortsluiting zodra de loc de wissel oprijd. Staat de wissel op niet op afbuigen dan geen kortsluiting.

Na verwijderen van decoder en wisselaandrijving is treed de kortsluiting niet op.

Wisselaandrijving roco 61195
Decoder roco 61196
Wissel 1: roco 61154 gebogen links 3/4
Wissel 2: roco 61140 recht links

Ik hoop hiermee voldoende verduidelijking geven te hebben. Zo niet hoor ik graag welke verdere informatie ik jullie moet geven om tot een oplossing te komen.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: eric op 21 november 2008, 21:54:29 PM
Je hebt door de wisselandrijving aan te sluiten ook het hartstuk mee gepolarisseerd, dus je moet altijd de wissel in de juiste stand zetten om sluiting te voorkomen.
De wissel open rijden kan dus niet meer.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: n/a op 21 november 2008, 22:08:24 PM
Eric,

Toen ik gisteravond een en ander nog eens aan het bestuderen was had ik al zo'n grijs vermoeden. Het hartstuk wordt bij roco aangesloten middels een blauwe ader.

heb jij enig idee wat er gebeurt als ik deze ader losgooi?

Groeten,
Gertjan
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: eric op 21 november 2008, 22:17:46 PM
'k zou zeggen, gewoon proberen
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: B-Modelbouw op 21 november 2008, 23:13:44 PM
Blauwe draad verwijderen is polarisatiestukje geen voeding meer geven, en dat kan dan weer voor narigheid zorgen als je traag over de wissel rijdt met een kort locje ... stil vallen van dat locje op de wissel. Anderzijs kun je wel terug de wissel gewoon open rijden.

Weeg zelf het voor en nadeel voor jezelf af.

Trouwens wat is er mis met de wissel in de juiste stand te zetten ?
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: eric op 21 november 2008, 23:34:40 PM
En voor Bert zijn tip is de beste testrijder de "SIK"
Als je die hebt natuurlijk[:D]
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: n/a op 22 november 2008, 18:16:17 PM
Probleem is verholpen, Hartelijk dank voor alle informatie.

Door de blauwe draad van het hartstuk van de wissel te verwijderen vorokom je polarisatie en daarmee kortsluiting als wissel in verkeerde stand staat.

Met testen geen probleem gehad met stilvallen, door de blauwe draad te verwijderen functioneert het hartstuk net zo als bij een handmatige wissel.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: ysbeer op 22 november 2008, 22:16:02 PM
citaat:
Geplaatst door spoorgroentje

Probleem is verholpen, Hartelijk dank voor alle informatie.

Door de blauwe draad van het hartstuk van de wissel te verwijderen vorokom je polarisatie en daarmee kortsluiting als wissel in verkeerde stand staat.

Met testen geen probleem gehad met stilvallen, door de blauwe draad te verwijderen functioneert het hartstuk net zo als bij een handmatige wissel.



Ja sorry,dat is ongeveer de oplossing om dijkdoorbraak te voorkomen,de zee leeg pompen.
wim
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: eric op 22 november 2008, 23:00:18 PM
Het zijn de Delta werken ook niet h? Wim.

Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Michiel op 23 november 2008, 08:37:08 AM
Spoorgroentje, heb je al eens met een korte 2-assige lok traag rangerend over een wissel gereden zonder polarisatie van het puntstuk?

Ik geef Wim gelijk, en vind dat je beter kan voorkomen dan ergeren. En, het is een deel van het realisme om een rijweg over een wisselstraat volledig in te stellen, en geen wissels zomaar open te rijden.

dat is mijn mening, natuurlijk.
groeten,
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: n/a op 23 november 2008, 11:04:32 AM
Saraan,

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd met een klein lokje als b.v. de Sik aangezien ik die niet heb. Ik verwacht echter weinig of geen problemen met mijn materieel omdat ik geen problemen heb met de nog aanwezige handbediende wissels.

Natuurlijk komt het zo niet overeen met de werkelijkheid, maar met bediening via ??n multimuis vergeet je snel wat de stand van de wissel is en voila alles valt weer stil door kortsluiting.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2008, 11:24:42 AM
Spoorgroentje, als je een wissel inrijdt, dan kijk je toch ook hoe het wissel staat? Dus als je een wissel uitrijdt, dan moet je daar ook eerst naar kijken. Openrijden van een wissel is een foute gewoonte, in het grootbedrijf mag dat ook niet.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Michiel op 23 november 2008, 12:11:54 PM
Je zou ook de 2 sporen die bij de wissel samenkomen mee kunnen schakelen. De zogenaamde "denkende wissel", waarbij het spoor dat niet geschakeld is, ook spanningloos wordt gezet (of toch de laatste 30cm). En als je dan nog met een weerstand van ongeveer 1K digitale spanning op de rails aanhoudt, dan blijft de decoder luisteren en actief. (ten minste dat is wat ik gelezen heb, geen ervaring)

Het is wat complexer, maar het vermijdt dat de baan lam ligt door een onvoorzienigheidje.

't Is maar een idee
groeten,
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: conducteur op 03 december 2008, 14:24:12 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Spoorgroentje, als je een wissel inrijdt, dan kijk je toch ook hoe het wissel staat? Dus als je een wissel uitrijdt, dan moet je daar ook eerst naar kijken. Openrijden van een wissel is een foute gewoonte, in het grootbedrijf mag dat ook niet.


Als je het zo organiseert, dat je wisselstraten bijna volledig kan openrijden, door gebruik te maken van 1 of 2 aandrijvingen wordt het toch wel veel goedkoper...

Ik geloof dat mijn beste vriend uit het station dat zo heeft georganiseerd. Hoor je altijd :klik,klik,klik....
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Brunel op 03 december 2008, 16:23:01 PM
Ook in het grootbedrijf kwamen/komen 'veerwissels' of welke term ook werd gebruikt in bepaalde situaties wel degelijk voor.
En verder lijkt het me dat iedereen helemaal zelf mag weten of hij wissels laat openrijden of niet. De termen verkeerde of foute gewoonte zijn in een hobby niet snel op zijn plaats.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 december 2008, 18:52:28 PM
Het punt is dat gepolariseerde puntstukken en openrijden niet samengaan. Het is dus het een of het ander.
Er is wel een uitzondering mogelijk. In het grootbedrijf worden veerwissels soms gebruikt op dubbelsporige stations in een enkelsporige lijn. Als je analoog rijdt kun je daar het probleem omzeilen door het puntstuk te voeden met diodes uit de beide spoorstaven, in plaats van een omschakelcontact.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: ysbeer op 03 december 2008, 23:07:01 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Het punt is dat gepolariseerde puntstukken en openrijden niet samengaan. Het is dus het een of het ander.
Er is wel een uitzondering mogelijk. In het grootbedrijf worden veerwissels soms gebruikt op dubbelsporige stations in een enkelsporige lijn. Als je analoog rijdt kun je daar het probleem omzeilen door het puntstuk te voeden met diodes uit de beide spoorstaven, in plaats van een omschakelcontact.


Hoe stel je je dat voor met diodes ?????????????
wim
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 december 2008, 09:53:44 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

[Hoe stel je je dat voor met diodes ?????????????
Zo:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/polarisatiemetdiodes.gif)
En dit is geen hersenspinsel, maar in de praktijk toegepast.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: ysbeer op 04 december 2008, 13:01:27 PM
Dom van mij hoor maar ik zie het niet.
Als je van links recht door gaat dan ligt het hartsuk aan de min oke
Kom je van rond dan ligt het ook aan de min.
Kun je volgens mij het hartstuk continu aan de min leggen
Nu heeft het helemaal geen spanning.
Van links rond gaat niet(kortsluiting)
Van rechts komen op het rechter spoor gaat al evenmin.
Nee ik zei het al,ik snap het niet.
wim
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Brunel op 04 december 2008, 13:54:04 PM
citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

citaat:
Geplaatst door Brunel

Ook in het grootbedrijf kwamen/komen 'veerwissels' of welke term ook werd gebruikt in bepaalde situaties wel degelijk voor.
En verder lijkt het me dat iedereen helemaal zelf mag weten of hij wissels laat openrijden of niet. De termen verkeerde of foute gewoonte zijn in een hobby niet snel op zijn plaats.


En dan krijg je een vraag hoe het toch komt dat de trein altijd kortsluiting veroorzaakt. Een kortsluiting veroorzaken vind ik niet bepaald een goede gewoonte.




Nee, maar dat wist Spoorgroentje niet, stelt hij dus een vraag over, en lost het dan op door eenvoudigweg niet meer te polariseren. Klaar, wat hem betreft.
Na die mededeling kwamen er nog allerlei opmerkingen die erop neer kwamen dat openrijden toch helemaal 'verkeerd' was, los van die kortsluiting. Daar wilde ik even op reageren. [;)]
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 december 2008, 16:11:27 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Van links rond gaat niet(kortsluiting)
Van rechts komen op het rechter spoor gaat al evenmin.
Nee ik zei het al,ik snap het niet.
Toch is het heel simpel. Het werkt alleen als je een overgang hebt van een dubbelsporig deel naar een enkelsporig baanvak. Op het dubbelsporige deel (in de tekening rechts) wordt uitsluitend rechts gereden. Dus het puntstuk zit voor de trein altijd links. Daar moet je de stroom kwijt kunnen naar de linker spoorstaaf. En daar zorgen die diodes voor.
Het puntstuk permanent aan de min leggen gaat niet, want de min wisselt van plaats met de rijrichting. Je moet je voorstellen dat er links een gewone treintrafo aangesloten is, die je ompoolt naar gelang de rijrichting.
En oja, als je Belgisch rijdt, dus op het dubbelsporige deel links verkeer, dan moeten de diodes andersom.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: eric op 04 december 2008, 18:24:52 PM
Klaas, ik heb dit ook gevolgd op het BNLS forum en daar kwam ter sprake dat het voor analoog bedrijf is en niet werkt bij digitaal.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 december 2008, 19:05:25 PM
Ik heb toch ook gezegd dat het alleen voor analoog werkt?
In die zin is het dus een zijspoor van dit draadje.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: ysbeer op 04 december 2008, 22:45:25 PM
Als je de min niet mee omzet bij rij richting verandering (links)
kan hij wel degelijk continu aan de min.
Nog even controleren (mezelf)
rode pijl =rechtdoor onderste rails is plus ,puntstuk is min oke
blauwe pijl= krom naar dan andere rijrichting.
onderste rail is nu min,puntstuk is ook weer min.
Het spijt me maar ik blijf er bij dat als je het puntstuk continu aan de min van de rijvoeding legt(dus voor de rijrichting schakelaar),je diode kunt missen.
Overigens werkt het met twee diode inderdaad, ook.
wim
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 december 2008, 09:34:09 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

....maar ik blijf er bij dat als je het puntstuk continu aan de min van de rijvoeding legt(dus voor de rijrichting schakelaar),je diode kunt missen.
Dat is wel zo, maar bij een gewone rijtrafo is de min voor de richtingschakelaar een punt waar je niet bij kunt komen.
En de truc met de diodes werkt altijd, onafhankelijk van het soort regelaar.
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: ysbeer op 05 december 2008, 09:53:24 AM
Geplaatst door Klaas Zondervan
Dat is wel zo, maar bij een gewone rijtrafo is de min voor de richtingschakelaar een punt waar je niet bij kunt komen.
En de truc met de diodes werkt altijd, onafhankelijk van het soort regelaar.
----------------------------------------------------------------------
ja dat klopt ,helemaal met je eens.
wim
Titel: kortsluiting digitale wissels
Bericht door: n/a op 10 december 2008, 20:28:43 PM
Beste medespoorders,

Ik had niet verwacht dat op mijn vraag t.a.v. kortsluiting zo'n discussie ontstaat over wat goed en wat beter is. Ik ben het eens dat gesloten beter is, echter openrijden is niet slecht, alleen minder natuurgetrouw, en het zal inderdaad wel wat meer slijtage geven.

Voor mij waren die kortsluitingen heel storend, zeker als je nog bezig bent met het leren onderkennen van mogelijk- en onmogelijkheden van digitaal bedrijf.
Het forum is toch een perfect medium om snel tot oplossingen te komen, maar, zo zie ik nu, ook om later van anderen beargumenteerd de voor- en nadelen van de gekozen oplossing/rijwijze te horen.

Alle reacties heb ik met veel interresse gelezen en als ik start met de meer definitievere bouw van mijn baan zal ik deze weer eens nalezen.

Nogmaals aan iedereen, hartstikke bedankt voor alle reakties. [:D]