Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: Gerolf op 20 juli 2008, 21:03:10 PM

Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 20 juli 2008, 21:03:10 PM
Zoals misschien bekend is een rangeerheuvel het hoofdthema van mijn minibaantje voor de expo in oktober.
Ik heb een concreet idee om de afbollende wagens af te remmen, en intussen heb ik al wat praktijktestjes - met succes - gedaan.

Daarom is dit draadje misschien "een dikke vijg na Pasen", maar toch zou ik wel eens willen weten wat jullie idee?n zijn.
Hoe zouden jullie afgeduwde wagons zachtjes laten uitbollen tot de juiste plaats?
Om het wat lastig te maken:
- aflopen = via wissels en dus afbuigende rails, dus wrijving bij het afdalen, dus minder afdalende snelheid
- elke wagon heeft eigen karakteristieke eigenschappen (vlot lopend, rolgewicht, ...)

Lekker brainstormen ? B)
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: conducteur op 20 juli 2008, 21:34:46 PM
iets dat soepel kan bewegen op het sporen plaatsen voor een grote vrijving.het leuk is: als je dit met een microschakelaar doet,kan je nog leuke dingen doen schakelen!
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 20 juli 2008, 22:19:39 PM
Ik sta vol bewondering dat je de klus geklaard hebt, want hoe lang ik erover peins, tot een mooie en simpele oplossing kom ik niet.

Een mogelijke uitvoering zou zijn om het rangeerterrein zodanig uit te voeren dat de hellingsgraad kan bijgestels worden door middel van een vijzel. Via een of meedere snelheidsdetectoren wordt de hellinggraad van het rangeerterrein een wijnig aangepast zodanig dat de wagon met een beperkte snelheid de opgestelde wagons nadert. Deze oplossing is vrij omslachtig in de opbouw en niet erg elegant.

Een alternatief zou zijn om remsporen uit mousse te gebruiken om de wagons een bepaalde remtijd te geven. Afhankelijk van de snelheidsmeting wordt de moesse gedurende een korte tijd tegen de flenzen gedrukt. Mij lijkt dit geklungel te worden, moeilijk te regelen, om niet te spreken over de bouw ervan. Men zou de remkracht presiezer kunnen regelen indien dit magnetisch zou uitgevoerd worden, maar dan zou elke wagon moeten voorzien zijn van een stuk ijzer, of magneet.

Nogmaals, ik sta vol bewondering te peinzen hoe je het voor elkaar hebt gebracht, want ik kom er niet uit.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: B loc op 20 juli 2008, 23:41:12 PM
Goeiedag
Ik dacht dat het misschien zou gaan met eletro-maganeten. Zo kan je toch de snelheid regelen.

groetjes
Mathias
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Roderik op 20 juli 2008, 23:48:55 PM
Ik dacht onmiddellijk aan elke wagon digitaliseren en motoriseren.

Pas op: ik ben een complete leek op het vlak van elektronica dus wat ik hier schrijf valt onder: the sky is the limit.

Stel dat een sleep wagons helemaal is voorzien van motoren en decoders. In sleep rijden ze allemaal even snel mee als de loc die hen verder duwt. Van zodra je een wagon los koppelt (in jouw geval met de lichtsluizen) krijgt hij een digitaal signaal om zelf verder te rijden. Hij neemt zelf zoveel wissels als je wil.  Als je daarna op elk spoor na het wisselcomplex een nieuwe lichtsluis voorziet die een rem-module inschakelt, gaat hij remmen.
Simpel toch?[:(]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: MARKLINRIJDER op 21 juli 2008, 00:56:18 AM
Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een modelbaan die dit had.
De man deed het met servomotoren die een beugel deden bewegen van links naar rechts.  Deze was zo geplaatst hoe schuiner hij kwam hoe minder hij remde.  Ik zoek het filmje even op en als ik het vind, dan plaats ik het.  Ik weet wel dat het daarbij nog wel om een 3 rail baan ging en dat het een immense klus was, wegens plaatsgebrek.

Ik ben zeer benieuwd naar Gerolf zijn oplossing[:p].

Groetjes,

David
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: erik de noorman op 21 juli 2008, 01:12:06 AM
Gerolf,

Ik zou een stuk rail van ongeveer 4 cm inbouwen in het spoor.
Beide railstaven moeten volledig losgemaakt worden van de spoorbielzen. Van voor moet elke railstaaf scharnierend (of flexiebel zoals tillig wissels)gemonteerd worden (zoals wisseltongen). Aan het achterste stuk  moeten beide railstaven verbonden worden met een veertje zodat ze naar elkaar toe worden getrokken. De uiteinden van de beide railstaven moeten wel iets naar buiten gebogen worden zodat ze terug mooi in lijn liggen met de andere spoorstaven. Wel een  aanslag voorzien zodat ze niet meer dan max. 2 mm naar binnen worden getrokken en valt de versmalling  optisch ook niet op. De wagon komt aangebold en rijdt dus als het ware door een trechter. Beide spoorstaven die met het veertje verbonden zijn drukken tegen de wielflenzen en remmen zodoende de wagon af en de wagon kan door zijn vaart toch de railstaven openrijden en bolt langzaamaan uit (principe van een open gereden wissel. Het vraagt waarschijnlijk wel wat afstellingwerk om de juiste lengte van het stukje spoor te optimaliseren.
Eenvoudig en zonder elektronica.[:D]

Erik
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 21 juli 2008, 06:16:43 AM
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Ik ben zeer benieuwd naar Gerolf zijn oplossing
Volledig opgelost is het nog niet, hoor, maar de tests zijn goed, waardoor ik vermoed dat het resultaat van de feitelijke bouw wel zal lukken.

Leuke idee?n tot nu toe, sommige nogal duur (elk wagonnetje een eigen motor en decoder bvb...) In die lijn zou je ook Preiser-robots kunnen maken die echt "sloffen" [:D]

Erik zijn idee: 'k moet zeggen dat ik daar niet aan gedacht had. W?l aan slepende aanslagrails, maar de rails zelf doen bewegen is voor mij origineel!
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: vandomm op 21 juli 2008, 09:15:44 AM
Gerolf , is het mogelijk om haartjes te plaatsen ( niet zichtbaar )aan de binnenzijde van de rail zodat die de wagons afremmen .

Denk eens aan een dalende , rollende golfbal die wordt ook afgeremd door het gras .

succes
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: conducteur op 21 juli 2008, 09:34:58 AM
deze video?
http://nl.youtube.com/watch?v=lYAX9-glOuM
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: ysbeer op 21 juli 2008, 09:52:59 AM
Gerolf
Als het je lukt om de wagens realisties van de heuvel te doen rollen dan buig ik diep in het zand voor je.
Het moet dan wel een zeer speciale oplossing zijn denk ik.

Proeven door mij ooit gedaan zijn allemaal op niks uit gelopen.
Of de wagen schiet als en gek weg,of hij wenst niet te gaan rijden.
Ook het stoppen heb ik nooit onderde knie gekregen,althans niet mooi.
Zoals op de you tube film is natuurlijk geen kunst.

Nee als je dit lukt alle lof,ik kijk er naar uit.
magnetisch?????

wim
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Peter op 21 juli 2008, 10:01:52 AM
Jaren geleden heeft er in de Miba een "echte" spoorrem gestaan die je zo kon kopen om in te bouwen in rangeerheuvels (ik dacht van Herkat??) Wil het wel is opzoeken, maar ik vermoed dat het niet echt een succes was, want ik heb er ondertussen toch niets meer over gelezen of gezien.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: janjozef op 21 juli 2008, 10:24:33 AM
Ik denk dat een van de grote problemen het verschil in gewicht van de respectievelijke wagons vormt, anders zou ik zeggen met een remblok op verensysteem waarbij dat laatste zeer zwak moet zijn,
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 21 juli 2008, 10:55:21 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer
magnetisch?????



Een vrij ingewikkelde constructie met een electro-magneet (met spoelen en een ijzeren kern) tussen de sporen, met een positiedetector. In elke wagon zit een kleine permanente magneet. De snelheid wordt gemeten met blokdetectors (vb: reed-relais). De positiedetector is nodig om te weten wanneer de perma-magneet van de wagon een bepaald punt (relatief ten opzicht van de electro-magneet) passeert.

Rolt de wagon te traag van de helling, dan wordt de electromagneet aantrekkend (optrekkend) geschakeld, met de duur van de puls evenredig met de te trage snelheid. Omgekeerd, gaat de wagon te snel, dan wordt de magneet afstotend (afremmend) geschakeld, met de duur van de puls evenredig met de te hoge snelheid.

Ingewikkeld, maar we zijn aan het brain-stormen, dus alle ideeen zijn goed. [8D]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Jurgen op 21 juli 2008, 11:28:48 AM
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een modelbaan die dit had.
De man deed het met servomotoren die een beugel deden bewegen van links naar rechts.  Deze was zo geplaatst hoe schuiner hij kwam hoe minder hij remde.  Ik zoek het filmje even op en als ik het vind, dan plaats ik het.  Ik weet wel dat het daarbij nog wel om een 3 rail baan ging en dat het een immense klus was, wegens plaatsgebrek.

Ik ben zeer benieuwd naar Gerolf zijn oplossing[:p].

Groetjes,

David



Ik heb dit ook gezien.
Ik dacht dat dit op zo'n DVD "Een jaar met M?rklin" was. Ik denk die van 2004. Het kan ook die van 2005 geweest zijn, ik ben niet zeker meer.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: erik de noorman op 21 juli 2008, 12:37:56 PM
Een jaar met M?rklin"

Klopt.

Gerolf ik heb gisteren een testje gedaan en het werkt. Hoe groter het gewicht van de wagon hoe beter het werkt. Bij voldoende massa kan je een vrij sterk veertje  die de rails tegen de wielen aandrukt gebruiken. Waardoor de wagon sterk afremt om dan langzaam uit te bollen. De wagons terug oppikken is ook geen probleem.

Een andere mogelijkheid kan zijn. Beweegbare aanslagrails te gebruiken die aangedreven worden door het systeem van een ontkoppelmechanisme. Wordt het mechanisme in werking gesteld krijg je geen konstante druk op de aanslagrails maar vibrerende aanslagrails die de wielen  dan wel afremmen maar niet blokeren. Je moet het systeem van marklin onderlossers eens bekijken werkt ongeveer op het zelfde systeem. Alleen worden hier de zijwanden van de wagon naar buiten gedrukt.

Erik

Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: hobbyist op 21 juli 2008, 13:33:07 PM
Een andere mogelijkheid zie ik in twee magneten. ??ntje onde de wagen. De andere onder de rails. Het magneet onder de rails wordt in het midden op een asje geplaats dat beweging kan gebracht worden door een servo of iets dergelijks. Komen de twee tegenpolen in elkaars buurt kan wordt het wagonnetje weggeduwd. Komen elkaars polen in samen wordt er geremd. De sterkte van die kracht kan men doen toe- of afnemen door het magneet te draaien onder de rails.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: ysbeer op 21 juli 2008, 15:09:56 PM
Een mecanischme zoal ongeveer het faller car systeem echter met een plaaje ijzer onder elke wagen(allee toch)en een sterke elctromagneet onder de rails die de wagen op pikt op de ontkoppel plaats.
Die electromagneet wordt dan door een snaar onder de rails langzaam naar beneden bewogen.
De wagen volgt dan wel.
Je kunt als je de snelheid van de snaar varieerd de wagen lanzaam laten aanrollen en ook laten stoppen.
Puur theorie want hoe doe je dat bij wissels,en wat een instalatie(oef oei)
Enkele magneten onder de sporen,die de wagens (met ijzer plaatje)weer aantrekken en dus af remmen.
Ja ik hoop dat het eenvoudiger kan,maar ik ben bang.
wim
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 21 juli 2008, 20:56:45 PM
Wel knap, dat meedenken [8D]

Even voor alle duidelijkheid: mijn methode is geen "totaaloplossing": niet volautomatisch en computergestuurd en zo, er is nog een spelelement "fingerspitzengef?hl" aanwezig. Alhoewel automatisering niet onmogelijk zou zijn. Dat doe ik misschien "als ik ooit veel tijd zou hebben", en dan met een microcontroller en Bascom-AVR.

Wat betreft realisme: zoiets als in dat you-tube-filmpje (ronkende ontkoppelaar en op elkaar knallende wagons) wou ik dus absoluut niet!

Ik had ook geen zin om al mijn wagonnetjes op de ??n of andere manier te verbouwen. Het magnetisme-idee heb ik om deze reden niet gevolgd.
Het verhaaltje over die golfbal daarentegen ... [^]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Stefan Appelmans op 21 juli 2008, 21:43:49 PM
Ik had dat eens geprobeerd in "N". Het was zoals op de Youtube film:
Als de helling voldoende was, rolden de wagons snel naar beneden en PAF! in de stilstaande wagon. Met minder helling hangde het dan af van de wagon zelf: Fleischmann reden goed en Ibertren reden niet[xx(]
Ik heb het dan zo gelaten.[V]
Om het echt "op schaal" te doen, zie ik maar een (gemakkelijke)oplossing: Een roltapijt met magneten erop onder de baan, en een stuk staal of ijzer in de wagons (dat hebben ze meestal, de assen ook).
Dus de wagons (licht, zwaar, bogies, twee assen, 3 wielen...)volgen de magneten die op schaal vooruitgaan en worden echt "gelost" wanneer de magneten ver genoeg onder de rail verdwijnen, en kunnen dan nog lichtjes voortrijden.
Natuurlijk moet je daarvoor eerst een heele goede vriend hebben die in een magneetfabriek werkt[8D]
Maar Gerolf zal ons wel iets uitvinden![:p]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: conducteur op 21 juli 2008, 21:51:09 PM
doe het met (http://huizen.daxis.nl/~hoven/magneten/magneet.gif)
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: doomslu op 22 juli 2008, 13:13:17 PM
Niet simpel.

Even meedenken met Gerolf?

Als je dit wilt doen zoals op de meer gesofistikeerde rangeerheuvels in het grootbedrijf dan moet je het gewicht van de wagens meten en tijdens het afrollen de snelheid gaan meten en gepast ingrijpen. Je moet ook weten (meten) waar de wagen tot stilstand moet komen, want dat is afhankelijk van de rij wagens die er al staat. Dat lijkt me toch wat ingewikkeld om te gaan doen. Ik geloof niet dat Gerolf een radarsysteem heeft aangekocht of ineengeknutseld. Hij zal dus wellicht met iets heel eenvoudigs, maar geniaals op de proppen komen. Hem kennende. [;)] Ik ben benieuwd?
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: adrievans op 22 juli 2008, 14:08:19 PM
Ik denk meer in het idee van erik de noorman.
Maar dan een soort dwangrails(net als bij een wissel) die het wiel tegen de vaste spoorstaaf drukt met een veertje.
Aan de uiteinde iets omgebogen zodat de wagons ook weer de andere kant op kunnen getrokken worden.(openrijden)
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Decapod op 22 juli 2008, 14:19:12 PM
Ik mag niet meedenken ... want ik weet een deeltje van de oplossing al [8D]. Idd, weer geniaal en heel doordacht.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: MickeyMouse op 22 juli 2008, 19:55:00 PM
Inderdaad Luc, was dit net ook aan het denken: hoe doen ze dit eigenlijk in het grootbedrijf?
Ergens iemand een degelijke beschrijving daarvan al tegengekomen? Lijkt mij wel interessant...

Geert
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: SuSke op 22 juli 2008, 21:41:36 PM
Als Gerolf spreekt over "fingerspitzengef?hl" en "speelelement" denk ik toch ook in de richting van een beweegbare strijkregel die tegen de wielflenzen drukt.
Dat kan natuurlijk alleen als alle wagens met een vlotte vaart van de heuvel afbollen.
Het vingertopjesgevoel zit hem dan in het juist genoeg kracht uitoefenen op de strijkregel om de wagen voldoende af te remmen, maar niet te veel dat die nog net uitbolt tot voor de andere wagens.

Ik ben wel echt benieuwd naar de oplossing ala Gerolfs.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: wisselstromer op 22 juli 2008, 21:54:54 PM
fleischmann heeft een paradebaan waar ze altijd mee op de messe in nurnberg staan en daar hebben ze ook een rangeerheuvel

daar hebben ze (als ik me nog goed herinner) een klein strookje
piepschuim tussen de rand vd rail en de fles geplakt waardoor de wagon afremt. het is zo van die zetelvulling (van dat gele spul[;)])

het schuim remt de wagon af maar omdat de schuim ingedrukt wordt door de wagon bolt de wagon er toch langs en ontspoort hij niet

ik den kdat een vriend van mij daar fotos van heeft
ik zal hem eens vragen
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 22 juli 2008, 22:08:42 PM
Mogelijk was het deze baan?
http://www.youtube.com/watch?v=KfWCHpoo-z8

en als je op bovenstaande site zoekt naar "hump yard" kom je zo'n dozijn filmpjes tegen over rangeerheuvels. Wel leuk om ze eens te zien...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: wisselstromer op 22 juli 2008, 22:13:16 PM
dat is de baan
jammer dat men niet op het systeem inzoomde
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: trainfreak op 22 juli 2008, 23:14:24 PM
Ik denk niet dat dat op die baan wordt gebruikt. Als je de snelheid ziet waarmee ze naar beneden bollen...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: PeterC op 22 juli 2008, 23:40:23 PM
In de DVD ?2005 Een jaar met Trix? wordt vluchtig een systeem van vertraging met een servo getoond.  Het is een systeem dat tegen ??n van de rails wordt gezet om zo de wagon te vertragen.  Hoe het systeem zelf werkt, laten ze niet zien, maar het remt wel de wagons af.  Ik zou anders dat deel uit de DVD kunnen halen, maar ik heb geen enkel programma dat *.vob bestanden kan omzetten naar .mpg bestanden?
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: MARKLINRIJDER op 23 juli 2008, 01:24:34 AM
Zit inderdaad op de dvd.

Groetjes,

David
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2008, 08:53:43 AM
Ik verwacht vrijdag een zending met fijne en h??l fijne koperbuisjes, en enkele potentiometers als onderdelen voor het project... [^]

Hoe ze het "in het echt" doen? Vroeger uitsluitend met railschoenen, "sloffen" die door zeer ervaren spoormensen op de juiste plek werden neergelegd. Verderop langs het spoor stonden er opvangbakken. Ik overweeg om die in 't klein na te maken (niet functioneel).
Op de moderne rangeerheuvels worden computergestuurde dwangrails gebruikt.

Even terzijde: ik herinner me dat zo'n sloffen in model bestaan? Weet iemand uit het hoofd waar die te koop zijn? Ik heb niet veel zin (tijd) om er zelf te maken.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 23 juli 2008, 09:12:02 AM
Op perslucht remmmen! Jammer dat ik het niet meteen, eergisteren heb voorgesteld. Het idee wandelde door mijn gedacht om nozzles tussen de sporen te plaatsen die de wagons tot bescheiden snelheid blazen, met het gevoel dat het zou moeten werken, maar erg omslachtig in de bouw en vrij luidruchtig in gebruik. Ik ben benieuwd of je het werkend krijgt, Gerolf, maar mijn vertrouwen in je kunst en kunde hem je al zonder meer.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2008, 09:46:39 AM
Ik moet toegeven dat ik aan perslucht heb gedacht om de afrollende wagens "tegenwind" te geven, maar die denkpiste heb ik verlaten. Vooral wegens het geluid en de nood aan een compressor of een enorme luchtvoorraadtank, ?n het lijkt me ook moeilijk te regelen.

Ik vermoedde wel dat er iemand die denkpiste zou opgaan als ik het hier of die hele fijne buisjes had [}:)]
Snelle reactie, trouwens!
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Peter op 23 juli 2008, 11:13:23 AM
Gerolf,

 
citaat:
Even terzijde: ik herinner me dat zo'n sloffen in model bestaan? Weet iemand uit het hoofd waar die te koop zijn? Ik heb niet veel zin (tijd) om er zelf te maken.


Bij Weinert oa. Ook in een setje met kleine dingen voor het spoor bij Faller zitten er ook (een paar)
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Decapod op 23 juli 2008, 11:46:44 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Even terzijde: ik herinner me dat zo'n sloffen in model bestaan? Weet iemand uit het hoofd waar die te koop zijn? Ik heb niet veel zin (tijd) om er zelf te maken.



Klopt. Ik heb ooit een heel vooraadje van Roco gekocht. Gewoon in simpel grijs styreen. Je kan ze zelf nog verven. Ze 'pakken' zeer goed op code 83 waar ze met een beetje gewicht in de blokrichting net als de echte railschoenen een klein beetje meeschuiven vooraleer ze de wagon tot stilstand brengen.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: doomslu op 23 juli 2008, 11:56:51 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik verwacht vrijdag een zending met fijne en h??l fijne koperbuisjes, en enkele potentiometers als onderdelen voor het project... [^]

...
Een serie electromagneetjes onder het spoor, met oplopende en regelbare sterkte ? Maar dan moeten de wagentjes ook nog wat "ijzer" krijgen. [?]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2008, 12:16:24 PM
Over de remschoenen: die van Weinert (art 3218) ogen het mooist. Die van Roco zien er niet slecht uit en zijn functioneel, maar dat laatste hoeft voor mij niet.
Ik heb Weinert een mailtje gestuurd. Bedankt voor de tip, Peter!

Luc en anderen: Magnetisch werken zag ik ook niet echt zitten, maar het kan waarschijnlijk wel:

Voor een statisch systeem met een geleidelijk rem-effect - zouden er tientallen (toch minstens vijf per spoor) behoorlijk krachtige elektromagneetjes nodig zijn, en natuurlijk "ijzerkernen" aan al de wagonnetjes.

Een mobiel magnetisch systeem (mee-rijdende magneten onder de rails) is in iedere geval origineel [8D]
Ik had er zelf niet aan gedacht, maar zo'n ondergronds meerijdende (elektro-)magneten moeten de rails volgen ?n vlot langs andere ondergrondse objecten, zoals wisselaandrijvingen en ontkoppelaars, kunnen passeren.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 23 juli 2008, 12:28:35 PM
Die fijne koperbuisjes gaan natuurlijk dienen als onderdeel van een scharnier om lange fijn- en zachtharige bostelregels min of meer tegen de flenzen te draaien. De potmeter dient om de stand van de borstels aan te passen...

En zo brainstorm ik er weer een rondje op los... [:D]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2008, 12:43:46 PM
Je komt aardig dicht in de buurt van mijn idee, Michiel-Saraan [^]
Het eerdere verhaaltje van de golfbal die door gras wordt afgeremd ... [;)] Ik heb voor een dergelijke mechanische rem gekozen.
En die potmeters dienen inderdaad voor een zelfbouw "servo"-systeempje.

... maar brainstorm vooral verder, ook in andere richtingen!
Daar dient dit draadje voor: zoeken naar mogelijke oplossingen, die dan misschien door anderen uitgewerkt worden [:p]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: adrievans op 23 juli 2008, 12:50:14 PM
citaat:
Geplaatst door Saraan

Die fijne koperbuisjes gaan natuurlijk dienen als onderdeel van een scharnier om lange fijn- en zachtharige bostelregels min of meer tegen de flenzen te draaien. De potmeter dient om de stand van de borstels aan te passen...

En zo brainstorm ik er weer een rondje op los... [:D]


Of die haartjes komen door de buisjes naar boven en strijken tegen de wielassen aan.
Net zo`n systeempje als bij zijn secretaresse die opslag vraagt[:o)]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2008, 12:54:07 PM
citaat:
Geplaatst door adrievans
Net zo`n systeempje als bij zijn secretaresse die opslag vraagt[:o)]
[:D] [:D] [:D] 't Is te vergelijken, ja [:D] [:D] [:D]
Ik ga inderdaad tegen de wielassen "kietelen". Een proefopstelling werkte in ieder geval.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 23 juli 2008, 13:09:52 PM
Gezien we in elke richting mogen brainstormen, kom ik tot het ultieme systeem:
elk opstelspoor is een uitgedraaide, lineaire rotor, waarbij elke biels een gecamoufleerde mini-electromagneet is. Er wordt een draaistroomveld opgewekt met de snelheid waarmee de wagonnetjes dienen te rollen. Zolang er genoeg ijzer of staal in het wagonnetje zit, zal het door het magnetische veld gevangen worden, en langzaam meegenomen worden tot het zachtjes buffert.
Ik droom alvast stilletjes weg...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2008, 13:19:34 PM
Dus ook "magnetisch vangen en meenemen".
Wat ik me afvraag (buiten de werkuren en materiaalkost): zo'n toch wel sterk magnetisch veld, hoe storend kan dit zijn voor andere objecten in de buurt?
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 23 juli 2008, 13:24:44 PM
...dat wordt allemaal netjes mee-gerangeerd! [:D][:D][:D]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Decapod op 23 juli 2008, 15:22:17 PM
Storing hangt natuurlijk allemaal af van hoe ver en waar (ori?ntatie) die objecten (ik veronderstel dat je over reedcontacten en andere spoelaangedreven 'dinges' spreekt) zich bevinden ten opzichte van het veld. Als je wagons wil stilhouden van om en beide 200g - wat je toch makkelijk gaat hebben als je er wat ijzer in verwerkt - zal de veldkracht die je opwekt toch redelijk stevig moeten zijn.

Inferentie tussen magnetische velden is redelijk makkelijk te berekenen hoor. Ff opzoeken in dat oude fysicahandboek zal wel helpen.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: tonycabus op 24 juli 2008, 00:14:10 AM
Een bewegende strijkail en wat "Fingersp?lengefitz" van Gerolf hierbij lijkt mij de oplossing toch wel. Ik zie al een proportioneel aangestuurde strijkrail (servomotortje, timertje, potmeter[?][?]) voor me.
Hoe het komt dat ik zo weinig hier ben? Ik ben elders[;)]
Reparaties met hopen en totnogtoe te weinig tijd en plaats. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen en ik kan ongestoord repareren en ombouwen nu...[:p]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 24 juli 2008, 16:10:15 PM
Mis, Tony (tenminste als je mijn oplossing wou 'vinden')
Anderzijds: blijven brainstormen, h? [;)]
Ik heb er zelf (weer) wat hersencellekes op versleten, dus mogen jullie ook er op los blijven fantaseren ...
Iemand al gedacht aan kernenergie ? [}:)] [:D] [?]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 24 juli 2008, 18:37:25 PM
Een buitenaardse oplossing: elke wagon is uitgerust met een ionengenerator. Door middel van een regelbaar hoogspanningsveld over het rangeeremplacement worden de ionen meer of minder versneld, waardoor de wagon evenredig met de versnelde massa vertraagd... mijn intu?tie verteld me dat dat niet echt gaat werken.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: SuSke op 24 juli 2008, 23:22:08 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

[...]Iemand al gedacht aan kernenergie ? [}:)] [:D] [?]


kernenergie... dan toch wel kernfusie want zo'n koeltoren ook nog op je baan zetten...[;)]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: prulleman op 25 juli 2008, 00:29:11 AM
Ik denk dat ik zou kiezen voor de aangedreven wagon. SB levert speciale aandrijvingen voor wagons. En vaak worden wagons in groepjes van drie of vier afgestoten. Ik denk dat je met een tiental "geisterwagons" al ver komt[8D] Al is het geen goedkope oplossing, het zal zeker werken.[:D]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 25 juli 2008, 10:31:49 AM
Over de totale lengte van elk opstelspoor is een harige draad gespannen dat, als een transportband, langzaam beweegt in de mee-richting. Rolt er een wagon van de heuvel, dan komt ie over de draad gereden. De assen strelen de draad en de wagon remt af, tot op de transportsnelheid van de draad, waarbij de wagon dan meegesleept wordt tot ze uitendelijk zachtjes buffert.

Mij lijkt dit een zeer doenbaar systeem, met 2 bedenkingen:
- het is vrij opzichtig
- het harige draad blijft niet lang harig.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 25 juli 2008, 11:17:47 AM
citaat:
Geplaatst door Saraan
Mij lijkt dit een zeer doenbaar systeem, met 2 bedenkingen:
- het is vrij opzichtig
- het harige draad blijft niet lang harig.
- en je hebt kans op ontkoppelen bij het optrekken van de wagens.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 25 juli 2008, 11:35:00 AM
De ultrasone oplossing dan:
Het rangeeremplacement kan ultrasoon in trilling gebracht worden. Als een wagon de heuvel afrolt, dan kan de wagon afgeremd worden evenredig met de intensiteit van de ultrasone trilling die het ondergaat. De micro-trillingen hebben het effect alsof de wagon door een bak grind rijdt (overdreven).

Nog te testen: in welke mate hebben micro-trillingen invloed op de rolweerstand van de wagon?
Voordelen: onzichtbaar en onhoorbaar (per definitie!)
Nadelen: springende koppelingbeugels en...

katten en honden in huis hebben het niet meer!
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 25 juli 2008, 11:59:36 AM
Als de kat van huis is ... kan je het eens testen [8D]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: prulleman op 25 juli 2008, 12:36:15 PM
In plaats van een harige draad, magneetjes onder de bedding op een transportband. Die trekken de assen aan en nemen de wagon zo mee. Wel ingewikkeld en geen garantie op succes. Maar Ivo Schraepen paste dit systeem toe om zijn camions te laten rijden. (nog geen faller in die tijd). een spoor onder de weg en een loc +wagen met een (sterke) magneet. [8)]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 25 juli 2008, 13:18:11 PM
De gravitatie-oplossing:
Elk opstelspoor heeft een instelbare hellingsgraad. Rolt het wagonnetje te snel van de heuvel, dan breng je het spoor wat omhoog waardoor ie sneller snelheid verliest. Mogelijk is het piano-allure van het rangeeremplacement met zijn bewegende "toetsen" een afknapper.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Stefan Appelmans op 25 juli 2008, 13:21:18 PM
Geen twee wagons hebben hetzelfde gewicht en eigenschappen. Verschillende merken, verschillende wielen, versleten of niet, enz.
Als de helling niet te scherp is, gaan er wagons te snel naar beneden rijden en anderen blijven steken.
En als niets aan de wagons moet veranderd worden, zie ik maar een systeem om ze te "trekken" (op een eventueele te platte helling) en dus niet om ze te "remmen".(op een scherpe helling)...
Een systeem zoals de monorail "vlottende" treinen???
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 25 juli 2008, 13:24:08 PM
En hoe ga je ze "trekken", Stefan?
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Stefan Appelmans op 25 juli 2008, 14:37:10 PM
Met een magneet....
Ik heb het daarjuist geprobeert. Wel met een "in stukken gesneden en teruggeplakt om andere dingen te proberen", Kadee magneet[:I].... en met een van mijn wagons waar het ijzeren gewicht vervangen is door lood, om de aantrekkracht van de Kadeemagneet te verminderen op de wagon zelf, want bij het ontkoppelen trekt de magneet meestal de wagon verder en het herkoppelt soms.

DUS...[8D]het trekt hier dus alleen de assen, maar het werkt toch op een bijna vlak stuk rail. Er is natuurlijk het probleem van de wisselmoteuren, ook onder het spoor.
Om dat zo goed mogelijk te maken moet de wagon ook met een "op schaal" snelheid rijden, dus traag, en dit van boven tot onder!
Ik zie niet waaraan de messing buisjes zullen dienen, uitgezondert om met luchtdruk de wagons te remmen, maar het is dus dat niet[B)]
Wat heeft gerolf ons weer uitgevonden?????[:p][:D]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: vandomm op 25 juli 2008, 17:24:20 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Wel knap, dat meedenken [8D]

Even voor alle duidelijkheid: mijn methode is geen "totaaloplossing": niet volautomatisch en computergestuurd en zo, er is nog een spelelement "fingerspitzengef?hl" aanwezig. Alhoewel automatisering niet onmogelijk zou zijn. Dat doe ik misschien "als ik ooit veel tijd zou hebben", en dan met een microcontroller en Bascom-AVR.

Wat betreft realisme: zoiets als in dat you-tube-filmpje (ronkende ontkoppelaar en op elkaar knallende wagons) wou ik dus absoluut niet!

Ik had ook geen zin om al mijn wagonnetjes op de ??n of andere manier te verbouwen. Het magnetisme-idee heb ik om deze reden niet gevolgd.
Het verhaaltje over die golfbal daarentegen ... [^]

Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: vandomm op 25 juli 2008, 17:27:39 PM
Gerolf, de haartjes kunnen ook de grassprietjes zijn van bv. een Busch grasmat , deze kunnen dan ook als camouflage dienen .

In ieder geval , staan de wagons op zo'n grasmat , rijden doen ze niet meer . Dus een kwestie van doseren en alles is opgelost.

succes.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: hobbyist op 25 juli 2008, 20:52:59 PM
Dat zullen we waarschijnlijk pas weten in het volgend MSM.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: rixke rail op 25 juli 2008, 21:14:42 PM
Moest er nu vanwege dit draadje iemand ge-interesseerd zijn in een artikel hoe railremmen werken bij het grootspoor, hoor ik het wel zeker ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: MickeyMouse op 25 juli 2008, 22:13:02 PM
Ik ben zeer zeker ge?nteresseerd in dat railremmen in grootbedrijf !!

Geert
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 25 juli 2008, 22:33:44 PM
Steeds ge?nteresseerd in een dergelijk artikel! Mijn mailbox staat open [;)]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: conducteur op 25 juli 2008, 22:35:56 PM
voor mij ook eentje!
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: hobbyist op 27 juli 2008, 10:47:45 AM
waarom daar geen artikel wijden in MSM
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Blausee-Mitholz op 27 juli 2008, 12:18:16 PM
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/afloopje4.jpg)
Een wagon op een railrem van Kijfhoek.

Mvg, Johan
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: jacques timmermans op 27 juli 2008, 21:15:03 PM
Hallo Gerolf,
ALs je op deze link, http://www.google.de/search?hl=nl&q=dowty+retarders&btnG=Google+zoeken&meta=, klikt zul je ook nog veel interessant materiaal over "railremmen" kunnen lezen.

Succes met je bouwsel,

Jacques Timmermans
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: trainfreak op 27 juli 2008, 21:31:46 PM
citaat:
Geplaatst door rixke rail

Moest er nu vanwege dit draadje iemand ge-interesseerd zijn in een artikel hoe railremmen werken bij het grootspoor, hoor ik het wel zeker ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.




Ik lees dit topic nu pas door[:I]
Voor mij mag er ook eentje komen, als het nog niet te laat is teminste...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 27 juli 2008, 23:39:44 PM
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans
Hallo Gerolf,
ALs je op deze link, http://www.google.de/search?hl=nl&q=dowty+retarders&btnG=Google+zoeken&meta=, klikt zul je ook nog veel interessant materiaal over "railremmen" kunnen lezen.
Bedankt, Jacques. Dat ga ik morgen eens rustig bezien. Samen met het artikel van Rixke geeft het wat extra informatie.
Ik denk dat er in SJ of zo ook ooit een artikel over het onderwerp heeft gestaan, ik meen over Kijfhoek.

Over mijn project: vrijdag geen DHL-zending gehad, hopelijk morgen wel ...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: poco loco op 28 juli 2008, 11:53:03 AM
citaat:
Geplaatst door rixke rail

Moest er nu vanwege dit draadje iemand ge-interesseerd zijn in een artikel hoe railremmen werken bij het grootspoor, hoor ik het wel zeker ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.




En aub nog eentje voor iemand die net uit vacantie komt...

Bedankt,
Luc.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Decapod op 28 juli 2008, 15:06:22 PM
En nog eentje voor iemand die bijna op vakantie vertrekt ... [8D]
Dank je!
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: erik de noorman op 29 juli 2008, 11:55:23 AM
ik ook aub.

Erik
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 13 augustus 2008, 19:42:17 PM
Over het grootbedrijf.

Ergens eens iets gelezen over Antwerpen Noord.

Daar werkt men met hydraulische railremmen in het spoor.
Een beetje zoals dat voorstel in het begin van dit draadje over de stukjes rail van cm.
Dus de rail wordt met een berekende kracht tegen de wielflens gedrukt waardoor de wagon afremt tot de snelheid die hem tot juist tegen de stilstaande wagens leidt.

Het is iets met sensoren en computers die allerlei gegevens verwerken : snelheid van de wagon, aantal, afgelegde weg enz..

Groeten Mr tsjoektsjoek.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 20 augustus 2008, 00:58:49 AM
Even een vraagje aan de mensen met een stevig archief:
Ik zoek teksten en foto's over "heuvelen" in tpIII, en vooral een foto van een "uitwerpinrichting" van remschoenen. Ik weet zeker dat ik daar ooit een artikel van gelezen heb, maar ik vind het niet terug [:(]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Michiel op 20 augustus 2008, 08:47:55 AM
Gerolf, wat is een "uitwerpinrichting" voor remschoenen? Werden die niet aan rekjes gehangen, verspreid over het emplacement, zoals hier op de eerste foto?

http://www.railtrash.fotopic.net/c331226.html

Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: janjozef op 20 augustus 2008, 10:59:55 AM
Was dat in die tijd niet gewoon handwerk,
Gerolf als je donderdag komt kunt ge dat aan Hugo Andries vragen, die heeft zijn leven lang als als treinbestuurder gewerkt.

Jan
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Havoc op 20 augustus 2008, 12:45:33 PM
Wat Gerolf zoekt is is dat stuk waar de remschoenen terug vanonder de wielen gehaald worden. Dat gebeurde "automatisch". Ik herinner me van daar ooit eens iets van gezien te hebben op tv.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Peter op 20 augustus 2008, 16:50:41 PM
Hallo Gerolf,

Hierbij een foto van wat men in het Duits een "Hemmschuh-auswurfvorrichtung" noemt. Ik veronderstel dat die hier in Belgie er gelijkaardig uitzien.[:D][:D][:D]

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/dscf6027to3.jpg)
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Havoc op 20 augustus 2008, 20:34:36 PM
citaat:
Hierbij een foto van wat men in het Duits een "Hemmschuh-auswurfvorrichtung" noemt.


Amaai. Spreek dat 3x snel na elkaar uit...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2008, 11:19:11 AM
Het is inderdaad zoiets als wat Peter toont dat ik zoek.
Het opleggen van die remschoenen gebeurde manueel, maar die dingen werden enkele meters verder uitgeworpen.

Ik weet dat zo'n toestellen vroeger op het terrein van Antwerpen-Noord ook bestonden, en ik dacht er ook ergens een foto van te hebben gezien, maar ik vind het niet terug [:(]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Peter op 22 augustus 2008, 10:42:30 AM
Gerolf, heb net van Clemens nog wat aanvullende informatie gekregen en daaruit blijkt dat er tegen het tegenoverliggend spoor, dus over de uitwerpinrichting, nog een zogenaamde "zwanggleis" wasom de wielen van de wagen in het rechte spoor te houden. Zoals aan de wissels dus.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 22 augustus 2008, 12:26:44 PM
Dat lijkt me logisch bij een dergelijk toestel, Peter.
Toch meen ik ooit een foto te hebben gezien van een "Belgische" uitwerpinrichting... ik zoek verder.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: rixke rail op 22 augustus 2008, 16:53:55 PM
Over de remschoen niet direkt iets gevonden, maar dit wel :
(Foto's komen uit "Trains" # 3-4, 08-10/1951)

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/h01.jpg)

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/h02.jpg)

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/rr01.jpg)

Ik heb U ook een p.m. gestuurd, Gerolf !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 22 augustus 2008, 20:13:06 PM
De pm heb ik gehad, reply is gestuurd, merci voor de moeite [:X]
Over het remschoen-opvangtoestel: naar 't schijnt zou er in Gouvy en in Ronet eentje liggen... een beetje uit de richting voor mij [:I]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: loebaske op 23 augustus 2008, 09:58:26 AM
Rixke, de foto's van het oude seinhuis komen me goed van pas, als je der nog hebt stuur maar door via mail....
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 24 augustus 2008, 10:34:46 AM
Ik heb net vernomen dat er in Gent Zeehaven ook zo'n opvangbakken zouden liggen. Wit met geel geschilderd.
Er loopt daar toevallig toch niemand van jullie met een fototoestelleke rond? [;)]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: trainfreak op 24 augustus 2008, 11:21:27 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb net vernomen dat er in Gent Zeehaven ook zo'n opvangbakken zouden liggen. Wit met geel geschilderd.
Er loopt daar toevallig toch niemand van jullie met een fototoestelleke rond? [;)]



Had ik dat nu wat vroeger geweten...
Ik heb de onderchef van Gent-Zeehaven gisteren nog gezien.
Als ik hem nog eens zie zal ik het eens vragen!
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: PeterC op 24 augustus 2008, 13:18:12 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb net vernomen dat er in Gent Zeehaven ook zo'n opvangbakken zouden liggen. Wit met geel geschilderd.
Er loopt daar toevallig toch niemand van jullie met een fototoestelleke rond? [;)]



Wanneer iemand de juiste locatie weet (dok nummer), wil ik daar wel eens met mijn fototoestel passeren.  Ik ken de Gentse Zeehaven vrij goed.
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 24 augustus 2008, 19:39:20 PM
Ik heb net even via Geo-Vlaanderen naar de rangeerheuvel in de buurt van Gent-Zeehaven gekeken. Mij lijkt - op de luchtfoto toch - dat die een automatisch remsysteem heeft...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 24 augustus 2008, 20:19:26 PM
Via Geo-Vlaanderen een luchtfoto van Hasselt bekeken (daar zouden ook van die opvangbakkken kunnen liggen). Ik vond er gelijkaardige beelden als in Gent-Zeehaven...

... als die "roosters" rechts aan het begin van de bundel geen hydraulische remmen maar weegbruggen of zo zijn ...

(http://meb.gerolf.be/msm/varia/Hasselt.jpg)

... dan zouden die witte stipjes langs de sporen aan de linkerzijde van de brug die opvangbakken kunnen zijn [:p]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: trainfreak op 24 augustus 2008, 20:40:15 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb net even via Geo-Vlaanderen naar de rangeerheuvel in de buurt van Gent-Zeehaven gekeken. Mij lijkt - op de luchtfoto toch - dat die een automatisch remsysteem heeft...



In Gent is het een automatisch remsysteem ja.
Maar van een treinbestuurder hoorde ik nogmaals dat er in Gent wel degelijk nog zijn...
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: wisselstromer op 25 augustus 2008, 08:28:51 AM
gerolf

kleine tip
typ in google MAPS LIVE in
dan neem je de eerst zoek opdracht
dat is een gelijkaardig programma zoal google earth
typ hasselt
en zoom in tot aan de rangeerheuvels
bovenaan staat er "aerial"
dat is de "knop" om de lucht fotos op te zetten
daar naast staat (een geluk voor jouw want er zijn niet veel plaatsen waar dat gaat) "BIRDSEYE"
als je daar opklikt dan krijg ze de fotos in volgelperspectief
met de pijltje kan je het beeld verder draaien
in birdseue is er wel maar een beperkte zoom


ik hoop dat je er iets mee bent

wim
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 25 augustus 2008, 09:25:18 AM
Goeie tip, Wim. Op die manier kon ik zien dat die bundel in Hasselt hydraulische remmen heeft.
De witte puntjes zijn vrije-ruimte balken [:I]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 22 oktober 2008, 09:14:10 AM
Met beperkte informatie, maar ik denk wel dat het er een beetje op lijkt:

(http://meb.gerolf.be/home/bm/minib/70det1.jpg)
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Ludwig op 22 oktober 2008, 09:52:32 AM
Dat ziet er weer goed uit Gerolf.
Ik ben benieuwd naar zaterdag, dat we eindelijk je pareltje eens afgewerkt kunnen bewonderen.
Groeten
Ludwig
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Peter op 22 oktober 2008, 15:20:45 PM
Gerolf, toch een puntje. In die bakken ligt nooit meer dan 1 remschoen. De reden is vrij duidelijk. Zo'n remschoen vliegt met een redelijke vaart in die bak, en door die bocht vliegt hij weer in een richting min of meer evenwijdig aan het spoor. Moest er nog zo'n remschoen in  die bak liggen, kan degene die wegschiet op die andere afwijken en wie weet welke richting uitvliegen. Dus Gevaarlijk.

Je kan natuurlijk altijd het argument gebruiken dat er niet gerangeerd wordt en dat die remmer, de remschoenen heeft verzameld in die bak, om ze nadien weg de voeren.

PS: die dingen wegen vrij zwaar (in het echt) Want ik heb zowel een Belgische als een DB remschoen. Niet gestolen, wel eerlijk gekregen.

Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: B-Modelbouw op 22 oktober 2008, 20:01:06 PM
In plaats van een bak kun je ook een Rangeersloefhouder maken uit twee profieltjes ... Zie (onduidelijke) modelbouwfoto;
(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Foto-Afbeelding1.jpg)
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Gerolf op 22 oktober 2008, 21:48:18 PM
Niemand zegt iets over de verkeerde spooraansluitng [8D] dus hoef ik me daar niet druk in te maken [;)]
Twee sloffen in ??n bak: wat als de rangeerders de bak niet snel genoeg leeg kunnen maken?
@Bert: ophangertjes heb ik ook geplaatst, maar dit is een "vliegende opvangbak" - iets voor de andere kant van "de lijn" [;)]
Titel: Rangeerheuvel afremmen
Bericht door: Pol op 23 oktober 2008, 09:03:37 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Niemand zegt iets over de verkeerde spooraansluitng [8D] dus hoef ik me daar niet druk in te maken [;)]
Twee sloffen in ??n bak: wat als de rangeerders de bak niet snel genoeg leeg kunnen maken?
@Bert: ophangertjes heb ik ook geplaatst, maar dit is een "vliegende opvangbak" - iets voor de andere kant van "de lijn" [;)]



Ik had het wel gezien die aansluiting, maar ik dacht dat het bijna onmogelijk was om dit in model na te bouwen. Ik dacht:"Als zelfs Gerolf Peeters het niet kan ..."[:D][:D][:D][:D]