Ik ben nu dus bezig met een groot sporencomplex aan te leggen in de toegang tot mijn kopstation, ik gebruik een aluminium lat van 2.00 meter lengte om de rails mooi recht te leggen, maar hoe doen jullie dat, moeten ze bij jullie ook zo recht mogelijk liggen en met welk materiaal doen jullie dat dan, of besteden jullie er niet zoveel aandacht aan?
Zo recht liggen de sporen bij de NMBS nu ook weer niet hoor Ervin. [;)]
Ga maar een keer op de overweg daar in uwen hof staan en kijk eens naar de sporen. [;)] Wel zien dat er geen trein afkomt h?. [:D]
Je kan het ook met een lijnlaser.
Die kan je tegenwoordig al voor een prikje vinden in de DIY zaken.
Op mijn baan en op de clubbanen is dat al goed van pas gekomen.
Als een spoor echt recht moet liggen gebruik ik ook een lat. Maar dan van hout. Zelfs dan is mijn ervaring dat er nog wat afwijkingen voorkomen. Die haal ik er uit door in de lengterichting over het spoor te kijken en waar nodig te corrigeren.
Dat de sporen bij de NMBS niet kaarsrecht liggen vind ik geen argument. Mijn slogan is: als je iets doet, doe het dan in ??n keer goed.
inderdaad Klaas, het oog is in mijn geval ook de beste en goedkoopste oplossing ;-)
@Jurgen, die van de NMBS mogen dan misschien niet zo recht liggen ... eigenlijk is dat iets dat nooit zal opvallen. Echter op een modelbaan staat het niet zo netjes ... :-)
Wel, eerlijk gezegd heb ik nog nooit echt gelet of de modelrails recht liggen of niet op een modelbaan. Dat is zowat het laatste waar ik naar kijk bij tentoonstellingen. Maar dat is ieder zijn goesting natuurlijk.
Ik heb eigenlijk ook niet echt last van scheve rails op mijn baan met de C-rails van M?rklin. Dat is klik en het zit recht.
Een lat en het blote oog langs de rails zijn ook mijn methode.
Voor ruime bogen gebruik ik een dikke veerdraad (staal, 1 tot 2mm)
Op tentoonstellingsbanen valt het niet op? Als de rails recht liggen niet, nee. Maar als er knikken of slingering is, merk je dat meteen.
Enkel voor sporen evnwijdig te leggen is een lat nodig, verder werk ik puur op mijn oog. Als het voor mijn oog recht of beter goed ligt ligt het voor iedereen goed, er mag een bocht inliggen, maar nooit een knik. Ik las hier dat je het goed moet doen, goed doen is natuurlijk doen, dus als je natuurgetrouw wil werken kan het zijn dat recht slecht is.
Jan
Erwin, als je echt rechte sporen wil leggen,moet je een alu-lat van 3 m/m op een lengte van +/- 1,25m laten snijden, of anders mag je die van ons gebruiken.....dat is maar een tip zenne....misschien zijn er hier andere die betere ide?nen hebben, en ik spreek over tweerail zonder bedding.....
Enne Erwin, als je wil inbedden met ons wagentje.....laat maar iets weten [;)]
Ik gebruik een alumiumrail van 1,5 m. lang waar men glasgordijen (brico of gamma) mee aan omhoog hangt. Deze rail past juist tussen de 2 railstaven.
Of sporen echt kaarsrecht moeten liggen hangt af van de lengte van de baan volgens mij. Een recht stuk van 3 m. moet kaarsrecht liggen. Een recht stuk zoals op mijn baan 15 m. daar moet je een slingering en onderbrekingen (kadans) in aan brengen. Niks zo mooi als een trein met een zware sleep van 20 wagons die een zeer lichte slingeringbeweging en kadansgeluid maakt. Gebeurt in het echt ook.
Erik
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Een lat en het blote oog langs de rails zijn ook mijn methode.
Voor ruime bogen gebruik ik een dikke veerdraad (staal, 1 tot 2mm)
Op tentoonstellingsbanen valt het niet op? Als de rails recht liggen niet, nee. Maar als er knikken of slingering is, merk je dat meteen.
Waar heb je die veerdraad gevonden Gerolf ?
grtjs,
Randy
't Zijn maar stukken van 1 meter lang, in de "metal center"-dozen bij de modelbouwhandel.
Het merk ben ik even kwijt, maar er staat alvast zo'n bak bij Verschooten en bij Ballien.
Hey maatje, de stralen zijn voor ons standaard, en dat is 1.10m daarvoor heb ik een maal gezaagd uit betonplex van 3m/m, is wel een ruime straal maar gaan daar niet onder, zekers niet als je een sleep van 2.5m aan wagons achter je loc heb.....
mischien met een lasertje?
Voor bochten gebruikte ik gewoon een stuk touw met en potlood. Zo kan je elke gewenste straal aftekenen.
mijn sporen leg ik op het zicht.
Wat is er beter dan dat. (voor kleinere banen toch)
Als je echt 3 sporen naas elkaar wil leggen over een lengte van 5 meter en recht, dan is dit interressant om uit te lijnen met lat of touw,...
Bochten ook gewoon op zicht. Je kan met een flex niet echt een knik maken in een bocht als je een beetje voorzichtig bent.
dat de sporen van de nmbs niet volledig recht liggen is waar als je langs het spoor kijkt maar bekijk het eens vanuit de lucht zodat de grootte hetzelfde lijkt als op een modelbaan, dan zie je die details niet. Echter als je rechte (model)spoor een afwijking vertoont dan zou dat in werkelijkheid wel een serieuze afwijking zijn.
Elk zijn meug, de mijne (rechte stukken althans) zijn ook met een stalen lat gelegd en zo recht mogelijk.
Binnenkort ga ik ook starten met het leggen van de rails. Mijn sporenplan is bijna af. Heb dit al dikwijls aangepast in functie van wat testen en probeersels die ik gedaan heb. De rails ga ik recht leggen door middel van een aluminium lat, dit is volgens mij meer dan voldoende. Daarna ga ik verbeteringen aanbrengen in functie van de trein die er over rijdt. Dat de rails niet kaarsrecht liggen vind ik veel minder storend dan een trein die als een schommel over een lang recht spoor rijdt. Daartoe kan het nodig zijn de rails aan een zijde wat te ondervullen(met papierstrookjes) en soms af en toe een beetje van het kaarsrechte af te wijken. Na een aantal testen, want de trein rijdt nooit identiek, kom je dan tot het beste gemiddelde.
Dit zijn tot hier toe mijn bevindingen. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Ludo.
Goede rails,van een merk.
Gelegd op een goede vlakke ondergrond.
Goed gelijmd,en niet gespijkerd.
Geeft goedlok en wagen materiaal een perfect rustig loopt.
Onderstoppen,laten slingeren is dan absoluut overbodig (zelf nadelig)
wim
Langs de andere kant een spoor dat mooi recht loopt over verschillende meters is enorm saai, zeker als het dan nog eens mooi evenwijdig loopt met de rand van plaat. dan mag het nog mooi lopen. Dat is dikwijls het grootse probleem van veel tentoonstellingsbanen.
Jan
zoals peter zegt: met touw en potlood,maaar je kan voor de vaste radiussen een balkje nemen en de straal er op aanduiden en dan een gaatje boren,op het middelpunt(eind van balkje)klop je een spijker,steeds bruikbaar
Mijn K-rails leg ik recht op het blote oog. Bochten met flexrails worden eerst op de aslijn uitgetekend waarna de rails op deze lijn wordt gelegd.
In mijn locomotievendepot, waar het tussenspoor geballasteerd is tot bovenkant biels, heb ik eerst het ganse sporenplan uitgefreesd met de bovenfrees. 1 mm breder als de breedte van de biels. Gefreesd werd langs een alu lat die op de juiste afstand van het spoor werd gelegd, in de bochten werd eerst een sjabloon bevestigd.
Het geeft een mooi resultaat, maar kost wel wat werk.
Groeten Mr tsjoektsjoek.
Flex rails dien je wel met een overgangs boog te leggen.
Anders zijn het net tramsporen.
Dat is trouwens het nadeel van gebruik van vaste bochten,het is verre van natuurgetrouw.
wim
Sorry Ysbeer,
Ik moet je tegenspreken, een overgangsboog is niet verplicht bij flexrails.
Bij het grootbedrijf gebeurt dit ook niet altijd.
Korte bochten en bochten met een kleine boogstraal worden ALTJD gelegd ZONDER overgangsboog.
Een overgangsboog wordt gebruikt op lijnen die aan hoge snelheden bereden worden, waar dus een grote boogstraal gebruikt wordt en die voorzien zijn van VERKANTING. De verkanting loopt dan ook op in de overgangsboog.
Nog even dit : korte bochten en bochten met een kleine boogstraal die voorzien zijn van verkanting, gaat de verkanting stelselmatig oplopen in de RECHTE STREKKING, dus volle bocht = volle verkanting.
Dus als je in model korte bochten of bochten met kleine straal, (buiten het fabrieksgamma), wil aanleggen hoeft dat niet met een overgangsboog !
Groeten Mr tsjoektsjoek.
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek
Nog even dit : korte bochten en bochten met een kleine boogstraal die voorzien zijn van verkanting, gaat de verkanting stelselmatig oplopen in de RECHTE STREKKING, dus volle bocht = volle verkanting.
Jij hebt Ysbeer tegengesproken, nu ga ik jou tegenspreken. Normaal gesproken loopt verkanting op in de overgangsboog. Dus bij het einde van de rechte strekking is de verkanting nul, bij het begin van de vaste boog is de verkanting op zijn eindwaarde. Zo staat het in alle leerboeken. En als ze in Belgi? juist bogen met een kleine straal zonder overgangsboog leggen, dan is dat zeer onlogisch. Zeker in een hoofdspoor.
Alleen bij de tram gaat de rechte rails direct over in de radius van de bocht.
Zelfs lokaalbanen gebruiken overgangsbogen.
Het in de bocht rukken,zoals je dat bij trams hebt,wordt daarmee vermeden.
Met standaard rails is dit niet te maken.
wim
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek
Nog even dit : korte bochten en bochten met een kleine boogstraal die voorzien zijn van verkanting, gaat de verkanting stelselmatig oplopen in de RECHTE STREKKING, dus volle bocht = volle verkanting.
Jij hebt Ysbeer tegengesproken, nu ga ik jou tegenspreken. Normaal gesproken loopt verkanting op in de overgangsboog. Dus bij het einde van de rechte strekking is de verkanting nul, bij het begin van de vaste boog is de verkanting op zijn eindwaarde. Zo staat het in alle leerboeken. En als ze in Belgi? juist bogen met een kleine straal zonder overgangsboog leggen, dan is dat zeer onlogisch. Zeker in een hoofdspoor.
Klaas, je hebt volledig gelijk.
Ik had het echter over bochten
zonder overgangsboog. Neem een bocht lengte 50 m (schaal 1:1), de verkanting 30 mm loopt op over 30 m, in- en uitloop, we komen er niet h? ?
Daarom loopt de verkanting op in de rechte strekking, in volle bocht is er volle verkanting en in de rechte strekking erna loopt de verkanting uit naar 0.
Dit komt uit geen Nederlands leerboek, maar heb ik zo geleerd op 't werk.[:p]
Dus Ysbeer, als de trein in Leuven of Antwerpen schokt als een tram bij het doorlopen van bochten ligt dat aan mij, want ons bedrijf heeft daar alles vernieuwd. Ik heb daar bijna alle sporen volgens plan gelegd met de onderstopper [:D].
Groeten Mr tsjoektsjoek
Hallo,
(http://i40.photobucket.com/albums/e237/Mrtsjoektsjoek/Scannen00022.jpg)
Hier is't 'em dan. Aan 't werk in Leuven enkele jaren terug.
Groeten Mr tsjoektsjoek.
Tsjoektsjoek,
je hebt het dus over bogen met verkanting, maar zonder overgangsboog.
Ik wist niet dat dat bestond, en ik geloof het nog maar half. Maar ik heb een idee. De komende 2 weken ga ik een fietstocht maken door Belgi?. Geef jij eens een paar locaties waar zo'n boog voorkomt, dan probeer ik ter plekke te gaan kijken hoe dat er uit ziet.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Tsjoektsjoek,
je hebt het dus over bogen met verkanting, maar zonder overgangsboog.
Ik wist niet dat dat bestond, en ik geloof het nog maar half. Maar ik heb een idee. De komende 2 weken ga ik een fietstocht maken door Belgi?. Geef jij eens een paar locaties waar zo'n boog voorkomt, dan probeer ik ter plekke te gaan kijken hoe dat er uit ziet.
Ja ik ben ook zeer nieuwsgierig.Nooit geweten dat van recht meteen naar straal werdt gegaan.
wim
werdt?
Dit wordt veel gebruikt aan de wisselkoppen van bundels.
Achter de wissel begint de verkanting op te lopen evt reeds in de bocht, achter de bocht loopt de verkanting uit in de rechte strekking.
Ik herinner me ook nog dat we dit eens toepasten in het station van Berchem, kant A'pen Centraal. Ik denk dat het spoor 8 is.
Groeten Mr tsjoetsjoek.
Ik vergat dit nog Klaas.
Als je dit wil bekijken met het blote oog dan heb je een verdomd goed paar ogen !!!
Zonder verkantingsmeter is het moeilijk in te schatten waar een verkanting begint en hoeveel er in zit.
Als ik zeg zonder overgangsboog, verkanting die oploopt in de rechte strekking, dan bedoel ik een verkanting tot hooguit 30 mm.
Hogere verkantingen worden gebruikt met overgangsboog op lijnen die bestemd zijn voor hogere snelheden.
Groeten Mr tsjoektsjoek
Ik weet het niet,maar er wordt mij teveel over verkanting gepraat.
Bij de overgangsboog gaat het er om dat de straal van de bocht oneindig begint en dan langzaam en vloeiend over gaat in de echte straal van de bocht.
En met respect voor jou,en je kennis,iedereen die ik als deskundig beschouw bij NS (en die ik toevallig ken)weet niet beter dan dat alle bochten in nederland uitgezonderd de fabriekssporen beginnen met de straal oneindig en dan langzaam overgaan in straal.
maarja wie zijn wij.[:I][:p]
wim
Het kan er toch nogal vreemd aan toe gaan h?, ik stel een vraag hoe jullie je rails zo recht mogelijk proberen te leggen, en dan zijn we nu plots bezig over boogstralen enz...[:o)]
Maar ga gerust verder hoor, ik volg dit met grote belangstelling.[;)]
Na al dat bochtenwerk, zeer leerrijk, maar voor mij nog niet helemaal te verstaan, zou ik willen terugkomen op de reaktie van wim ysbeer op hetgeen ik schreef. Ik heb m?rklin K rails. Of dat nu goede of slechte zijn laat ik in het midden. Ik heb ze nu eenmaal en wil ze gebruiken. Wanneer ik deze op een stevige houten plaat leg, dan liggen die inderdaad vlak en loopt de trein mooi recht. Onder deze rails heb ik twee stroken kurk (gekocht in de gamma) gelegd. De onderste van 4mm dikte en de bovenste van 2mm. De bovenste is ook smaller om later de bedding te kunnen afwerken. Na het lijmen liggen de rails niet meer zo vlak als op een houten plaat. Wat daarvan de oorzaak is weet ik niet. Ik heb zels al na het lijmen een metalen plaat met gewichten op de kurk gezet om alles perfect aan te drukken, maar toch is het resultaat lange na niet optimaal. Daarom moet ik op sommige plaatsen wat ondervullen om een mooi loop te verkrijgen. Wat doe ik fout?
Ja wat doe je fout.
Je zegt als ik hem op een mooie vlakke plank leg,alles oke.
Nu op kurk,wiebel de wiebel.
Ja eigenlijk geef je zelf al het antwoord.
Die kurk is niet goed vlak,want anders ligt het ook oke ,nietwaar.
Kijk eens of er iets te doen is aan die kurk.
Meestal is dit soort kurk inderdaad niet goed vlak.
Neem desnoods rubber als ondergrond.Of betere kurk.
wim
... of de lijm is niet gelijkmatig verdeeld.
Hallo,
Ik heb vanmorgen, op weg naar het werk, nog wat zitten mijmeren over onze discussie hier, dit weekend.
Ik wil het vuur niet opnieuw aanwakkeren, maar zal proberen wat klaarheid te scheppen waarom een tram bij het inrijden van een bocht schokt en een trein niet, (let wel : ik heb het hier expliciet over een overgang van recht naar bocht zonder overgangsbocht !).
Het is zo dat de minimum boogstraal in gebruik bij het treinspoor is 200, 250 of 300 m. Dit wordt dan meestal gebruikt in bundels als tegenbocht voor een wissel en is dus meestal niet erg lang.
In stations en op de lijn worden deze stralen zelden gebruikt, soms bij de uitrit van stations maar met beperkte lengte.
Op de hoofdlijn is de minimum boogstraal vanaf 500 m tot oneindig, [:D][:D][:D][:D] hahaha, dit is rechte strekking [:D][:D][:D][:D] !
Uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk ! Schiet mij niet af als je een korte boogstraal tegenkomt !
Bij het tramspoor is de gemiddelde boogstraal 100 m. Bij grotere stralen spreekt men bij de tram reeds van een grote bocht.
Het is zelfs zo dat bij boogstralen onder de 100 m de rails voorgevormd worden. Hierbij worden de uiteinden van een 18 m rail vastgezet en hydraulisch wordt de straal in de rail geduwd.
Een beetje zoals de vaste railstukken voor bocht in onze hobby.[:)]
Volgens mij ligt hier de oorzaak waarom de tram het gevoel geeft van het schokken, wat bij de trein minder voorkomt.
Ik zeg wel : minder voorkomt, want de trein wordt ook goed over en weer geslingerd bij het doorkruisen van een wisselstraat !!!
Groeten Mr tsjoektsjoek
Dat schokken en wiebelen van een tram heeft ook te maken met de sinuso?dale beweging van een voertuig op de rails (zie in Praktijk, de normdiscussie NEM/RP/PROTO). Bij scherpe bogen en het gebruik van geleiderails (dat is ongeveer altijd zo in een tramspoor, toch zeker in bochten)wordt dat effect natuurlijk alleen maar versterkt.
Bij de nieuw aan gelegde tramsporen in Rotterdam heeft men ook gebruik gemaakt van overgangs bogen.(waarschijnlijk ook elders)maar geen verkanting.
De tramsporen liggen voor 90 procent op eigen baan,en dus niet meer in de straat.
Alleen op oversteken e.d is nog gebruik gemaakt van z.g.n goot rails
(Rails met aan gezetten geleide rail)
De snelheid op deze nieuwe trajecten is behoorlijk hoger dan elders.
Ook de schokken zijn veel minder.
wim
Ik dacht dat ik ergens bij 'FAQ' ook een draadje had aangemaakt over treinen en trams,zal het even zoeken.
citaat:
Geplaatst door Decapod
Dat schokken en wiebelen van een tram heeft ook te maken met de sinuso?dale beweging van een voertuig op de rails
En het wordt nog erger als het voertuig
su?cidale bewegingen begint te maken![:D][:D][:D] Sorry flauw mopje na een overstresste werkdag[V]
rare dingen,eerst ging het over recht leggen van rails,daarna over boogstralen,en nu over verkanting en trams.
citaat:
Geplaatst door Pol
En het wordt nog erger als het voertuig su?cidale bewegingen begint te maken![:D][:D][:D] Sorry flauw mopje na een overstresste werkdag[V]
Of trams met zelfmoordneigingen. (http://i102.photobucket.com/albums/m117/Heorogar_1981/1111.gif)
Ook zitten verbeteren en delibereren tegen de sterren op zeker?
Enfin, moet wel,want ik zie dat er weer een kemel tegen de nieuwste spelling in mijn post staat. De eerste die 'm vindt krijgt een stukje recht spoor van me [:D]!
Hihi, een uitdagingkje[:D][:D]
'geleiderails' --> 'geleiderrails' misschien ?
Geert
citaat:
Geplaatst door MickeyMouse
Hihi, een uitdagingkje[:D][:D]
'geleiderails' --> 'geleiderrails' misschien ?
Geert
Knap Mickey!!!! 10/10 voor spelling! Als beloning krijg je een recht stukje rails (als dan niet geleid of geleiderd of uitgeloterd) op te halen bij Decapod![:D][:D][:D]
@Decapod: Nee delibereren is al grotendeels gedaan, maar die rot-opendeurdag komt eraan en ik ben al drie dagen foto's aan het uitsorteren, invoegen in gazettekes en uitprinten. Tussendoor nog wat leerlingendossiers in orde gemaakt en mijn administratie afgewerkt! Ik krijg er een vierkant kopke van! Ze mochten die twee maanden verlof direct afschaffen, die weken daarvoor is de stress veel te hoog + die mannen zijn in twee maanden tijd toch weer alles vergeten wat ze geleerd hebben![:(][;)]
citaat:
Geplaatst door MickeyMouse
Hihi, een uitdagingkje[:D][:D]
'geleiderails' --> 'geleiderrails' misschien ?
Jammer, u zal nog eens een klinker moeten kopen ... volgende keer beter.
@Pol: Ah, opendeurdag, geweldig [:D], maar enfin, toch beter dan een oudercontact. Heerlijk als mensen je de les komen spellen over je eigen vak.
Niets bijleren? Klinkt heel bekend. We ondervinden dat hier aan den lijve. Het wordt zo ongeveer elk jaar erger, alhoewel ze steeds meer met het handje genomen worden. Vijf jaar geleden was dat toch wel even anders.
Misschien kunnen we ze binnenkort beter inschrijven en de formaliteit van de lessen en de examens afschaffen. Veel output = veel subsidies, toch goed gezien van die onnozele geldverbrander. [}:)]
Maar het ging hier toch over spoor recht of krom leggen, niet?