(https://live.staticflickr.com/65535/54359463147_1a2b1328d3_k.jpg)
Ik heb het idee om een baan te bouwen naar tijdperk II - III, op basis van Florennes Centraal, ooit een knooppunt,
op de kaart ziet men dat sporen 1 tot 7 gebruikt worden voor reizigerstreinen, sporen 8 tot 12 zijn voorbehouden voor goederentreinen "opstelsporen - omloopspoor". Mijn twijfel gaat om de halfronde locloods met draaibrug, de symbolen met vermelding CH zijn waterzuilen, Poste E is volgens mij het seinhuis, geen idee wat "Arbi Systeme Trief" was/is, ik vermoed dat het gearceerde vak, links-boven van de draaibrug het voormalige dienstgebouw was.
Logischerwijze rijdt een loc eerst naar inspectieput, waterinslag en kolenbevoorrading vooralleer hij keert per draaibrug maar het is mij echter niet duidelijk waar hier kolen, briketten en zand werd ingeslagen, dit kan ik niet zo goed plaatsen,
Heeft iemand daar een idee van of meer inzicht...waar het hier zou kunnen zijn geweest ???
Gunther,
ABRI Systeme Trief (en niet Arbi) is een schuilbunker voor de vorming (triage) van Florennes.
Het gebouw is een dienstgebouw of een logementsgebouw.
Roland
Dikke merci Roland, die Abri was me een raadsel, das al uitgeklaard maar ik begin te denken dat die kolenbunker e.d. ergens ter hoogte van het dienstgebouw moeten zijn geweest...
Na veel zoeken een beetje wijzer geworden, sporen 1 t.e.m. 6 zijn voor het personenvervoer, 7 tot 12 werden gebruikt voor vracht (transit), oorspronkelijk waar nu het busstation is was er een goederenloods met 4 sporen.
Die CH zijn niet Schweiz maar Colonne Hydraulique of in't schoon Vlaams waterkolom of waterzuil. Ik ben nog steeds zoekende waar er kolen e.d. gebunkerd werd, bizar is dat aan wissel EX27 er een waterkolom staat...werd daar water genomen en was daar een inspectieput ? Het gebouw linksboven draaibrug zal voor het personeel e.d. geweest zijn en misschien als lampisterie e.d. Als er iemand een ideetje heeft of gedacht hoor ik het graag :D
Weet er iemand waar men oude plannen kan vinden van stationsinfrastructuur, hetgeen dat ik van Florennes Centrale heb gevonden op Spoorse Zolder is te recent ::) , ik ben dus opzoek naar een ouder plan ten tijde van de stoomtractie ??? ...hartelijk dank bij voorbaat
Je kan TrainWorld eens proberen, zij hebben misschien ook toegang tot de archieven van de NMBS of INFRABEL.
Erfgoeddatabank van Trainworld bezocht en geen plans...wel enkele leuke foto's maar verder niets omtrent :-[
Heb uiteindelijk het documentatiecentrum van Trainworld rechtstreeks de vraag gesteld en geweldige reactie. :)
Kreeg vandaag verschillende plans gemaild waarvan één van 1927 met vele details, net wat ik zocht.
Topwerk van die medewerker.
Een dikke merci voor degene die op dit forum tips en suggesties gaven.
En nu ga ik aan het ontwerp van mijn baan beginnen ;D
Leuk, dit station is toch wel het meest megalomane wat er in België was (hoewel er concurrentie was...). Zeven perronsporen voor vier lijnen (waarvan twee vrijwel parallel) die nooit meer hebben gekend dan marginaal reizigersvervoer. Natuurlijk, ten tijde van de nationalisatie en de bouw van het station dacht men anders over de toekomst en het belang van de lijnen, maar toch.