Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: cbx op 28 december 2006, 12:29:32 PM

Titel: Lenz LK 100
Bericht door: cbx op 28 december 2006, 12:29:32 PM
Weet iemand een modelbouwzaak welke de keerlusmodule van LENZ LK 100
op voorraad heeft liggen?
Diverse zaken gebeld maar niemand die hem heeft liggen.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Peter op 28 december 2006, 12:48:48 PM
Ik weet niet of je er mee geholpen bent maar H?nerbein in Aachen had er vorige week nog drie liggen.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Jean op 28 december 2006, 13:38:40 PM
Op Marktplaats wordt er een aangeboden.
Advertentienr.:6281194913

Groet,
Jean
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: cbx op 28 december 2006, 15:26:11 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Op Marktplaats wordt er een aangeboden.
Advertentienr.:6281194913

Groet,
Jean



Bedankt!

Tevens een vraag of iemand weet hoe de draden aan te sluiten van een Lenz LK 100 op een tweetal engelse wissels welke tegen elkaar aan liggen en hier een keerlus situatie cre?ren.

(http://www.scheurders.nl/modules/coppermine/albums/userpics/10014/normal_lenz_lk_100.jpg)

Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 december 2006, 15:43:26 PM
cbx, je kunt de LK100 niet inzetten op zo'n kort stukje. Het keerlusdeel wat je omschakelt met de LK100 moet minstens even lang zijn als je langste trein.
En om te kunnen beoordelen welk stuk je moet omschakelen moet je het hele sporenplan laten zien. In dat fragment wat je nu laat zien zie ik geen keerlus.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Jean op 28 december 2006, 15:48:27 PM
Als ik me je sporenplan van het andere draadje goed herinner, heb je er minstens twee nodig.

groet,
Jean
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: INFO op 28 december 2006, 15:48:43 PM
Klaas, dit probleem is al ter sprake geweest in een ander draadje van CBX, en daar is ook al aangegeven waar de keerlussen zitten en waar het opgelost moet worden. Dus dit is een overbodige vraag, nog maar een paar dagen geleden behandeld en beantwoord.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3535
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 december 2006, 15:57:18 PM
Idd Wim, het kwam me ook al bekend voor, maar ik wist niet meer of het dezelfde vraagsteller was.
In ieder geval heeft hij de daar aangedragen oplossing niet ter harte genomen en probeert hij nu zijn eigen wiel uit te vinden.
Succes cbx!
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: cbx op 28 december 2006, 19:24:06 PM
citaat:
Geplaatst door INFO

Klaas, dit probleem is al ter sprake geweest in een ander draadje van CBX, en daar is ook al aangegeven waar de keerlussen zitten en waar het opgelost moet worden. Dus dit is een overbodige vraag, nog maar een paar dagen geleden behandeld en beantwoord.

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3535



Dit is toch een misverstand heren.
Het is mij bekend dat dit een "keerlus" probleem is te noemen, n.a.v. mijn vorige posting waarbij ik netjes geholpen ben.
Echter het is g??n keerlus! Er liggen twee wissels tegen elkaar aan
met hetzelfde EFFECT als een keerlus, waarvoor ik een Lenz LK 100 heb besteld, en de vraag is nu hoe deze aan te sluiten op die twee tegen-elkaar-liggende wissels!

Ik heb ze alleen op de tekening uit elkaar gehaald en er draadjes aan getekend. Helaas kan ik er geen kleuren in tekenen (rood-Zwart)
ik werk met D.rail.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: ysbeer op 28 december 2006, 20:16:38 PM
Simpel antwoord

Dit kan zo niet,daar is hij niet voor geschikt.

wim ysbeer
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Jean op 28 december 2006, 20:45:30 PM
De plaats bij de wissels, op je plaatje hierboven, is de plek waar de keerlus zich 'sluit' (de plusrail wordt de min en de min de plus)
Zonder voorziening is het dan 'BOEM', kortsluiting.

Op een andere plek, ergens in de lus, moet je de rail op twee plaatsen isoleren (dus beide sporen op twee plaatsen doorzagen of een plastic railassen ertussen zetten). Het railstuk (sectie) ertussen is nu elektrisch ge?soleerd en deze sectie (stuk rail) dient als ompool sectie (en moet minimaal de lengte van je langste trein hebben).

De Lenz LK100 sluit je hierop aan en dat apparaatje zal zorgdragen voor een juiste polarisatie zodra een trein dit ge?soleerde stuk binnenrijdt. De trein kan derhalve 'gewoon' doorrijden.  

Groet,
Jean
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: ysbeer op 28 december 2006, 22:19:46 PM
Sterkte

wim ysbeer
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 december 2006, 23:26:21 PM
cbx,

ik begin toch te geloven dat je de essentie van die LK100 niet goed begrijpt. Heb je de manual al eens gelezen?
http://www.lenz.com/manuals/index.htm
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: cbx op 29 december 2006, 10:16:26 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

cbx,

ik begin toch te geloven dat je de essentie van die LK100 niet goed begrijpt. Heb je de manual al eens gelezen?
http://www.lenz.com/manuals/index.htm



Ik ben een leek maar heb wel de gebruiksaanwijzing van de LK 100 gelezen. Volgens mij heb ik een vergelijkbare situatie zoals figuur 5 aangeeft.

(http://www.scheurders.nl/modules/coppermine/albums/userpics/10014/normal_lenz_lk100.gif)


Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2006, 10:30:58 AM
cbx,

je laat daar een spoordriehoek zien. Maar die heb je niet. Je hebt twee lussen, en die moet je elk voorzien van een LK100 (of een Funky keerlusmodule) zoals in het andere draadje is aangegeven.
Je kunt het probleem ook oplossen tussen je twee wissels zoals je hierboven aangeeft, maar het stuk tussen die wissels moet een behoorlijke lengte hebben, minstens zo lang als je langste trein. En die lengte heb je daar gewoon niet. Dit is dus een onrealistische oplossing.

Titel: Lenz LK 100
Bericht door: cbx op 29 december 2006, 10:54:47 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

cbx,

je laat daar een spoordriehoek zien. Maar die heb je niet. Je hebt twee lussen, en die moet je elk voorzien van een LK100 (of een Funky keerlusmodule) zoals in het andere draadje is aangegeven.
Je kunt het probleem ook oplossen tussen je twee wissels zoals je hierboven aangeeft, maar het stuk tussen die wissels moet een behoorlijke lengte hebben, minstens zo lang als je langste trein. En die lengte heb je daar gewoon niet. Dit is dus een onrealistische oplossing.





Bedankt Klaas voor je snelle reactie, dan zal ik dus 2x een Lenz LK 100 in moeten zetten want inderdaad "lengte" heb ik niet.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: ysbeer op 29 december 2006, 12:15:25 PM
cbx

Ik ben er van overtuigd dat als je ons je complete spoorplan zou laten zien er een veel en veel simpeler op lossing mogelijk is,dan waarmee je nu bezig ben.

maarja waarom eenvoudig als het moeilijk ook kan.

wim
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: cbx op 29 december 2006, 15:14:36 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

cbx

Ik ben er van overtuigd dat als je ons je complete spoorplan zou laten zien er een veel en veel simpeler op lossing mogelijk is,dan waarmee je nu bezig ben.

maarja waarom eenvoudig als het moeilijk ook kan.

wim



Hallo Wim,

Hier zit het probleem!
(http://www.scheurders.nl/modules/coppermine/albums/userpics/10014/normal_tekening.jpg)

Dit is het compleet.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/cbxlus1.jpg)
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2006, 15:44:52 PM
cbx,

zoals gezegd, op dat korte rode stukje kun je dat probleem niet oplossen. Je moet de hele wisselstraat en het deel rechts daarvan gelijkgepoold aansluiten. En de oplossing moet je zoeken  in de beide lussen links. Daar heb je ruim voldoende lengte.

Ik snap wel waar je naartoe wilt, je probeert het probleem op te lossen met maar 1 LK100, maar je hebt er 2 nodig, voor elke lus 1.
Je kunt het wel met 1 doen, maar dat kost je bewegingsvrijheid.
Dan sluit je beide lussen aan op een LK100. Dan krijg je dus 4 scheidingsplaatsen. En de beperking zit er dan in dat er maar 1 scheidingsplaats tegelijk  overbrugd mag worden door een trein.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: cbx op 29 december 2006, 16:00:37 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

cbx,

zoals gezegd, op dat korte rode stukje kun je dat probleem niet oplossen. Je moet de hele wisselstraat en het deel rechts daarvan gelijkgepoold aansluiten. En de oplossing moet je zoeken  in de beide lussen links. Daar heb je ruim voldoende lengte.

Ik snap wel waar je naartoe wilt, je probeert het probleem op te lossen met maar 1 LK100, maar je hebt er 2 nodig, voor elke lus 1.
Je kunt het wel met 1 doen, maar dat kost je bewegingsvrijheid.
Dan sluit je beide lussen aan op een LK100. Dan krijg je dus 4 scheidingsplaatsen. En de beperking zit er dan in dat er maar 1 scheidingsplaats tegelijk  overbrugd mag worden door een trein.



Beste Klaas, dat is dan toch d? oplossing, gewoon 2x een LK 100 voor beide lussen gebruiken daar heb ik geen probleem mee.
Bedankt!
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2006, 16:14:41 PM
Yep, en dat is dus precies dezelfde oplossing die INFO in dat andere draadje 6 dagen geleden al heeft voorgesteld.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: ysbeer op 29 december 2006, 20:46:49 PM
Eigenlijk denk ik dat je er met een ook wel komt,zo te zien ligt alles aan elkaar.
Als je de beide cirkels werkelijk aan elkaar hebt zitten(electrisch)
zou je volgens mij kunen volstaan met beide een onderbreking te geven direct voor de onderste wissels en direct na de bovenste wissels
met een LK pool je dan de beide cirkels om.
welke cirkel kortsluit maak niet uit.
Eis is natuurlijk dat de cirkel echt aan elkaar zitten.
Dan is het electrisch gezien er maar een.

zeg het maar

wim

Titel: Lenz LK 100
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2006, 23:40:35 PM
Dat zeg ik Wim, het kan ook met 1. Maar dan ben je beperkt in je treinbewegingen omdat je maar 1 scheiding tegelijk mag overrijden.
Titel: Lenz LK 100
Bericht door: ysbeer op 29 december 2006, 23:58:19 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dat zeg ik Wim, het kan ook met 1. Maar dan ben je beperkt in je treinbewegingen omdat je maar 1 scheiding tegelijk mag overrijden.




ja dat klopt.
sorry ik heb jou een beetje herhaald,niet goed gelezen wat je had geschreven.

wim