Even opgezocht: technisch fiche De Lijn (ware tramfanaten kennen deze getallen wél uit het hoofd ;) )
Krijg de data niet perfect onder elkaar, maar met een beetje moeite ...
Urbos 100-tram CAF
Kusttram Antwerpen Gent
Lengte 31,433 m 31,43m 31,433
Breedte 2,40 m 2,30 m 2,30 m
Massa leeg 39 454 kg 39 570 kg 39 887 kg
# vaste zitplaatsen 54 54 38
# klapzetels 22 22 16
# staanplaatsen
(4 pers./m²)
133 126 140
Rolstoelplaatsen 2 2 2
Comfortcapaciteit
(= zit- + staanplaatsen à 4 pers./m²)
187 180 178
Merkwaardige verschillen. De breedste tram blijkt ook nog eens de lichtste te zijn.
Is die echt breder, of worden er bij de Kusttram uitsteeksels meegerekend die de stadstrams niet hebben?
Spoorwijdte wel gelijk?
is meterspoor .......voor de kusttram en de rest van het land, behalve Brussel 1435 mm
https://trams.fandom.com/nl/wiki/Spoorbreedte
Kort: ja.
Bak is aan de Kust 2,40m; hun Antwerpse siblings zijn 2,30m.
Spoorwijdte is gelijk.
Grt
Joury
Kwestie is, dat 'k me afvroeg of de nieuwe CAF-Zeelijner nog steeds breder is dan de hedendaagse stadstrams van De Lijn. In vergelijking met het oude ACEC-materieel.
De Acec-kusttram was namelijk 2.5 m breed. Bij het verschijnen van de CAF-Zeelijner had ik optische twijfels of deze even breed is als de Acec.
Niet dus. De CAF-Zeelijner is qua breedte blijkbaar een compromis tussen 2.3m en 2.5m: 2.4m breed.
(behoudens vergissing of foute info ....)
(> de Amsterdamse versie van de Urbos 100 is blijkbaar ook 2.4 m breed)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 mei 2024, 16:33:16 PMhttps://trams.fandom.com/nl/wiki/Spoorbreedte
Wat een website die geen onderscheid maakt tussen spoorbreedte versus -wijdte
(specialist terzake Klaas Z. zal dit ongetwijfeld subliem vinden
;))
Dat leken het onderscheid niet kennen, daar kan ik nog wel in komen. Maar als iemand een website opzet met de bedoeling om kennis te delen, maar zelf niet de juiste kennis heeft, dan is dat hopeloos.
Waarom kontakteer/attenteert je ze niet, evenveel moeite als nu commentaar te ........
Op deze manier wordt iedereen beter geholpen.
Opzij staan is altijd veel gemakkelijker. Dan is het aan hen of ze de beleefdheid hebben je te antwoorden. Ook daar vaak schort het ook aan als je een tip geeft........
?
Peter, wat bedoel je hiermee ?
Klaas zet reeds jaren de puntjes op de I aangaande zulke terminologie en andere (model)spoorgerelateerde dingen.
Hij is, als 'k me niet vergis, tevens een NEM-specialist.
Dat hij soms iets "hopeloos" vindt is dan ook niet zo onlogisch. Dat hij soms weinig goesting heeft om nog maar eens, tot in de treure, iemand (website) te contacteren is niet zo
onbegrijpelijk, misschien.
Als er nog iemand info kan toevoegen over de trams ...
Peter,
Zeggen wat een ander moet doen is veruit het gemakkelijkst. Waarom contacteer jij ze niet ?
Roland
wellicht kun jij niet lezen Roland, ik ben de specialist niet en ga dan ook niet zitten.....over iets waarvan ik niet veel meer weet dan vele andere
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 mei 2024, 10:18:07 AMWaarom kontakteer/attenteert je ze niet, evenveel moeite als nu commentaar te ........
Weet jij dan bij wie ik moet zijn? Die site is kennelijk onderdeel van een groter portaal. Ik kan wel naar het contact gaan, maar dan kom ik bij de beheerder van het portaal terecht en niet bij de schrijver van die content.
Toffe website: ik kon zojuist alle "spoorbreedtes" eenvoudig wijzigen in "spoorwijdtes" . Via "bewerken" . (behalve in de titel)
Nu staat er wel 50 maal "wijdte" in die tekst, maar dat ga 'k niet verder aanpassen ;)
Indien er nog kemels instaan, je doet maar ;) Maar wie controleert dan wie ?
Wie kan er iets toevoegen aan het gegeven van de iets bredere, maar toch niet meer zo brede, CAF-Zeelijner-kusttrams ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kusttram