Mogge!
Om Rudi zn draadje niet vol te storten (haha. ha.) hier maar eens wat onsamenhangend gereutel over ertstreinen, allemaal met een korrel zout (of erts?) nemen want alles wat ik meen te weten komt meestal van anderhalve foto. correcties/aanvullingen/vragen dus altijd meer dan welkom, worden we allemaal wijzer van. Nog even speciaal dank aan Peter van Gestel voor t op flickr zetten van een hele bende mooie oude ertswagenfoto's!
Algemeen: erts kwam vroeger vooral uit noord-frankrijk, daarom zijn veel van de oudere wagens in belgië en vaak beperkt in frankrijk toegelaten. later kwam steeds meer erts van overzee toen dat voordeliger werd en reden de ertstreinen vooral tussen de haven van antwerpen en de fabrieken.
Wil je zelf wat gaan klooien met ertswagens bouwen ofzo stuur maar n berichtje, wie weet hek nog wat info voor je.
Ik beschrijf t maar gewoon per fabriek, eerst regio luik.
Ougree-marihaye
In Ougree was een losinstallatie voor niet-zelflossers. Bij mijn weten kwamen daar alleen de kleine drieassige ertswagens, of er grotere wagens in pasten weet ik niet. Kan t niet meer nameten, het ding is gesloopt.
Kwam in allerlei catalogi van wagenfabrikanten wel een en ander tegen aan oude zelflossers van Ougree-marihaye, maar daar weet ik geen bal van verder dus t heeft niet zoveel zin ze hier te gaan beschrijven. Hier staan er een paar tussen en dr slingert nog ergens een catalogus van Dyle over het net waar ook nog wat in staat. https://www.tassignon.be/trains/documentation/Catalogues.php
Het bekende drieassertje
(https://live.staticflickr.com/1626/25410087043_9ec1822db3_b.jpg) (https://flic.kr/p/EHpkB2)Cockerill_ertswagen_4_LR (https://flic.kr/p/EHpkB2) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
gebouwd tussen 1960 en 1962, reed bij mijn weten alleen in volledige treinen van dit type. Zover ik weet reden ze alleen naar Ougree, misschien ook cockerill-seraing. (ken 1 foto van een reeks van deze wagens op de bundel bij cockerill-seraing, dus waarschijnlijk wel)
Buiten dienst als ertswagen 1979. Daarna nog een paar wagens in cokesvervoer rondom seraing (ik neem aan cokesfabriek seraing -> ougree?), knuppels van ESB naar valfil, allerlei dienstwagengerommel.
opschrift cockerill-ougree, later cockerill-ougree-providence, daarna cockerill seraing.
Na deze wagens kwamen er bij mijn weten alleen nog zelflossers naar ougree.
Cockerill seraing
Cockerill had een losinstallatie om vierassers ondersteboven te lossen.
Ook Cockerill had oude zelflossers. Hier naast de cokesfabriek in seraing, toen waren t al oude bakken.
(https://live.staticflickr.com/65535/51106559507_0c5f5bad8b_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kS7tBH)Locotractor Cockerill-Ougrée (https://flic.kr/p/2kS7tBH) by Archief Arno Verhagen (https://www.flickr.com/photos/192726748@N03/), on Flickr
Weet er verder niet veel van...
Een typische cockerill-wagen was dit kleine bakje op een te lang onderstel. Remmen op 1 draaistel, geen zelflosser.
(https://live.staticflickr.com/65535/50156214901_41d0e0070a_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq8HgT)NMBS 547051 (https://flic.kr/p/2jq8HgT) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
treinsamenstelling? geen idee...
daarna kwamen deze wat amerikaans uitziende lompe bakken
(https://live.staticflickr.com/4588/24248960357_95c6c5ff2b_h.jpg) (https://flic.kr/p/CWNg6p)wagon a minerai de 60T Cockerill-ougree 1951 origineel (https://flic.kr/p/CWNg6p) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50155657863_de41d7ea75_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq5RFM)NMBS 546719 Cockerill Ougrée (https://flic.kr/p/2jq5RFM) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
Ik weet niet veel van deze wagens maar heb er wel een tekening van, gedateerd 1951 dus de wagens zullen uit die tijd zijn. In die tijd is de volledige ertsverwerking bij cockerill vernieuwd, dus dat zal wel samenhangen. Later zijn de draaistellen vervangen door Y27. De originele draaistellen duiken dan ineens op onder allerlei interne schrootwagens van cockerill.
(https://live.staticflickr.com/4645/38399593354_c955597899_h.jpg) (https://flic.kr/p/21veXho)wagon a minerai de 60T Cockerill-ougree 1951 bogies Y27c (https://flic.kr/p/21veXho) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
Later doken deze wagens (tenminste, ik neem aan dat t deze wagens zijn?) op in treinen naar charleroi, ik vermoed na sluiting van de hoogovens van cockerill/seraing eind jaren 70. In charleroi was een losinstallatie voor vergelijkbare wagens (de vierassers zoals het messing model van PB)
Hier beide types (cockerill en "PB") in een trein:
(https://live.staticflickr.com/5790/31318834215_0987e12700_b.jpg) (https://flic.kr/p/PHxdhg)5304 - 1978.02.18 - Lustin (https://flic.kr/p/PHxdhg) by Yves Locomot (https://www.flickr.com/photos/yveslocomot/), on Flickr
Espérance-longdoz
Heb ik al weleens t nodige over lopen knetteren hier. Espérance deed niet aan ingewikkelde losinstallaties en reed dus met zelflossers, waar ze allerlei generaties van hadden.
Voor de oorlog deze, in diverse varianten:
(https://live.staticflickr.com/65535/50156216481_1ca56394df_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq8HK8)NMBS 546028 (https://flic.kr/p/2jq8HK8) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
Het waren vrij hardnekkige dingen, hier is er nog een te zien tussen modernere wagens in 1974. https://www.flickr.com/photos/petervangestel/50231831197/in/faves-41940488@N07/
Daarna kwam een wat korter hoger type dat bij meer bedrijven reed, denk er zelf maar even een esperancelogo op:
(https://live.staticflickr.com/65535/50155707898_e970dcc9a7_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq67ys)NMBS 547396 (https://flic.kr/p/2jq67ys) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
Tot slot kwamen dan de bekende wagens zoals te vinden bij LS models. Alle 3 de types reden door elkaar zoals hier te zien:
(https://live.staticflickr.com/65535/50156448342_7c61211e24_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq9UEJ)NMBS 546036 Esperance Longdoz (https://flic.kr/p/2jq9UEJ) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
na de fusie met cockerill in 1970 veranderde er niet zoveel. Esperance-opschriften werden vervangen door cockerill seraing en gaandeweg werden de oudere wagens meer en meer vervangen door modernere zelflossers zoals ze gemaakt zijn door Dacker, marklin, van biervliet. De oude wagens reden vervolgens vaak nog een tijd in het cokesvervoer rond seraing, eventueel met een extra opzetstuk op de bak.
(https://live.staticflickr.com/65535/51834482925_f054ae5bda_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mYrgTt)6320 + 6238 Deurne 05.10.85 (https://flic.kr/p/2mYrgTt) by Bahnbilder von W. + H. Brutzer (https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/), on Flickr
Van esperance heb ik wat materieelfiches, die staan hier: https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157666296843829/
3d-tekeningen van de oude esperancewagens hier: https://www.thingiverse.com/lebassin/designs
> dank voor dit interessant, samenvattend "artikel" (kan bijna meteen in de MSM)
Die laatste zijn deze toch van het Type Fals dacht ik he. Daarvan heb ik er een stuk of 20 in bezit voor op onze clubbaan. Helaas nog wel niet verweerd, ooit als ik eens 5 minuten tijd heb, begin ik vast wel aan... :-X
En dan eenzelfde samenstelling in H0
(https://live.staticflickr.com/65535/53480895726_6719066545_k.jpg) (https://flic.kr/p/2ptVz45)20240122_205448 (002) (https://flic.kr/p/2ptVz45) by rudi nelissen (https://www.flickr.com/photos/192121877@N04/), on Flickr
En we gaan verder met t spul buiten de regio luik waar ik dus wat minder naar gekeken heb. Nogmaals, meld t als je iets ziet waarvan je denkt dat t niet klopt, want ik doe er ook maar n gooi naar.
Forges de clabecq
van de forges de clabecq ken ik 2 wagentypes:
deze lage zijlossers met 4 vaste assen, van een type waar ook Boël en Monceau mee reden:
(https://live.staticflickr.com/65535/50156497192_38fe176721_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jqaabY)NMBS 547983 (https://flic.kr/p/2jqaabY) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
en de LS-models-wagens
https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HKM#Fal
Hier samen onderweg: https://nmbs.adlibhosting.com/Content/GetContent?command=getcontent&server=images&value=MZ01201.jpg
en das zo'n beetje alles dak ervan weet. :-\
Usines Gustave Boël:
dezelfde 2 types als Clabecq, zie hier:
https://www.flickr.com/photos/eparanoia/50281879766/
plus ook nog modernere wagens type dacker/marklin/vbv.
Hier komen ze langs... https://youtu.be/WR_vrsVQbdk?t=66
en t reed vrolijk door elkaar:
https://www.flickr.com/photos/126254131@N05/16475250272/
Dan de regio charleroi. Oh boy, here we go. 8)
In charleroi ben ik zelf medium de weg kwijt, er waren zoveel staalbedrijven daar die allemaal om de haverklap fuseerden en ik vermoed dat er nogal wat wagens gewoon werden doorgeschoven naar waar ze op dat moment nodig waren. Alleen providence en couillet hadden een losinstallatie om niet-zelflossers over de kop te gooien.
Monceau
nou, deze dus, die hadden we al gezien:
(https://live.staticflickr.com/65535/50156497192_38fe176721_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jqaabY)NMBS 547983 (https://flic.kr/p/2jqaabY) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
geloof dat ze geen modernere wagens gehad hebben, monceau fuseerde in Thy-marcinelle et monceau (TMM) en de hoogovens van monceau gingen al vrij vroeg dicht.
Thy-Marcinelle (via allerlei fusies en ongein uiteindelijk carsid, hoogoven 4 staat er nog):
zijlossers: (https://live.staticflickr.com/65535/50155707898_e970dcc9a7_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq67ys)NMBS 547396 (https://flic.kr/p/2jq67ys) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
EDIT: en zijlossers van hetzelfde type als monceau had: https://museephoto.lescollections.be/index.php/Detail/objects/125457
en onderlossers van dit type:
(https://live.staticflickr.com/65535/50157436308_539ec76d74_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jqeYmC)NMBS 546603 (https://flic.kr/p/2jqeYmC) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
Providence
Providence had allerlei zelflossers, maar óók een losinstallatie om wagens over de kop te gooien
vierassers met vaste assen zoals t model van PB:
https://nmbs.adlibhosting.com/Details/collect/30559
vierassige onderlossers, met extra verstevigingen voor de losinstallatie:
(https://live.staticflickr.com/65535/50157436238_e160631af9_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jqeYkq)NMBS 547306 (https://flic.kr/p/2jqeYkq) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
nog een ander type onderlosser, ook met extra verstevigingen:
https://nmbs.adlibhosting.com/Details/collect/30619
in de isothermos-catalogus 1928 van de spoorse zolder staat dit ding:
https://www.tassignon.be/trains/documentation/images/Isothermos_012.jpg
Volgens mij is dat gewoon dezelfde wagen, later voorzien van wat extra profielen
Verder had providence ook nog wagens van het LS-models-type in dienst, maar ook weer met steunen voor in een losinstallatie:
(https://live.staticflickr.com/7612/16820228578_61ca4046f8_h.jpg) (https://flic.kr/p/rCm4X1)TR-1963.09.09-GW-ertswagens onder brugkranen in haven (https://flic.kr/p/rCm4X1) by Geert Nauwelaerts (https://www.flickr.com/photos/131491887@N02/), on Flickr
Hainaut-Sambre (Couillet en montignies)
Hainaut-sambre runde twee hoogovenbedrijven naast elkaar, Couillet had een over de kop-losinstallatie en had ook wagens van het type "PB". Zo te zien wel een ander soort losinstallatie dan providence want ze hadden extra steunen op de zijkant:
(https://live.staticflickr.com/65535/50156265286_0dcffaf168_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq8YfA)NMBS 548097 (https://flic.kr/p/2jq8YfA) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
verder dit soort gebakjes met veel deurtjes, dat in de praktijk duidelijk ook de losinstallatie in ging
(https://live.staticflickr.com/65535/50155658733_665340d6de_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq5RWM)NMBS 546281 (https://flic.kr/p/2jq5RWM) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
daarnaast waren er oudere onderlossers (zonder voorzieningen voor losinstallatie. Ik neem dus aan dat deze wagens richting montignies gingen)
(https://live.staticflickr.com/65535/50156215781_7c92a22271_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jq8Hx4)NMBS 546527 (https://flic.kr/p/2jq8Hx4) by Pim Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/), on Flickr
en ook nieuwere. Faller heeft er ooit een modelletje van gemaakt, maar om onduidelijke redenen als tweeasser.
https://nmbs.adlibhosting.com/Details/collect/30566
https://nmbs.adlibhosting.com//Content/GetContent?command=getcontent&server=images&value=M097_045.jpg
zoals op die laatste foto te zien is had hainaut-sambre ook nog de standaard modernere onderlossers type ls-models en dacker/marklin/vbv. Waar die precies in de geschiedenis van t bedrijf passen weet ik niet, die dingen moeten geleverd zijn in de tijd van al het fusiegeraas. Wellicht kwamen ze van thy-marcinelle (TMM)
en om te zorgen dat jullie weten wat een ellende t is:
(https://live.staticflickr.com/65535/53480314837_094b6a8cae_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ptSAnK)ertswagens couillet (https://flic.kr/p/2ptSAnK) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
Hier twee ex-cockerill seraing-vierassers (met extra steunen op de zijkant voor de losinstalklatie in charleroi), dan twee van die couillet-wagens met luikjes, 2 PB-wagens, ook couillet, en dan een paar LS-models wagens maar met steunen, dat was toch providence? of had couillet dat soort wagens toch stiekem ook?
Ik weet niet hoe t met jullie zit verder, maar ik ga n biertje pakken.
Alweer een zeer leerrijke bijdrage :o :D Al weer wat opgestoken dat ik kan meenemen voor Terminus.
Thanks!!
Zeer interessant!
Ik volg.
Van de ertstreinen tussen zandvliet en blanchisserie heb ik zelf nog wat in mijn archief zitten.
Ben wel geïnteresseerd in de ertstreinen tussen antwerpen en Luxemburg, voor Arbed, die langs de Athus-Meuse reden.
Dikke merci Floris
Citaat van: filosoofke op 23 januari 2024, 19:50:30 PMZeer interessant!
Ik volg.
Van de ertstreinen tussen zandvliet en blanchisserie heb ik zelf nog wat in mijn archief zitten.
Ben wel geïnteresseerd in de ertstreinen tussen antwerpen en Luxemburg, voor Arbed, die langs de Athus-Meuse reden.
meer foto's zijn hier uiteraard welkom!
Arbed-treinen heb ik geen verstand van, Peter heeft er wel nog wat foto's van op flickr staan:
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/albums/72157660473888320/
Citaat van: filosoofke op 23 januari 2024, 19:50:30 PMZeer interessant!
Ik volg.
Van de ertstreinen tussen zandvliet en blanchisserie heb ik zelf nog wat in mijn archief zitten.
Ben wel geïnteresseerd in de ertstreinen tussen antwerpen en Luxemburg, voor Arbed, die langs de Athus-Meuse reden.
Ik heb die nog zelf gereden met HLE 22 en 23, Zandvliet, Leuven en via 139 en 140 naar Charleroi :-)
Heerlijke diensten via de L 140.
Interessante documentatie hier.
In dit filmpje: https://youtu.be/miLnJo1sdEw?t=72 kan je ook enkele ertstreinen zien die door Antwerpen Berchem rijden op 8 september 1987.
En hier: https://youtu.be/PibmyTEO6Rk?t=593 zijn er zelfs ertstreinen te zien van en naar de haven van Zeebrugge. Eric filmde vanop een brug, dus de lading is ook duidelijk te zien. Ik wist ook niet dat er zo veel ertsverkeer van en naar Zeebrugge kwam.
Wat een mooi en informatief initiatief is dit Floris, hartelijk dank.
Citaat van: Driesel op 21 februari 2024, 19:17:40 PMInteressante documentatie hier.
In dit filmpje: https://youtu.be/miLnJo1sdEw?t=72 kan je ook enkele ertstreinen zien die door Antwerpen Berchem rijden op 8 september 1987.
En hier: https://youtu.be/PibmyTEO6Rk?t=593 zijn er zelfs ertstreinen te zien van en naar de haven van Zeebrugge. Eric filmde vanop een brug, dus de lading is ook duidelijk te zien. Ik wist ook niet dat er zo veel ertsverkeer van en naar Zeebrugge kwam.
oh, leuk! zal bij gelegenheid weleens kijken of er te ontcijferen is wat voor treinen daar te zien zijn. Dank voor t delen!
Leuke filmpjes , intressant om de wagens eens langs boven te zien. Zeker hoe ze geladen zijn.
Ben net mijn stam Fals aan het renoveren. Ik heb mijn wagens destijds te vol geladen en nu ben ik al de landingen aan het verwijderen om een nieuwe aan te brengen.
Wat gebruiken jullie als ijzererts imitatie ? Of anders gesteld met wat belanden jullie je wagens?
Groetjes
Johan
Wat inspiratie van exact 30 jaar geleden
48927: Zandvliet - Belval via lijn 42 hier te TroisPonts
19/02/1994
(https://live.staticflickr.com/65535/53544786337_03406081aa_z.jpg) (https://www.flickr.com/gp/petervangestel/7u4hNRj07F)
(https://live.staticflickr.com/65535/53545656961_16bbd31e2f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pzDuj6)
Het erts voor Arbed te Belval was lichtgrijs van kleur. Dit in tegenstelling tot het erts dat de Belgische staalbedrijven aankochten. Dit was eerder bruin van kleur.
Voor dit grijze erts zou je de fijnste zeeffractie (stof) van fijne kiezel kunnen gebruiken.
In de fotomappen van wijlen Fernand Maes zit nog heel wat ongescand fotomateriaal. Geïnspireerd door dit draadje heb ik gezocht naar ertswagens en deze toegevoegd op flickr. Je kan ze hier vinden
https://flic.kr/s/aHskocM71Q (https://flic.kr/s/aHskocM71Q)
Bedankt voor de berg aan info!
Momenteel bezig met ertswagons aan te schaffen. Dankzij u weet ik dus dat de lichtgrijze wagons van CAIB, samenreden met bruine wagons en wagons van Arbed.
Kunt u mij zeggen of deze werden gecombineerd met "Usinor" en of "Sitrans" wagons? Of werd dit niet gedaan?
Alvast bedankt!
Op sommige filmpjes lijken er ook gewone nmbs ertswagons tss te zitten,ook al eens een Sitrans(later caib?,zelfs sterk vervuilde oranje dan reeds bruine,of roestige)tss gezien te hebben
In Belgie durfde je al eens grijze Cita's, grijze VTG's en bruine B(NMBS)ertwagons door elkaar zien
Bedankt!
Aha! De VTG's ook.
Cita's of Sita's als in Sitrans?
Er zijn indd in het Filmpje van Berchem wat "rode" wagons te zien, maar nergens geen namen te zien jammergenoeg.
Gewoon alles onder en door elkaar, netjes in de kleur of zo vuil als wat. Echt Belgisch dus.
je zou ook kunnen opteren voor Franse wagons gehuurd door NMBS zoals LSModels 4 setjes aanbood met andere opschriften.....deze wijken af van vormgeving en zijn langer.....Ook vaak soortelijke zoals de aangebodene Marklins, B-Models(soms met ronde buffers), deze worden her en der aan verminderde prijzen aangeboden. Prijzen zijn dan vergelijkbaar met de kortere Marklin, B-Models
treintje met die LSModels herkenbaar zonder meegeleverde lading, 4setjes. Marklin set van 10 en setje van 3(met telkens andere wagennummers) https://youtu.be/IlBgxDvQJ6Y?si=cpcctTBFxyQtB3l_&t=116
Ondertss is de baan al iets verder aangekleed...
Rond medio 1990 CAIB BRUMBLES 200 ERTSWAGONS NMBS en de CFL medio 1990
SGW 94
NMBS 123
Cock.Sambre Charleroi 195
Cock.Sambre Luik 203
Boël 125
Arbed(zoalsMarklin,..) 119
Arbed(met andere loskleppen?) 14 CFL huurde dan weer Rolinor wagons(weet niet of die meegerekend zijn maar hadden nieuwe loskleppen misschien die 14)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 maart 2024, 23:01:43 PMIn Belgie durfde je al eens grijze Cita's, grijze VTG's en bruine B(NMBS)ertwagons door elkaar zien
ik denk op der laatste jaren van inzet, misschien Ervin hier iets meer kan over vertellen want ik zag eerders foto's van deze wagens van hem ...
https://www.fs160.eu/fiNeweb/Wconstruction/Fal/Fal.php opnieuw Franse wagen met Belg. beschrifting
Bedankt voor de info!
Dus eigenlijk kan alles samen gebruikt worden, handig!
Vraagje,
Ik vind er geen beeldmateriaal van terug, maar hebben Belgische 55ers samen met een CFL 18 ooit ertstreinen gesleept?
Ik vind de combinatie van de 2 met andere soorten wagons, maar niet met ertswagons.
Citaat van: SamPo op 21 maart 2024, 11:28:58 AMBedankt voor de info!
Dus eigenlijk kan alles samen gebruikt worden, handig!
Nou niet helemaal. Verschillende stromen hadden verschillende wagen eigenaren. In de stromen voor Cockerill (Sambre) zaten geen Arbed wagens bijvoorbeeld, enzovoort. Verder is natuurlijk ook het tijdperk van belang. Vroeger zat de variatie vooral in naamswijzigingen en logowijzigingen binnen een groep. In latere jaren (de tijd van de hogere wagens) kwamen wagens in eigendom van de leasemaatschappijen (Sitrans, VTG, CAIB) en zag je daar wat meer variatie in, zoals hierboven beschreven
Citaat van: SamPo op 01 april 2024, 20:04:41 PMVraagje,
Ik vind er geen beeldmateriaal van terug, maar hebben Belgische 55ers samen met een CFL 18 ooit ertstreinen gesleept?
Ik vind de combinatie van de 2 met andere soorten wagons, maar niet met ertswagons.
Ja hoor, op lijn 42 kon dat voorkomen, en is het ook wel eens voorgekomen. Op die lijn reed één treinpaar voor Arbed met 55-ers waar een 1800 ook wel eens inviel. Op de Athus-Meuse waren het in principe bolle neuzen die met z'n tweeën de Arbed treinen reden, maar een tijdje ook 1800-en en er is ook jarenlang een klein aantal 55-ers te zien geweest, maar de combinatie van beide daar is wat onwaarschijnlijker.
Op het schip achteraan staat nog "Anvers", dat waren andere tijden 8) , ik denk niet dat er nog schepen rondvaren met de naam van deze wereldhaven...ergens toch een beetje raar, toch?
Bedankt voor alle info!
Hier op m'n baan rijden momenteel Caib, Arbed, Usinor en Sitrans samen.