(https://digitalshop.be/17813-large_default/b-models-diesel-5114-ac-digitaal-nmbs.jpg)
(https://www.modeltrein-paradise.be/shop/images/vb_3603_01.jpg)
Eerste locs zouden volgende week uitgeleverd worden van dit nummer
Prachtig model
Ziet er inderdaad heel mooi en netjes afgewerkt uit. Ik zou graag een hebben in de toekomst als bv. de 5166 er komt.
Als ik 1 puntje van 'kritiek' mag leveren, ik ben niet zeker of de 'knal' gele nummers op het model kloppen t.o.v de grootbedrijf loc? Die zijn volgens mij eerder chamois.
Mijn complimenten aan VB!
Zie geen foto van een model, alleen van de 1/1 loc ???
Citaat van: SuSke op 08 januari 2024, 13:32:03 PMZie geen foto van een model, alleen van de 1/1 loc ???
Idem. Wat wel meer gebeurt bij foto's van Facebook en consoorten (tegengehouden door de firewall van het werk).
ACFI.
Wat betreft de kleur van de cijfers : de eerdere types hadden gele belettering, de latere types chamois beletttering.
Zo zijn ze ook toegepast bij VB.
http://vanbiervliet.com/Diesel-51.pdf
De foto blijkt niet door te komen via de link op de VB website
Citaat van: RUNE op 08 januari 2024, 14:25:41 PMWat betreft de kleur van de cijfers : de eerdere types hadden gele belettering, de latere types chamois beletttering.
Zo zijn ze ook toegepast bij VB.
http://vanbiervliet.com/Diesel-51.pdf
Op het werkelijk model van de 5114 lijkt het eerder geen chamois maar geel, op de folder van de 5114 staat dan wel weer chamois bij dat model. Kan natuurlijk aan de belichting liggen of een protomodel.
http://www.vanbiervliet.com/index_htm_files/7233.jpg
Op de foto van het model van de 5114 op de website van Van Biervliet valt me ook iets anders op...
De 5114 was een van die 51ers die aan één zijde de zogenaamde 'rokken' om de buffers had. Die mis ik op dit model! :-[
De echte 5114 had de normale buffers zonder 'rokken' aan de zijde van de ronde ventilatoren op het dak. De andere frontzijde, die we zien op de foto van het model, hoort de 'rokken' te hebben...
Eerder toonde Van Biervliet ongespoten handmonsters van een model met enkele koplampen maar wel met die 'rokken'... ???
Citaat van: Brossel op 08 januari 2024, 15:47:55 PMOp de foto van het model van de 5114 op de website van Van Biervliet valt me ook iets anders op...
De 5114 was een van die 51ers die aan één zijde de zogenaamde 'rokken' om de buffers had. Die mis ik op dit model! :-[
De echte 5114 had de normale buffers zonder 'rokken' aan de zijde van de ronde ventilatoren op het dak. De andere frontzijde, die we zien op de foto van het model, hoort de 'rokken' te hebben...
Eerder toonde Van Biervliet ongespoten handmonsters van een model met enkele koplampen maar wel met die 'rokken'... ???
(https://live.staticflickr.com/7890/47277253451_833332ec59_z.jpg)
Ik vrees dat ge uw rokken ergens anders zult moeten zoeken, t'zijn gelukkig solden ;D
Voor zover ik het begreep zijn er zoveel detailverschillen (dak en front) dat er ergens een keuze gemaakt moest worden.
Zo zullen alle configuraties van twee tot vijf lichten die voorkwamen mogelijk zijn, alsook de verschillende daken en natuurlijk chassis met of zonder rokken
Er is geen aparte mal gemaakt voor de drie exemplaren die aan de ene kant rokken en aan de andere kant niet hadden.
Het was dus ofwel zo, ofwel geen groene loc met gele deuren (en ook geen afwijkend gele 5128)
Ik ben ook benieuwd naar de sound van deze lok.
Is het geen idee om 2-in 1 buffers te ontwikkelen met rokken? Die gewoon mooi aansluiten tegen het chassis wanneer men de buffer vervangt? ;)
Ik denk maar wat voor de mensen die zich kunnen storen aan het ontbreken er van.
Ben benieuwd naar de andere nummertjes, heel mooie loc voor deze prijs.
(https://www.modeltrein-paradise.be/shop/images/vb_3603_04.jpg)
(https://www.modeltrein-paradise.be/shop/images/vb_3603_02.jpg)
(https://www.modeltrein-paradise.be/shop/images/vb_3603_03.jpg)
Ziet er op het eerste zicht wel een erg mooie lok uit. Op de neus merk ik wel dat de aflijning tussen de fijne gele lijn en het groen niet erg zuiver afgelijnd is.
Maar ik vrees ook dat de motorisatie dezelfde is als de eerdere Van Biervliet modellen, en dan ben ik overtuigd om dit model niet te kopen, wegens de zeer slechte kwaliteit van de aandrijving. Het breken van de tandwielen op de motor as en aandrijfassen is een oud zeer bij Van Biervliet, en blijkbaar doet men daar geen moeite om hieraan iets te verhelpen.
Dus ik pas! Wacht wel af over een of twee jaar om te zien hoe de kwaliteit van deze lok qua aandrijving zal zijn.
Vind het een prachtig model.
Moest ik Belgisch doen zou ik het direkt kopen, want ondanks de
problemen die er geweest zijn heb ik nog steeds vertrouwen in de
produkten en service van Van Biervliet
Ook andere en soms veel grotere merken hebben soms
hun problemen (en ?? service)
Citaat van: erwin9 op 15 januari 2024, 09:30:37 AMZiet er op het eerste zicht wel een erg mooie lok uit. Op de neus merk ik wel dat de aflijning tussen de fijne gele lijn en het groen niet erg zuiver afgelijnd is.
Maar ik vrees ook dat de motorisatie dezelfde is als de eerdere Van Biervliet modellen, en dan ben ik overtuigd om dit model niet te kopen, wegens de zeer slechte kwaliteit van de aandrijving. Het breken van de tandwielen op de motor as en aandrijfassen is een oud zeer bij Van Biervliet, en blijkbaar doet men daar geen moeite om hieraan iets te verhelpen.
Dus ik pas! Wacht wel af over een of twee jaar om te zien hoe de kwaliteit van deze lok qua aandrijving zal zijn.
Er was toch een oplossing voorzien dacht ik met betere onderdelen?
Daar ben ik (nog) niet van op de hoogte! Ik mag het hopen dat er eindelijk een oplossing komt, want het zou erg jammer zijn dat zo'n mooi model verpest wordt door een ondermaatse aandrijving en materialen.
We wachten af na uitlevering, op de reacties en ervaringen van de kopers. Ik ben benieuwd ;)
Ik wil eerst rijervaringen op langere termijn zien alvorens nog een Van Biervliet te kopen.
Citaat van: erwin9 op 15 januari 2024, 10:45:53 AMDaar ben ik (nog) niet van op de hoogte! Ik mag het hopen dat er eindelijk een oplossing komt, want het zou erg jammer zijn dat zo'n mooi model verpest wordt door een ondermaatse aandrijving en materialen.
We wachten af na uitlevering, op de reacties en ervaringen van de kopers. Ik ben benieuwd ;)
Ik wil eerst rijervaringen op langere termijn zien alvorens nog een Van Biervliet te kopen.
voor de latere HLD55's, op die doel je wss, zijn er idd andere tandwielen beschikbaar. Maar ik zie nog steeds mensen zelf andere oplossingen maken ook. Nu afwachten of die nieuwe tandwielen wel de oplossing zijn.
Er zijn toch geen 500 fabrieken in China die modeltreinen fabriceren.
Ik weet het niet ofwel heeft men voor de goedkoopste kunststof gekozen of de slechte fabriek in China gekozen.
Het model draagt ook mijn interesse weg maar ik heb toch nog reserves voor een model van VB gezien de problemen in het verleden.
Mijn Mehano's zullen de dienst uitmaken (eens ze gedigitaliseerd zijn ??? ::) )
Het zal niks voor mij worden. Ik doe er mijn Mehano's niet voor weg. Die vind ik meer dan goed genoeg.
Voor mij ook niet, want ik bezit 3 prachtige Mehano 51-ers en doe ze ook zeker niet weg.
Citaat van: erwin9 op 15 januari 2024, 09:30:37 AMMaar ik vrees ook dat de motorisatie dezelfde is als de eerdere Van Biervliet modellen, en dan ben ik overtuigd om dit model niet te kopen, wegens de zeer slechte kwaliteit van de aandrijving. Het breken van de tandwielen op de motor as en aandrijfassen is een oud zeer bij Van Biervliet, en blijkbaar doet men daar geen moeite om hieraan iets te verhelpen.
Speelt dat probleem met de aandrijving ook bij de Bolleneuzen van Van Biervliet/B-Models?
mvg,
Gert
Ja, makkelijk natuurlijk als je Mehano modellen hebt. Ga ze nog maar eens zoeken
Citaat van: erwin9 op 15 januari 2024, 09:30:37 AMHet breken van de tandwielen op de motor as en aandrijfassen is een oud zeer bij Van Biervliet, en blijkbaar doet men daar geen moeite om hieraan iets te verhelpen.
Hebben alle modellen daar last van? (ik denk aan het Budd stel)
Als VB er niets aan wil verhelpen dan snap ik niet goed hoe er dan nog mensen iets willen kopen van VB.
Ik denk terug aan de postings die hier in het verleden zijn geplaatst naar aanleiding van het eerste probleem met de aandrijving.
Zijn er dan toen onderdelen ter vervanging geleverd of is er toen een oplossing geboden(vind de originele posting niet terug via de zoek functie)
Het probleem met de tandwielen deed zich voor bij de modellen van de reeks 55.
Vervangassen met tandwielen, van een andere fabrikant, zijn al jaren beschikbaar. Tot nog toe zijn er geen problemen bekend met die nieuwe tandwielen.
Citaat van: doomslu op 16 januari 2024, 12:53:25 PMHet probleem met de tandwielen deed zich voor bij de modellen van de reeks 55.
Vervangassen met tandwielen, van een andere fabrikant, zijn al jaren beschikbaar. Tot nog toe zijn er geen problemen bekend met die nieuwe tandwielen.
Waarom moet de eindgebruiker dat op een ander gaan kopen?
Van Biervliet moet die vervangassen met tandwielen aankopen bij de andere fabrikant en gratis ter beschikking stellen aan de eindgebruiker.
ps. Ik koop ook niets meer van VBV
Die zijn gewoon te verkrijgen bij Van Biervliet, maar ze hebben ze bij een andere fabrikant laten maken, dat was wat ik wou zeggen.
Citaat van: eric op 17 januari 2024, 08:17:36 AMCitaat van: doomslu op 16 januari 2024, 12:53:25 PMHet probleem met de tandwielen deed zich voor bij de modellen van de reeks 55.
Vervangassen met tandwielen, van een andere fabrikant, zijn al jaren beschikbaar. Tot nog toe zijn er geen problemen bekend met die nieuwe tandwielen.
Waarom moet de eindgebruiker dat op een ander gaan kopen?
Van Biervliet moet die vervangassen met tandwielen aankopen bij de andere fabrikant en gratis ter beschikking stellen aan de eindgebruiker.
ps. Ik koop ook niets meer van VBV
Volledig akkoord met Eric! Het kan toch niet zijn dat je een lok koopt en bij een andere fabrikant nog wat moet aankopen om de slechte kwaliteit van de ene op te lossen ??? Gewoon absurd vind ik.
Van Biervliet zou (moet) deze zelf kosteloos ter beschikking stellen!
Bij mij ook tot dan geen Van Biervliet modellen meer!!!
En het is trouwens niet ENKEL bij één model hoor !
Je hebt het hier verkeerd gelezen, VBV heeft nieuwe tandwielen laten maken bij een andere fabrikant van tandwielen.
Dus de nieuwste modellen hebben nu andere tandwielen, en die kan je als set bij VBV bestellen voor uw oude modellen met kapotte tandwielen.
Je moet ze niet bij een andere fabrikant bestellen, VBV levert nu gewoon nieuwe betere wielassen met tandwielen.
Probleem zou dan opgelost moeten zijn.
En ik moet zeggen, ik heb 3 B-models loco's van de nieuwe reeks 55, en ik heb nog geen kapot tandwiel gehad.
Dus ik denk dat het nu allemaal in orde is. Als het goed is, mag het ook gezegd worden hé. :)
Blij hier iemand tegen te komen die kan lezen. ;)
Ik kan wel degelijk lezen, maar ik heb nog nergens gelezen of deze vervangset ook gratis wordt aangeboden, of dat hiervoor moet betaald worden? ;D
Wielsets waren gratis, nieuw bogieontwerp tegen de, m.i. democratische, prijs van 15€ / bogie. Over dit onderwerp is er een thread van 25 pagina's waar zowat elke strekking al meerdere keren aan bod gekomen is. Ik denk ook niet dat het aantal pagina's in een thread gelimiteerd is op dit forum dus er is nog ruimte voor uitbreiding daar ... ;)
Citaat van: doomslu op 16 januari 2024, 12:53:25 PMHet probleem met de tandwielen deed zich voor bij de modellen van de reeks 55.
Vervangassen met tandwielen, van een andere fabrikant, zijn al jaren beschikbaar. Tot nog toe zijn er geen problemen bekend met die nieuwe tandwielen.
interessant, heb je daar een linkje heen Luc ?
Citaat van: patrick smout op 17 januari 2024, 15:07:06 PMWielsets waren gratis, nieuw bogieontwerp tegen de, m.i. democratische, prijs van 15€ / bogie. Over dit onderwerp is er een thread van 25 pagina's waar zowat elke strekking al meerdere keren aan bod gekomen is. Ik denk ook niet dat het aantal pagina's in een thread gelimiteerd is op dit forum dus er is nog ruimte voor uitbreiding daar ... ;)
Wat heeft dit te maken met gebroken tandwielen ??? ;)
Wat heeft dit te maken met de nieuwe reeks 51? ;D
Citaat van: erwin9 op 17 januari 2024, 15:53:49 PMWat heeft dit te maken met gebroken tandwielen ??? ;)
Tandwielen alleen zijn niet te krijgen(te koop), dus volledige set wielassen, of nieuwe bogies met wielassen erbij, deze bogies hebben dacht ik een betere stroomafname dan de oude bogies.
Citaat van: Sicco op 17 januari 2024, 15:55:10 PMWat heeft dit te maken met de nieuwe reeks 51? ;D
Niks ! De reeks 51 zal geen last hebben van gebroken tandwielen, daar heb ik vertrouwen in.
Wat ik niet begrijp is dat er niet één Ingelmunstenaar klaar & duidelijk verklaart, hier op dit MSM-forum, dat één-en-ander totaal nieuw, ànders, beter is qua aandrijving in hun reeks 51-loc. Hoe eenvoudig kan het zijn, marketinggewijs.
(en dan hoeft er niet nogmaals 25 forumpagina's aan besteed te worden ....)
Citaat van: Sicco op 17 januari 2024, 15:55:10 PMWat heeft dit te maken met de nieuwe reeks 51? ;D
Misschien ook eens leren lezen! Zie berichtje #14 :
Ziet er op het eerste zicht wel een erg mooie lok uit. Op de neus merk ik wel dat de aflijning tussen de fijne gele lijn en het groen niet erg zuiver afgelijnd is.
Maar ik vrees ook dat de motorisatie dezelfde is als de eerdere Van Biervliet modellen, en dan ben ik overtuigd om dit model niet te kopen, wegens de zeer slechte kwaliteit van de aandrijving. Het breken van de tandwielen op de motor as en aandrijfassen is een oud zeer bij Van Biervliet, en blijkbaar doet men daar geen moeite om hieraan iets te verhelpen.
Dus ik pas! Wacht wel af over een of twee jaar om te zien hoe de kwaliteit van deze lok qua aandrijving zal zijn.
Citaat van: erwin9 op 17 januari 2024, 16:40:10 PMblablabla....
Ondertussen weten we je mening wel... Je hoeft het echt geen 3x te herhalen.
Dat hoef je niet tegen MIJ te zeggen, er zijn anderen die het blijkbaar niet snappen ;D
Maar toch bedankt dat u het ook nog eens herhaald !
Citaat van: erwin9 op 17 januari 2024, 16:40:10 PMCitaat van: Sicco op 17 januari 2024, 15:55:10 PMWat heeft dit te maken met de nieuwe reeks 51? ;D
Misschien ook eens leren lezen! Zie berichtje #14 :
Je mag je toon iets matigen wat mij betreft, misschien wordt het hier eindelijk eens wat leefbaarder.
Er is al een topic over de technische problemen die geschetst zijn, het is niet nodig dat hier opnieuw te starten en er is geen aanleiding ook maar aan te nemen dat het enige relatie heeft met deze nieuwe loc.
Is dat hier een forum van gatlekkers geworden waar kritische mensen de mond worden gesnoerd ?
Just a question.
[ altijd nieuwsgierig dus even opgezocht: https://www.buroa1.shop/images/fietszadelhoes_HR.jpg (foto Buro A1) ]
Citaat van: rgp op 17 januari 2024, 20:27:04 PMIs dat hier een forum van gatlekkers geworden waar kritische mensen de mond worden gesnoerd ?
Just a question.
Ik denk eerder het tegenovergestelde: een forum van zeurpieten.
Volgens mij is er op dit forum zelden of nooit een bericht verwijderd enkel om een mening, dus de typering 'een forum van gatlikkers waar kritische mensen de mond worden gesnoerd' is tegelijk hilarisch als sneu. Het is tevens in mijn ogen een voorbeeld van het bullebakken waar topics snel in verzeild raken en precies de reden waarom ik en anderen niet meer aangeven dat: doe eens een beetje normaal tegen elkaar. Kan je niet eens je best doen iets wat respectvoller/vriendelijker te formuleren? Ik krijg door dit soort opmerkingen juist de indruk dat de eigen mening belangrijk wordt gevonden, maar die van een ander niet getolereerd wordt.
Dit is een topic over een nieuw Belgisch model wat onmiddellijk verzand in het keer op keer herhalen van hetzelfde wat in andere topics al besproken is, daar ook besproken mag blijven worden en op geen enkele wijze is gecensureerd, en volkomen terecht. Het enige wat door een aantal terecht is gezegd is: waarom hier opnieuw, en telkens hetzelfde herhalen? De wijze waarop daar gereageerd wordt ervaar ik als onbehoorlijk. Het gaat er niet om of je het recht hebt om je stokpaardje eindeloos te herhalen, het gaat erom of het zin heeft. En als jij vind dat je het recht hebt om je mening ergens over te geven, probeer dan ook wat rustiger te reageren als een ander dat ook doet, ook al is dat een mening die je niet deelt.
In mijn geval gaat het trouwens niet eens over welke mening ik heb over het tandwielen-probleem met eerdere producties en hoe dat wel of niet is opgelost. Het gaat mij erom dat de Belgische modelspoorhobby de laatste jaren weer terug dreigt te vallen in de vergetelheid bij de fabrikanten en dat er ook ruimte zou moeten zijn om die paar nieuwe initiatieven te bespreken zónder dat deze telkens weer worden ondergesneeuwd met telkens weer dezelfde negatieve zaken (waarbij ik nogmaals geen oordeel geef over of ze terecht zijn of niet).
In dit geval hebben we eindelijk een model van de 51 dat overtuigt in mijn ogen. Ja natuurlijk is het terecht dat er ook wat zorg is over de techniek na de eerdere ervaringen en mag/moet dat benoemd worden. Ja als er iets niet klopt mag (en moet) dat benoemd worden, daar helpen we alles alleen maar mee om beter te worden. Maar om nu alweer vier pagina's volhardend dezelfde zetten te herhalen en alles wat ook maar enigszins positief is onder te laten sneeuwen en zelfs af te katten, dat is waarvan ik denk dat wel wat gematigder kan.
Sicco, ik ben het volledig met je eens.
Zoals je reeds schrijft: het enige dat men gaat bereiken
is dat producenten belgische nieuwigheden links laten liggen of er zeer
spaarzaam mee zullen omgaan. Ook in Duitsland zijn er bv op forums
telkens negatievelingen waarvan de kommentaar zeer snel verwijdert worden.
Kommentaar mag maar je moet er ook niet mee overdrijven
Sicco, ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Hartelijk dank voor jouw bijdrage.
Om nu terug ON-TOPIC te gaan: wie heeft er al een exemplaar van dit model in handen gehad?
Ik ben benieuwd naar de eerste bevindingen.
Sicco, Luc,
Indien VBV DUIDELIJK had gecommuniceerd dat er nieuwe tandwielen waren en hoe die bekomen konden worden, was er NOOIT dit item en deze meningen geweest.
Peter,
Ik heb liever GEEN Belgische modellen, dan modellen waar de kans reeel is dat ze enkel geschikt zijn om in de vitrine te staan.
Roland
Citaat van: doomslu op 18 januari 2024, 14:59:42 PMOm nu terug ON-TOPIC te gaan: wie heeft er al een exemplaar van dit (nieuwe) model in handen gehad?
Luc Dooms, forum-administrator
Nog maar net een Budd gekocht. Ik wou volgende maand de 51 kopen met sound, maar is al niet meer op stock.
Ik heb hem zelf nog niet gekocht. Maar al wel kunnen aanschouwen op de club bij ons. Sound klinkt zeer mooi (Of deze ook correct is, weet ik niet. Want ik zat nog in de pamper toen ze rond reden) :P
De trekkracht zit ook heel goed. We hebben er een treintje achtergehangen van zo'n 9 meter, in totaal 200 assen. Dit gebeurde zonder enige probleem.
Of deze nummer variant uiterlijk correct is weet ik niet. Daar ik te weinig van dit type loc ken.
Ik ben alvast aan het overwegen eentje te nemen in het geel.
*Detail voor de puristen: Geen verende buffers en opengaande deuren op dit model.
Ik wacht vol ongeduld op mijn gele TP IV met sound.
Zal misschien nog wel even duren, maar ik heb tijd! :)
En ik op de groene van Monceau :)
Hier de 5166 museumloc
Citaat van: the_gold op 25 januari 2024, 07:40:06 AMHier de 5166 museumloc
Wat is er eigenlijk mis met die van Mehano? Ik heb er één en die werkt nog perfect hoor. Ook het geluid is prima voor mij.
Ik zie niet meteen waar Van Biervliet nog kan upgraden. Als ik de reacties her en der bekijk, dan kan hun model perfect naast die van Mehano staan. Je zal alleen wat harder moeten zoeken naar een model van de 5166 van Mehano.
Er zijn nog altijd de versies die niet uitgeleverd zijn zoals tijdperk III en de liefhebbers die geen Mehano 51 hebben.
ACFI
Goedemorgen!
Ik heb de gele versie al een tijdje in bestelling. Tijdens een winkelbezoek zag ik de groene versie voor het eerst in de vitrine staan. Ik was meteen overtuigd en heb de loc meegebracht.
Het is een prachtig model dat zeker en vast gezien mag worden.
Mooie details en de gedetailleerde onderdelen zijn allemaal mooi gemonteerd zoals het hoort.
De kleur en lijnen zijn heel fijn aangebracht.
Ik heb de loc zien rijden en ook daar zeer tevreden over.
Van mij mogen de andere versies er snel aankomen.
Ik kijk er naar uit om het verslag te lezen in Modelspoormagazine.
Groeten, Davy
Citaat van: Davy op 28 januari 2024, 09:57:05 AM......
Ik kijk er naar uit om het verslag te lezen in Modelspoormagazine.
......
Nog even wachten tot het maart-nummer heb ik vernomen uit goede bron
Peter, heb je mijn PB gelezen ?