Tijd om een nieuw project voor te stellen van Jan en mij.
Het zal terug een baan in schaal Z worden. Als thema hebben we de Vlaamse Ardennen gekozen in de omgeving van het Muziekbos. Ook het station van Ronse zal een plaatsje krijgen op deze baan. Het plan is zo goed als klaar. Het zal zoals "Booischot Statie", een mengeling worden van wat er op de markt beschikbaar is en zelfbouw.
Intussen is Jan gestart met de bouw van de segmenten. De baan bestaat in het totaal uit 6 segmenten waarvan er 5 zullen zichtbaar zijn. De bedoeling is dat de baan eenvoudig kan afgebroken en opgebouwd worden zonder al teveel schroeven.
De bouw van de segmenten:
(https://live.staticflickr.com/65535/53125946882_ca43de9f59_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53126750404_d4e411a35f_b.jpg)
De onderbouw:
(https://live.staticflickr.com/65535/53126750489_689a144caf_b.jpg)[/url]
(https://live.staticflickr.com/65535/53125946952_167d9ea47b_b.jpg)[/url]
(https://live.staticflickr.com/65535/53126945270_200c3d5dd6_b.jpg)[/url]
En de volledige opbouw nog zonder de frieslijst.
(https://live.staticflickr.com/65535/53127024873_190aa1f546_b.jpg)[/url]
Zit de tunnel van Louise-Marie ook in het plan?
Mooi project. Prachtige landelijke omgeving met een zeer typische (hoeve)stijl.
Er was (is) een club in Wervik die deze baan ooit als thema had gekozen. Maar hun project was in schaal N.
Wat het materiaal betreft ga je toch vooral aan zelfbouw moeten denken. Maar met eenvoudig overschilderen van bestaande modellen kan je al veel bereiken. Het accent ligt immers op 'de trein in een landschap' en daarvoor is schaal Z uitermate geschikt. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik kijk uit naar het station van Ronse in schaal Z!
Intussen wordt er bekeken wat er zelfbouw wordt en welke kits er kunnen gebruikt worden of aangepast worden.
Na een tip van een forum lid op de tentoonstelling van MSKK, heb ik een Franse producent kunnen overtuigen om een brug te verschalen naar schaal Z.
https://cites-miniatures.com/produit/pont-routier-bow-string-echelle-z/ (https://cites-miniatures.com/produit/pont-routier-bow-string-echelle-z/)
Deze brug zal worden aangepast om te dienen als Brug over stationssporen in Ronse (https://www.google.com/maps/@50.7412044,3.5975607,3a,75y,163.53h,94.11t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPbIxOoQT1ipK1f9FlpmrhQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DPbIxOoQT1ipK1f9FlpmrhQ%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D82.31999%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu).
Het station van Ronse zal ook goed komen. Dit heb ik gevonden op:
https://www.mbz-modellbahnzubehoer.de/shop/Bahnhof%20%22Ronse%22 (https://www.mbz-modellbahnzubehoer.de/shop/Bahnhof%20%22Ronse%22)
Intussen weer een stukje verder.
Dit wordt de kant waar het station van Ronse komt:
(https://live.staticflickr.com/65535/53305279928_125211cd5e_b.jpg)
Dit is dan de kant van het Muziekbos:
(https://live.staticflickr.com/65535/53305033841_ca45d3c2ec_b.jpg)
Al deftige opbouw van de bakken. Laten jullie de "poten" zo of zetten jullie die ook nog vast aan elkaar
ergens onderaan?
Ik moet namelijk ook iets bedenken voor mijn modules in wording (1/43) maar ben heel terughoudend ivm de
opbouw van de onderstellen... altijd schrik dat het niet sterk genoeg zal zijn en zal omvallen en....
jaja... altijd alles sterk als een kasteel willen he.
We gaan de poten zo laten.
Ik zie dat de poten in paren gekoppeld zijn met dwarslatten. En dat ook nog in twee richtingen. Lijkt me stabiel genoeg. In geval van twijfel zou je nog enkele paren kunnen voorzien van een diagonale lat.
Citaat van: Paulogic op 02 november 2023, 19:11:10 PMAl deftige opbouw van de bakken. Laten jullie de "poten" zo of zetten jullie die ook nog vast aan elkaar
ergens onderaan?
Ik moet namelijk ook iets bedenken voor mijn modules in wording (1/43) maar ben heel terughoudend ivm de
opbouw van de onderstellen... altijd schrik dat het niet sterk genoeg zal zijn en zal omvallen en....
jaja... altijd alles sterk als een kasteel willen he.
Nou das wel n punt natuurlijk: wat wil je dat de baan moet kunnen hebben? Moet zeggen dat ik heel wat dubieuze pootconstructies gezien heb maar toch eigenlijk nooit een baan heb zien omvallen tijdens een show.
De modulebaan lijkt al af en jullie moeten eigenlijk nog beginnen. Is dat geen vreemde werkwijze want nu kun je heel moeilijk werken door de beperkte ruimte. Zo lijkt het toch want veel hoogteverschil is er niet tussen front en fries, of zie ik dat verkeerd?
De z.g. viewport is inderdaad erg laag. Hopelijk is de bovenkant afneembaar.
Het ultieme op het gebied van poten heb ik gezien bij de tentoonstellingsbaan Graafstroom van Vincent de Bode. De poten zijn latjes van 1 bij 1 centimeter. Maar door voldoende diagonalen is het geheel toch stevig.
Even een kleine toelichting.
Onze baan "Muziekbos" is een modulebaan van zes bakken van 30 x 75 cm, waarvan 375 cm in een U-vorm het zichtbaar deel zal worden.
De hemel (bovenkant) is een hangende constructie die volledig afneembaar is.
Momenteel staan we al een stapje verder en is er al een deel verwijderd tussen het front en de fries (het landschap wordt stilaan gevormd), zoals je in de toekomst zult zien zal er veel meer plaats zijn tussen het front en de hemel. Nog even geduld voor de volgende foto's.
Wat betreft de poten, door deze opstelling creëren we zeer stabiel blok en mag er al eens tegen geduwd worden maar dit is natuurlijk niet te bedoeling. De poten zijn onderaan ook voorzien van verstelbare pootjes die eventueel oneffenheden kunnen opvangen.
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2023, 12:54:00 PMDe z.g. viewport is inderdaad erg laag. Hopelijk is de bovenkant afneembaar.
Het ultieme op het gebied van poten heb ik gezien bij de tentoonstellingsbaan Graafstroom van Vincent de Bode. De poten zijn latjes van 1 bij 1 centimeter. Maar door voldoende diagonalen is het geheel toch stevig.
Die wordt zelfs opgezet met een heuse handleiding. Heb Vincent en z'n team vorig jaar bezig gezien op onze tentoonstelling - efficiënt en beperkt plaatsgebruik.
Omdat de hartafstand in schaal Z nogal ruim is tussen de verschillende boogstralen (195mm en 220mm), heeft dit rechtstreekse impact op de wissels als je de Maerklin geometrie volgt. Deze zijn zodanig gemaakt door Maerklin dat er tussen twee sporen ook 2,5cm is als je de standaard geometrie gebruikt van de wissels. De meeste fabriekanten hebben Maerklin hierin gevolgd. (Wel niet allemaal)
Vorig weekend heb ik een wissel aangepast zodat de hartafstand +/-2,0cm wordt:
(https://live.staticflickr.com/65535/53357978404_364a18600b_b.jpg)
Op deze foto kan je zien het verschil zien:
(https://live.staticflickr.com/65535/53357684826_34bdb764e2_b.jpg)
en een detail opname:
(https://live.staticflickr.com/65535/53357866713_11893f1c7a_b.jpg)
Hopelijk geeft dit een betere indruk in het toekomstige station van Ronse.
Hou je er rekening mee dat rijtuigen in bogen overhangen? Misschien is de hartafstand van 25 mm gekozen om te voorkomen dat rijtuigen elkaar raken. Of ga je ruimere bogen toepassen?
Citaat van: Klaas Zondervan op 26 november 2023, 21:19:14 PMHou je er rekening mee dat rijtuigen in bogen overhangen? Misschien is de hartafstand van 25 mm gekozen om te voorkomen dat rijtuigen elkaar raken. Of ga je ruimere bogen toepassen?
Dat zal geen probleem zijn. Het is een enkelsporige lijn en we werken met ruime bogen ook in het station.
Oja, ik had kunnen weten dat die lijn enkelsporig is. Enkele keren helemaal langsgefietst van Eeklo tot Ronse.
Dat laatste gedeelte met de fiets (van Oudenaarde tot Louise-Marie) moet dan wel heel lastig zijn geweest. Daarna lekker bergaf.
Daar zit inderdaad een klimmetje in. Maar ik kan me niet heugen dat ik daar veel moeite mee had.
Het is al weer een tijdje geleden dat er een update geplaatst is. Dit will niet zeggen dat er niet aan de baan gewerkt wordt. Het gaat echter nogal traag vooruit.
Een paar maanden geleden zijn we begonnen met het leggen van kurkstroken waar de sporen zullen op geplaatst worden. De kurk wordt vastgelijmd met boekbinderslijm.
Hier zal het toekomstig station van Ronse komen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53918568323_c4cc371127_b.jpg)
Als we het station richting Oudenaarde verlaten, komen we met een wijde bocht door het muziekbos om helemaal op het einde te verdwijnen in de tunnel van Louise-Marie:
(https://live.staticflickr.com/65535/53917429557_1e9ba8ae47_b.jpg)
Zicht van aan de tunnel richting Muziekbos:
(https://live.staticflickr.com/65535/53918568363_f1cc783cdb_b.jpg)
Het onzichtbare gedeelte. Links rijdt de trein de tunnel uit, rechts ligt het station van Ronse:
(https://live.staticflickr.com/65535/53918766135_5ed16193cf_b.jpg)
Intussen zijn er 2 bruggen geplaatst.
De eerste brug licht over de Hermes Van Wynghenestraat (link) (https://www.google.com/maps/@50.7438294,3.6082151,3a,75y,335.84h,89.63t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPL3haG7PWj-alyM6xeq0xw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D0.36643835186458773%26panoid%3DPL3haG7PWj-alyM6xeq0xw%26yaw%3D335.83773641657416!7i16384!8i8192?authuser=0&coh=205410&entry=ttu) net buiten het station van Ronse:
(https://live.staticflickr.com/65535/53918754275_86034c2b89_b.jpg)
De tweede brug ligt over de Savooistraat (link) (https://www.google.com/maps/@50.7648162,3.6270909,3a,34.2y,216.96h,83.38t/data=!3m7!1e1!3m5!1st5daC6K8C8PsAc2BWeMQIA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D6.618534369442401%26panoid%3Dt5daC6K8C8PsAc2BWeMQIA%26yaw%3D216.96374048934314!7i13312!8i6656?authuser=0&coh=205410&entry=ttu).
(https://live.staticflickr.com/65535/53918309101_9f61548c4d_b.jpg)
Mooi dat er weer wat vordering te zien is. Ben twee weken geleden nog in Ronse geweest.
Ik zag daar dat de bruggen over de Hermes Van Wynghenestraat en de Elzelestraat nu vervangen zijn door beton. Over die bruggen ligt ook een fietspad naast het spoor. Dat heb ik bij vroegere bezoeken nooit opgemerkt. Of was dat er toen nog niet?
CiteerIk zag daar dat de bruggen over de Hermes Van Wynghenestraat en de Elzelestraat nu vervangen zijn door beton.
Als je in mijn vorige post op de link klikt, zie je op streetview voorlopig de oude brug nog.
Heb ik gezien. Heb zelf ook foto's gemaakt van de oude en de nieuwe situatie.