Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => (Modelspoor) Babbelhoek => Topic gestart door: Michael op 06 maart 2023, 12:22:23 PM

Titel: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Michael op 06 maart 2023, 12:22:23 PM
Gezien wat in het draadje staat van MSM 233 vraag ik me het volgende af.
Mag het wel of niet, ik bezoek een tentoonstelling en fotografeer daar enkel tentoongestelde banen, zonder de eigenaars van deze banen wat te vragen, ik plaats bij thuiskomst de foto's in een google album en zet dit album openbaar.

Mag dit of mag dit niet?
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: evan op 06 maart 2023, 12:43:31 PM
Het antwoord is vrij eenvoudig:

Als je er geld mee verdient, mag het zeker niet zonder schriftelijke afspraken van de bouwer.
Als je de foto's publiceert zonder verdienste, vraag je toch best toestemming en vermeld je op zijn minst de naam van de bouwer.

Tenzij dat de bouwer reeds 70 jaar overleden is dan vervallen deze rechten.

Dus neem je een portret van jezelf met de Eiffeltoren en je verkoopt die dan kan het geen kwaad want de ontwerper is er al even niet meer, maar als die foto s'avonds genomen is met de artistieke verlichting aan dan mag het niet want die verlichting is een recent werk van een andere creator.

Ik heb er recent opleiding over auteursrecht en naburige rechten gevolgd en vandaar de kennis over de materie ;)



Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 maart 2023, 12:58:33 PM
Als je foto's openbaar publiceert zonder winstoogmerk, dan lijkt me er geen probleem te zijn.
Bij een tentoonstelling staat soms in de voorwaarden voor deelnemers dat ze moeten toestaan dat er foto's gemaakt worden en dat die gepubliceerd worden.

Op tentoonstellingen wordt volop gefotografeerd en die foto's verschijnen dan ook vaak op flickr en sociale media. De meeste exposanten hebben daar geen moeite mee, vinden het zelfs wel mooi.
En de exposant die er wel moeite mee heeft, die moet maar niet op een tentoonstelling gaan staan.
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Martin Welberg op 06 maart 2023, 14:27:40 PM
CiteerAls je de foto's publiceert zonder verdienste, vraag je toch best toestemming en vermeld je op zijn minst de naam van de bouwer.

Is het niet zo dat je op het moment dat je de foto's zelf maakt je ook het beeldrecht bezit?
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: evan op 06 maart 2023, 14:45:32 PM
Citaat van: Martin Welberg op 06 maart 2023, 14:27:40 PM
CiteerAls je de foto's publiceert zonder verdienste, vraag je toch best toestemming en vermeld je op zijn minst de naam van de bouwer.

Is het niet zo dat je op het moment dat je de foto's zelf maakt je ook het beeldrecht bezit?

de Foto is jouw eigendom, maar de inhoud behoort toe aan de uitvoerder van de creatie en deze is auteursrechtelijk beschermd.   Dus wil je de foto gebruiken voor een publicatie betaald of niet...  eerst toelating vragen.   De uitvoerder kan deze dan gratis toestaan en dan is de kous af.  Of hij kan zijn rechten ook aan jou verkopen als dat nodig geacht wordt.   


Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: PeterVG op 07 maart 2023, 08:23:33 AM
Even melden dat ikzelf geen vergoeding meer vraag voor bijdrages aan MSM. Dit om het voortbestaan van het blad meer kansen te geven. Dat is trouwens al enkele maanden zo.
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Koen op 07 maart 2023, 09:43:12 AM
Ik ben van mening dat je toch een zekere fierheid mag hebben als ze iets van je publiceren. Moet je daar geld voor vragen, ik denk het niet (maar dat is mijn mening/ideologie).
Dat ze foto's publiceren zonder het te vragen, is bedenkelijk. Even een mailtje sturen om het te vragen, kost geen moeite en bespaart een hoop frustraties langs beide kanten.
Naar mijn mening moeten we toch zoveel mogelijk ons lijfblad behartigen en ondersteunen.
We mogen blij zijn dat we nog een Vlaams tijdschrift hebben. Vele tijdschriften verdwijnen van de markt door de huidige digitalisering.
Waarop wachten we nog? Zorg voor leesvoer en geef het door aan de redactie van Modelspoormagazine.
Wees fier wanneer er iets van je gepubliceerd wordt! Dit geeft veel meer dan de vergoeding die je ervoor krijgt.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Herwig op 07 maart 2023, 09:59:18 AM
   
aan Koen V. en Peter VG  :          :D

   - - - - - - - -
   
   > >   https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34082.msg503910.html#msg503910          vanwege Luc
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: evan op 07 maart 2023, 10:13:13 AM
In dit draadje gaat het niet over MSM, maar de regelgeving omtrent het verspreiden en publiceren van foto's zonder toestemming eender waar.

;)
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 maart 2023, 14:30:05 PM
Citaat van: evan op 07 maart 2023, 10:13:13 AM
In dit draadje gaat het niet over MSM, maar de regelgeving omtrent het verspreiden en publiceren van foto's zonder toestemming eender waar.

;)
zoals zo vaak blijkt een geschreven woord al een bron van discussie op te leveren, laat staan een (af)gespoken afspraak/(hoe je/wanneer je het )vraag(t)? Misschien moet men maar voor men iets doet op papier gaan zetten en dan hoeven zo'n discussies niet....
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 maart 2023, 14:49:33 PM
Citaat van: evan op 07 maart 2023, 10:13:13 AM
In dit draadje gaat het niet over MSM, maar de regelgeving omtrent het verspreiden en publiceren van foto's zonder toestemming eender waar.
Zoals ik eerder schreef, als je foto's maakt op een tentoonstelling en je plaatst die zonder winstoogmerk op een forum of een fotosite, dan lijkt me dat geen enkel probleem. Als dat niet mag, dan moeten de foto's die hier vandaag zijn geplaatst over Model Train Luxembourg ook maar schielijk worden verwijderd.
Maar blijkbaar mag dat, want het wordt veelvuldig gedaan en ik heb daar nog nooit een klacht over gelezen.
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: evan op 07 maart 2023, 14:57:19 PM
Klaas,

Er wordt niet over geklaagd omdat veelal "het sop de kool niet waard is" op gebied van modelspoor en velen zien het als publiciteit, maar er is nog steeds het wettelijke kader.   Dus foto's plaatsen van een show zonder het vermelden van de bouwer mag niet, maar "who cares" denken we ... toch?

Dus beleefd de toelating vragen en de bron vermelden is al een hele weg in de goede richting.   
En als het echt wettelijk moet zijn is het een SCHRIFTELIJKE toelating dat je afstand doet van de rechten.

Maar weet je...   Ik ga nu terug over naar modelbouw modus  ;)
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Ronald op 07 maart 2023, 15:01:03 PM
Heb je goed, is veel leuker :)
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: doomslu op 07 maart 2023, 15:02:34 PM
Fijn zo!  ;)
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Martin Welberg op 07 maart 2023, 15:47:46 PM
https://www.charlotteslaw.nl/mag-ik-alles-zomaar-fotograferen/ maakt misschien wat duidelijk.
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Herwig op 07 maart 2023, 16:15:02 PM
    Waarbij dan meteen de vraag opborrelt:
 
    geldt voorgaande als Europese wetgeving ?  Een Nederlandse, Federaal Belgische, een Vlaams Gewest-richtlijn, enz.. ?

    In uitbreiding:  een Nederlandse baan ("creatie") + op een Franse tentoonstelling + een Brusselse fotograaf + een Vlaamse uitgeverij  ?
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: ronaldk op 07 maart 2023, 16:18:26 PM
Citaat van: Martin Welberg op 07 maart 2023, 15:47:46 PM
https://www.charlotteslaw.nl/mag-ik-alles-zomaar-fotograferen/ maakt misschien wat duidelijk.

Nu is dit volgens de Nederlandse wet. Nu is MSM een Belgische website en blad. Dus wat zegt de Belgische wet er over? Is die ongeveer hetzelfde? Of is dat net iets anders?
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: renstimpie op 07 maart 2023, 16:21:12 PM
Ik heb een opleiding gevolgd via mediawijs.be  Hieronder ook nog een link naar hun dossier.  Voor diegene die het willen lezen.

https://www.mediawijs.be/nl/dossiers/auteursrechten (https://www.mediawijs.be/nl/dossiers/auteursrechten)
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Herwig op 07 maart 2023, 16:22:50 PM
    https://www.vlaamsenieuwsmedia.be/het-belgisch-uitgeversrecht-is-een-feit/                                                                   Federaal Belgisch


    https://economie.fgov.be/nl/themas/intellectuele-eigendom/intellectuele-eigendomsrechten/auteursrecht-en-naburige/auteursrechten                               
                                                                                                                                                                                       FOD Economie (Fed. Belgisch)

    https://www.vlaanderen.be/auteursrecht                                                                                                                        Vlaanderen.be
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Alan On Track op 07 maart 2023, 16:38:27 PM
Er is het wettelijke kader enerzijds, en anderzijds de bouwer die zelf beslist hoe streng deze hieraan tilt. Respect voor elkaars werk moet centraal staan.

Ik ga er persoonlijk geen probleem van maken wanneer iemand niet eerst vraagt om een foto te nemen en deze op sociale media plaatst, zolang de foto's niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt of men doet alsof het eigen werk is. Ik ga ervan uit dat we allemaal liefhebbers met goede bedoelingen zijn, ik heb geen zin om bordjes met 'verboden te fotograferen zonder toestemming' aan mijn baan te moeten hangen, of toestemmingsformulieren naar elke expo mee te brengen.

Ik vind het anderzijds wel altijd fijner wanneer iemand toestemming vraagt om een foto te mogen nemen van mijn baan, en het daarna online te plaatsen (zoals een aantal dit weekend wel hebben gedaan, waarvoor dank  :))  ), zeker als ze ook nog eens mijn naam erbij vermelden. Dat is in mijn ogen een kwestie van beleefdheid en respect. Ik probeer zelf nooit andermans foto online zetten zonder er de fotograaf bij te zetten, en als het om andermans baantje gaat zet ik dat er ook duidelijk bij.

Ik kan me soms serieus storen aan de mensen die mij straal negeren en dan mijn baan half omver lopen met hun camera's. Of soms zelfs gewoon bezoekers opzij duwen omdat zij een foto willen maken... Maar da's een andere kwestie. 
Vraag het gewoon vriendelijk, dan hebben we een fijne babbel en kan ik je de leukste hoeken tonen van waaruit de baan kan worden gefotografeerd. Ik laat zelfs met plezier de trein stilstaan.  Ik bijt alleen als je van chocolade gemaakt bent  ;) .

De situatie is natuurlijk anders als het om commerciële publicatie gaat. Daar heb ik eerlijk gezegd ook al een negatieve ervaring mee gehad met een tijdschrift bij de noorderburen. Ze vroegen me om foto's en een bouwverslag bij een diorama dat ik had gemaakt. Dat ik er geen auteursrechtelijke vergoeding voor kreeg is één ding, maar dat ze me niet eens lieten weten wanneer het gepubliceerd werd, en ik uiteindelijk achteraf nog het tijdschrift  zelf heb moeten aankopen aan volle prijs vond ik wel vervelend.
Ik bouw niet om er geld uit te halen, en verwacht ook geen gekke vergoedingen voor mijn publicaties in tijdschriften. Maar als iemand geld ontvangt voor het publiceren van mijn werk hoort daar wel correct auteursrecht op betaald te worden vind ik.   
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Herwig op 07 maart 2023, 16:44:33 PM

     is er een verschil tussen een maquette, baan, diorama ("creatie") gebouwd door een begenadigd amateur dan wel een professioneel ? 
     ( architect, prof. modelbouwer ...)
     kwestie van auteursrecht              strikt juridisch dan          niet gewoon 'intermenselijk'   
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: janieburton op 07 maart 2023, 23:13:19 PM
Citaat van: evan op 06 maart 2023, 12:43:31 PM

Ik heb er recent opleiding over auteursrecht en naburige rechten gevolgd en vandaar de kennis over de materie ;)


Hoi Evan,

Mag ik weten waar je die opleiding hebt gevolgd?
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: evan op 07 maart 2023, 23:41:55 PM
Citaat van: janieburton op 07 maart 2023, 23:13:19 PM
Citaat van: evan op 06 maart 2023, 12:43:31 PM

Ik heb er recent opleiding over auteursrecht en naburige rechten gevolgd en vandaar de kennis over de materie ;)


Hoi Evan,

Mag ik weten waar je die opleiding hebt gevolgd?

De opleiding ging uit van: https://www.cultuurloket.be/
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: Herwig op 09 maart 2023, 10:16:18 AM
   aan Evan,

   Kwam in die opleiding ook aan bod het eventuele verschil tussen een  'creatie'  van een hobyist versus pro(f)  ?   Kwestie (auteurs)rechten.

   Je hebt het auteursrecht voor een maker van de  "creatie". 
   Maar evengoed idem voor een fotograaf voor haar/zijn foto's.
   Hoe zit dat dan ?   Juridisch en qua mogelijke inkomsten ?
   Maker & fotograaf kunnen dezelfde zijn, makkelijker.
Titel: Re: foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?
Bericht door: janieburton op 10 maart 2023, 13:08:12 PM
Citaat van: evan op 07 maart 2023, 23:41:55 PM
Citaat van: janieburton op 07 maart 2023, 23:13:19 PM
Citaat van: evan op 06 maart 2023, 12:43:31 PM

Ik heb er recent opleiding over auteursrecht en naburige rechten gevolgd en vandaar de kennis over de materie ;)


Hoi Evan,

Mag ik weten waar je die opleiding hebt gevolgd?

De opleiding ging uit van: https://www.cultuurloket.be/

Hoi Evan,

Bedankt voor de link.

(wou je via pm bedanken maar blijkbaar wordt mijn berichten geblokkeerd)