Een van mijn koppige projecten is om een rijdende versie van de 551 en de 608 te maken.
En hiermee bedoel ik echt helemaal zelf, inclusief de aandrijving.
We hebben het boek, zijn gaan foto's nemen en alle documentatie van het internet geplukt.
Mijn plan is eerst een werkend chassis te bouwen, daarna kan ik me uitleven op de carrosserie en details
Echter, een aandrijving maken is niet zo simpel. Onderdelen vinden is echt lastig, en je weet natuurlijk nooit of je ze daarna nog eens kan vinden.
Ik heb bij Conrad een geschikte motor gevonden, lagers, 2mm as en wat kleine spullen. Voor de wielen gebruik ik standaard Marklin assen.
Eerst het ontwerp in Fusion360, tandwielen en worm zijn ontworpen met een plugin.
(https://live.staticflickr.com/65535/51971573630_dc11127a4a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nbxUbj)fusion551prototype1 (https://flic.kr/p/2nbxUbj) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
wormas en wielen zijn gelagerd.
worm en wormwiel zijn module 1.
primaire overbrenging is module 0.8. Fijner lukt niet om deftig te printen met de PLA printer.
vele uurtjes printen verder
(https://live.staticflickr.com/65535/51971070653_214cdc28d8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nbvjEi)20220329_200336 (https://flic.kr/p/2nbvjEi) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51971564380_a923541cac_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nbxRqQ)20220329_200332 (https://flic.kr/p/2nbxRqQ) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
voor de test gebruik ik een 9V batterij, volgens de berekening zou dat rustig moeten rijden onder de schaal topsnelheid.
(https://live.staticflickr.com/65535/51970999946_8610fcbed4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nbuXDd)20220330_120022 (https://flic.kr/p/2nbuXDd) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
en hier is het dat het mis ging :o :o
Ok, het doet het maar er zijn problemen.
https://youtu.be/RCTrwfzyF0g
(https://youtu.be/RCTrwfzyF0g)
Echt schaalsnelheid kan ik dit niet noemen, meer TGV speed. Het grootste probleem echter is het lawaai, of beter nog *****herrie.
Niet te harden, dit is vooral de primaire overbrenging die een hels kabaal maakt. Om de video lijkt het nog mee te vallen maar in werkelijkheid kan ik het in de kamer niet uithouden.
Waarom weet ik niet. Misschien is het de PLA die te hard is en klatert, of toch de tandwielen die niet goed van vorm zijn?
Terug naar het tekenbord, ik ga nu proberen ergens een O-ring van 1mm dikte te vinden en de primaire aandrijving naar een polies omvormen.
Dit zou hopelijk ook een grotere primaire reductie moeten geven.
Je idee werkt,dat is het belangrijkste.
Vor lagere snelheden zal je,denk ik, toch naar kleinere modules moeten gaan (bijvoorbeeld 0.4 zoals roco,vlot verkrijgbaar in onderdelen)
Citaat van: perk op 30 maart 2022, 15:34:47 PM
Terug naar het tekenbord, ik ga nu proberen ergens een O-ring van 1mm dikte te vinden en de primaire aandrijving naar een polies omvormen.
Dit zou hopelijk ook een grotere primaire reductie moeten geven.
Dat lijkt me geen goed plan. Er is een kleinserie fabrikant geweest die dat ook deed, maar dat pakte niet goed uit.
Je kunt beter zoeken naar bruikbare reservedelen van Roco, zoals Adrie ook al schreef. Het probleem met de hoge snelheid komt voornamelijk door het wormwiel. Dat heeft zo te zien maar 10 tanden en dat is te weinig. Met een kleinere modulus kan dit wormwiel meer tanden krijgen en dat geeft een grotere reductie.
Verder zou ik de niet aangedreven as kantelend maken, dan blijven altijd alle wielen op het spoor bij oneffenheden.
tja, meer tanden op het wormwiel geeft problemen met deze modulus want dan kom die tegen de pukkoo's van de marklin rail.
kleinere modulus is niet printbaar met mijn gerief. Maar misschien met met de resin printer en aangepast resin, allemaal nog mogelijkheden.
Het probleem met reserveonderdelen van grote fabrikanten is dat er amper iets bij staat van specificaties. Je weet eigenlijk niet wat je hebt, en dan ik het niet samen te brengen met andere onderdelen.
Ik heb nog plannen om de niet aangedreven as wat losser te zetten, inderdaad voor contact te houden ten allen tijd.
bijvoorbeeld roco recht tandwiel 86418 asdia 2mm buitendia 7.6mm 17tanden
roco worm 86701asdia 2mm buitendia 5.8mm
steekcirkel berekenen https://www.tandwielen.com/tandwielen-berekenen
Citaat van: perk op 30 maart 2022, 17:32:51 PM
Het probleem met reserveonderdelen van grote fabrikanten is dat er amper iets bij staat van specificaties. Je weet eigenlijk niet wat je hebt, en dan ik het niet samen te brengen met andere onderdelen.
Ik noemde Roco, omdat bij die tandwielen de modulus vrijwel altijd 0,4 is. Als je dat eenmaal weet zijn veel andere maten wel te achterhalen.
Mag ik Of komt er zever van ???
(https://i.postimg.cc/hJsGvrj2/finale.png) (https://postimg.cc/hJsGvrj2)
Dit is mijn versie van de brossel
(https://i.postimg.cc/RJBxydh2/brossel-chassis.png) (https://postimg.cc/RJBxydh2)
De problemen met lawaai zijn hetzelfde en door de kleine wieltjes zeer slecht contact
En dan gebeurt er dit
(https://i.postimg.cc/30T03zM4/Whats-App-Image-2022-03-04-at-14-23-02.jpg) (https://postimg.cc/30T03zM4)
De brossel duikt van de baan af en stort omlaag in een kist met allemaal buizen .
Ik blijf dit volgen hoor maar dit was de enige commentaar die ik kwijt wilde .
Gr Raf
Die van mij was direct drive op de worm met aan elke kant een cardan koppeling .
De enige oplossing om het te voorkomen zijn tandwielen met van die schuine vertandingen .
Citaat van: raf op 30 maart 2022, 19:31:55 PM
Mag ik Of komt er zever van ???
;D
De problemen met lawaai...
Even een opmerking uit het echte leven:
Een versnellingsbak of reductie waarin twee kamwielen van dezelfde grootte op elkaar ingrijpen geeft gegarandeerd lawaai, een soort gejank af.
Als voorbeeld neem legervoertuigen van om en bij de WOII periode, of zelfs M.A.N. vrachtwagens tot voor de jaren 2000, van ver herkenbaar in de lage(shift) versnellingen, alsook bepaalde modellen van Ma/Trix.
;)
Raf,
van mij krijg je geen zever. Ik kan trouwens niet goed om met conflicten, dus wil geen ambras met iemand.
ik heb je onderwerp over de 551 gevolgd, 'k vond dat echt knap getekend en gedaan, spijtig van het ongeval. Je gebruikt echter dat oude chassis en ik wil dat liever niet.
Ik weet dat ik ook een oude marklin railbus zou kunnen kopen en ombouwen, maar een deel van me wil een project dat anderen kunnen nabouwen met courant voorhande onderdelen.
Een beetje een open source project
Ik verwachte ook wel wat lawaai, maar dit is echt erover. Het is niet zozeer een metalig gejank zoals sommige locs hebben, maar meer een geratel.
Zou het komen omdat ik de tandwielen nogal breed heb? Of het materiaal te hard? 'k kan alleen gokken.
Onlangs kwam ik op een oud artikel in MSN waar iemand met rubbertjes van een polshorloge dichting en polies dit opgelost had.
micro-modele gebruikt nu ook tandwielen en vroeger snaar, er zouden problemen met slip kunnen komen las ik.
Maar deze brossels zijn niet zo zwaar, het is niet dat er super veel wagons achter hangen en kracht op de overbrenging komt.
ach ja, ik had trouwens het chassis van Raf bestudeerd (er is er eentje in de club - kapot) en geprobeerd de conische tandwielen in module 0.5 te printen.
Lukte niet echt goed, en volgens mijn berekening ging de snelheid te hoog uitkomen.
Je kunt de herrie verminderen door de volgorde van de aandrijving om te draaien. Dus vanuit de motor eerst de wormoverbrenging en dan de rechte tandwielen. Een wormaandrijving maakt nauwelijks geluid, en de rechte tandwielen draaien dan op een lager toerental wat minder herrie geeft.
Je kunt dan het wormwiel en het kleine tandwiel als 1 stuk printen.
Maar ik denk nog steeds dat modulus 1 voor deze afmetingen te grof is.
Patrick dus ik mag je nog wat helpen ok
Mijn ervaring is dat je de stroom afname niet aan de binnen kant van de wielen mag zetten maar juist aan de bovenkant (met mijn chassis wel te verstaan )
Mijn assen liggen los en kunnen een klein beetje kantelen .
Maar doordat ik aan de binnen kant stroom afnam konden ze ten eerste minder bewegen en ten tweede als ze bewogen verminderde de stroom afname.
Voor een rubber bandje neem een grootste model van marklin antislip bandjes .
De ervaring is dat deze zo goed als niet door slippen .
En kleine poelie (of geen)op de motor en een zo groot mogelijke op de steek as.
En sorry voor ik een opname kon maken van het rijden was het reeds te laat en had ik een puzzel .
Maar wat is er mis aan het originele chassis buiten heu????? alles buiten de vorm
mijn chassis was ook geprint hoor .
Ik heb zelfs in de zijkanten sleuven voorzien om de draden door te laten lopen voor de stroop opnemers en de verlichting .
Eens de kap er op staat zie je dat toch niet meer .
Een esu v4 micro decoder deed de rest en die zat onder een bankje .
gr raf
Citaat van: Klaas Zondervan op 30 maart 2022, 17:10:05 PM
Citaat van: perk op 30 maart 2022, 15:34:47 PM
Terug naar het tekenbord, ik ga nu proberen ergens een O-ring van 1mm dikte te vinden en de primaire aandrijving naar een polies omvormen.
Dit zou hopelijk ook een grotere primaire reductie moeten geven.
Dat lijkt me geen goed plan. Er is een kleinserie fabrikant geweest die dat ook deed, maar dat pakte niet goed uit
Jouef heeft dit gedaan, zie hun hlr80 en andere kleinere locjes.
Ben nu zelf bezig zo'n, in de jaren 70 gebouwde, stomer 53 op jouef chassis aan het verbeteren naar looks. En moet zeggen, op soms waggelend gedrag rijdt dat wel super. (Sterker nog, beter dan m'n Joc 53).
Ik volg de redenering om te starten met een wormwiel op de motor en dan was naar rechte tanden te gaan. Zie ook bij kmb hld60 reeks (genoeg foto's te vinden van eve)
En dat rechte tanden in elkaar lawaai maken, bedenk welk geluid uwe auto maakt in achteruit :D ook de enige rechte tandwielen in uwe bak, al de rest zijn schuinlopende vertandingen (zoals rangeerduivel reeds zei)
Citaat van: Thommy op 31 maart 2022, 06:04:15 AM
En dat rechte tanden in elkaar lawaai maken, bedenk welk geluid uwe auto maakt in achteruit :D ook de enige rechte tandwielen in uwe bak, al de rest zijn schuinlopende vertandingen (zoals rangeerduivel reeds zei)
Die schuine tanden draaien dus maar 1 kant op,je lok gaat voor en achteruit wat doen de schuine tanden dan qua herrie en weerstand voor/door tegengesteld draaien)?
Schuine tandwielen kunnen twee kanten op draaien. Waarom zou dat niet kunnen? Veel locs van Roco hebben ook schuine tandwielen en die kunnen vooruit en achteruit. De tandwielen zijn dan afwisselend rechts en links schuin. Om het onderscheid duidelijk te maken zijn ze afwisselend rood en wit.
De constructie van Dacker, of was het Jocadis?
Jammer genoeg hebben de wielen absoluut geen grip op de rails, wat een nieuwe betekenis geeft aan de term "statisch model"
(https://live.staticflickr.com/65535/51973548255_cfc9d34e79_b.jpg) (https://flic.kr/p/2nbJ2az)551 (https://flic.kr/p/2nbJ2az) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
Patrick,
Waarom worm en wormwiel en geen tandwielen en konische tandwielen ?
Roland
Konische tandwielen heb ik wel eens gezien. Ik dacht bij Jouef. Maar konische tandwielen zijn lastiger goed in te stellen.
Wormoverbrengingen worden bij voorkeur toegepast omdat je dan in 1 stap een grote vertraging krijgt.
Citaat van: Alberke op 31 maart 2022, 12:12:45 PM
De constructie van Dacker, of was het Jocadis?
Jammer genoeg hebben de wielen absoluut geen grip op de rails, wat een nieuwe betekenis geeft aan de term "statisch model"
(https://live.staticflickr.com/65535/51973548255_cfc9d34e79_b.jpg) (https://flic.kr/p/2nbJ2az)551 (https://flic.kr/p/2nbJ2az) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
hm, dat klinkt interessant, alle wielen aangedreven maar komt toch niet goed weg? vermoed eerder dat er tussen motor en 1 van de wormen wat misgaat, waardoor 1 as stil blijft staan.
Het belangrijkste om herrie te verminderen heeft Klaas al genoemd, vermijd sneldraaiende tandwielen, dus worm aan de motor en daarna met tandwielen verder. Al het andere geef ik niet veel kans eerlijk gezegd...
@raf: sterkte. zo'n bak scherven doet pijn.
Mijn bouwset was van de firma Keyser, die ik samen met de Dacker sets voor de eloks reeks 22 en 23 kocht.
Een mogelijke oplossing is de wielen vervangen naar en iets minder glad metaal, maar zeker de overbrenging verbeteren, zoals bv. de kunstof overbrenging vastlijmen op de assen, want die slipt nogal makkelijk door.
Gladde wielen hoeft geen probleem te zijn. Als beide assen meedraaien op de aandrijving, dan komt het ding echt wel van zijn plek. Zeker als hij niks hoeft te trekken.
Ik denk dat Floris het probleem goed benoemt, aan 1 kant slipt de aandrijving.
Schuine tandwielen zijn eigenlijk nooit los van elkaar want de tanden maken steeds een beetje contact
https://www.verspanersforum.nl/wp-content/uploads/2015/12/Set_tandwielen.jpg
Dan krijg je dus dit als worm en tandwiel
https://cpimg.tistatic.com/05687584/b/4/Herringbone-Gears-w410.png
Zelfs dit werkt
Maar ok ik wijk af
Dit is allemaal mooi maar niet te printen met hobby materiaal
Ik had 2 aan gedreven assen bdw .
Gr Raf
PS tandwielen hoeven zelfs niet rond te zijn maar kunnen ook elke andere vorm hebben die je maar kan bedenken
Zomaar een vraag,is het " geratel" verschil tussen rechte en schuine tanden en worm op motoras of 1 na laatste as echt evident,het voertuig zal op de baan niet echt hard rijden. (schatting 45 tot 70 km/uur in het echt)
ja, t verschil tussen wel of geen tandwielen "voor" de worm is echt groot, ook al bij relatief lage snelheden. De motor maakt dan immers al redelijk toeren. Schuine of rechte tandwielen maakt verder niet zo veel uit.
Citaat van: Floris op 31 maart 2022, 18:46:11 PM
ja, t verschil tussen wel of geen tandwielen "voor" de worm is echt groot, ook al bij relatief lage snelheden. De motor maakt dan immers al redelijk toeren. Schuine of rechte tandwielen maakt verder niet zo veel uit.
Shit,moet ik voor een toekomstig project weer opnieuw gaan tekenen. :(
Citaat van: Alberke op 31 maart 2022, 12:12:45 PM
De constructie van Dacker, of was het Jocadis?
Jammer genoeg hebben de wielen absoluut geen grip op de rails, wat een nieuwe betekenis geeft aan de term "statisch model"
(https://live.staticflickr.com/65535/51973548255_cfc9d34e79_b.jpg) (https://flic.kr/p/2nbJ2az)551 (https://flic.kr/p/2nbJ2az) by Hugo Albert (https://www.flickr.com/photos/151601112@N05/), on Flickr
Motortje lijkt idd op het jouef motortje dat hier gebruikt is in de type 53. Maar dan wel 1 zijde maar astap en niet aan beide zijden. (Wss uit een ander type loc)
Echter gebruikte Jouef bij sommige dus pulleykes met een 'riem'. Hier gefixt met een marklin antislipbandje
Citaat van: adrievans op 31 maart 2022, 19:03:02 PM
Citaat van: Floris op 31 maart 2022, 18:46:11 PM
ja, t verschil tussen wel of geen tandwielen "voor" de worm is echt groot, ook al bij relatief lage snelheden. De motor maakt dan immers al redelijk toeren. Schuine of rechte tandwielen maakt verder niet zo veel uit.
Shit,moet ik voor een toekomstig project weer opnieuw gaan tekenen. :(
tis nu even shit, maar op de lange duur ga je dr geen spijt van krijgen.
Ik zou tandwielen niet printen. Zeker niet als je naar modulus 0.4 of zo gaat. Je kan dat allemaal vlot vinden. Een tandwiel heeft een relatief complexe vorm en dat is met een bedoeling. Ook moet je je tandwielen goed op de juiste centermaat zetten.
Een worm geeft een grote vertraging omdat die meestal maar enkelvoudige schroefdraad heeft. Dat is hetzelfde als een tandwiel met 1 tand. Dus een worm en dan een wormwiel met 20 tanden geeft direct een vertraging van 20x. Als je een klein tandwiel van 10 tanden op de motor zet, dan moet je een tandwiel van 200 tanden op de aangedreven as zetten om dezelfde vertraging te hebben.
Ik was vandaag op de baan, dus heb niet kunnen reageren.
Ik heb dit eigenlijk gepost als werk in aanbouw, 'k ben zelfs niet zeker of het ooit gaat lukken maar ik vond het wel eens interessant om de weg, het falen, proberen en niet alleen het eindproduct te delen.
Er is al redelijk wat denkwerk in gegaan. De reden waarom ik eerst een primaire reductie en dan pas de worm heb zijn 3delig.
1) PLA is nu niet het meest sterke materiaal, zo een worm is niet echt efficiënt en kent veel wrijving. Wrijving lukt niet zo super goed met alle laagjes die een beetje als rasp werken. Dus mijn plan was de rotatiesnelheid van de worm laag te houden.
2) Belangrijker is het lange termijn plan. De 551 is een pilootproject voor de 608. De bedoeling is een aandrijving te ontwikkelen die makkelijk kan uitgebreid worden naar 2 of meer aangedreven assen. Door de metalen as van de worm langer te maken, er een 2de worm op te zetten en een wielas met wormgear toe te voegen is het heel makkelijk uit te breiden.
3) Niet te vergeten is er plaatsgebrek. Als je na de wormgear verder wil met tandwielen, moet je direct een 2de tandwiel naast de wormgear hebben (op dezelfde as). Dit omdat zo een -echte- wormgear geen rechte vertanding heeft. Ik weet dat soms dit genegeerd is, en het werkt wellicht wel, maar mijn eerste probeersel gaf aan dat de wrijving (verlies) groot is. 2 tandwielen naast elkaar ging me niet direct lukken, Marklin enzo heeft dit probleem niet want die werken met metalen of sterkere tandwielen die dunner kunnen. Allemaal veel fijner en sterker materiaal dan ik kan maken. Verder gaan met tandwielen naar elke as geeft ook meer assen en lagers, en schipperen om de afstand tussen de wielassen goed te krijgen door de hoek van de tandwielen aan te moeten passen.
Nu nog een aantal andere bedenkingen en probeersels.
Ik heb geprobeerd conische tandwielen te gebruiken, maar de printer laat geen fijne module toe. En dan wordt het gewoon te groot om tussen de wielen weg te krijgen.
Sommige modellen hebben geen primaire overbrenging, direct van motor op worm op de as. Lukt alleen met kleine module tandwielen, dus geen optie hier.
Ik vrees dat je anders een trage motor moet vinden of je mist fijnregeling en schaal snelheid. Zo een brossel ging maar tegen de 50-60km/h
Ik wou dat de motor een groter toerental bereik moest kunnen lopen en zo tegen 50% van de max toerental op een schaalsnelheid van 60 km/h uitkomen. Wel aan het fimpje te zien ben ik daar een beetje naast gegaan. De reductie moet nog sterker.
Een groot nadeel van een primaire overbrenging is dat je de hoogte in moet met de motor, en als gevolg ga ik nooit een echt interieur in de brossel kunnen hebben.
Waarom koop ik niet gewoon een worm en tandwielen? Wel omdat die toch niet zo makkelijk te vinden zijn, en als ik zelf print kan ik dat makkelijker aanpassen aan de beschikbare assen enzo.
Het doel was weeral ook om iets te maken dat iedereen kan namaken zonder in (exotische) winkels dingen te moeten kopen.
Ik GOK er ook op dat binnen korte tijd met de resin printers je dit beter en even sterk zal kunnen maken.
'k vind dat zonder antislip bandjes en met maar 1 aangedreven as dit ding al redelijk goed rond ging (vloog).
Voordat ik de huidige denkpiste met primaire opgeef, ga ik eerst proberen met een poelie.
Vandaag in de winkel een aantal o-ringen gekocht. 50mm opening en 1.5 mm doorsnede rubber. Het lijkt wel iets bruikbaar.
Ik heb het ontwerp aangepast, de lagers zijn nu onderaan het chassis (voor trekbelasting van de snaar) ipv bovenaan (druk van de tandwielen).
Motor is nu modulair ingebouwd, makkelijker te printen en aan te passen. Supports printen met een 0.25 nozzle geeft geen mooie vlakke afwerkingen aan het object erboven. Ik probeer zo veel mogelijk vlak op de plaat te printen.
Morgen eens de printer opzetten en proberen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51973973136_1e8eb56771_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nbLct7)fusion360 poilie 551 (https://flic.kr/p/2nbLct7) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
ah ja, de tandwielen zijn ontworpen met een plugin in Fusion360. Die zouden een goede vorm moeten hebben, zelf dat tekenen is veel te lastig.
Perk aan je tekening te zien heb je nu een overbrenging van 1/3 of 1/4
Ik zou de poelie op de motor as weg laten en er een krimpkousje over zetten voor wat meer wrijving.
En zoals ik je reeds geschreven had gebruik een antislipbandje als riempje .
Het probleem met O ringen is dat ze redelijk hard zijn .
https://www.nedform.com/DOC/NL/Handleiding/NL%20-%20Handleiding%20Shore%20hardheid.pdf
Je zou een shore 00 10 of zo moeten hebben of toch minstens een shore d 30 of 40
Veel harder zou ik niet gaan.
Maar ik zie er naar uit wat het gaat geven .
Gr raf
je hebt gelijk over die hardheid, dat baart me ook wel zorgen. Ik had gehoopt meer soepele 1mm o-ringen te vinden maar die hadden ze niet.
de 1.5mm zien er redelijk ok uit, 2mm zou ik niet aan beginnen.
In de winkel (een echte winkel met techniekers achter de toonbank) klonk mijn bestelling redelijk vertrouwd, die man vertelde me dat ze nog steeds klanten hebben die dit soort o-ring gebruiken in oude cassette spelers enzo.
'k had het niet begrepen van die anti-slip band, maar da's een goed idee . Het zou tegelijk de diameter van de poulie ferm kleiner krijgen dus een veel compactere bouw toelaten.
Marklin gebruikt ook zo een systeem direct op de as bij hun 'speel' modellen.
De poelie reductie is nu exact 1/3, en ik denk eraan om dat nog te vergroten.
Een voordeel van de o-ring en grotere poelies lijkt me wel dat het minder kans heeft om door te slippen. En tegelijk iets minder grotere doorbuiging van de o-ring dus minder last van de hogere hardheid. Wellicht iets meer grip dus, ik zou zelfs de binnenkant van de poelie ruw kunnen printen.
Eigenlijk ben ik hier terug het wiel aan het uitvinden, want ik ben er zeker van dat in de werktuigbouw handboeken dit allemaal al uitgewerkt is.
Iedereen (allee de meeste toch )denken een riem moet rond zijn maar niets is minder waar.
de eerste riemen waren gewoon plat en werden in de landbouw gebruikt om met de stoom tractor zaken aan te drijven .Ook in de industrie steeds vlakke riemen .
Daarna de V riem die meer oppervalk had dus minder door slipte.
Dan kwam de tand riem vooral op motoren in vervanging van de ketting.
Ik stelde voor om een stukje krimpkous over de as te krimpen zodat je een soort van rubber op de motor as kreeg om betere grip te krijgen .
als je dan de poelie die je nu getekend hebt gebruikt krijg je een reductie van pakweg (gokken) 30/1 gaat krijgen (motor 30 toeren de as 1 )
Wat een enorme reductie geeft.
Gewoon proberen het kost haast niets .
gr raf
Citaat van: perk op 31 maart 2022, 22:50:17 PM
Waarom koop ik niet gewoon een worm en tandwielen? Wel omdat die toch niet zo makkelijk te vinden zijn, en als ik zelf print kan ik dat makkelijker aanpassen aan de beschikbare assen enzo.
Het doel was weeral ook om iets te maken dat iedereen kan namaken zonder in (exotische) winkels dingen te moeten kopen.
Als het doel is dat iedereen het moet kunnen namaken, dan ben ik niet mee. Je veronderstelt dan dat iedereen een 3-D printer heeft, en dat is niet zo. Ik zou juist wel uitgaan van commercieel verkrijgbare tandwielen. Dan noem je fabrikant en artikelnummer, dan weet iedereen waar te kopen. En de kwaliteit is beter dan wat je zelf met een 3-D printer kunt maken.
Akkoord dat niet iedereen een 3d printer heeft, echter het hele model is rond het concept van 3d printing opgebouwd.
Raf - 'k had het echt niet door van dat bandje, anders had ik gisteren er een paar meegebracht voor te proberen. Ik was speciaal naar Heverlee gereden voor de sleper en ESU regelaar.
ach ja,
de totale reductie nu is 24.
met een start rpm van 10500 kom je dan op een max snelheid van 75 km/h (schaal).
Ik denk dat het motorje zelfs meer gaat halen.
Patrick
Nog even over de snelheid. In het filmpje voed je de motor met een batterij. Maar in de definitieve uitvoering kun je met PWM werken. Of als het digitaal is, kun je het regelen met de decoderinstellingen.
Reductie van 24 lijkt me goed. Geprinte tandwielen zou ik zelf niet gauw doen, maar tis een interessant experiment natuurlijk. Ze zullen sowieso een stuk ruwer zijn dan goede officiële tandwielen, hoe nauw dat komt hoor je wel aan t verschil tussen een oud locje van piko of lima en een Fleischmann uit dezelfde tijd. In de basis een aardig vergelijkbare aandrijving (geen worm, alles rechte tandwielen M0.5), maar de Fleischmann tandwielen zijn netter gemaakt en daarom een stuk stiller.
wel, gisteren heb ik héél nauwkeurig de omtrek van de snaar gemeten in Fusion, dan de poelies aangepast om netjes een ronde 49.5 mm omloop te hebben.
Ik print net de poelies af en mijnen frank (ja ik ben wat ouder) viel. Ik dacht al in de winkel gisteren van ... da's een grote o-ring voor zo een wagon
Ik heb een blunder geslagen in mijn haast en o-ringen van 50mm gekocht in plaats van de omtrek naar straal te herrekenen. :o :o
Maar ik heb een heeeeele verzameling loomsbandjes van de dochter, die zijn vierkant in profiel en veel soepeler. Wel niet de juiste diameter maar ze rekken.
straks kijken of dat lukt.
Nu print het chassis en de motorsteun voor de volgende uren.
@Klaas
Ik rij met i-Train en alle fijne zaken daarrond. Dus zeker komt er die ESU lokpilot in met PWD sturing.
Maar daarvoor moet ik nog de stroomopname uitwerken en de sleper, dat is voor de volgende stap.
patrick ik ken da probleem .
Juist alles naar het container park gedaan en dan heb je juist van die print die stekker nodig die je nu niet meer hebt .
Je hebt het voordeel met de 3 rail dat je eigenlijk geen zorgen moet maken wat stroom pickup betreft
Zolang er 1 wiel op de rails staat en de sleper op de pukko's gaat de brossel rijden .
Ik zit met deze op 2 rail dus dat geeft enorm problemen .
Daar juist bij een club collega materiaal gaan halen en brengen en die was bezig aan een Piko dacht ik en die heeft een schuifbare railsleper er onder zitten .
Dus die piko pakt voeding van drie kontakten .
Ok niet scale maar het rijdt tenminste wel .
Gr raf
voila ;D
aandrijving nu met poelie en 24 reductie. Let op de flashy loomsband als snaar.
https://youtu.be/aFEwh1PDg2w
Het werkt nog ook, en veel beter dan met de tandwielen. Het geluid is minder, onder het hoofdpijn niveau maar nog steeds erg luid.
Ik denk dat het nu te maken heeft met de laagjes PLA die in de worm tegen elkaar wrijven en ratelen. De wielas staat wellicht ook ietsje te dicht op de worm.
Maar het principe van de aandrijving werkt, ik ga nu toch eens proberen met een resin print van de worm en kijken of het geratel minder is.
En misschien ook gewoon eens eentje kopen om te vergelijken later.
Wat zijn loomsbandjes ?
elastiekjes waar men sierraden mee maakte : https://nl.wikihow.com/Sieraden-van-loombandjes-maken
ik denk een hype van 10 jaar geleden.
Dank u voor uw antwoord
Citaat van: perk op 01 april 2022, 19:34:01 PM
elastiekjes waar men sierraden mee maakte : https://nl.wikihow.com/Sieraden-van-loombandjes-maken
ik denk een hype van 10 jaar geleden.
Die dingen gaan knappen. We hebben er hier ook een resem liggen. Kunnen niet goed tegen zonlicht of warmte.
Beter gewoon setje marklin antislipbandjes
Patrick ooit van een oudere modelbouwer geleerd dat tandwielen NIET strak op elkaarmogen zitten .
Dus hij zei dat er steeds een sigaret vloeike tussen moest kunnen .
Maar dat was dan voor een grotere module maar het is wel waar dat er dus een beetje speling moet zijn .
Zo juist moet de stand van de wielen nu niet zijn tegenvoer de motor en rails.
Nu je filmpke bekijken
Na het filmpke
Proficiat dat rijd een pak beter en ook veel minder geluid .
Ik denk dat je nu meer de rails hoort dan de brossel zelf .
Ik zou dus inderdaad dat loom bandje vervangen door een antislipbandje maar als proef zijn deze zeker te gebruiken .
Ben benieuwd naar je oplossing om de motor weg te werken als je er banken in gaat zetten .
Bij mijn chassis maken de banken mee deel uit van de stevigte van het ding .
gr raf
Ken wel verhalen van mensen die lima-locs stiller kregen door wat schuurmiddel tussen de tandwielen te smeren en de boel dan een tijdje op volle kracht lieten draaien zodat de tandwielen elkaar mooi zouden polijsten en stiller lopen. Of dat werkt bij PLA weet ik niet, maar tis te proberen lijkt me...
Verder inderdaad wat raf zegt, beetje ruimte tussen worm en wormwiel houden. Ik check dat altijd door de worm vast te houden en dan te kijken of er een klein beetje beweging in t wormwiel zit. Hoeft niet veel te wezen, het gaat er maar om dat de boel niet helemaal vastgeklemd zit. Omdat het geprinte tandwielen zijn zou ik dat ook checken bij verschillende standen van t wormwiel, want het kan zijn dat niet alle tanden helemaal gelijk zijn, zegmaar. (al denk ik dat dat wel meevalt, het geluid dat ie maakt is redelijk constant, hoor niet echt een zwaar punt dat overeenkomt met de wielomwentelingen)
Patrick ,
bewondering voor je vasthoudendheid en inventiviteit .
Knap dat je de basis rijdend krijgt .
Ik kijk uit naar de opbouw van het chassis .
Het geluid op het filmpje is minder dan de werkelijkheid, in combinatie met mijn gehoorschade is het nog steeds echt te luid.
Ik ben deze morgen wat antislip bandjes van Marklin gaan halen, en deze middag ga ik eens nadenken over een nieuw ontwerp ermee.
ok, hierbij de volgende versie
(https://live.staticflickr.com/65535/51982037466_0b6637cc73_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nctwHh)20220404_101609 (https://flic.kr/p/2nctwHh) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
dit gebruikt hetzelfde principe als de Marklin beginners (echt kinder) set. Een rubber riem loopt diagonaal tussen een motoras en de wielas.
Dus de worm/wormgear zijn weg en vervangen door 1 riem.
Primair zit er nog steeds een riem in, beide overbreningen gebruiken Marklin antislipbandjes. Die trouwens ferm uitrekken en eigenlijk iets te smal hiervoor zijn.
Ik denkt dat dit meer wrijving geeft dan een worm, en zeker niet zo bedrijfszeker. Ook niet direct iets waar je een sleep van 3 meter mee gaat trekken.
Echter, ik vind minder geluid belangrijker in dit project.
Ik moet dit nog verder uitwerken, de juiste afstanden tussen poelies testen en een beter profiel van de poelie op de wielas (zodat de riem er minder snel afloopt).
Dan ook nameten of met de grotere wrijving ik de motor niet ga doorbranden.
Maar het is redelijk veelbelovend.
https://youtu.be/mDZ46ZNCRs4
In de kamer, hoor je nu gewoon de wielen op de rails. Niets overbrenging, niets geratel van tandwielen.
Ik ga de piste met worm nog verder uitproberen met een resin print.
Wordt hier intresant , ben ik aan het volgen , ben van plan een ar43 te printen , vandaar
grappige oplossing zo! Prima voor zo'n railbusje inderdaad, of de motor de wrijving van de snaren aankan merk je vanzelf, laat m een tijdje rijden en als je de motor daarna nog kunt vastpakken is t goed. Beetje warm is prima, bloedheet en stinkend is foute boel. (ingewikkelder dan dat wordt t niet met treinmotortjes. Meten is eigenlijk niet nodig.)
Een motor mag 75° worden en dat neem je niet meer vast .
Maar dat is zeker meer dan te heet voor in onze treinen .
Mooie oplossing met die riempjes maar ik dacht dat je het worm wiel zou houden .
Ik ben ook terug bezig en ik heb de oorzaak van dat ontsporen gevonden
de wielen van de voorste as stonden te dicht op elkaar en daardoor kon deze dus tussen de rails zakken aan een kant .
Ik zette gisteren het nieuwe chassis op de sporen om te testen en na 20 cm liep het chassis meteen vast dus ????? en toen zag ik dus dat het wiel tussen de rails zat
.
gr raf nu filmpke bekijken
mijn probeersel is ook al een paar keer uit de rails gevlogen, het leek me met het zwaartepunt te maken te hebben. Maar wie weet heb ik ook de wielen te smal gezet.
Ik moet een dezer avonden eens heel goed alles uitmeten en inschatten hoever de poelies uit elkaar moeten komen om die juiste mix van grip tov weerstand te krijgen.
Dat of -slimmer- ik moet een systeem uitdokteren om de snaarkracht te kunnen bijregelen als de bandjes beginnen uit te 'lebberen' (Mechels voor uitrekken)
Ik ben ook aan het denken geweest over jullie opmerkingen van trekkracht en grip op de sporen. Ik merk daar niets van problemen in mijn testen, maar mijn baantje is perfect vlak.
'k ben eraan het denken om beide wielassen aan te drijven en zo ook een deel van de wiel en poelie slip op te heffen. Minder snaarspanning geeft minder weerstand? Maar 2 snaren over de 2 wielassen losjes hebben misschien wel genoeg trekkracht
Hoe belangrijk zou een vliegwiel zijn in deze constructie? Ik zag er geen op de foto's dan Raf. Als het niet nodig is, zou het veel makkelijker maken om de beide assen aan te drijven.
Nou, snaartjes zuigen een vliegwiel zo leeg, dus dat kun je inderdaad achterwege laten. Wat grip betreft, 1 as aandrijven gaat best, maar hou er rekening mee dat dan de andere as zo soepel mogelijk moet lopen en dat de aangedreven as flink meer asdruk moet hebben dan de niet-aangedreven as, anders blijft ie bij langzaam rijden vaak hangen als de niet-aangedreven as in een kuil zakt bij een wissel ofzo.
https://youtu.be/9oJ2i_UO59E
Tot zover ben ik dus reeds gekomen .
Achteraan heb ik de originele wielen zitten en vooraan de gewone fleischemann wielen
Maar het blijft lawaai maken als zot met een worm wiel .
De brossel heeft nu 10 minuten gereden en het contact met de sporen verbeterd iets dus ik denk dat de sleep contacten beginnen in te slijten
Nu opzoek waar die herrie vandaan komt .
Maar ik ben rijd blij dat het begint te rijden .
Het donor chassis is dus een wagon van een fleischemann railbus het gedeelte zonder motor.
Het gaat zoeken worden naar een kleine motor met minder toeren of meer voltage.
Een vliegwiel zat ik ook aan te denken maar of die enig soelaas gaat brengen blijft de vraag.
gr raf
heb je een foto van de aandrijving zoals ie er nu in zit, raf?
dat lawaai klinkt nog erger dan mijn test met de tandwielen. Ik zou het geen minuut uithouden zo.
Het klinkt ook hetzelfde, zo een ratelend stotteren. Misschien zit er speling op de worm?
Je hebt wel een mooi lange baan daar.
(https://i.postimg.cc/DJH3Gd9R/Whats-App-Image-2022-04-05-at-12-23-17.jpg) (https://postimg.cc/DJH3Gd9R)
Dit is het langs onder .
Ik geloof nooit dat de warm zulk lawaai kan maken daar alles in bussen draait .
Ik verdenk meer de motor van dit lawaai .
Dus ik ga hem er terug uit halen (hij zit met tec7 vast)due hij zou gedempt moeten zijn .
en dan eens een opname maken van de motor alleen
En dit is mijn klein baantje (2 rail) de andere ruimte daar heb ik mijn 3 rail baan .
gr raf
PS de motor zoemt gewoon dus het is inderdaad de reductie
De voorste as lijkt met een boutje vast te staan? Of kan dat zwenken?
ivm de motor, ik gebruik ook iets soortgelijks maar merkte dat het anker lichtjes (+/- 1 mm) buiten de platte motorbehuizing komt bij werking.
Je zou het niet zeggen, maar de eerste test had ik ook rammelen hiervan. Daarom dat in mijn ontwerp nu een uitsparing onder de motor zit.
Nou, wat hier weleens stevig herrie kan maken is de overbrenging tussen worm en motor. Je hebt nu een korte worm-as die zelf een eigen leven kan gaan leiden en kan gaan rammelen in zn lagers, verergerd door die overbrenging. Heb daar in t verleden genoeg geklier mee gehad... Je zou de motor tegen de tandwielkast aan kunnen zetten en de worm vast op de motoras, ik vermoed dat t dan een heel stuk minder is. Motor even los testen voor wild geraas kan natuurlijk sowieso geen kwaad, maar ik denk dat dat niet de hoofdoorzaak zal zijn. Wat ook nog te proberen zou zijn is de overbrenging vervangen door een stukje rubber slang, dan kan de boel nog steeds wel rammelen maar in elk geval dempt het rubber de boel enigszins. Ik verwacht er geen wonderen van, maar heb je toevallig de spullen voor t grijpen liggen... je hoeft dan in elk geval niet de motor te verplaatsen.
floris dat was reeds bij de vorige versie geprobeerd met een stukje siliconen slang.
De achterste as is de originele die onder de aanhanger van de rail bus stond.
Het idee dat een grotere diameter een beter contact op de rails zou geven
De voorste as is dus die originele met de tandwiel overbrenging.
En ja het is een kort asje met de worm er op .
Maar het heeft tijd dus we gaan langzaam verder .Ik kan er altijd het chassis van de bus zelf nog onder zetten maar dan zie je de motor
gr raf
een aandrijving voor 1 as met een eenvoudige wormoverbrenging krijg je vast wel voor elkaar hoor. Gewoon simpel houden... wat er niet in zit maakt ook geen herrie, vooral als het snel draait. Als je zo kijkt is er hier best wat te winnen.
Tec7 dempen? Das geen silicone hé das lijm. Heb ik hier 10j terug een spiegel mee aan de muur gekleefd en jaar of 7/8 1 op de WC-deur.
Citaat van: perk op 05 april 2022, 12:36:07 PM
De voorste as lijkt met een boutje vast te staan? Of kan dat zwenken?
ivm de motor, ik gebruik ook iets soortgelijks maar merkte dat het anker lichtjes (+/- 1 mm) buiten de platte motorbehuizing komt bij werking.
Je zou het niet zeggen, maar de eerste test had ik ook rammelen hiervan. Daarom dat in mijn ontwerp nu een uitsparing onder de motor zit.
Uw motortje lijkt me sterk op het motortje dat in m'n Jouefke zit en het anker komt idd iets hoger uit.
Als aandrijfriem kan je er ook van neoprene gebruiken, die kan je bij de tramfabriek vinden.
Ze hebben daar nog leuke dingen om een aandrijving mee te maken.
https://tramfabriek.nl/products.html
ik heb het opnieuw herwerkt, nu met variabele afstand tussen de poelies voor de snaarspanning te kunnen regelen.
Doorvoeren voor verenstaal voor de stroomopname op beide assen, basis voor de sleper.
Alles netjes vastgemaakt met m2 bouten
(https://live.staticflickr.com/65535/51990989435_9519da2e5b_b.jpg) (https://flic.kr/p/2ndgpPz)stroompickup1 (https://flic.kr/p/2ndgpPz) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
daarna lokpilot 5 erin, en van de eerste keer herkent door de CS2.
MAAR .... nu heb ik het probleem dat de sleper juist dat beetje teveel weerstand geeft en het model geraakt amper van zijn plaats.
Ik zie oftewel de snaar slippen (aanspannen lost dat op) oftewel zie ik mooi de aangedreven as draaien als op ijs en lekker doorslippen.
Soms gaat ie verder, maar hangt snel vast op wissels.
Misschien antislip banden steken op 1 as? Die diameter heb ik niet in huis.
gewicht erop leggen helpt iets, maar het blijft knoeien
aanpassen naar 4 wiel aandrijving zou een optie zijn, maar erg veel meer grip zie ik dat niet geven
Patrick vandaag mijn koppeling kapot dus nu vervangen door een rubber stukje darm.
Het ding is dat je twee riemen hebt liggen en dus nog meer wrijving veroorzaakt.
Ik zou een riem gebruiken en die een twist geven naar de wiel as .
Zoals in dat filmpje met die 4 riempjes
Met de rubber koppeling is het lawaai reeds een pak minder .
Morgen een filmpke maken nu is het bijna club tijd .
Zonder kap staad die van mij ook als zot te spinnen hoor .
De brossel heeft echt wel dat gewicht nodig en mijn kap is in wit metaal dus lekker zwaar
gr raf
1 as aandrijven bij drierail gaat m niet worden zonder antislipbandje ben ik bang, je kan om nog een beetje stroomafname over te houden proberen of je t gaat redden met 1 antislipbandje...
Bij 3 rail heb je 4 wielen die op de rails staan en de andere kant is de sleper.
Zo wat is het probleem van stroom/massa afname???.
Bij 2 rail is het moeilijker want je hebt maar 2 stellen aan elke kant en zit er ergens een deuk in een rail dan mag je van geluk spreken dat de brossel er overheen komt.
Je hebt wel iets meer wrijving van de sleper.
gr raf
2 wielen voor massa lijkt me ook voor drierail wel karig hoor... Maar goed, is 1 bandje te weinig voeg je n tweede toe.
Of je gaat voor de fleischemann oplossing en dat is een verschuifbare constructie die tussen de assen zit en extra contact maakt op de rails
Kijken of ik er een foto van vind .
Het is artikel nummer 44 0572
Juist achter de voorste as zie je het systeempje zitten .
Ok minder schaal maar beter dat dan geen goed rijgedrag .
Of je kunt eens kijken of je zo eentje op de kop kunt tikken op een beurs of zo
http://tpetter.free.fr/photos%20musvirt/autorails/photos/autorail%20Wismar%201.jpg
Deze is 3 rail en dan krijg je een idee hoe ze het daar bij marklin gedaan hebben .
Het her uitvinden van het wiel weet je
Gr raf
https://www.lokmuseum.de/showartikel.php?Wg1=&Wg2=&SArt=3212&SBez=34231%20%20Schienenbus%20Wismar%20VT%20133&Seite=34&SID=
2 assen aangedreven en geen bandjes dus.
Ik heb vandaag antispilbandjes op de aangedreven as gezet. Dat was geen succes.
Omdat dit standaard assen zijn, verzinkt het bandje niet en komt de flens niet diep genoeg meer, en als resultaat ontsporingen bij het minste.
De motorsturing is ook niet goed, bij het opstarten is er een piek van rpm en daarna pas vlakt het terug af. Wellicht iets in de regelaar dat ik niet ken.
Ook is de positie van de sleper niet goed, ik denk dat ie zo bij sommige wissels blijft hangen.
Dus in samenvatting, tenzij ik echte loc wielen met uitsparing heb, is een antislipband geen oplossing.
Misschien dat de sleper in het midden en 4 wiel aandrijving nog kans op slagen heeft.
Maar ik begin er een beetje genoeg van te krijgen.
Komaan hé niet opgeven .
Denk je dat het bij mij perfect loopt
https://youtu.be/IR-LslwpRAg
Hier de eerste test met de rubber koppeling en het geluid is een pak stiller.
Ok het brosseltje zoemt nog niet maar het is reeds een pak beter dan voorheen .
Hoe wil je nu iets leren als je geen fouten maakt ???.
Gr Raf
tja, je eigen treinen bouwen is dan ook een kuthobby, weet dr alles van... T gaat wel steeds beter naarmate je meer "misschien ooit bruikbare" teringzooi verzamelt. Maar los van t ontsporen, komt ie wel van zn plek nu?
De motor start op met een soort piekje in de toeren en dat helpt niet, maar eigenlijk komt ie niet echt van zijn plaats tenzij met een beetje hulp.
Ik heb nog wel een aantal ideeën, maar het valt of staat met de grip op de baan.
'k ga zeker nog eens een resin printed worm proberen, dat geeft minder wrijving denk ik dan de rubber bandjes.
Al was het maar om te proberen.
Dat of er moet een joekel van een motor in, en een ton gewicht op de aandrijfas. Da's natuurlijk ook nog een optie.
ach ja Raf, de aandrijving is zo met een twist in de rubber bandjes, zoals in die andere youtube
Vandaag vaar dag geweest
Sorry patrick maar op de tekening kon ik dit niet zien .
gr raf
Koppig dat ik ben, wou ik dit project niet zomaar opgeven.
Ik heb me onlangs op een paar beurzen een aantal zeer oude Marklin 3016 railbussen gekocht.
Dan eentje opengedaan, 50 jaar troep, vet en haren eruit gevist en met een ESU Lokpilot 5 gedigitaliseerd. Met 5 polige motorset 60943.
(https://live.staticflickr.com/65535/53516528427_72b09066e8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2px5cpZ)20240208_230640 (https://flic.kr/p/2px5cpZ) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Dit blijkt er een echt oude te zijn, zonder een veer op de voorste as voor de massa - da's minder. De asbussen zijn ferm uitgesleten en ik heb nogal veel moeten uit elkaar halen om vet en olie te verwijderen. Maar over het algemeen doet ie het terug redelijk. Als het massaprobleem dat zich soms stelt terug komt, kan ik nog altijd een extra pickup maken.
Ja, en het chassis heeft een plastische chirurgie ondergaan, dat is ongeveer 8 mm te lang voor de 551 brossel, dus met de ijzerzaag heb ik er aan beide kanten een stuk afgezaagd. Ik kan niet echt perfect op schaal de kap maken, want de breedte van het 3016 chassis en de invallende deuren van de brossel komen niet overeen. Maar mits wat rekken langs alle kanten denk ik dat het niet zo opvalt. De 3016 assen staat ook ietsje teveel uit elkaar, en de wielen zijn een tik te groot. Echter je kan makkelijk en goedkoop aan deze 3016's komen, dus we doen wat toegevingen aan de realiteit.
Dan een aantal avonden al in Fusion360 zitten prutsen, en ook een dummy chassis met wielen zoals de railbus getekend. Voor makkelijker de kap te kunnen vormen naar het chassis. (en misschien later ook als statisch model)
(https://live.staticflickr.com/65535/53516527157_38c7d4a307_c.jpg) (https://flic.kr/p/2px5c36)Schermafbeelding 2024-02-08 231053 (https://flic.kr/p/2px5c36) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Waar ik echt op gesukkeld heb, is de tapse en tegelijk ronde toeloop van het dak. Maar het is doenbaar momenteel, en met een kleurtje erop ziet het er al mooier uit. Natuurlijk moet er nog wat aan de afmetingen, dikte en deuren gesleuteld worden.
Momenteel twijfel ik over de nodige dikte van de kap, die is 1.5mm nu maar ik vrees dat dit te dik is om de ramen mooi te laten aanpassen.
De bedoeling is in resin te printen, en 1mm resin is nogal bros.
Patrick mooi werk en ik heb voor mijn 3rail brossel juist hetzelfde chassis gebruikt
Ik probeer straks een foto te maken
Ik geloof dat ik het chassis ook dunner geschuurd heb maar dat zien we straks wel op de foto
Ik heb inderdaad ook problemen gehad met die kop van het dak want in 123design liet zich dat ook niet goed vormen
Maar uiteindelijk kwam ik ook uit wat je schreef dat wat schuren de zaak wel goed kreeg
(https://i.postimg.cc/kBj4kSNw/brossel1.jpg) (https://postimg.cc/kBj4kSNw)
(https://i.postimg.cc/bZsJ8v3P/brossel2.jpg) (https://postimg.cc/bZsJ8v3P)
hier de foto's
ik heb voor en achter het chassis schuin weg geslepen zo kreeg ik plaats voor de deuren zag ik nu
gr raf
ik heb zo'n gietkap, die Peter hier ooit verkocht, voorzien van een roco chassis (Franse Y8... locje). Digitaal, kun je nog aardig interieur behouden enz. (staat op 2e hands te koop, fun is eraf. Heb het gebouwd, andere projecten nu)
Had 1st ook andere locjes gekocht (Fleischmann railbusje en dezelfde variant van een moderne roco railbus). Fleischmann kon er geen interieur meer in. De Roco was volgens mij beter dan de Y8...-loc omdat motor dan zowat compleet verzonken ligt, echter ja. Moest er nog meer aangepast worden. Nog geen idee wat ik met die railbusjes ga doen, mss de groene "Belgische" versie es maken
Ik ben nog wat bezig geweest, een eerste PLA print gedaan van de body. Natuurlijk valt dan een hoop detail weg, maar later met resin print komt het hopelijk wel goed.
(https://live.staticflickr.com/65535/53529562089_436c1783a8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pydZSi)20240213_180838 (https://flic.kr/p/2pydZSi) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Ik vond het nogal plomp, en heb de kast een beetje meer schaalgetrouw gemaakt, smaller.
Daarna het chassis nog verder kunnen bijvijlen , want het was te lang en te wijd.
Ook de hele zaak wat steviger gemaakt.
Dit allemaal maakte dat er in de tekening wat begon verkeerd te lopen, dus heb ik het dak moeten opnieuw tekenen.
Dan een 2de testprint met het dak erbij, en een testje op de baan.
nog wat tekenwerk, de kast wat afgerond op de hoeken en wat kleine dingen op het dak + de treden erop.
Zo ziet het er momenteel op het scherm uit
(https://live.staticflickr.com/65535/53529556774_f0aa88e248_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pydYhE)brossel f1 (https://flic.kr/p/2pydYhE) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Het is moeilijk de afmetingen van alles in te schatten, want ik heb alleen foto's en ruwe schetsen.
Volgende stap zijn de radiatoren op het dak, zonder de vijs in het midden te bedekken die nodig is om de kap op de 3016 bodem te schroeven.
nog vele uren tekenpret, hopelijk zonder problemen met dependencies tussen de assemblies enzo
Mooi man en ja rijden is geen probleem want die busjes reden vroorheen ook goed
het printen in pla is een mooie oplossing als proef
de langere brossel kun je ook maken van hetzelfde chassis al moet je dat wel door zagen dan
eens je de file hebt kun je deze verlengen maar ik geloof niet dat hij dan op het bed geraakt in een keer
gr raf en ik blijf volgen
Ik had mij mispakt met de resin printer, die is toch kleiner dan ik dacht en deze kap kan er amper op - maar het zou wellicht lukken onder een stevige hoek. (en 7 uur printen). Als je een PLA printer gewoon bent, is het toch telkens schrikken als je overgaat naar de buildplate van de resin.
De lange brossel ga ik niet maken, Piko heeft die al uitgebracht. De 608, die staat ooit nog wel eens op de agenda.
Klopt inderdaad, mij ook al vaak eens mispakt. Maar het resultaat mag er zijn!
Had ik met de reeks 72
Die ging er ook niet helemaal op
Dus de cabine apart geprint maar wel zo dat er nog een stukje van de voorste motor afdekking mee aan zat
Wat ik had gemerkt dat het deel anders bij het curen kromtrok en met dat randje niet
Daarna het randje weg geschuurd en de twee delen aan elkaar geplakt
En ja zo een resin printer gaat wel altijd te klein blijven denk ik omdat we als hij groter is we weer grotere dingen willen printen
Gr raf
Citaat van: raf op 15 februari 2024, 15:42:52 PM...
En ja zo een resin printer gaat wel altijd te klein blijven denk ik omdat we als hij groter is we weer grotere dingen willen printen
Gr raf
Iets van "van een vinger naar een arm" verhaal zeker.
ik heb opzettelijk geen grote resin printer, omdat ik eerst eens wou kijken of het iets voor mij was en een grote printer ook een groot vat heeft, en een grote wash installatie nodig heeft... en dat leek me teveel last (en ik heb niet zo veel plaats ook)
we staan weer ietsje verder. De eerste resin print is gedaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/53574979595_95fdf75a62_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pCeLUK)20240308_091902 (https://flic.kr/p/2pCeLUK) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
En ik kan weer naar de tekentafel, veel stukjes zijn te fijn en te moeilijk te monteren, ook sommige wanden en vensters zijn te fijn en hangen door. De radiatoren hun diepte(bovenste mesh vorm) is weg, klinknagels zijn amper of niet meer te zien
en zo gaat het voort ???
Ik ga dus nu even van schaal afwijken en sommige dingen veel groter maken dan in werkelijkheid, en overal iets steviger werken. Ook terug nadenken over hoe dit te monteren (kap en bovenste stukjes zijn apart).
Maar over het algemeen, is de kap redelijk recht en ok uit de printer gekomen (8.5 uur printen) en lijkt het op het juiste pad te zitten
ja het probleem heb ik dus ook
we kunnen het tekenen en printen maar hoe stevig is het dan nog.
alsook als je ondersteuning zet moet je kijken of je ze ook helemaal mooi kunt weg krijgen
want zoals die venstertjes boven aan daar kun je dus bijna niet aan schuren of vijlen
ik heb het probleem met het wandel pad boven op de sluis deuren
de I en L profielen zijn zo dus dat bij het minste ze afbreken
ik ga dus de I profielen van de liggers van het loop pad aan de binnen kant vol maken (je ziet ze toch niet)
de loop rooster in ook te dun dus die ga ik 0,3 mm dik maken in plaats van 0,1
gr raf en het is wel mooi moet ik zeggen zoals de kap nu is
ps de spiegels staan normaal op twee uithoudertjes zodat ze iets verder van de kast staan
maar dat is misschien niet op deze foto duidelijk maar heb je wel gedaan
Ja maakbaar leren tekenen is een puntje. Ik probeer altijd ongeveer de materiaaldiktes aan te houden alsof ik t met plasticard zou bouwen, dan kan t er op t scherm behoorlijk grof uitzien soms maar dan weet je daarmee ook dat je te ver ingezoomd hebt. :P
Dat zou toch moeten lukken? Bij ons in de club (msc HET SPOOR vzw) heeft een van onze leden de Brossels geprint in schaal 1/160, en die zijn werkelijk prachtig geprint. Ik heb deze dan van een grondlaag, de kleurlaag en de nodige decals voorzien. Nu volgt nog de motorisering (door weer iemand anders) waarna ze terug naar mij komen om de raampjes in te zetten, en de Brossel te vervuilen, zodat die er nog realistischer uitziet. De wanddikte is 1 mm.
(https://i.imgur.com/QfrIsNS.jpg)
Groetjes,
Erwin
dat zijn wel schatjes! Wel zie je ook daar weer wat kleinigheidjes zoals hangende raamstijlen (niet voldoende supports eronder gezet bij t printen?)
maar ja een printer is ook gewoon een cnc-machine waar je ervaring mee moet opdoen.
Floris het probleem is dat als je daar ondersteuning gaat onder zetten je deze nadien heel moeilijk gaat kunnen weg halen
zoals ik reeds had geschreven
en 1 mm op 1/160 is wel een redelijke wand dikte
de fout is inderdaad het zoomen in het teken programma
maar het zijn mooie brosseltjes dat wel
gr raf
boh, valt goed mee, ligt aan de dikte van je supports. Tis ook maar net wat de mogelijkheden van het programma waar je de supports mee tekent zijn natuurlijk, en ook hoe lang je een print in oplosmiddel laat weken om m schoon te maken want dat kan dunne delen laten uitzetten.
Mooi,Zijn deze body of de stl file te koop?
ik rij namelijk ook in n-schaal.
binnenkort komt deze deze in H0 publiek te staan, mits ik het in orde krijg.
Na wat tekenwerk zijn de fijne details meer dikker gemaakt, de ramen en deuren zouden nu niet meer moeten doorzakken.
En de spiegels zijn wat steviger en met een grotere voet.
(https://live.staticflickr.com/65535/53578981100_0a72b81320_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pCAhqd)Schermafbeelding 2024-03-10 133014 (https://flic.kr/p/2pCAhqd) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Zo zijn er een hoop kleine dingen aangepast, en hopelijk print het want ik heb nu een aantal kleine componenten vast gemaakt aan de kap.
individueel achteraf erop lijmen bleek te lastig te zijn, en te fragiel.
Alle grijze stukken zijn nu 1 geheel
(https://live.staticflickr.com/65535/53578992370_4d1a2501ca_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pCAkLw)Schermafbeelding 2024-03-10 134042 (https://flic.kr/p/2pCAkLw) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Ik heb vrijdag een proefversie van deze Brossel gezien, en eerlijk gezegd, het was knap werk. Daar viel nauwelijks of niets op aan te merken. De verbeteringen die hij nu heeft aangebracht maken het perfect. Als hij dit ontwerp voor iedereen toegankelijk maakt, dan gaat hij veel zieltjes blij maken.
mooi werk ja! Zou zelf zeggen dat je misschien nog wat te fijntjes probeert te werken, maar als je dr mee wegkomt, prima!
Jaren geleden heb ik zo'n bouwsetje van mijn goede, helaas inmiddels overleden, vriend Stefan Appelmans gekregen.
Wat gaan de jaren toch veel te vlug voorbij
(https://live.staticflickr.com/65535/53599584614_247dcb9d9c_o.jpg) (https://flic.kr/p/2pEpT8d)DSCN0020 (https://flic.kr/p/2pEpT8d) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Citaat van: Peter op 20 maart 2024, 11:57:00 AMJaren geleden heb ik zo'n bouwsetje van mijn goede, helaas inmiddels overleden, vriend Stefan Appelmans gekregen.
Wat gaan de jaren toch veel te vlug voorbij
(https://live.staticflickr.com/65535/53599584614_247dcb9d9c_o.jpg) (https://flic.kr/p/2pEpT8d)DSCN0020 (https://flic.kr/p/2pEpT8d) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
En zoeen heb ik ooit van u gekocht en gebouwd
Ok, grote status update.
Ik beschouw dit project momenteel als 'redelijk af'. Na een 3tal test printen, aanpassingen, fixen en verstevigingen ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Goed genoeg om binnenkort eens te proberen te schilderen en ramen te proberen plaatsen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53630356024_bc2501e766_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pH8AoL)Schermafbeelding 2024-03-28 220354 (https://flic.kr/p/2pH8AoL) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53630017661_c647b704d0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pH6RNV)Schermafbeelding 2024-03-24 132000 (https://flic.kr/p/2pH6RNV) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53630227273_6ac57a25f1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pH7W7V)Schermafbeelding 2024-03-24 132015 (https://flic.kr/p/2pH7W7V) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Ik heb ook een vervang 'fake' ophanging gemaakt voor het Marklin stukje van de 3016. Dat was nog niet zo makkelijk want het moest precies passen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53629130317_fe16de1e5c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pH2j2T)Schermafbeelding 2024-03-28 215549 (https://flic.kr/p/2pH2j2T) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53630533300_ddbb914422_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pH9v6f)20240403_215032 (https://flic.kr/p/2pH9v6f) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Dit is een testritje van resin versie 2, er zijn nog aanpassingen daarna gedaan
Niet onbelangrijk, de STL files staan gratis online hier : https://www.printables.com/model/831355-brossel-551-187-for-h0
heel knap werk
komt er ook een versie met de twee koplampen ???
want dan zijn de mogelijkheden veel meer om er verschillende type's mee te bouwen
https://blogimages.seniorennet.be/overweg13/1395619-c49672100072d69c38d37e6404e8ecc2.jpg
https://i30.servimg.com/u/f30/18/95/38/16/es300_10.jpg
hier een paar voorbeelden
maar Perk een dikke duim voor dit mooie werk
gr raf
Die versie stond nog niet op de planning, omdat ik wat opzag tegen de complexe schildering en deze uitvoering ook nogal laat in 'ons' tijdperk kwam.
Maar in principe is dat niet veel werk, gewoon de koplamp component wat verplaatsen en verdubbelen. (klinkt makkelijk maar de tekening is eigenlijk een 5 traps assembly met veel componenten en de lamp is ergens in de eerste stap)
Of zijn er nog andere verschillen?
Als het schilderen en de ramen goed lukken, dan ben ik zeker dat de kap echt goed is, en dan kan ik eens rap die variant van na 1956 maken.
ja ik ken het probleem
zo maakte ik een loop brug en de rooster zit mee ergens in trap 4
maar de rooster bestaat uit een 30 tal stukken die aan elkaar zijn gezet
nu heb ik de voetsteunen te dun gemaakt(breken gemakkelijk af)en deze nu verdikken geeft problemen
want het programma loopt vast door te veel poligonen
gr raf
Patrick prachtig is deze Brossel geworden, dank voor het delen van de files, ik ga daar verder niets mee doen want dat gaat boven mijn pet, maar zo'n Brossel blijft wel op mijn wensenlijst staan. Hoop dat Piko daar nog eens mee komt.
Ik heb er reeds drie gebouwd twee op het chassis wat patrick liet zien
En de nummer twee voor 2 rail op het chassis van een fleischemann brommeltje
Dus eigenlijk dezelfde maar dan van een ander merk
Beide rijden goed
Maar het werk dat patrick gedaan heeft is wel heel mooi
gr raf
Nog twee kappen die ik van Stefan Appelmans jaren geleden heb gekregen
Een 551
(https://live.staticflickr.com/65535/53631216286_8c93c391c0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pHd17S)PA180001 (https://flic.kr/p/2pHd17S) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
en en 75
(https://live.staticflickr.com/65535/53631554614_24c7ababfe_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pHeJG7)PA180002 (https://flic.kr/p/2pHeJG7) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Hallo iedereen ;)
het is al lang stil geweest in modelbouwland voor ons. Maar sinds oktober ben ik terug een beetje bezig geweest.
Een van de eerste prints (er zitten nog een paar foutjes in) heb ik nu een hoop laagjes verf gegeven, vooral met de airbrush.
Dit was de eerste maal dat ik zoiets deed, en ik heb weer veel geleerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/54105733109_4478813bf6_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qr92rp)versie1-geschil (https://flic.kr/p/2qr92rp) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
Nu staat de kap op het chassis van de Marklin 3016, met aangepaste (namaak) ophanging. De rest van het onderstel heb ik zo gelaten, want eerlijk gezegd geraak ik anders nooit aan een nieuw project toe.
Ik ga wel proberen eens decals te maken en ook wil ik er verlichting in/op. De 2-kleuren leds heb ik al, maar geen tijd momenteel.
Patrick dit ziet er voor mij fantastisch uit, deze staat nog als laatste op mijn wensenlijstje, maar aangezien ik niet beschik over een 3D printer, zal ik moeten wachten totdat er een fabrikant is die dit model uitbrengt.
dat ziet er goed uit!
waarom heb je de ramen in matglas gedaan, of zie ik dat verkeerd?
Dat is inderdaad een soort matte plastic folie.
Het Marklin 3016 chassis heeft een grote motor en was nooit bedoeld om een interieur te hebben. Er is ook geen plaats voor.
De 3016 heeft dan ook een soort melkachtig ramen, en ik heb dit ook gedaan om de binnenkant te verbergen.
Het is dus zuiver camouflage van de binnenkant
vervolgprojectje??
type 91 (https://www.thingiverse.com/thing:4896058)
nah, ik ben al een tijdje aan het denken aan deze : https://wiki.3rail.nl/index.php/Type_608
maar de aandrijving en afmetingen maken het een uitdaging.
Eerst wil ik wel mijn minibaantje verder doen en tegen eind volgend jaar redelijk af krijgen
ik ben ook reeds bezig met het type 91 maar om er een goede aandrijving in te krijgen is het probleem
ik heb dus een paar brosseltjes
een op het zelfde chassis als perk en eentje op het chassis van een fleischmann brommeltje
in die fleischemann ligt een kleinere motor met cardan dus meer ruimte voor interieur
een is 2 rail de andere is 3 rail
https://www.youtube.com/watch?v=IR-LslwpRAg&ab_channel=chikes4862
gr raf
Citaat van: perk op 30 oktober 2024, 21:46:05 PMDat is inderdaad een soort matte plastic folie.
Het Marklin 3016 chassis heeft een grote motor en was nooit bedoeld om een interieur te hebben. Er is ook geen plaats voor.
De 3016 heeft dan ook een soort melkachtig ramen, en ik heb dit ook gedaan om de binnenkant te verbergen.
Het is dus zuiver camouflage van de binnenkant
ik heb zo'n brossel gemaakt (giethars kap dat ik hier via Peter kocht ooit) en heb daar een roco onderstel in gezet van een franse Y8000.
Vlot te vinden, relatief lage motor, en goeie rij-eigenschappen. En was redelijk p&p.
Daarstraks bij Het Spoor de grote brossel zien staan met de dubbele koplampen. Vraagt mijn vrouw waarom ik die zo niet heb gemaakt.
Ik heb resin over dat binnenkort vervalt, dus heb ik dus maar een versie met dubbele koplampen gemaakt. Kleine aanpassing in de files, maar gezien de chaotische manier van mijn tekenen kunnen kleine aanpassingen soms alles in de soep laten draaien. Het lijkt echter ok.
Ik heb nog geen testprint gedaan, dat komt volgende maand ofzo.
(https://live.staticflickr.com/65535/54245990861_52c5e93a5a_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qDwTbv)551 - dubbele koplamp (https://flic.kr/p/2qDwTbv) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
File is bijgevoegd in https://www.printables.com/model/831355-brossel-551-187-for-h0
Ps, de kleurzetting is niet correct, maar ik vind het gewoon mooi :-)
Omdat ik technisch werkloos ben (wachten op materiaal) heb ik eens even gekeken of een compacte aandrijving voor de 551 haalbaar is...
(https://live.staticflickr.com/65535/54247034682_cf27cd8fe8_o.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr
De diameter van de wielen is 9 mm met flenzen van 1,2 mm. De wielbasis 63,2 mm. In elk grijs blokje zit een motor met overbrenging. De overbrenging bestaat uit messing tandwielen. Mogelijk is 1 motorunit voldoende. De hoogte van de bovenkant van de motorunit is 10 mm boven de rails.
Zou zulke opstelling fysisch in te bouwen zijn in een 1:87 551 zodat er ook een binneninrichting kan gerealiseerd worden?
Mvg, Erik.
Mocht je dit effectief uitwerken dan ben ik kandidaat koper.
Ik heb de kap getekend rond een 'fake' chassis dat ik opgemeten had op basis van de restanten van de 3016 donor.
(dat fake chassis heb ik nooit geprint)
(https://live.staticflickr.com/65535/54248539485_f3d2c2ef14_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qDKWNi)fake chassis (https://flic.kr/p/2qDKWNi) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54248539480_1d7161a6ef_b.jpg) (https://flic.kr/p/2qDKWNd)zijzicht met fake chassis (https://flic.kr/p/2qDKWNd) by Patrick Verret (https://www.flickr.com/photos/194636443@N05/), on Flickr
de marklin wielen zijn diameter 13 (dus eigenlijk veels te groot)
Ik heb geen idee hoe je zo compact een aandrijving kan maken, maar geven de tekeningen hierboven je wat info? Ik vermoed dat het wel zou passen, en dat het gewoon een kwestie is van dat fake chassis wat aan te passen zodat de aandrijving op de juiste hoogte zit. Het schroefgat om de kap vast te zetten kan wel op een andere manier.
(https://live.staticflickr.com/65535/54248600103_feb4c5a675_o.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr
Mvg, Erik.
Ik heb me vandaag even bezig gehouden met het intekenen van alle componenten als proef en ter controle.
Daarbij is gebleken dat 10 mm van het bovenvlak van de aandrijfunit tot de rails gaat, maar 11 mm gaat veel beter, met minder compromissen en betrouwbaarder te printen.
Mvg, Erik.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, en wat de prijs zou zijn zodat onze collega's 2-rail mijn kapje kunnen gebruiken.
En of het zou werken op 3-rail? Die sleper is toch lastig weg te werken.
Zo een universele aandrijfunit zou prachtig zijn, ik heb ook plannen om een draisine te maken, dit zou daar ook goed van te pas komen.
Of een klein loktractortje
veel plannen, weinig tijd en geld :P
Dag Patrick,
Het ontwerp evolueert zodanig dat ik nu kan zeggen : het gaat !
Om er een prijs op te plakken is het nog te vroeg.
Eerst moet ik (moeten we) nog iets anders oplossen : hoe ziet de bodem er uit ? Hoe hoog komt die boven de rails ?
Hoe diep in de kast komt ie te zitten? Hoe dik wordt hij ? Kunt u mij een tekening ervan bezorgen ? Eventueel als Fusion 360 file op erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen). Of ik kan de bodem zelf tekenen als je mij de basisfile (Fusion 360) van de kap stuurt.
Ik wil namelijk ook een bevestiging voorzien bvb met aangeprinte flenzen oid.
Mvg, Erik.
Citaat van: eve op 07 januari 2025, 16:44:02 PMDag Patrick,
Het ontwerp evolueert zodanig dat ik nu kan zeggen : het gaat !
Om er een prijs op te plakken is het nog te vroeg.
Eerst moet ik (moeten we) nog iets anders oplossen : hoe ziet de bodem er uit ? Hoe hoog komt die boven de rails ?
Hoe diep in de kast komt ie te zitten? Hoe dik wordt hij ? Kunt u mij een tekening ervan bezorgen ? Eventueel als Fusion 360 file op erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen). Of ik kan de bodem zelf tekenen als je mij de basisfile (Fusion 360) van de kap stuurt.
Ik wil namelijk ook een bevestiging voorzien bvb met aangeprinte flenzen oid.
Mvg, Erik.
zou leuk zijn voor op het kaizer kitje die hier nog ligt. Daarin zit wel een aandrijving maar bon, heb meer vertrouwen in uwe ontwerpen :).
Citaat van: perk op 07 januari 2025, 15:16:48 PMIk ben benieuwd hoe dit afloopt, en wat de prijs zou zijn zodat onze collega's 2-rail mijn kapje kunnen gebruiken.
En of het zou werken op 3-rail? Die sleper is toch lastig weg te werken.
sleper wegwerken kan zeker. Heb voor een Matissa in aanbouw een sleper aangepast zodat die anders gemonteerd kan worden zodat ie niet zichtbaar wordt. Puzzelen maar het kan.
Voor de AC sleper kan je eens kijken naar deze modellen van VIESSMANN: slepers 2611 - 2625 - 2281
https://www.dtswebshop.nl/nl/scenery/viessmann/slepers/ (https://www.dtswebshop.nl/nl/scenery/viessmann/slepers/)
Alvast ook interesse voor een aandrijving!
Eve,
ik heb je net een email gestuurd met een Fusion360 file. De recente kap en het 'fake' chassis zitten erin.
Ik heb nooit veel aandacht gegeven aan de onderbouw, want ik moest gewoon rond het chassis van de 3016 werken, ik had geen keuze om wielafstand en hoogte te kiezen. Het is ondertussen al een tijdje geleden, maar ongetwijfeld heb ik toen compromissen moeten maken.
WIP
Kast van "Perk" en 2 enkelasaandrijvingen van "eve".
Diameter van de wielen : 9 mm.
Vrije hoogte tussel rails en onderzijde motoraandrijving : 2 mm. Meer naar het midden toe (zie insprong) : 3 mm.
We gaan verder met een chassis...
(https://live.staticflickr.com/65535/54256057048_29d3c9156d_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr
Mvg, Erik.
WIP.
Ruimte voozien tussen de twee aandrijfunits voor een decoder (oranje gedeelte).
Het chassis krijgt vorm.
(https://live.staticflickr.com/65535/54257885011_7e97477929_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr
Mvg, Erik.
eve ik heb twee kabelgootjes gemaakt in het chassis om de bedrading van de verlichting door te voeren
voor de rest mooi werk
gr raf
weeral heel mooi werk.! :D
Omdat de asafstand met 63,2 mm redelijk groot is, denken we ook aan het toepassen van een driepuntslagering.
Alle wielen steeds in contact met de sporen is het doel.
Mvg, Erik.