(https://live.staticflickr.com/65535/51751913747_a0e0751236_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr
We zijn er nog niet...
Mvg, Erik.
Ik zie niet waarom we er nog niet zijn. Eerlijk gezegd, een kunststof as met een metalen tandwiel lijkt me zo geen slechte oplossing.
oplossing voor die 2 halve assen, geîsoleerde wielen ?
inderdaad zoals bij andere merken (roco)
Ziet er een zeer degelijke oplossing uit,
maar....(even advocaat van de duivel spelen), zijn die andere kunststof kamwielen daar dan tegen opgewassen? :-\
;)
Idd krijg je dan probleem niet dat KMB had? Dat metalen worm de kunststof wielen opeet?
Misschien daarom dat Erik schreef dat hij er nog niet was? ;)
waarschijnlijk zien of het plaatje past eens hij de juiste zaken voor handen heeft ;)
Citaat van: Havoc op 17 december 2021, 16:50:53 PM
Ik zie niet waarom we er nog niet zijn.
Om dat te kunnen zien moet je het zelf gemaakt hebben...
Citaat van: Havoc op 17 december 2021, 16:50:53 PM
Eerlijk gezegd, een kunststof as met een metalen tandwiel lijkt me zo geen slechte oplossing.
Loop niet altijd over dezelfde weg...
Kwestie van de geschikte kunststof te vinden.
Deze versie is trouwens een hybride oplossing : stalen as met kunststof omhulling.
Mvg, Erik.
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 december 2021, 17:16:08 PM
oplossing voor die 2 halve assen, geîsoleerde wielen ?
Ja, en niet zelf uitgevonden... ;D
Mvg, Erik.
Citaat van: gekendevent op 17 december 2021, 17:17:22 PM
inderdaad zoals bij andere merken (roco)
Niet enkel Roco...
Mvg, Erik
Citaat van: Rangeerduivel op 17 december 2021, 17:50:48 PM
Ziet er een zeer degelijke oplossing uit,
maar....(even advocaat van de duivel spelen), zijn die andere kunststof kamwielen daar dan tegen opgewassen? :-\
;)
De messing tandwielen zijn voldoende glad.
Hoofdzaak : dat ze niet barsten...
Maar daar hebben we zo onze eigen theorie over.
Mvg, Erik.
Citaat van: Thommy op 17 december 2021, 17:57:44 PM
Idd krijg je dan probleem niet dat KMB had? Dat metalen worm de kunststof wielen opeet?
Elke vergelijking loopt mank. Ook deze, door 2 denkfouten.
De KMB-worm draait circa 16 maal sneller op een kleiner raakvlak dan deze combinatie.
En hier is het messingtandwiel het laatste in de rij.
Daarenboven : kunststof is niet gelijk aan kunststof. Die van de KMB zijn zowat 25 jaar ouder...
Mvg, Erik.
Citaat van: ERVIN op 17 december 2021, 19:49:34 PM
Misschien daarom dat Erik schreef dat hij er nog niet was? ;)
Ik ga nu in hoofdzaak voor het optimaliseren van de duurzaamheid en het verkorten van het productieproces.
Mvg, Erik.
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 december 2021, 20:12:45 PM
waarschijnlijk zien of het plaatje past eens hij de juiste zaken voor handen heeft ;)
Er moet nog wat belangrijk materiaal binnenkomen.
De leveranciers hebben weer legio uitvluchten om leveringen te vertragen : corona (veel gebruikt), Kerstmis (komt elk jaar terug), Nieuwjaar (schijnt ook jaarlijks weerkerend), verlof (waar willen ze in hemelsnaam naartoe ?), inventaris (zou ik ook eens moeten doen of beter : alles buitengooien...).
Mvg, Erik.
Ik zie dat er duidelijk erg goed over nagedacht is!
Citaat van: eve op 17 december 2021, 20:47:49 PMDe leveranciers hebben weer legio uitvluchten om leveringen te vertragen : corona (veel gebruikt), Kerstmis (komt elk jaar terug), Nieuwjaar (schijnt ook jaarlijks weerkerend), verlof (waar willen ze in hemelsnaam naartoe ?), inventaris (zou ik ook eens moeten doen of beter : alles buitengooien...).
Ik kan er nog enkele toevoegen: minimum hoeveelheid afnemen, btw nummer hebben, geen standaard stock artikel....
Ik denk niet dat er veel verschil gaat zijn tussen een volle kunststof as en een metalen as met kunststof rond. Het probleem is dat de meeste kunststoffen met de tijd zich "zetten" (kruip) of barsten onder de spanning. Enige oplossing daarvoor zijn materialen zoals PEEK of carbon. En die ga je nooit zonder nabewerken op de juiste tolerantie voor een perspassing krijgen. Of je moet voldoende spelling laten en lijmen. Maar dan moet je met mallen werken om de juiste centering van de as te krijgen of de as na lijmen nabewerken.
En carbon is elektrisch geleidend...
Voor AC assen geen probleem.
Mvg, Erik.
Ik heb eindelijk een wielstel kunnen fabriceren waarover ik tevreden ben.
Tenminste statisch. Ik moet het nog dynamisch testen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51802090065_d6c921a13d_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr
Ik weet nu welke materialen bruikbaar zijn en welke niet.
En welke leveranciers goed materiaal leveren...(100 asjes besteld. Die komen dan binnen en het merendeel is krom : KROM >:( >:( >:()
En nog ga ik niet voor een grotere serie. Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.
Jaja, ik weet het : ik ben niet van de rapste... ::)
Nog wat studeren en proberen.
Mvg, Erik
in elk geval al knap werk
U blijft mij verbazen Erik. Dit ziet er al prachtig uit.
Citaat van: eve op 05 januari 2022, 15:35:30 PM
Ik heb eindelijk een wielstel kunnen fabriceren waarover ik tevreden ben.
Tenminste statisch. Ik moet het nog dynamisch testen.
En nog ga ik niet voor een grotere serie. Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.
Jaja, ik weet het : ik ben niet van de rapste... ::)
Nog wat studeren en proberen.
Mvg, Erik
En ondertussen doe je het toch maar
Citaat van: eve op 05 januari 2022, 15:35:30 PM
Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.
Zoals we gewend zijn van je Erik, een prachtoplossing, al was ze ditmaal aan mij niet besteed.
Maar kan je als alternatief de
heren "gedupeerden" hun boontjes niet zelf laten doppen, maw zelf laten monteren?
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 05 januari 2022, 19:04:04 PM
Citaat van: eve op 05 januari 2022, 15:35:30 PM
Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.
Zoals we gewend zijn van je Erik, een prachtoplossing, al was ze ditmaal aan mij niet besteed.
Maar kan je als alternatief de heren "gedupeerden" hun boontjes niet zelf laten doppen, maw zelf laten monteren?
;)
Dat denk ik er eigenlijk ook van , lever de onderdelen los met simure handleiding wat te doen
Dit zou voor de meeste moeten volstaan denk ik ,dan moet ge daar zelf geen tijd insteken , die dat gemonteerd willen moeten het dan maar vragen
Als ik goed begrijp wat dat "monteren" aangaat denk ik niet dat ge er zonder draaibank uitkomt.
Citaat van: Havoc op 05 januari 2022, 23:11:45 PM
Als ik goed begrijp wat dat "monteren" aangaat denk ik niet dat ge er zonder draaibank uitkomt.
zelfs zonder persje/passtukje zie ik dat niet echt goed komen. En ik heb veel materiaal liggen maar dat heb ik toch ook wel allemaal niet voor zo'n kleine dingen (m'n andere hobby is brommers en moto's dus allemaal te groot en grof voor dit).
@ eric , vraagske ivm met die assen , zijn de wielen aan beide zijde geisoleerd? , is veel gemakkelijker om te assembleren ;)
wat betreft de opmerkingen ivm allerlei materiaal nodig om te assembleren , ik heb reeds verschillende assen van roco vervangen , wielen afgehaald en opnieuw opgezet , en dit altijd zonder materiaal en nog nooit probleem mee gehad
Men mechano loks hebben ook al nieuw tandwielen gehad maw flens eraf , nieuw tandwiel erop en flens terug plaatsen
Bij deze versie zijn de wielen aan beide zijden geïsoleerd.
Ik heb reeds in "mijn loopbaan" enkele honderden assen behandeld. En inderdaad, binnen de minuten per as.
Maar dit is een speciaal iets...
Ik beschrijf het kortelings wel.
Maar ik heb nu tijd te kort.
Gepensioneerd, weet u wel.
Mvg, Erik.
Citaat van: eve op 06 januari 2022, 09:20:58 AM
Gepensioneerd, weet u wel.
of is het gepassionneerd ?
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 januari 2022, 09:37:41 AM
Citaat van: eve op 06 januari 2022, 09:20:58 AM
Gepensioneerd, weet u wel.
of is het gepassionneerd ?
Gewoon koppig.
Ik heb de productietijd per as al met een factor 4 kunnen verkorten.
Ik wil naar 10.
Mvg, Erik.