Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => (Modelspoor) Babbelhoek => Topic gestart door: Alan On Track op 14 augustus 2021, 13:49:58 PM

Titel: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Alan On Track op 14 augustus 2021, 13:49:58 PM
Een interessant onderwerp dat intussen al in enkele draadjes aan bod is gekomen is de manier waarop Belgische fabrikanten hun modellen aan de man brengen, en de visuele vormgeving en stijl die zij daarvoor gebruiken. Ik denk dat velen onder ons uiteraard meer geïnteresseerd zijn in wat de producenten op de markt brengen, en niet zozeer hoe, maar ik vind het een interessante discussie of een sterkere inzet op zaken zoals grafische vormgeving, lay-out, advertenties enz. een invloed zouden hebben op het bereik en de verkoop van fabrikanten.

Met alle respect voor de lokale producenten die ons de laatste jaren prachtige Belgische modellen hebben kunnen aanbieden, maar wanneer je bijvoorbeeld hun websites/namen/logo's vergelijkt met de 'grote' buitenlandse merken, of zelfs met die van kleinschaligere Belgische niet-modelspoorgerelateerde bedrijfjes oogt het toch niet altijd even professioneel. Ook wat reclame betreft zie je veel minder verschijnen. Ik krijg op sociale media bijvoorbeeld dagelijks advertenties te zien van fabrikanten als Roco, Märlklin of Piko, terwijl ik deze merken niet noodzakelijk volg. Nogmaals, ik denk niet dat dat noodzakelijk een probleem is, de modellen van Belgische merken vinden in mijn ogen gemakkelijk de weg naar geïnteresseerden, maar ik vraag me af of een betere marketing en visuele stijl niet zou helpen om meer mensen warm te maken voor de hobby. Wat denken jullie?
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 14 augustus 2021, 13:56:39 PM
Ik volg 100% je redenering Alan. Alleen... ik denk/vrees/vermoed dat er bepaalde redenen zijn waardoor of waarom de plaatselijke merken geen budgetten (want dit kost echt wel wat om een degelijke huisstijl te laten creëren) besteden aan visuele marketing. Je hebt het al aangehaald: een simpel logo, herkenbaar... maar het gaat nog veel verder dan dat. Ik denk ook wel dat er veel plaatselijke handelaars/fabrikanten genoeg klandizie hebben om deze kost gewoon te laten vallen.

Persoonlijk ben ik iemand die een "blij" gevoel krijg, als ik bijvoorbeeld een loc toegestuurd krijg, in een prachtige verpakking, met een mooi schema er bij en een brief in dezelfde stijl met uitleg en bedankje voor de aankoop. Meestal staat er dan nog een link bij op vermeld naar een website. Helaas, heb ik al gemerkt dat juist daar het schoentje wringt (ik maak er mij ook schuldig aan!). Iedereen kan website maken. In mijn voorbeeld heb je dan een mooie doos, een certificaat... alles zoals het hoort, voorzien van een prachtig logo en een website die gemaakt kan zijn door mezelf.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 14 augustus 2021, 14:07:26 PM
probleem van de meeste websites dat ze (niet bijgewerkt/actueel blijven) worden.Sommigen hun webside doet meer kwaad dan goed
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 14 augustus 2021, 14:14:33 PM
Er kruipt wel heel veel tijd in en veel handelaars vergeten dit. Ze starten met volle moed (willen het zelf doen, want dit scheelt 'm toch wel enkele €€€ per maand), maar laten het na een paar maand schieten.

Ik heb zelf een webshop gehad in bijberoep (enkel webshop). En dat was in mijn geval dagelijks bijwerken en aanpassen. Stel je voor dat je een webshop, bij je vaste winkel hebt... en geen ondersteuning.

En ok, er zijn al providers of bedrijfjes, die heel eenvoudige pakketten aanbieden, voor relatief weinig geld. Maar dan krijg je zoals je bij mij website kan zien (allé jullie zien het niet een geluk). Na x-aantal bezoekers, is de limiet overschreden en dan moet je bijkopen. Het gaat hier over bandbreedte. En dan wordt het inderdaad wel heel duur.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 14 augustus 2021, 14:18:00 PM
een beetje willen maar niet echt kunnen zeg maar
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Peter op 15 augustus 2021, 10:01:05 AM
Een van de weinigen (de enige??) die af en toe een folder met nieuwigheden naar huis stuurde hier in Belgie was Olaerts. Als ik dan zie welke dikke omslag ik soms ontvang met de nieuwigheden van de meeste merken (ook van LSM) is van Hünerbein in Aachen.
Andere handelaars zoals bv. Modellbahnshop Lippe doen dit per email, de meeste in Duitsland met uitstekende websites trouwens.
Hier in Belgie voorts droevig gesteld
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: raf op 15 augustus 2021, 10:10:54 AM
zoals reeds geschreven reclame kost bakken geld .
ik heb vroeger op school dit gehad ook etalage bouw.
je wil niet weten wat een werk het soms was om een etalage van 2 m op 80 cm een mooie aankleding te geven .
reclame folders sturen naar mensen waar je adressen van hebt dus die eigenlijk reeds je producten kennen .daar zie ik de meerwaarde niet van in want die folders verdwijnen bij sommige in een ordener maar bij de meeste in de vuilbak.
blijft reclame via mail (alweer bekende personen )of via een open FB groep
de laatste kost het minste moeite en geld.
van het nieuwe product wat foto's en een kleine uitleg en posten .
aan de likes kun je ook meteen zien of de lezers het de moeite vinden
aan al de andere opties blijft het gissen hoeveel er echt bekeken word .
en zonder terug koppeling heb je eigenlijk aan reclame niets .

tijdschriften het zelfde verhaal als de folders .het kost geld en je hebt geen terug koppeling
en het tijdschrift verdwijnt in een kast of later in de vuilbak want niet iedereen houd jaargangen bij

gr raf
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Rangeerduivel op 15 augustus 2021, 10:42:27 AM
Citaat van: raf op 15 augustus 2021, 10:10:54 AM
zoals reeds geschreven reclame kost bakken geld .

Dat denken de meesten toch!
Het kost geld, maar dan aan ons (via de staat)
Tenzij de wetten veranderd zijn sedert ik geen zelfstandige meer ben...
Toen was reclame 100% aftrekbaar, en daar bovenop nog een pak "representatiekosten", dat is in feite ook een vorm van reclame.
Dus hoe groter je bedrijf/omzet, hoe meer (gratis) reclame je mag maken!

;)
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 10:53:22 AM
Belgie is een land met 11.000.000 mensen waar een hoop mensen lachen met onze hobby en wat koopt men dan van verschillende schalen, thema's

Verder een hele boel mensen die het vertikken hier te kopen en hun aankopen steevast in het buitenland doen. Is er iets aan of stuk dan kennen ze opeens handelaars van hier(buiten garantietijd).

Duitland is het mekka van modelspoor, eigenlijk van vele dingen. Een bevolking van meer dan 83.000.000 mensen waar men trots is modelspoor,........ te beoefenen

Ook het thema Duitland, Zwitserland groot marktaandeel speelt meer  en aantallen veel hoger die men kan maken/verkopen  waar je als winkelier/groep al eens je prijs/voorwaarden zelf kunt stellen.

Hier zie je vaak dat handelaars  het licht niet in een ander zijn ogen gunnen, met nu en dan zaken gebeuren waar je je afvraagt zijn dat volwassen mensen ? (Op beurzen,....waar geroepen/gescholden wordt zonder schroom als echt kleine kinderen waar gewoon klanten bij, rond staan).

Dit alles maakt dat een Duitse handelaar statistiesch gezien  8 maal meer budget heeft om zaken te verkopen wetende dat modelspoor in Duitsland waarvan het marktaandeel vele % hoger liggen en daardoor is het ook mogelijk de zaken veel beter en professioneler aan te pakken alsook de websides

Begin eens vaker hier iets te kopen, hebben onze handelaars ook meer ademruimte en stop eens met al wat Belgisch steevast af te breken en steeds te blijven kankeren. Waar sommigen hun hart ligt dat weten we al jaren, soms vraag ik mij waarom blijven sommigen hier wonen als het hier echt zo slecht is?
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Peter op 15 augustus 2021, 11:17:13 AM
Om te beginnen zouden ze hier beter een voorbeeld nemen aan de Duitse modelspoor klubs.
Zelf in kleine stadje vind je meestal een modelspoorklub waarvan de baan DAGELIJKS te bezichtigen is, zoals bv in Bayern, is de stadjs/dorpen Ruhpolding, Oberstaufen, Füssen enz. waar dikwijls oudere gepensioneerden de te bezichtigen baantjes openhouden. En dan zwijg ik nog over de grote modelbanen zoals in München, Freilassing.  Waar in veel gevallen op de scholen tijdens de les handenarbeid aan een klein modelbaantje gewerkt wordt aan modelbouw, enz soms gesponserd door de lokale modelspoorwinkel (s) of handelaars. (wordt de les handenarbeid hier noch echt gegeven?)

Waar is de tijd dat je in de grote supermarkten vanaf november een baantje vond Lima, Märklin enz . En wat zien we nu NIKS
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 12:00:16 PM
Je snapt het niet of je wilt het niet snappen modelspoor leeft in onze samenleving niet zoals dat schijnbaar wel kan in Duitsland.

Moet je hier eens vragen om iemand naar een club te krijgen daarin zijn met kop en schouder op het gebied van het verzinnen van de meest dwaze excuses om je niet te moeten aansluiten bij een club Wereldkampioen. Moet je eens hier de raad geven ga eens vrijblijvend bij een club voor een inlichting/ om geholpen te worden dat kan in vele gevallen gewoon niet, stel je ons voor dat ......

Modelspoor is van oorsprong Duits hier in Europa en de meeste fabrikanten daarbuiten was kwaliteit die ze boden ondermaats of toch heel lang zo. Het was speelgoed.Het leeft daar veel meer in Duitland

Bekijk het gewoon aantal jonge mensen die........die zijn er nauwelijks of die durven zich niet kenbaar om ronduit belachelijk gemaakt te worden op school, later bij collega's... Bij mij was dat op mijn werk ook zo, maar ik trok mij dat vierkant niet aan........".ik spaar ten minste geen doodsprentjes,sigarenbanden,postzegels" en vaak hield dat spotten dan spontaan op.

Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Alan On Track op 15 augustus 2021, 12:56:59 PM
Ik heb geen flauw idee hoeveel modelspoorders (hoe definieer je dat ook, zijn dat mensen die treinen bezitten, een baan hebben, gewoon interesse tonen,...?) er in totaal in België zijn, dat lijkt me ook moeilijk na te gaan.  Maar ik denk niet dat we ons altijd moeten vergelijken met Duitsland of andere landen waar de hobby 'populairder' lijkt te zijn. Dat land heeft zoals je zegt 83 miljoen inwoners, tegenover 11 miljoen hier in België. Zelfs al zou het aantal modelspoorders ten opzichte van de populatie in beide landen procentueel hetzelfde zijn (wat ik niet claim, dit is gewoon hypothetisch) komt dat in Duitsland in totaal nog steeds neer op een veel hoger aantal hobbyisten. In ieder groter land zal de hobby altijd populairder lijken dan bij ons, met hogere verkoopcijfers, 'grotere' fabrianten, meer clubs, enz. gewoon omdat het totaal aantal modelspoorliefhebbers er hoger is. Dat geeft ook meteen een sterkere basis voor een meer sociale beleving van de hobby, en een grotere bekendheid ervan in het algemeen - wat ook extra geïnteresseerden helpt trekken. Hier in België hebben we een kleinere bevolking (die bovendien in drie taalgemeenschappen verdeeld is) en dus is de schaal waarop deze gemeenschap hier opereert logischerwijze ook kleiner.

Anderzijds moeten durven blij zijn met de modelspoorgemeenschap die we in dit land hebben. Sta er eens bij stil hoeveel treinen en trams er hier al zijn uitgebracht in miniatuur. Voor een 'klein' landje vind ik dat we niet mogen klagen, zelf al hebben we geen cultmerken. Er zijn ook nog steeds een flink aantal verenigingen in ons land die zich met treinen en modelspoor bezig houden. Misschien niet in iedere stad zoals in Duitsland, maar ze zijn er toch. Ik denk dat we ook niet mogen onderschatten hoeveel hobbyisten zich 'onder de radar' bevinden en niet op fora/in clubs actief zijn, maar gewoon in de rust van hun eigen huis hun geliefde hobby beleven. Het clubleven is leuk, en ik zal er vroeg of laat ook bij eentje terecht komen dank ik, maar je kan daar natuurlijk niemand toe verplichten. De hobby leeft hier misschien niet zoveel als in Duitsland, maar dat wil niet zeggen dat ze ten dode opgeschreven is.

Wat het aantal jonge mensen betreft denk ik ook dat het niet zo desastreus is, ik zie er toch wel een aantal zowel hier op het forum als in groepen op Facebook. Ik ben zelf net 24 geworden, en was tot voor kort heel actief in het studentenleven. Ik spreek nu voor mezelf, maar ik ben nog nooit door iemand in mijn omgeving uitgelachen of belachelijk gemaakt, integendeel. Veel van mijn vrienden tonen veel interesse in wat ik maak (vooral in de biertrein :P ;D), en sommigen zijn op eigen beweging met de hobby begonnen. Het is echter wel zo dat de hobby nog steeds een beetje het imago heeft van voor 'grijze oude mannen' te zijn, en dat is misschien een reden waarom jongeren (en ook vrouwen, die jammerlijk ondervertegenwoordigd zijn in het modelspoor) zich er misschien niet direct toe aangetrokken voelen. Maar het potentieel is er wel denk ik, het is heus niet zo dat (zoals de oudere generaties vaak lijken te denken) jongeren enkel nog bezig zijn met digitale hobby's en sociale media. Als deze groepen beter bereikt kunnen worden zal er volgens mij nog veel toekomst zitten in het modelspoor.

En daar kom ik weer terug bij mijn oorspronkelijke punt. Ik denk dat het echt bevorderlijk kan zijn moesten fabrikanten meer durven investeren in hun uitstraling en promotie, en zich ook richten buiten het bestaande klantenbestand. Ja, dat is duur, maar het is een investering die zichzelf op termijn terugbetaald.   

     


Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Havoc op 15 augustus 2021, 13:12:38 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 10:53:22 AM
Verder een hele boel mensen die het vertikken hier te kopen en hun aankopen steevast in het buitenland doen.
Klopt. Al eens geprobeerd iets anders te krijgen dan h0? Al eens geprobeerd Peco smalspoor te kopen in een belgische winkel? Of Kato N trams? Ze willen niet eens bestellen....

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 10:53:22 AMOok het thema Duitland, Zwitserland groot marktaandeel speelt meer  en aantallen veel hoger die men kan maken/verkopen  waar je als winkelier/groep al eens je prijs/voorwaarden zelf kunt stellen.

Hier zie je vaak dat handelaars  het licht niet in een ander zijn ogen gunnen, met nu en dan zaken gebeuren waar je je afvraagt zijn dat volwassen mensen ? (Op beurzen,....waar geroepen/gescholden wordt zonder schroom als echt kleine kinderen waar gewoon klanten bij, rond staan).

Dit alles maakt dat een Duitse handelaar statistiesch gezien  8 maal meer budget heeft om zaken te verkopen wetende dat modelspoor in Duitsland waarvan het marktaandeel vele % hoger liggen en daardoor is het ook mogelijk de zaken veel beter en professioneler aan te pakken alsook de websides
Denk dat je vergeet dat er ook veel meer winkels zijn. Dus verhoudingsgewijs gaat dat veel minder verschil maken dan het lijkt. Ja, er zijn meer modelspoorders, er zijn meer producenten van duits materieel maar er zijn ook verhoudingsgewijs meer winkels.

De kwaliteit van de belgische treinwinkels is gewoon ondermaats. Zowel in aanbod als in service. En dan zwijg ik nog over klantvriendelijkheid. (en toegegeven, het is niet alleen modeltreinwinkels waar dit misloopt)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 12:00:16 PM
Moet je hier eens vragen om iemand naar een club te krijgen daarin zijn met kop en schouder op het gebied van het verzinnen van de meest dwaze excuses om je niet te moeten aansluiten bij een club Wereldkampioen. Moet je eens hier de raad geven ga eens vrijblijvend bij een club voor een inlichting/ om geholpen te worden dat kan in vele gevallen gewoon niet, stel je ons voor dat ......
Klopt ook, clubs hier zijn een erg gesloten gemeenschap. Vaak dan nog eens met clubs binnenin de club die elkaar eigenlijk het licht niet gunnen. Leden aantrekken is iets dat ze niet begrijpen dat het een noodzaak is. Je wordt het moeilijk gemaakt om erin te komen. En op opendeurdagen moet je niets vragen want ze zijn bezig. Wees blij dat je binnen mag. Neen, ze willen je eigenlijk niet erbij en zien je liever weer vertrekken.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: raf op 15 augustus 2021, 14:12:46 PM
het is overal hetzelfde dus ook in de rc

gisteren een vaardag en er was een vrouw die moest eventjes benadrukken "ach de oudere mannen spelen met bootjes"nadruk op spelen ,
toen ik dan zei dat dit nog steeds goedkoper was dan een vrouw werd ze een beetje lastig
en begon ze te schelden
dan heb ik maar gezegd dat vrouwen net zoals een condoom zijn .na gebruik smijt je ze weg en toen flipte ze door

de mannen stonden iets verder en lachten zich een breuk .
met de duimpjes opgestoken

wat clubs aan gaat is het eigenlijk hun eigen schuld
wij doen er alles aan om als er kinderen bij zijn hun een zender in de hand te drukken en ze met onze boten te laten varen
daar na neemt "pa" het ook wel eens over .maar ik heb nog maar 1 keer gezien dat er jongere op een beurs met een trein mocht rijden .B.MSA heeft als we op een school staan steeds een klein baantje bij waar de kinderen zelf mogen rijden .
die er bij staat "was meestal patrick"kan nog steeds ingrijpen hoor en nooit enig ongeval gehad hoe klein ook .
en wat bleek dat de meisjes beter konden rijden dan de jongens .
we hadden treinen boten en auto's bij en ze moesten betalen met jetons van de school (sponsoring voor de school)
op het einde van de dag waren we benieuwd hoeveel er met elke onder deel gereden hadden .bleek dat op 3 a 4 na ze allemaal even veel aan bod waren gekomen .

dan een volgende probleem is ruimte om een baan te leggen .
vroeger grote kamers of een zolder nu allemaal op een appartement wat PROPER moet blijven met kamers van 3X4 meter

gr raf


Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: 59erke op 15 augustus 2021, 14:27:12 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 10:53:22 AM


Verder een hele boel mensen die het vertikken hier te kopen en hun aankopen steevast in het buitenland doen. Is er iets aan of stuk dan kennen ze opeens handelaars van hier(buiten garantietijd).

Begin eens vaker hier iets te kopen, hebben onze handelaars ook meer ademruimte en stop eens met al wat Belgisch steevast af te breken en steeds te blijven kankeren. Waar sommigen hun hart ligt dat weten we al jaren, soms vraag ik mij waarom blijven sommigen hier wonen als het hier echt zo slecht is?

Hier wil ik graag even op inpikken zonder hier een rel te veroorzaken. Kopen in buitenland, ja daar maak ik mij ook schuldig aan en als het kon zou ik ook graag liever in de buurt willen kopen.

Maar er is een groot probleem. Ten eerste is er hier in de buurt geen winkel meer dus ben ik aangewezen op online aankoop. En daar wringt al het eerste schoentje de Belgische winkels hun websites zijn niet te vergelijken met de buitenlandse websites kwestie van aangeboden assortiment.

Kan zijn voor Ho schaal dat dit nog meevalt maar voor N schaal is dit rampzalig.

Prijs is ook een hekelpunt, maar al te vaak is de prijs voordeliger en snellere geleverd dan een aankoop in België.

Conclusie als je in het buitenland -tig webwinkels ter beschikking hebt waar ik mijn pakje dezelfde week nog in huis heb of ik moet een 60 tal kilometers afleggen naar de dichtsbijzijnde winkel waar men een pover assortiment aanbiedt waar ik bovendien nog voor mijn wagen  extra dien te betalen om toegang te krijgen dan is de conclusie snel gemaakt.


Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Rangeerduivel op 15 augustus 2021, 14:28:43 PM
Citaat van: Havoc op 15 augustus 2021, 13:12:38 PM
Leden aantrekken is iets dat ze niet begrijpen dat het een noodzaak is. Je wordt het moeilijk gemaakt om erin te komen. En op opendeurdagen moet je niets vragen want ze zijn bezig. Wees blij dat je binnen mag. Neen, ze willen je eigenlijk niet erbij en zien je liever weer vertrekken.

Dit is in jouw post het enige paraaf waarin ik je moet tegen spreken Johan,
Dat we leden moeten werven beseffen we bij Amsac maar al te goed, en moeilijk om er in te komen maken we hen in elk geval niet, het volgens mij lage lidgeld van 50€/jaar is daar een bewijs van denk ik.
Ook hebben wij al suggesties geopperd om 'jong' volk naar de club te lokken, bvb op woensdagnamiddag, maar het feit dat Amsac op terrein van Infrabel vertoeft, maakt het er niet gemakkelijker op, laat staan dat er al geintresseerden zouden zijn.
Ik denk met jullie mee over de pracht van de (meestal dure) modelspoorhobby
maar je zal ook samen met mij moeten toegeven dat het toch een ietwat 'verouderde' vorm van hobbybeleving is, tot spijt van wie het benijdt! :(

;)
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 14:41:48 PM
het probleem is als men de woorden lid worden men vaak angstvallig begint naar adem te snakken, geregeld hielden wij eens nieuwe leden over na een OD maar dan vaak blijkt dat velen nog schijnbaar met veel andere dingen bezig zijn en één avond per week is vaak net iets te veel.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Alan On Track op 15 augustus 2021, 15:09:42 PM
Ik ga eerlijk zijn dat een van de redenen waarvoor ik (nog) niet bij een club ben gegaan inderdaad tijd gerelateerd is. Misschien dat daar verandering in komt zodra ik helemaal ben afgestudeerd, maar ik kan me wel inbeelden dat wie werkt/studeert/ een gezin heeft niet altijd even eenvoudig elke week een avond kan vrijmaken.

Anderzijds ben ik eerlijk gezegd ook wat afgeschrikt door enkele dramaverhalen die ik vanuit modelspoorverenigingen gehoord heb... Niet nader genoemde clubs waar blijkbaar de sfeer vaak zoek is door enkele onaangename sujetten, waar machtsspelletjes aan de gang zijn en/of enkele grote ego's het voor het zeggen hebben. Wat er allemaal van aan is weet ik niet, en dit zijn hopelijk de uitzonderingen, maar ik wil toch graag weten waar ik terecht kom alvorens lidgelden te moeten gaan betalen.  :-\ 
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: raf op 15 augustus 2021, 15:25:26 PM
Alan het problem is ook "avond"
waarom een avond de meeste jeugd heeft dan iets anders te doen .
een woensdag namiddag Bv zou voor velen reeds beter uit komen .
op de club beginnen we rond 21,00 uur en stoppen we om 12,00 of later
voor de meeste jeugd en ik bedoen dan echt jongeren is dit niet te doen door de week

en MOET je elke avond naar de club blijft ook de vraag .
vroeger ging ik zelf elke dag maar nu wegens gezondheid ga ik nog sporadische
door corona hebben we bijna 1 jaar niet kunnen rijden dat komt er ook nog eens bij
gelukkig heb ik thuis een baan
gr raf
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 15:40:04 PM
elke club heeft al zijn kinderziekten of ergers zijn kankers al eens meegemaakt.

Ook hier, maar al je als leden beslist om zonder bestuur(jullie hoeven helemaal niet te komen) zelf eens het heft in handen nemen leek de goesting om de boel te blijven verzieken af te nemen.

Eens je de zwijgers kunt motiveren zoals wij(ik eigenlijk)aan het praten te krijgen en hun grieven/frustraties kenbaar te maken blijken dictatorkes heel gauw af te haken. Want dat is hun macht zijn degenen die zwijgen/zwijgende massa .......

Je moet dan wel weten waarover je praat en niet de discussie aangaan zonder je weet of je nog iemand in de rug hebt om eventueel ja te knikken of bij te springen mocht het nodig zijn.

Veel van die problemen zijn te voorkomen als je goede afspraken maakt, goeie afspraken maken goeie vrienden. vica versa
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 15 augustus 2021, 16:44:29 PM
Citaat van: Alan On Track op 15 augustus 2021, 15:09:42 PM
Ik ga eerlijk zijn dat een van de redenen waarvoor ik (nog) niet bij een club ben gegaan inderdaad tijd gerelateerd is. Misschien dat daar verandering in komt zodra ik helemaal ben afgestudeerd, maar ik kan me wel inbeelden dat wie werkt/studeert/ een gezin heeft niet altijd even eenvoudig elke week een avond kan vrijmaken.

Anderzijds ben ik eerlijk gezegd ook wat afgeschrikt door enkele dramaverhalen die ik vanuit modelspoorverenigingen gehoord heb... Niet nader genoemde clubs waar blijkbaar de sfeer vaak zoek is door enkele onaangename sujetten, waar machtsspelletjes aan de gang zijn en/of enkele grote ego's het voor het zeggen hebben. Wat er allemaal van aan is weet ik niet, en dit zijn hopelijk de uitzonderingen, maar ik wil toch graag weten waar ik terecht kom alvorens lidgelden te moeten gaan betalen.  :-\

Bij ons aansluiten, is gratis en ge doet alles wanneer ge wilt en kunt... het leven kan toch makkelijk zijn  ;D ;)
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: ramdani op 15 augustus 2021, 17:45:59 PM
ik zit op een paar modelspoorgroepen op FB,
als ik zie hoeveel Belgische modelspoorders niet eens van het bestaan van LS Models of Van Biervliet af weten, dan weet je dat er nog veel werk aan de winkel is,
beiden zijn bij mijn weten ook niet actief op FB, wat eigenlijk onbegrijpelijk is, dat is een gemiste kans,

mvg,
Michel
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 15 augustus 2021, 18:59:23 PM
Da is inderdaad wat we regelmatig opmerken inderdaad.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Alan On Track op 15 augustus 2021, 19:06:12 PM
Citaat van: ramdani op 15 augustus 2021, 17:45:59 PM
ik zit op een paar modelspoorgroepen op FB,
als ik zie hoeveel Belgische modelspoorders niet eens van het bestaan van LS Models of Van Biervliet af weten, dan weet je dat er nog veel werk aan de winkel is,
beiden zijn bij mijn weten ook niet actief op FB, wat eigenlijk onbegrijpelijk is, dat is een gemiste kans,

mvg,
Michel

Dat is eigenlijk een beetje het punt waar het in mijn ogen misloopt. We hebben hier een aantal producenten die er in slagen fraaie modellen op de markt te brengen, maar in vergelijking met buitenlandse merken komen ze nog steeds erg amateuristisch over in hun uitstraling en communicatie. Dat is jammer, want daardoor verliezen ze volgens mij ook gewoonweg omzet.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: raf op 15 augustus 2021, 19:27:26 PM
en reclame op FB kost niets buiten wat moeite.

Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 15 augustus 2021, 19:31:30 PM
Mja, maar is dat de reclame dat ge wilt? Ok, je bereikt veel volk, maar dat is eigenlijk niet uw doelgroep. Een goede marketing-communicatiestrategie zou wonderen doen. Dat kost dan wel heel veel geld en ik weet eigenlijk niet dat er nog veel bedrijven dit aanbieden als dienst.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: raf op 15 augustus 2021, 19:39:29 PM
Sven wat is dan de doelgroep ???? mensen die reeds met de hobby bezig zijn en reeds maandbladen lezen
zo trek je geen nieuwe mensen aan om met een hobby te beginnen .
hoe mooi je lok of wagon als producent ook is als je hem niet aan de wereld laat zien dan ga je der ook geen verkopen
er is in amerika een iemand die met belgische loks rijd en die kijkt er naar uit wanneer er iets nieuws uit komt
maar waar moet hij gaan kijken dan

gr raf
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 15 augustus 2021, 19:42:12 PM
Goh Raf: zeker niet heel de wereld die op FB zit... maar ik ben ook geen specialist in deze zaken. Wat ik wel weet is dat je bij FB een doelgroep kan definiëren. (zij kunnen uw reclame wel sturen).

Hoe specifieker uw doelgroep gedefinieerd is, hoe beter ge uw communicatie daarop kunt afstemmen. Als ik mij alles van mijn studies nog herinner komt het hier op neer: "ik wens dat 75% van de Belgische modelspoorders, weet dat wij product x op de markt zetten en dit tegen xx/xx/xxxx." Maar hier werken ze omgekeerd: ze brengen een product uit, zonder dat het merk bekendheid heeft.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: raf op 15 augustus 2021, 19:57:05 PM
wat ik er nog van weet (weinig)is
als je bv folders in bussen steekt heb je geen idee wie deze gelezen heeft
als je op de folder zet bij inlevering een gratis potje met een bloemetje (foto er bij)dan kun je aan de weg gegeven bloemetjes zien hoe goed je reclame het gedaan heeft
bij ons leest alleen de madam de reclame en die gaat daarna bij het papier


gr raf
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 15 augustus 2021, 19:59:23 PM
Citaat van: raf op 15 augustus 2021, 19:57:05 PM
wat ik er nog van weet (weinig)is
als je bv folders in bussen steekt heb je geen idee wie deze gelezen heeft
als je op de folder zet bij inlevering een gratis potje met een bloemetje (foto er bij)dan kun je aan de weg gegeven bloemetjes zien hoe goed je reclame het gedaan heeft
bij ons leest alleen de madam de reclame en die gaat daarna bij het papier


gr raf

;D Dat is hier niet anders.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: eve op 15 augustus 2021, 22:53:04 PM
Citaat van: svvander op 15 augustus 2021, 19:42:12 PM
Maar hier werken ze omgekeerd: ze brengen een product uit, zonder dat het merk bekendheid heeft.

Dus : niets uitbrengen voordat het merk bekendheid heeft...???

Beetje moeilijk, niet ?

Mvg, Erik
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 23:06:06 PM
wat mij betreft als je op Fb zit en je kent LSModels en VBV niet dan zit je daar toch te slapen, stellen die mensen zich nooit de vraag van waar komen die fraaie loc en ga nu niet vertellen dat een LSM of VBV loc/LS-MW  sets, LS wagons de buhne daar niet paseren. Op FB zitten en MSM nooit eens opgeslagen hebben ? Dan moeten ze toch zo dom zijn als het paard ..........die bleek een ezel te zijn
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: oebr op 16 augustus 2021, 00:26:28 AM
toch even opmerken Alan dat ik zeer gecharmeerd ben door je taalgebruik.
Uiteraard deel ik je visie - dit draadje is uit onze discussie ontstaan neem ik aan - maar
het is ook fijn om je visie zo mooi verwoord te zien.

Ik zag hier ergens de opmerking dat een mooi merk duur zou moeten zijn. Dat klopt niet.
Vaak zijn die merken zeer uitgepuurd en stijlvol simpel.
Het gaat er alleen om dat je bij het bedenken van een merk niet te snel tevreden mag zijn,
er eens over nadenken hoe zo'n logo bvb. overkomt op de consument. Spreekt het tot de verbeelding, is het design op afstand nog leesbaar en mooi, en is het beeldmerk makkelijk reproduceerbaar.
Ik heb elders al het voorbeeldje van Natan gegeven, zet dat nu eens naast deze van de modeltreinfabrikanten en winkels... 
Ik heb het me al vaak afgevraagd hoe het kan dat mensen die zo'n mooie producten maken, vaak met een mooie verpakking er rond - en weet goed dat ook dat niet simpel is - toch zo'n knullige namen, logo's en websites kunnen voort brengen.



Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 16 augustus 2021, 05:50:27 AM
Citaat van: oebr op 16 augustus 2021, 00:26:28 AM
Ik zag hier ergens de opmerking dat een mooi merk duur zou moeten zijn. Dat klopt niet.
Vaak zijn die merken zeer uitgepuurd en stijlvol simpel.

Ik meen eerder gelezen te hebben dat het uitwerken van goede marketing, publiciteit en visualisatie wel eens duur kan zijn.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 16 augustus 2021, 05:52:38 AM
Citaat van: eve op 15 augustus 2021, 22:53:04 PM
Citaat van: svvander op 15 augustus 2021, 19:42:12 PM
Maar hier werken ze omgekeerd: ze brengen een product uit, zonder dat het merk bekendheid heeft.

Dus : niets uitbrengen voordat het merk bekendheid heeft...???

Beetje moeilijk, niet ?

Mvg, Erik

Toch niet hoor, meestal (allé zou het toch best gaan), ga je eerst na of hetgeen je wenst te brengen, dat daar wel interesse voor is (of dat het wel te vermarkten is). Met het nagaan hiervaan, heb je eigenlijk al je eerst promotie gemaakt. En van daaruit ga je de nood en behoeften proberen te voldoen.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: oebr op 16 augustus 2021, 08:02:43 AM
Citaat van: svvander op 16 augustus 2021, 05:50:27 AM

Ik meen eerder gelezen te hebben dat het uitwerken van goede marketing, publiciteit en visualisatie wel eens duur kan zijn.

dat is idd duur en kan allicht niet getrokken worden door lokale firma's hier.
Maar dat kan Lenz ook niet, en dat is nochtans wel een voorbeeld van een love brand.
Idem voor ESU.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: dani op 16 augustus 2021, 08:20:45 AM
zowat 12-14 jaar geleden ( maar ze bestonden wel al al sinds 1997) was er vlak naast het bedrijf waar ik toen werkte, in een gewoon rijhuis, met een klein raampje als vitrine, een winkeltje van miniatuur auto's.
Onooglijk, onopvallend en "onbekend" voor velen, maar de echte verzamelaars wisten het wel te vinden door beurzen, mond-aan-mond-reklame en andere wegen.

Hun website was een enkele pagina met de naam van de zaak, het adres, telefoonnummer en een  mail adres waar je naartoe kon mailen om je te laten (manueel) in schrijven op hun nieuwsbrief en beurs info.
En als je dat dee, werd je email adres bij hen door Murielle in de lijst getypt, en in de distributielijst van hun mails. 
Dan ontving je af en toe een TEKSTBESTANDJE  per mail met de reclame, info en promoties.    DAT WAS HET

EN ze bestaanbij mijn weten nog (maarop andere lokatie).    https://www.art-toys.co/
"Als je het niet vindt, contacteer Murielle en William)


Zo zie je maar, de tijden veranderen en mensen worden veeleisender, maar een goedx product verkoopt uiteindelijk zichzelf ook knog via de "oude kanalen".   
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Alan On Track op 16 augustus 2021, 10:10:35 AM
Ik denk dat je wat de marketing betreft wel wat moet nuanceren. Onze merken kunnen het zich inderdaad niet veroorloven om eenzelfde reclamestrategie en visuele stijl aan te meten die de grote buitenlandse merken hanteren met behulp van professionele grafisch ontwerpers en marketeers. Maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal geen moeite kunnen doen. Via toepassingen op het internet is het eenvoudiger dan ooit om een aantrekkelijke website te maken via platformen als Wix of Squarespace, zelfs al heb je geen voorgaande ervaring. En dingen als logo's of huisstijlen kosten inderdaad wel iets om te laten uitwerken als je dat zelf niet kan, maar dat is uiteindelijk ook een eenmalige kost waar je jaren mee voort kan.

Vier jaar geleden zijn mijn zus en haar vriend een webshop in bordspelen opgestart, die zo succesvol is geworden dat het voor beiden tot hun hoofdberoep is uitgegroeid. Niettemin hadden zij geen voorgaande ervaring met websites of marketing. Maar zij hebben er wel voor gekozen om een duidelijke visuele stijl toe te passen, met een eigenzinnig, eenvoudig en herkenbaar kleurenschema en een sprekend logo (van mijn makelij  ;D). En verder hebben zij gewerkt met advertenties op websites en sociale media. Dat uitwerken is in vergelijking met hun andere kosten echt niet zo hoog geweest, maar het werkt wel. Om maar te zeggen dat je echt geen expert moet zijn om iets goeds te maken, je moet er gewoon een beetje moeite in steken.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 23:06:06 PM
wat mij betreft als je op Fb zit en je kent LSModels en VBV niet dan zit je daar toch te slapen, stellen die mensen zich nooit de vraag van waar komen die fraaie loc en ga nu niet vertellen dat een LSM of VBV loc/LS-MW  sets, LS wagons de buhne daar niet paseren. Op FB zitten en MSM nooit eens opgeslagen hebben ? Dan moeten ze toch zo dom zijn als het paard ..........die bleek een ezel te zijn

Ik denk dat je nooit de schuld mag leggen bij de consument als een bedrijf niet bekend is. Ik kan me best voorstellen dat wanneer je als beginner die enkel Märklin- startsets kent gewoonweg nog niet vertrouwd genoeg bent met welke fabrikanten er zijn en wat ze uitbrengen. We mogen niet vergeten dat veel nieuwe modelspoorders de de kantjes van de hobby nog niet ontdekt hebben. In die FB-groepen zie je ook van tijd vragen voorbijkomen genre 'mag mijn Piko-trein ook op Roco-sporen rijden?' enz. Dat men niet weet welke trein van welke fabrikant is is volgens mij geheel te wijten aan het probleem dat we in dit draadje bespreken. Weinig memorabele merken, weinig publiciteit buiten het bestaande klantenbestand, enz.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Peter op 16 augustus 2021, 10:34:47 AM
Een voorbeeld van een zeer goede en  efficiënte  (alhoewel waarschijnlijk dure) verpakking

(https://live.staticflickr.com/65535/51192650877_b8fa415895_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kZHHzF)DSCN5097[1] (https://flic.kr/p/2kZHHzF) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51194420650_73231084ee_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kZSMF1)DSCN5101[1] (https://flic.kr/p/2kZSMF1) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Martin Welberg op 16 augustus 2021, 10:43:38 AM
Dat is toch een redelijke standaard verpakking voor modeltreintjes. Ga er vanuit dat je de aankopen niet graag losgestort geleverd ziet krijgen..
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Martin Welberg op 16 augustus 2021, 10:54:13 AM
CiteerOm maar te zeggen dat je echt geen expert moet zijn om iets goeds te maken, je moet er gewoon een beetje moeite in steken.

Dat is vaak het grootste probleem, plus uiteraard de wat oudere eigenaren bij een aantal Belgische merken die denk ik de kracht van het zoals ik het noem "schaamteloze zelfpromotie" stevig onderkennen. Ben van mening dat ik het merk "Martin Welberg Scenic Studios" zonder de beschikbaarheid van het internet, fora, social media en andere internet dingen niet zo op de markt had kunnen zetten als het nu staat. Nu moet ik er dan wel bij vertellen dat de opleiding die ik heb genoten, een niet afgeronde kunstacademie wel meespeelt in de vormgeving. Ben in de loop van de jaren redelijk behendig geworden in het fotograferen en publiceren van dingen met of een leuk logo of een herkenbare stijl. Voordeel is dus dat ik het in eigen huis kan houden maar het kost wel veel tijd.

CiteerEn dingen als logo's of huisstijlen kosten inderdaad wel iets om te laten uitwerken als je dat zelf niet kan, maar dat is uiteindelijk ook een eenmalige kost waar je jaren mee voort kan.

Dat is ook een ding, en het grappige vind ik dan dat de doosjes etc. wel van een mooie kwaliteit zijn, de modellen uit de kunst maar hun websites een ondergeschoven kind is. De moderne mens kijkt eerst op het internet is blijkbaar een ding dat vergeten wordt. Zal wel voortkomen uit de gangbare gedachte dat de hobby voor oude mensen is, een gedachte die ik dus niet ondersteun.

Eerlijk gezegd kan ik me in veel punten vinden in de laatste post van Alan, het is vaak desinteresse of niet doorhebben wat het internet tegenwoordig betekend.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Peter op 16 augustus 2021, 11:04:34 AM
Volgens mij een uitstekend voorbeeld van een website van een modelspoorwinkel is
de website van Modellbahnshop Lippe met uitstekende indeling en een keuze van 4 talen
Natuurlijk niet te vergelijken met de mogelijkheden die onze Belgische handelaars hebben
Niet alle hebben bijna 100 medewerkers

https://www.modellbahnshop-lippe.com/

(https://live.staticflickr.com/65535/51381803248_3e37cbff2d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mhraZs)msl_team (https://flic.kr/p/2mhraZs) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Havoc op 16 augustus 2021, 11:11:04 AM
Hier worden winkels, webwinkels, websites, fabrikanten en merken wel door elkaar gehaald. Groot verschil. Als voorbeeld: VBV ken ik als winkel, niet als een "fabrikant" en zeker niet als een "merk". En de VBV website en VBV webwinkel zijn ook 2 verschillende dingen (lees maar bijna onderaan de eerste pagina van de webshop).

Citaat van: Peter op 16 augustus 2021, 10:34:47 AM
Een voorbeeld van een zeer goede en  efficiënte  (alhoewel waarschijnlijk dure) verpakking

Hangt ervan af. De buitenste karton koker moet je voor elke verschillende loc opnieuw maken. Enige echt dure daaraan is de 4-kleuren druk. Doe dat monochroom of met 2 kleuren (eentje voor het logo) en je bent al een stuk goedkoper. Alhoewel dat in kleine runs misschien niet echt het verschil gaat maken.

Die binnenste doorschijnende plastic koker en de 2 schuim stukken kunnen voor je hele productie dezelfde zijn. Die mallen kosten slechts 1x voor al wat je ooit gaat maken. De koker is misschien zelfs standaard profiel als je wat zoekt. En eigenlijk niet eens nodig. Blijft een diepgetrokken dunne plastic schaal die voor elke loc anders is. Maar dat zijn goedkope mallen en productie. Nog een sticker met het type/nummer/kleur...  Zou me verwonderen als zo'n verpakking al bij elkaar €5 kost in oplages van enkele 100.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Alan On Track op 16 augustus 2021, 11:14:50 AM
Citaat van: Martin Welberg op 16 augustus 2021, 10:54:13 AM

Dat is ook een ding, en het grappige vind ik dan dat de doosjes etc. wel van een mooie kwaliteit zijn, de modellen uit de kunst maar hun websites een ondergeschoven kind is.


Ik denk dat de verklaring voor de mooie modellen en doosjes ook kan liggen in een eventuele uitbesteding daarvan. Ik weet niet hoe het er bij de Belgische merken aan toe gaat, maar ik weet dat verschillende Britse en Amerikaanse 'kleinere' fabrikanten zo goed als het hele ontwerpproces doorgaan in China, en dus de bouwtekeningen niet noodzakelijk in eigen huis maken. Voor de kwaliteit van de modellen hebben we uiteindelijk eveneens Chinese handjes te danken. Ik heb de indruk dat het merk zelf relatief weinig creatief betrokken is bij de productie van hun modellen, en dit vooral bekostigen, overzien en superviseren? Wat de doosjes betreft denk ik dat deze ook gewoon via de fabriek worden gekozen. Uiteindelijk hebben VBV, B-Models, LSM krèk dezelfde verpakkingen (voor locs vaak zelfs even groot), gewoon in een andere kleur. Als ik dat zo zie denk ik dat daarvoor gewoon met een standaard template wordt gewerkt, waar gewoon logo en bouwtekening aan moeten worden toegevoegd. Ik kan mis zijn, en verbeter me in dat geval, maar ik geloof dat de aspecten waar onze merken het best scoren ook deze zijn die zij uitbesteden aan China.   
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: evan op 16 augustus 2021, 11:28:35 AM
Verkoop het vel van de beer niet voordat hij geschoten is!



Boeiend draadje! 

Ik zie hier veel waarheden en plausibele aannames. 

Ik vat nog even wat punten samen die ik hier las waar ik met m'n ervaring wat kan aanvullen:

De hobby leeft nog zeker onder de mensen hier in België hoewel dat niet altijd zichtbaar is en te meten valt.   Het feit dat er veel aanbod is qua Belgisch materiaal, wil al veel zeggen en bovendien zijn alle modelspoorders in Belgie ook niet zo chauvinistisch om per definitie een Belgisch thema te beleven.  We hebben Modelspoormagazine, andere tijdschriften, clubs, sociale media en beurzen en daar kunnen we al veel uit afleiden, maar ik ontmoet toch nog vaak modelspoorders die met geen één van deze zaken in contact komen.  En ja zelfs vrouwen!  En er zitten dames bij die goed kunnen modelbouwen, Heren!

Nu alvorens fabrikanten en handelaars gaan investeren in goede reclame en "Branding" zouden ze beter eerst investeren in aanbod, kwaliteit en service.   "Het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is" is goed voor een korte tijd, maar dat blijft niet duren.

De beste reclame is tenslotte betrouwbaarheid en dat kost ook moeite en investering, maar daar gaat een langere termijn over en heeft niet snel resultaat zoals de huidige managements- en zakencultuur gewend is.  Dat laatste is nog een ander onderwerp :)

Ik heb de laatste tijd veel contrast gezien tussen verschillende handelaars, leveranciers en fabrikanten hier in binnenland en buitenland.   Je hebt er veel die graag verkopen en er niet meer naar omkijken en je hebt er die echt er met kop en schouders boven uitsteken met dienst na verkoop en opvolging.  Je mag 'ns raden naar wie ik als klant terugkeer.  En dat sjieke logo of reclame zal me dan echt worst wezen.  Ik vind het niet erg dat ik dan wat moeite moet doen om deze leveranciers zelf te vinden omdat ze niet overal te zien zijn qua reclame. 

Een catchy merk of logo is pas meegenomen als er eerst passie en kwaliteit is. 




Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: evan op 16 augustus 2021, 11:40:30 AM
Citaat van: Alan On Track op 16 augustus 2021, 11:14:50 AM


Ik weet niet hoe het er bij de Belgische merken aan toe gaat, maar ik weet dat verschillende Britse en Amerikaanse 'kleinere' fabrikanten zo goed als het hele ontwerpproces doorgaan in China, en dus de bouwtekeningen niet noodzakelijk in eigen huis maken. Voor de kwaliteit van de modellen hebben we uiteindelijk eveneens Chinese handjes te danken. Ik heb de indruk dat het merk zelf relatief weinig creatief betrokken is bij de productie van hun modellen, en dit vooral bekostigen, overzien en superviseren? Wat de doosjes betreft denk ik dat deze ook gewoon via de fabriek worden gekozen. Uiteindelijk hebben VBV, B-Models, LSM krèk dezelfde verpakkingen (voor locs vaak zelfs even groot), gewoon in een andere kleur. Als ik dat zo zie denk ik dat daarvoor gewoon met een standaard template wordt gewerkt, waar gewoon logo en bouwtekening aan moeten worden toegevoegd. Ik kan mis zijn, en verbeter me in dat geval, maar ik geloof dat de aspecten waar onze merken het best scoren ook deze zijn die zij uitbesteden aan China.

Dat klopt volledig wat je zegt.  Daarom komen ook vaak dezelfde kwaliteitsproblemen voor en als je dat merk of leverancier er op aanspreekt, staan ze er met een mond vol tanden omdat ze eigenlijk hun eigenlijk product amper technisch kennen qua ontwerp. 

Gebarsten tandwielen, loszittende cardanaandrijvingen, zwakke motoren, loszittende onderdelen, summiere handleidingen.  Allemaal dezelfde fabrikanten decennia lang.  Ik zeg Fabrikanten en niet merken he.   Alleen laten kleinere merken zich vangen en misleiden door die fabrikanten veelal uit china. 

Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 11:41:28 AM
wat vandaag mooi is kan binnen x jaar passé zijn.

Ik  werk in een supermarktketen en de verpakking van voedingszaken dat veranderd ook  regelmatig. Ik durf daar geen tijd op zetten maar ik denk dat het iets van een 5 jaar moet zijn. Vreemd genoeg vind ik die verpakking steeds mooier dan de vorige, vreemd genoeg vond ik die vorige ook veel mooier dan deze daarvoor,.............. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Personlijk vind ik de verpakkingen van loc's vroeger ook al/wagons nu de mooiste.....zal mijn smaak zijn zeker, anderen zullen ongetwijfeld het anders vinden, anderzijds heb ik de indruk dat die van Roco. Liliput,... gebruiksvriendelijker vind.

Als je wilt scoren moet het een compromis van beiden.

@dani wat dat winkeltje betreft service,........ brengt zichzelf op. Ik ben al modelwinkels binnengegaan waar de eigenaar er eigenlijk tegen zijn goesting zat omdat die liever naar "De ronde van Frankrijk"zou gekeken hebben. Of je kijkt op de site open, eens je daar arriveert te moeten vaststellen dat meneer zijne inventaris bezig was en de winkel eigenlijk niet open was. Ik uit mijn krammen geschoten met de woorden : "Ge kunt zien dat ..............(niet voor vermenigvuldiging vakbaar degenen die mij een beetje kennen weten de woorden die ik heb gebruikt en wie de man in kwestie was). Ik zei :"Tel gij maar voort...ik trek mijn plan, eens ik gedaan heb maak mijn rekening, gij content ik content). Pas op als op die site had gestaan Gesloten wegens inventaris had ik daar geen probleem over gemaakt en er ook niet heer gereden.

Ik ga ervan uit als je je klant behandelt zoals jezelf behandeld wilt worden je al voor 98% juist zit. Je hebt er altijd die je nooit zult kunnen.........maar dan heb je toch al een hele moeite gedaan.

Persoonlijk vind ik nog steeds Jocadis het vb van hoe het eigenlijk altijd zou moeten, zelfs al was die heel kwaad het bleef een aimabel man die je begreep en ook respecteerde. Velen beginnen woorden te gebruiken van waar je als klant denkt "man met wat zijde gij bezig !
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Peter op 16 augustus 2021, 11:44:05 AM
Ik moet je groot gelijk geven Evan. Je weet trouwens waar ik koop.
Een beetje (soms veel) goedkoper.
Verzendkost 3,5 euro bij aankoop boven 100,00 euro
Gratis ruilen binnen de 14 dagen indien het je niet bevalt.

Uitstekende service bij herstellingen en twee jaar waarborg is bij hen geen loze belofte
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 11:53:24 AM
Citaat van: evan op 16 augustus 2021, 11:40:30 AM
Gebarsten tandwielen, loszittende cardanaandrijvingen, zwakke motoren, loszittende onderdelen, summiere handleidingen.  Allemaal dezelfde fabrikanten decennia lang.  Ik zeg Fabrikanten en niet merken he.   Alleen laten kleinere merken zich vangen en misleiden door die fabrikanten veelal uit china.
hoef je ook niet anderen deden dat wel en kregen het verwijt "je mag blij zijn dat die dat wil maken!".

Belangrijker is wat je klanten willen,aanraden. ermee staan lachen en uw eigen goesting doen dat gaat ALTIJD in uw eigen vel bijten. Kijk op verschillende media en fora en je blijft dezelfde na(a)m/en tegenkomen. Ook zolang iets niet echt opgelost raakt het niet meer kopen is vaak gehoord. Commercant raakt nog altijd zijn aantallen kwijt/vergeet wel mits hij die anderen ook bijgehad had hij veel meer reeksen/modellen had kunnen uitbrengen. Hij had er alleen beter op kunnen zijn en wellicht had het hem nauwelijks geld gekost. Trouwens die merken worden eerder genoemd wegens die problemen dan dat het fraaie modellen zijn". Mensen die niet de problemen kennen kopen en haken daar na ook af wegens het zoeken naar oplossingen en moeten dan lezen wat al jaren geschreven wordt.

Denken op korte termijn te vaak geen long time vision zeg maar !

Wellicht zijn die tandwielen niet slecht hé versta mij niet verkeerd maar zijn ze niet genoeg/van de kwaliteit waarvoor ze moeten dienen.

Een goed commercant luistert naar zijn klanten en probeert daar naar te handelen, zelfs al gaat het iets meer kosten de klant zal altijd meegaan in het verhaal(en zelfs graag iets meer betalen als die weet dat het kwaliteit is, je er ook meer kan meedoen dan ne keer naar te kijken en nog niet zeker zijn dan als hij dan wel eens rijdt het horen van brekende/afbreken/springend tandwielen) en altijd beter van als de klant de deur achter zijn "gat" toetrekt, zeggen of denken :"Wete gij wat ik denk, kus mijn k....n!"

Ik heb al veel modellen laten staan die ik wel graag had willen kopen om deze redenen. En helaas voor die die het beter blijven weten steeds meer en meer andere potentiêle klanten. Ik koop nog dingen daar maar enkel als er geen aandrijving inzitten, fraaie modellen betallen zichzelf weer eens er de kwaliteit inzit die er zou moeten inzitten nog veel meer !
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Martin Welberg op 16 augustus 2021, 12:10:28 PM
CiteerMet alle respect voor de lokale producenten die ons de laatste jaren prachtige Belgische modellen hebben kunnen aanbieden, maar wanneer je bijvoorbeeld hun websites/namen/logo's vergelijkt met de 'grote' buitenlandse merken, of zelfs met die van kleinschaligere Belgische niet-modelspoorgerelateerde bedrijfjes oogt het toch niet altijd even professioneel. Ook wat reclame betreft zie je veel minder verschijnen. Ik krijg op sociale media bijvoorbeeld dagelijks advertenties te zien van fabrikanten als Roco, Märlklin of Piko, terwijl ik deze merken niet noodzakelijk volg. Nogmaals, ik denk niet dat dat noodzakelijk een probleem is, de modellen van Belgische merken vinden in mijn ogen gemakkelijk de weg naar geïnteresseerden, maar ik vraag me af of een betere marketing en visuele stijl niet zou helpen om meer mensen warm te maken voor de hobby. Wat denken jullie?

Vind eigenlijk wel dat er redelijk veel wordt bijgehaald die niet tot de eerste vraagstelling hoort.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 12:12:40 PM
Martin maar het speelt helaas allemaal mee. Trouwens proficiat voor je fraaie dingen die je maakt, we hoeven niet altijd met "bloempotten te smijten" hé ?
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 16 augustus 2021, 12:27:41 PM
Goh, ik volg Evan ook wel... het één zonder het andere kan niet (en dan is de vraag: een mooie doos of een degelijke inhoud). Klopt volkomen en ik snap dat het niet zo zwart-wit is, dit is ook niet wat wij met onze bescheiden commentaren willen beweren... verre van.

Maar het valt "ons" wel heel hard op. De vraag die vaak gesteld wordt is misschien wel de eerste zin van een cursus marketing: "Kan een goed product zijn weg vinden naar de consument, zonder goede reclame?" Of "Zal een minder product ook verkopen, met een blits logo en mooie verpakking?". Het antwoord ligt volgens mij er tussenin: zonder reclame kan je geen nieuwe klanten winnen (ervan uitgaande dat je nog geen klandizie hebt). Verkoop je direct een sterk product, met sterke prijs/kwaliteit-eigenschappen... en een heel mooie campagne daarrond... dan ben je volgens mij vertrokken. Is het moeilijk om dit te bekomen? Nee, maar het is wel een investering (tijd en financieel). De vraag die ik mij hier dan weer stel: willen de merken/fabrikanten/leverancier deze investering wel maken, als de markt voor hen openligt (lees heel weinig concurrentie).

We gaan is ff terug in de tijd: Voor de meeste onder ons die Belgisch wilden rijden was er quasi niets op de markt. We waren blij met wat er was of bouwden het zelf (ik zeg nu wel "we", maar jullie weten wel waar ik naar doel). Een jaar of 20 geleden kwam Roco met de 59 op de markt, spotgoedkoop, reed goed... een succesje. Maar nu laten we deze loc gewoon links liggen waarom? "Ja, is niet correct in verhouding, hij ziet er nogal plastiekerig uit, de kap schijnt door, de lichten staan niet juist...". Toeval wil (of niet?) dat de concurrentie met een beter model op de markt komt, helemaal exact qua schaal etc. en daar geven we dan zonder zeuren een 3-voud aan uit. Ik neem het nu even in mijn geval: mijn eerste Roco 59 AC digitaal koste mij €89, mijne 59 van Märklin kostte €269 als ik het mij goed herinner.
Wat ik wil aantonen: het aankoopgedrag van de consument wijzigt ook. Een fabrikant, leverancier of eender wie verhandeld op professionele wijze en die de trends die leven onder de mogelijke klanten volgt, kan er geld mee verdienen als hij er correct op inspeelt. En zolang de concurrentie niet volgt of beter doet, heeft deze vrij spel. En ook hier: is het met een blitse reclame-campagne of met een supergoed product of een beetje van beiden? Wie beslist er uiteindelijk of je iets al dan niet koopt?
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 16 augustus 2021, 12:29:29 PM
Martin zijn producten en filmpjes zijn eigenlijk reclame en promotie op zich (zowel voor zijn producten, als voor onze hobby). Zelf mijn vrouw die niets te maken heeft met mijn hobby, vind de filmpjes van Martin super. Dat zegt ook veel!
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 13:00:42 PM
die 59 Roco is denk ik minsten 20 jaar ouder dan jij beweert, had men toen die gemaakt zoals hoorde en niet te groot om te kunnen goedkoop werken met het concept van een DB 215-16-18 dan had hij kleiner geweest dan zijn broertjes die later uitkwamen bij Roco (zoals in het echt ook was). Korte termijn visie, vroeger kwam je er mee weg nu niet meer. Misschien heeft de 29 een iets grotere betekenis want eens die er was en het feit dat hij DC was. kwalitatief OK was, ging de markt van Belgisch rijden voor iedereen open en ging men gestaag Belg.modellen maken i.p.v verschilderde!
Ook Liliput/invoerder Dacker) was reeds die opengaande wereld aan het bewandelen met hun stopmers en de typische Colli's, werkwagons en anderen
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Dirky op 16 augustus 2021, 13:06:41 PM
Tja Alan, ge zult dit draadje nekeer opnieuw moeten starten denk ik...  ;D ;D ;D

Het lijkt me weer uit te draaien op een wedstrijd "wie schrijft de meeste berichten"...
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Martin Welberg op 16 augustus 2021, 13:19:13 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 12:12:40 PM
Martin maar het speelt helaas allemaal mee.

Ow, kwaliteit speelt wel mee maar niet in de marketing en visuele stijl die weel Belgische fabrikanten erop na houden..
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 augustus 2021, 13:34:30 PM
geen kwaliteit leveren is de slechtste marketing die je kunt doen. Als U zaken levert die na 3 maand spontaan uit elkaar vallen dan is dat de slechtste markelting die je kan doen want waarom gaan mensen nog zaken kopen als de kwaliteit er niets is. Marketing is alles wat zich tss de 2 oren van de klant afspeelt om zich een idee te vormen  van wat hij van uw produkt vind/verlangd

Marketing is voor ogen hebben wat je gaat maken een mooi duurzaam produkt/ duur speelgoed met twijfelachtige kwaliteit wil leveren/rommel verkopenhelaas deze mogelijkheden komen bij een doelgroep modelspoorliefhebbers terecht. Die blijven liefhebbers zolang je kwaliteit geeft voor hun zuur verdiende/gespaarde centen en die zullen net ietsminder geven om de verpakking ('t is eigenlijk gewoon verpakking) of een logootje. Zoals Natan kwaliteit voor geld.......zou eigenlijk het oogpunt moeten van iedere  fabrikant zijn vooraleer je eraan begint Beter een tragere zekere start dan er één met heel obstakels,klachten,..... Je maakt zelf de keuze. Een goed commercant luistert altijd naar wat klanten willen en dat is overal in de wereld hetzelfde goede betaalbare kwaliteit...eens je daarvan afwijkt begeef je je in drijfzand.....alleen aan hem/U of je toegestoken hand wilt vastgrijpen.....of je liever verder door het drijfzand wenst te gaan en soms loopt dat niet goed af......
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Martin Welberg op 16 augustus 2021, 20:31:19 PM
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb nergens gezegd dat kwaliteit niet van belang is. Ik merk alleen op dat kwaliteit niet het enige is in marketing wat van belang is.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: janieburton op 16 augustus 2021, 23:25:50 PM
Citaat van: svvander op 16 augustus 2021, 12:27:41 PM
"Zal een minder product ook verkopen, met een blits logo en mooie verpakking?".

Heineken bier is hier een voorbeeld van. (sorry even "off topic")
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Havoc op 17 augustus 2021, 09:40:58 AM
Citaat van: janieburton op 16 augustus 2021, 23:25:50 PMHeineken bier is hier een voorbeeld van. (sorry even "off topic")
Spijtig genoeg komt het in de meeste blinde proeverijen wel hoog bovenaan. Tegenover de gesuikerde limonade die de belgische pils geworden is. :(
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: janieburton op 17 augustus 2021, 10:53:11 AM
Citaat van: svvander op 15 augustus 2021, 19:31:30 PM
Mja, maar is dat de reclame dat ge wilt? Ok, je bereikt veel volk, maar dat is eigenlijk niet uw doelgroep. Een goede marketing-communicatiestrategie zou wonderen doen. Dat kost dan wel heel veel geld en ik weet eigenlijk niet dat er nog veel bedrijven dit aanbieden als dienst.

Er zijn buiten Piko met hun "Hobby" lijn niet echt merken die "instap" modellen aanbieden, Piko is bij mijn weten ook de enigste die redelijk veel beginsets aanbied; anderzijds zijn deze beginsets denkelijk niet aanwezig in de Belgische modeltreinwinkels of bij Dreamland.
Bij Dreamland was er een tijd dat je wat modeltreinmateriaal vond en een zeer klein aanbod van sporen en wissels van Mehano.

Vroeger vond je in de aanloop naar 6 december in alle grootwarenhuizen een modelspoorbaan van de toen bekendste merken(idem voor de modeltreinwinkels) en dat was toen de beste reclame en had je van Märklin een begin set van 999Bfr, goedkoper dan de begin set van Fleischmann.

Ook is de prijssetting van onze modellen is een hekel punt voor de jeugd, buiten de hobby modellen van Piko zijn alle locomotieven toch van een redelijk tot stevig prijskaartje voorzien, idem voor de rijtuigen daar tegenover staat dat een computerspelletje goedkoper is en meestal beschikbaar is op de dag dat de fabrikant zegt dat het in de winkels is.

Een ander aspect is waar volgens mij de jeugd geen interesse in heeft is, is het voor intekenen op bepaalde modellen.

 
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Peter op 17 augustus 2021, 11:17:15 AM
De volgens mij grootste probleem is dat er in magazines, of websites van bv. de fabrikanten nieuw modellen worden voorgesteld.
Alleen ......dikwijls al UITVERKOCHT. (Niet enkel in Belgie hoor)
En soms helaas zoals je zegt De prijzen
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: janieburton op 17 augustus 2021, 13:42:17 PM
Citaat van: Peter op 17 augustus 2021, 11:17:15 AM
De volgens mij grootste probleem is dat er in magazines, of websites van bv. de fabrikanten nieuw modellen worden voorgesteld.
Alleen ......dikwijls al UITVERKOCHT. (Niet enkel in Belgie hoor)
En soms helaas zoals je zegt De prijzen

dat bedoel ik nu met:

Citaat van: janieburton op 17 augustus 2021, 10:53:11 AM

Een ander aspect is waar volgens mij de jeugd geen interesse in heeft is, is het voor intekenen op bepaalde modellen.
 

en dan zijn de modellen al uitverkocht op het moment dat ze beschikbaar worden gesteld bij de winkeliers; zoals Peter aangeeft.

Ik denk dat de gevestigde fabrikanten ook geen budgetten voorzien om algemene reclame te maken om nieuwe mensen aan te trekken in onze zo fascinerende hobby en enkel nog reclame willen/kunnen maken, vanwege de beperkte budgetten, in de gespecialiseerde pers en zodoende zit men altijd in "dezelfde vijver te vissen".

Buiten de zogenaamde marketing van de fabrikanten schort er ook wat aan onze Belgische winkeliers qua houding, willen bestellen, enz... en ja het is frustrerend voor de winkelier dat als de loc niet gekocht is bij hem dat de klant wel komt aankloppen bij die winkelier als er iets stuk is of niet werkt (misschien zou een wereldwijde garantie of een Europese garantie, zoals bij Canon en Nikon, hier misschien soelaas brengen voor de winkelier) 



Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Alan On Track op 17 augustus 2021, 14:30:55 PM
Ik heb de indruk dat het feit dat modellen soms al zijn uitverkocht voor ze uitkomen de Belgische winkels en merken een beetje in een luxepositie heeft gebracht. Ze kunnen nu teren op het gegeven dat veel modelbouwers een gegeerd model gewoon absoluut willen kopen, ongeacht hoeveel promotie errond bestaat of hoe klantvriendelijk ze zijn. Ze moeten hun houding of strategie niet aanpassen, want door in de zelfde vijver te blijven vissen raakt hun productie toch verkocht. Uiteindelijk is dat echt niet bevorderlijk voor onze hobby, zeker niet op lange termijn. En als je dan nog eens hoort hoeveel vijandigheid er heerst tussen de verschillende winkeliers... Triest.

Wat de prijzen betreft moet je natuurlijk ook relativeren, onze hobby is duur, maar er zijn nog veel dure hobby's die populair zijn bij de jeugd. Een enkele game is niet zo duur misschien, maar er zijn maar weinig gamers die er maar één kopen en spelen. En de nieuwe playstation kost ook al gemakkelijk boven de 600 euro. Ik heb verschillende vrienden die meer uitgeven op een jaar aan games en consoles dan ik aan treinen.

Maar het is waar dat de hoge prijs van nieuwe Belgische modellen wel een afschrikeffect kan hebben voor mensen die met de hobby willen beginnen. Ik weet nog toen ik mijn eerste Belgisch materieel kocht dat vele NMBS-locs minder dan 250 euro kostten, en je voor iets meer dan 100 al wel wat fraais vond. Tegenwoordig vindt je moeizaam modellen moeizaam onder de 300. En als je een treinstel wil ben je er ook aan voor de moeite, daarvoor moet je gemakkelijk 500 euro ophoesten, en nog veel meer als je digitaal + sound wil. En dan moeten ze inderdaad nog beschikbaar zijn, en niet overal direct uitverkocht zoals gezegd. We zijn de laatste jaren verwend met nieuwe Belgische modellen van alle kanten, maar er zijn er ook veel die je gewoonweg nergens meer vindt. Wie als beginner een collectie wil opbouwen is eraan voor de moeite. Zelfs tweedehands zijn vele modellen onvindbaar geworden.

Ik denk dat om nieuwe generaties aan te spreken prijs en promotie cruciaal zijn. Zou het zo moeilijk zijn om als fabrikant een eenvoudige budgetloc (zoals de 62 van VBV een aantal jaar terug) op de markt te brengen voor een instapprijs, en deze dan actief en ruim marketten naar nieuwe modelbouwers? Ik denk wel dat van zodra je een goed startschot hebt voor de hobby het algauw begint te beginnen kriebelen om te sparen voor meer, iets duurdere modellen.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Boemeltrein op 17 augustus 2021, 14:37:05 PM
Er zijn in België nog steeds leveranciers die weigeren te leveren aan handelszaken met enkel een webshop dus de belg gaat dan doodleuk online-shoppen bij Lippe en consoorten. Lippe blij en de leverancier verkoopt minder....
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 augustus 2021, 14:50:55 PM
en wat met degene die nu en dan ne keer open met afspraak ?
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: rgp op 18 augustus 2021, 14:48:55 PM
Allen,

Kan er mij iemand eens oplijsten welke modellen in HO al uitverkocht waren vóór er reklame werd voorgemaakt ?

Er is ook het aspect van de gecreëerde schaarste om de prijs op te drijven. En soms draait dat slecht uit.

Roland
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Martin Welberg op 18 augustus 2021, 16:50:29 PM
Citaat van: Boemeltrein op 17 augustus 2021, 14:37:05 PM
Er zijn in België nog steeds leveranciers die weigeren te leveren aan handelszaken met enkel een webshop dus de belg gaat dan doodleuk online-shoppen bij Lippe en consoorten. Lippe blij en de leverancier verkoopt minder....

Wil hier wel even opmerken dat Lippe ook een gewone fysieke winkel in Detmold heeft en niet uitsluitend webshop is.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: svvander op 18 augustus 2021, 18:18:12 PM
Klopt Martin, maar velen onder ons (ik beken), kopen er online. Ik denk dat er maar 2 shops in België zijn en enkele in Nederland, waar ik af en toe fysiek in de winkel koop. Moest Aken niet zo ver liggen, zou Hunerbein waarschijnlijk mijn favoriete fysieke winkel zijn.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Boemeltrein op 21 augustus 2021, 21:02:00 PM
En daarbij mag ook gezegd dat Lippe het grootste deel van zijn omzet maakt met zijn webshop, onlangs vernomen dat Hattons onder ons welbekend, 75% van zijn verkoop gebeurt via hun webshop. Maakt ons duidelijk dat de modelspoorder mee met zijn tijd is...
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Rangeerduivel op 21 augustus 2021, 21:07:08 PM
Citaat van: Boemeltrein op 21 augustus 2021, 21:02:00 PM
Hattons onder ons welbekend, 75% van zijn verkoop gebeurt via hun webshop.

Zal sedert de Brexit wel een pak minder zijn mijgedacht! ::)

;)
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 21 augustus 2021, 23:41:32 PM
naar Europa alvast een stuk minder......
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: rgp op 12 september 2021, 14:47:37 PM
Hallo,

Heb het draadje gelezen vanuit Frankrijk (zalig verlof)

* in de Auchan even buiten Manosque, in de middle of nowhere, kon ik 7 (ZEVEN) modeltreintijdschriften kopen, bij de plaatselijke dagbladhandelaar van Forcalqieur (+/- 5000 inwoners) VIER; in Asse in België (22.000 inwoners) NUL !
* Dat Fransen minder zagen dan België is onwaar: ik lees al jaren mee op het grootste Frans forum van een tijdschrift waar ik al 45 jaar op geabonneerd ben en ik kan je garanderen dat er men er evenveel zaagt over te dure modellen, onjuiste modellen, geen winkels, de post die niet goed werkt, de dienst na verkoop die niet goed werkt, ......

Conclusie: het gras is niet groener aan de overkant

Roland
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 september 2021, 17:23:36 PM
Citaat van: rgp op 12 september 2021, 14:47:37 PM
Conclusie: het gras is niet groener aan de overkant
Frankrijk dat ligt toch op dezelfde kant en niet aan de overkant  ;D :)
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Peter op 12 september 2021, 17:50:30 PM
Auchan, is dat niet waar wij al eens naar de grote supermarkt gaan???
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Herwig op 12 september 2021, 19:36:14 PM
  "Auchan"   IS   de super(hyper)markt,  met verschillende vestigingen . 
  Bekend bij wijnliefhebbers,  maar weet niet of nu de prijzen nog interessant genoeg zijn om de kilometers te rijden tot  'over de schreve'.

   
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 september 2021, 20:57:43 PM
het Franse  flessenwater schijnt daar merkelijk goedkoper te zijn.........ik dacht door lagere BTW -heffing
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: doomslu op 12 september 2021, 21:00:50 PM
In Luxemburg zijn er twee vestigingen van Auchan, maar die zijn niet goedkoop hoor. Waarschijnlijk passen ze hun prijzen aan.
Nooit in Frankrijk in een Auchan geweest...

Maar iets ernstiger nu: dat er in België in sommige plaatsen geen tijdschriften over treinen te vinden zijn ligt, helaas, aan de verdeling. Die mannen bepalen wat er in de winkels komt. Als uitgever heb je daar totaal geen zeggenschap in en ook geen inzicht...  :(
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: oebr op 12 september 2021, 22:05:46 PM
dat is waar, die op de Kirchberg rekent goed door.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 september 2021, 22:30:00 PM
en in het hol van Pluto woont moet je soms wel modeltreintijdschriften lezen want er is daar niks anders  te doen
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: rgp op 12 september 2021, 22:50:48 PM
Peter,

Wel in dar hol van pluto is het beter wonen dan in de streek "we doen alles beter wat we zelf doen"

Roland
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 september 2021, 00:17:55 AM
je moet er van houden elk, moet dat voor zichzelf uitmaken......
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Havoc op 13 september 2021, 11:00:08 AM
Citaat van: rgp op 12 september 2021, 14:47:37 PM
* in de Auchan even buiten Manosque, in de middle of nowhere, kon ik 7 (ZEVEN) modeltreintijdschriften kopen, bij de plaatselijke dagbladhandelaar van Forcalqieur (+/- 5000 inwoners) VIER; in Asse in België (22.000 inwoners) NUL !

Nochtans, de laatste keer dat ik in de Press Shop in Zellik (deelgemeente van Asse) was hadden ze wel MSM. Dacht nog andere ook. En in Basilix shopping centre hebben ze de volledige LR Press reeks EN MSM, spoowegjournaal etc. Terwijl ik eens in Frankrijk verschillende dagbladwinkels in een serieuse stad (Orleans) afgelopen ben en nergens Voie Libre gevonden heb.

Denk dat het in Frankrijk is zoals Luc schrijft. Het hangt af van wat de dagblad handel indoet.
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Boemeltrein op 13 september 2021, 13:55:06 PM
Wel dan woont Roland op 2,5 uur rijden van mij, ik woon ook in zo'n hol en in het nabij gelegen stadje Sion (25.000 inwoners) =15 minuten rijden vind ik de Franse tijdschriften zonder probleem, 2 modelspoorwinkels, tot voor kort 3 en 2 modelbouwhandels waarvan één (gemotoriseerde vliegtuigjes) en 5 km verderop in een naburige gemeente 2 modelbouwhandels (kits), dan ben ik aardig verwent in mijn hol van pluto :D
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: ACFI op 13 september 2021, 13:56:48 PM
Citaat van: Boemeltrein op 13 september 2021, 13:55:06 PM
Wel dan woont Roland op 2,5 uur rijden van mij, ik woon ook in zo'n hol en in het nabij gelegen stadje Sion (25.000 inwoners) =15 minuten rijden vind ik de Franse tijdschriften zonder probleem, 2 modelspoorwinkels, tot voor kort 3 en 2 modelbouwhandels waarvan één (gemotoriseerde vliegtuigjes) en 5 km verderop in een naburige gemeente 2 modelbouwhandels (kits), dan ben ik aardig verwent in mijn hol van pluto :D
Amai,

dat is evenveel als in Belgie.

Luxe gewoonweg.

ACFI
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: doomslu op 13 september 2021, 17:37:30 PM
Citaat van: Havoc op 13 september 2021, 11:00:08 AM

Denk dat het in Frankrijk is zoals Luc schrijft. Het hangt af van wat de dagblad handel indoet.
Hier is het de distribiteur die beslist, daar wellicht ook...
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: rgp op 13 september 2021, 18:02:44 PM
Havoc,

Zellik is idd een deelgemeente van Asse, maar demografisch de achtertuin van Brussel; de rest is Brussel.

Roland
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Rangeerduivel op 13 september 2021, 18:12:02 PM
Citaat van: rgp op 13 september 2021, 18:02:44 PM
Havoc,

Zellik is idd een deelgemeente van Asse, maar demografisch de achtertuin van Brussel; de rest is Brussel.

Roland

Een beetje zoals 't stad 't stad is en de rest de paaarking! ;D ;D

;)
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Havoc op 14 september 2021, 10:08:07 AM
Citaat van: rgp op 13 september 2021, 18:02:44 PM
Havoc,

Zellik is idd een deelgemeente van Asse, maar demografisch de achtertuin van Brussel; de rest is Brussel.

Roland

Denk je dat ik dat niet weet na er 53 jaar te wonen?
Titel: Re: Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 14 september 2021, 10:41:03 AM
Citaat van: Havoc op 14 september 2021, 10:08:07 AM
Citaat van: rgp op 13 september 2021, 18:02:44 PM
Havoc,
Zellik is idd een deelgemeente van Asse, maar demografisch de achtertuin van Brussel; de rest is Brussel.
Roland
Denk je dat ik dat niet weet na er 53 jaar te wonen?
Roland bevestigt enkel wat U vertelt,dus waarom zo in het defensief  Johan ? ;)