Wie gebruikt of heeft ervaring met het ABC afremmen en vertrekken op zijn digitale baan ?
Eric
Bij MTD zijn we bezig met een aantal "prototype"-testen alvorens het eventueel te implementeren op Vaerwegh Dok.
Die testen werden momenteel wel even stil gelegd omwille van adere prioriteiten voor de baan.
Suske welk systeem gebruiken jullie voor detectie van de blokken Lifftfinskin of iets anders?
Momenteel zijn dat zelf ontworpen printjes voor de sturing van de seinen.
Hoi, samen met een collega modelspoorder hebben wij een tweetal jaar geleden een baantje gebouwd(la petite ceinture), waarin een ovaal dubbel werd gevouwen en een 5tal treinen na elkaar automatisch moesten rijden. dit alles digitaal natuurlijk. door gebruik te maken van de BM3 bouwsteen van Lenz, waren we in staat om, zonder veel omslachtig kableren, een veilig en continue treinverkeer te verzekeren. in deze modules wordt ook gebruik gemaakt van de ABC technologie. het systeem werkt perfect. let wel: oudere decoders reageren niet op ABC... je kunt ook afremzones zelf bouwen door gebruik te maken diodes die drie aan drie antiparallel geschakeld zijn( dus drie in serie in de ene doorlaatrichting die parallel staan met drie in serie in de andere doorlaatrichting). als je dat combineert met een schakelaar of contact van een relais parallel over de schakeling dan neutraliseer je de werking van de schakeling en blijft je trein op normale snelheid verder tuffen.Op de website van Lenz [www.lenz-elektronik.de/digitalplus-abc.php] staat mooi uitgelegd hoe het allemaal werkt.
Volgens mij weet Eric heel goed hoe het allemaal werkt. Ik heb hem vorige week in Hoeselt nog gesproken.
Maar hij vraagt hier naar ervaringen van mensen die het al gebruiken.
Hoi,
Citaat van: pandur op 31 juli 2018, 11:33:03 AM
Wie gebruikt of heeft ervaring met het ABC afremmen en vertrekken op zijn digitale baan ?
Eric
Nog geen ervaringen. Ik wil het nog een keer proberen. Ik heb het zien werken op OntraXS! bij de banen van de Thomas Schmid: Anlagen (http://bahnmodellbau.ch/). Ik zag het bij zijn eerste "eiland"-baan. Bij het opstarten 's ochtends zag ik zag hem een multimaus in de hand hebben. En toch pendelde de lok lekker digitaal. Voor wat info een klein tijdje met hem gepraat. Dat bleek dus het ABC-systeem te zijn van Lenz. Met een orginele Lenz-decoder in de lok. Bij zijn latere baantje had hij het systeem weer toegepast dat was ook een pendelbaantje. Je kan hem eens mailen wat zijn ervaringen zijn met inbouwen e.d. mogelijk reageert hij.
Groet Ronald.
dat klopt, heb ik ook uitgetest. de lokdecoder zo programmeren dat bij een ABC zone, de lok automatisch afremt en stopt, na een ingestelde tijd keert hij om en vertrekt opnieuw. zo uit mijn hoofd ken ik de CV's niet meer, maar het werkt perfect.
Citaat van: T13 rules op 01 augustus 2018, 22:16:26 PM
...de lok automatisch afremt en stopt, na een ingestelde tijd keert hij om en vertrekt opnieuw...
Zoiets
moet zou ik ook hebben op mijn baantje. Een personentrein(tje) die in een rondje pendelt.
en met welke module: BM1 of BM3?
je kan dit heel basic op je digitale baan inbouwen ;
Bedoeling is dat je de voeding van een geïsoleerd stuk spoor via een diode brug zal aansluiten.
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal , en het is juist hierop dat de "laatste generatie" decoders reageert door af te remmen (indien deze juist is ingesteld)
Met een omschakelaar (of relais) kan je het normaal digitaal signaal herstellen en je lok vertrekt met de ingestelde optrek vertraging .
Het fijne is dat tijdens de "stop" alle sound en lichtfuncties kunnen aangesproken worden.
Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden ;
- alle remblokken moeten precies even lang zijn
- gebruikmaken van een diode schakeling (kom ik op terug)
- je decoder moet juist ingesteld zijn (kom ik op terug)
Eric
[[Zoiets (moet) zou ik ook hebben op mijn baantje. Een personentrein(tje) die in een rondje pendelt.]]
Frans ,
vergis je niet , dit ABC is een stop & go en niet een pendelbedrijf !
(voor het pendelen zal je de Lenz componenten moeten gebruiken)
Eric
Citaat van: pandur op 01 augustus 2018, 23:59:45 PM
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal ,
Het is asymmetrisch, dat is niet hetzelfde als asynchroon. ;)
Citaat van: pandur op 02 augustus 2018, 00:12:55 AM
[[Zoiets (moet) zou ik ook hebben op mijn baantje. Een personentrein(tje) die in een rondje pendelt.]]
Frans ,
vergis je niet , dit ABC is een stop & go en niet een pendelbedrijf !
(voor het pendelen zal je de Lenz componenten moeten gebruiken)
Eric
voor het pendelbedrijf heb je enkel een assymetrisch digitaal signaal nodig( met diodes of BM1 van Lenz) op een bepaald stuk spoor waar je wilt halt houden en de juiste instelling in je decoder( ik heb het getest met Lenz deoder), dus geen dure aangelegenheid...
CiteerCitaat van: Klaas Zondervan op 02 augustus 2018, 09:42:12 AM
Citaat van: pandur op 01 augustus 2018, 23:59:45 PM
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal ,Het is asymmetrisch, dat is niet hetzelfde als asynchroon. ;)
Klaas hier eens kijken voor uitleg
http://www.computerwoorden.nl/datacommunicatie--a.htm (http://www.computerwoorden.nl/datacommunicatie--a.htm)
Lenz BM1 + Lenz Gold decoder: Pendel + Rem
https://www.youtube.com/watch?v=_4Ot5bPO2wo
Patrick, je hebt wat zitten rommelen met de quotes. Wat probeer je duidelijk te maken?
hoi oli,
de instellingen voor pendel doe je die via u besturingssysteem of via parameters direct in de loc.
Citaat van: modelbouwpatrick op 02 augustus 2018, 18:25:25 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 02 augustus 2018, 09:42:12 AM
Citaat van: pandur op 01 augustus 2018, 23:59:45 PM
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal ,Het is asymmetrisch, dat is niet hetzelfde als asynchroon. ;)
Klaas hier eens kijken voor uitleg
http://www.computerwoorden.nl/datacommunicatie--a.htm (http://www.computerwoorden.nl/datacommunicatie--a.htm)
Klaas was voor diegen die het verschil willen weten tussen die signalen daarom link naar die site .
En ik weet niet hoe ik met die citaten moet werken krijg antwoord niet buiten citaten
(Quotes gerepareerd door admin)
Je moet het antwoord na de [/ quote ] zetten.
ok thx
Citaat van: modelbouwpatrick op 03 augustus 2018, 09:20:00 AM
Citaat van: modelbouwpatrick op 02 augustus 2018, 18:25:25 PM
CiteerCitaat van: Klaas Zondervan op 02 augustus 2018, 09:42:12 AM
Citaat van: pandur op 01 augustus 2018, 23:59:45 PM
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal ,Het is asymmetrisch, dat is niet hetzelfde als asynchroon. ;)
Klaas hier eens kijken voor uitleg
http://www.computerwoorden.nl/datacommunicatie--a.htm (http://www.computerwoorden.nl/datacommunicatie--a.htm)
Klaas was voor diegen die het verschil willen weten tussen die signalen daarom link naar die site .
En ik weet niet hoe ik met die citaten moet werken krijg antwoord niet buiten citaten
Was kann ABC noch?Während des Aufenthaltes im mit asymmetrischer Digitalspannung versorgten Abschnitt bleibt die Lok voll steuerbar:
Funktionen können geschaltet werden
Programmieren während des Betriebes (PoM) ist möglich
die Lok kann rückwärts wieder vom Signal wegfahren
Rangierfahrt bei geschlossenem Signal ist möglich
es entstehen keine Kurzschlüsse beim Überfahren der Trennstellen.
Citaat van: oli 11/01 op 02 augustus 2018, 18:55:36 PM
Lenz BM1 + Lenz Gold decoder: Pendel + Rem
https://www.youtube.com/watch?v=_4Ot5bPO2wo
Kan je dan even aangeven wat je gedaan heb in je Lenz Gold decoder. Misschien dat het met een Esu Lopi 4 ook kan geregeld worden
Esu ondersteund volgens mij het pendelen niet. Alleen het remmen, stoppen en wachten. Keren kan volgens mij nog steeds alleen met Lenz Decoders. Ik moet het nog testen. Ik lees het overal op het internet dat het niet kan. Of Zimo het wel kan weet ik zo niet.
Groet Ronald.
ABC on => CV51 = 3
Lengte tot stop vanaf BM1 => CV 52 ( jullie moeten testen, het kan van 30 cm tot 200 cm )
Pendel on => CV51 bit4 op 3, bit 5 op 4
Tijd van stilstaan => CV 54 tussen 1 ( 1 seconde ) en 255 ( 255 seconden )
Met de ESU V4 kan het ook gebruik maken van de BM1 voor langzaam stoppen, CV27 op 1, maar geen mogelijkheid van pendel.
Dag allemaal
ik heb hier dingen gelezen die mijn interesse hebben gewekt.
Ik heb dus wat zitten zoeken en heb een testopstelling gemaakt van dit ABC systeem
Heel simpel, niks moeilijk
(https://farm2.staticflickr.com/1798/43373484364_c34ea7b8c2.jpg) (https://flic.kr/p/295LrMW)WhatsApp Image 2018-08-17 at 16.40.46 (https://flic.kr/p/295LrMW) by Steve (https://www.flickr.com/photos/59083725@N04/), on Flickr
Na vele rijtesten heb ik ondervonden dat de remafstand binnen een marge van 2cm ligt , dit bij diverse snelheden
(https://farm2.staticflickr.com/1831/43185512325_97c33c6e38.jpg) (https://flic.kr/p/28Na3fH)ABC LANGZAAM (https://flic.kr/p/28Na3fH) by Steve (https://www.flickr.com/photos/59083725@N04/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1798/43185519315_39506f2f5d.jpg) (https://flic.kr/p/28Na5ke)ABC SNEL (https://flic.kr/p/28Na5ke) by Steve (https://www.flickr.com/photos/59083725@N04/), on Flickr
Maar NOOIT heeft hij de stopsectie voorbijgereden
ik ga hier verder over nadenken, maar dit lijkt zeker een kanshebber voor mijn schaduwstation ...
Interessant !
Ik heb ook een ecos 2, hier zou ik graag meer van weten wat je allemaal nodig hebt en hoe het aangesloten moet worden.
Eigenlijk heel simpel, ik heb het met een Esu V4 decoder gedaan. Enkele cv waarden aangepast ( ken ze niet van buiten). En op een geïsoleerd stuk spoor de diodebrug tussen de voeding uit mijn ecos gezet.
Echt niks moeilijk
Citaat van: hapkin op 19 augustus 2018, 10:28:43 AM
Eigenlijk heel simpel, ik heb het met een Esu V4 decoder gedaan. Enkele cv waarden aangepast ( ken ze niet van buiten). En op een geïsoleerd stuk spoor de diodebrug tussen de voeding uit mijn ecos gezet.
Echt niks moeilijk
Ik ken 0,00 van electronica, maar mij is het zelfs gelukt met die diodes.
Cv 23 op 3 en cv 123 op 0 zetten ;)
Railcom moet natuurlijk ook aangevinkt staan in de ECoS.
hoi Atmopo
CiteerRailcom moet natuurlijk ook aangevinkt staan in de ECoS.
Ik dacht dat railcom enkel de gegevens v/d decoder doorstuurt naar de centrale.
Hoe heeft dit dan invloed op het abc systeem
Dat snap ik ook niet. Het ABC systeem gaat buiten de centrale om. Met diodes creëer je op een baansectie een asymmetrisch spanningssignaal en de decoder reageert daarop (als hij voor dat systeem geschikt is). De centrale heeft daar niks mee te maken, en Railcom al helemaal niet.
Oh, ik dacht dat railcom moest opstaan. Dan vink het maar terug af ;)
Vinken liggen aan de basis van foute legendes.
-miskend filosoof, zonder enige kennis van deeceecee-
Neen dat moet je niet doen, railcom is zeer handig.
Maar je moet geen ecos hebben voor abc enkel een decoder die abc kan herkennen.
Abc kan ook met een Uhlenbrock intellibox of Roco multimaus of ...
nu ben ik niet meer mee, wat heeft de centrale te maken met abc, ik dacht dat het alleen te maken had met de locdecoder? Maar ik weet er eigenlijk niks van, dus schiet niet op de piano speler.
Dirk
De enige rol die de centrale speelt is het produceren van het digitale signaal. De diodeschakeling veroorzaakt de asymmetrie en de decoder reageert daarop. Als hij daarvoor is ingericht.
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 augustus 2018, 19:47:55 PM
De enige rol die de centrale speelt is het produceren van het digitale signaal. De diodeschakeling veroorzaakt de asymmetrie en de decoder reageert daarop. Als hij daarvoor is ingericht.
Ja zo had ik het ook begrepen. Neem anders eens contact met Pandur, die kan het je uitleggen.
Dirk
Ook de 3 rail (digitaal) rijders kunnen het
ABC remmen toepassen !
Eric
Filmpjes over ABC
https://www.youtube.com/watch?v=G8JZCNvfrXI
https://www.youtube.com/watch?v=6wBhT_YI68w (de bypass schakelaar kan je vervangen door een schakeldecoder die op zich reageert op een bezetmelding van bijvoorbeeld een ander rijvak of een stand van een wissel of sein)
ESU 4.0 decoders ondersteunen dit ook volledig, maar met LENZ decoders kan je bijvoorbeeld ook een pendelfunctie activeren in de decoder zodat een loco heen en weer rijdt op een bepaald traject met bepaalde stoptijden. Het ABC gegeven is dus volledig onafhankelijk van de DCC centrale daar al de logica in de decoder zit.
Groeten
Heeft alles met taal te maken, want het is gewoon een ABCtje.
Het ABC systeem is goed bruikbaar als je antiek/analoog bloksysteem maakt of hebt en dan digitaal wil rijden met netjes afremmen en stoppen.
Groetjes
Het fotootje van hapkin, het antwoord van hem, de antwoorden van Pandur en het laatste antwoord van Info Wim is wat ik begrijp en mee verder kan en ook ga toepassen.
Verder trek ik mij hier op het forum terug.
Tot op FB voor de gasten die daar ook ronddwalen in de modelspoorgroepen en pagina's. En dat zijn er wel wat die we hier ook tegenkomen. ;)
CiteerFilmpjes over ABC
https://www.youtube.com/watch?v=G8JZCNvfrXI
https://www.youtube.com/watch?v=6wBhT_YI68w (de bypass schakelaar kan je vervangen door een schakeldecoder die op zich reageert op een bezetmelding van bijvoorbeeld een ander rijvak of een stand van een wissel of sein)
ESU 4.0 decoders ondersteunen dit ook volledig, maar met LENZ decoders kan je bijvoorbeeld ook een pendelfunctie activeren in de decoder zodat een loco heen en weer rijdt op een bepaald traject met bepaalde stoptijden. Het ABC gegeven is dus volledig onafhankelijk van de DCC centrale daar al de logica in de decoder zit.
Daar ga ik eens meer info over zoeken, merci Evan
CiteerHeeft alles met taal te maken, want het is gewoon een ABCtje.
Het ABC systeem is goed bruikbaar als je antiek/analoog bloksysteem maakt of hebt en dan digitaal wil rijden met netjes afremmen en stoppen.
Groetjes
Wim wat bedoel je daar juist mee ...
CiteerHet fotootje van hapkin, het antwoord van hem, de antwoorden van Pandur en het laatste antwoord van Info Wim is wat ik begrijp en mee verder kan en ook ga toepassen.
Verder trek ik mij hier op het forum terug.
Tot op FB voor de gasten die daar ook ronddwalen in de modelspoorgroepen en pagina's. En dat zijn er wel wat die we hier ook tegenkomen. ;)
AtMoPo laat ze maar doen...
Maar ik zou wel graag weten wat je aan het doen bent, een pb of mail mag ook
Ik heb (nogal wat) off-topic gedoe verwijderd, zodat het draadje terug leesbaar is voor de mensen die iets met ABC willen doen. ::)
Gerolf +1 :)
Zo .... ik heb het effe moeten laten liggen maar nu ben ik er weer klaar voor.
Ik heb een print laten maken en dan moet er natuurlijk worden gereden ...
(https://farm5.staticflickr.com/4851/45135084455_780b0cc209_t.jpg) (https://flic.kr/p/2bLr78i)Abc aan het werk (https://flic.kr/p/2bLr78i) by Steve (https://www.flickr.com/photos/59083725@N04/), on Flickr
goed bezig hapkin
Dat werkt heel goed zo te zien. Een goed systeem die remsecties !
reeds een tijdje bezig en nu is de module klaar
deze heeft reeds meerdere uren test gereden en blijft werken zonder problemen
de mogelijkheden
sturing van de signalen
abc rem/optrek systeem
nood stop voor de sectie alleen
bij 12 volt uitval uitschakelen van de booster
stroom detectie en optische detectie voor het remmen
nog in de planning langzaam rijden bij oranje licht
https://www.youtube.com/watch?v=WKHXwTcoxVM&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=R7F9H5X_2uA&feature=youtu.be
voor die opletten zie je wat nog mogelijk is
werkt volledig autonoom en er is dus geen extra computer voor nodig
deze module is dus voor op de baan een andere voor de station's is nu het volgende project
gr raf
Zelf met 5 diodes een remmodule gemaakt en met de lenz decoder werkt het prima.
Gr Frits
Welke <Lenz decoder heb je gebruikt.Ik heb hier de standaard volgens handleiding zou het moeten gaan maar iemand heeft dat vergeten tegen de decoder te vertellen trekt zich niets aan van de diodes.
Esu decoders reageren wel
Bij de Lenz heb je minstens een "Standard + V2" nodig.
Die vervangt de huidige reeks "Standard" decoders, dus de "Standard" zal inderdaad niet reageren op "ABC"
https://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-decoder-standard.php
Das juist Suske maar tijdens de beurs van Köln vraag ik op de stand van Lenz de info en hunne specialist zegt dat de standard alles kan .Dus zoveel over de specialisten van Lenz
IK blijf bij esu
Die mens zal niet meer weten dat er een verschil was tussen de oude "Standard" en de nieuwe "Standard (+ V2)" zeker.
Die mannen zijn al een paar maanden gebrainwasht om hun nieuwe product te verdedigen en sommigen vergeten dan hoe het zat met de vorige edities.
Ik heb hier nog een paar "Silver +" liggen maar daar had ik niets dan miserie mee om die geprogrammeerd te krijgen met hun eigen programmer.
Dus hier ook enkel nog Esu.
hier ook kunnen zien dat er ook verschil tussen diode's is
de ene loco stop voor elk abc rood licht en de andere loopt gewoon heeeeeel langzaam door de abc diode
terwijl hij dan weer voor alle andere wel stopt
afstellen decoder ??? of iets anders
geen idee
het door kruipen hebben we nu onder de knie
samen met pandoer aan het zoeken geweest en de oplossing gevonden
kwestie van de decoder afstellen en het staat eigenlijk allemaal in de handleiding al is het wel efkes zoeken
van de week een nieuwe module ingebouwd en 1 lok reeds gewoon door het rood en alleen maar op die nieuwe module
deze vervangen en de lok stopte mooi voor het sein
na het uitmeten van de diode's vermoed ik dat deze juist nog binnen de ondergrens van de specs vallen
maar dan zijn 4 diode's niet voldoende en zou er een vijfde in serie gezet moeten worden
daar alle printjes maar gemaakt zijn voor 4 in serie gewoon de vuilbak in mieteren en een nieuwe solderen
gr raf
Hum Raf,
Dat is minder nieuws om een hele zooi weer opnieuw te moeten doen. Maar interessant om te lezen hoe het gaat met het ABC-verhaal. Heb hier ook nog een oude LENZ-decoder liggen voor ABC. Daar wilde ik al mee gaan experimenteren.
nee niet AL de printen juist die defecte hé
de opbouw van de print is het redelijk eenvoudig
hoofd print los halen en dan de diode print verwijderen en de nieuwe er in klikken
hoofd print terug monteren en klaar
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/68794646_2595977707121029_5193523408360439808_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_oc=AQkUbUakLbo-c18_qeGgDJlIHgriIRt_Lng5gEOCD2KtTpa23kI162HRG4wbQD5EKUsSgdyx5UEo6DpGK_Jc35o1&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=ed08ae0816eb8605cd13d234e9eacf67&oe=5DD70AF2)
de aangepaste hoofd print
blok bezet melding
abc kan hard ware matig op langzaam rijden gezet worden
display die de toestand van het blok aan geeft
noodstop per blok dus niet heel de baan valt stil
sturing van het hoofd sein en voorsein
dit kan ook op tegen spoor gezet worden dus knipperen
bezet melding
opto voor inschakelen remmen
in/uitgang naar voorliggen en achterliggend sein
de print is zo ontworpen dat je geen centrale of niets nodig hebt
dit is een stand alone systeem
trek of duw en of de loco in het midden , duo tractie ,duo tractie met loc voor en achter het kan allemaal
een trein die langer is dan een blok is ook geen probleem zelfs over meerdere blokken
gr raf