Mijn zoon en ik zijn enthousiast begonnen met het samenstellen van een "startset", naar belgisch model. Meteen digitaal, vanzelfsprekend (?). Iets gelezen over de waarheidsgetrouwere code83 en gekozen voor een minimum aan PECO streamline-materiaal: ovaal, 1 uitwijkspoor en 2 rangeersporen. Dus 4 wissels (electrofrog), voorlopig handbediend. Het probleem: hoe ik ook klooi met isoleerrailverbindingen, steeds staat een gedeelte van het baantje zonder stroom of in kortsluiting. Ik ben voorlopig een electro-nitwit en die PECO-wissels temperen na een week geknoei al enigzins de vreugde. Heeft er iemand een simpele verklaring en oplossing?
?luc&arno
Hallo Luc en Arno, bij de wissels zit een schematje hoe je de spoorstaven moet isoleren. Meen me te herinneren dat alle twee de spoorstaven die bij het puntstuk uitkomen geisoleerd moeten worden.
De spoorstaven moeten dan na de isolatie weer van de juist gepoolde spanning voorzien worden.
Groeten van Jan.
De elektrofrog-wissels van Peco zijn wel een type dat je moet "begrijpen" vooraleer je er vlot mee aan de slag kunt.
Afhankelijk van de positie van de wisseltongen worden het hartstuk en de twee daarop aangesloten rails (de middelste rails aan de kant weg van de tongen) met de juiste rail verbonden zodat een trein over de wissel kan rijden (= polarisatie van het hartstuk). Als je echter niet voldoende isolaties aangebracht hebt, dan leidt dat nogal snel tot kortsluitingen en stroomloze secties.
In de praktijk: isoleer bij alle elektrofrog-wissels de twee binnenste rails aan de kant van het hartstuk. Zo vermijd je meteen alle mogelijke kortsluitingen.
Waar je nu met stroomloze gedeeltes zit (als de wissel in de goede stand wijst), moet je een verbindingsdraad leggen tussen de stroomloze rail en de corresponderende rail aan de voet van de wissel (dus links aan links en rechts aan rechts).
Bovendien: omdat de contacten van de wisseltongen weleens durven te "verlammen" en dan dus geen goed contact meer geven, is het aangewezen om op de wisselaandrijvingen een schakelaartje te monteren die je dezelfde schakelfunctie geeft als de tongen. Het schema voor de bedrading ervan staat uitgetekend in de handleiding van de wissel en/of de wisselmotor. In het begin werken de tongen ongetwijfeld vlekkeloos, maar na een tijdje (enkele maanden tot jaren afhankelijk van de omstandigheden) hapert dit weleens...
Groetjes,
Mattias
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/peco.jpg)
Hier een voorbeeld uit de handleiding.
Groeten van Jan
Bedankt. Over dat herverbinden had ik nog niets gehoord. De handleiding is, als je er reeds niet ??n en ander over weet, erg onduidelijk. Ik soldeer daarvoor dus elke maal twee draadbrugjes? Tamelijk omslachtig als dat de standaardprocedure is om zo'n flutbaantje aan de praat te
krijgen...
[:p][:p]luc&arno
Meer zelfs Jan, op mijn bijsluiter komt jouw overduidelijke plannetje helemaal niet voor. Voor wie het weet, is het simpel! Dan nog vind ik het bizar dat een nieuwe wissel niet gewoon w?rkt, zonder allerlei gedoe. Groeten en nogmaals dank. Nu is het wel zo dat betreffend railovaaltje (heel) tijdelijk is. Een GROOT PROJECT staat op stapel en het is enkel de bedoeling kennis re maken met digitaal rijden. Zit ik daar met tal van draden en soldeersels. Leuk begin...
luc
citaat:
Geplaatst door poco loco
Tamelijk omslachtig als dat de standaardprocedure is om zo'n flutbaantje aan de praat te krijgen...
De opzet van electrofrog is om een doorgaande stroomvoorziening te krijgen zonder dood stuk in het puntstuk. Om dat voor elkaar te krijgen wordt het hele stelsel van tongen en puntstuk omgeschakeld met de stand van het wissel. En om te voorkomen dat er kortsluiting kan ontstaan moet je achter het puntstuk beide spoorstaven isoleren.
Het gevolg daarvan kan zijn dat de stukken spoor achter het wissel stroomloos komen, die moet je dus apart aansluiten. Gewoon een gevolg van de genaakte keuze. Maar het vereist inderdaad wat meer werk. Peco vertelt niet voor niks dat de electrofrog bedoeld is voor "the more experienced modeller". [8D]
Zo, vertelt PECO dat? Hadden ze dat bij de Collectors Bank ook maar gedaan! Dank Klaas, ik denk dat ik het ondertussen door heb. Groeten, luc.
t'Ja,dat hadden ze toch wel even mogen zeggen vind ik,leuk begin voor iemand die met onze mooie hobby wil starten.
Ik koop een wissel,leg die waar hij moet komen,sluit die aan,en hopla,hij werkt,al dat soldeergedoe,daar moet ik niets van weten,toch niet aan mijn wissels.
Toch nog veel plezier gewenst poco loco.[;)]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
...al dat soldeergedoe,daar moet ik niets van weten,toch niet aan mijn wissels.
Je hoeft ook niet aan de wissels te solderen, maar aan het stuk spoor daarachter. En Peco heeft vast wel een manier om een draad aan de rails te maken zonder solderen. En als je het simpel wilt houden, neem dan Insulfrog wissels.
Zelf soldeer ik alles, ik zou een spoorbaan niet kunnen bouwen zonder te solderen.
Dat er in een definitievere fase op los gesoldeerd wordt had ik al begrepen en daar heb ik ook geen moeite mee. Maar een simpel proefbaantje had ik iets minder arbeidsintensief verwacht. luc
Het heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ik de fundamentele werking, zeg maar het "waarom", van dit soort wissel niet begrijp, maar ik blijf sukkelen.
Dank zij jullie reactie had ik snel de redenen van 'kortsluiting' door, maar ik blijf worstelen met stroomonderbrekingen (afhankelijk van locomotief tot locomotief, maar ze moeten allemaal vlotjes, toch?).
Die zijn, gezien ik digitaal rij, dodelijk.
De loc heeft daar vooral met een wissel 'in doorgaande stand' mee te kampen.
In 'afbuigende stand' rijzen dan weer problemen als de wissels kop op kop geplaatst worden, zoals in een dubbelspoorverbinding vanzelf gebeurt.
Ik kom in MSM en op dit forum toch aardig wat PECO-rijders tegen en ik zou graag weten hoe zij dit (simpel uitgelegd [:I]) oplossen voor digitaalspoor.
Groeten, luc.
Hallo Luc,
In principe kom je er door ervoor te zorgen dat bij alle electrofrog-wissels de twee middelste rails van de wissel (aan de kant van het hartstuk) ge?soleerd zijn van de rest van de baan, en dit over een afstand van ongeveer 20 cm. Het ge?soleerde spoorstuk wordt dan "gestuurd" door het hartstuk en de wisseltongen.
Als je er nu voor zorgt dat over heel je baan de polariteit van de digitale rijspanning gelijk is, dan schakelen de wissels altijd de juiste spanningen door en zijn de kortsluitingen en het stilvallen van de locs verleden tijd.
Als je nog problemen hebt in een bepaalde situatie, maak dan eens een tekeningetje of neem een foto van de railopstelling. Duid duidelijk de spooraansluitingen en isolaties aan, en dan vinden we hier wel een oplossing.
Groetjes,
Mattias
Het betreft hier een dubbelsporige railovaal op een blad van 120 x 240cm die dienst doet als kennismaking met het digitaal rijbedrijf. Mijn keuze voor code83 is bepaald door een streven naar waarheidsgetrouwheid in het op stapel staande "groot project". De stroomonderbrekingsmiserie, hoe ik ook soldeer, heeft mij doen afzien van een keuze voor PECO.
Dank voor de moeite, luc.
Hallo Luc & Arno,
misschien kan je de niet gebruikte wissels omruilen voor insulfrog wissels van Peco. Het zou spijtig zijn dat je het opgeefd, Peco heeft goed materiaal. Niet opgeven, alle begin is moeilijk.
Groetjes
Marc
citaat:
Geplaatst door T03
Hallo Luc & Arno,
Niet opgeven, alle begin is moeilijk.
Groetjes
Marc
Nix ni opgeven! Merken genoeg![8D]
Tillig?
Groeten, luc.
citaat:
Geplaatst door poco loco
Nix ni opgeven! Merken genoeg![8D]
Tillig?
Lijkt me niet slecht. Die hebben (ook) bouwpakketten, maar als je dan toch zelfbouw overweegt ...
Alleen kan het bij Tillig lang duren voor je je materiaal hebt, en al hebben ze de mooiste wissels ze zijn zo fragile. Peco is in het begin iets moeilijker maar eens je het doorhebt echt niet moeilijk en uiteindelijk voor mij in gelijkstroom de beste keus.
Jan
van de rechte wissels van Tillig kan je ook gebogen wissels maken. Handig hoef je maar ??n soort wissel te kopen. Hebben ze 4, 6 en 8?.
De wissels zijn flex.
Ik heb momenteel al Tillig-spoor (= compatibel met Peco 83). Ik vind dit veruit het mooist. En inderdaad: die natuurlijk vloeiende wissels zonder scharnieren zijn prachtig, alleen heeft aanschaf daarvan momenteel geen zin: vanwege de voorlopigheid van dit baantje is er geen motoraandrijving (ja, ik pulk een beetje aan mijn wissels [:I] en de Peco staat daarmee in zijn stand 'geblokkeerd').
Ik heb ze uit frustratie al een paar keer n?t niet in stukken gebroken, maar ze krijgen het voordeel van de twijfel omdat ik er nog steeds van uit ga dat ikzelf hun werking niet begrijp. Maar vooral de wispelturigheid (soms wel, soms niet; ene loc wel, andere loc niet) van de stroomonderbrekingen is [:(!][xx(][:(!]!
Bedankt, luc.
citaat:
Geplaatst door argilla
van de rechte wissels van Tillig kan je ook gebogen wissels maken. Handig hoef je maar ??n soort wissel te kopen. Hebben ze 4, 6 en 8?.
De wissels zijn flex.
Bedankt, wist ik niet. Staat, bij mijn weten, ook niet in de catalogus die ik heb.
Groet, luc.
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
citaat:
Geplaatst door poco loco
Nix ni opgeven! Merken genoeg![8D]
Tillig?
Lijkt me niet slecht. Die hebben (ook) bouwpakketten, maar als je dan toch zelfbouw overweegt ...
Kuch, Gerolf, als je 'zelfbouw van spoor en wissel' bedoelt: daar ziet het achter deze oren nog iets te groen voor.
Maar alles kan komen...[^]
citaat:
Geplaatst door poco locoKuch, Gerolf, als je 'zelfbouw van spoor en wissel' bedoelt: daar ziet het achter deze oren nog iets te groen voor.
Maar alles kan komen...[^]
De artikels in de laatste MSM's geven nochtans een goede zet in de richting. Volledige zelfbouw, vertrekkend vanuit flexibels, is geen grote stap verder ...
citaat:
Geplaatst door argilla
van de rechte wissels van Tillig kan je ook gebogen wissels maken. Handig hoef je maar ??n soort wissel te kopen. Hebben ze 4, 6 en 8?.
De wissels zijn flex.
[?] Toch nog even hier over: ik vind daar niets van terug. Zeker dat dit ook voor code83 op gaat?
Groet, luc.
citaat:
Geplaatst door argilla
van de rechte wissels van Tillig kan je ook gebogen wissels maken. Handig hoef je maar ??n soort wissel te kopen. Hebben ze 4, 6 en 8?.
De wissels zijn flex.
kijk ook eens voor tillig naar http://www.floodland.nl/trein/info/model_12.htm
Hallo hallo micro Ik ben Maarten net 26 en ook zot van den hobby
Ik zou zeggen roepen, NIET OPGEVEN, heb ook gevloekt maar dan heb ik dus veel opgezocht (internet) enz.
Het is simpel eigenlijk je plaatst al je sporen zoals je wil! je isoleert met die plastiek schuivertjes alle binnenste railstaven van die wissel.
Ik heb gewoon een ringleiding stroom geplaatst onder mijn baan en op alle stukken stroom gestoken! de geisoleerde stukken (die zijn eigenlijk niet groot) krijgen dan dezelfde stroom via de wisseltongen!
bij mij lukt dat!
bij mij is de baan 8 meter en dan loopt hij weg (ovaal) achter het decor en komt hij op 1 spoor met opstelsporen!
als je vier sporen hebt bv die onder elkaar liggen maak dan dat je altijd + - + - + - + - hebt natuurlijk niet op de sporen aan de ander zijde van de ovaal als je me begrijpt
veel succes