Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Het (oude) forum zelf => Topic gestart door: INFO op 25 augustus 2006, 00:05:39 AM

Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: INFO op 25 augustus 2006, 00:05:39 AM
Hi,

Ik ben erg benieuwd wat de meerwaarde is van analoog tenopzichte van digitaal.
Of misschien is er wel sprake van een meerwaarde van digitaal tenopzichte van analoog. Dus leg mij dat eens uit.

Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: janjozef op 25 augustus 2006, 08:43:38 AM
geen op vraag 1.
dat vraag ik mij ook af op vraag 2.

Jan
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 25 augustus 2006, 08:59:08 AM

Die rekening is gauw gemaakt.
Laten we het alleen over de essenti?le voordelen hebben.

Geen secties om loks af te stellen .Elke lok kan eender waar afzonderlijk gestopt worden.

Loks rijden met konstante ingestelde snelheid berg op en af en door wissels en bochten.(lastgeregelde decoders)

Loks trekken langzaam op en rollen mooi uit ,instelbaar in decoder.(zonder bijkomende elektr. schakelingen)Geen bruuks stoppen zoals bij analoog op een stopsectie in schaduwstation,waardoor koppelingen kunnen losraken.

Lichten branden met konstante helderheid ook bij stilstand.

Indien bezet melders gebruikt worden en wisseldecoders met terugmelding is sturen met PC niet zo moeilijk.

Mvg
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 25 augustus 2006, 09:51:44 AM
De echt onafhankelijke treinbesturing is het essenti?le voordeel.
De rest kan met analoog ook, maar is dan vaak een stuk lastiger.

Nadeel: iedere loc moet een decoder en dat kost geld.

Voor het overige gaat de discussie vaak eerder over het verschil tussen handmatig en geautomatiseerd rijden dan tussen analoog en digitaal rijden.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: modelbaanHO op 25 augustus 2006, 10:18:25 AM
Ik ben een totale leek in het domein van de digitale besturing. Nu lees ik op dit forum dat op een digitale baan geen stopsecties nodig zijn (of lees ik verkeerd ? ). Ik heb reeds op demo-banen gezien dat een 'bestuurder' zijn lok ergens op de baan kan stilzetten, en dan met een andere lok gaat rijden. Idd de lok wordt niet geparkeerd op een afschakelbare sectie zoals dat bij een analoge baan zou moeten. Maar in dit geval is er een treinbestuurder die de lok bedient

Maar hoe ga je dan te werk op een spoorlijn die bestaat uit verschillende baanvakken, in een geautomatiseerd bedrijf ? Hoe weet de lok dat een sein op een bepaalde plaats staat en dat hij op die bepaalde plaats moet stoppen wanneer het volgende blok bezet is. Doe je dat dan ook niet met een  stuk rail dat je stroomloos kan schakelen, of dat detecteert dat de lok in die sectie zit en dan het commando geeft aan de lok om niet verder te rijden.
M.a.w. : moet een digitale baan ook niet worden verdeeld in secties ?
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: janjozef op 25 augustus 2006, 10:35:48 AM
De onafhankelijke treinbesturing dat is dan ook het enig voordeel van digitaal tegenover analoog. En geloof het of niet mijn nieuwe baan is digitaal bestuurd.

Jan
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2006, 10:37:23 AM
Op een ander forum heb ik al eens uitgelegd waarom ik nog steeds analoog rijd, maar ik doe het met genoegen nog een keer.

Bij digitaal is het grote voordeel dat je elke trein individueel kunt besturen. Dat noem je voertuiggeori?nteerd besturen. Prachtig, maar er zijn situaties waarin dat voordeel vervalt, b.v. bij een stoptonend sein. Dan gaat het er niet meer om de trein met adres 21 te stoppen, maar de trein in blok 7 moet gestopt worden. Dus je moet dan ineens niet meer voertuiggeori?nteerd denken, maar baangeori?nteerd.

Bij digitaal is ook de rijrichting voertuiggeori?nteerd. De centrale geeft een commando aan de trein om b.v. vooruit te gaan rijden met snelheidsstap 7. Maar wat is vooruit? Dat hangt er vanaf hoe de loc op het spoor staat. Bij stoomlocs en asymmetrische diesels is dat wel duidelijk, maar bij e-locs en symmetrische diesels en treinstellen zie je dat niet zo maar. Bedenk daarbij dat in het grootbedrijf een trein altijd vooruit rijdt, gezien vanuit de positie van de machinist.

Wel, ik wil de rijrichting graag baangeori?nteerd houden. Dus er staat een trein op perronspoor 2 en die wil ik laten vertrekken in oostelijke richting. Dan kies ik op mijn bedieningspaneel de route "spoor 2 naar oost". De wissels worden gesteld, er komt spanning op de baan en de trein vertrekt naar oost. Geen vraag over of de loc nou vooruit of achteruit moet. En dat vind ik nog steeds het sterke punt van tweerail analoog met gelijspanning: welke trein je ook op het spoor hebt staan, hij zal altijd in de gewenste richting vertrekken. De richting wordt namelijk bepaald door de polariteit van de spanning op de baan, en alle treinen reageren daar op dezelfde manier op.

Nou weet ik ook wel dat je de geschetste problemen bij digitaal kunt oplossen door er een PC met een besturingsprogramma tegenaan te zetten, maar daar heb ik gewoon geen zin in. Ik wil de zaak blijven besturen vanaf een paneeltje met drukknoppen en schakelaars.
Mijn keuze om bij analoog te blijven wordt dus voornamelijk bepaald door mijn besturingsfilosofie.

Wat het probleem van de verlichting bij stilstand betreft: dat heb ik opgelost door mijn Permaloog systeem, beschreven op mijn website.

Met dit alles wil ik niks afdoen aan de mogelijkheden van digitaal, wie daar gelukkig mee is moet er vooral mee doorgaan. Als ik maar niet hoef.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 25 augustus 2006, 10:52:56 AM
citaat:
Geplaatst door Flip


Die rekening is gauw gemaakt.
Laten we het alleen over de essenti?le voordelen hebben.

Geen secties om loks af te stellen .Elke lok kan eender waar afzonderlijk gestopt worden.

Loks rijden met konstante ingestelde snelheid berg op en af en door wissels en bochten.(lastgeregelde decoders)

Loks trekken langzaam op en rollen mooi uit ,instelbaar in decoder.(zonder bijkomende elektr. schakelingen)Geen bruuks stoppen zoals bij analoog op een stopsectie in schaduwstation,waardoor koppelingen kunnen losraken.

Lichten branden met konstante helderheid ook bij stilstand.

Indien bezet melders gebruikt worden en wisseldecoders met terugmelding is sturen met PC niet zo moeilijk.

Mvg
Flip



Ik rij analoog en digitaal,maar toch voor 80% analoog.
Voordeel van digitaal is inderdaad dat je licht constant brand en dat je een lok af kunt stellen eenvoudig dor hem te stoppen.
Het langzaam optrekken en stoppen kan bij analoog ook en niet eens zo moeilijk.
sturen met p.c is ook mogelijk
lasat geregelde voedingen geeft het ook in analoog.

Het punt bij analoog rijden is dat het inderdaad voor de niet electronisch geschoolde  mensen moelijker is,er zijn wel analoge besturingen te koop maar dat is minimaal
Wie analoog wil rijden en wel automatisch of half automatisch zal veel zelf moeten maken.

Digital rijden is ook voor niet zo electronisch onder legde goed mogelijk om dat veel kant en klaar te koop is en ook computerbesturing mogelijk is met kant en klare programma s
Zo eenvoudig is het natuurlijk ook weer niet je moet toch echt wel even studeren hoe je een en ander in elkaar steekt.

het grootste nadeel vind ik dat elke lok een decoder moet hebben,vooral in oude loks is dat soms een groot probleem
Ook kost elke decoer wel 25 a 30 euro.

De andere voordelen van decocders zijn natuurlijk dat elke lok precies op zijn optimale manier kan worden afgesteld.

zo zie ik het ongeveer

wim ysbeer

Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 25 augustus 2006, 10:58:09 AM
Ik rijd digitaal en zou het niet meer willen missen.
Akkoord een decoder is duur, maar je hobby ook dus dat zal het verschil nu niet maken. Op termijn een loc minder kopen, maar meer plezier met je digitaal.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: dikken op 25 augustus 2006, 12:08:25 PM
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

....
Maar hoe ga je dan te werk op een spoorlijn die bestaat uit verschillende baanvakken, in een geautomatiseerd bedrijf ? .....

...M.a.w. : moet een digitale baan ook niet worden verdeeld in secties ? ...




Je kan toch beiden combineren! Je laat je lok uit het station vertrekken en geeft deze een bepaalde snelheid. Je baan verdeel in blokken en voor ieder sein las je een stopsectie in waar de trein (al dan niet met een afremmodule)stopt voor een rood sein. Wordt het groen, dan rijdt je trein opnieuw verder aan de ingestelde snelheid.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 25 augustus 2006, 12:09:02 PM
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO
Maar hoe ga je dan te werk op een spoorlijn die bestaat uit verschillende baanvakken, in een geautomatiseerd bedrijf ? Hoe weet de lok dat een sein op een bepaalde plaats staat en dat hij op die bepaalde plaats moet stoppen wanneer het volgende blok bezet is. Doe je dat dan ook niet met een  stuk rail dat je stroomloos kan schakelen, of dat detecteert dat de lok in die sectie zit en dan het commando geeft aan de lok om niet verder te rijden.
M.a.w. : moet een digitale baan ook niet worden verdeeld in secties ?




Bij geautomatiseerd bedrijf wordt de baan verdeeld in secties, net als bij analoog en net als in werkelijkheid. Alleen worden die secties bij digitaal niet stroomloos gemaakt. De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: modelbaanHO op 25 augustus 2006, 12:15:07 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel
De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.


Zover ben ik al mee, maar moeten de blokken dan niet allemaal even lang zijn ?  Hoe weet de lok (of de besturingssoftware) op welk moment hij moet beginnen afremmen om netjes voor de seinpaal tot stilstand te komen ?
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: martintje op 25 augustus 2006, 12:20:10 PM
HEt bewijs zal nooit geleverd worden zoals in een ander draadje al prachtig is neergezet.
Wat voor de een een voordeel is kan voor de ander een nadeel zijn.
Dus elk antwoord kan goed zijn, zolang er geen onzin in staat en het de wens van de gebruiker vervuld.
Ik rij alleen maar digitaal omdat mijn lokkies mooier langzaam rijden.
En dat is mijn enige meerwaarde.
Zou ik een baan bouwen van 10x10 Meter zal ik alweer andere meerwaardes kunnen opnoemen, dan bij de tentoonstellingsbanen die ik nu bouw.
Wissels bedien ik gewoon met de wipschakelaartjes, omdat ik dat makkelijker vind, en leuker om het speeleffect er wat in te houden, zappen doe ik elke avond op de bank al.
Voor het geluid hoef ik geen digitaal, want ik wil geen geluid, omdat dit in mijn ogen altijd  afbreuk doet aan de werkelijkheid (wat niet nagebootst kan worden moet je weglaten)verlichting boeit me ook niet aangezien ik tentoonstellingsbanen bouw en daar het licht toch niet op te zien is en dus weglaat ( ook in gebouwen en lantaarnpalen, ook weer omdat licht niet is na te bootsen in schaal).

Dus waar de 1 op kickt, kan de ander op afknappen, maar dat is met alles in onze hobby, ergo, er is geen maatstaf aan te geven wat wat de meerwaarde van de 1 t.o.v de ander is in het algemeen.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Anarchy op 25 augustus 2006, 12:21:16 PM
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Brunel
De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.


Zover ben ik al mee, maar moeten de blokken dan niet allemaal even lang zijn ?  Hoe weet de lok (of de besturingssoftware) op welk moment hij moet beginnen afremmen om netjes voor de seinpaal tot stilstand te komen ?



Met behulp van zo'n afremmodule
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: INFO op 25 augustus 2006, 13:34:23 PM
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Brunel
De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.


Zover ben ik al mee, maar moeten de blokken dan niet allemaal even lang zijn ?  Hoe weet de lok (of de besturingssoftware) op welk moment hij moet beginnen afremmen om netjes voor de seinpaal tot stilstand te komen ?



Even een kanttekening mijnerzijds. Hoe kun je nu mee praten over de voor of nadelen van analoog versus digitaal of andersom, als je geen idee hebt hoe het werkt.

Een computergestuurdebaan heeft geen:

- Stroomloze stukken
- Geen (dure) remmodules
- Geen (dure) seinpalen.

Bij een computergestuurde baan maak je gebruik van:
-Lokdecoders
-wisseldecoders
-terug(bezet)melders.
-sofware voor de besturing en beveiliging.

In het geval van de computer, er is software op de markt, waarbij je iedere lok kan leren remmen voor een stopplaats. En daarbij kan de lengte van het traject dus variabel zijn. M.a.w. ongeacht de snelheid van de lok en de lengte van het op dat moment actieve remtraject, stopt de lok netjes voor het rode sein.

De kosten van zo'n meldpunt: zeg maar even vanaf 1,60 per punt(s88).

Wil handmatig spelen met die computergestuurdebaan, dan druk ik op de knoppen van mijn bedieningspaneel, wat ook aangesloten is op het digitale systeem en het computerprogramma zorgt voor de beveiling van de flanken e.d. Kortom mogelijkheden te over, en alles aangesloten op een eenvoudige manier, zonder bossen met draad.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 25 augustus 2006, 13:58:44 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan



Bij digitaal is ook de rijrichting voertuiggeori?nteerd. De centrale geeft een commando aan de trein om b.v. vooruit te gaan rijden met snelheidsstap 7. Maar wat is vooruit? Dat hangt er vanaf hoe de loc op het spoor staat. Bij stoomlocs en asymmetrische diesels is dat wel duidelijk, maar bij e-locs en symmetrische diesels en treinstellen zie je dat niet zo maar. Bedenk daarbij dat in het grootbedrijf een trein altijd vooruit rijdt, gezien vanuit de positie van de machinist.





Dit snap ik niet goed Klaas.
Ik rij weliswaar ook met PC sturing maar als ik hand gestuurd rij kan ik perfect zien in welke richting de trein staat.
Op mijn handregelaar (Lenz) staat nl en pijltje, wijst dit omhoog staat de trein in vooruit naar onder achteruit.
Bij symmetrische loks is vooruit altijd stuurpost 1 vooruit.Trouwens als de verlichting aan is kan men het ook zien. (rood of wit)
Bij stomers natuurlijk de ketel vooruit.Eenmaal in de decoder geprogrammeerd blijf het voor altijd zo.

Mvg
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2006, 14:26:06 PM
citaat:
Geplaatst door Flip

Op mijn handregelaar (Lenz) staat nl en pijltje, wijst dit omhoog staat de trein in vooruit naar onder achteruit.

Flip,

ik had verwacht dat dit vragen op zou roepen, maar ik denk dat je een beetje geconditioneerd bent door wat je gewend bent.
Een pijltje op de regelaar dat naar boven of beneden wijst, wat zegt dat? Gaat de loc bij het pijltje naar boven vliegen en bij het pijltje naar beneden door de tafel zakken?
ik zou zo'n pijltje naar links en rechts willen hebben, maar dat doen ze bij digitaal expres niet. Want stel dat je bij pijltje rechts de trein ook echt naar rechts ziet rijden en bij pijltje links naar links, dan gaat het fout als de loc andersom op het spoor staat. Dan is pijltje rechts ineens trein naar links.
En daar zit hem nou net de kneep, als ik naar rechts wil, dan wil ik dat de trein ook naar rechts rijdt, ongeacht welke trein het is en ongeacht of hij met zijn schoorsteen naar links of rechts staat.
citaat:

Bij symmetrische loks is vooruit altijd stuurpost 1 vooruit.

Jaja, maar ik wil helemaal niet kijken of stuurpost 1 links of rechts staat. Zelfde verhaal als boven: ik zet spanning op de baan naar rechts, en dan moet die trein gewoon naar rechts gaan.

citaat:
Trouwens als de verlichting aan is kan men het ook zien. (rood of wit)
Bij stomers natuurlijk de ketel vooruit.

Weer hetzelfde verhaal: ik kies een rijroute en dan verloopt de rest automatisch, wissels worden gesteld, spanning op de baan, opregelen. En die automaat kan niet zien waar de schoorsteen staat of aan welke kant de witte lampjes branden.

Nogmaals: het is allemaal een gevolg van de besturingsfilosofie die ik heb gekozen. Maar ik merk wel vaker dat mensen niet precies snappen wat daar de consequenties van zijn.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: tunnelmotor2000 op 25 augustus 2006, 14:55:28 PM
Kijk je kunt gans deze discussie herleiden of omvormen tot dit:
Wat is beter, de LP of de CD. Elk systeem heeft z'n voordelen, of z'n tijd gehad. Zij die mordicus aan het historische vasthouden zijnhungoede recht gegund. En qua kostprijs....Noem mij nu eens ??n enkel ding in modelspoor dat goedkoper is dan z'n tegenhanger of vorige editie van 20 jaar terug, decoders uitgezonderd.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: modelbaanHO op 25 augustus 2006, 15:13:19 PM
citaat:
Even een kanttekening mijnerzijds. Hoe kun je nu mee praten over de voor of nadelen van analoog versus digitaal of andersom, als je geen idee hebt hoe het werkt.


Ik praat niet mee over de voor of nadelen van analoog vs digitaal (tenzij ik niet meer weet wat ik zelf schrijf). Ik vond dit een uitgelezen moment om wat meer te weten te komen over hoe digitaal werkt. Misschien niet helemaal het juiste draadje, maar deze topic was actueel.

Ik zal mij verder uit dit onderwerp terugtrekken en bedank de forumleden voor de gegeven informatie.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 25 augustus 2006, 15:23:58 PM
citaat:
Geplaatst door Flip

CiteerGeplaatst door Klaas Zondervan

Flip,

ik had verwacht dat dit vragen op zou roepen, maar ik denk dat je een beetje geconditioneerd bent door wat je gewend bent.
Een pijltje op de regelaar dat naar boven of beneden wijst, wat zegt dat? Gaat de loc bij het pijltje naar boven vliegen en bij het pijltje naar beneden door de tafel zakken?



Als je een straat met ??nrichtings verkeer in rijd wijst die pijl op het bord ook omhoog meen ik.De auto gaat dan omhoog gaan.
Dit noem ik  geen argument .Als je geen digitaal wil goed dan ieder zijn keus.

Een echte trek en duw lok + stuurstand .Rijd de trein met stuurstand voorop rijd hij vooruit. De lok staat misschien in achteruit.

Ik aanvaard met plezier de consequenties van mijn digitaal systeem.Ik doe 36 jaar modeltreinen waarvan 12 digitaal ik zou nooit terug willen naar mijn automatisatie van vroeger .Inderdaad het werkte goed met impulsregelingen en telefoon relais en elektronische bezetmeldingen. Maar niet zoals hetgeen ik nu heb.

Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Mvg
Flip

Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 25 augustus 2006, 15:39:08 PM
citaat:
Geplaatst door Flip


Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Mvg
Flip






Misschien heb jij een digitaal verstand met te veel nullen en te weinig eenen.[:D][:D]
bij analoog heb je daar geen last van..[:0]

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 25 augustus 2006, 16:02:49 PM
citaat:
Geplaatst door Flip

citaat:
Geplaatst door ysbeer
quote]


Misschien heb jij een digitaal verstand met te veel nullen en te weinig eenen.[:D][:D]
bij analoog heb je daar geen last van..[:0]

wim ysbeer



Heet jij ook Klaas??
Gisteren sprak iemand over mensen bannen.Misschien is nu dat ogenblik gekomen.[:D][:D]


Mvg
Flip


Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 augustus 2006, 16:11:46 PM
citaat:
Geplaatst door Flip

Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Flip,

ik denk dat het aan je verstand niet zal liggen. Maar het is zoals ik eerder zei: je bekijkt het te veel vanuit wat je gewend bent.
Jij vindt het kennelijk heel normaal dat je eerst moet kijken aan welke kant de lichtjes branden of aan welke kant stuurpost 1 zit. Dan krijg je zo'n zelfgesprek: o ja, stuurpost 1 zit aan de linkerkant, maar ik wil de trein naar rechts hebben, dat is dus eigenlijk achteruit, dus het pijltje moet naar beneden staan. Ik vind dat een omweg. Ik wil de trein naar rechts, dus ik zet de richtingschakelaar naar rechts, dat is toch veel directer?
En dat vind ik nou nog steeds het sterke punt van 2-rail analoog met gelijkstroom: je hebt 100% zekerheid welke kant de trein op zal gaan zonder je eerst allerlei dingen af te vragen. Rechts is rechts, en links is links, meer moet dat niet zijn.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 25 augustus 2006, 16:16:39 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Flip

Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Flip,

ik denk dat het aan je verstand niet zal liggen. Maar het is zoals ik eerder zei: je bekijkt het te veel vanuit wat je gewend bent.
Jij vindt het kennelijk heel normaal dat je eerst moet kijken aan welke kant de lichtjes branden of aan welke kant stuurpost 1 zit. Dan krijg je zo'n zelfgesprek: o ja, stuurpost 1 zit aan de linkerkant, maar ik wil de trein naar rechts hebben, dat is dus eigenlijk achteruit, dus het pijltje moet naar beneden staan. Ik vind dat een omweg. Ik wil de trein naar rechts, dus ik zet de richtingschakelaar naar rechts, dat is toch veel directer?
En dat vind ik nou nog steeds het sterke punt van 2-rail analoog met gelijkstroom: je hebt 100% zekerheid welke kant de trein op zal gaan zonder je eerst allerlei dingen af te vragen. Rechts is rechts, en links is links, meer moet dat niet zijn.




Blij dat jij niet aan mijn verstand twijfeld Klaas. Ik heb tussen al die nullen ook nog een paar ??ntjes.  [:)]
Besluit: Ieder tevreden met zijn systeem en daar gaat het tenslotte om ,dat we plezier beleven an onze hobby.

Over en out.
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Steven86 op 25 augustus 2006, 18:24:17 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Flip


Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Mvg
Flip






Misschien heb jij een digitaal verstand met te veel nullen en te weinig eenen.[:D][:D]
bij analoog heb je daar geen last van..[:0]

wim ysbeer


Ben je daar absoluut zeker van? Klaas heeft het hier nu al de hele tijd over links/rechts. Knop op links, knop op rechts en verder geen moeilijkheden. Dat is 100% binair en het grondbeginsel van elke digitalisering. Klaas rijdt al digitaal, maar dan wel met analoge technologie. Hij weet het alleen nog niet [:D]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Havoc op 25 augustus 2006, 21:04:29 PM
Spijtig van de laatste posts, want to nu toe was dit verhelderend.

Zelf zie/zag ik digitaal niet zitten omdat veel van de reden tot nu aangehaald voor mij nutteloos zijn:
- ik heb er niks aan om 27 locs tegelijk te kunnen besturen, want het is al moeilijk genoeg om er op 1 tegelijk te letten.
- ergens een loc kunnen afstellen zonder een stuk stroomloos te moeten zetten is ook niet echt een voordeel, want als ergens een loc staat kan je er toch met een trein niet langs. Stroom of geen stroom.
- constante verlichting heb je bij Z toch geen bal aan, en vermits 99% van de banen bij vol daglicht rijdt is het van minder dan geen belang (hoeveel hebben in elke wagon een inschakelbaar sluitlicht?)
- constante rijsnelheid is ook een hol argument, want in het echt gaat een goederentrein ook langzamer de helling op. Anders moesten ze maar die decoders in de echte locs bouwen, dan hebben ze geen "duwers" meer nodig in Luik.

Blijft dus -afgezien van de prijs- over: het gemak om de baan die je wil op te bouwen en ze toen werken zoals je wil. En dan kom je als vanzelf uit bij 2 soorten bedrijf:
- club/modulebanen waar je zoveel "bestuurders" als treinen hebt. Dat is echt op het lijf van digitaal geschreven. Een eenvoudige aansluiting en toch kan eenieder zijn loc bedienen. Geen probleem om met 3 te rangeren etc.
- de baan bij mij thuis, waar ik wel eens stationchef wil spelen of rangeren, maar waar de rest voor zichzelf moet zorgen want ik heb geen ogen op mijn gat om te zien wat die loc onder tafel nu aan het uitspoken is. Naar mijn gevoel is analoog hier veel gemakkelijker.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: janjozef op 25 augustus 2006, 22:23:12 PM
Ook voor clubanen is analoog eerder aan te raden. Een clubbaan dient om iedereen van de club te laten rijden. Op een analoge baan kan iedereen rijden, zij met analoge machienes en zij met digitale machienes. Ik hoor ze nu al afkomen moeten die ook maar digitaal rijden die oud knarren, dat is dus een drog reden en geen argument.

Jan
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Havoc op 25 augustus 2006, 22:30:02 PM
citaat:
Een clubbaan dient om iedereen van de club te laten rijden. Op een analoge baan kan iedereen rijden, zij met analoge machienes en zij met digitale machienes.


Dat is ook waar. Maar veel zal afhangen van wat je "rijden" noemt. De context voor mij was eerder het Fremo idee. Je ben echt treinbestuurder voor je loc/trein en voert daarmee "opdrachten" uit.

Maar dan gaan we misschien ook vervallen in waar is een clubbaan voor.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: janjozef op 25 augustus 2006, 23:48:39 PM
Vanaf het moment dat je in een club mensen iets oplegd ben je verkeerd bezig, dan blijven ze liever thuis. Als dus de rijders voor het fremo-idee kiezen zie ik geen enkel probleem. Als je ze gaat opleggen van digitaal te kopen dan blijven ze weg, verbied je het hen, dan komen ze niet meer enz.. .

Jan
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2006, 11:10:54 AM
citaat:
Geplaatst door Havoc

De context voor mij was eerder het Fremo idee.

De Fremo aanpak vind ik nou een mooi voorbeeld waar digitaal tot zijn recht komt. Elke trein heeft zijn eigen bestuurder die met de trein meeloopt en die zich alleen maar met die ene trein bezighoudt.
Maar op een clubbaan waar de treinen hun rondjes op de hoofdbaan rijden en door een stationsbeheerder zo af en toe worden binnengenomen zie ik meer voordeel in een analoge besturing.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Havoc op 26 augustus 2006, 12:43:36 PM
Janjozef, daar heb je ook gelijk in. Langs de andere kant zal elke club toch wel bepaalde zaken "eisen" van zijn leden. Anders krijg je een anarchistisch kiekenkot. Langs de andere kant is mijn indruk dat veel clubs zowat losjes de fremo ideeen volgen waarschijnlijk verkeerd.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: rgp op 26 augustus 2006, 13:12:17 PM
Dag,

Havoc, je analyse klopt als een bus; het spijtige is dat digitaalrijders dit niet aanvaarden en hun wil opleggen.
Bij De Pijl is de modulebaan reeds 15 jaar digitaal en er wordt daar ook echt met een trein gereden; je hebt machinisten, stationchefs, rangeerders nodig.  Veel leden vinden er hun gading op SAMEN met treinen bezig te zijn.

De clubbaan heeft men nu ook gedigitaliseerd, omdat de vorige technische (voedingen, bloksysteem, ...) versleten was.  Omdat de enige die het werk wouden doen (en daar doe ik mijnen hoed voor af) digitaalrijders waren, maar die niet van de modulebaan moesten weten, de ombouw verricht, ook gebruik makend van drogredenen.  Het is, volgens hen gemakkelijker om een decoder in te pluggen als je wilt komen rijden, dan hem uit te pluggen als je wilt komen rijden.
Daarbovenop is het kostenplaatje zeer duidelijk: om hetzelfde te kunnen dan wat de analoge baan kon, zal het kostenplaatje verdrievoudigd worden ( er kunnen dan wel dingen die met de analoge baan niet konden, waar de vraag is: zijn die nodig ?) en dit om gewoon rondjes te rijden.  Want in de laatste 10 jaar heeft men ze enkel daarvoor gebruikt.

Uiteraard blijft de vraag: wat zijn de grenzen van digitaal ?  en wat is de kost ?  In een tijd waarin de meeste modelbouwers liggen te zagen dat de hobby te duur wordt en de jeugd niet ge?nteresseerd is, een toch wel belangrijke vraag waar ik nog steeds door de digitaalrijders geen rationeel antwoord heb gekregen.  Enkel subjectieve antwoorden of antwoorden naast de kwestie (Steven zal in een ander draadje hierop nog een zeer duidelijk antwoord krijgen).

Dus de antwoorden op mijn vraag zijn niet enkel voor mij eventueel nuttig, maar VOORAL voor al diegene die met modelbouw wensen te starten de juiste mogelijkheden te geven en dit zowel in het domein "analoog/digitaal" als "2R-3R".

Roland
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: svvander op 26 augustus 2006, 14:31:55 PM
Voor zover ik er iets van weet, stem ik volledig in met al het voorgaande wat hier voor mij verteld is.

Analoog zal weldegelijk goedkoper zijn (of digitaal duurder, 't is hoe je het ziet). De technische kennis van electronica, is in mijn ogen meer nodig bij analoog dan bij digitaal. (mijn visie) De uitvoeringsmogelijkheden liggen bij digitaal veel dichter bij de realiteit: ik geef maar een voorbeeld, het afremmen bij vertragen kan ingesteld worden, alsook het optrekken.

Maar als je mij nu vraagt, moet ik digitaal of analoog gaan... dan weet ik niet wat ik moet antwoorden. Ik ben voorstander van digitaal, maar ik begrijp volkomen dat er mensen zijn die liever analoog werken.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2006, 15:44:10 PM
citaat:
Geplaatst door svvander

Analoog zal weldegelijk goedkoper zijn (of digitaal duurder, 't is hoe je het ziet). De technische kennis van electronica, is in mijn ogen meer nodig bij analoog dan bij digitaal.

Bij mijn keuze heb ik niet eens zo erg naar de kosten gekeken. Als je b.v. met een Lokmaus begint kun je al digitaal instappen voor rond de 100 euro. Vergeleken met de tegenwoordige prijs van een loc is dat een schijntje. Als je volledig digitaal wilt, compleet met PC-besturing en de hele rataplan, dan kom je alles bij elkaar op een startbedrag van rond de 1000 euro. Is wel een boel geld, maar als het werkelijk een voordeel op zou leveren qua bedieningsgemak zou ik dat er wel voor over hebben. Maar in mijn beleving zitten er aan digitaal een paar technische "ongemakken" waar ik niet mee kan leven. En om te weten welke, zie mijn eerdere berichten.

Wat de technische kennis betreft, daar heb je gelijk in. Als je meer kennis hebt van elektrotechniek en elektronica, dan is dat een groot voordeel bij analoog. In mijn geval is dat geen punt, want het is mijn vak.
Bij digitaal is technische kennis minder vereist omdat er meer voorgebakken oplossingen beschikbaar zijn. Voor elke optie is een standaard oplossing, en als je die standaard oplossingen koopt en ze volgens de handleiding aansluit en programmeert zal bijna iedereen ze aan de praat kunnen krijgen.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Havoc op 26 augustus 2006, 16:34:57 PM
citaat:
Wat de technische kennis betreft, daar heb je gelijk in. Als je meer kennis hebt van elektrotechniek en elektronica, dan is dat een groot voordeel bij analoog. In mijn geval is dat geen punt, want het is mijn vak.
Bij digitaal is technische kennis minder vereist omdat er meer voorgebakken oplossingen beschikbaar zijn. Voor elke optie is een standaard oplossing, en als je die standaard oplossingen koopt en ze volgens de handleiding aansluit en programmeert zal bijna iedereen ze aan de praat kunnen krijgen.


Hangt er van af vrees ik. JE kan bij analoog inderdaad veel, maar dan moet je het inderdaad zelf doen. Geen probleem als dat je vak/hobby is, dan is het gewoon een stuk van de hobby waar plezier aan te beleven valt. Probleem dat ik heb met de standaard-oplossingen van digitaal zijn vooral de prijs. Niet voor eentje, maar na enkele begint het serieus op te lopen. En ja, je krijgt ze wel aan de praat, maar echt zoals jij dat wil? Gezien de vele vragen soms denk ik dat het kan tegenvallen. En als al die oplossingen compatibel zouden zijn...

Nu digitaal heeft zeker voordelen. Zelf zou ik het graag gebruiken op mijn rangeer terrein omdat dat met 1 enkele stroomkring eenvoudiger uit te denken is. Maar langs de andere kant rijdt ik daar toch alleen.  En al die wissels zijn gemakkelijk te bedienen met een paneel en aparte schakelaars.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: JoVer op 26 augustus 2006, 17:17:29 PM
Los van mijn eigen voorkeur, wat mij in deze discussie, gecombineerd met ander discussie, wel opvalt is dat er mensen zijn die mordicus tegen 3-rail zijn want die puntjes heb je niet in het echt dus DAT KAN NIET!!! Maar bij analoog rijden is het dan weer geen probleem dat de lichten van de lok uitgaan als de lok stil staat. Dat mag dan efkes wel.

Zelf rijd ik AC en digitaal. En inderdaad: als je alleen je baan moet besturen dan is digitaal, samen met de PC zalig: zelf een stuk controle en ondertussen realistisch verkeer via de PC.

Inderdaad: in clubverband kan dat soms iets anders liggen, dan is er de baan met bepaalde systemen en mogelijkheden en daar kan je nooit ??n analoog of ??n digitaal systeem opleggen aan iedereen. Z?lfs bij ons op de club "tollereert [^]" men dat ik AC rijd. Ik moet het wel dikwijls horen [|)], maar at the end of it all: ieder kiest zijn systeem; er is geen goed en slecht er is enkel elk systeem met zijn eigen pro's en con's.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: svvander op 26 augustus 2006, 17:27:25 PM
Inderdaad, het is vooral een persoonlijke keuze. (Ik heb ook niet naar de prijs gekeken... ).

Momenteel heb ik er nog geen spijt van, dus zolang ik het digitale en 3-rail leuk blijf vinden... dan blijft het zo. [:o)]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: rgp op 26 augustus 2006, 17:44:22 PM
Dag,

Nog een belangrijke parameter: het aantal loks.  Als je gedurende jaren wel materieel heb gekocht en dan eindelijk de plaats en tijd hebt om je baan te bouwen, dan komen men daar nog zoveel maal 30 euro voor een decoder bij.  want wil je zeker spelen moet je nu nog steeds een loc analoog kopen en zelf je decoder inbouwen, zeker als je ook randapparatuur digitaal gebruikt.  En die decoders inbouwen in loks van 15 jaar en alnger gelegen is ook niet altijd simpel.

Roland
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2006, 20:59:48 PM
citaat:
Geplaatst door JoVer

......dat er mensen zijn die mordicus tegen 3-rail zijn want die puntjes heb je niet in het echt dus DAT KAN NIET!!!

Die puntjes, dat is ??n reden waarom ik geen 3-rail rij. Ik vind ze ronduit lelijk.
De andere reden: bij 3-rail wordt de rijrichting ook in het voertuig bepaald, door het omschakelrelais. Als je zo'n loc op de baan zet en je geeft spanning dan weet je vantevoren nooit zeker welke kant hij op zal gaan. En ik zeg het nogmaals: 2-rail analoog met gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting vantevoren volledig voorspelbaar is.
citaat:
Maar bij analoog rijden is het dan weer geen probleem dat de lichten van de lok uitgaan als de lok stil staat. Dat mag dan efkes wel.

Daarvoor heb ik Permaloog uitgevonden.[8D]
En zelfs zonder Permaloog kan ik de lichten laten branden. Ik heb een treinstel zodanig omgebouwd dat het op de modulebaan van de club stopt op een afgeschakelde stopsectie, en de front- en sluitseinen blijven gewoon aan.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Havoc op 26 augustus 2006, 21:28:09 PM
citaat:
Daarvoor heb ik Permaloog uitgevonden.
En zelfs zonder Permaloog kan ik de lichten laten branden.


Klinkt als een reclameslogan voor haarkleurmiddel!!! [}:)]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 26 augustus 2006, 21:28:53 PM
citaat:
Geplaatst door rgp
Uiteraard blijft de vraag: wat zijn de grenzen van digitaal ?  en wat is de kost ?  In een tijd waarin de meeste modelbouwers liggen te zagen dat de hobby te duur wordt en de jeugd niet ge?nteresseerd is, een toch wel belangrijke vraag waar ik nog steeds door de digitaalrijders geen rationeel antwoord heb gekregen.  Enkel subjectieve antwoorden of antwoorden naast de kwestie (Steven zal in een ander draadje hierop nog een zeer duidelijk antwoord krijgen).

Dus de antwoorden op mijn vraag zijn niet enkel voor mij eventueel nuttig, maar VOORAL voor al diegene die met modelbouw wensen te starten de juiste mogelijkheden te geven en dit zowel in het domein "analoog/digitaal" als "2R-3R".

Roland



Roland, die antoorden heb je al lang gehad, maar je wenst ze niet op te pikken.

Mijn huidige met digitaal geautomatiseerde baan was niet duurder de de oude analoog gedigitaliseerde baan (inflatie daargelaten). Het was allemaal wel een stuk gemakkelijker met veel meer mogelijkheden. E?n voorbeeldje. Alleen een computer kan de rijkarakteristieken van alle locs leren en opslaan. Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk. Ik vind dat leuk en als het wat meer had gekost, was het ook goed geweest.
Zoals in een ander draadje al aangeven, is het voorbeeld van De Pijl niet representatief, vanwege de keuze voor het Zimo-systeem.

Voor wie met de hand wil rijden is het eenvoudig. Bij tweerail is digitaal 25 euro per loc duurder, maar daar krijg je volledige onafhankelijke treinbesturing voor terug. Sommige mensen vinden dat die 25 euro waard, andere niet. Dat is volgens mij in normaal Nederlands wat Steven in dat andere draadje beweerde.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2006, 21:37:17 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk.

Dat vind ik nogal erg sterk gesteld. Zeg nooit te gauw onmogelijk.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 26 augustus 2006, 21:46:26 PM
=citaat==============================================================
Alleen een computer kan de rijkarakteristieken van alle locs leren en opslaan. Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk.
=====================================================================
Hoe mooi een lok stopt of wegrijdt is alleen en dan ook alleen afhankelijk van de motor en de overbrenging.
Met goed gekozen electronica is met een goede motor een perfect resultaat mogelijk.
Maar het maakt echt niks uit of die electronica nu in de decoder zit of in een op de tafelstaande voeding.
EEn slecht lopende lok blijft ook met de meest perfecte decoder van welk merk ook een slecht lopende lok,en zo niet(wat een wonder mag heten)dan is dit wonder ook weer met een plaatje analoge electronica te bereiken.
Sterker nog de regeling in de decoder is een zuivere analoge regeling.
Op digitaal draait eenm motor echt niet

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 26 augustus 2006, 22:01:47 PM
Alles nog eens over gelezen,kan ik mij toch niet aan de indruk ontrekken dat lang niet alle schrijvers het verschil tussen digitaal en analoog door hebben.
Veel zaken worden toegeschreven aan digitaal terwil ze niets met digitaal te maken hebben
Digitaal is tegenwoordig een mode woord voor kwaliteit geworden als iets digitaal is dan is het van super kwaliteit.
Kijk maar bij beeld en geluids opname systemen.Vaak ten onrechte de eerste  C.D was niet beter dan de L.P alleen hij ruiste en kraakte niet
Pas nu gaat de C.D de plaat voorbij (binnen 1 jaar hoop ik).
Zo is het ook met de decoder.
Digitaal is niets meer of minder dan een transport systeem dat inderdaad veel mogelijkheden biedt.
Maar motor sturng rij kwaliteit zijn nog altijd gebonden aan oude wetten die zuiver analog zijn.
Begrijp met goed ik rij ook deels digitaal ,en het heeft zijn voordelen,zonder meer.
Maar de wondere die er hier soms aan worden toegedicht die bestaan niet.

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: rgp op 26 augustus 2006, 22:36:32 PM
Dag,

Brunel, De Pijl is niet representatief omdat het voor ZIMO heeft gekozen ?  Was het wel representatief als het voor Lenz had gekozen ?

ZIMO is duur ?  Spijtig maar LENZ is op termijn even duur.  We hebben op zeker ogenblik de rekening gemaakt om de clubbaan te digitaliseren met LENZ.  En wat bleek ?  De basiscomponenten waren goedkoper, maar je had veel meer componenten nodig met als eindresultaat dat de kost evengroot was.  Dat er daarna beslist is voor ZIMO komt door het feit dat de modulebaan met ZIMO reeds 15 jaar probleemloos functuioneert en dat alle decoders niet compatibel zijn.

Roland
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 26 augustus 2006, 22:40:56 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer
=====================================================================
Hoe mooi een lok stopt of wegrijdt is alleen en dan ook alleen afhankelijk van de motor en de overbrenging.
Met goed gekozen electronica is met een goede motor een perfect resultaat mogelijk.
Maar het maakt echt niks uit of die electronica nu in de decoder zit of in een op de tafelstaande voeding.
EEn slecht lopende lok blijft ook met de meest perfecte decoder van welk merk ook een slecht lopende lok,en zo niet(wat een wonder mag heten)dan is dit wonder ook weer met een plaatje analoge electronica te bereiken.
Sterker nog de regeling in de decoder is een zuivere analoge regeling.
Op digitaal draait eenm motor echt niet

wim ysbeer



Natuurlijk moet je geen Fleischmann met een Lima vergelijken.
Bij elke handleiding bij een decoder staat wel dat de lok mechanisch en elektrisch in orde moet zijn wil hij in digitaal optimaal functioneren.
Iemand die het verschil tussen analoog en digitaal wel kent.
Laat ik nu toevallig elektronica mijn beroep zijn.

Gr
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 26 augustus 2006, 23:48:22 PM
Waarom zo gereageerd ik val jou toch niet aan lees BRUNEL zijn tekst en lees dan waar ik op reageer.
Dan spreken we echt de zelfde taal,want wat je zegt is waar.
Alleen net naast mijn reactie

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 27 augustus 2006, 12:17:09 PM
citaat:
Geplaatst door rgp



ZIMO is duur ?  Spijtig maar LENZ is op termijn even duur.  


Nou, niet dus. [:)]
Ik begreep uit een ander draadje dat De Pijl al lang geleden voor het echte bloksysteem van Zimo heeft gekozen en daar nu aan vast zit. Dat kan uiteindelijk best naar tevredenheid functioneren, maar het gaat er mij maar om dat dat systeem erg duur is. Een centrale, Koploper, S88-encoders en wat decoders kan meer, is flexibeler en is vooral aanzienlijk goedkoper. Om die reden is een mening die telkens wordt gestaafd met ervaringen met het Zimo-bloksysteem niet erg overtuigend.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 27 augustus 2006, 12:25:00 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

=citaat==============================================================
Alleen een computer kan de rijkarakteristieken van alle locs leren en opslaan. Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk.
=====================================================================
Hoe mooi een lok stopt of wegrijdt is alleen en dan ook alleen afhankelijk van de motor en de overbrenging.
Met goed gekozen electronica is met een goede motor een perfect resultaat mogelijk.
Maar het maakt echt niks uit of die electronica nu in de decoder zit of in een op de tafelstaande voeding.
EEn slecht lopende lok blijft ook met de meest perfecte decoder van welk merk ook een slecht lopende lok,en zo niet(wat een wonder mag heten)dan is dit wonder ook weer met een plaatje analoge electronica te bereiken.
Sterker nog de regeling in de decoder is een zuivere analoge regeling.
Op digitaal draait eenm motor echt niet

wim ysbeer



De karakteristieken van de motorregeling kunnen bij gebruik van decoders per model worden bepaald. Ook goed lopende modellen zijn verschillend, vooral bij het optrekken en afremmen. Hoe goed de regelaar ook is en hoe mooi de modellen ook kunnen lopen, bij een blokgeori?nteerd systeem zul je altijd het goede midden moeten zoeken tussen modellen met uiteenlopende aandrijvingen. Om die reden kan de computer op een baan met locdecoders (laten we het zo dan maar noemen [;)]) het remmen veel nauwkeuriger regelen dan op een blokgeori?nteerde baan.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 27 augustus 2006, 13:39:18 PM
Brunel

Daar heb je gelijk in ,en ik doe dit zelf ook.
Op mijn baan lopen zo een 8 digitale loks,de rest is analoog.
Ik geef toe dat je een digitale lok helemaal perlok op de maximale haalbare instelling kunt zetten.
Maar dat vergt net als bij analoog een hoop werk.
Zeg nu niet ik doe dat al jaren en er is niks aan,en het kan ook nog met een computer programa.
Dat klopt,maar jij en ik zijn electronica mannen we weten wat we doen,en wat we moeten doen als het is niet wil.
Heel veel mensen weten van digitaal niet zo erg veel vragen en gokken is dan meestal de enige oplossing.
En om dan ook nog lok karakterstieken te gaan invullen.
In mijn omgeving zie ik het alleen bij electronische mensen gebeuren.
Analoog is natuurlijk niet veel beter,ik heb in mijn computer ongeveer 100 lok karaters zitten waarop de speciaal gebouwde voedingen reageren
Daar door bereik ik analoog vrijwel het zelfde resultaat.
Voordeel is dat ik geen honderd decoders behoeft in te bouwen en te kopen.Nadeel veel extrene electronica (zelf maken meestal)

Elk systeem heeft dus zo zijn eigen voor en nadelen,ik heb gekozen maar meer uit het feit dat ik computer en hardware buiten de computer zelf kon ontwerpen en maken,en ook nog omdat toen ik in 1987 begon het digitaal gebeuren nog maar in de kinder schoenen stond.
Ik verdedig dat ook geen enkel systeem omdat eenvoudig het ideale systeem niet bestaat.
Waar ik tegen mopper is tegen het gepraat van, dit het super systeem en al het ander is rotzooi voor ouderwetse oude mannetjes.
Dat zelfde geld ook voor merk A is subliem en al het andere is rotzooi

ook tegen deze flauwekul redenering zal ik mij blijven verzetten.

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 28 augustus 2006, 02:06:35 AM
Er worden hier nog wat voordelen van digitaal vergeten. Ik rij digitaal en de rest zoals wissels worden nog analoog bediend.

Maar doordat ik digitaal rij. Blijven de lichten branden, kan ik de sluitlichten aan of uitzetten, binnenverlichting aan / uit zetten,drijfwerkverlichting enz,blijft de rookgenerator roken ook bij stilstand, blijft het geluid aan ook bij stilstand, kan ik overal een trein via telexkoppelingen ontkoppelen, kan een kraan bedient worden,kan een pantograaf omhoog gaan en kunnen locs veel fijner bestuurd worden.Bovendien kan voor elke digitale loc de rijeigenschappen ingesteld worden zoals jij die wilt hebben. Met een programeerbare decoder en een mobile station is het hooguit 30 seconde werk. Voorbeeld een zware stoomlok of diesel loc kan je een remweg geven van bijvoorbeeld een meter. Maar een klein locje een rem van twintig centimeter. Analoog is dit niet mogelijk. Daar zal de remweg voor iedere lok hetzelfde zijn.

Bovendien bij ons op de club heeft de analoge tweerail baan een bloksysteem, waardoor veel loks veel te hard rijden. Sommigen vliegen. Op een digitale is elke loc aan te passen zoals jij dit wilt.

Bovendien kan ik op een paar meter rails 3 verschillende locs met 1 digitale rijregelaar laten rijden met dezelfde snelheid. Analoog met 1 trafo is dit onmogelijk.

Kortom allemaal dingen die analoog bijna niet zijn uit te voeren zonder een hoop technische knowhow en heel veel ombouw. Bovendien neemt het aantal techneuten af.

En niet vergeten. De nieuwe generatie vinden geluiden, toeters en bellen veel leuker dan een ordinaire analoge loc zonder functies. Kortom in de huidige computergame generatie heeft alleen digitaal nog een toekomstje. Ook in de tweerail wereld overheersen momenteel de digitale startsets. Wat is de verhouding digitaal en analoge startsets?

Bovendien is het nog maar de vraag hoelang de grote fabrikanten nog standaard een analoge versie blijven maken. Ik denk zelf minder dan 10 jaar.Dan heeft de tweerail wereld haar digitale achterstand zeker ook ingehaald.

Daarna zijn er alleen nog digitale loks verkrijgbaar. Lilliput, Trix brengen al 2 railmodellen uit die alleen nog digitaal verkrijgbaar zijn. Waar uiteraard nog wel analoog mee kan worden gereden. Onder de digitale locs kan je dan misschien kiezen tussen digitaal, geluid en andere functies zoals pantografen die kunnen bewegen, telexkoppelingen en weet ik veel wat ze nog meer kunnen bedenken tegen die tijd.



Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 28 augustus 2006, 09:16:20 AM
Als je leest wat Davy schrijft kun je niet ontkennen dat digitaal voordelen heeft t.o.v. van analoog .

GR
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2006, 09:30:14 AM
citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien bij ons op de club heeft de analoge tweerail baan een bloksysteem, waardoor veel loks veel te hard rijden.

Davy, geen onzin verkondigen. Zou een analoog bloksysteem de oorzaak zijn van te hard rijden? Slaat nergens op. Mijn beleving van onze clubbaan is heel anders.
citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien kan ik op een paar meter rails 3 verschillende locs met 1 digitale rijregelaar laten rijden met dezelfde snelheid.

Waarom zou je een niet-prototypische situatie willen nabootsen?
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 28 augustus 2006, 10:40:57 AM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,



ZIMO is duur ?  Spijtig maar LENZ is op termijn even duur.  We hebben op zeker ogenblik de rekening gemaakt om de clubbaan te digitaliseren met LENZ.  En wat bleek ?  De basiscomponenten waren goedkoper, maar je had veel meer componenten nodig met als eindresultaat dat de kost evengroot was.

Roland



Dit kan misschien kloppen voor een clubbaan maar niet voor een partikuliere baan.
Het Zimo systeem is v??l duurder als het Lenz systeem. (ik spreek van een volwaardig Lenz systeem met centrale terugmelders en wisseldecoders).
Zimo is dan ook de Rolls Royce uit de digitale systemen.

Gr
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 28 augustus 2006, 10:41:35 AM
citaat:
Geplaatst door Flip

Als je leest wat Davy schrijft kun je niet ontkennen dat digitaal voordelen heeft t.o.v. van analoog .

GR
Flip



Nou,dat wil ik ook niet ontkennen,maar dat komt niet door davy.s
             
                Lofzangen en profesieen

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 28 augustus 2006, 10:58:10 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien kan ik op een paar meter rails 3 verschillende locs met 1 digitale rijregelaar laten rijden met dezelfde snelheid.

Waarom zou je een niet-prototypische situatie willen nabootsen?



Nou, ik kan wel een paar varianten verzinnen:
- meervoudige tractie van modellocs met verschillende aandrijvingen. Is met een blokgeori?nteerd systeem feitelijk onmogelijk;
- koppelen van treinstellen of locs, kan met een bloksysteem alleen met de nodige beperkingen.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 28 augustus 2006, 11:15:17 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Brunel

Daar heb je gelijk in ,en ik doe dit zelf ook.
Op mijn baan lopen zo een 8 digitale loks,de rest is analoog.
Ik geef toe dat je een digitale lok helemaal perlok op de maximale haalbare instelling kunt zetten.
Maar dat vergt net als bij analoog een hoop werk.
Zeg nu niet ik doe dat al jaren en er is niks aan,en het kan ook nog met een computer programa.
Dat klopt,maar jij en ik zijn electronica mannen we weten wat we doen,en wat we moeten doen als het is niet wil.
Heel veel mensen weten van digitaal niet zo erg veel vragen en gokken is dan meestal de enige oplossing.
En om dan ook nog lok karakterstieken te gaan invullen.
In mijn omgeving zie ik het alleen bij electronische mensen gebeuren.
Analoog is natuurlijk niet veel beter,ik heb in mijn computer ongeveer 100 lok karaters zitten waarop de speciaal gebouwde voedingen reageren
Daar door bereik ik analoog vrijwel het zelfde resultaat.
Voordeel is dat ik geen honderd decoders behoeft in te bouwen en te kopen.Nadeel veel extrene electronica (zelf maken meestal)





Het gaat mij nog niet eens om de instelling van de cruise control. Met de simpele instellingen op de eerste 6 CV'tjes van DCC kun je al dingen bereiken die vrijwel onmogelijk zijn als ieder blok zijn eigen vaste regelaar heeft. Met decoders is dat in ieder geval veel eenvoudiger te bewerkstelligen. Denk maar eens aan het instellen van de startspanning: CV2.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2006, 11:20:18 AM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Nou, ik kan wel een paar varianten verzinnen:
- meervoudige tractie van modellocs met verschillende aandrijvingen. Is met een blokgeori?nteerd systeem feitelijk onmogelijk;

Op de door Davy bedoelde modulebaan met hardware bloksysteem doen we dat gewoon. Niks onmogelijk.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 28 augustus 2006, 11:27:16 AM
Dan moet je ze wel bij elkaar opzoeken. Wanneer alleen al de maximumsnelheid van locs behoorlijk uiteenloopt, kun je ze niet in dubbeltractie met ??n snelheidsregelaar bedienen.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:40:29 AM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Dan moet je ze wel bij elkaar opzoeken. Wanneer alleen al de maximumsnelheid van locs behoorlijk uiteenloopt, kun je ze niet in dubbeltractie met ??n snelheidsregelaar bedienen.


Ja vaak is het wat prutsen eer het lukt.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2006, 11:40:59 AM
Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:42:56 AM
eigenlijk is het heel eenvoudig: Degenen die analoog rijden weten niet wat ze missen tov digitaal (buiten de prijs)want digitaal heeft oneindige mogelijkheden en analoog zeker niet. Je kan erin zo ver gaan als je wil (ook veel afhankelijk van $$$) maar digitaal is voor mij zeker zijn meer investering waard tov analoog!
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:43:51 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?



zen verlies niet kunnen verdragen zeker [:p]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 28 augustus 2006, 11:45:33 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?



Oh, dus jullie laten rustig een model met een maximumsnelheid van 200 schaalkilometers rijden met een model met een maximumsnelheid van 100 schaalkilometers?
Of een model dat bij 2 volt gaat rijden met een model dat bij 4 volt pas in beweging wenst te komen.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:45:44 AM
BTW: hoe komt het denk je dat marklin geen analoog loc's meer ontwikkelt, alles wat uitkomt is digitaal tegenwoordig. Zelfs delta wordt al niet meer gemaakt!

sommige merken hebben gewoon begrepen dat analoog volledig verleden tijd is.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 28 augustus 2006, 11:48:31 AM
Omdat er anders zoiets krankjorums als een omschakelrelais of iets dergelijks in moet. Dat hoeft bij tweerail niet h??
Ik denk dat er nog lang tweeraillocs zonder decoders zullen worden verkocht, zodat we er gewoon zelf eentje kunnen kiezen.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:48:50 AM
citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?



Oh, dus jullie laten rustig een model met een maximumsnelheid van 200 schaalkilometers rijden met een model met een maximumsnelheid van 100 schaalkilometers?
Of een model dat bij 2 volt gaat rijden met een model dat bij 4 volt pas in beweging wenst te komen.



Waar slaagt dit nu op! Je kan de snelheid kiezen waarmee je rijd en natuurlijk ook een goede dubbeltractie kiezen
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2006, 11:49:41 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Degenen die analoog rijden weten niet wat ze missen tov digitaal


Nou, ik weet het heel goed. Ik kom regelmatig in aanraking met digitaal omdat er op onze club deels digitaal wordt gereden. Maar ik ben nog steeds niet "om".
Sterker nog, in de jaren '80 ben ik bezig geweest om een eigen systeem van onafhankelijke treinbesturing te bouwen. Tijdens dat proces deed ik twee ontdekkingen:
1. ik kreeg het niet voor elkaar.
2. ik kwam tot de ontdekking dat het onafhankelijk besturen van treinen in mijn besturingsfilosofie helemaal niet handig is.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:50:48 AM
Een voorbeeld dat je het dan duidelijker begrijpt:
Je kan een SBB 460 laten rijden met een DB 01.10 met dan Amerikaanse rijtuigen==> dit kan bij digitaal maar je moet voor jezelf kiezen en beseffen wat wel en niet kan ==> een DB v200 met een andere DB v200 is geen probleem he.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:53:39 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Degenen die analoog rijden weten niet wat ze missen tov digitaal


Nou, ik weet het heel goed. Ik kom regelmatig in aanraking met digitaal omdat er op onze club deels digitaal wordt gereden. Maar ik ben nog steeds niet "om".
Sterker nog, in de jaren '80 ben ik bezig geweest om een eigen systeem van onafhankelijke treinbesturing te bouwen. Tijdens dat proces deed ik twee ontdekkingen:
1. ik kreeg het niet voor elkaar.
2. ik kwam tot de ontdekking dat het onafhankelijk besturen van treinen in mijn besturingsfilosofie helemaal niet handig is.




dat je het niet voor mekaar kreeg ligt aan jou
en dat dat niet handig was om onafhankelijk te sturen is zeer belachelijk, je zal er altijd wel iets aan hebben. En vergeet de andere voordelen van digitaal niet hett gaat verder dan onafhankelijk sturen!!!!!

tussen de jaren '80 en nu is er meer dan 25 jaar en zeker een h??????l groot verschil op vlak van gebruiksgemak e.d.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 28 augustus 2006, 11:55:09 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Een voorbeeld dat je het dan duidelijker begrijpt:
Je kan een SBB 460 laten rijden met een DB 01.10 met dan Amerikaanse rijtuigen==> dit kan bij digitaal maar je moet voor jezelf kiezen en beseffen wat wel en niet kan ==> een DB v200 met een andere DB v200 is geen probleem he.



Maar dat schreef ik eerder toch ook.
Je kan analoog best in dubbeltractie rijden, maar dan moet je de locs uitzoeken. Bij locs met een decoder kan het altijd.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 11:56:15 AM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Omdat er anders zoiets krankjorums als een omschakelrelais of iets dergelijks in moet. Dat hoeft bij tweerail niet h??
Ik denk dat er nog lang tweeraillocs zonder decoders zullen worden verkocht, zodat we er gewoon zelf eentje kunnen kiezen.



Bij marklin ligt het idd net iets anders. Maar het is ook gewoon door de vooruitgangc dat ze deze keuze maakten.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2006, 12:17:34 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Je kan analoog best in dubbeltractie rijden, maar dan moet je de locs uitzoeken.

Over het algemeen zetten we gelijke locs achter elkaar, of ongeveer gelijke. B.v een lijndiesel met een e-loc gaat prima, zeker als ze van hetzelfde merk zijn. Maar we zoeken ze echt niet uit.
Anderzijds doen we natuurlijk niet zo extreem om een e-loc en een rangeersikje aan elkaar te hangen, die rijden in het echt ook niet in dubbeltractie.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: amest op 28 augustus 2006, 12:23:01 PM
interessant draadje [:)]

Aangezien ik nog niet eens materiaal heb kan ik hier geen ervaringen of voor- en nadelen ten berde brengen.

Wat me wel opvalt is dat als elektronica leek het niet simpel lijkt een iet of wat ingewikkelde baan te maken, of dit nu digitaal of analoog is.
En dan denk ik vooral aan zaken die je wil automatiseren zoals het langzaam afremmen en starten bij stations, seinen, ...

Reden dat ik niet direct iets zal automatiseren en als je dat niet wilt lijkt een combinatie voor mij ideaal. Enkel de locs zullen digitaal bestuurd worden , andere zaken zullen (zoals de wissels) zelfs vooral met de hand gebeuren ...

Ik denk dat de voor- en of nadelen van digitaal/analoog grotendeels afhankelijk zijn van wat je met je baan wil doen.

Ik heb soms de indruk dat bijna iedereen over wel heel veel ruimte beschikt, en hoe groter je baan wordt hoe ingewikkelder natuurlijk.

Voor een kleine baan zal heel deze discussie waarschijnlijk veel minder van belang zijn.

groetjes,
Arvid
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 12:41:41 PM
Op een kleine baan kan je soms nog meer nut en belang hebben aan digitaal als op een grote. en echt ingewikkelt is het niet hoor, eens je een klein beetje zelfstudie of uitleg gehed hebt is het kinderspel. (toch de basisdingen)
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 12:42:38 PM
Koop het gerief bij een goede handelaar die je kan bijstaan als het nodig is. Dit is zeer belangrijk!
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 28 augustus 2006, 13:16:37 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

Je kan analoog best in dubbeltractie rijden, maar dan moet je de locs uitzoeken.

Over het algemeen zetten we gelijke locs achter elkaar, of ongeveer gelijke. B.v een lijndiesel met een e-loc gaat prima, zeker als ze van hetzelfde merk zijn. Maar we zoeken ze echt niet uit.
Anderzijds doen we natuurlijk niet zo extreem om een e-loc en een rangeersikje aan elkaar te hangen, die rijden in het echt ook niet in dubbeltractie.




Uit ervaring kan ik je vertellen dat de combinatie van een Roco 6700 en een M?rklin 1200 analoog niet zo lekker gaat. Dat is toch jammer van deze fraaie ACTS-combi van Belgisch-Nederlandse herkomst. Digitaal gaat dat gelukkig prima.
In opzending kan trouwens alles mee en omdat de aandrijving van een modelloc niet zo maar in zijn vrij kan worden gezet, zal dat modeldubbeltractie betekenen. Is leuk hoor op de modelbaan, in opzending. Het Roco Sikje kan trouwens hard genoeg. [:D]

Maar goed, het ging er maar om dat het wel degelijk in overeenstemming met het prototype kan zijn om meerdere locs op ??n stuk spoor te bedienen. Wat dacht je van het formeren van een dubbeltractie op het rangeerterrein? Of een opstelspoortje, waarbij het heel normaal is dat er een aantal locs staat. Of ...

Digitaal kunnen dat soort dingen veel gemakkelijker en soms (ik geef toe, lang niet altijd) is het analoog onmogelijk.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 28 augustus 2006, 18:05:07 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien bij ons op de club heeft de analoge tweerail baan een bloksysteem, waardoor veel loks veel te hard rijden.

Davy, geen onzin verkondigen. Zou een analoog bloksysteem de oorzaak zijn van te hard rijden? Slaat nergens op. Mijn beleving van onze clubbaan is heel anders.
citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien kan ik op een paar meter rails 3 verschillende locs met 1 digitale rijregelaar laten rijden met dezelfde snelheid.

Waarom zou je een niet-prototypische situatie willen nabootsen?



Nee ik constateer alleen maar en ja het moderne analoge spul rijdt beter op schaal dan het wat oudere spul. Maar toch rijden er soms stoomloks voorbij met snelheden die de 200 km/ uur of meer bedragen. Persoonlijk vind ik dit niet erg, maar het gebeurt wel.

Reden gewoon omdat je analoge bloksysteem het niet doet beneden de 9 a 10 volt rijspanning. Vooral het wat oudere materiaal van 5 of 6 jaar en ouder rijdt bij deze rijspanning veel te hard. En dat weet jij ook.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 28 augustus 2006, 18:18:48 PM
Sorry davy.
Wat een onzin verkondig je nu toch allemaal.

Leer eerst eens iets over analoog rijden,en vooral praat geen marklin folders na.

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Jean op 28 augustus 2006, 19:16:07 PM

Als digitaalrijder heb ik eens gezocht naar een nog niet genoemd nadeel van digitaal rijden.

En ja, ik heb er nog ??n gevonden!

De cruise control houdt niet in alle gevallen de ingestelde snelheid vast. Bij het berg-op en het berg-af gaan zit er maar liefst een verschil van 2 a 3 schaalkilometers.
Sinds ik de beschikking heb over een electronische snelheidsmeter, waarvan ik aanneem dat die een correcte snelheid weergeeft, worden de actuele schaalkilometers per uur genadeloos geregistreerd.

Gelukkig valt het met het blote oog niet op.  


Groet,
Jean
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2006, 19:22:13 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

Nee ik constateer alleen maar en ja het moderne analoge spul rijdt beter op schaal dan het wat oudere spul. Maar toch rijden er soms stoomloks voorbij met snelheden die de 200 km/ uur of meer bedragen. Persoonlijk vind ik dit niet erg, maar het gebeurt wel.

O wacht, nou snap ik het ineens. Ik dacht dat het over de 2-rail baan ging, maar nou snap ik ineens dat je het over de M?rklin modulebaan hebt.
Je moet eens wat minder selectief kijken. Je laat geen mogelijkheid onbenut om andere systemen dan M* in diskrediet te brengen. Nou, als het moet ben ik heel goed in het omgekeerde.[}:)]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2006, 19:25:24 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

De cruise control houdt niet in alle gevallen de ingestelde snelheid vast. Bij het berg-op en het berg-af gaan zit er maar liefst een verschil van 2 a 3 schaalkilometers.

Dat is een bekend verschijnsel in de regeltechniek. Er moet een afwijking zijn t.o.v. de gewenste waarde, anders kan de regelaar zijn werk niet doen. Je kunt wel proberen om de afwijking kleiner te maken, maar dan wordt de regelaar onrustig.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Jean op 28 augustus 2006, 19:53:49 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Citeer
....in diskrediet te brengen. Nou, als het moet ben ik heel goed in het omgekeerde.[}:)]




Gewoon niet doen, het is zo zinloos [:)]
....maar het kan wel opluchten, geef ik toe [:p]

groet
Jean
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 28 augustus 2006, 20:22:58 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Sorry davy.
Wat een onzin verkondig je nu toch allemaal.

Leer eerst eens iets over analoog rijden,en vooral praat geen marklin folders na.

wim ysbeer



Over welke folder heb je het? Ik heb het niet eens over Marklin hier. Jij begint ermee ik niet. Misschien komt er wel een soort rode waas voor je ogen als je Marklin hoort. [:p] Meerdere mensen hebben hier last van. Velen krijgen dit ook als ze microsoft horen. Het lijkt wel of sommigen hier ook een flame war analoog digitaal willen starten.


Ja de waarheid is soms hard voor analoog rijders. Ik zie de tenderloks, of diesels van sommige leden met een veel te hoge snelheid voorbij vliegen op de analoge 2 rail modulebaan. Ook andere modellen vliegen met veel te grote snelheid over deze baan. En stoppen op het station doen ze ook nooit. Waarvoor heb je dan een station?

Zelfs op de oude analoge Marklin module baan stopten de locs op het station.[:D]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: ysbeer op 28 augustus 2006, 22:08:56 PM
citaat:
Geplaatst door Davy



Ja de waarheid is soms hard voor analoog rijders. Ik zie de tenderloks, of diesels van sommige leden met een veel te hoge snelheid voorbij vliegen op de analoge 2 rail modulebaan. Ook andere modellen vliegen met veel te grote snelheid over deze baan. En stoppen op het station doen ze ook nooit. Waarvoor heb je dan een station?

Zelfs op de oude analoge Marklin module baan stopten de locs op het station.[:D]
[/quote]
========================================================================
Ik zeg het niet graag maar tegen dit soort uit je nek .....
kan een normaal mens met gezonde hersens niet op.
Tot dat iemand met gezonde en hout snijdende argumenten komt reageer ik niet meer op dit onderwerp.
En weet je wat nu het gekke is,ik ben helemaal geen keiharde fan van een van beide systemen,ze hebben elk hun voor en nadelen.
Maar een van de twee op een zo onzinnige manier wegzetten dat gaat me toch net iets te ver.

wim ysbeer
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: JoVer op 28 augustus 2006, 22:44:01 PM
Weet je wat ik hier nu zo geweldig aan vind: we hebben er een discussie (oorlog[?]) groepje bij:

't is niet alleen M* tegen de rest maar nu ook digitaal tegenover analoog. Kunnen we ook lekker gaan combineren: M* digtaalrijders met analoog geregelde wissels en seinen tegenover niet-M* analoogrijders of tegen niet-M* digtaalrijders met digitaal gestuurde wissels en seinen of nog...

Als we nu eens starten met een groepje modeltreiners die met respect luisteren naar hun collega modeltreiners en die van mekaar proberen te leren hoe je dingen kan verbeteren. Of wordt het dan te saai?
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 22:54:04 PM
citaat:
Geplaatst door JoVer

Weet je wat ik hier nu zo geweldig aan vind: we hebben er een discussie (oorlog[?]) groepje bij:

't is niet alleen M* tegen de rest maar nu ook digitaal tegenover analoog. Kunnen we ook lekker gaan combineren: M* digtaalrijders met analoog geregelde wissels en seinen tegenover niet-M* analoogrijders of tegen niet-M* digtaalrijders met digitaal gestuurde wissels en seinen of nog...

Als we nu eens starten met een groepje modeltreiners die met respect luisteren naar hun collega modeltreiners en die van mekaar proberen te leren hoe je dingen kan verbeteren. Of wordt het dan te saai?



Voor mij wordt het niet te saai want ik wil gerust wel iets leren, ben vollop bezig met digitaliseren van wissels e.d.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 28 augustus 2006, 22:54:59 PM
ja het is goed mogelijk dat het dan voor sommigen te saai wordt dus het welles nietes spelletje zal ook wel blijven duren
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: martintje op 29 augustus 2006, 11:47:56 AM
citaat:
Geplaatst door JoVer

.......... Of wordt het dan te saai?


Yep [:D] laat vooral doorgaan, ik vind het fantastisch die relletjes, het is niet voor niets dat de real live soaps zo populair zijn, dus ik ben vast niet de enige die dit leuk vind om te volgen.........Go Davy...go davy [^] en go de rest natuurlijk [8D]
Idee... paintballen, er kunnen zo al 4 kampen samengesteld worden, en sommige hoeven niet eens oogkleppen te lenen om hun ogen te beschermen[:)]

gr
Marty
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Greg op 29 augustus 2006, 13:51:42 PM
citaat:
Geplaatst door martintje

citaat:
Geplaatst door JoVer

.......... Of wordt het dan te saai?


Yep [:D] laat vooral doorgaan, ik vind het fantastisch die relletjes, het is niet voor niets dat de real live soaps zo populair zijn, dus ik ben vast niet de enige die dit leuk vind om te volgen.........Go Davy...go davy [^] en go de rest natuurlijk [8D]
Idee... paintballen, er kunnen zo al 4 kampen samengesteld worden, en sommige hoeven niet eens oogkleppen te lenen om hun ogen te beschermen[:)]

gr
Marty


Een (model)oorlogje spelen [:p]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 29 augustus 2006, 20:34:10 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Op een ander forum heb ik al eens uitgelegd waarom ik nog steeds analoog rijd, maar ik doe het met genoegen nog een keer.



Wat het probleem van de verlichting bij stilstand betreft: dat heb ik opgelost door mijn Permaloog systeem, beschreven op mijn website.

Met dit alles wil ik niks afdoen aan de mogelijkheden van digitaal, wie daar gelukkig mee is moet er vooral mee doorgaan. Als ik maar niet hoef.



Ik heb dat eens nagelezen Klaas en heb hier nog een vraagje over:

De lichten veranderen met de rijrichting ,kan je de lichten van elke lok afzonderlijk ook uit doen ?

Groeten
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2006, 23:50:48 PM
citaat:
Geplaatst door Flip

De lichten veranderen met de rijrichting ,kan je de lichten van elke lok afzonderlijk ook uit doen ?

Nee, dat kan in mijn systeem (Permaloog) niet. Ze branden aan de ene kant of aan de andere kant. Ze gaan pas uit als je de spanning van de baan haalt.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: INFO op 29 augustus 2006, 23:52:08 PM
Hi,

Ik ben een beetje teleurgesteld, want niemand is er in geslaagd om mij de voor of de nadelen, of de meerwaarde van een systeem tenopzichte van elkaar te vertellen.

Jammer hoor.

Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: martintje op 29 augustus 2006, 23:55:30 PM
Dat is heel simpel Wim, omdat jij mij ook niet theoretisch uit kan leggen waarom groen een mooiere kleur is als rood.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: n/a op 30 augustus 2006, 09:11:58 AM
citaat:
Geplaatst door INFO

Hi,

Ik ben een beetje teleurgesteld, want niemand is er in geslaagd om mij de voor of de nadelen, of de meerwaarde van een systeem tenopzichte van elkaar te vertellen.

Jammer hoor.





Zeer zeker jammer als je nu het verschil nog niet weet.  [|)]

Gr
Flip
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: erik de noorman op 30 augustus 2006, 09:54:53 AM
Ik denk dat je een onderscheid moet maken of je reeds een kleine verzameling loc's bezit of een hele verzameling oudere loc's. Of je baan reeds volledig electronisch wordt gestuurd (zie Gerolf zijn baan als vb.)of niet.
Wil je je hele verzameling oudere loc's digitaliseren dan kost dat inderdaad handen vol geld. Heb je er maar pakweg een 20 tal te digitaliseren valt dit best mee als je dit verspreid over een tijd.
Nu het grote voordeel van digitaal is er vooral voor de electronicaleken zoals ik. Ik heb geen kennis van electronica. Ik ken wel de verschillende komponenten en begrijp best wel enkele schakelingen. Maar elektronica bouwen om een baan (blokbeveiliging, lastregeling, afrem en optreksectie's, aansturing van wissels en seinen enz.) en je loc's te sturen is toch nog een ander paar mouwen.
Vooral als je dan nog met wisselstroom rijd. Ik heb dit ooit geprobeerd voor de digitaalperiode wat me veel geld, kopzorgen en vooral veel opgeblazen komponenten heeft gekost. Het is me een keer gelukt om een gestabiliseerde voeding te bouwen die werkte op mijn wisselstroombaan. Die heb ik doodleuk opgeblazen wanneer ik mijn loc ompoolde via de klassieke ompool mannier met wisselstroom (hoge piekstroom). Ik was vergeten dat dit niet kon. En dan spreken we nog niet over dat permaloog systeem waar ik ooit iets heb van gelezen in railhobby.
Dus het grote voordeel van digitaal is voor electronicaleken zoals ik dat ik mijn baan en loc's nu ook kan besturen met lastregeling met automatische afremsectie's enz. En dit door enkel een decoder in te pluggen of een bouwsteen in te bouwen. De extra moeite die het neemt is zoals info al enkele malen heeft aangehaald in andere draadjes, je goed informeren en de bijgevoegde bijsluiter eens goed en aandachtig lezen.
Natuurlijk bestaan er ook bouwstenen (uhelnbrocken en andere)voor anologe banen gelijkstroom of wisselstroom waar je ongeveer hetzelfde mee kan bereiken maar het prijskaartje is veel hoger dan digitaal. Vergeet niet elke gedigitaliseerde loc  reageert enkel op zijn gestuurde bevelen ook al staan ze met 20 op hetzelfde wachtsporen te wachten voor de dienst.

Erik
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 augustus 2006, 10:03:48 AM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

En dan spreken we nog niet over dat permaloog systeem waar ik ooit iets heb van gelezen in railhobby.

Rail Magazine.[8D]
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 augustus 2006, 10:05:08 AM
citaat:
Geplaatst door INFO

...want niemand is er in geslaagd om mij de voor of de nadelen, of de meerwaarde van een systeem tenopzichte van elkaar te vertellen.


Wat voor soort afweging had je dan verwacht?
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: svvander op 30 augustus 2006, 10:11:49 AM
Een afweging is zeer moeilijk te verwezenlijken... of toch hier op het forum [;)]

Wat we wel kunnen doen, is aan de hand van deze draad eens alle voor en nadelen van elk systeem groeperen en samenvatten als een soort besluit.

Aan Eric de Noorman: ik zou het zelf eigenlijk niet beter kunnen verwoorden. Al wat ik een tijdje terug al geschreven had, staat hier duidelijk, kort en bondig uitgelegd. Ik geef je dus 200% gelijk in je redenering.
Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: erik de noorman op 30 augustus 2006, 10:14:03 AM
Rail Magazine.

Sorry, was een van de twee h?.

Erik

Titel: Meerwaarde analoog versus digitaal
Bericht door: Brunel op 30 augustus 2006, 10:48:00 AM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Nu het grote voordeel van digitaal is er vooral voor de electronicaleken zoals ik.


Zoals de meeste modelspoorders.
Klopt helemaal Erik. Digitaal maakt allerlei dingen gemakkelijker te realiseren. Om die reden zijn er ook zo veel vragen over automatisering en digitaal. Digitaal nodigt uit om te gaan automatiseren, ook door mensen die daar analoog niet aan begonnen.