Bij het doorlezen van het Nürenbergartikel in Modelspoormagazine 167 viel de totale overheersing van de H0 schaal op. Vijftien volle bladzijdes Belgische of Belgisch gerelateerde H0 geweld. Wanneer men aandachtig gaat zoeken, vindt men nog hier en daar een vermelding van een andersschalige nieuwigheid. Zo vond ik voor schaal N een Belgisch disco-rijtuig van Pi.R.A.T.A. Leuk, maar daarmee stoffeer je geen modelbaan.
Nochtans is er een interesse. Het Belgisch omschilderproduct van Fleischmann van vorig jaar, de stoomlocomotief type 64, viel in de prijzen bij de modellen van het jaar, en ging het nogwel enkel om een Duits model enkel in een Belgische-groene livrei gespoten, meer niet. Ook op de tweede-handsmarkt zijn Belgische modellen erg gezocht. Zelfs een stok-oude Piko diesellocomotief type 204 uit de jaren '60 (bijna 60 jaar oude productie) gaat van de hand voor relatief veel geld. 50 tot 80 euro zijn geen uitzondering voor dit technologisch totaal voorbijgestreefd mormel. Nog een voorbeeld. Hobbytrain kwam uit met een Belgische Vectron, reeks 18 in schaal N. Dit model werd in geen tijd volledig uitverkocht. De vraag is nog steeds groot, maar de herproductie blijft uit.
Belgische andersschaligen blijven op een honger zitten. Er komt nog amper iets uit, en wanneer dat er eens iets is, is het meestal een omschilderding. Belgsiche anderschaligen moeten noodgewongen kiezen voor ofwel stokoude occasies die iedereen wel kent, ofwel zelfbouw, wat niet aan iedereen is besteed. Om de hobby interessant te houden, en de uitdaging fris, zijn Belgisch anderschaligen bijna gedwongen om te buigen of te breken: zelfbouw of mee met de massa: H0.
De modelbouwhobby zit in een crisis. Knutselen is uit de tijd. Vandaag moet alles virtueel zijn: het gamen, chatten, film en muziek.... We leven steeds meer in een wereld waarin we zelf niets meer doen, maar enkel ons inbeelden dat we door het beleven van de simulatie, we het echte beleven. Knutselen deelt in de klappen, en modelbouw is tanend.
Maar de schult zit niet alleen bij virtualisering van onze samenleving. De Modelbouwindustrie heeft ook boter op het hoofd. Men wilt nu onmiddellijke return of investment.. Men wilt onmiddellijk winst maken, liefst nog voor de productie is gestart met voorinschrijvingen. De huidige industrie speelt niet meer op lange termijn. Dat is voor de oude industrie van de vorig eeuw. De tijd waar men een modellen mogelijk 10 jaar in een catalogus had staan, waar men voor kon sparen, men kon van dromen. Man had de keuze uit een heel gamma aan modellen, nieuw en betaalbaar. Het verhaal van de producent de dag van vandaag is heel anders: winst en instant satisfaction voor de investeerder. De ziekte van de tijd: smart-föne, virtuele vrienden bij smoelenboek en flikkerfilms - druk om de knop en lachten... druk op de knop en winst.
Maar desondanks, hoe we het keren of draaien, het tij zal niet meer keren. De hobby is tanend en de modelindustrie is harteloos. Belgische vertegenwoordigers van de grote merken zitten diep in het buitenland, nemen de Belgische markt erbij, maar hebben hun hart elders zitten. Belgisch andersschaligen zijn met een stille dood bedrijgd. Enkel de modelbouwavonturiers zullen eens kiezen voor het bouwen van een Belgische modelbaan in een andere schaal dan H0. Maar indien je een Belgische spoorweghart hebt, en je wilt je kunnen uitleven als een klassieke modelspoorder met een modelbaan en een vitrine aan mooi, schaalgetrouwe, op en top mooie en frisse Belgsiche modellen, dan kan je niet anders meer dan kiezen voor H0. Erg jammer...
Dit is de stille dood van de Belgisch-andersschalingen... :'(
Gisterenavond had ik exact hetzelfde gevoel.
Voor alle zekerheid heb ik alle teksten nog eens nagelezen, maar tevergeefs ...
Damn ! >:(
Michiel,
Mooie weloverwogen en correcte bedenking. Ik vrees echter dat in het moderne zaken doen niet anders meer kan. De tijden van de grote stocks en het lang aanhouden van een product kost veel geld. Wij noemen dat een dood kapitaal en dat kost heel veel geld. Geld dat anders kan gebruikt worden om op in te spelen op de markt en voor vernieuwing en modernisering. Wat niet altijd wil zeggen dat het beter is of zal zijn.
Erik.
Citaat van: Steam.N op 07 maart 2017, 09:39:13 AM
Gisterenavond had ik exact hetzelfde gevoel.
Voor alle zekerheid heb ik alle teksten nog eens nagelezen, maar tevergeefs ...
Damn ! >:(
Heb dat gevoel ook
maar kan het dat de redactie ( zonder iemand voor het hoofd te ..) hier te veel verslag over(H0)uitbrengt ? Te meer omdat de de meerderheid van haar lezers rijden in de schaal H0 . Vandaar misschien ?
Tenslotte....... kan ik me niet inbeelden dat er op de Foire geen andere schalen of weinig andere schalen te zien waren .
Maar idd het merendeel was H0 schaal . Die bedenking had ook al .
PS: het kan zijn dat de andere schalen nog aanbod komen in de volgende uitgave van MSM ....wie weet ?
Onze reactie is geen verwijt naar de redactie.
Die geeft ook maar verslag van wat producenten aanbieden.
Ik ben er ook van overtuigd dat de redactie aandacht heeft, en respect heeft voor de andere schalen. Soms zie ik een bijna wanhopige poging om iets buitenlands voor te stellen als toch interessant voor ons. Nee, ik verwijt de redactie helemaal niets. Ik vrees gewoon dat het jammer genoeg een process is van komen en gaan. Niets heeft het eeuwige leven. Er is nog wel vraag en interesse naar vb Belgisch N (en waarschijnlijk ook de andere niet-H0 schalen), maar het is commercieel, met de "moderne" manier van "instant-winst-productie" niet meer haalbaar. En dat blijkt duidelijk aan het aanbod van nieuwigheden. Er is gewoonweg... niets.
Michiel,
De modelbouwindustrie treft geen blaam. De fabrikant is tenslotte iemand die geld wilt verdienen... en "instant-winst-productie"??? jij hebt toch ook graag je centen het einde van de maand?
Dus waarom zou hij op zijn kosten long term moeten investeren?
Stel dat ik morgen zorg voor een nieuw aanbod Belgische locomotiefjes:
- Of ik die in schaal H0 of in N ontwerp maakt niet uit. De kost daarvoor schatten we gemakshalve op 10000€
- Of ik de matrijzen in schaal H0 of in N laat maken, maakt eveneens niet uit. Schatten we op 25000€
- Of ik die in schaal H0 of N moet assembleren maakt niet uit. 50€ per stuk want het zijn hoe dan ook kleine series die ik niet kan uitbesteden aan bvb beschutte werkplaatsen.
Als ik er 1000 verkoop in schaal H0 zorgt het aandeel "kosten" voor 35€. Met de materiaalkost en de assemblagekost erbij is het locje verkoopbaar voor zowat 150€...
Als ik er 100 verkoop in schaal N... moet ik verkopen voor 500€
Dus inderdaad, de minder populaire schalen zullen steeds minder bediend worden... en zullen enkel nog bij knutsel-Michiel's en knutsel-SteamN's verder leven.
Ik denk dat het tijd is dat je je hierbij neerlegt of meteen naar H0 overstapt. Verbeteren zal het toch niet meer!
Inderdaad, voor de andere schalen komen we zo bijna terecht in een 'back to the future'. Ik heb hier nog een héél oud boekje liggen van vader zaliger (jaren 1950), waarbij zelfs voor HO uitgelegd wordt hoe je zelf je rails kan bouwen. Of eerder: knutselen.
En jaren later moest ook hij Belgische kappen zien vast te krijgen via de eerste resinafgietsels van Willy Bonge. Voor Belgische stoomlocs was er het atelier van (ook al zaliger) Hünherbein, waar de 'merken' grote gaten lieten.
Ondertussen zijn er wel de Shapeways & co bijgekomen, die nieuwe mogelijkheden bieden en waar ook heel wat N te vinden is.
@Marc, ik denk inderdaad dat op lange terlijn de "thuisproductie" z'n weg zal vinden. Men koopt "blauwdrukken" met licentie voor thuisgebruik, en print het model uit met z'n eigen printer: een hekje, een huisje, een locomotief... De 3D-printer zal volwassen en gemeengoed worden.
@Dirk, vreemd dat je via een tegenstelling toch weer m'n statement bevestigt. De tijden veranderen, de keuze van hoe men investeert is verandert van lange termijn naar instantwinst. Producenten maken keuzes, ze zijn vrij in hun beleid. Glijden ze mee met de tijd? Zijn ze ook slachtoffer of hebben ze invloed op deze tendens van virtualisering en oppervlakkig geluk? (open vraag)
Denk dat je modelbouw moet wijzigen in modelspoorhobby, merk onder mijn leveranciers die veel militaire spullen verkopen eigenlijk vrij weinig van dat de hobby tanende is..hoor ze niet klagen. Eigenlijk alleen maar vertellen dat het weer stukken beter gaat en er ook vrij veel jonge aanwas in is..
Bevestig?, ja en neen:
Waar ik naartoe wil is dat je eens afstapt van de stelling dat de oorzaak bij de fabrikant ligt.
De fabrikant investeert niet omdat er niet voldoende afname gegarandeerd is. Investeren in N-locs zou gewoon de doodsteek betekenen!
Niet alles draait puur om instant-winst!
Laat ons de kaarten omkeren:
Zorg zelf voor de nodige fondsen om 1000 locjes te maken. Je mag zelf alle winst opstrijken. Ik vraag je alleen mijn kosten terug te betalen...
en dat dan liefst voor 10 verschillende modellen want niet iedereen rijdt hetzelfde tijdperk, niet?
Heeft dus echt NIETS te maken met een instant-winst-mentaliteit van de fabrikant maar met een duidelijke realistische kijk op wat er zich afspeeld. En dat laatste bevestig ik graag!
En toch, er worden bijna geen anderschalige modellen meer geproduceerd. Jij maakt de rekening, en je bevestigt dat je geen schaal N zal willen en kunnen produceren: te duur. En zo zitten we weer bij Nürenberg, bijna geen anderschalige modellen te vinden. Alles wat de H0-klok slaat. En dit is geen verwijt, enkel een observatie.
Ik klaag niet, maar het viel me op. Ik zit hoog en droog met m'n eigenzinnig Belgische Staat TPI/II project, maar voor de "gewone" Belgische N-rijder is het wel erg zuur, om niet te zeggen totaal oninteressant om Belgisch te willen blijven rijden. Men heeft geen keuze meer, het is toegeven: Duits gaan (of Frans, of...) of H0.
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 12:21:30 PM
Denk dat je modelbouw moet wijzigen in modelspoorhobby, merk onder mijn leveranciers die veel militaire spullen verkopen eigenlijk vrij weinig van dat de hobby tanende is..hoor ze niet klagen. Eigenlijk alleen maar vertellen dat het weer stukken beter gaat en er ook vrij veel jonge aanwas in is..
Dat is inderdaad een merkwaardig feit. Ook in gaming is dood en vernieling veel populairder dan creëren en opbouwen. Persoonlijk ontgaat mij de fun ervan, maar het blijkt wel de regel. Maar hoe dan ook, met H0 gaat het toch nog steeds prima. Het lijken toch in de eerste instantie de andersschaligen die de klappen krijgen.
Citaat van: Michiel op 07 maart 2017, 13:13:45 PM
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 12:21:30 PM
Denk dat je modelbouw moet wijzigen in modelspoorhobby, merk onder mijn leveranciers die veel militaire spullen verkopen eigenlijk vrij weinig van dat de hobby tanende is..hoor ze niet klagen. Eigenlijk alleen maar vertellen dat het weer stukken beter gaat en er ook vrij veel jonge aanwas in is..
Dat is inderdaad een merkwaardig feit. Ook in gaming is dood en vernieling veel populairder dan creëren en opbouwen. Persoonlijk ontgaat mij de fun ervan, maar het blijkt wel de regel. Maar hoe dan ook, met H0 gaat het toch nog steeds prima. Het lijken toch in de eerste instantie de andersschaligen die de klappen krijgen.
in die wereld worden zelden mega-projecten gebouwd maar gaat het eerder om alleenstaande items. Je koopt een bouwpakket, bouwt het samen en soms bouw je er een klein diorama rond... op naar het volgende! en dat kan een total verschillend thema zijn...
Modelspoor, geef toe, is iets dat begint met mega-grote ideeen, één enkel thema - alles moet passen, en een leven dat niet lang genoeg is om het af te werken...
Ik weet niet of het in de militaire modelbouw om dood en verderf gaat. De hobby bestaat toch ook uit het maken, schilderen en afwerken van diverse zaken. Denk wel dat de overzichtelijkheid en het volume van zo'n projectje zijn voordeel heeft boven een modelbaan..
Maar Michiel, verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N of andere sporen. Ook in 1 en 0 moet je het met mondjesmaat zoeken. Dit heeft uiteraard met de verkopen te maken, net als de NL is BE een aardige niche markt maar niet iets waar je met winst wat weg kunt zetten. En winst maken is nu net waar het in de meeste ondernemingen om draait want anders doe je volgens mij iets niet goed..
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 15:20:40 PM
...verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N...
Dan mis ik iets. Noem mij
3 Belgische locomotieven die in de afgelopen
10 jaar zijn uitgekomen in schaal N. Ik denk dat het spannend wordt om ze te vinden. Is de productie in Belgisch N nooit zo groot geweest als tegenwoordig? Ik kreeg vreemd genoeg net de omgekeerd indruk. Maar mocht mijn perceptie fout zijn, alsjeblieft zeg me dan wat ik niet zie.
In de jaren 1970 had Fleischmann 3 Belgische stoomlocs, Minitrix 2 diesels, Rivarossi/Atlas, Roco en Piko 1 diesel...
De stoomlocs waren echter vooral verschillend van de Duitse versies door zwarte wielen.
hel interessante discussie..... die kan bv ook gevoerd worden op een forum dag waarom niet.
In deze is het standpunt van de redactie misschien ook wel interessant om te weten , niet ? Het blijft aan die kant heel stil ...... ( geen verwijt hoor, verre van )
de redactie heeft hier toch niets mee te maken Marc?
ik denk dat zoals eerder opgemerkt werd dat het allemaal te maken heeft met vraag en aanbod ! Je kunt er helaas niet omheen. :-\
zelfs in HO is men selectief .
Denk daarbij aan tijdperk 3 . Die volgens de msm poll destijds toch ook enkele leerlingen telde ( waaronder ikzelf ) .
En zelfs aan de msm actie , die bijna altijd tijdperk 4 - 5 aanduid , maar geen 3 ! Of het is een museum-model .
Dit met excuus van een hogere omzet .
Lijkt me wel logisch , maar zo fu.... vervelend ;D
Niet zo zeker dat het enkel vraag en aanbod is. Als er over het weinige dat er is niets gezegd wordt dan gaat dat nooit bekend geraken. Is nu met internet iets gemakkelijker om info te vinden maar de stiefmoederlijke behandeling van andere schalen in msm heeft toch wel invloed denk ik.
ho ,oo , hoe zelfs schaal 1/32
in de RC modelbouw is het nu RTR of ART
niks zelf bouwen gewoon de accu er in en vliegen,varen ,rijden
en dan klagen dat er 6 dezelfde modellen aan de vijver te zien zijn ook qua kleur
ja bouw dan zelf een model hé en als dat te moeilijk is koop dan een scheeps romp en een plan en begin daar aan
dan heb je iets wat niet veel andere hebben
en dan zie je die ogen groter worden en groter worden van wat zelf iets doen buiten vliegen ,rijden ,varen
dat meen je toch niet hé
dus ja het is overal hetzelfde in wat modelbouw ook
gr raf
Citaat van: Michiel op 07 maart 2017, 15:33:37 PM
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 15:20:40 PM
...verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N...
Dan mis ik iets. Noem mij 3 Belgische locomotieven die in de afgelopen 10 jaar zijn uitgekomen in schaal N. Ik denk dat het spannend wordt om ze te vinden. Is de productie in Belgisch N nooit zo groot geweest als tegenwoordig? Ik kreeg vreemd genoeg net de omgekeerd indruk. Maar mocht mijn perceptie fout zijn, alsjeblieft zeg me dan wat ik niet zie.
Dit kun je dus goed op 2 manieren lezen..wou er mee zeggen dat er toch al weinig te verkrijgen was op Belgisch gebied...
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 17:45:37 PM
Citaat van: Michiel op 07 maart 2017, 15:33:37 PM
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 15:20:40 PM
...verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N...
Dan mis ik iets. Noem mij 3 Belgische locomotieven die in de afgelopen 10 jaar zijn uitgekomen in schaal N. Ik denk dat het spannend wordt om ze te vinden. Is de productie in Belgisch N nooit zo groot geweest als tegenwoordig? Ik kreeg vreemd genoeg net de omgekeerd indruk. Maar mocht mijn perceptie fout zijn, alsjeblieft zeg me dan wat ik niet zie.
Dit kun je dus goed op 2 manieren lezen..wou er mee zeggen dat er toch al weinig te verkrijgen was op Belgisch gebied...
Waarschijnlijk iets Freudiaans bij mij; ik las wat ik wilde lezen en las dus de andere interpretatie. Maar je hebt gelijk dat het nooit echt top was, maar de betere tijden liggen wel ver achter ons.
Citaat van: Havoc op 07 maart 2017, 17:27:28 PM
Niet zo zeker dat het enkel vraag en aanbod is. Als er over het weinige dat er is niets gezegd wordt dan gaat dat nooit bekend geraken. Is nu met internet iets gemakkelijker om info te vinden maar de stiefmoederlijke behandeling van andere schalen in msm heeft toch wel invloed denk ik.
Ik blijft toch beloven dat wat er te vermelden was, er ook vermeld werd door onze redactie. Ik heb ze toch niet kunnen betrappen op het bewust stilhouden, of stiefmoederlijke behandeling. Soms wat laat, dat een model al vele maanden of jaren beschikbaar was, maar dat men het dan pas opviel. Maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan het feit dat men bij de redactie geen echte N'er (of ander schaler als TT'er, Z 'er of H0e'er) heeft. Berichtgeving en artikels komen dikwijls ook van de basis, en dat zijn dus wij met z'n allen. Want van de vertegenwoodigers moeten we het niet echt verwachten, die zitten ver weg in anonymiteit in het buitenland, en hebben over het algemeen geen interesse in wat er hier in een marginale schaal gebeurt. ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 maart 2017, 16:57:13 PM
ik denk dat zoals eerder opgemekt werd dat het allemaal te maken heeft met vraag en aanbod ! Je kunt er helaas niet omheen. :-\
Niet helemaal, denk ik. De vraag is er, maar men krijgt het niet meer geproduceerd aan redelijke prijzen. En dan vallen er adepten af, ze stoppen, stappen over... de industrie maakt dus ook deels z'n eigen deel markt kapot door zich volledig te richten op het marktsegment dat gegarandeerde winst oplevert. Heeft de producent schuld? Nee, niet individueel, want elke producent bepaald zelf z'n beleid. Maar het blijft een feit dat door het wegvallen van de productie, de amateur van andere schalen niet meer bedient worden. De vraag is er, maar het aanbod blijft uit. :-\
Tja, 'de redactie' speurt inderdaad alles af om nieuws te vinden, in alle schalen.
'De redactie' in Nürnberg, daar was ik bij, samen met Guy, bekijkt alle standen en vitrines op zoek naar alles wat ook maar even te 'verbelgischen' is of bruikbaar op onze banen. En dit ongeacht de schaal hoor.
Ik ken een kleinseriefabrikant die erg zijn best doet voor N, maar Jean, om zijn naam niet te noemen :D, zegt me dat er geen interesse is bij de koper.
Uiteraard gaan 'grote' merken geen poging wagen op de te kleine Belgische markt. Die voor H0, die toch wel minstens 100-voudig is, is al zo klein en moeilijk...
En Dirky, de prijzen die je daar vernoemt zijn toch wel aan de lage kant hoor...
Kortom: ik zie het somber in voor N en Z in ons land :(. De grotere schalen hebben het voordeel dat ze sowieso al voor een kleine markt werken en dat de prijzen hoog (mogen) zijn.
Michiel,
Ik vind het weer fijn dat je probeert de Belgische N rijders in de kijker te stellen bij de grote massa, maar enerzijds is het wel al iets dat we al een tijdje weten, denk maar aan de MSM poll, en het MSM N schaal model waar we hebben gezien dat er wel vraag is maar geen of weinig interesse van de grote en kleine fabrikanten om zich te wagen aan de productie van een N schaal model om wat dan ook welke reden.
Persoonlijk moet ik wel zeggen dat er heden ten dage wel meer te verkrijgen is aan Belgisch N schaal materiaal dan pakweg 10 jaar geleden zij het dan door enkele enthousiastelingen die proberen een mooi model te maken via de 3D print manier. Enige nadeel is dan wel dat het hier om een "brut" model gaat en dat de klant dan weer instaat voor de afwerking wat niet iedereen gegeven is. Bovendien is er praktisch nergens Belgisch decal materiaal te vinden wat dan weer dergelijke projecten tegen houdt.
in hetzelfde schuitje zitten trouwens ook de mooie messing modellen van Paul (PB)
Op de grote fabrikanten vrees ik dat we niet veel mogen rekenen buiten enkele wagentjes en misschien een lokje om de zoveel jaar. Maar op de "Shapeways" markt zie ik toch nog in de toekomst iets meer verschijnen. Denk maar aan de M2's van onze vriend Jim die nu in testfase zitten en waarvan alle versies te koop aangeboden zullen worden.
@Luc, wat Jean betreft heb ik de twijfels of hij nog wel N wil verkopen. Ten eerste het materiaal dat hij gebruikt om zijn kappen te maken is niet meer van deze tijd, de moderne N'er wil ook graag front en sluitverlichting in zijn loks wat met de gebruikte kappen niet kan (zeer broos). Dit terwijl het bij de 3D geprinte modellen wel kan.
En ten tweede (geheel terzijde en buiten topic) klantenbinding. Wanneer een klant een mail stuurt met informatie verwacht de klant wel een antwoord binnen redelijke termijn, wanneer de klant vervolgens telefonisch aandringt en nog geen antwoord krijgt is het niet moeilijk dat men afhaakt.
Citaat van: doomslu op 07 maart 2017, 20:00:05 PM
En Dirky, de prijzen die je daar vernoemt zijn toch wel aan de lage kant hoor...
Was ook niet mijn bedoeling het pleidooi met juiste prijzen te staven maar eerder de vergelijking te maken tussen beide richtingen.
eventjes doorbomen:
Welk model zou gegarandeerd door 50 N'ers gekocht worden? ... en aan welke prijs?
Wel Dirk, zomaar een paar cijfers, zonder enig fundament:
Een reeks 21 / 27 / 11 / 12, ... 4 varianten dus.
De reeks 11 heeft hevige belangstelling van uit Nederland (Benelux-samenstelling)
De reeks 12, zal je in Frankrijk eens deftig aan de boom moeten schudden (wel een grote markt)
De reeksen 21 / 27 voor eigen bodem, zeer populair en breed inzetbaar.
Bied ze aan onder de €200, en je verkoopt ze als zoete broodjes. Ga over de €300, en je verkoopt ze maar in mondjesmaat.
Maar nogmaal, dit is zuiver giswerk van mijn persoon, zonder enige commerciele kennis van zaken, en geen interesse in modern spul. ;D
Reeks 77 lijkt me ook wel interessant.
Ik ben zelf H0'er, maar het wordt toch vaak genoeg gedaan, in alle schalen, dat er een bestaand model in een andere kleur wordt uitgebracht om te kunnen verkopen op de Belgische markt? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de kosten voor een andere kleur zo hoog liggen.
Maar ik vrees eerlijk gezegd dat de grote fabrikanten de winst hierop niet genoeg vinden om er ook maar moeite voor te doen.
Anderzijds is het voor de hobbyist moeilijk om zelf een bestaand buitenlands model te verbelgischen? Ik heb het zelf ook nog niet gedaan, maar ben het wel van plan omdat ik ook de modellen bijna niet vind.
@Koen,
het is niet dat ik persé N onder de aandacht wil brengen. N is wel mijn perspectief op het modelbouwgebeuren. Wanneer ik dan 15 pagina's Nurnberg nieuws in MSM doorblader, en zie niets, maar dan ook niets Belgisch dat wordt aangeboden door de grootseriefabrikanten (Fleischmann, Minitrix, Arnold, Piko, Peco, Dapol, Farish, Hobbytrain, Kato, ...en noem maar op) dan is dat toch wel tekenend. België is totaal van de kaart gevallen bij de grote jongens, en Belgische vertegenwoordigers van deze grote jongens blijkt het de koude kleren te raken.
En dan plooien we ons terug op de half-fabrikaten dat een aantal kleinserieproducenten brengen tot zelfs amateurs via 3D-printing services.
Dikwijls mooi spul, leuk voor de knutselaar en de avonturier onder de N'ers, maar het brede N-spoorpubliek ben je wel kwijt, want die willen een mooi model kunnen kopen en inzetten op hun eigen thuisbaan.
Voor de toekomst heeft 3D-printen mogelijkheden, voor alle schalen. Maar nu zitten we wel in een niemandsland, tussen wal en schip, waarbij het gros van de Belgische N'ers het schip heeft verlaten, of zal verlaten. Belgisch schaal N wordt een curiositeit.
@Freek,
de grootseriefabrikanten lopen niet warm om een omschildervariant de produceren. Ik heb een aantal fabrikanten persoonlijk aangeschreven met een concreet voorstel van omschildering, maar ze sturen me bijna spottende de laan uit met belachelijke getallen: "onder de 3000 stuks beginnen we erniet aan", was zo ongeveer de teneur.
Nu, ik geef toe, ik ben een niemandal in dat wereldje, een onbenul. Men kent mij niet, en men heeft geen zin zomaar, op de vraag van om het even welke oelewapper serieus in te gaan. Ik snap wel dat ze mij snel afschepen met onzinnige getallen.
Ik heb liggen zoeken naar de Belgische vertegenwoodrigers van de gekende merken, maar die zijn blijkbaar geheim, en we mogen niet weten wie ze zijn of war ze zitten. Ik vind er niets over op internet. Waar dienen ze eigenlijk voor, als ze ons niet vertegenwoordigen willen?
Dus dan zelf omschilderen en zelfs deels ombouwen van buitenlandse model tot Belgisch, wordt ook gedaan, maar kandidaat model zijn niet dik gezaaid. België heeft heel lang zijn eigen spoorwegmaterieel ontworpen en vervaardigd. Daarvan vind je niet zo makkelijk buitenlandse leenmodellen voor. En, het ombouwen of omschilderen is ook niet zo meteen voor iedereen zo evident.
Ik kom nog eens op het forum en vlam, wat een onderwerp.
Ik begijp wel wat Michiel bedoeld en hij heeft een punt.
Probleem is dat sommige groepen geen eenheid kunnen vormen ondanks enkele initiatieven van enkele groepen zoals bijvoorbeeld N160 en N-Club België. Als groep kun je sterker naar een fabrikant gaan. Gelukkig heb ik persoonlijk kontakt met dhr. Kato (Lemke, Hobbytrain, MiNIs,..) en dankzij dit kontakt is de 18² er gekomen en die was bijzonder snel uitverkocht. Ik kan je vertellen dat de reeks 77/78 gevraagd is in schaal N en voorlopig heeft Hobbytrain er wel oren naar, naar een tweede reeks 18² met ander nummer dan weer niet. Alleen concentreren zij zich momenteel op de reeds aangekondigde G1700 modellen, dus als ze de 77/78 uitbrengen, zal dat ten vroegste in 2018 zijn.
Inderdaad werk ik aan de M2 en zoek naar mogelijkheden naar betaalbare serieproductie. Er zijn wel mogelijkheden, maar de grote vraag is hoeveel stuks moeten er geproduceerd worden, want als ik investeer, kan het niet de bedoeling zijn met een overstock achter te blijven, ik moet ook werken voor mijn cenjes en een gezin onderhouden. Het moet betaalbaar zijn en blijven, zowel voor mij als voor de koper. Het is duidelijk dat een gebrek aan eenheid onder de N-rijders mij hierin parten speelt en mogelijk het hele project op de helling zet. En zo zal dat ook zijn voor de meeste fabrikanten, de onzekerheid werkt negatief.
Eendracht maakt macht, waar hebben we dat nog gehoord in België ;)!
Jim,
Hoe onbetrouwbaar ik ook ben ,kom met je plan tot bij me.
Grtjs,
David
@Jim
interessante inval: geen eenheid, wat bedoel je daarmee? Bedoel je een wrevel tussen clubs, of een gebrek aan duidelijke formulering van wat de N-consument eigenlijk wilt? Hoe moeten we één worden? Heb je een voorstel?
Net als MTE kan Lemke de kar niet alleen trekken. Zijn er ook mogelijkheden om contact te hebben met de ander grote producenten? Weet je wie daar voor ons Belgskes de zaken verdedigd? Maar hoe dan ook, Jim, ik ben je uiterst dankbaar dat je dit allemaal hebt kunnen regelen. Die 18² was een schot in de roos, en een 77/78 zal dat ongetwijfeld weer worden. Naar expo's gaan, participeren met eigen creaties, en zo de mensen leren kennen heeft zo z'n voordelen. ;)
@David,
je bod is nobel, en het is een vraag van onderhandeling tussen jouw en Jim waar ik me niet zou mee moeten bemoeien, maar je plaatst je aanbod openbaar, dus neem ik de vrijheid om erop te reageren. Mij lijkt het in het belang van de modelspoorwereld en jezelf, dat je je concentreert om de losse eindje langs jouw kant weg te werken. Ik oordeel niet, ik ken de problematiek niet waarmee je worstelt, ik heb jouw niets te vertellen, maar het is een persoonlijk en vrijblijvend advies dat ik je geef. Maar nogmaals, alle samenwerking is welkom, maar probeer mogelijk eerst de blaam "onbetrouwbaar" van je eigen schild te wissen. ;)
en wat dan met schaal 0 en 1/29 ? want ik lees hier enkel over N ( en terecht overigens) en H0 ........
Het standpunt van de reactie omtrent de grotere schaal is een beetje door de bocht, althans voor ons landje. In het buitenland heeft men een grotere afzet , wat niet noodzakelijk Luc, hogere prijzen betekent .In de kit vorm wel te verstaan ( 0 schaal ) . De hogere prijs is het gevolg van de "omvang" van het product .
Als je bv de prijs vergelijkt van 1/29 met H0 en je ziet naar het gebruikte ( hoeveelheid materiaal) dan is 1/29 in vergelijking hiervan zelfs goedkoper en je krijgt ook " meer trein" voor je geld .... begrijp je wat ik bedoel ? en de details zijn niet de versmaden alsook de opties ( standaard) zijn erbij dit in tegenstelling met H0 waar zij dikwijls betalende opties zijn .
maar goed dit geheel terzijde ....sorry
Marc-Laurent, dit lijkt me niet "terzijde" maar degelijk een onderdeel in het debat over het lot der "andersschaligen". Het verhaal is mogelijk anders, omdat men voor schalen 0, 1 en G al makkelijker dieper in de buidel tast, en waarbij dus de speelruimte voor de producent iets groter is. Althans dat lijkt me zo, maar harde cijfers heb ik er niet van. Maar als jouw verhaal juist is, is er dan ook een duidelijk terugloop van Belgische producties bij de grote merken in de grote schalen? Is de hobbyïst er ook meer en meer gedwongen tot zelfbouw, half-fabrikaten of kleine series van locale tot artisanale producenten? Ik ken die wereld helemaal niet.
Ik ken wel iemand die vertegenwoordigd maar ongetwijfeld ga jij daar dezelfde opmerking krijgen van die aantallen,komt er nog bij als er al genoeg geïnteresseerden zijn je dan nog problemen hebt met de verschillende tijdperken ! Want een aantal onder U(jij, Jean,........blijken de stoomtijden nog te beleven!) :-\ ;)
Trouwens her en der kom je toch nog LS rijtuigen in N schaal tegen op het net :-\
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 09:02:28 AM
Ik ken wel iemand die vertegenwoordigd maar ongetwijfeld ga jij daar dezelfde opmerking krijgen van die aantallen,komt er nog bij als er al genoeg geïnteresseerden zijn je dan nog problemen hebt met de verschillende tijdperken ! Want een aantal onder U(jij, Jean,........blijken de stoomtijden nog te beleven!) :-\ ;)
Ik hoef het huiswerk niet te maken van vertegenwoordigers, en ik heb geen idee wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Maar mij lijken er toch mogelijkheden. Wanneer de producent de vertegenwoodiger inlicht dat er bijvoorbeeld een SNCF Astride 36000 in de pijplijn zit, kan de Belgische vertegewoordiger dan toch lobbyën om tegelijk een beperkte omschilder-reeks van de Belgische reeks 13 te produceren. En zo lijken er jaarlijks meerdere gemiste opporuniteiten te zijn. Waarom gebeurt dat niet? Niet 1 keer! Een omschildervariant kost toch geen fortuinen, of verkiest de producent steeds weer voor de volle pot, met het volledige productie af te zetten op de Franse markt (in dit geval) zonder 'lastige" omschilder-reeks voor die stomme Belgen? Mij ontgaat er toch een hoop bij het "vertegenwoordigerswerk". Maar goed... beste stuurlui staan aan wal (ikke dus).
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 09:05:57 AM
Trouwens her en der kom je toch nog LS rijtuigen in N schaal tegen op het net :-\
... en als je goed zoekt, vind je ook een SPA-wagonnetje, en een B-Cargo stortgoedwagentje... ::)
Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 09:21:41 AM
. Maar goed... beste stuurlui staan aan wal (ikke dus).
tja, dat is inderdaad vaak niet te begrijpen, vraag maar eens aan raf, een tijd geleden sloot Ford toch de MODEL en de meest productieve fabriek die ze hadden in Europa (zoniet de gehele wereld),alleen omdat hier niet genoeg potientiële Fordkopers wonen (alweer die kleine markt van toch wagens die overal dezelfde waren, hier hoefden zelfs geen veranderingen aangebracht te worden!) :-\
Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 08:31:59 AM
Marc-Laurent, dit lijkt me niet "terzijde" maar degelijk een onderdeel in het debat over het lot der "andersschaligen". Het verhaal is mogelijk anders, omdat men voor schalen 0, 1 en G al makkelijker dieper in de buidel tast, en waarbij dus de speelruimte voor de producent iets groter is. Althans dat lijkt me zo, maar harde cijfers heb ik er niet van. Maar als jouw verhaal juist is, is er dan ook een duidelijk terugloop van Belgische producties bij de grote merken in de grote schalen? Is de hobbyïst er ook meer en meer gedwongen tot zelfbouw, half-fabrikaten of kleine series van locale tot artisanale producenten? Ik ken die wereld helemaal niet.
Dat klopt wat U zegt Michel...zeer zeker. Als ik eventjes een voorbeeld mag nemen voor G schaal dan heeft mijn F7 ABA wel $1488 gekost maar ( 2014) ... dan is er ook alles in , bedoel aan elke boogie een motor dus 6 motoren, smoke , dash lights , sound , alle deuren bewegen , ventilatoren draaien, verlicht interieur, bestuurder, afgeveerde assen enz..enz... enz.
Maw je hebt meer trein.... Tuurlijk wel je kan dit doen vanwege de grotere schaal ....
Als je dit in H0 moet hebben .......draai uw geldbeugel dan maar helemaal om . Kan je volgen waar ik heen wil Michel ?
Dus volg uw standpunt wel ja ....
Als je leest wat Marklin al vraagt voor de " Kuifjes stel " ????
Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 07:33:46 AM
interessante inval: geen eenheid, wat bedoel je daarmee? Bedoel je een wrevel tussen clubs, of een gebrek aan duidelijke formulering van wat de N-consument eigenlijk wilt? Hoe moeten we één worden? Heb je een voorstel?
Wrevel tussen clubs is er absoluut niet, integendeel zelfs. Met en tussen alle gekende N-rijders is er goed kontakt bij mijn weten. Maar er zijn veel meer N-rijders dan we weten want zo ik hoor bij handelaren wordt N-schaal zelfs goed verkocht. Maar zoals ik al schreef, zijn de meeste N-rijders 'Einzelgangers', mensen die geen behoefte hebben aan kontakt met anderen, hun goed recht. En dat is wat ik net bedoel, mocht de groep groter zijn en meer kenbaar is, dan zullen fabrikanten ook wel inzien dat er potentieel bestaat en ik vermoed dat zij dat ook weten, kijk bijvoorbeeld maar naar Fleischmann die o.a. de I6-wagens uitbrengt en andere modellen. Gezien hun modellen, nemen ze geen grote risico's en gelijk hebben ze. En ze hebben gelijk dat ze voor modellen kiezen die in andere landen ook rijden, en laat dat nu het handicap van België zijn.
Kontakten heb ik genoeg. Laatst heb ik nog gesproken met Rolf Fleischmann (nu NME) himself, dus rechtstreeks met de fabrikant en niet met vertegenwoordigers. Als ik >30000€ op tafel leg, komt er een Belgisch model dat nog niet bestaat. Helaas ben ik vorig jaar geopereerd aan mijn rug en ik denk dat de chirurg het geld dat op mijn rug groeide heeft verwijderd...
Wat ik hier schrijf, telt natuurlijk ook voor andere schalen dan N en HO, die mensen zitten in hetzelfde schuitje. Neem me niet kwalijk, ik schrijf vooral vanuit mijn bevindingen in het wereldje waarin ik zit.
Het is ook het verhaal van de kip en het ei:
mochten producenten wat investeren (lees: een Belgisch model maken, verkopen aan normale prijzen, en dus op die modellen niet de grote winsten maken), zouden de Belgische klanten méér angesproken worden en méér kopen, en daardoor de markt voor de Andersschaligen geleidelijk vergroten.
Maar zoiets is lange-termijn denken, wat in de huidige economische wereld vloeken is ...
Jim, de N'er als einzelganger is een merkwaardige observatie. Het is een feit dat we zelfs hier op het meeste succesvolle modelspoorforum van België amper een handvol N-enthousasten los krijgen om te reageren bij een oproep. Dat er vele N-ers in stilte hun hobby beleven is heel waarschijnlijk. Maar langs de ander kant, de fabrikanten weten heel goed wat en hoeveel ze afzetten bij de Belgische modelhandel. Ze kunnen perfect de rekening maken, en zien hoeveel N ze slijten bij de Belgische verdelers. Ze kennen de cijfers! Maar geven ze die ook vrij?
De enige manier opdat wij ook de cijfers zouden kennen, is om alle handelaren aan te schrijven en te vragen naar de afzet van N in hun gamma. Maar het wordt toch erg moeilijk om een objectieve maatstaf te krijgen om de potentiele N-markt voor een model in te schatten.
En, ik neem je helemaal niets kwalijk. In 't tegendeel, ik waardeel je inzet enorm, en heb enorm respect voor jouw inzicht en kijk op het N-wereldje. ;)
Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 10:27:11 AM
... ik neem je helemaal niets kwalijk. In 't tegendeel, ik waardeel je inzet enorm, en heb enorm respect voor jouw inzicht en kijk op het N-wereldje. ...
+1 !!!
Jean, dat is inderdaad wat ik de grootproducenten een beetje verwijt als groep. Individueel snap ik de keuzes dat ze maken, maar als groep hebben ze toch ook boter op het hoofd.
Vraagje.....
zouden de fabrikanten wel bewust ( weten) zijn van wat er hier gebeurt op de Belgische markt ? Bedoel als je (ik ken de aantal stuks niet ..Luc misschien wel ??) van bv de 12 of de de vorige acties van ons blad of hetgeen de de handelaars/ producten hier ten lande uitbrengen ? bedoel de oplagen van elk verkocht model of ruituig enz....
Neem nu bv Roco zouden die dat weten ?? denk het niet. En ik geloof ook niet dat bv een model voor de Duitse markt altijd "raak" is , er zijn daar ook fiasco's bij ! En zouden de oplagen "zoveel meer" ( tienduizenden stuks dan ) zijn dan hier ?
Citaat van: Steam.N op 08 maart 2017, 10:24:20 AM
Maar zoiets is lange-termijn denken, wat in de huidige economische wereld vloeken is ...
het klinkt als een sprookje maar helaas harde realitieit,trouwens wil je heel andere manier van denken en dat is helaas weer niet waar te maken ! :-\ Trouwens krijgt N de laatste tijd toch veel meer concurrentie van TT(waar er schijnbaar wel iets Belg.kan!)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 10:49:15 AM
Citaat van: Steam.N op 08 maart 2017, 10:24:20 AM
Maar zoiets is lange-termijn denken, wat in de huidige economische wereld vloeken is ...
het klinkt als een sprookje maar helaas harde realitieit,trouwens wil je heel andere manier van denken en dat is helaas weer niet waar te maken ! :-\ Trouwens krijgt N de laatste tijd toch veel meer concurrentie van TT(waar er schijnbaar wel iets Belg.kan!)
TT is geen concurent, maar een mede-anderschalige. En Tillig maakt mooie dingen (reeks 52, reeks 28,..) voor heel democratische prijzen (ronde €150). Tillig doet het! Mooi is dat. 8)
maar ik denk dat het onrechtstreeks toch mensen overtuigt hiermee te beginnen die voor bv. voor Ho geen plaats hebben!
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 11:15:31 AM
maar ik denk dat het onrechtstreeks toch mensen overtuigt hiermee te beginnen die voor bv. voor Ho geen plaats hebben!
Maar Michiel heeft gelijk, Peter: de redenering is dezelfde voor TT en N: kleiner dan HO, dus een potentiële oplossing voor je plaatsprobleem. Als voor TT modellen kunnen gemaakt worden, dan ook voor N (die hier méér ingeburgerd is dan TT, denk ik).
Jean, helaas zie ik het anders en mogelijks ook degenen die zaken aanbieden!
Alle schalen vissen in diezelfde bokaal,begin met de grootste schaal en ik kijk wat er uiteindelijk nog overschiet nadat je HO en TT gehad hebt,dat Tillig (die trouwens al altijd TT had, Belgische modellen zijn aanbieden maak net die schaal iets aantrekkelijker dan N(dus toch concurrent)om te overtuigen alsHo te groot is.
Concurrent is iemand die met zijn producten wegsnoept bij een ander die gelijkaardige produkten(treinen) weliswaar in een andere schaal ook aanbiedt :-\ ;)
Hallo,
Hier staat veel geschreven waar ik zou op kunnen reageren. Een rode draad is dat er teveel emotioneel en niet genoeg managementachtig wordt gereageerd.
De grote merken hebben niet zoveel speelruimte om zich in het ongewisse te gooien door in een andere dan de Ho te inevsteren. Vergeet ook niet dat AL de grote merken in de laatste 10 jaar dichtbij een faillissement hebben gestaan (Mârklin, Fleischmann, ROCO, Lima, Jouef, .....) Dus zoveel winst zal er wel niet zijn in functie van de nodige investeringen.
Kip en het ei. Dat is prietpraat. Een vb: Lenz komt met een BR50 in 0. Er is een Belgische type 25 van te maken. Er worden bij MTE 4 (VIER !) stuks besteld door nullers. Jean lanceert het idee voor een groepsaankoop en wil een groepsworkshop inrichten voor de ombouw van tot een type 25 in goede banen te leiden. De Franse markt heeft volledig afgehaakt. Respons in België: NUL, NADA, ZERO !
Maar toch vinden de "geïneresseerden" dat er met LENZ moet gepraat worden om een type 64 te voorzien, althans een volledige zwarte versie. Met wat moet ik gaan onderhandelen ? Met de "verkoopcijfers" van de BR50 ?
Iemand schreef: mits minimaal 30.000 euro wordt er een Belgisch model gebouwd. Wel leg samen en deel de winst samen, he. Wie durft ? 200 kandidaten ieder 150 euro is het. Allez, vooruit.
Ikzelf lig al vijf jaar te rekenen, rondkijken, onderhandelen, productietechnieken te evalueren om Belgisch materieel in schaal 0 op de markt te kunnen brengen. Fazit: het kost veel geld en het risico is groot (want van al die "enthousiasten" blijken er uiteindelijk maar weinig kopers te zijn).
Roland
Citaat van: rgp op 08 maart 2017, 12:29:18 PM
... Een rode draad is dat er teveel emotioneel en niet genoeg managementachtig wordt gereageerd...
Tuurlijk is er veel emotie. Het is onze hobby, onze vrijetijdsbesteding, ons plezier. We zijn geen bedrijf. En dat producenten ook een een beetje meer emotie en hart in hun bedrijfigheid steken, want met droog management en winstmarges tellen, wordt er uiteindelijk niets geproduceerd. Waar is de liefde voor de hobby zonder emotie? ;D
Maar behalve dat, is het natuurlijk wel een feit de de meeste grote merken min of meer op hun tandvlees zitten of zaten. En dat uit zich nu in een Nurnberg zonder nieuws. Belgische N heeft geen heden meer...
(en dus weer een brok emotie) ::) Behalve voor wie het ziet zitten om zich in om- en zelfbouw te storten, wat "JaN-modaal" niet snel ziet zitten, en dus moet kiezen voor Duits of H0.
Citaat van: rgp op 08 maart 2017, 12:29:18 PM
(want van al die "enthousiasten" blijken er uiteindelijk maar weinig kopers te zijn).
Klopt!
Michiel,
"En dat producenten ook een een beetje meer emotie en hart in hun bedrijfigheid steken, want met droog management en winstmarges tellen, wordt er uiteindelijk niets geproduceerd. ". Verkeerd ! Er wordt dan enkel risicoberekend geproduceerd en dat is de juiste weg wil men overleven !
Roland
tja, dan krijg je weer dat 4 bedrijven tegelijk WEER eens een V60, Nohab of ICE gaan produceren, want dat heeft rekenkundig het minste risico... ::)
Maar ik snap je argument, hoor. Maar wel leuk: rede versus passie! ;D
heel interessante discussie ..... ik blijf het volgen . Misschien eens iets over duiden in het volgende MSM magazine als voorwoord of zo ...via Guy ??
Wij hebben al twee items die veel besproken zijn nml de occasionele heffing en de andersschaligen ....het beroerd velen onder ons toch ?
Of mag er ook een artikel over geschreven worden ..........hallo Luc ..over !
Wat de producenten denken zullen we nooit weten, ikzelf heb mij soms ook al bedenkingen gemaakt over de producties van sommige merken. Neem nu de 64 stomer van Fleischmann wat gewoon een omschildering is van een bestaande Duitse lok. Niets mis mee blijft een prachtige lok, ook al is hij niet echt correct (lees de windplaten die je als je echt wil toch kan verwijderen). Anderzijds komt Fleischmann dan ook weer uit met de Railbus in Belgische livrei die totaal onrealistisch is en enkel bestaat op een museumlijn.
Waar ligt dan de redenering van een grote afzetmarkt ? Type 64 kan ik volgen de railbus daarentegen ???
Wat mij wel opvalt is dat ik hier veel lees over de productie of ombouw van een Belgische Lokomotief, maar moet het altijd een lok zijn ?
Neem nu vb. goederenwagens zijn die niet interessanter voor de fabrikant want als je met een goede research een wagen produceert die ook buiten de Belgische landsgrenzen rijdt dan is uw afzetmarkt lijkt me ook groter. En om nog even verder te gaan neem nu Hobbytrain met hun set van 3 Belgische houten goederenwagens in groene livrei. Typisch Belgische wagentjes die ze volgens mijn mening makkelijk kunnen upgraden naar een TP IV model. Wedden dat het verkoopt ?
Hetzelfde voor rijtuigen hoewel op Internationaal verkeer toch wel wat te verkrijgen is bij Fleischmann en LS, Binnenlands verkeer ligt weer iets moeilijker maar een M2 heeft vb. in Nederland ook een tijdje gereden dus daar zou je ze nog kunnen verkopen.
Hallo,
Ik denk dat het moeilijk moet zijn om in de kleinere schalen iets te vinden en zelfbouw lijkt mij niet evident. Ik ben met met schaal 0 begonnen net omdat dit voldoende groot is om aan zelfbouw te doen . Zoals Roland al aangaf zeer weinig kandidaten als er dan een mogelijkheid is . Ik vind het ook jammer dat er weinig aandacht is in het modelspoormagazine voor zelfbouw van rollend materieel. De nadruk ligt vooral op landschap en gebouwen.
Kris
Ik denk dat hier vaak over locs gesproken wordt omdat deze toch moeilijker te vinden zijn dan goederen of personen wagons.
Of ben ik daar fout in?
Er werd gesproken over minimum oplages van 3000 stuks, dat lijkt mij voor een groot fabrikant nu toch ook niet zoveel?
bv Marklin brengt dan een limited edition uit van de een of andere samenstelling van misschien 1000 stuks en dat gaat dan wel? en het is nu ook niet dat ze daar zoveel extra voor vragen. En anderzijds doen ze dan in mijn ogen van die belachelijke stunts door die TEE-dieselstel met 24-karaats goud te beleggen? Dan is het toch ook geen modelbouw meer, maar een financiële belegging :P
Ik verwacht ergens wel een verandering in de markt met de 3D printers, dit proces is niet geschikt voor grote series, maar wel voor kleine.
De 3D-printer zou ook wel een oplossing kunnen zijn voor goedkopere productie van spuitmallen.
Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 07:33:46 AM
@Jim
interessante inval: geen eenheid, wat bedoel je daarmee? Bedoel je een wrevel tussen clubs, of een gebrek aan duidelijke formulering van wat de N-consument eigenlijk wilt? Hoe moeten we één worden? Heb je een voorstel?
Denk dat dit een grote ziekte is van de belgische modelbouwwereld. Vraag maar eens een plan aan iemand waarvan je weet dat hij dat heeft. 90% kans dat je er nooit aangeraakt. Ik heb het en niemand anders is nogal vaak de mentaliteit. Clubs die niet met elkaar praten want 20 jaar geleden hebben 2 respectievelijke leden eens een scheef woord tegen elkaar gezegd. Dit uit eigen ervaring.
Citaat van: Kris op 08 maart 2017, 20:40:51 PMIk vind het ook jammer dat er weinig aandacht is in het modelspoormagazine voor zelfbouw van rollend materieel. De nadruk ligt vooral op landschap en gebouwen.
Inderdaad, maar dat is op het forum niet anders spijtig genoeg.
Heb hier de laatste Voie Libre liggen. Dat tijdschrift bied momenteel een set van 4 smalspoor wagons aan in 3D print. Zelf in elkaar te steken en af te werken (mits bij te betalen ook volledig afgewerkt). In doos met alle kleine onderdelen. Ook H0, maar voor de prijs van 139 euro zonder verzending. En ze kunnen er nog enkele artikels mee vullen ook. En in elk nummer plans (zowel op schaal als 1:1). Toch ook niet voor een enorme markt bedoeld. Je gaat me nu toch niet zeggen dat msm iets dergelijks niet zou kunnen doen. Maar ja, dan ga je er een hoop op hun achterste poten zien staan als er in msm een artikel zou verschijnen over het echte materieel "want dit is een modelbouw tijdschrift".
Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 10:27:11 AM
Jim, de N'er als einzelganger is een merkwaardige observatie. Het is een feit dat we zelfs hier op het meeste succesvolle modelspoorforum van België amper een handvol N-enthousasten los krijgen om te reageren bij een oproep. Dat er vele N-ers in stilte hun hobby beleven is heel waarschijnlijk.
Hoeveel hebben er enkele malen msm gekocht en afgehaakt? Zeker de eerste jaren was er enkel H0 2-rail tijdperk III-IV. Toen heb ik ook afgehaakt. Het forum kom ik ook minder en minder.
Hallo,
Ik zie dat velen denken (mede door de media) dat 3d print alles zal oplossen. Er zijn (heden)veel beperkingen aan 3d print . Ik gebruik dit ook voor bepaalde onderdelen. Ik heb hier al mooie kappen gezien maar er komt veel meer bij kijken als je bv een loc wenst te maken (onderstel , aandrijving ...)
Modelspoor zou daar een mooie rol kunnen in spelen . Onderdelen , werk en ontwerpmethodes . Het heeft mij veel tijd gekost om het een beetje onder de knie te krijgen . Ik was abonnee van het eerste uur op modelspoormagazine maar op nummer 150 heb ik het opgegeven omdat deze tak van de modelbouw bijna nooit aan bod kwam, volgens mij de enige methode om belgisch te rijden in andere schalen en nog meer voldoening ook .
Matrijzen voor spuitgieten in 3d geprint , nog altijd 1500-2000€ per stuk en met 1 mal kan je geen loc- wagon maken
Kris
Citaat van: Kris op 08 maart 2017, 21:52:59 PMMatrijzen voor spuitgieten in 3d geprint , nog altijd 1500-2000€ per stuk en met 1 mal kan je geen loc- wagon maken
Kris
Voor 2900 euro heb je er een in de traditionele methode als je ze van bij onze gele vrienden laat komen (was voor een stuk van ongeveer 120 diameter, 30 hoog, met clipsen voor pcb en veercontacten, 2 bajonetsluitingen voor andere stukken, stuk zelf in polycarbonaat). OK, dat is voor een bedrijf, ik vermoed dat daar nog btw bijkomt als je dat als privépersoon doet. Maar wie zover gaat die zal dat wel niet zo doen. Vrees enkel dat je er nog keuringen bij gaat moeten doen als je verkoopt en geen enkel idee welke dat zijn want ver buiten mijn erf.
@kris
Ik heb niet gezegd dat de 3D printer alles zal oplossen maar kan in sommige gevallen wel de kost drukken. Zeker in de gevallen van het fijnere werk.
De ontwikkeling van de 3D printers staat ook niet stil, als je ziet wat ze tegenwoordig al allemaal kunnen, maar dan heb ik het niet over de filament printers maar de printers die met laser werken, sintering , stereolithografie, ...
En hoe je het ook draait of keert, een ontwerp moet er altijd zijn, hetzij in CAD file voor de 3D printer of voor spuitgieten, hetzij in het hoofd van de hobbyist die zijn loc zelf gaat bouwen of aanpassen.
Sta me toe dat ik hier even een streep trek, en samenvat wat ik heb kunnen lezen in bovenstaande reacties, waarbij ik jullie meteen hartelijk bedank voor jullie constructieve bijdrages, voorstellen en analyses.
Het uitganspunt was de stelling dat modelbouwers die zich engageerden in het Belgische thema in niet-H0 schalen niet meer bediend ]worden door de groot-producenten. Nurnberg is dood. En dat wordt alleen maar bevestigd: te duur, te kleine markt, rationele beslissingen door managers van bedrijven die op het scherp van de snee opereren in een krimpende hobbymarkt en een economisch model aanhouden van instant-winst en korte termijn politiek. Belgisch andersschaligen zijn hiervan slachtoffer en worden niet meer bediend. We bestaan niet meer voor hun.
En dus, bestaan zij niet meer voor ons. Maar achter de schermen is er wel beweging. We merken dat er toch initiatieven komen om te proberen om Belgische modellen te gaan produceren, maar dan door kleinschalige Belgische initiatieven. Er blijkt wel een wil te zijn om iets te willen doen, maar het blijft een moeilijke oefening, want wie wilt er zijn broek aan scheuren? Maar hoe dan ook, door het wegvallen van de grootproducenten op de Belgische markt, komt er meer ruimte vrij voor de kleinserieproducent, en dat is hoopvol.
Tot zover de analyse van de toestand. Maar er werden ook een aantal zaken aangehaald die naar de toekomst toe een belangrijke invloed kunnen hebben in de manier waarop de Belgisch andersschaligen zullen overleven: als curiosum, modelbouw bedreven door een paar exentrieke zelfbouwers, of relatief een grote gemeenschap van modale modelbouwers. Een paar kenmerken die aangehaald werden kunnen de toekomst van andersschaligen belangrijk beïnvloeden:
Informatie: staat centraal in het debat. kleinseriefabrikanten kunnen niet inschatten wat de potentiele afzet is bepaalde modellen. Modelbouwers zijn niet altijd op de hoogte van wat kleinserieproduceten of handelaar ondernemen. Grootserieproducenten zijn totaal onwetend over de toestand in België door een totaal gebrek aan Belgische vertegewoodiging. Kortom langs alle kanten blijkt de informatie niet door te stromen. Alle partijen blijken onwetend naast elkaar te verkondigen dat ze niets kunnen doen omdat ze over onvoldoende informatie beschikken.
Participatie: MSM zijn wij. De redactie kan artikels schrijven over wat er is, zoals modelbanen, nieuwigheden, expoverslagen. Maar ze kunnen geen artikels schrijven over hoe met dit of dat verBelgischt. Wij zijn allemaal samen de bron waar MSM uit kan putten. Wij bouwen, wij creëren, en wij zouden dus ook onze bouwervaring kunnen delen door middel van foto's en een tekst hoe we het geadaan hebben. Ombouw van modellen, scratch-building, omschilderingen van buitenlands materieel, verBelgischen van modellen,... Steeds mleer zullen we moeten terugvallen om het zelf maken of aanpassen van modellen om Belgisch te kunnen blijven rijden. We kunnen samen de drempel van ombouw en aanpassing verlagen door onze ervaring te delen, en zo meer modelbouwers te laten participeren in het Beelgisch gebeuren.
Coöperatie: Samenwerking is fundamenteel om het Belgische andersschalige overeind te houden. Dat clubs gaan samenwerken aan projecten, werkgroepen, workshops.... Maar ook dat de stille modelbouwer beseft dat ook zijn bijdrage, al is het passief door middel van zijn stem en voorkeur kenbaar te maken, belang heeft. Onze "artisanale" jongens hebben jullie nodig om hun inschatting op succes van een product te kunnen doorvoeren. Samenwerking door iedereen is belangrijk om uiteindelijk die artisanale productie mogelijk te maken zonder te groot investeringssrisico.
Dus, ongeacht het wegvallen van de grootserieproducenten, hebben we hier in België alles in handen om er toch een mooie toekomst van te maken. Maar dat kan dus alleen indien we samenwerken, delen, en de informatie krijgen daar waar ze gevraagd wordt. MSM en het MSM-forum kan hier als vehicle, moderator of katalysator werken, maar zonder samenwerking (vb via clubs, delen van informatie) en persoonlijk inzet (vb verslagjes schrijven van hoe je iets verBelgischt hebt) zal het nooit lukken. Wij, Belgische anderschaligen, zullen het dus voornamelijk zélf moeten doen, door de weg te plaveiën voor de toekomst.
Bon, dat was een beetje mijn analyse van wat er bovenstaand werd gezegd. Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Hoe zien jullie het voortbestaan van Belgisch andersschaligen?
Zou zeggen, begin met schrijven voor de MSM omde andere schalen meer onder de aandacht te brengen. Ook de MSM zal over het algemeen om copy verlegen zitten, net als de meeste bladen zoeken ze continue naar artikelen om maandelijks het blad te vullen..
Prima samenvatting, Michiel.
Verder? Zoals je zegt:
- zélf doen,
- duidelijk en omstandig communiceren: (markt)wensen, noden, projecten en ervaringen.
- communicatie via dit forum en MSM artikels, en waar mogelijk via clubs werken.
goede samenvatting Michiel!
Ontwikkelen en productie van modellen kost nu eenmaal geld, misschien een mogelijkheid via crowdfunding, voldoende om aan kleinserieproductie te doen? Zo wordt iemand met een initiatief ondersteunt om zijn project af te werken. Op die manier kan er ook een idee gevormd worden van een oplage dat gemaakt kan worden. Zou dat een oplossing kunnen betekenen om gewenste modellen in een bepaalde schaal te bekomen? Dan is communicatie van een initiatief belangrijk. Dat kan eventueel via dit forum, maar er zijn nog kanalen om geinteresseerden te informeren.
Ik wil dit eventueel wel starten met mijn M2-rijtuigen in schaal N in ontwikkeling. 3D-print is op zich relatief duur en serieproductie is mogelijk en uiteraard, hoe meer modellen gemaakt worden, hoe goedkoper. Ik wil gerust één van de dagen eens een up-to-date geven hier op het forum, misschien kan dat extra motiveren . Mijn realisaties tot nu toe, op welke problemen ik stoot, hoe verder te gaan en vooral wie concrete interesse heeft in aanschaf. Het is en blijft een hobby en hoe nobel ook, persoonlijk heb ik geen interesse om fabrikant te worden, maw ik hoef er niet aan te verdienen, enkel mijn onkosten er uit halen, maar langs de andere kant wil ik er ook geen slaaf van worden om het ene model na het andere te maken. Ik heb ook mijn wensen in modelbouw die ik nog wil realiseren.
Het concept "crowdfunding" lijkt heel interessant om bepaalde beperkte producties mogelijk te maken. Maar ik vraag me dan af, wat is het verschil met voor-inschrijving? En natuurlijk, met crowdfunding moet vooraf heel goed beschreven worden wat beide partijen mogen verwachten.
Maar een dergelijk concept heeft geen kans van slagen zolang de lancering van zo'n project alleen gekend blijft binnen een beperkte gemeenschap (vb allen binnen clubsfeer, alleen op MSM-forum,...). Wanneer er een dergelijk project gestart wordt, zou dat in samenwerking moeten zijn met alle clubs, handelaren, fora en vakbladen, met posters en participatieformulieren. Je wilt ook alle stille, eenzame modelbouwers in het achterland bereiken. Het opstellen van een soort algemeen communicatiekanaal tussen al deze organismen zou ideaal zijn. Informatie en communicatie zijn naar mijn idee de sleutel tot een geweldig succes. De opstart van een dergelijk netwerk zal dan ook aangekondigd moeten worden dmw info-sessies naar de betrokken partijen. En wie gaat dit allemaal organiseren?.... ::)
Ik denk dat ik al meteen erg voor op de feiten loop. ;D
Vooaraleer je aan eender welke vorm van financiering denkt:
- hoeveel N'ers zijn er in België?
- op de 10 H0'ers die ik ken rijden er 8 Duits. Is dat ook zo bij N?
- wat zijn de meest populaire tijdperken bij de Belgische rijders?
Als je hier getallen kan naastzetten zal het meteen duidelijk worden wat kan en wat zeker niet kan!
Ik vrees dat niemand over cijfers beschikt over hoeveel N'ers (of TT'er, of Z'ers) er in België zijn. Bij de Belgische N'ers kan je er van uit gaan dat de meerderheid Duits, en anders Frans,Alpenlands,USA of Nederlands rijdt (of gewoon lekker door elkaar). Pure Belgische N'ers zullen er niet veel zijn want er komt amper iets Belgisch nieuws uit de laatste decenia. Maar ik weet dat velen die "anders" rijden, een interesse hebben voor Belgische modellen, zouden die er zijn.
Ook dit forum blijkt niet echt een beeld te geven hoeveel N'ers er zijn, want maar een fractie van de N'ers laat iets van zich horen. Ik heb een sterk vermoeden dat er meer dan 24 N'ers in België zijn, ook zo te horen aan de verkoop bij de plaatselijk handelaren. Maar cijfers? Sorry.
In verband met tijdperk, lijkt "hedendaags" erg gewild. Wanneer je ziet hoe snel de 18² uitverkocht was, en de vraag naar gelijkaardig modern spul op fora... Ik zie geen vraag naar stoom, amper vraag naar TPIII diesel of elektrisch. Ik vermoed een soort saturatie van waar men het mee moest doen laatste halve eeuw met Belgisch N. De meesten zoeken naar modern: TP IV tot VI.
Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 13:44:25 PM
Het concept "crowdfunding" lijkt heel interessant om bepaalde beperkte producties mogelijk te maken. Maar ik vraag me dan af, wat is het verschil met voor-inschrijving? En natuurlijk, met crowdfunding moet vooraf heel goed beschreven worden wat beide partijen mogen verwachten.
Maar een dergelijk concept heeft geen kans van slagen zolang de lancering van zo'n project alleen gekend blijft binnen een beperkte gemeenschap (vb allen binnen clubsfeer, alleen op MSM-forum,...). Wanneer er een dergelijk project gestart wordt, zou dat in samenwerking moeten zijn met alle clubs, handelaren, fora en vakbladen, met posters en participatieformulieren. Je wilt ook alle stille, eenzame modelbouwers in het achterland bereiken. Het opstellen van een soort algemeen communicatiekanaal tussen al deze organismen zou ideaal zijn. Informatie en communicatie zijn naar mijn idee de sleutel tot een geweldig succes. De opstart van een dergelijk netwerk zal dan ook aangekondigd moeten worden dmw info-sessies naar de betrokken partijen. En wie gaat dit allemaal organiseren?.... ::)
Ik denk dat ik al meteen erg voor op de feiten loop. ;D
toch niet zo en slecht idee hoor die crowdfunding.... vraag is natuurlijk welk model ? en welke schaal ? want niet iedereen zal een bepaald model willen in een bepaalde schaal , dus je zal moeten overeenkomen. Crowdfunding voor de malln bedoel jij ? of voor het "totaal" afgewerkt model , Michel ?
Maar jouw idee is helemaal zo slecht nog niet.
Gisteren anders een mooie Traxx gezien in spoor N, nl. een witte 2844, een opgespoten Arnold. De eigenaar zei me dat die prijs mee viel. Waar die van komt, weet ik niet meer. Ik dacht via MTE, maar ik ben niet zeker.
Daarnet ook eens op die mensen hun site gekeken uit nieuwsgierigheid... En blijkbaar hebben zij toch een hoop modellen gemaakt in N...
Bij Paul bellon, heeft op z'n site M2's staan, en 2-ledige stelletjes. Of ze (nog) verkrijgbaar zijn weet ik niet. Hij heeft ze ooit uitgebracht dan denk ik dat je dit moet toejuichen (evenals MTE)
Misschien moet je hem is contacteren, hoeveel van die bouwkits hij ooit verkocht heeft in N.
En de N-ers hebben juist het voordeel van de 3Dprint! Relatief goedkoop heb je een kap.
Bij H0 zit je al tegen de €100 geprint, en dan zit er nog geen motor of details in.En als je dat allemaal bij telt kom je bij zelfbouw al gauw aan €200-€300 enkel met de onderdelen.
Yannick
Mijn pleidooi ging naar de afwezigheid van de gekende grootproducenten, die niets meer produceren om een Belgische modelbaan boeiend te houden.
Maar zoals je nu ook zien hebt, zijn er initatieven ondernomen. MTE en PB-Messingmodelbouw hebben ook aan Belgisch N gedacht en dat is natuurlijk erg lovenswaardig. En verBelgischen door (laten) omspuiten van buitenlanders wordt natuurlijk al heel lang gedaan. Kijk maar naar de N-banen van clubs. Daar rijdt dikwijld een mooie variatie van Belgische modellen. Maar op MTE na is dat allemaal de handen uit de mouwen en het avontuur aangaan van zelf bouwen en ombouwen. Niet iets waar de meeste modelspoorders meteen klaar voor zijn.
Jean (MTE) en Paul (MessingModelbouw) zijn beide erg ontgoocheld over het bijna toraal gebrek aan interesse an verkoop van hun schaal N producten. Naar mijn idee is de oorzaak in de eerste plaats gebrek aan informatie en bekendheid. Maar dat is louter mijn interprestatie.
3D print-producten ombouwen tot volwaardig model is ook een erg avontuurlijke bezigheid. In schaal N wordt de ruwheid van het materiaal dikwijls storend, lastig om op te poetsen en te ontvetten, en dan heb je enkel nog maar een blanke kap. Het lastigste werk moet dan nog beginnen. 3D-printen is echt geen oplossing voor de modale modelspoorder.
Maar het is een feit dat wij, andersschaligen, ons zullen moeten aanpassen, en ons zullen moeten verzoenen met het feit dat Belgisch rijden een bepaalde creative en contructieve investering zal vereisen. De uitdaging is om de drempel en de moeilijkheidsgraad van dit knutselen zo laag en toegankelijk mogelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek.
Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 18:59:38 PM
3D print-producten ombouwen tot volwaardig model is ook een erg avontuurlijke bezigheid. In schaal N wordt de ruwheid van het materiaal dikwijls storend, lastig om op te poetsen en te ontvetten, en dan heb je enkel nog maar een blanke kap. Het lastigste werk moet dan nog beginnen. 3D-printen is echt geen oplossing voor de modale modelspoorder.
Dat durf ik niet zeggen. Ik heb een 3D-geprinte versie AM66 omgewerkt tot een afgewerkt model in moderne livrei en dat is een héél mooi model geworden. Je zou niet zeggen dat dit 3D-print is. Zelfde verhaal met een AR44 en een AR45 die ik maak voor leden van de club, héél mooie modelletjes. Akkoord, behandeling is zeer intensief, maar resultaat oogt zeer mooi. Shapeways frosted ultra detail en zeker frosted extreme detail is een zeer goede afwerkingsgraad van 3D-printing, ook in schaal N.
Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 13:44:25 PM
Het concept "crowdfunding" lijkt heel interessant om bepaalde beperkte producties mogelijk te maken. Maar ik vraag me dan af, wat is het verschil met voor-inschrijving? En natuurlijk, met crowdfunding moet vooraf heel goed beschreven worden wat beide partijen mogen verwachten.
Maar een dergelijk concept heeft geen kans van slagen zolang de lancering van zo'n project alleen gekend blijft binnen een beperkte gemeenschap (vb allen binnen clubsfeer, alleen op MSM-forum,...). Wanneer er een dergelijk project gestart wordt, zou dat in samenwerking moeten zijn met alle clubs, handelaren, fora en vakbladen, met posters en participatieformulieren. Je wilt ook alle stille, eenzame modelbouwers in het achterland bereiken. Het opstellen van een soort algemeen communicatiekanaal tussen al deze organismen zou ideaal zijn. Informatie en communicatie zijn naar mijn idee de sleutel tot een geweldig succes. De opstart van een dergelijk netwerk zal dan ook aangekondigd moeten worden dmw info-sessies naar de betrokken partijen. En wie gaat dit allemaal organiseren?.... ::)
Ik denk dat ik al meteen erg voor op de feiten loop. ;D
Ik ben niet tegen dergelijke acties, maar ik wil wel waarschuwen voor het volgende. Als je dit gaat bekend maken bij alle clubs, handelaren, fora, vakbladen enz. ga je hopelijk wel veel respons krijgen. Maar Jim zegt ook dat hij geen slaaf van het model wil worden. Als je dit op poten gaat zetten is het misschien meer denkbaar om het model zo te produceren dat het werk voor 1 persoon meevalt (lees simpel bouwpakket) of werken met verschillende partijen wat dan weer de productiekost gaat opdrijven.
Citaat van: railrunner op 09 maart 2017, 20:29:46 PM
Shapeways frosted ultra detail en zeker frosted extreme detail is een zeer goede afwerkingsgraad van 3D-printing, ook in schaal N.
Kan ik alleen maar beamen, heb hier ook enkele geprinte zaken in frosted extreme. Het is een beetje duurder maar kwalitatief ook beter dan het standaard spul
Voor de prijs: zou het niet goedkoper zijn Shapeways voor 'masters' te gebruiken en die nadien in resin te gieten ?
Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 20:36:59 PM
...Als je dit gaat bekend maken bij alle clubs, handelaren, fora, vakbladen enz. ga je hopelijk wel veel respons krijgen...
Dat zou dan perfect zijn. Het is net hoeveelheid afnemers dat de prijs kan drukken tot democratisch. Het zou een wonder zijn indien we 50+, misschien 100 afnemers zouden vinden. Indien je denkt dat we "te veel" repsonse zouden kunnen krijgen, dan zitten we op de goede weg.! :)
Citaat van: marc goovaerts op 09 maart 2017, 20:46:56 PM
Voor de prijs: zou het niet goedkoper zijn Shapeways voor 'masters' te gebruiken en die nadien in resin te gieten ?
Dacht altijd dat resin of hars redelijk poreus was, vb in de kleinere schalen onmogelijk om gaatjes voor de verlichting in te boren ? Of vergis ik mij daarin ?
Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 21:00:06 PM
Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 20:36:59 PM
...Als je dit gaat bekend maken bij alle clubs, handelaren, fora, vakbladen enz. ga je hopelijk wel veel respons krijgen...
Dat zou dan perfect zijn. Het is net hoeveelheid afnemers dat de prijs kan drukken tot democratisch. Het zou een wonder zijn indien we 50+, misschien 100 afnemers zouden vinden. Indien je denkt dat we "te veel" repsonse zouden kunnen krijgen, dan zitten we op de goede weg.! :)
Bedoel dan wel teveel respons om aan de vraag te voldoen wetende dat 1 persoon dit alles dient te produceren, afwerken, verpakken enz. Rest nog de vraag hoe begin je aan dergelijke bekendmaking? En dan de tweede vraag op welke andersschalige ga je je concentreren of breng je een model uit in zowel Z, N en TT ?
Even tussendoor wat betreft het verbelgischen van Duits materiaal, deze advertentie zopas tegengekomen.
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-n-spoor/m1137840960-nmbs-break-treinstel.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1&lr_snippet=horizontalRichSnippet
Zo kan het nog altijd ook, als men het niet te nauw neemt met de werkelijkheid...
Met wat fantasie en inleving, waarom niet. Ik kan me voorstellen dat sommigen dit best wel leuke look-alike vinden. Belangrijkste is dat men zich amuseert. :)
Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 21:38:20 PM
Bedoel dan wel teveel respons om aan de vraag te voldoen wetende dat 1 persoon dit alles dient te produceren, afwerken, verpakken enz. Rest nog de vraag hoe begin je aan dergelijke bekendmaking? En dan de tweede vraag op welke andersschalige ga je je concentreren of breng je een model uit in zowel Z, N en TT ?
Gezien we toch in een brainstorm-fase zitten, zal ik maar mijn idee schetsen hierover.
(AI! hoor ik je denken, hier gaan we weer!) ;D
Het idee "Crowdfunding" van Jim werd hier al vernoemd. Hoe ik dacht dat dit zou kunnen werken was als volgt.
1 - Men, maakt niet uit wie, beschijft een schijnbaar haalbaar project. Dit houdt in de beschrijving van wat men zou willen produceren (vb een loc reeks 28, versie, schaal,...), staat van levering (enkel kap, kit met onderdelen, kant-en-klaar,...), richtprijs en nog wat rechten en plichten waar partijen zich aan zouden moeten houden. Het project wordt toegevoegd aan een reeks van "hangende" projecten, wachtend op "invulling".
2 - Geinteesserde producenten kunnen een project toeëigenen (of een eigen voorstel indienen) en zich ertoe te verbinden, met omschrijving van de voorwaarden dat ze dit project tot een goed einde willen brengen. Zijn voorwaarden zijn natuurlijk dat ie uit de kosten komt, maar ook vb productiehoeveelheden om weet ik welke rede (teveel, teweinig...)
3 - Hobbyisten kunnen dan een project steunen door een financiele brijdrage te leveren. Dat is een vrij bedrag. Met deze steun sponsort hij het project, en engageert hij zich tot aankoop van het model wanneer het project tot een succesvol einde wordt gebracht. En natuurlijk nog een paar rechten en plichten... bla bla bla.
4 - Een projet bereikt zijn kritische massa, namelijk de producent ziet voldoende waarborg, voorwaarden en middelen om dit project te starten. Hij activeert het project, en start de productie.
5a Project eindig succesvol: klanten krijgen hun model, prijs wordt verrekend met vermindering van het gesponsord bedrag van de klant. Winst of verlies wordt verdeerld op ik weet iet welke manier. ;D
5b Project strandt: wat dan? :-[
Bon, dit is natuurlijk allemaal total verzonnen en utopisch. Ik zou niet weten hoe zoiets te organiseren, laat staan de garanties te bieden op wettelijk en gerechetlijk vlak bij conflict. Maar in de ideale wereld zou dit een erg leuk systeem zijn: Crowdfunding.
En natuurlijk hoort hier een hoop publiciteit bij, samen met alle partners actief in de sector.
Citaat van: marc goovaerts op 09 maart 2017, 20:46:56 PM
Voor de prijs: zou het niet goedkoper zijn Shapeways voor 'masters' te gebruiken en die nadien in resin te gieten ?
Dat is wel zo, maar opgelet, masters zijn eigendom van een ontwerper, mag je niet zo maar kopieren, kan je problemen mee krijgen!
Dat snap ik. Het is dan ook zo bedoeld dat het de ontwerper zelf is die de afgietsels maakt in plaats van iedere keer weer te printen.
En sommige ontwerpers zijn van het 'freeware'-type...
Citaat van: Michiel op 09 maart 2017, 22:33:45 PM
Citaat van: 59erke op 09 maart 2017, 21:38:20 PM
Bedoel dan wel teveel respons om aan de vraag te voldoen wetende dat 1 persoon dit alles dient te produceren, afwerken, verpakken enz. Rest nog de vraag hoe begin je aan dergelijke bekendmaking? En dan de tweede vraag op welke andersschalige ga je je concentreren of breng je een model uit in zowel Z, N en TT ?
Gezien we toch in een brainstorm-fase zitten, zal ik maar mijn idee schetsen hierover. (AI! hoor ik je denken, hier gaan we weer!) ;D
Het idee "Crowdfunding" van Jim werd hier al vernoemd. Hoe ik dacht dat dit zou kunnen werken was als volgt.
1 - Men, maakt niet uit wie, beschijft een schijnbaar haalbaar project. Dit houdt in de beschrijving van wat men zou willen produceren (vb een loc reeks 28, versie, schaal,...), staat van levering (enkel kap, kit met onderdelen, kant-en-klaar,...), richtprijs en nog wat rechten en plichten waar partijen zich aan zouden moeten houden. Het project wordt toegevoegd aan een reeks van "hangende" projecten, wachtend op "invulling".
2 - Geinteesserde producenten kunnen een project toeëigenen (of een eigen voorstel indienen) en zich ertoe te verbinden, met omschrijving van de voorwaarden dat ze dit project tot een goed einde willen brengen. Zijn voorwaarden zijn natuurlijk dat ie uit de kosten komt, maar ook vb productiehoeveelheden om weet ik welke rede (teveel, teweinig...)
3 - Hobbyisten kunnen dan een project steunen door een financiele brijdrage te leveren. Dat is een vrij bedrag. Met deze steun sponsort hij het project, en engageert hij zich tot aankoop van het model wanneer het project tot een succesvol einde wordt gebracht. En natuurlijk nog een paar rechten en plichten... bla bla bla.
4 - Een projet bereikt zijn kritische massa, namelijk de producent ziet voldoende waarborg, voorwaarden en middelen om dit project te starten. Hij activeert het project, en start de productie.
5a Project eindig succesvol: klanten krijgen hun model, prijs wordt verrekend met vermindering van het gesponsord bedrag van de klant. Winst of verlies wordt verdeerld op ik weet iet welke manier. ;D
5b Project strandt: wat dan? :-[
Bon, dit is natuurlijk allemaal total verzonnen en utopisch. Ik zou niet weten hoe zoiets te organiseren, laat staan de garanties te bieden op wettelijk en gerechetlijk vlak bij conflict. Maar in de ideale wereld zou dit een erg leuk systeem zijn: Crowdfunding.
En natuurlijk hoort hier een hoop publiciteit bij, samen met alle partners actief in de sector.
+1. Maar dan wel in alle schalen die door de " crowd" worden voorgesteld. BV: zoveel voor H0 , zoveel voor N, zoveel voor 0 zoveel voor G enz..enz....
Iedereen moet de kans krijgen in zijn schaal , toch ?
Om nog even op de laatste analyse van Michiel terug te komen: ik kan de analyse volgen maar ben het niet eens met de conclusies.
De grootfabrikanten zijn niet dood voor belgisch modelspoor. Er is een potentieel maar bij gebrek aan een gecoordineerd benaderen van de fabrikanten kunnen we er geen gebruik van maken. Hier en daar een enkeling die naar zo'n fabrikant trekt is niet de oplossing. Kleinseriefabrikanten zijn enkel een oplossing als de groot fabrikanten de basis voorzien. Dan is er een markt om met hun prijzen hier en daar een gat te vullen. Er zijn er te weinig die 25 gesloten wagons gaan kopen aan 200 euro om 1 treintje te vormen. 1 speciale loc aan 500 euro zou wel lukken.
Verder blijf ik de mening toegedaan dat msm een "fabrikant" is voor de modelbouw markt. En gezien hun manier van werken een grootfabrikant. (Trainini zou je een kleinfabrikant kunnen noemen) Dat ze het forum ter beschikking stellen en daar marktonderzoek uit halen is ok. Maar het is niet aan ons om het te schrijven, wij zijn klanten. Dat ze iemand vragen om naar aanleiding wat hij op het forum zet een artikeltje te schrijven is fijn?
Al die die veder voorstellen om iets in "serie" te produceren zou ik zeggen: neem een eenvoudig vesloten wagonnetje en haal het in al zijn onderdelen uit elkaar. Ja tot en met de isolatoren van de assen. Voor elk van die onderdelen ga je nu een productietool moeten maken, assemblage en afwerking voorzien. Lees dan de commentaren op het forum eens over materieel en hoe een verkeerde tint bruin of verkeerd nummer genadeloos wordt neergesabeld. De reacties over details onderaan de wagen die niemand ooit bekijkt behalve als die uit het doosje genomen wordt. Als je dan nog zin hebt, vraag eens wat matrijzen kosten, wat bedrukking zou kosten en zie dan of het sop de kool nog waard is.
3d printen... dit is handig om enkele stukken te maken. Maar geen productietechniek.
Citaat van: Havoc op 10 maart 2017, 08:35:43 AM
De grootfabrikanten zijn niet dood voor belgisch modelspoor. Er is een potentieel maar bij gebrek aan een gecoordineerd benaderen van de fabrikanten kunnen we er geen gebruik van maken.
Mijn perspectief is vanuit schaal N, en dan blijkt toch dat de laatste pakweg 20 jaar er bijna niets meer werd geproduceerd, behalve hier en daar een wagonnetje en om de paar jaar een loc. Daarmee is de modale Belgische modelspoorder niet gelukkig. Een Belgische modelbaan bouwen in schaal N is rijden met locomotieven uit de jaren 70. 40 jaar oud, en steeds weer diezelfde locs op je baan en in de vitrine, dat is geen fun. En geen hoop om dit jaar iets nieuws te kunnen kopen voor je vitrine, want er is niets nieuws. Nurnberg is dood, de grootproducent bestaat niet meer voor de Belgische anderschaligen. Zij maken de rekening, en zij beslissen al decenia lang om voor de grotere markten te produceren, wat logisch is. Mogelijk dat het bij andere schalen niet zo erg gesteld is, maar voor N is dat mijn impressie.
CiteerMaar dan wel in alle schalen die door de " crowd" worden voorgesteld. BV: zoveel voor H0 , zoveel voor N, zoveel voor 0 zoveel voor G enz..enz....
Iedereen moet de kans krijgen in zijn schaal , toch ?
Het crowdfundingsysteem werkt inderdaad voor alle schalen, kleuren, geuren. Het princiepe is dat een projectomschriijving wordt geformuleerd, iets met potentieel (vb een rangeerloc in schaal H0), en als er een producent iets in ziet, en er voldoende engagement is van de afnemers, kan het project starten.
CiteerLees dan de commentaren op het forum eens over materieel en hoe een verkeerde tint bruin of verkeerd nummer genadeloos wordt neergesabeld. De reacties over details onderaan de wagen die niemand ooit bekijkt behalve als die uit het doosje genomen wordt.
Communicatie: het lijkt me belangrijk dat men vooraf bepaald wat het doel is met dit product: een leuke look-alike, of een op-en-top af model naar specifiek voorbeeld. Wanneer je vooraf al zegt wat men mag verwachten, dan vermijd je al een hoop gekibbel.
Citaat van: Havoc op 10 maart 2017, 08:35:43 AM
Om nog even op de laatste analyse van Michiel terug te komen: ik kan de analyse volgen maar ben het niet eens met de conclusies.
De grootfabrikanten zijn niet dood voor belgisch modelspoor. Er is een potentieel maar bij gebrek aan een gecoordineerd benaderen van de fabrikanten kunnen we er geen gebruik van maken. Hier en daar een enkeling die naar zo'n fabrikant trekt is niet de oplossing. Kleinseriefabrikanten zijn enkel een oplossing als de groot fabrikanten de basis voorzien. Dan is er een markt om met hun prijzen hier en daar een gat te vullen. Er zijn er te weinig die 25 gesloten wagons gaan kopen aan 200 euro om 1 treintje te vormen. 1 speciale loc aan 500 euro zou wel lukken.
Verder blijf ik de mening toegedaan dat msm een "fabrikant" is voor de modelbouw markt. En gezien hun manier van werken een grootfabrikant. (Trainini zou je een kleinfabrikant kunnen noemen) Dat ze het forum ter beschikking stellen en daar marktonderzoek uit halen is ok. Maar het is niet aan ons om het te schrijven, wij zijn klanten. Dat ze iemand vragen om naar aanleiding wat hij op het forum zet een artikeltje te schrijven is fijn?
Al die die veder voorstellen om iets in "serie" te produceren zou ik zeggen: neem een eenvoudig vesloten wagonnetje en haal het in al zijn onderdelen uit elkaar. Ja tot en met de isolatoren van de assen. Voor elk van die onderdelen ga je nu een productietool moeten maken, assemblage en afwerking voorzien. Lees dan de commentaren op het forum eens over materieel en hoe een verkeerde tint bruin of verkeerd nummer genadeloos wordt neergesabeld. De reacties over details onderaan de wagen die niemand ooit bekijkt behalve als die uit het doosje genomen wordt. Als je dan nog zin hebt, vraag eens wat matrijzen kosten, wat bedrukking zou kosten en zie dan of het sop de kool nog waard is.
3d printen... dit is handig om enkele stukken te maken. Maar geen productietechniek.
Goede argumentatie...maar ben het er niet mee eens.Zeker uw eindconclusie niet met de productie techniek. In Nederland is een productie opgestart van 3 D geprinte stoelen... dit als voorbeeld van een productie techniek .dus het gaat zeker wel.
Verder ben ik van mening dat, als je groot fabrikant bent van modellen en je gaat daar geld ( uiteindelijk wel het doel niet !) voor vragen, je ook moet kunnen verdragen dat er al of niet gefundeerde kritiek op komt. Anders moet je geen fabricatie opstarten van modellen.
En waarom zouden wij geen kritiek mogen hebben op/voor details ? Stel U voor dat voor vliegtuig modellen of scheepsmodellen geen details krijgen ..fraaie modellen dan? Maar als het over details gaat voor spoorweg modellen...dan mogen die details achterwege blijven voor sommigen ....rare redenering .....of behoort die tak'(spoor) niet tot de modelbouw modellen ??
Tenslotte , raar dat men hier daar zo over doet . In de US is dat de gewoonste zaak , dood normaal, dat men modellen bespreekt en onder de loep neemt bv in tijdschriften, of op een of ander spoorwegmodelbouw TV kanaal . Maar ja daar luisteren dan ook de fabrikanten naar de opmerkingen en brengen verbeteringen aan aan hun modellen....terwijl hier in de EU ????????? Het is ook al te gemakkelijk van weer de argumentatie in onze schoen te schuiven van een " gecoordineerd" zeg maar met één stem te spreken naar de fabrikant toe....luisteren deze wel ??? zo te zien naar de productie van modellen dus niet ...
En één mans actie hebben al dikwijls heel de ( wereld) geschiedenis overhoop gehaald... waarom dan niet voor de modelspoorwegbouw !!!
;D
of modelspoor onder modelbouw valt is een heet hang ijzer
volgens mij is het buiten enkelingen die zelf bouwen modelkoop
zo ook een modelbaan en een treintafel een verschil is
bouw je een model baan ben je eigenlijk een scenery modelbouwer die met modelkoop treinen door het zelfgebouwd landschap rijd
het is dan nog wel gedeeltelijk modelkoop als je de rails niet zelf maakt
ARR zoals in de RC modelbouw
je koop een boot die 90% klaar is ;zet nog een paar klein delen er op en de accu er in en gaat varen
de olaerts wagons zijn eigenlijk ARR want je moet er nog delen op aan brengen
alle andere groot leveranciers leveren RTR want je pakt ze uit zet ze op de baan en klaar
gevoelige materie waar er op tenen gaat getrapt worden maar het is wel zo
gr raf ps ik ben ARR zoveel ik kan maar ik heb ook RTR
En in feite maakt het niet uit of je 1% of 99% modelbouwer bent, dan wel koper. Zolang je met plezier bezig bent, is het goed, en het valt allemaal onder de noemer modelspoor.. ;)
michiel dat ga ik niet afstrijden en meer dan waar
hoe je de hobby ook beoefend als je der maar plezier in hebt
gr raf
Citaat van: raf op 10 maart 2017, 13:53:13 PM
michiel dat ga ik niet afstrijden en meer dan waar
hoe je de hobby ook beoefend als je der maar plezier in hebt
gr raf
dat is voor alles zo.... als je maar plezier aan beleeft ( wij mogen ook eens af en toe dubbelzinnige teksten schrijven hé)
Mannen, ik ben van nature uit een optimist en hoop echt dat jullie iets bereiken.
Met mijn beperkte kennis van zaken is het moeilijk om de haalbaarheid in te schatten.
Waar ik wel kan over meepraten is wat de importeurs/vertegenwoordigers/fabrikanten denken.
Voor H0 in België zijn de risico's heel groot. Het is niet voor niets dat Roco en Märklin al jaren niets meer doen voor ons land. Enkel de goed geïnformeerde mensen uit eigen land durven en kunnen het nog aan.
Er van uitgaande dat H0 VEEL meer vertegenwoordigd is dan gelijk welke andere schaal kan ik alleen maar besluiten dat de liefhebber van andere schalen zich geen illusies moet maken.
Vergeef me voor wat ik nu ga schrijven, het is niet kwaad of kwetsend bedoeld. Wie Belgisch wil rijden, met een diversiteit aan rollend materieel, kiest gewoon voor H0. Helaas... :-\
komt Piko niet uit met een Nederlandse 2200 in N daar zou toch een Belg kunnen van gemaakt worden.Piko doet al eens wat voor de belg.Modelspoorder, wie weet ? In al de gevallen dient enkel de beschrifting aangepast te worden :-\
schijnbaar was hij er al een tijdje :
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55966.msg3221506114.html#msg3221506114 hier zie je het beestje helaas beperkt inzetbaar en een 6tal loc's in verschillende kleuruitvoeringen :-\
Citaat van: doomslu op 10 maart 2017, 20:10:03 PM
Vergeef me voor wat ik nu ga schrijven, het is niet kwaad of kwetsend bedoeld. Wie Belgisch wil rijden, met een diversiteit aan rollend materieel, kiest gewoon voor H0. Helaas... :-\
Diep in ons modelspoorhart weten we dat ook hoor Luc, en ik denk dat Michiel ook al aanhaalt in de eerste post van deze topic.
We kunnen alleen maar hopen dat er ooit verandering in komt of dat er uit dit topic een alternatief komt zodat de andere schalen ook Belgisch kunnen rijden met nieuwer materieel;
Hallo,
"Wie Belgisch wenst te rijden doet dit in H0" dit is nu net het punt , men kan ook aan zelfbouw doen ,veel meer voldoening , niet de grote hoeveelheid van rollend materieel maar dat is ook niet nodig Ik zie op tentoonstellingen ook buitenlandse modelbouw bv smalspoor waar het rollend materieel zelfbouw is . Voor een of andere reden is er in Belgie en in Belgische tijdschriften bijna enkel aandacht voor landschapsbouw. In het buitenland is er ook veel aandacht voor het bouwen van rollend materieel . Dit kan op vele manieren van volledig zelfbouw tot donoronderstellen , omschilderen ....
Kris
Kris het probleem is denk ik niet dat mensen niet willen/kunnen bouwen maar waar geraak je aan de tekeningen om dit te doen ??
voor de rc wat boten aan gaat vind je boeken met alles wat je nodig hebt om die boot te bouwen
BV
van BV de duikboten uit de eerste en tweede wereldoorlog kun je de echte tekeningen op vragen in het bundes archief
je moet wel eerst de papieren molen door worstelen maar het lukt binnen de 2 maanden heb je die plannen tegen een redelijke prijs
maar ik heb van nog geen enkele loco of rijtuig /wagon een degelijke beschrijving gevonden om die na te bouwen
het kan natuurlijk ook aan mij liegen dat ik verkeerd of niet zoek natuurlijk .
we zijn nu met een paar mensen de AR43 serie aan het bouwen en als je ziet hoe moeilijk dat gaat terwijl we reeds een kap hebben die gewoon moet aangepast worden
we gaan er komen hoor er is reeds door geert een mooie kap gemaakt maar het is echt zoeken in een hooi berg naar die stopnaald wat tekeningen aan gaat
gr raf
Citaat van: Kris op 11 maart 2017, 00:47:30 AM
...men kan ook aan zelfbouw doen ,veel meer voldoening...
Dat is helemaal juist, en dat kan je ook in H0. Maar dat is het punt niet. Het gaat erom dat de modale modelspoorder helemaal niet aan zelfbouw toe is. Niet kunnen, niet willen, niet durven... In H0 rijdt de overgrote meerderheid ook met kant-en-klare modellen. Maar in schaal N (en waarschijnlijk ook de andere niet-H0 schalen) worden er amper tot geen Belgiche modellen meer geproduceerd. En dus vlucht de Belgische modelspoorder naar andere landuitbeeldingen of naar H0. De potentiele markt voor vb N krimpt maar steeds, omdat de grootproducenten geen zin, wil of durf hebben om Belgisch te produceren. Kip/ei of visieuze cirkel,... een feit. En dan is de vraag, hoe maak je Belgische N (of andere schalen) weer interessant voor de Belgische modelspoorder. Hoe stoppen we de vlucht?
En dan zeggen dat met China, computergestuurd ontwerpen en productie, alles goedkoper zou worden. Niet dus...
Citaat van: raf op 11 maart 2017, 06:58:10 AM
Kris het probleem is denk ik niet dat mensen niet willen/kunnen bouwen maar waar geraak je aan de tekeningen om dit te doen ??
voor de rc wat boten aan gaat vind je boeken met alles wat je nodig hebt om die boot te bouwen
BV
https://en.wikipedia.org/wiki/Anatomy_of_the_Ship_series (https://en.wikipedia.org/wiki/Anatomy_of_the_Ship_series)
van BV de duikboten uit de eerste en tweede wereldoorlog kun je de echte tekeningen op vragen in het bundes archief
je moet wel eerst de papieren molen door worstelen maar het lukt binnen de 2 maanden heb je die plannen tegen een redelijke prijs
maar ik heb van nog geen enkele loco of rijtuig /wagon een degelijke beschrijving gevonden om die na te bouwen
het kan natuurlijk ook aan mij liegen dat ik verkeerd of niet zoek natuurlijk .
we zijn nu met een paar mensen de AR43 serie aan het bouwen en als je ziet hoe moeilijk dat gaat terwijl we reeds een kap hebben die gewoon moet aangepast worden
we gaan er komen hoor er is reeds door geert een mooie kap gemaakt maar het is echt zoeken in een hooi berg naar die stopnaald wat tekeningen aan gaat
gr raf
Beste Raf voor tekeningen moet ( kan je) je bv hier zijn ......www.modelbouwtekeningen.nl
Citaat van: Michiel op 11 maart 2017, 07:47:42 AM
Citaat van: Kris op 11 maart 2017, 00:47:30 AM
...men kan ook aan zelfbouw doen ,veel meer voldoening...
Dat is helemaal juist, en dat kan je ook in H0. Maar dat is het punt niet. Het gaat erom dat de modale modelspoorder helemaal niet aan zelfbouw toe is. Niet kunnen, niet willen, niet durven... In H0 rijdt de overgrote meerderheid ook met kant-en-klare modellen. Maar in schaal N (en waarschijnlijk ook de andere niet-H0 schalen) worden er amper tot geen Belgiche modellen meer geproduceerd. En dus vlucht de Belgische modelspoorder naar andere landuitbeeldingen of naar H0. De potentiele markt voor vb N krimpt maar steeds, omdat de grootproducenten geen zin, wil of durf hebben om Belgisch te produceren. Kip/ei of visieuze cirkel,... een feit. En dan is de vraag, hoe maak je Belgische N (of andere schalen) weer interessant voor de Belgische modelspoorder. Hoe stoppen we de vlucht?
En dan zeggen dat met China, computergestuurd ontwerpen en productie, alles goedkoper zou worden. Niet dus...
Probleem is ook dat eenmaal je aan zelfbouw begint, en je hebt op één of andere manier plannen verkregen je op nog andere problemen terecht komt. Via 3D print kan je een het ruwe model laten maken, maar dan heb je nog een onderstel nodig. Zoals Michiel het al vroeger in deze topic heeft gezegd heeft Belgié lange tijd zelf zijn loks gemaakt, dus donorloks voor een onderstel is niet altijd evident. Kijk maar naar André (van het franstalig forum) met zijn type 91. Verder heb je dan nog het probleem met de decals die je ook nergens vindt.
Vroeger had je nog Jocadis die dergelijke zaken uitbracht maar die is inmiddels ook verdwenen.
Ik denk als er iemand zich achter dergelijke zaken zet en msm kan hiermee een beetje helpen door meer artikels voor de zelfbouwer te publiceren dat je misschien een eind verder komt.
Hallo,
Er is een veelheid aan documentatie over de loc's , wagons en motorstellen van de Nmbs :
Ik heb hier bijvoorbeeld alle tekeningen van De Bleser liggen (zijn nog te koop bij pb messingbouw)
De boeken van TTz
De uitgave's van het departement materieel nmbs ( ir Vandenberghen)
De boeken van TSP
De uitgaves en plannen van Modofer (tram)
Veel foto's uit de oude musea (Leuven) en foto's van het internet
Het heeft mij inderdaad veel jaren gekost en er zijn nog enkele ontbrekende stukken (de AR 43 is ook een van de moeilijke) en alles digitaliseren om ze beter bruikbaar te maken voor modelbouw was ook een groot werk maar alles is wel te vinden .
Vooral De Bleser heeft prachtig werk gedaan en is zoals bovenaan aangegeven nog vlot te verkrijgen
De vorige en vragen in ander draadjes wijzen er op dat er weinig info is over dit onderwerp , als ik eens op een tentoonstelling sta met mijn zelfbouw modellen gaan de meeste vragen over , waar laat je etsen , waar laat je decals maken , waar haal je de plannen , aandrijvingen enz....
Kris
Citaat van: Kris op 11 maart 2017, 09:49:32 AM
Hallo,
Er is een veelheid aan documentatie over de loc's , wagons en motorstellen van de Nmbs :
Ik heb hier bijvoorbeeld alle tekeningen van De Bleser liggen (zijn nog te koop bij pb messingbouw)
De boeken van TTz
De uitgave's van het departement materieel nmbs ( ir Vandenberghen)
De boeken van TSP
De uitgaves en plannen van Modofer (tram)
Met de tekeningen van De Bleser ben je niet veel (heb ze ergens). Geen aanzicht van het dak, maar 1 zijkant (locs zijn vaak niet symmetrisch) en veel te weinig maten. Het zijn geen technische tekeningen waar je mee kan beginnen. Heb wat van de plannen van de NMBS maar ver kom je er ook niet mee. Modpufer is hetzelfde, de plannen zijn wel goed maar vaak te weinig of van verschillende versies van locs die niet direct te vereenigen zijn tot 1 plan (heb geprobeerd om ermee een live steam te maken). Zeker als je ziet hoe hier op een tiende mm en 2 rivetten wordt gekeken.
Zwitserse spoorwegen hebben alles beschikbaar, ook de index op het net en je kan van alles kopies bekomen. Met dezelfde opmerking als hierboven, je wandelt niet zomaar binnen. Heb ooit op een uitzending op de VRT iets gezien van een archiev ergens in Wallonië met hele rekken vol plannen van een of andere fabrikant van spoormaterieel. Maar ook daar was het: niet te raadplegen.
argilla
en waar op deze site vind je tekeningen van BELGISCHE loc's of wagons ???
en sorry maar ik heb eens een jong lid geholpen met een binnen vaart schip te bouwen van zo een plan
wil je echt niet aan beginnen en ik heb 40 jaar ervaring met model bouw maar een plan van een schip welk op 4 verschillende schalen bestaat is niet te doen .de spanten op 1/34 de romp doorsnede op schaal 1/50 de rest van de bovenbouw op 1/100 en dan nog een plan rolletje op 1/200
je moet er maar aan beginnen mijn gedacht
nee echt de ervaring met deze scheeps model plannen was niet echt een succes
dan zijn de plannen van rmb (schepen)een pak beter en allemaal in dezelfde schaal
gr raf
Hallo,
Bij mijn De Blezer tekeningen heb ik wel een dakzicht , niet altijd met veel details en maar een zijzicht maar ze zijn zeker goed genoeg voor de basisafmetingen en dit samen met foto's is zeker een basis om een eigen tekening te maken om bv een spoor nul model te maken.
Ik ben nu bezig 3d tekeningen te maken voor een volgend schaal nul model de gegevens komen van een beetje overal TTZ , uit NMBS handleidingen , foto's enz. Een basistekening om aan modelbouw te doen zal je inderdaad niet zomaar vinden .
Kris
Mijn spoor 1 reeks 59 is gebaseerd op tekeningen van De Blezer. Dan aangevuld met details van vele foto's...
Bij B-rail moet je de tekeningen niet aanvragen want op de vele vragen naar mijn bestelling van tekeningen (na offerte) van 4 jaar geleden is zelfs nog geen enkele email beantwoord...
@ Raf, verschillende schalen kan toch geen probleem zijn? :D Vergroten en/of verkleinen op een copieer-machien... heeft niets met jouw 40 en/of mijn 50 jaar ervaring te maken!
dirk het probleem was dat die jonge gast( 14 jaar )daar reeds aan begonnen was
de spanten waren reeds uitgezaagd en waren dus schaal 1/34 en de bouw helling die hij had was 1.25 meter lang dus ??? dat ging zo wie zo niet passen
deze tekeningen waren hem aan geraden door een bekende van een andere club
als de boot volgens de spanten gebouwd moest worden dan was die een meter of 3 lang geworden en ik zag hem dat niet vervoeren met zijn fiets aan hanger
dus alles de vuilbak in en opnieuw begonnen dan maar
zonder van de tijd , het hout en het geld
want voor een 14 jarige blijft een plaat multiplex een grote hap uit het budget
bij RMB was alles op dezelfde schaal of het stond er in grote letters bij
bij NVM stond er niets van enige uitleg het waren alleen 3 of 4 vellen papier
geen dikte maten van de spanten of de stringers of de buiten huid
voor een leek is het dan haast niet te doen om er een model van te bouwen
ook ervaren modelbouwers hebben er problemen mee gehad doordat sommige spanten niet strookten op de kiel
ik ga niet zeggen dat alle plannen bagger zijn maar ik heb er wel een paar gezien die het wel waren
gr raf
Citaat van: argilla op 11 maart 2017, 07:57:33 AM
Beste Raf voor tekeningen moet ( kan je) je bv hier zijn ......www.modelbouwtekeningen.nl
Dat lijken me de tekeningen van de NVM. De kwaliteit is sterk uiteenlopend. Ik heb er enkele van spoor 1 goederenwagons van rond 1940 en die zijn prima. Andere zijn het papier niet waard waar ze op getekend zijn (de 2200 en 2400 bvb).
Staan ook plannen op die site die je gratis direct van de auteur kan downloaden, aangeboden voor bijna 50 euro! Vraag me eigenlijk af of die daar mee akkoord is trouwens.