Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: crabbcharles op 15 januari 2017, 14:23:34 PM

Titel: Lenz ABC techniek
Bericht door: crabbcharles op 15 januari 2017, 14:23:34 PM
Beste allen,
Ik werk in volgende configuratie : N-spoor, Lenz handregelaar LH01, Lenz centrale KZV100, locdecoder Lenz Silver+, voeding Lenz TR100 max 15V, Lenz module BM3, en Viessmann lichtbloksignaal.
De seinen worden wel aangstuurd door BM3 maar van afremmen en stoppen van treinen is geen sprake. De aansluitingen zijn nagekeken en correct ervaren.
Ik had graag de mening van personen die ervaring hebben in deze.
Rechtstreeks contact kan crabbcharles(at)gmail(dot)com.
Hartelijk dank bij voorbaat.
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: oebr op 16 januari 2017, 00:54:09 AM
heb je de decoder al in ABC-modus gezet ? Van huis uit staat die CV waarschijnlijk nog niet aan.
 
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: crabbcharles op 19 januari 2017, 22:48:16 PM
Beste Red,
De tweede bit van CV 51 kon niet worden geopend, er is een oplossing gevonden. Er blijft nu nog negeren van de stop in de afwijkende baan na de wissel.
De wissels worden gestuurd door reedkontacten en daar is niets mis mee, maar als de lok de afwijkend baan neemt reageert de MB3 niet en rijdt de lok door de  volgende gesloten wissel. De twee blokken die hierdoor ontstaan zijn beide voorzien van de nodige MB3, de wissels zijn volledig afgesloten en hebben hun eigen voeding. Ik gebruik Peco wissels.
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: modelbouwpatrick op 20 januari 2017, 13:08:24 PM
de afwijkende baan zit die in dezelfde detectie .Normaal moet die baan  een aparte detectie hebben anders weet de modul niet dat de loc op dat baanvak zit
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: crabbcharles op 20 januari 2017, 17:03:12 PM
Beste Patrick,
De afwijkende baan vormt een blok tussen de twee wissels en wordt op dezelfde manier uitgerust als de andere blokken met een aparte rail detectie na de railonderbreking. En deze detectie aangesloten op de BM3.
Groetjes,
Charles
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: modelbouwpatrick op 20 januari 2017, 17:24:21 PM
geen idee zullen moeten wachten tot er een bm3 specialist reafgeerd
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: INFO op 30 januari 2017, 14:33:03 PM
En is het bezetmeld signaal dan ook via een relais gescheiden en wordt dit aan de hand van de stand van het wissel aangeboden? Dus weet het achterliggende blok op welk signaal hij moet reageren? Als ik dit zo lees is dat niet het geval.

Groetjes
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: crabbcharles op 31 januari 2017, 13:57:06 PM
Beste Wim,
Zie mijn antwoord aan Patrick. De BM3 zijn onderling verbonden volgens hun ligging ten opzichte van mekaar. BM3 van blok 1 is gekoppeld aan BM3  blok 2, en BM3 2 is verbonden met BM3 blok 3 enz. De BM3 kennen hun posities onder mekaar en dus ook de blokbezettingen.
Charles
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: modelbouwpatrick op 31 januari 2017, 16:14:32 PM
hallo crabbcharles,

heb je misschien een tekening met daarop de BM3 ingetekend.Een tekening zegt meer dan woorden.
Nog een vraag daar ik Lenz niet ken stuurt elke BM apart of gaat het via de ecos of een ander programma waar de rijstraten worden in
aangemaakt en gestuurd
.

grtn
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: INFO op 04 februari 2017, 12:19:32 PM
Citaat van: crabbcharles op 31 januari 2017, 13:57:06 PM
Beste Wim,
Zie mijn antwoord aan Patrick. De BM3 zijn onderling verbonden volgens hun ligging ten opzichte van mekaar. BM3 van blok 1 is gekoppeld aan BM3  blok 2, en BM3 2 is verbonden met BM3 blok 3 enz. De BM3 kennen hun posities onder mekaar en dus ook de blokbezettingen.
Charles

Nu Charles zal allemaal wel, maar van dit antwoord kan ik geen chocolade van maken.
Jij zal heel goed weten waar blok 1, blok 2, blok3 op je baan geplaatst zijn, maar hoe kunnen wij dat nu ook weten mbv deze omschrijving.
De oplossing van een probleem, begint met de juiste omschrijving ervan, foto's en tekeningen zijn daar een geweldig hulpmiddel bij.

Groetjes
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: crabbcharles op 09 februari 2017, 15:03:06 PM
Dag Wim,
Ik heb een bijlage gemaakt zo goed en zo kwaad als het kan.
De BM3 wordt gevoed met digitale stroom van de rijsektie en de stopsektie.
A en B zijn reedkontacten
De BM3 heeft geen bindingen met de wisselpositie.
Als een loc blok 3 inrijdt wordt ze niet gestopt bij bezetting van blok 4.
Als een loc blok 2 inrijdt wordt zij evenmin gestopt bij bezetting van blok 4.
Als blok 3 afgekoppeld wordt stopt de loc bij bezetting van blok 4.
Ik heb het gevoel dat er een bistabiel relais moet geplaatst worden waarbij de BM3 van blok 3 en blok 2 wordt geactiveerd door de respectievelijke reedcontacten.
Welk relais en hoe wordt er gekoppeld?




Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: crabbcharles op 09 februari 2017, 15:04:44 PM
Sorry, maar ik stel vast dat ik de tekening niet kan meesturen.
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: Ronald op 09 februari 2017, 16:11:33 PM
Niet zo moeilijk toch? Fotootje van maken en die uploaden naar een fotoserver. Linkje plaatsen, klaar ;)
Titel: Re: Lenz ABC techniek
Bericht door: crabbcharles op 17 maart 2017, 17:23:09 PM
Eindelijk een antwoord van Digital plus Lenz:
"We can not solve this problem. A BM3 will only stop the BM3 that is directly in front of"
Praktisch zijn BM3 - ABC tecniek niet te gebruiken met wissels.