Hoi,
Mijn projekt is de station van Andenne (L125) doen. Mijn thema is kalkverkeer tussen de jaren '86 tot 2000. Hier mijn eerste test of vervuilen van Tals wagen:
(http://img4.hostingpics.net/pics/787526IMG2633.jpg)
(http://img4.hostingpics.net/pics/793290IMG2634.jpg)
en hier met mijn nieeuw AFB 5204 Van Biervliet :) :)
(http://img4.hostingpics.net/pics/383825IMG2629.jpg)
(http://img4.hostingpics.net/pics/935614IMG2632.jpg)
Heel mooi.
Hoe ben je tot dit resultaat gekomen?
Mooi gedaan.
Na Rail zal ik eens proberen mijn kalkwagens te fotograferen.
Dank u,
Voor de resultaat, 20% water, 80% acrylic. Ik moet nog een wagen doen, ik zal de foto's "step by step" zetten. :)
Sfer..
(http://img15.hostingpics.net/pics/132890IMG2665.jpg)
De witte verwering komt mij wat overdreven over. Heeft er iemand foto's van echte "zwaar gebruikte" kalkwagens ?
Hier (https://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/2455908257/in/photolist-4K2aXP-7U18H3-rfKS2r-qzjX46-vu8QSN-74MV1w-yLNBuS-r4t7Bu-zVjCvi-we4ERP-9RDMRE-dnx8nc-nbgYJP-r8zUyh-eYYKvy-aAT7w4-7UZBbG-4BtypR-9outmK-e3LWjk-a4bcPu-4K2bMn-cJKdeG-tRoWow-8eXZPv-uJ6kYA-qehNY5-n4sULM-dqcp5m-xh2A3e-88oYnH-mmiQ4g-jPxKfp-rwbxxw-4K6qTG-q55FhJ-bKUsgD-n2NucQ-cPLQNj-dcw6pZ-7cSBVr-8V7WDN-CkyeBc-9p6oce-8V7WT5-o1gA3Q-cPLKvw-wJmGno-azeYq1-pZG78R) eentje die als model kan hebben gestaan...
Tja kalk is nu immers "wit" hé, daar kunt ge in feite niet veel aan veranderen hoor.
Den Eric.
ja de gradatie klopt hoor, dit zijn wagens waar redelijk hardnekkige smurrie op terecht komt.
(http://www.lemland.nl/files.nsf/Lookup/Kalks/$file/ATTQV13K.jpg)
foto: Lemland
Je ziet op de foto het verschil duidelijk tussen de kopwanden waar stofafzetting primeert, terwijl de zijvlakken meer geveegd overkomen. De kalk die zich op het metaal hecht is opgedroogde afdruip die zelf ook door andere versere afdruip deels weggespoeld wordt. Er kan wel wat stof neerdwarrelen maar het gros zijn toch afvloeiresidu's.
Ik vind het wat onrealistisch dat de plaatsen met info niet wit zijn gemaakt, de kalk gaat daar geen onderscheid in maken en ik denk niet dat ze dat continu daar gaan proper maken.
een kleine opmerking....
kijk goed dat de kalk een neerwaartse invloed heeft en niet zomaar wat wit op een wagon...
het dak heeft ook minder kalk door de regen....
de bougie heeft er onder te lijden, doch eerst roest en dan kalk aanslag...dry brush is heel belangrijk...
enkele opmerkingen die een wereld van verschil maken..
Dank voor uw reactie :)
Hier mijn voorbeeld.. De dak is wel wit.. de bougie ook..
http://www.angertalbahn.de/waggon/tals.html
Fraai werk enkel moeten die beschrifting een beetje meer een witte neerslag krijgen :-\ ;)
Dank je,
Ik ga akkoord, ik zal dat veranderen :) Dank je voor het idëe :)
Citaat van: Die_bahn op 20 februari 2016, 18:48:42 PM
http://www.angertalbahn.de/waggon/tals.html
Mooie voorbeeldfoto's 8)
Niet zo simpel om na te bootsen: ik zie waas, nogal propere kopwanden, af en toe gereinigde opschriften en logo's, ...
indien met Tamiya od gedaan kun je met isopropanol nog veel "aanpassen".
Nu, de loc is dan ook wel erg proper tov de wagons... Zou ook wel een "waas" kunnen gebruiken. Want die loc zal sowieso ook invloed ondervinden van het kalk. Al is het maar door de wind ofzo van de kalkwagons zelf.
Pierre, als ik de voorbeeld foto bekijk vind ik je wagons zeer geslaagd, in eerste instantie vond ik ze te zwaar vervuild, maar de realiteit laat zien dat het zo is. Ga zo door.
Dit draadje gaat niet over de locomotief, dat ziet Pierre ook wel en ik veronderstel dat die loc ook nog wordt behandeld.
Citaat van: Gerolf op 21 februari 2016, 00:39:11 AM
Niet zo simpel om na te bootsen
als ik een tip mag geven:
de diverse waas-laagjes met airbrush opbouwen, en de kalkafdruip met witte Rembrandt olieverf en white spirit van boven naar beneden borstelen, ook weer laagje boven laagje en er goed op letten dat de afdruipers mooi te zien zijn.
Verweren kan je onmogelijk in 1 beweging, net als in werkelijkheid moet daar wat tijd over gaan.
Hieronder staat trouwens nog een goeie tip: onder de kalklaag zit ook wat roest en baanstof.
Groot voordeel, de verwering die er nu al op zit kan misschien met iets dat wel de verf oplost maar het plastic met rust laat in een afdruiplaag omgezet worden (ipv het ad random verfje). Dat is dan een goeie basis om een waaslaag en daarna een afdruiplaagje te leggen.
Maar eigenlijk moet Pierre er vooral tevreden over zijn.
(ben zelf vorig jaar te rade gegaan bij de nmbs, bij mensen die wagens herstellen. De kritiek die je dan krijgt is niet mals, maar verdomd interessant. - maar nog eens, verweren is schilderen, je kan impressionistisch schilderen of Rubens proberen achterna te gaan, en daartussen zijn veel gradaties mogelijk).
En ook een "wit" dat niet echt wit is maar met een gele schijn.
Een mooie uitdaging om ook zo een stammetje te verweren.