Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: ERVIN op 12 juni 2006, 19:40:56 PM

Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: ERVIN op 12 juni 2006, 19:40:56 PM
Ik hoor al de hele dag op de radio berichten dat er ergens tussen de kust en Brussel een bovenleidingbreuk is geweest,dit zou veroorzaakt zijn door de warmte,hoe kan dit eigenlijk?
Zijn die draden zo hard opgespannen dat ze  bij  de minste uitzetting of inkrimping breken,of zie ik dat verkeerd??:I
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: trainfreak op 12 juni 2006, 19:49:52 PM
De breuk moet ergens zijn tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid.
Gisteren hetzelfde maar toen was het vooral Anderlecht (Y Klein-Eiland)
Waar zal het morgen weer zijn?
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Peter op 12 juni 2006, 19:58:11 PM
En dan zwijgen ze nog in alle talen over het feit dat gisteren namiddag de mensen uren vastzaten in Blankenberge omdat er geen treinen waren.Moesten die soms allemaal van Brussel komen?
Typisch NMBS, geen uitleg, geen verontschuldigingen,geen drinken (zelfs geen water) de reiziger mag al blij zijn als hij toch nog thuisgeraakt. Vandaag was het dan weer prijs op de lijn Gent-Brussel
Volgens de NMBS woordvoerder was het puur toeval ??? Maak dat je grootje wijs. Spijtig dat de reizigers weeral uren op vervangtransport moesten wachten omgewoon terug naar Brussel gebracht te worden.
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Havoc op 12 juni 2006, 20:10:11 PM
Awel, dat was ook mijn eerst reactie. Dat zou moeten uitzetten bij hitte. Ht zal dus weinig te maken hebben met het weer.

Jaren geleden, toen ik nog met de trein naar school ging, eens enkele personeelsleden van de NMBS gehoord op de trein naar huis. Die waren er toen al niet van te spreken dat men de bovenleidingsdraden zo ver liet verslijten alvorens te vervangen. Als ik me geod herinner ging het om verschillende mm verder laten afslijten. En met de hoge prijs van he koper op dit moment zal men nog langer wachten.
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Jurgen op 12 juni 2006, 20:37:11 PM
Gisteren lag een kabel van de hoogspanning bovenop 1 van die treinen. Daarom dat het zo lang duurde om de mensen daar te evacueren.
In het nieuws zei 1 van de reizigers dat hij nog geeneens wist waar hij zat. Zij hebben helemaal geen info gekregen.
Dat het vervangende vervoer een tijdje duurt kan ik nog ergens begrijpen. Maar een woordvoerder van de NMBS kan toch wel even snel tot op die plaats rijden om te vertellen wat er gaat gebeuren.

Maar ach ja, mijn onderschrift zegt genoeg h
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Nonkelronnie op 12 juni 2006, 21:06:14 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen
aar een woordvoerder van de NMBS kan toch wel even snel tot op die plaats rijden om te vertellen wat er gaat gebeuren.



De treinbegeleider kan ook op de hoogte gebracht worden via zijn gsm, zodat hij de reizigers kan op de hoogte brengen, maar nee .....
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: DelticPower op 12 juni 2006, 21:27:11 PM
Wie van de reizigers heeft er bij moeten betalen omdat hij langer in de trein zat?
Probeer eens een taxi in de file.
Jan
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Jurgen op 12 juni 2006, 21:30:05 PM
Dat zou zelfs nog sneller gaan.
Vreemd dat men de trein nog steeds als snel en effici?nt vervoersmiddel wil aanprijzen. Geef mij de wagen maar, dat is een lekker muziekje, airco vollen bak en lekker cruisen. De files neem ik er wel bij.
Val ik in panne dan bel ik de wegenwacht en in het slechtste geval brengen die mij gewoon terug naar huis. [^]
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: ERVIN op 12 juni 2006, 22:48:56 PM
Dus,als ik het goed begrijp,worden de kabels dunner door het intensief gebruik,en vervangt men ze te laat?[:I]
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: tufken op 12 juni 2006, 22:55:16 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Dus,als ik het goed begrijp,worden de kabels dunner door het intensief gebruik,en vervangt men ze te laat?[:I]



Ja, en dat zal er niet op verbeteren als ze meer concurentie krijgen, om overal op te besparen denk ik
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: ERVIN op 12 juni 2006, 23:19:03 PM
Besparen??dat snap ik toch niet zo goed hoor,heb je al eens gezien hoeveel volk er met de trein rijdt!!Je moet tijdens de spits eens in Brussel-Zuid of Antwerpen gaan zien,het is dan precies of je gratis met de trein mag rijden,of ga maar eens kijken in Berchem,hoeveel goederentreinen komen er daar per dag door,als je dat allemaal ziet,dan zou je denken dat het h??l goed gaat met de NMBS!!??
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: vdr op 12 juni 2006, 23:51:27 PM
CiteerGeplaatst door vdr

he gasten ,er is toch zo nen reklam geweest " Met de trein zou je er al zijn" in tegenstelling van ;"de trein is steeds een beetje wachten " of met de trein reis je veilig. Kleine anekdote ; 20 jaar geleden ,in mijn begingjaren bij de brandweer , ben ik is zo een reklame paneel gaan afbreken, da dreigde op den openbare weg te vallen . Er stond op: met de trein reis je veilig. En weten jullie hoe da dat reklamepaneel beschadigd was? [:)]
Jep de snuit van ne loc stak er door [:0] pal op de brug over de Luchthavenlaan in Vilvoorde (en diene loc stond ni echt goe meer op de sporen[;)],hahahaha) Was een prachtig zicht[:p][}:)] . OP de vraag waarom da paneel weg moest is nog geen antwoord? was het voor den tekst die erop stond of omdat er een latteke gebroken was[:D]
[/quote De foto was levensecht en da 20 jaar geleden[}:)]
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: vdr op 12 juni 2006, 23:56:01 PM
Besluit;
na al die jaren later in een tijdperk vol van PC'S en GSMs en weet ik veel ,Bij den nmbs nogaltijd geen info en uitleg , laatstleden ....
Nee ,ik kan er een boek overschrijven [:D]en ik wil jullie nu niet gaan vervelen ,ook een beetje beroepsgeheim [}:)]
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Nonkelronnie op 13 juni 2006, 08:27:00 AM
citaat:
Geplaatst door vdr

Besluit;
na al die jaren later in een tijdperk vol van PC'S en GSMs en weet ik veel ,Bij den nmbs nogaltijd geen info en uitleg , laatstleden ....
Nee ,ik kan er een boek overschrijven [:D]en ik wil jullie nu niet gaan vervelen ,ook een beetje beroepsgeheim [}:)]



gelieve onmiddelijk aan dat boek te beginnen, zodat andere mijn talloze frustraties als pendelaar eens kunnen beginnen begrijpen
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: tufken op 13 juni 2006, 10:50:43 AM
Het was juist op de radio, in Duitsland zitten ze al een paar dagen met hetzelfde probleem.

Daar ganse ze alle bovenleidingen vervangen, niet meer door koper maar, (Carbon kan dat?) dit had ik niet goed gehoord.
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: rgp op 14 juni 2006, 19:46:49 PM
Dag,

Tufken, idd in carbon, maar in Duitsland is de spanning 15kV en bij ons slechts 3kV, waardoor die oplossing niet te gebruiken valt bij de NMBS.

Jurgen,

in de auto, lekker cruisen en airco vollen bak.  Zijt ge al verder gereden dan uwe kerktoren ?  Ik denk het niet, want dat zoudt ge moeten weten dat er DAGELIJKS 100km file is in Belgi?.  Dus cruisen: forget it.  Airco ?  Heeft iedereen airco ?
Diegene die de gazetten volschrijven met hun kritiek volgende vragen:
1? Als ge 2,5 uur rijdt van Blankenberge naar Brussel over de autoweg, weet ge dan ook het waarom (een ongeval krijgt te horen op de radio en rijdt ge daardoor rapper als ge weet waarom dat ge in de file staat ?)
2?  Ze zijn zelfs geen water komen brengen ?  Komen ze als ge in de file staat ?
3? Bij vertraging een schadevergoeding.  Hoeveel autobezitters hebben al naar Renaatje geschreven voor een gedeeltelijke terugbetaling van hun verkeersbelasting omdat ze kuist niet konden "cruisen" ?

Antwoord: 3 x neen.

PS: in de krant was zelfs ??n die suggereerde om de bovenleiding te vervangen door een middenrail (een overjaarse m?rklinist ?) die zeker wanneer hij over een overweg rijdt een claim gaat indienen wanneer zijne kleine geelektrokuteerd wordt !

Roland
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Peter op 14 juni 2006, 20:07:58 PM
Hallo Roland,
Als je de beelden goed bekeken hebt zal je ook gezien hebben dat reeds een groot gedeelte was uitgerust met het nieuwe type bovenleidings masten. Hebben ze soms de oude rijdraad aan nieuwe masten gehangen.
In deze tijd van technologische vooruitgang, mag je toch van de NMBS verwachten dat ze een betere service geven.Al was het maar onder de vorm van een bericht op dat schermpje waar je om de vijf minuten te zien krijgt hoeveel een boete kost bij zwart rijden. Als je meer klanten wil lokken MOET je goede service geven, anders gaan ze zoals met het goederen vervoer naar de prive maatschappijen. En ja, die gaan ook nog reizigers vervoer aanbieden.
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Jurgen op 14 juni 2006, 20:29:33 PM
Onze kerktoren staat vlak bij onze deur, dus ja ik ben al verder gereden dan de kerktoren.
Die files dat is mijn probleem niet. Ik gebruik de alternatieve wegen, dat bestaat ook nog h?. Als ik 5 km moet omrijden om een half uur sneller op mijn bestemming te zijn, dan wil ik dat gerust doen. Aarschot-Leuven dat is ook altijd file op de autosnelweg h?.
Liever dat dan een half uur als een sardientje op de trein te zitten en dan over te stappen op een al even overvolle bus of nog eens een halve km tot aan mijn werk te moeten wandelen.
Trouwens, dat van die airco was even een egoistisch moment. [:D]
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Havoc op 14 juni 2006, 20:39:54 PM
Dat van die carbon bovenleiding is nieiw voor mij. Alhoewel ik niet direct goede redenen zie.
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: DelticPower op 14 juni 2006, 20:41:30 PM
Hoi Peter, ook over dit onderwerp wil ik graag mee kletsen. Een van de problemen is de automatisering. Bij calamiteiten moet de treindienstleider (weet de Belgische naam niet) alles zien op te lossen, maar ook te zorgen dat de andere treinen in zijn besturingsgebied blijven rijden. De man (of vrouw) wordt gek van alle telefoontjes die op hem af komen. Allen die bij de calamiteit betrokken zijn moeten communiceren via zijn telefoon. Ander treinpersoneel wil weten wat de gevolgen voor hun trein zijn (overstappen).  Wat te denken als zijn computersysteem uitvalt. Dan weet hij totaal niet meer waar de treinen zijn en hoe de wissels liggen. Heb het zelf als machinist meegemaakt dat de reizigers al wisten wat er ging gebeuren terwijl wij het treinpersoneel niet eens ingelicht werd. Soms worden er na grote calamiteiten bussen ingezet. Maar ja waar haal je in een korte tijd zo'n 80 bussen (met chauffeur) vandaan? Iedereen baalt als er vertragingen zijn (ook het personeel) maar wat te denken van degene die door het dolle heen is omdat de trein een paar minuten te laat is en dan rustig op het vliegveld blijft wachten omdat zijn vacantiecharter vier uur vertraging heeft.
Dat er nu last was vanwege de infra is dikwijls een gevolg van de keuze die gemaakt wordt om kosten, en dus ook de prijs van het treinkaartje te beheersen.[:)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Peter op 14 juni 2006, 21:03:42 PM
Hallo Jan,
Ik wil zeker niet naar de machinist (bestuurder?) of naar de controlleur (kaartjesknipper? wijzen. Zij kunnen er ook niet aan doen.
Het is gewoon de logge organisatie die niet in staat is snel te reageren. Beroepshalve (logistics) heb ik vroeger regelmatig met de NMBS te maken gehad, en mijn ervaring is dat de mensen op de werkvloer meestal hun uiterste best doen (en soms meer) maar van boven af niet of nauwelijks de nodige informatie of steun krijgen die ze verdienen.
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: DelticPower op 14 juni 2006, 21:10:54 PM
@ Peter.
Een juiste conclusie.[:D]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: rgp op 15 juni 2006, 21:57:27 PM
Dag,

Jurgen ge woont blijkbaar vlakbij.  Ik weet niet of je de trein Aarschot-Leuven bedoeld, maar overvol zit du ook niet.

Ik neem dagelijks de trein vanuit Begijnendijk naar Brussel Zuid.  Ik doe er juist geteld 1u15 over.  Ter info: mijn vrouw rijdt - via sluipwegen tot in Diegem (DHL) en doet er 1u over.  Ze staat te wachten op de bocht van leuven om met de trein te kunnen gaan.

De oorzaak is niet de bovenleiding: het is idd een nieuwe bovenleiding (R3-masten ? en nieuwe draad.  Het probleem zou zich bij de sleepstukken liggen van de stellen.  Trouwens is het u ook opgevallen dat de meeste breuken met stellen gebeuren.
Het tweede ongeval ZOU te wijten zijn aan het niet controleren van de sleepstukken van een treinstel.

De zelfde oorzaak hebben ze een 15 jaar gelden bij de SNCF ook gehad bij de indienstname van de TGV-Atlantique-lijn.  Vanuit Parijs vertrok en onder 1500V en even buiten parijs schakelde men over op 25kV.  Wat bleek ?  In het gedeelte onder 1500V had men geregeld - vooral bij gekoppelde stellen (4 panto's - 2 per stel) problemen.  De oorzaak bleek een gebrek aan warmtedissipatie van de draad waardoor deze brak.  Men heeft toen opgelegd om niet onder vol vermogen bij gekoppelde stellen en bij meerdere enkele stellen op blokafstand te rijden.  Hierdoor werd er minder vermogen  -dus minder amp?re -uit de draad getrokken waardoor de warmtehoeveelheid ook minder was.

Roland
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: rgp op 15 juni 2006, 22:02:37 PM
Dag,

Nog iets vergeten.  "Die van boven" weten meer dan je denkt maar hun communicatievaardigheid is soms niet dat.

Het zou veel beter zijn als onze politici die met WOORDEN het openbaar vervoer promoten het ook met DADEN deden.  Hoe kun je nu een deftig onderhoudsprogramma opstellen als je in het begin van het jaar X krijgt in maart nog 90% van X en in november nog 20% moet inleveren aan de regering.

Dat van die woorden en daden werd nogmaals beklemtoond in een artikel over trams in eigen bedding en automatische metro's : in Parijs slaagt men erin om de drukste boulevard een tramlijn in eigen bedding aan te leggen, in Brussel gaat dat niet als ??n gemeente gaat dwarsliggen, zelfs al lopen er in die gemeente politic rons die het openbaar vervoer met WOORDEN promoten.

Roland
Titel: Bovenleidingbreuk
Bericht door: Jurgen op 15 juni 2006, 23:15:11 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Jurgen ge woont blijkbaar vlakbij.  Ik weet niet of je de trein Aarschot-Leuven bedoeld, maar overvol zit du ook niet.




Dat is de trein die ik bedoel, ja. 4 jaar terug nam ik die trein van 7.13 u in Aarschot om naar school te gaan in Heverlee. Toen zat die altijd stampensvol. In Leuven stapte ik over op de bus.
De trein van een uur later zat minder vol.
Hoe de situatie nu op die trein is weet ik niet. Maar veel beter zal het toch niet zijn h