Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Scenery => Topic gestart door: Roel G. op 26 augustus 2015, 11:50:04 AM

Titel: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Roel G. op 26 augustus 2015, 11:50:04 AM
Na de malaise post en de miserie aan de baan van gisteren misschien vandaag een vrolijkere noot  :P naast het bouwen aan de baan ben ik thuis ook nog bezig met het zelfbouwen en renoveren van 1/87 items. Dit zijn kleine projectjes die snel en vooral leuk zijn om te doen en ooit een plaatsje gaan krijgen op de baan van mijn broer.

Een eerste gebouwtje was een zelfbouw van een stroomcabine voor ergens naast de baan.
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Stroomkabine002_zpsce8a004b.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Stroomkabine002_zpsce8a004b.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Stroomkabine009_zps18e5e53f.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Stroomkabine009_zps18e5e53f.jpg.html)

Het tweede gebouw is een oud seinhuis dat ik heb kunnen recuperen van mijn broer zijn oude lima baan. Ik vond het een tof gebouwtje voor ergens naast de baan en ook kwestie van nog een link te hebben naar vroeger. Het gebouw werd eerst gestript en voorzien van wat stukwerk om daarna te gaan spelen met verfjes en verwering. De graffiti werd afgeplakt en gespoten met de airbrush.
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis001_zpsd0a6ba60.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis001_zpsd0a6ba60.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis002_zps620337fb.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis002_zps620337fb.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis003_zpse4fd96b3.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis003_zpse4fd96b3.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis009_zps5cb662ad.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Seinhuis009_zps5cb662ad.jpg.html)

Grtz Roel
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: loebaske op 26 augustus 2015, 11:52:35 AM
Jawade, dit is toch geen proefstukje ??  Dik in orde...
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: vyncky op 26 augustus 2015, 12:09:55 PM
Dat zijn mooie bouwsels geworden!

Het moet niet altijd tegen zitten hé ;)

Yannick
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Gerolf op 26 augustus 2015, 12:38:49 PM
Amai, Roel. Mooie dingen, man  8)
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: SuSke op 26 augustus 2015, 12:42:02 PM
Mooi en realistisch verweerd. knap werk
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: marc goovaerts op 26 augustus 2015, 14:51:23 PM
Vergeleken met het origineel nu tien keer zijn prijs waard !
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: sdz1976 op 01 september 2015, 10:40:35 AM
prachtig restauratie werk dat je daar levert man!!!


Grtz,

Samuel.
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Roel G. op 20 september 2015, 19:45:11 PM
Beste mensen

Hartelijk dank voor de reacties  :D

Ondertussen ben ik aan iets nieuws begonnen totdat we verder kunnen met de baan. In het verleden de boerderij gekocht van Noch en deze gebouwd. Leuke gebouwtjes die heel snel in elkaar staan en netjes passen. Alleen is alles wat aan de proppere kant daarom dat we de gebouwen eens onder handen gaan nemen. Twee gebouwen worden momenteel samen geplaatst en ook voorzien van een binnenkoer en mestbak.
De verwering werd hoofdzakelijk gedaan met verschillende kleuren olieverf, het airbrushwerk werd gedaan met Tamiya verfjes.

Het bouwpakket:
(http://www.mobahn.de/WebRoot/Store8/Shops/61870705/4CFA/8522/A1D4/40D2/523A/C0A8/28BB/3F91/www.mobahn.de_noch_66702.jpg)

De opstelling:
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/Treinbaan/Boerderij%20001_zpsl9khkaeg.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/Treinbaan/Boerderij%20001_zpsl9khkaeg.jpg.html)

Binnenkoer voorzien van betonstructuur:
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/Treinbaan/Boerderij%20002_zpsz82eaarc.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/Treinbaan/Boerderij%20002_zpsz82eaarc.jpg.html)

Verwering bijgebouw (hier kan je goed de nieuwe achterzijde zien en de verweerde zijkant):
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/Treinbaan/Boerderij%20006_zpsm0ef9irv.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/Treinbaan/Boerderij%20006_zpsm0ef9irv.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/Treinbaan/Boerderij%20005_zpsbsekzakl.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/Treinbaan/Boerderij%20005_zpsbsekzakl.jpg.html)

Binnenkoer voorzien van kleurtjes:
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/Treinbaan/Boerderij%20008_zpsc12r14m7.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/Treinbaan/Boerderij%20008_zpsc12r14m7.jpg.html)

Huidige stand:
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/Treinbaan/Boerderij%20009_zpscbhzq2wl.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/Treinbaan/Boerderij%20009_zpscbhzq2wl.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/Treinbaan/Boerderij%20010_zpsruhxt5uj.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/Treinbaan/Boerderij%20010_zpsruhxt5uj.jpg.html)

Voor de geintereseerden, aanstaande zondag ben ik aanwezig op de beurs op de stand van Moveleo. Uiteraard breng ik dit dan ook mee  :P

Mvg Roel
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: DFS op 21 september 2015, 08:47:17 AM
Ziet er goed uit. Vooral die binnenkoer
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Dirkh op 21 september 2015, 11:46:31 AM
Dan kom ik zeker eens langs om dat van dichtbij eens te bekijken.
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: arnaud op 21 september 2015, 17:31:30 PM
Hallo,

Ik vind de verschilende tinten van de houd heel interressant...
Mooie'  :)
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Michael op 22 september 2015, 05:43:19 AM
Roel de binnen koer ziet er erg geloofwaardig uit misschien kan je een stukje uitleg geven hoe je tot dit resultaat komt? De boerderij ziet er levendig uit mooi verouderd.
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Roel G. op 23 september 2015, 09:12:06 AM
@ Sven: Thanks

@ Dirkh: Van harte welkom zondag  ;D

@ Arnaud: bedankt voor de comments

@: Michaël: Bedankt!!

De stappen om die binnenkoer zo te krijgen zijn eigenlijk heel simpel  ;D Je moet gewoon alles een keertje gezien of gedaan hebben.
Dit is het stappenplan waarmee ik gewerkt heb:
1.Ik ben vertrokken van een gladde plaat plasticcard die eerst voorzien werd dmv een scriber van alle teerlijnen.
2Daarna een natte laag vernis geairbrushed om onmiddellijk erna magnesium poeder over te strooien (magnesium poeder zorgt voor betonstructuur). Je kan vrijwel direct het geheel omdraaien en teveel aan poeder erafkiepen.
3.Daarna laagjes vernis over het geheel airbrushen om het magnesium poeder te sealen (laat dit ook voldoende lang uitharden, de tijd is afhankelijk van welke vernis je gebruikt :-) ik gebruik Tamiya X-22
4. Alle betonplaten een kleurtje geven. Deze stap kan je zien op de foto en tevens ook de Tamiya kleuren die ik gebruikt heb)
5. Belangrijk dat je stap 1 gedaan hebt want de teerlijnen worden nu opgevuld met magic sculp (2 componenten sculpteerpasta) Heel dunne worstjes rollen rekening houdend met de schaal en deze worstjes met een natte vinger in de voorgevormde voegen doen. Je teerlijnen zullen op deze manier makkelijk te vullen zijn en mooi recht lopen  ;)
6. Pak de white spirit en vandijck bruine olieverf (Winsor & newton) en maak de randen van de platen tegen de teerlijnen goed vettig en donker. Het geheel inblenden met de white spirit zodat je een gradueel opbouwend effect krijgt naar de randen toe waar het vuil zal ophopen. In het midden van de platen gewoon kleine spotjes olieverf inblenden zodat er kleur nuances onstaan. Je kan nog varieren met andere kleuren olieverf (bijv nickel titaan geel of warm grey) Let wel dat je elke kleur olieverf een dike 48u droogtijd geeft minimaal!!
7. Nu zal je zien (bij mij althans) dat het geheel vrij donker buin werd door de hoeveelheid olieverf. Te donker naar mijn goesting voor deze schaal  :o Dit heb ik dan opgelost door een mist laagje van elke betonkleur (NIET DEKKEND dus de verf serieus verdunnen) over de platen terug te nevelen.

Ik moet eens zoeken als ik van deze stappen foto's heb genomen van de vliegtuiggrondwerkjes die ik op schaal 1/48ste gemaakt heb. Foto's zeggen meer dan 1000 worden maar ik hoop dat het toch een beetje duidelijk werd.

Mochten der nog vragen zijn please shoot!!

Mvg Roel

PS: de in en uitrij sporen ter hoogte van de mestbak links zijn gemaakt met zwaar verdunde donkerbruine verf en de airbrush  8)
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Michael op 24 september 2015, 14:16:07 PM
Roel alvast bedankt voor deze uitleg.
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Gerolf op 25 september 2015, 08:18:53 AM
Interessante werkwijze  :)
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Roel G. op 03 oktober 2015, 15:36:03 PM
We hebben ondertussen nog wat verder gewerkt aan de boerderij die "ooit" zal dienen :D
De eerste serie foto's laat een beetje de werkwijze zien hoe ik het oude verweerde effect krijg op de planken. De olieverfjes die ik gebruikt heb waren vandijck bruin, sepia, raw umber, rawumber greenshade, nickel titanium yellow en een roestkleur. Alle plankjes worden afzonderlijk ingesmeerd met een mengsel olieverf/whitespirit. De hoeveelheid olieverf die je gebruikt bepaalt tevens de kleur van de plank. De regel is dan niet te gestructureerd werken en verschillende verhoudingen WS olieverf per kleur gebruiken. De schaduw tussen de planken werd geschilderd met vandijckbruin. Aangezien de NOCH huisjes van karton zijn wordt alles nog al snel vochtig en duurt het langer tegen dat alles opgedroogt is. In het begin lijken de kleuren van de "natte" planken allemaal op elkaar maar gaandeweg het droogproces wordt alles duidelijker. Om dit drogen te versnellen kan je perfect de haardroger van de madam gebruiken  8)
Het afgeschoten effect onderaan op de planken is gedaan dmv drybrushing en nickel titanium yellow te gebruiken.
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20011_zpsydec5ep2.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20011_zpsydec5ep2.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20012_zpsss8pcmfk.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20012_zpsss8pcmfk.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20013_zpsxhrdu4tg.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20013_zpsxhrdu4tg.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20014_zpsgjanbm84.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20014_zpsgjanbm84.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20015_zpsnp3lru72.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20015_zpsnp3lru72.jpg.html)


Daarna werd de mestbak voorzien van "vulling". Hiervoor heb ik potgrond gebruikt die eerst even in de microgolfoven werd opgewarmd om alle leven te doden. Bovenop enkele grasvezels die nog geel moeten gekleurd worden.
De stal kreeg een afdakje aan de achterzijde om materiaal onder te bergen en zijn we gelijk begonnen aan het woonhuis te verweren.
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20016_zpsxjwvqlup.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20016_zpsxjwvqlup.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20017_zpshgobva9z.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20017_zpshgobva9z.jpg.html)
(http://i131.photobucket.com/albums/p315/Roeleke/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20018_zpsgmunu98o.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Roeleke/media/H0%20Schaal%201-87/Boerderij/Boerderij%20018_zpsgmunu98o.jpg.html)

Mvg Roel
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Kautenbach op 03 oktober 2015, 17:10:32 PM
Mooi werk, komt het geheel ook op een baan te staan?
Toch net weer ff een andere techniek,  bij ons gaat het mbt de föhn andersom, mn 3 dames lenen de mijne.... 8)
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: Roel G. op 05 oktober 2015, 14:39:49 PM
Hey Wim

Bedankt voor je reactie :D Het geheel komt op de geplande baan voor men broer te staan. Totdat we daar 100% aan kunnen herbeginnen hou ik me intussen bezig met wat kleinere projectjes voor op die baan. Veel technieken die ik gebruik komen uit mijn kennis als tank en vliegtuigbouwer. Daar durven sommige mensen heel ver gaan in verwering en schilderen van modellen. Persoonlijk vind ik een niet verweerd model nogal plastiek en speelgoedachtig overkomen. Maar dat is uiteraard ieders mening en idee over de hobby  ;D

Mvg Roel
Titel: Re: H0 gebouwen en verwering
Bericht door: erwin9 op 05 oktober 2015, 20:25:19 PM
Van de mensen die militaria modelbouw doen kunnen wij nog HEEEEL VEEEEEL leren, en vooral op het gebied van weathering !  Ik sluit me volledig aan bij Roel, een niet verweerd model mist realisme en diepte !  Wat ik vooral leuk vind is dat er zoveel manieren zijn om tot zo'n resultaat te komen !  Ik leer alle dagen bij ;-)))  Zo zie je maar dat geen enkele manier DE manier is, maar iedere hobbyist voor zichzelf de beste manier zoekt ... en vind !