Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => Babbelhoek => Topic gestart door: janieburton op 23 december 2014, 23:14:32 PM

Titel: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: janieburton op 23 december 2014, 23:14:32 PM
Even een deel van het opiniestuk van Yves Desmet citeren:



Grondrechten minimaliseren: het lijkt een trend te worden

'Hoog tijd dat aan zo'n schrijnende wantoestand paal en perk wordt gesteld. Hoog tijd dat de politie voortaan op eenvoudig verzoek van ons, de almachtige en alwetende ambtenaren van de Dienst Vreemdelingenzaken, zo'n woning kan binnenvallen. En ach, al die grondwettelijk gewaarborgde basisrechten, zoals privacy en de onschendbaarheid van de woning, daar gaan we ons toch niet druk over maken, zeker?'

Gesteld dat dit onzalige idee ooit werkelijkheid zou worden, zou het dus volstaan dat een boze buur u er anoniem van beticht mensen zonder papieren te huisvesten, en de politie kan u zonder enige verdere motivering van uw bed lichten. En ook al is het verboden parallellen met die periode uit de geschiedenis te trekken, dan komen we toch wel heel dichtbij 'de klop op de deur' uit zeer bange tijden. Het siert staatssecretaris Francken dan ook dat hij onmiddellijk besefte dat dit idee van zijn administratie uitermate delicaat ligt en dat hij geen enkele intentie heeft om privacy of grondrechten te gaan schenden.

Fundamentele rechten
Het wordt anders wel een trend om grondrechten te minimaliseren. Zo waren er de schokkende beelden van de groep drugsdealers die juichend de Antwerpse rechtbank verlieten. Dat was niet hun verdienste, wel die van een magistraat die vergeten was dat de letter B in het woord BOM-technieken wel degelijk voor iets staat. Met name dat het om Bijzondere opsporingsmethoden gaat die, net omdat ze aan grondrechten raken, moeten gemotiveerd worden en nooit een automatisme mogen worden. Wanneer het volstaat een stempel te slaan op iedere aanvraag tot telefoontap, is er geen rechtsstaat meer.


Dan waren er de agenten die tijdens hun eigen syndicale actie een man in de boeien sloegen omdat hij iets te luidruchtig bleef roepen dat hij minister Jan Jambon kende. Vinden we het echt normaal dat agenten hun monopolie op geweld en vrijheidsberoving gebruiken, niet in de uitoefening van hun functie, maar tijdens een syndicale actie voor hun eigen statuut? Dan zijn we wel heel ver van huis.

Wanneer onafhankelijke rechters geen controle meer uitoefenen op ambtenaren en politie evolueer je voor je het weet naar een samenleving waarin niet alleen de fundamentele rechten van mensen zonder papieren, drugsdealers en kennissen van Jan Jambon worden geviseerd, maar die van ons allemaal.

Yves Desmet
Opiniërend hoofdredacteur

Link naar het artikel: http://www.demorgen.be/opinie/grondrechten-minimaliseren-het-lijkt-een-trend-te-worden-a2160358/

Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: Dirky op 23 december 2014, 23:16:27 PM
Da's hier wel een modelspoor-forum Janie... jij moet altijd met "frustraties" naar voor komen. Hou dat voor politieke forums!
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: janieburton op 23 december 2014, 23:50:13 PM
Ik denk niet dat ik gefrustreerd ben en dat dit niet echt politiek getint is het is enkel de opinie van Yves Desmet( en misschien begrijp je de "context" niet helemaal). Maar ik dacht dat hij de vinger op de wonde legt.

Maar het is ook geplaatst in de "Babbelhoek" waar veel niet modelspoor gerelateerde onderwerpen staan.

dan mag dit volgens u ook niet:

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21471.0.html

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21209.0.html

enz.......

Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: Kris op 24 december 2014, 00:23:18 AM
Hallo,
Dit is een modelspoorforum, ik zie hier geen enkele meerwaarde in voor modelspoor
Kris
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: loebaske op 24 december 2014, 07:04:04 AM
Persoonlijk vind ik dat er meer en meer onderwerpen hier verschijnen op het forum die totaal niets te maken hebben met MODELSPOOR
Heb hier al loonkost, belastingen enz enz de revue zien passeren >:( >:( >:( >:(
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: centauri167 op 24 december 2014, 07:21:19 AM
Citaat van: Dirky op 23 december 2014, 23:16:27 PM
Da's hier wel een modelspoor-forum Janie... jij moet altijd met "frustraties" naar voor komen. Hou dat voor politieke forums!

+ 100%, ik heb al genoeg andere fora zien verzieken door mensen die gefrustreerd zijn en hun gal moeën spuien, ik hoop dat de moderators dit hier ook niet gaan toelaten !
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: jakke op 24 december 2014, 09:50:52 AM
Er zijn  mensen die het forum beschouwen als hun familie .
In een familie wordt ook al eens een ander onderwerp dan de mainstream familieonderwerpen geopperd of aan gesneden .
Laat dus eenieder zijn ergernis of zieleroersel ventileren .

De topictitel is duidelijk . Dus , als een forumbezoeker dit niet wil lezen , doe dan het draadje niet open .

Verder ieder fijne feestdagen gewenst .

Jan
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: doomslu op 24 december 2014, 10:37:08 AM
Wie is Yves Desmet?  ???

Als die man iets te verkondigen heeft mag hij gerust een login aanvragen...  ;)
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: Gerolf op 24 december 2014, 10:46:21 AM
Citaat van: janieburton op 23 december 2014, 23:50:13 PMMaar het is ook geplaatst in de "Babbelhoek" waar veel niet modelspoor gerelateerde onderwerpen staan.

Dat klopt, maar
- een tijdje terug hadden we het over de negatieve, politiek getinte, opruiende, ... draadjes die we toch liever niet op ons forum zien
- als antwoord werd daarop door een forumlid  "wat maakte vandaag je dag" gestart
        ... maar zelfs dat draadje wordt vaak verziekt door negatieve reacties
- ik moet al een eind terugdenken wanneer jij nog iets modelspoorbouw-gerelateerd hebt gepost
        ... en dan is er wél iets mis met de manier waarop je met ons forum om gaat
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: loebaske op 24 december 2014, 10:49:00 AM
volledig met je eens Gerolf
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: Rangeerduivel op 24 december 2014, 11:31:41 AM
Citaat van: doomslu op 24 december 2014, 10:37:08 AM
Wie is Yves Desmet?  ???

Een journalist die denkt dat alles wat hij verkondigt 'evangelie' is...
Hij zou ook fijnproever zijn en alles weten over eten,restaurants enz(denkt hij ;D)

Wees maar blij Luc dat hij niet op dit forum zit,hij zou je nog leren hoe je 'boekske' elke maand vol te krijgen! :D :D

;)
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: philippe_007 op 24 december 2014, 12:08:19 PM
Effe voor deze die vinden dat dit topic niet op het MSM forum moet gepubliceerd worden, terecht of onterecht laat ik in het midden,
als er niemand reageert, dan sterft dit topic een stille dood...
telkens (zoals ik nu) er iemand van mening is dit hoort hier niet, dan staat het weer bovenaan in de lijst en krijgt het de volle aandacht

Allemaal prettige feesten en een fantastisch 2015 toegewenst

Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: Stieven76 op 25 december 2014, 12:23:31 PM
 
Citaat van: Dirky op 23 december 2014, 23:16:27 PM
Da's hier wel een modelspoor-forum Janie... jij moet altijd met "frustraties" naar voor komen. Hou dat voor politieke forums!
+1
Het is dan misschien wel de Babbelhoek, maar als iedereen gaat beginnen met hier stukjes tekst vanuit de gazet te beginnen publiceren en citeren dan zijn we zalig denk ik. Dit draagt toch niets bij...
Persoonlijk vind ik dat jij nogal veel topics post die weinig tot niets met modelspoor te maken hebben, om niet te zeggen soms compleet nutteloos zijn..
Dan heb ik liever een goeie mop ipv geklaag en gezaag..
Titel: Re: Opieniestuk van Yves Desmet
Bericht door: conducteur op 25 december 2014, 14:50:22 PM
Citaat van: Gerolf op 24 december 2014, 10:46:21 AM
Citaat van: janieburton op 23 december 2014, 23:50:13 PMMaar het is ook geplaatst in de "Babbelhoek" waar veel niet modelspoor gerelateerde onderwerpen staan.

Dat klopt, maar
- een tijdje terug hadden we het over de negatieve, politiek getinte, opruiende, ... draadjes die we toch liever niet op ons forum zien
- als antwoord werd daarop door een forumlid  "wat maakte vandaag je dag" gestart
        ... maar zelfs dat draadje wordt vaak verziekt door negatieve reacties
- ik moet al een eind terugdenken wanneer jij nog iets modelspoorbouw-gerelateerd hebt gepost
        ... en dan is er wél iets mis met de manier waarop je met ons forum om gaat
... kan niet anders zeggen.