Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: Michael op 17 september 2014, 11:38:08 AM

Titel: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Michael op 17 september 2014, 11:38:08 AM
Ivm met het zijspoortje op de baan was ik vanochtend aan het denken geslagen over hoe moet ik dit gaan regelen, koppelen en ontkoppelen, er zijn twee mogelijkheden. (De baan is DCC, aangestuurd via koploper, H0)

1 je bouwt een ontkoppelaar in in de baan
2 je voorziet lok en wagon van een digitale koppeling.

Voor beide mogelijkheden is wat te zeggen
Bij mijn zoektocht via google kwam voor optie 1 de repa entkuppler van Uhlenbrock uit de bus en voor optie 2 de krois koppeling.

Voordeel van optie 1

Overal in te bouwen

Nadeel,

Niet natuur getrouw en je zal altijd het ballast bed en bielzen moeten om zeep helpen wil je de ontkoppelaar in kunnen bouwen.
Het koppelen is ook niet eenvoudig, want rij je lok tegen de wagons aan die je wilt koppelen en de wagons rijen verder ze zijn immers niet geremd, of je zou de wagons via een stootblok of iets anders moeten vastzetten, dat vraagt dan weer om een precieze druk op de koppeling zodat de lok en wagon wel koppelen maar de wagon niet uit de rails wordt gedrukt.

Ik vind dit nadeel zwaarder wegen dan het voordeel en zou mijn keuze dus vallen op een digitale koppeling.

Dan is echter de vraag welke, dat ik nu na een ochtendje zoeken uit kom op de krois koppeling wil nog niet zeggen dat dat de koppeling is die ik ga gebruiken, alle opties nog open.

Hoe is jullie visie hierop? Wat gebruiken jullie hiervoor? Welke digitale koppelingen zijn mogelijk in H0?
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Snobby Crash op 17 september 2014, 12:08:04 PM
Waarom gebruik je geen Kadee koppelingen ?

Is een zeer eenvoudig systeem dat heel goed werkt.
Je hoeft enkel een magneet te installeren onder je rail en je lok
en de eerste en laatste wagon te voorzien van een Kadee koppeling.

Je rijd met je lok over de magneet en er wordt niet ontkoppeld.
Als je wil ontkoppelen rij je met de lok over de magneet, dan rij je enkele
centimeters terug, zo haal je de druk van de sleep van de Kadee koppeling
en zal je zien dat beide koppelhaken uit elkaar gaan. Rij je dan verder van je sleep
weg blijft deze mooi ontkoppeld staan.
Wil je de sleep opdrukken blijft de koppeling open staan, en duw je de sleep tot op de plaats waar je
de sleep wil laten staan, nadien rij je de lok weg. De koppelingen gaan weer sluiten.
Als je later terug wil koppelen rij je gewoon tegen de sleep aan en de sleep is weer gekoppeld met
je lok.

Prachtig systeem dat perfect werkt op rechte stukken, in bogen is het niet aan te raden dit te gebruiken.

Geert
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: dirver op 17 september 2014, 13:05:20 PM
Ontkoppelaar: servo onder baan met verenstaal. ?
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: loebaske op 17 september 2014, 13:40:50 PM
Ik gebruik de Kadee koppelingen, simpel, eenvoudig en betrouwbaar
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Peter op 17 september 2014, 14:35:47 PM
Ik gebruik ontkoppelaars van Herkat, en daar moet je geen bielsen verwijderen. Enkel een gaatje van 4 mm in het balastbed is alles dat nodig is, en is heel goedkoop.
Als koppeling gebruik ik de Roco koppeling. Koppelt boterzacht. Enig nadeel een opening van 1 mm tussen de buffers van de gekoppelde rijtuigen (eigenlijk verwaarloosbaar) Een deel van mijn loks hebben digitale koppelingen (2 Lenz en 1 Rocolok) Een alternatief zou eventueel de Fleischmann kortkoppeling zijn, ware het niet dat er geen dig. koppeling bestaat voor die koppeling.
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Huugooke op 17 september 2014, 14:44:14 PM
Kadee is ideaal.
Fleischmann werkt ook perfect, en je kan een wagon gewoon oppikken van tussen andere.
Wat ontkoppel-mechanismen betreft moet je niet bij de commerciƫle blijven, zelf een paar beweegbare dwarsliggers maken met de spoel van de ontkoppelaar, dat is zo onzichtbaar als je het zelf maakt. Of een zogezegde loopplank tussen de rails...
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: B_Modelbouw op 17 september 2014, 15:22:10 PM
De Fleischmann Profi-koppeling is er ook die digitaal kan ontkoppelen maar is enorm prijzig ...
Artikelnummer 651581
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Peter op 17 september 2014, 15:52:16 PM
Kadee zou ideaal kunnen zijn ware het niet dat ik dan mijn halve baan moet opbreken om zo'n schakelbare ontkoppelaar in te bouwen op verschillende plaatsen
Die vaste magneten (zwart van kleur) vind ik veel te opvallend.
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Huugooke op 17 september 2014, 16:00:24 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 17 september 2014, 15:22:10 PM
De Fleischmann Profi-koppeling is er ook die digitaal kan ontkoppelen maar is enorm prijzig ...
Artikelnummer 651581
Je hebt er natuurlijk een decoder bij  ;D
http://www.fleischmann.de/de/product/226121-0-0-0-0-0-0-006001/products.html
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Snobby Crash op 17 september 2014, 16:17:15 PM
Hoe werken die fleischmann koppelingen eigenlijk ? Iemand ervaring ?
Is het enkel nodig de lok te voorzien van zo een koppeling of moet de wagon een gelijkaardige koppeling hebben ?

Geert
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Peter op 17 september 2014, 16:25:35 PM
Enkel de lok is voldoende
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Kees-Jan op 17 september 2014, 16:31:55 PM
Kom in Leuven maar kijken bij ons baantje (http://youtu.be/nGCWIPs3Fm4?list=UU6LFtBCyrhLM0bwMLKr6c7w). We werken digitaal en met Krois koppelingen.
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Huugooke op 17 september 2014, 16:33:51 PM
Citaat van: Snobby Crash op 17 september 2014, 16:17:15 PM
Hoe werken die fleischmann koppelingen eigenlijk ? Iemand ervaring ?
Is het enkel nodig de lok te voorzien van zo een koppeling of moet de wagon een gelijkaardige koppeling hebben ?

Geert
Maar om overbodig duidelijk te zijn: wel een "gewone" Fleischmannkoppeling op de wagon!
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Michael op 17 september 2014, 18:19:16 PM
Citaat van: Kees-Jan op 17 september 2014, 16:31:55 PM
Kom in Leuven maar kijken bij ons baantje (http://youtu.be/nGCWIPs3Fm4?list=UU6LFtBCyrhLM0bwMLKr6c7w). We werken digitaal en met Krois koppelingen.

Kees Jan ik kom het in Leuven eens rustig bekijken, je zal alle tijd hebben om het goed te laten zien, immers de grote meute staat bij Jean. :D :D

Alle anderen alvast bedankt voor jullie opmerkingen ik neem ze allemaal mee in mijn overweging hoe dit aan te pakken, ik heb nog even de tijd.
En s.v.p. blijf door gaan met jullie mening hierover te geven ik zie bij alle mogelijkheden positieve dingen maar ook nog beren op de weg.
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Snobby Crash op 17 september 2014, 20:19:50 PM
Ik kom met heel veel plezier kijken naar Leuven !!!

Geert
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: loebaske op 18 september 2014, 09:48:34 AM
Een Krois koppeling is het ideale enkel de prijs val tegen, die plaats je enkel aan de lok, met een decoder stuur je die simpel aan, de decoders die C-Traccs verkocht had je een extra functie die gebruik ik voor de rode lichten te doven als er iets aan de haak hangt van de lok, die extra functie kan je kan gebruiken voor de Krois koppeling te activeren...
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Kees-Jan op 18 september 2014, 10:42:32 AM
 U bent allen welkom  :).

Tevens geven we een kleine herinnering weg (gratis dus) aan de enthousiaste bezoeker.

Na Leuven staat de baan te koop.
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: loebaske op 18 september 2014, 12:22:50 PM
Kees, wat is die herinnering de decals die je eerder op de stand van MSN aanbod ? In ieder geval men loc ziet er momenteel veel beter  uit met zijn nieuw nummer ;)
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Kees-Jan op 21 september 2014, 21:59:09 PM
Nee Eric het is wat anders. Heeft met het baantje te maken.
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: doomslu op 21 september 2014, 22:39:51 PM
Citaat van: Kees-Jan op 21 september 2014, 21:59:09 PM
Nee Eric het is wat anders. Heeft met het baantje te maken.
Het baantje heet 'VEB Fleischerei Kombinat'. Ik vermoed dus dat het een stukje worst zal zijn.  8)
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Kees-Jan op 21 september 2014, 22:41:39 PM
U mag niet meer raden meneer Luc  ;).
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: itchy op 22 september 2014, 00:05:17 AM
Citaat van: Huugooke op 17 september 2014, 16:00:24 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 17 september 2014, 15:22:10 PM
De Fleischmann Profi-koppeling is er ook die digitaal kan ontkoppelen maar is enorm prijzig ...
Artikelnummer 651581
Je hebt er natuurlijk een decoder bij  ;D
http://www.fleischmann.de/de/product/226121-0-0-0-0-0-0-006001/products.html (http://www.fleischmann.de/de/product/226121-0-0-0-0-0-0-006001/products.html)
Je kan ook enkel de koppeling kopen (als vervang-onderdeel), kijk eens hier: http://www.fleischmann.de/de/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=38408181 dan is het 18 euro per koppeling. Volgens deze site http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=93443 werkt de koppeling goed met een ESU LokPilot (in de beschrijving van Fleischmann staat dat dat enkel met hun decoder kan, maar wellicht is dit verkoopspraat).
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Michael op 22 september 2014, 20:16:10 PM
Ik heb inmiddels wat opzoek werk achter de rug over de kroiskoppeling, maar alles wat ik erover kan vinden daar praat men over decoders waarbij men de functie uitgang moet versterken met een IRF7103 Mosfet schakeling???
Ik gebruik vooral ESU decoders en ja door de jaren heen zijn dat wel alle versies vanaf ik meen V2.0

Mijn vraag hierover is hoe gaat dit verder in z'n werk, kan ik die IRF7103 zo tussen de kroiskoppeling en de decoder solderen en wat moet dan aan wat? Of zijn er nog meer componenten nodig? Heeft iemand hiervan een tekening?
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Kees-Jan op 22 september 2014, 21:08:33 PM
Dit is niet nodig. De Krois KM1 die wij gebruiken zit direct op de ESU decoder uitgangen. Kom maar vragen en kijken in Leuven. In een Nederlands magazine (Rail Magazine) Heeft Koos, de man die verantwoordelijk is voor de elektronica op onze baan, een heel artikel geschreven over het gebruik en inbouw van de Krois koppelingen.
Titel: Re: Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?
Bericht door: Kees-Jan op 22 september 2014, 21:17:34 PM
Met als aanvulling:

CiteerIn de gebruiksaanwijzing van de LokPilot 4 staat niets over hoe je een puls op de functieuitgangen kan zetten voor b.v. een Krois-koppeling of een Marklin-Telexkoppeling.
Het kan wel, maar de betreffende CV's staan dus niet in de gebruiksaanwijzing.
De CV's die hiervoor gebruikt worden zijn:
Licht voor: CV 261
Licht achter: CV 301
Aux1: CV 277
Aux2: CV 285
Aux3: CV 293
Aux4: CV 301

Waarde 0 in deze CV's betekend geen pulse.
Om de tijd in seconden van de puls te krijgen neem je de waarde x 0,4096

Bron: ESU gebruikersforum.