Ik heb me voorzien van een zakje nieuwe kortkoppelingskoppen van Liliput Bachmann voor H0.
Bovenaanzicht :
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/KoppelingLiliputbovenck_zpsd48a81bf.jpg)
De koppelingskoppen zijn slanker dan de Roco- en vooral Märklinkoppen. Kwestie van uitzicht wint de Fleischmann Profi het hier nog altijd.
Zijaanzicht :
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/KoppelingLiliputzijck_zpsba9c4083.jpg)
De Liliput Bachmann koppeling is hierin veel vlakker dan enige andere koppeling. Zeer goed : ze valt nauwelijks op.
Functioneel : zij koppelt zeer licht. Uitstekende rangeerkoppeling. Zeker op hetzelfde niveau als de Roco Universal koppeling, beter dan de Märklin en uiteraard stukker beter dan de Fleischmann Profi die onbruikbaar is in rangeerdienst.
Door de vlakke bouw stoot ze niet tegen buffers die op de correcte hoogte geplaatst zijn.
Ook de knikhoek in het horizontale vlak is minimaal zodat de kortkoppelingfunctie perfect werkt.
Met een prijs van ca. 32 € voor 50 stuks is ze ook bij de goedkopere.
Goed ding.
Erik
zeer interessante "review", Erik !
Blijkbaar zijn ze nit alleen vrij goed, maar nog best betaalbaar ook, dat is interessant
Thanks
Njah, mijn voorkeur gaat het nimmer halen wegens nog steeds veel te breed en lomp.
Dit: http://www.sergentengineering.com/ is âs een koppeling en kom nu niet af dat die niet prototype is zo'n M of Flm koppeling is dat ook in geen 100 jaar.
JM
Mooie koppeling, die Amerikaanse,
Maar ik heb toch in mijn kortkoppelmechaniek de stijfheid nodig, eens gekoppeld.
Als men dat compacte, prototypische en de functionaliteit - en misschien ineens stroomdoorvoerend, nu ik toch bezig ben :D
... oh ja, en betaalbaar, natuurlijk ...
Ben ik nu te veeleisend ? ::)
Opgelet !
In het DSO-forum komen meldingen van ongewilde en frequente ontkoppelingen met dit type !
Niet alleen met langere treinen maar ook met 4 rijtuigen aan de lok.
Erik
Daarom blijf ik steeds dwepen met Kadee. :D
Citaat van: eve op 29 oktober 2014, 11:19:50 AM
Opgelet !
In het DSO-forum komen meldingen van ongewilde en frequente ontkoppelingen met dit type !
Niet alleen met langere treinen maar ook met 4 rijtuigen aan de lok.
Erik
Het schijnt te liggen aan een scherpe rand na het stansen van de koppelingshaken. Daardoor "kruipt" de haak omhoog. Even die rand met een vijltje bewerken en het euvel is verdwenen.
Ook andere koppelingen bvb Märklin hebben wat nabewerking nodig : de scherpe beugelrand wat ronden met een vijltje maalt dat ze veel minder beugel tegen beugel gaan staan zonder over mekaar te schuiven.
Erik
Citaat van: jean-luc op 07 november 2014, 20:15:12 PM
Daarom blijf ik steeds dwepen met Kadee. :D
De Kadeekoppeling is GEEN kortkoppeling dwz. niet werkzaam met een kortkoppelingscoulisse.
Erik
Citaat van: eve op 08 november 2014, 09:48:45 AM
Citaat van: jean-luc op 07 november 2014, 20:15:12 PM
Daarom blijf ik steeds dwepen met Kadee. :D
De Kadeekoppeling is GEEN kortkoppeling dwz. niet werkzaam met een kortkoppelingscoulisse.
Erik
Ja en Neen Erik , dat hangt oa af van de afstand van de koppeling. X-Long,long, medium short... Het zijn dan NEM normen uiteraard.
http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-124625/Kadee-Koppeling-NEM-schacht.html (http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-124625/Kadee-Koppeling-NEM-schacht.html)
dus kan je in feite stellen dat de lengte al of niet een kort-koppeling is . Maar hou me ook aan Kadee, zijn bij de beste die je op de markt kan hebben bedoel prijs/kwaliteit.
Je begrijpt de werking van een kortkoppelmechanisme niet... ;)
Erik
Citaat van: eve op 08 november 2014, 13:35:34 PM
Je begrijpt de werking van een kortkoppelmechanisme niet... ;)
Erik
De in elkaar geklikte kortkoppelingen moeten één star geheel vormen,zodat ze de NEM-schachten in een bepaalde richting duwen,die dan door de zwaluwstaartgroef een verlenging créeren.
Dit lukt ook niet met de ouderwetse,gewone beugelkoppelingen.
Is't zo goe Erik? :D
;)
Amai, Rudy, proper uitgelegd. ;)
Citaat van: Rangeerduivel op 08 november 2014, 13:53:21 PM
Citaat van: eve op 08 november 2014, 13:35:34 PM
Je begrijpt de werking van een kortkoppelmechanisme niet... ;)
Erik
De in elkaar geklikte kortkoppelingen moeten één star geheel vormen,zodat ze de NEM-schachten in een bepaalde richting duwen,die dan door de zwaluwstaartgroef een verlenging créeren.
Dit lukt ook niet met de ouderwetse,gewone beugelkoppelingen.
Is't zo goe Erik? :D
;)
Perfect ! :-*
Erik
Citaat van: Rangeerduivel op 08 november 2014, 13:53:21 PM
Definitie van de kortkoppeling:[/b]
[/size]
De in elkaar geklikte kortkoppelingen moeten één star geheel vormen,zodat ze de NEM-schachten in een bepaalde richting duwen,die dan door de zwaluwstaartgroef een verlenging créeren.
Ik stel voor om een nieuwe rubriek te starten:
Definities van... ;D ;D ;D
Hou er rekening mee dat er een paar mensen op dit forum zitten die nog beginnend zijn,dus vind ik het logisch dat er al eens iets verduidelijkt wordt,vandaar... ;D
Dat kan enkel discussies inkrimpen en het mekaar uitkafferen voorkomen!
;)
Inderdaad, Erik (Eve) heeft gelijk wat het kortkoppelings-mechanisme op zich betreft.
Toch slaag ik er in om met Kadee het materieel kort te koppelen, het bochtenwerk feilloos te passeren en daarna alles perfect te ontkoppelen.
De lengte van de stang aan de koppeling is inderdaad van belang maar ervaring leert. Verende buffertjes helpen; overigens bij alle kortkoppelingen.
Het ontkoppelen gebeurt overigens nog steeds magnetisch met de verborgen neodymium mageneten.
Zie ook MSM juni 2013.
Daarnaast zijn de kortkoppelingen van Fleischmann heel goed om te rijden, maar een ramp om te ontkoppelen.
Deze worden bij mij dan enkel gebruikt bij vaste treinsamenstellingen.