Als nieuweling op het forum heb ik het draadje gelezen over de autotransporters van LS. Gezien ik hierop wilde reageren kreeg ik de raad om een nieuw topic te plaatsen omdat de bestaande reeds 200 dagen oud was.
Ik ben de (on)gelukkige bezitter van de verschillende sets van autotransporters van LS. Nu pas heb ik deze op de baan gezet en moet ik vaststellen dat de wagons zeer gevoelig zijn voor ontsporingen als je met een lange stam rijdt van 3 sets of 12 dubbele wagons. In een verdekte bocht R4 Roco line maar ook in een wisselstraat worden de wagons halverwege de sleep gewoon uit het spoor gelicht door het gewicht van de trein.Het is een zware trein maar een sleep van 10 M6 rijtuigen is dat ook en die geven niet de minste problemen. Voor het overige rijd ik meestal met lange slepen van een viertal meter ( = maximum beschikbare lengte in de schaduwstations) en behoudens enkele uitzonderingen van B models heb ik nooit problemen. Aan de Roco line rails kan het m.i. niet liggen want die worden reeds jaren zonder problemen bereden. Nu heb ik de autotransporters eens van nabij bekeken en bemerk ik dat deze over starre wielassen beschikken. Bij Roco voorziet men in deze gevallen van een grote asafstand een klein draaimechanisme zodat de wielen in een bocht een klein beetje speling hebben om mee te draaien. Wie heeft hier ook problemen mee en zijn er eventueel oplossingen voor?
Ik heb zelf ook alle sets van de Laaers autotransporters, en heb nog geen problemen ondervonden. Bij mij hangen er meestal een 7-tal achter elkaar en rijden vlekkeloos door bochten en wissels. Ik heb wel tussen de 2 wagonhelften de langere verbindingsstang gebruikt om ze aan elkaar te koppelen, misschien ligt daar het probleem?
De oude sets hebben een ander kortkoppelmechanisme dan de nieuwe set.
In de oude set zit een draadveertje, in de nieuwe set zit een spiraalveer (wat veel beter is)
Ik kan me niet indenken dat dit de oorzaak van je ontsporingen kan zijn, maar valt alvast te onderzoeken.
Had dezelfde problemen met ontsporingen.
Heb ze terug naar de winkel gebracht waar het koppelmechanisme vernieuwd is.
Sindsdien rijden ze zonder problemen over wissels en korte bochtstralen, zelfs met een lange sleep.
ERMAL
Alle wagens op mijn baan zijn kortgekoppeld met de Roco KK. De auto transporters zijn thans uitgerust met de dissel voor normale bochten aangezien de min straal R4 toch als een normale bocht mag aanzien worden. Trouwens ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik kan natuurlijk eens proberen of de lange dissel het probleem oplost maar dit kan m.i. niet de bedoeling zijn. Een minder goed werkend kortkoppelmechanisme komt ook wel eens meer voor en kan ontsporingsproblemen veroorzaken. Ik probeer één en ander uit en laat bericht.
Bedankt voor de reacties
Walter
Tegen mijn zin heb ik alle transporters uitgerust met de lange dissel. Tot mijn grote verwondering zijn de ontsporingsproblemen opgelost, behoudens bij zéér hoge snelheid maar daar kan ik mee leven. Het is mij dan ook een raadsel waarom ze nu niet meer ontsporen. Bij een proefopstelling met de korte dissel op R4 rails naast de baan heb ik niets abnormaal kunnen merken en ze raken mekaar in de verste verte niet. Conclusie, R4 behoort blijkbaar niet tot de normale bochten. En ik die zo fier was dat ik op mijn baan uitsluitend met ruime bogen heb gewerkt. In het zichtbare gedeelte met min straal van 1m en verdekt de R4 en R5 van Roco line.
Hoe dan ook ben ik content dat het euvel is opgelost maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad niettegenstaande alle wagens kort gekoppeld zijn.
Bedankt.
Misschien is het dan inderdaad wel het veertje dat te strak is, of tegenwringt, en aldus de wagens uit de sporen duwt?
Is het niet mogelijk dat de draaistellen niet kort genoeg draaien in te krappe bochten? (zomaar een idee)
;)
Hoi,
Heb ook een 'ontsporingsprobleem' met deze wagons.... telkens ze op het hartstuk van mijn meegebogen wissels (Märklin 2268/2269) rijden blijven ze 'n fractie staan en wippen ze uit de sporen. Heb al de korte en lange dissels geprobeerd, tussen de wagons zelf Roco en Fleissmann koppelingen gezet en de assen vervangen door Roco's met een diameter van 9mm. Maar ze blijven ontsporen. Iemand nog een idee of tip?
Wisselstroomassen? Die hebben een net iets andere geometrie ;)
... wisselstroomassen ook al geprobeerd..., de flens blijkt te groot waardoor de assen niet meer draaien :(
Maar toch, dank voor de tip ;)
ik heb er wisselstroomassen van LS-models op geplaatst en deze werken prima, een groot verschil met de DC-assen die op de wissels al eens dreigden te ontsporen
Kan je me het artikelnummer doorgeven van die assen? Dan kan ik ze bestellen.
Ik heb mijn set terug gebracht naar de handelaar en heb enkele maanden nadien een nieuwe set gekregen met aangepaste veertjes in de koppelingen. De gemonteerde wielen waren nog steeds DC-wielen, maar er was een aangepast setje AC-wielen mee geleverd. Met de DC-wielen op bleven ze nog ontsporen op mijn Engelse wissel en 3-wissel (ik heb C-rails). Toen ik de bijgeleverde AC-wielen geplaatst had, waren alle problemen opgelost en zijn ze nooit meer ontspoord. Het kleine extra hefboompje had dus duidelijk effect. Het aparte serie-nummer heb ik niet van de AC-wielen, aangezien ze mee geleverd werden met de set. Ik denk dat je dus zeker best eens terug naar je handelaar stapt en dit meldt. Wie weet krijg je dan ook AC-wielen mee geleverd van LS. Deze van LS passen trouwens beter dan die van andere merken, want het puntje van de as past perfect in de messing houder voor de as. Ik heb eens in de cataloog van LS gekeken en deze vermeldt een setje AC-assen onder het nummer 89 021.
Veel succes gewenst verder.
ERMAL
Mercikes voor de info en hulp.
Zal de assen bestellen en laat nog iets weten !
Hoi,
weet er iemand of je de extra onderdelen die bijgeleverd waren nog kan bestellen, ben namelijk opzoek naar de gele bevestigingspunten voor de wagens te verankeren.
Heb deze set van iemand overgekocht die overleden is en deze ontbraken.
Groetjes
Jelle
Dag Jelle,
je kan de onderdelen normaal bij elke handelaar bij bestellen, maar..... geduld ga je moeten hebben, als je er al aangeraakt.
Ik heb al zeker 2 jaar een onderdelenzakje van de 2829 van LS Models besteld, ik weet niet welk decennia ze geleverd gaan worden. :(
Misschien iemand een 3D print laten maken van de onderdeeltjes, dat gaat waarschijnlijk vlugger in orde komen.
grz,
Gunter
Gisteren heb ik ook de wagons gekocht , en het was met een bang hartje dat ik ze hier op mijn baan hun rondjes liet rijden hoor , want in het verleden heb ik heel wat problemen gehad met de eerste reeks van deze wagons.
Maar na zorgvuldig testen op de meest ingewikkelde wisselstraten heb ik geen enkele ontsporing gehad , ik ben dus een tevreden man.
Ik heb momenteel één wagon beladen met auto's , en dat ziet er dan zo uit....
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/73_zps23e79071.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/73_zps23e79071.jpg.html)
En ze zijn natuurlijk reeds aan het werk gezet , hier met de Class 66 ( PB03) met een lange sleep auto-onderdelen.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/71_zpsf8bf8c69.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/71_zpsf8bf8c69.jpg.html)
Erwin,
Dat is een hele mooi sleepje! Ik heb hier ook een setje van deze wagons, die bij mij over de Gotthardbahn gaan rijden, gevuld met New Mini Coopers. In totaal gaan er zo'n 112 autotjes op die trein, al met al een duur grapje :-[.
Met vriendelijke groet,
Dennis
Zijn de wagens met "ACE" logo niet meer iets uit de jaren '90?
@ Erwin, ik zie dat je veel gele wielklemmen hebt gebruikt voor het vastzetten van de auto's. Ik heb ook zo'n setje ACE autowagens gekocht, maar heb veel te weinig wielklemmen.
Hoeveel klemmen zaten er bij jouw bij?
@Anarchy, de ACE autowagens zijn inderdaad van eind jaren '90 tot 2004, toen werden de wagons overgekookt door Cobelfret
zie voor meer informatie http://www.cooltrain.be/modelbesprekingen/409-laaers-van-ls-models.html (http://www.cooltrain.be/modelbesprekingen/409-laaers-van-ls-models.html)
Groeten Alex
@Anarchy , het zou best kunnen dat die wagons van de jaren '90 zijn , maar ik had ze al een tijdje op mijn verlanglijstje staan , dus voor mij geen probleem van wanneer ze zijn. ;)
@Alex , op de tekening die bij de doos zat is het de bedoeling dat je maar twee auto's per dek zou plaatsen , en dan heb je genoeg wielklemmen , ik had er dus te weinig om ze op de juiste manier vast te maken , ik heb nu dus maar één klem gebruikt per voorwiel i.p.v. twee klemmen , en hetzelfde voor de achterwielen.
@Dennis , let wel op met die mooie Mini's hé , bij mij staan er twaalf auto's op één wagon , en dat is al behoorlijk zwaar hoor , dus jij gaat in jou geval een hele zware sleep krijgen!!
Ervin,
Dat wordt inderdaad een zwaar sleepje, er komen zo'n 16 autotjes per Laers (8 boven, 8 beneden). Daarnaast nog 4 Roco TA378 met ieder zo'n 13 autotjes (7 boven, 6 beneden). Voorlopig zitten er twee HAG-locomotieven voor, dat zijn over het algemeen vrij sterke locomotieven :).
Met vriendelijke groet,
Dennis