Afgelopen Weekend inspiratie opgedaan tijdens de München reis. Op de heenweg door eindeloze bossen gereden en het volgende mini baantje bedacht:
Bein und Steinbruch.
Een kleine halte ergens in Thüringen met een steengroeve. Af en toe komt er een klein boemeltje voorbij wat 3 richtingen weer uit kan (fictief). Een oude diesel rijdt de wagens onder het vulstation en een treintje vertrekt weer.
(http://farm6.staticflickr.com/5522/10695635994_bfbc5423dd_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10695635994/)
Bein und Steinbruch (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10695635994/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Dit baantje is weer eens wat anders qua landschap. Veel dennenbomen en rotsen deze keer. De huisjes maak ik zelf weer ;).
Streefdatum voor de eerste tentoonstelling: ergens begin 2015 ;)
Succes en veel plezier!
Het lijkt me en leuk thema!
Hallo Evan,
Dank u.
Het materieel is er voor een deel al:
(http://farm8.staticflickr.com/7320/10520299976_4a972448a9_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10520299976/)
PMT_003 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10520299976/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm4.staticflickr.com/3687/10520325864_a30a051c46_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10520325864/)
pmt_001 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10520325864/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm4.staticflickr.com/3806/10520303886_4738cb4b83_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10520303886/)
PMT_002 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10520303886/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Leuk onderwerp... spoor 1? en nog een baantje met een kraan?
Kijk eens naar de koppelingen Dirky.
Het is H0 en geen spoor 1. Met spoor 1 ben ik heel andere dingen aan het bouwen (voor me zelf in mijn nieuwe kleine hobbyruimte van 120m2).
tja, mijn bericht was net weg vóór ik de foto's zag...
120m2 is wel de moeite! Daar kan ik niet tegen op. ;)
Ik heb vandaag de dag zowat 8m2 ter beschikking voor iets wat op een baan zou moeten lijken. Da's maar 112m2 minder! :D
Ik volg dit zoals gewoonlijk... :)
Het zichtdeel gaat zo worden:
(http://farm8.staticflickr.com/7400/10696800915_00d692f243_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10696800915/)
DR baan Bein und Steinbruch versie 3 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10696800915/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Voor de timmerman een schetsje gemaakt van het zichtdeel:
(http://farm4.staticflickr.com/3768/10727302834_f1bc48da86_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10727302834/)
3d bein und stein (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10727302834/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Inmiddels zijn de rails besteld. Tillig Elite voor het zichtdeel. Piko A gleis voor het schaduwstation.
Ziet er goed uit en ga het zeker blijven volgen, vooral omdat ik zelf niet de plaats heb om een grote baan te bouwen.
Wat zijn de maten van de baan?
En hoe zou een Belgische variant er uitzien van deze baan.
Prachtig. Zoals we je kennen gaat dit weer iets worden om van te smullen.
Ik dacht direkt als ik de baureihe 98 zag aan het modelletje van jaren gelden van Merker & Fischer dat ik voor iemand gebouwd heb
Ook de titel vind ik goed gekozen. Lijkt een beetje op het Duitse "Hals und beinbruch"
Kijk das goed om te horen en ook hier de vorderingen te blijven melden. Dank u.
De Belgische variant zou iets met een (basalt of grind) overslag kunnen zijn of een laadperron waar boomstammen geladen worden.
Het lokje is van PMT en kan digitaal rijden na insteken van een decoder.
hey Kees Jan,
Met wat voor gertrokken materieel ga je rijden? met name natuurlijk interessant als je een echt werkende groeve wilt maken, komen daat van die Talbot onderlossertjes op te rijden? of passen die niet in een DDR baan?
Hallo Wim,
Ben nog op zoek naar geschikte wagens. Openbakwagens zou kunnen maar ook onderlossers. TP III is wel te vinden van piko, tillig en brawa.
Mooi project, man. Ik volg (uiteraard)
Na veel zoeken op het net vond ik deze:
(http://farm5.staticflickr.com/4117/4824589830_c72fb1cc86_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/4824589830/)
Cement works and Bahnübergang, Oberrohner Kalkwerk ,Oberrohn, Thüringen. Aug 1991 (http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/4824589830/) by sludgegulper (http://www.flickr.com/people/sludgeulper/), on Flickr
(foto mag gebruikt worden van de eigenaar)
Dit gaat de Basis worden voor het vulstation (in dit geval kalk).
Kees-Jan,
Wat vind je van deze steenverlading in Heberndorf, Thüringen? Hiervan heb ik een kleine 100 foto´s.
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/SchottvHebernd048_zpsd82fa753.jpg) (http://s510.photobucket.com/user/1955jacq/media/SchottvHebernd048_zpsd82fa753.jpg.html)
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/SchottvHebernd002_zpsad46aaf9.jpg) (http://s510.photobucket.com/user/1955jacq/media/SchottvHebernd002_zpsad46aaf9.jpg.html)
Jacques Timmermans
Prachtige start. Geniet van je spoor 1 creaties dus ben benieuwd naar een H0 baan!
Groet,
Daniel
CiteerHet lokje is van PMT en kan digitaal rijden na insteken van een decoder.
Hoi Kees-Jan,
Ik bedoelde ook niet dat dit mijn lokje was. Het M+F lokje is trouwens ietsje anders. Ik heb enkel nog de Br. 89.7 (T3) van M+F in DRG versie
Mooi Jacques! Zit daar nu een schuifbrug (Schiebebühne) naast? Deze is zeker ook erg mooi!
Geen probleem hoor Peter ;).
En ja Daniel H0 is ook wel weer leuk zeker als je bedenkt dat het in spoor 1 wel erg hoog wordt:
(http://farm3.staticflickr.com/2873/10760397963_08e464268b_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10760397963/)
b_und_s_001 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10760397963/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm4.staticflickr.com/3719/10760193694_8a83899a30_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10760193694/)
b_uns_s_002 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10760193694/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(in spoor 1 bijna 70cm hoog)
Inderdaad Kees-Jan, voor het gebouw bevindt zich, zoals je aanhaalde, een schuifbrug die voor het beladen van de vierassige van draaistellen voorziene wagens diende. Achter de laadinstallatie waren de opstelsporen gelegen, waarop de wagens gerangeerd werden. Omdat dit alles nogal tamelijk kort was, bevond er zich tussen de rangeersporen een meegebogen DKW, die het rangeeremplacement met de rechts gelegen doorgaande spoorlijn verbond. Interessant thema om in elek spoorgrootte na te bouwen.
Jacques Timmermans
Ja das zeker leuk om na te bouwen. Het lijkt wel of de wagens er onderdoor getrokken werden met een kabel. Op de ene foto is een rol te zien. zo'n kleine rolbrug is zeker het overwegen waard (ook in spoor 1 voor een diorama met het gebouw wat ik vandaag in elkaar gestoken heb).
geweldig thema, helemaal als je zoiets werkend krijgt, ik vindt die met die rolbrug wel heel stoer, en lekker compact, kan heel mooi worden
Jacques heeft me weer aan het tekenen gezet met zijn foto's...... Waarvoor dank! Dit voorbeeld geeft veel meer speel mogelijkheden met koploper.
Met als onderstaand resultaat:
(http://farm4.staticflickr.com/3789/10773932774_9b8f5e167e_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10773932774/)
pmt baan versie 6 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10773932774/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Nu nog maar even een extra Baeseler bestellen.
Kees-Jan,
Op volgende links
http://www.google.de/#filter=0&q=schotterverladung+heberndorf en
http://www.sormitztalbahn.de/sormitztalbahn/anschluss/awanst/home.htm
staat er enorm veel informatief beeldmateriaal van de steenverlading in Heberndorf. Misschien krijg je hiervan nieuwe inspiraties, vooral met betrekking op de situatie van het originele railplan en de wijze waarop de wagons verladen en gerangeerd werden.
Jacques Timmermans
Jacques die had ik ook al gevonden nav je foto's. Was direct aan het zoeken gegaan en de site gevonden.
In H0 geeft het de mogelijkheid om de wagens 1 voor 1 onder de vultrechter heen te duwen (waarbij ik de lok van de trein ook via de Schiebebühne laat omlopen en de trein er onderdoor laat duwen). Een tweede lok kan precies op het kleine stukje rails rechts van de Schiebebühne staan en iedere keer een wagon opduwen (ipv de tractor).
Daar dit wel erg leuk is heb ik ook iets in spoor 1 bedacht:
(http://farm6.staticflickr.com/5472/10774678154_a9ae91c04f_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10774678154/)
spoor 1 kalk (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10774678154/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Hier zou het leuk zijn alles met de hand te kunnen bedienen en een Kö te gebruiken om de wagens één voor één weer op te duwen.
;D ;D ;D
heel fraai allemaal, wel beetje jammer dat er al iemand (wel logisch dat ie het bouwt) er ook al mee bezig is, is het niet wat voor bv Gerolf om op HO een radiografisch bestuurbaar trekkertje te maken ;)
die sfeer is wel top op die 1e link
Telegeleid tractortje in H0? 'tuurlijk, kleinigheidje ::) ::)
Tractor die door een stel magneten wordt meegetrokken lijkt me eenvoudiger ...
Een Köf mee op de Schiebebühne is het eenvoudigste, maar kan volgens de foto's nét niet,
klein compromisje moet kunnen: wie houdt je tegen om die rail ietsje te verlengen?
Een lier imiteren (dus de wagens op één of andere manier bewegen), is dat misschien een optie?
Gerolf,
Dit zou eventueel kunnen:
(http://farm3.staticflickr.com/2819/10778502574_e1a7c6e9e7_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10778502574/)
B&S_002 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10778502574/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(http://farm6.staticflickr.com/5506/10778505804_8a7843e38f_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10778505804/)
B&S_001 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/10778505804/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Een lok duwt de trein op tot er een wagen onder het laadstation staat. Deze wordt gevuld en de trein duwt de wagen op de Schiebebühne. Op de Schiebebühne gaat de wagen naar het voorste spoor en de Köf duwt de wagen weer weg om vervolgens weer op z''n plaats te gaan staan.
Ook een mogelijkheid, maar - tenzij de vultrechters uiterst links in het gebouw zitten - moet de loc van de te vullen wagens telkens vooruit en achteruit gaan: Gevulde wagen op de rolbrug, en daarna terug wat achteruit om de volgende lege wagen juist te zetten.
De ontkoppelaar moet dan mogelijk op een vervelende plaats staan
Het lijkt me ook nogal "duur" voor een bedrijfje om twee locs te gebruiken voor één handeling.
Het is logischer om een kleine vrachtwagen te gebruiken, die ook nog andere taken kan uitvoeren
Een update.
De modules aan de voorkant:
(https://farm3.staticflickr.com/2907/14021242387_fb6b53c144_c.jpg) (https://flic.kr/p/nn1wSp)Bein und Stein (https://flic.kr/p/nn1wSp) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Er wordt wat landschap in gezaagd.
(https://farm6.staticflickr.com/5485/14205364242_1592fde367_c.jpg) (https://flic.kr/p/nDhcT9)Bein und Stein (https://flic.kr/p/nDhcT9) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
De linker kant:
(https://farm6.staticflickr.com/5115/14021171109_65d001bbdf_c.jpg) (https://flic.kr/p/nn1aFt)Bein und Stein (https://flic.kr/p/nn1aFt) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
De bochten zullen straks niet meer zichtbaar zijn en verdwijnen in een tunnel (zowel links als rechts op de baan).
Het schaduw station:
(https://farm3.staticflickr.com/2917/14021172909_0a2f431d0e_c.jpg) (https://flic.kr/p/nn1bdv)Bein und Stein (https://flic.kr/p/nn1bdv) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
wordt vervolgd.
Mooi concept Kees-Jan, ga je deze wissel spoelen gebruiken? Vind deze niet mooi het zijn van die grote knotsen, een paar servo's, kosten weinig en zie je verder niets van.
Succes met de bouw, ik volg.
Hoi,
Waarschijnlijk was ik niet duidelijk genoeg eh had wat meer tekst bij de foto's moeten plaatsen.
De Piko wissels liggen in het schaduwstation dus voor de toeschouwers straks niet zichtbaar. Het zichtdeel krijgt Turtle (schildpad) motoren.
Deze wijze is een voor ons goed werkend concept waar we al jaren mee werken op modulebanen.
Bedankt voor de verduidelijking, was vanochtend nog niet echt helder na gister, begin langzaam bij te komen.
Turtle worden inderdaad veel gebruikt, maar eigenwijs als ik ben ga ik op mijn module baan toch voor servo's.
Inmiddels zijn we weer wat verder en liggen alle rails in het schaduwstation.
Aan de zichtkant ben ik met het leggen van de rails begonnen en ook met het landschap.
(https://farm3.staticflickr.com/2921/14747366245_8d0d9c0ab9_c.jpg) (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/14747366245/)
Bein & Stein (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/14747366245/) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Na een laagje verf ziet het er zo uit:
(https://farm4.staticflickr.com/3915/14757470216_96bd0a49f8_c.jpg) (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/14757470216/)
Bein und Stein (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/14757470216/) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
De afwerking zal met rollen gips en sculptamold zijn.
(https://farm3.staticflickr.com/2916/14593968107_b8c31e37bc_c.jpg) (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/14593968107/)
Bein und Stein (https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/14593968107/) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
De eerste eigen gemaakte bomen staan er al!
Mvg
Kees-Jan
Vraagje. Waarom heb je een luxe engelsman daar liggen?
Een engelsman met buiten liggende tongen kom je zelden of nooit tegen op een zijlijn.
Deze keer voor Tillig gekozen en die hebben gewone in hun programma. Vandaar.
Wat een rot rails om te leggen (gelukkig m'n laatste H0 baan).
Mvg
Kees-Jan
Oke. bedankt. Sterkte met je laatste Ho baan. (Daarna steeds groter?)
Citaat van: Kees-Jan op 30 juli 2014, 12:17:00 PM
Deze keer voor Tillig gekozen en die hebben gewone in hun programma. Vandaar.
Wat een rot rails om te leggen (gelukkig m'n laatste H0 baan).
Mvg
Kees-Jan
Wat is het probleem?
Lastig solderen. En wissels hebben vaak problemen met de tongen.
Luc,
Een Roco flex legt veel makkelijker dan de Tillig die je bijna biel voor biel moet herschikken.
Tav solderen: geen probleem met de juiste flux (net als Marklin spoor 1 rails).
Mvg
Kees-Jan
NB Ik stop idd met banen bouwen (ook grotere schalen) en bouw alleen nog maar wat er op moet rijden (geen H0 maar vanaf Null en groter).
Ter inspiratie van de scenery afgelopen dagen wat foto's gemaakt van wat rotsen:
(https://farm4.staticflickr.com/3844/14936767196_3d6d4c3a8e_c.jpg) (https://flic.kr/p/oKUQuU)Bein und Stein (https://flic.kr/p/oKUQuU) by Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5555/14956652271_ffd94bd7ef_c.jpg) (https://flic.kr/p/oMEKD2)Bein und Stein (https://flic.kr/p/oMEKD2) by Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Zo moet de achtergrond met rotsen en bomen er ongeveer komen uit te zien.
wordt vervolgd.
knap voorbeeld! Waar heb je die ergens genomen?
Yannick
Die kun je maar zat fotograferen daar, wij zijn ook net een weekje terug.
Sverige Yannick
In Noorwegen Yannick en idd Steef tis best een leuk land met andere treinen en heel "aardige" mensen op roze crocs en werkbroeken (wat een horken daar zeg).
Dames en heren,
Dit project is in de vuilbak beland. We, koos en ik, Hebben er niet de tijd voor om dit af te bouwen.
De modulebakken zijn inmiddels in gebruik genomen voor een spoor 1 diorama wat z'n première zal maken begin volgend jaar op een modelspoor beurs (mits er niets tegen zit).
Meer foto's en een bouwverslag zal weldra gaan volgen alhier.
Alvast 1 fotootje:
(https://farm8.staticflickr.com/7481/15597354759_bb9504bc5e.jpg) (https://flic.kr/p/pLhwaD) (https://flic.kr/p/pLhwaD) (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/)