Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Tips & Tricks => Topic gestart door: Snobby Crash op 03 september 2013, 12:54:45 PM

Titel: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: Snobby Crash op 03 september 2013, 12:54:45 PM
Beste modelbouwspecialisten

ik zit met het volgende probleem.

Ik heb ongeveer een 15-tal overdekte sporen in een schaduwstation die allen doodlopen.
Nu zou ik willen detecteren als er een trein zich bevindt op ongeveer een 30cm voor het einde van de stootblok.

Ik had gedacht aan de contactrail van Roco Line, en deze een ledje te laten aansturen zodat ik zie dat de trein bijna op het einde is van het overdekte opstelspoor.

Ik zou ook een goedkoop camerasysteem kunnen monteren en via een computerscherm de sporen kunnen zien, maar vrees dat dit niet de beste oplossing is.

Iemand ervaring hiermee ? Het is wel niet de bedoeling dat ik onderaan mijn loks of wagons een magneetje ga kleven en en reedcontactje ga aansturen.

Alvast bedankt voor jullie tips !

Geert
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: Jurgen op 03 september 2013, 12:58:51 PM
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat het voor de specialisten ter zake belangrijk is om te weten of je digitaal of analoog rijdt.  ;)

Vermits je zelf over een Roco Line rail spreekt veronderstel ik dat je een gelijkstroombaan hebt.
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: philippe_007 op 03 september 2013, 13:06:24 PM
je kan op elk spoor een lichtsluis bouwen.
Dit geeft het zelfde effect als een reedcontact+magneet, maar je moet niks aan uw locs/wagons aanpassen.
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: dani op 03 september 2013, 13:21:59 PM
Citaat van: philippe_007 op 03 september 2013, 13:06:24 PM
je kan op elk spoor een lichtsluis bouwen.
Dit geeft het zelfde effect als een reedcontact+magneet, maar je moet niks aan uw locs/wagons aanpassen.
Die optie zou ik inderdaad ook overwegen als ik jou was.  Lijkt me de minst complexe.  En je kan ook deze contactjes doorgeven aan een centrale als je later digitaal wil gaan (bvb via S88)
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 september 2013, 13:38:49 PM
Hoe detecteer je de rest van de spoorbaan? Als je daar stroomdetectie toepast, dan kun je dat toch ook doen met die spooreinden?
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: dani op 03 september 2013, 14:00:36 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 03 september 2013, 13:38:49 PM
Hoe detecteer je de rest van de spoorbaan? Als je daar stroomdetectie toepast, dan kun je dat toch ook doen met die spooreinden?
In een schaduwstation is dat enkel mogelijk als je effectief ook "verbruikers" gaat inrijden, dus wagonnen met verlichting, lokomotieven met decoder/verlichting  of "à la limite"  aangepaste wagonnen met bvb  weerstandslak op de asjes of een klein weerstandje op de wielen/assen zodat er stroom vloeit.  Anders heeft stroomdetectie weinig zin op die vakken.

(my 2 cents)
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: dani op 03 september 2013, 14:10:52 PM
hier is trouwens een heel simpel lichtsluis schema.  Kan makkelijk worden opgebouwd op een stukje gaatjesprint.

(ik ben het gaan lenen van  Circuitsonline.nl ,  waarvoor mijn dank )

(http://img.photobucket.com/albums/v611/danimieghem/lichtsluisje-%3Cbr%20/%3EA_zps340eb84d.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/danimieghem/media/lichtsluisje-A_zps340eb84d.jpg.html)


http://www.circuitsonline.net/schakelingen/16/modelbouw/eenvoudige-lichtsluis.html



Nota : als je met een constante voedingsspanning werkt  (bvb 12V) dan kan je het hele linker gedeelte met de transistor vervangen door één enkele weerstand die is aangepast aan je  infrarood of andere LED .  Het is gewoon een stroombron die zorgt dat de LED even veen stroom krijgt ongeacht de ingansspanning.  Dus  als je continu 12V hebt, en je hebt bvb een IR-LED met  U(nom)= 3V en I(nom) = 20 mA dan is die weerstand  eentje van    (12V-3V) / 0,02 A =  9V / 0,02 A =  9 / 20 x 1000   (omzetting van A naar mA) = 9/2*100 = 450 Ohm   dus in de E-reeks neem je een 470 Ohm weerstand en je zit goed.
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: dani op 03 september 2013, 14:24:40 PM
en deze is wat ingewikkelder maar is betrouwbaarder en heeft minder last van omgevingslicht : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/50/modelbouw/infrarood-lichtsluis.html
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: Frank_N op 03 september 2013, 16:50:57 PM
Citaat van: dani op 03 september 2013, 14:24:40 PM
en deze is wat ingewikkelder maar is betrouwbaarder en heeft minder last van omgevingslicht : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/50/modelbouw/infrarood-lichtsluis.html

Die heb ik eens gebouwd, werkte niet goed, Dani. Althans bij meer dan 5cm afstand tussen zender en ontvanger.
Beter is die van Funky Rail: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-lichtsluis.htm.
Maar die is niet gemoduleerd, werkt niet goed als er dag of halogeenlicht invalt.
In een overdekt schaduwstation werkt deze prima!

Nog een betere oplossing is met de IS471F, deze is gemoduleerd en je hebt maar een paar componenten extra nodig ;)
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: bekie op 03 september 2013, 18:06:21 PM
Heeft er iemand soms een foto van een zo'n gebouwd circuit?
Ben wel handig en probeer elektronica te begrijpen, maar zie graag eens gebouwde.
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: janieburton op 03 september 2013, 22:58:38 PM
Een simpel en goedkoop camerasysteem plaatsen, geen gepruts aan de sporen en het plaatsen van ledjes boven de sporen
Titel: Re: Treindetectie in een overdekt kopstation
Bericht door: Gerolf op 04 september 2013, 09:24:29 AM
http://meb.gerolf.be/sturing/control/nsluis.htm en/of MSM71  ;)