Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: The Railwarrior op 22 augustus 2013, 14:25:10 PM

Titel: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 22 augustus 2013, 14:25:10 PM
hoi,

ik ben eens aan het rondkijken met verschillende baanplannen, maar ik blijf steeds met mijn klimspiraal een beetje in de knoei zitten. Enerzijds verlies ik door mijn klimspiralen veel ruimte en anderzijds moet je (althans zo is me toch gezegd, een minimumstraal van 600mm aanhouden.  Is dit effectief zo? want dan verlies je aan 2 zijden 1m20 of 2m40 in totaal  en je schaduwstation word herleid tot enekele korte sporen, niet tegenstaande je al een lengte hebt van 6m.  Als ik even uitreken zou een minimale straal van 480mm kunnen aangehouden worden met een stijgingspercentage van 3% (wat eigenlijk al veel is) wat zijn jullie ervaringen?  de beschikbare ruimte is 600cm op 120cm mogelijk in L vorm dan heb ik iets meer ruimte maar dat zijn al absolute maximale waarden dan, eigenlijk zou ik zelfs beter bouwen 6m op 1m maar dat word dan weer te krap voor een daling zoiezo. ik geraak er echt niet meer uit wijs :-(
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: bellejt op 22 augustus 2013, 14:37:19 PM
met welke sporen bouw je ? Merk , type ? Als je 6 meter hebt dan heb je makkelijk schaduwsporen van 4 m lang.Bij het uitkomen van de bocht verlies je maar de lengte van de straal en niet van de ganse cirkel.Bij een R4/R5 is dat dan in K rails 66 cm.En dat zijn al flinke stralen.Kijk eens hoe ik het heb opgelost.Als je niet met lange rijtuigen rijd kan je een kleinere radius aanhouden hoor.Ik hou wel aan de 3  % en klimmen langs buitenspoor en dalen binnenspoor.Heb je de minste ontsporingskans.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: dani op 22 augustus 2013, 17:15:43 PM
ik heb zelf eens een spiraal met Märklin R1 sporen gebouwd (straal 360mm) en dat ging eigenlijk nog redelijk goed.
De voorwaarden waren wel : 

- geen te lange rijtuigen  (ontspoorden in de 2de winding)
- geen te lange sleep (door het gewicht trokken ze elkaar uit de sporen of kon de lok het niet meer trekken)
- sterke en zware lok gebruiken

dus eigenlijk:   R1  en zelfs R2 is te kort door de bocht.   Ik zou ook voor minstens R3 of R4 gaan (dus  485mm of meer  straal) anders heeft het weing nut
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 22 augustus 2013, 17:21:00 PM
Ja ik ga al maar meteen effe meegeven dat de sporen van roo komen. R3 is dus 419,5, R4 481, R5 542,5 en uieindelijk R6 = 604mm. Ik rij ook met rijtuigen van roco en op termijn met materieel van LS models. Deze zijn 303mm lang dus te lang voor een krape klimspiraal...
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: bellejt op 22 augustus 2013, 17:26:33 PM
dan kom je met R4/R5 al een heel eind weg zonder problemen.Ik zou de plaat 5 cm groter maken en voor R5/R6 gaan.Vermoed dat je Roco bedoelt.Ik heb een spiraal marklin K rails R4/R5 en er zelfs rechte stukken tussen gelegd.Zo overbrug ik makkelijk 35 cm in 3 windingen.Zelfs de zwaarste treinen met lange wagens hebben daar geen last om te klimmen of te dalen.Heb de spiraal wel in blokken verdeeld om een vlotter verkeer te hebben en daar rijden de treinen ook niet zo snel (halve snelheid).
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: dani op 22 augustus 2013, 17:28:11 PM
zou je kunnen opteren  (omdat je vernoemt in L)vorm) voor een klim-OVAAL  ipv een spiraal ?

Dan kan je bvb in plaats van gewoon rond, elke keer een stuk recht spoor er in bouwen.

Neem dan R4 bochten en leg er elke keer een stukje van 20 cm recht spoor tussen , zo kom je net niet aan de 120 cm die je beschikbaar hebt en blijf je toch in de lengterichting onder de 90 cm.



*** Edit  : Johnny en ik dahcten blijkbaar op hetzelfde moment hetzelfde ¨***
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2013, 17:36:12 PM
Voor hen die een beetje kort van geheugen zijn (overkomt ons allen wel eens  ;)), Modelspoormagazine nummer 59 even uit de kast halen.
Gerolf bespreekt daar alles over klimspiralen. Je vind een samenvatting op zijn website: http://meb.gerolf.be/index.htm?N203030

(http://meb.gerolf.be/debouw/bm/helix/g/90overzicht.jpg)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: dani op 22 augustus 2013, 17:53:25 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2013, 17:36:12 PM
Voor hen die een beetje kort van geheugen zijn , Modelspoormagazine nummer 59 even uit de kast halen.
En degenen onder ons die al die vorige nummers niet in de kast hebben, zijn u bij deze ook dankbaar voor de link
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 22 augustus 2013, 18:29:08 PM
ja maar dit bewijst nu net mijn punt, ik heb dus in feite geen 130cm over voornamelijk in de diepte heb ik maar 120cm aan een zijde.  mss is het dan toch beter om te denken aan een kopstation ipv een doorlopende baan? of ben ik nu zelf te kort door de bocht aan het gaan?  :P  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: dani op 22 augustus 2013, 18:33:45 PM
de vraag is of je een spiraal sowieso nodig hebt.  Kan je niet een lang spoor in de lengte van je baan gebruiken om te stijgen of dalen ?  bvb vlak tegen de muur of zo.   Ik ga dat ook doen  bij mijn nog aan te leggen station "Noord 2".
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: PietB op 22 augustus 2013, 20:33:12 PM
Citaat van: dani op 22 augustus 2013, 18:33:45 PM
de vraag is of je een spiraal sowieso nodig hebt. 
......
Ik ga dat ook doen  bij mijn nog aan te leggen station "Noord 2".
Is ook veel efficienter, als je nl in een rechte lijn klimt heb je geen adhesiverlies zoals in een boog.

grt Piet.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2013, 20:52:10 PM
Citaat van: dani op 22 augustus 2013, 17:53:25 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2013, 17:36:12 PM
Voor hen die een beetje kort van geheugen zijn , Modelspoormagazine nummer 59 even uit de kast halen.
En degenen onder ons die al die vorige nummers niet in de kast hebben, zijn u bij deze ook dankbaar voor de link
Graag gedaan.  ;)

Misschien toch eens proberen de verzameling aan te vullen? Tweedehands?
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 22 augustus 2013, 21:21:33 PM
Kan er geen lijst worden geplubliceerd mbt fabrikanten die kant en klare klimspiralen maken?

Heb intresse in de materie maar zie me dat zelf niet maken.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: adrievans op 22 augustus 2013, 21:26:13 PM
Citaat van: janieburton op 22 augustus 2013, 21:21:33 PM
Kan er geen lijst worden geplubliceerd mbt fabrikanten die kant en klare klimspiralen maken?

Heb intresse in de materie maar zie me dat zelf niet maken.

Dat zou kunnen,maar dan schrik je je rot van de prijs.
Zelf maken is een pak goedkoper en je past het aan,aan de jouw beschikbare ruimte.
Googel eens op gleiswendel.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: PietB op 22 augustus 2013, 21:42:54 PM
Als je die Google opdracht van Adrie doet kom je hier: http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
Dit is een slimme en met redelijk simpele hout bewerkings apparatuur zelf te maken spiraal.
Die je ook nog eens op jouw eigen situatue kunt aanpassen.
Wat wil je nog meer?
Je laat de bouwmarkt stroken zahen van de geweste breedte en zelf zaag je daar de tapezia uit.
Je neemt een aantal draadeinden en moeren en klaar is kees.

grt Piet.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 22 augustus 2013, 22:46:46 PM
Ok bedankt
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 23 augustus 2013, 18:17:41 PM
Zoals Roger zou zeggen;  "Wat jezelf doet, doe je meestal beter" ...

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel026.jpg)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: vyncky op 23 augustus 2013, 18:24:55 PM
da's waar! Mooi werk trouwens!

Yannick
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 23 augustus 2013, 18:49:01 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 23 augustus 2013, 18:17:41 PM
Zoals Roger zou zeggen;  "Wat jezelf doet, doe je meestal beter" ...

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel026.jpg)

Zeer mooi!

Maar ik denk dat ik zo geen resultaat kan bekomen.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Mattias op 23 augustus 2013, 18:53:53 PM
Citaat van: janieburton op 23 augustus 2013, 18:49:01 PM
Maar ik denk dat ik zo geen resultaat kan bekomen.

Tussen denken en doen zit een enorm verschil..

Gewoonweg proberen! :-)
Wordt het uiteindelijk niks, tjah, pech van die 50€ leergeld aan hout en metalen..  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 23 augustus 2013, 19:44:06 PM
't Kanneke wegzetten en 't Leerke pakken ... zeiden ze vroeger. Het is een kwestie van doen, niet overtuigd ... Dan doen we 't stap voor stap, hier alvast mijn methode;

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel019.jpg)
-> Aftekenen en uitzagen van het spoortraject

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel021.jpg)
-> Aftekenen, boren en plaatsen van de steunberen

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel023.jpg)
-> Plaatsen van draadstangen en met moeren en rondsels de hoogte instellen (door de draadstangen is afregelen kinderspel)

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel031.jpg)
-> Monteren van de eerder uitgezaagde platen voor de klimspiraal en afregelen van de moeren volgens hellingshoek en vrije ruimte

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel053.jpg)
-> Onderlaag en Rails leggen, waar nodig isolatiestukken en voedingspunten voorzien
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 23 augustus 2013, 21:49:14 PM
Citaat van: Mattias op 23 augustus 2013, 18:53:53 PM
Citaat van: janieburton op 23 augustus 2013, 18:49:01 PM
Maar ik denk dat ik zo geen resultaat kan bekomen.

Tussen denken en doen zit een enorm verschil..

Gewoonweg proberen! :-)
Wordt het uiteindelijk niks, tjah, pech van die 50€ leergeld aan hout en metalen..  ;)
Willen is kunnen! ;)

Maar dan moet je het wel zeker willen. ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 09:07:31 AM
Uiteindelijk is mijn bouwwijze maar één manier, en zeker niet de eenvoudigste ...

Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
als dat gebeurt zonder dat de wagens ergens halfweg stilvallen, of uit de bocht lopen is 't goed ...

Vandaar neem nooit te kleine stralen, ook al wil je beperken in ruimte ... 't alternatief om de
helling ovaal te maken is hierin maar een lapje op de wonde.

Ikzelf rij met lange treinsamenstellingen en dan is 't zeker van belang dat alles soepel verloopt,
de wrijving die ontstaat moet de loc nu eenmaal overwinnen om terug boven te geraken.

Een andere tip ... rij rustig door je spiraal, de trein is toch niet meer zichtbaar op de baan en
moet niet onmiddellijk terug zichtbaar zijn (wordt afgeleid naar schaduwstation), dus waarom
snel en ongecontroleerd door de bochten scheuren (weten van de fysica - Middelpuntvliedende kracht).

Bereikbaarheid voor moest het toch ooit mis gaan ... door de binnenruimte van je spiraal open te
laten. Hoe kleiner je de straal maakt hoe beperkter de ruimte.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 augustus 2013, 10:09:18 AM
Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 09:07:31 AM
Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
Deze methode heeft wel een nadeel: je moet de spiraal eerst bouwen. En als die niet goed blijkt te zijn kun je overnieuw beginnen.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: philippe_007 op 24 augustus 2013, 10:20:02 AM
Bjorn,
Je spreekt over 2 klimspiralen en dus dat uw schaduwstation te kort gaat worden.
Mijn vraag is nu of je wel effectief 2 klimspiralen nodig hebt.

Kan je uw baanplan niet zo maken dat je slechts een klimspiraal gebruikt?

Zelf een glimspiraal maken is echt niet zo moeilijk. Met een wipzaag en boormachien ben je al een heel eind verder en kan je aan de slag.
Doen is leren, en kleren kan je heel snel doen ;-)

succes.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 11:49:13 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2013, 10:09:18 AM
Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 09:07:31 AM
Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
Deze methode heeft wel een nadeel: je moet de spiraal eerst bouwen. En als die niet goed blijkt te zijn kun je overnieuw beginnen.

@Klaas Zondervan;  Nadeel ??? ...
Voor je effectief begint met platen verzagen en draadstangen, nooit eerst je spoorplan uitgelegd ?
De rails leggen en onder vullen met houtenblokjes, kartonnen doosjes zelfs legoblokken, etc. ... Ik zie geen probleem voor een test.

Twee klimspiralen op 6m en je zorgen maken of je voldoende lengte hebt voor je opstelsporen ?
Op 4m breedte heb ik er ook twee op elkaar liggen en door slim met bogen en posities van wissels om te gaan heb ik toch nog een
behoorlijke lengte.

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel079.jpg) 
> Zicht op het onderste schaduwstation, vooraan de opbouw van het tweede klimspiraal
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 24 augustus 2013, 12:30:01 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 23 augustus 2013, 19:44:06 PM
't Kanneke wegzetten en 't Leerke pakken ... zeiden ze vroeger. Het is een kwestie van doen, niet overtuigd ... Dan doen we 't stap voor stap, hier alvast mijn methode;

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel019.jpg)
-> Aftekenen en uitzagen van het spoortraject

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel021.jpg)
-> Aftekenen, boren en plaatsen van de steunberen

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel023.jpg)
-> Plaatsen van draadstangen en met moeren en rondsels de hoogte instellen (door de draadstangen is afregelen kinderspel)

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel031.jpg)
-> Monteren van de eerder uitgezaagde platen voor de klimspiraal en afregelen van de moeren volgens hellingshoek en vrije ruimte

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel053.jpg)
-> Onderlaag en Rails leggen, waar nodig isolatiestukken en voedingspunten voorzien

Hoe bekom je het zo mooi afgerond?

Met een wipzaag en handschuurmachien is dat toch niet mogelijk of is dat afgeschuurd met een bandsschuurmachien
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 12:52:44 PM
Afgerond ? ... Enkel uitgezaagd met wipzaag en nadien lichtjes opgeschuurd met de hand.
't Belangrijkste is je gereedschap gebruiken voor wat het dient ... Bij deze; de juiste zaagbladjes gebruiken 
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: philippe_007 op 24 augustus 2013, 13:27:05 PM
Ik gebruik een bovenfrees om zulke bogen te maken.
Frees op een as vastzetten en draaien maar rond een vast punt, zo bekom je perfecte cirkels. Ovalen zijn ook mogelijk, maar dan niet in een beweging natuurlijk.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 24 augustus 2013, 20:24:38 PM
Het uitvoeren is niet zo zeer een probleem... Mijn probleem is eerder dat ik maximaal maar een breedte heb van 1m20 en lieft iets smaller. Dan stelt de vraag zich is dit technisch haalbaar? Vandaar dat dani's opmerking zeer interessant is om een daling in een recht stuk te maken...
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 25 augustus 2013, 01:38:34 AM
Maar je blijft op je baan met bochten zitten ... Dus zul je hier die diameter toch moeten blijven hanteren, ongeacht of je daalt in rechte lijn of cirkelvormig.
Het rasterwerk dat je bij mij ziet is 40cm ... 3 rasters voor het spiraal is dus 120cm.

Jou bedoeling is dat je een baan volgen het hondenbeen principe wil maken ... Hiervoor kun je aan de twee einden van je baan een klimspiraal voorzien en
de breedte van 120cm aanhouden (diameter spiraal), naar de midden toe versmallen tot de breedte van je schaduwstation ...

Tracht morgen hiervan een tekening te maken ter verduidelijking ...
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 25 augustus 2013, 23:20:34 PM
Klopt maar binnen dat princiepe verlies ik aan elke kant 120cm dus 240cm in totaal. Bijgevolg blijft er van 6m nog 3m60 over
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 25 augustus 2013, 23:38:32 PM
Citaat van: The Railwarrior op 25 augustus 2013, 23:20:34 PM
Klopt maar binnen dat princiepe verlies ik aan elke kant 120cm dus 240cm in totaal. Bijgevolg blijft er van 6m nog 3m60 over
Neen, je verliest aan elke kant een 80 cm (straal is 60cm + nog wat marge), dus blijft er nog 4,4m over, en daar kan je wel wat mee.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 26 augustus 2013, 12:22:16 PM
Vraagje, gebruik men beter flexibele rails of gaat men voor sectionele gebogen rails?

Ik heb minimum 120cmx 120cm beschikbaar en eventueel maximum 150cmx150cm.

Wat is de minimum afstand in de klimsiraal tussen de 2 sporen zodat rijtuigen op schaal 1/87ste elkaar niet kunnen raken? 6,5 cm?

Nu heb bij verschillende merken gekeken en bij Peco is het maximum R3, maar dat is niet dezelfde R3 als bij Piko of R4 bij Piko is ook niet hetzelfde als R4 bij Fleischmann, maar blijkbaar is er geen R5 of R6(of ik moet er hebben overgezien)

Der is nog werk aan de winkel voor MOROP om de boog stralen van deverschillende merken te harmoniseren
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 26 augustus 2013, 13:36:40 PM
Bij ons op de club liggen de sporen in de spiralen gelegd met flexrail. Dat is pech code 100, hoe je het doet is een beetje eigen voorkeur.

De normale hart op hart afstand van rails. Bij HO is 6 cm maar met kortere bogen moet je meer plaats voorzien voor je lange rijtuigen. ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 26 augustus 2013, 13:43:38 PM
Norm 112 (http://www.modelspoormagazine.be/Beelden/NEM-NL112.pdf)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 26 augustus 2013, 19:13:59 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 11:49:13 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2013, 10:09:18 AM
Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 09:07:31 AM
Als richtlijn voor de straal van het klimspiraal gebruik ik mijn eigen trukje;
Zet je treinsamenstelling bovenaan je spiraal zonder loc en laat gewoon naar beneden bollen,
Deze methode heeft wel een nadeel: je moet de spiraal eerst bouwen. En als die niet goed blijkt te zijn kun je overnieuw beginnen.

@Klaas Zondervan;  Nadeel ??? ...
Voor je effectief begint met platen verzagen en draadstangen, nooit eerst je spoorplan uitgelegd ?
De rails leggen en onder vullen met houtenblokjes, kartonnen doosjes zelfs legoblokken, etc. ... Ik zie geen probleem voor een test.

Twee klimspiralen op 6m en je zorgen maken of je voldoende lengte hebt voor je opstelsporen ?
Op 4m breedte heb ik er ook twee op elkaar liggen en door slim met bogen en posities van wissels om te gaan heb ik toch nog een
behoorlijke lengte.

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel079.jpg) 
> Zicht op het onderste schaduwstation, vooraan de opbouw van het tweede klimspiraal

Wat me opvalt is dat je bocht in je schaduwstation op de binnenbaan een veel kleinere straal is dan op je buitenbaan. Lijkt mss een logisch en oorzakelijk verband maar mijn punt is dat de trein toch ook door een boog kan rijden met een kleinere straal of ga ik weer te kort door de bocht? :-p
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 augustus 2013, 19:22:36 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 24 augustus 2013, 11:49:13 AM
Voor je effectief begint met platen verzagen en draadstangen, nooit eerst je spoorplan uitgelegd ?
De rails leggen en onder vullen met houtenblokjes, kartonnen doosjes zelfs legoblokken, etc. ... Ik zie geen probleem voor een test.
Nou, ik zie dat probleem wel. Ik werk nl. altijd met flexrail en dan is een test zoals je die beschrijft bijna onmogelijk uit te voeren. En ik leg ook mijn spoorplan niet eerst uit. Veel te lastig, om dezelfde reden.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 27 augustus 2013, 02:14:20 AM
Citaat van: doomslu op 26 augustus 2013, 13:43:38 PM
Norm 112 (http://www.modelspoormagazine.be/Beelden/NEM-NL112.pdf)

Dank voor de link.

Vraagje waar zijn de normen in het nederlands te vinden? Kan je de link bezorgen?
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 27 augustus 2013, 09:30:04 AM
De normen vind je terug op onze hoofdpagina onder het item normen;
http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/normen (http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/normen)
Er zijn nog wel andere pagina's, op 't internet terug te vinden ... Dus even Googlen.

Inderdaad is de kleinste straal op mijn schaduwstation kleiner dan deze van het klimspiraal,
de reden hierachter is dat er ook losse locs en korte treinstellen als tweetjes, duikbrillen, etc.
rond rijden die gerust door de kleinste straal kunnen rijden. Bij deze de beschikbare ruimte
optimaal benutten.

Flexrails is inderdaad een moeilijker gegeven om even een testbaantje zonder onderplaat
op te bouwen, maar met nageltjes en duimspijkers kom je ook al ver (moeilijk gaat ook ;) ).   
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: PietB op 27 augustus 2013, 09:30:12 AM
Citaat van: janieburton op 27 augustus 2013, 02:14:20 AM
Vraagje waar zijn de normen in het nederlands te vinden? Kan je de link bezorgen?
http://www.modelbaan.ath.cx/ -> Documenten -> Diverse info -> NEM normen
Bedoel je die?

grt Piet.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: eve op 27 augustus 2013, 09:38:05 AM
Citaat van: janieburton op 26 augustus 2013, 12:22:16 PM
Vraagje, gebruik men beter flexibele rails of gaat men voor sectionele gebogen rails?

Ik heb minimum 120cmx 120cm beschikbaar en eventueel maximum 150cmx150cm.

Wat is de minimum afstand in de klimsiraal tussen de 2 sporen zodat rijtuigen op schaal 1/87ste elkaar niet kunnen raken? 6,5 cm?

Nu heb bij verschillende merken gekeken en bij Peco is het maximum R3, maar dat is niet dezelfde R3 als bij Piko of R4 bij Piko is ook niet hetzelfde als R4 bij Fleischmann, maar blijkbaar is er geen R5 of R6(of ik moet er hebben overgezien)

Der is nog werk aan de winkel voor MOROP om de boog stralen van deverschillende merken te harmoniseren

Neen.
Als iedere gebruiker nu eens de straal van de bogen en bochten aangaf ipv. de verwarrende R1...Rx.

Erik
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: B_Modelbouw op 27 augustus 2013, 10:03:46 AM
Ik maak gebruik van de Fleischmann Profirails ... Hun gebruikte stralen zijn;

- R1 = 356,5mm   //  746mm
- R2 = 420mm      //  873mm
- R3 = 483,5mm  //  1000mm
- R4 = 547mm     //  1127mm

Bijkomend ook de buitendiameter vermeld (belangrijk dat het op je tafel past).
Verder kun je met Flexrails grotere stralen maken ... Hiervan maak ik gebruik in
mijn derde schaduwstation met zeven opstelsporen i.p.v. de vier hierboven.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: eve op 27 augustus 2013, 10:19:45 AM
Tip : leg de binnenbocht (dalend spoor !) met vaste bogen/bochten bvb 547 mm en daarrond de buitenbocht (stijgend spoor) met flexrails parallel aan de binnenbocht.

Erik
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 augustus 2013, 10:24:27 AM
Citaat van: janieburton op 27 augustus 2013, 02:14:20 AM
Vraagje waar zijn de normen in het nederlands te vinden? Kan je de link bezorgen?
O.a. in de Encyclopedie van Beneluxspoor: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html)
Maar met de Nederlandse versies moet je altijd oppassen, want die lopen soms hopeloos achter. Vanwege technische ontwikkelingen of gewijzigde inzichten worden de normen aangepast. De enige versie die up-to-date is is de Duitse versie op de website van de Morop. Op die website staan ook de Franse en Engelse vertalingen, maar ook die zijn soms onvolledig of verouderd.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 27 augustus 2013, 12:50:33 PM
Citaat van: eve op 27 augustus 2013, 09:38:05 AM
Citaat van: janieburton op 26 augustus 2013, 12:22:16 PM
Vraagje, gebruik men beter flexibele rails of gaat men voor sectionele gebogen rails?

Ik heb minimum 120cmx 120cm beschikbaar en eventueel maximum 150cmx150cm.

Wat is de minimum afstand in de klimsiraal tussen de 2 sporen zodat rijtuigen op schaal 1/87ste elkaar niet kunnen raken? 6,5 cm?

Nu heb bij verschillende merken gekeken en bij Peco is het maximum R3, maar dat is niet dezelfde R3 als bij Piko of R4 bij Piko is ook niet hetzelfde als R4 bij Fleischmann, maar blijkbaar is er geen R5 of R6(of ik moet er hebben overgezien)

Der is nog werk aan de winkel voor MOROP om de boog stralen van deverschillende merken te harmoniseren

Neen.
Als iedere gebruiker nu eens de straal van de bogen en bochten aangaf ipv. de verwarrende R1...Rx.

Erik

Dat zou een werk zijn voor het MOROP congres dat alle fabrikanten voor R1,R2, R3, enz dezelfde straal zouden gebruiken  niets houd een fabrikant abc tegen om R1, R2, R4 in zijn pakket te hebben en concurent fabrikant DEF om R2, R3 en R5 in zijn pakket te hebben.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 27 augustus 2013, 12:57:14 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 27 augustus 2013, 10:03:46 AM
Ik maak gebruik van de Fleischmann Profirails ... Hun gebruikte stralen zijn;

- R1 = 356,5mm   //  746mm
- R2 = 420mm      //  873mm
- R3 = 483,5mm  //  1000mm
- R4 = 547mm     //  1127mm

Bijkomend ook de buitendiameter vermeld (belangrijk dat het op je tafel past).
Verder kun je met Flexrails grotere stralen maken ... Hiervan maak ik gebruik in
mijn derde schaduwstation met zeven opstelsporen i.p.v. de vier hierboven.

als ik het goed begrijp heb je dus voor je klimspiraal R3 en R4 gebruikt (wat overeenkomt met roco R4 en R5 ongeveer althans toch)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 augustus 2013, 13:28:24 PM
Het gelijktrekken van alle boogstralen over alle fabrikanten is volgens mij een onhaalbare zaak. Elke fabrikant heeft zijn eigen ideeën over de geometrie van de sporen. Dat is een samenhangend systeem van boogstralen, standaard lengtes, wisselhoeken en parallelafstanden. Zou je dat gaan normaliseren dan dwing je feitelijk alle fabrikanten tot een zelfde geometrie.
Bovendien valt het buiten de scope van de Morop. De normalisatie is er op gericht om uitwisselbaarheid te bevorderen. En gelijk maken van boogstralen is daarvoor helemaal niet nodig. Dus hoef je het ook niet te normaliseren.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: PietB op 27 augustus 2013, 15:00:56 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2013, 13:28:24 PM
En gelijk maken van boogstralen is daarvoor helemaal niet nodig. Dus hoef je het ook niet te normaliseren.
Maar het gebruik van aanduidingen als R1 tm R5 wekt wel de suggestie dat er een systeem van eenduidigheid in zit.
Maar niets is minder waar.

Zoals Klaas al aangeeft, kijk maar naar de verschillen tussen Fl en Mä

Bij Fleischmann
- R1 = 356,5mm
- R2 = 420mm   
- R3 = 483,5mm
- R4 = 547mm   

Bij Märklin C-rail
- R1 = 360mm
- R2 = 437,5mm
- R3 = 515mm
- R4 = 579,3mm
- R5 = 646,6mm

grt Piet.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doenitz op 27 augustus 2013, 16:30:17 PM
hallo, ik was de onderbouw van uw baan aan het bekijken en vroeg me
af wat u als poten voor u baan gebruikt en wwat voor afmetingen?
verder ziet het er veel belovend uit.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 28 augustus 2013, 12:21:28 PM
Citaat van: bossie op 27 augustus 2013, 15:00:56 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2013, 13:28:24 PM
En gelijk maken van boogstralen is daarvoor helemaal niet nodig. Dus hoef je het ook niet te normaliseren.
Maar het gebruik van aanduidingen als R1 tm R5 wekt wel de suggestie dat er een systeem van eenduidigheid in zit.
Maar niets is minder waar.

Zoals Klaas al aangeeft, kijk maar naar de verschillen tussen Fl en Mä

Bij Fleischmann
- R1 = 356,5mm
- R2 = 420mm   
- R3 = 483,5mm
- R4 = 547mm   

Bij Märklin C-rail
- R1 = 360mm
- R2 = 437,5mm
- R3 = 515mm
- R4 = 579,3mm
- R5 = 646,6mm

grt Piet.

Daarom dat "die" van Morop eens werk moeten maken van harmonizering van de gebogen sporen.

R1,R2,R3, R4, enz...

Zou bij elk merk gelijk moeten zijn en dan kan het merk zelf kiezen welke Radius ze in hun programma opnemen.

Maar blijkbaar is dat voor Morop een brug te ver


Piko heeft geloof ik een R9 maar tussen R4/R5 en R9 is er niets.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2013, 13:17:10 PM
Citaat van: janieburton op 28 augustus 2013, 12:21:28 PM
Zou bij elk merk gelijk moeten zijn en dan kan het merk zelf kiezen welke Radius ze in hun programma opnemen.
Bedenk eens wat daarvan de consequentie is. B.v. de Morop stelt voor: R1 = 300mm, R2 = 350 mm, R3 = 400mm, enz..
Maar Roco heeft een boogstraal 358 mm. Moeten ze die dan loslaten, of moeten ze die R3a noemen?
Of moet de Morop alle reeds bestaande boogstralen opnemen en die op volgorde gaan nummeren? Het is een onhaalbare zaak, en ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen door een voorstel te doen hoe zo'n norm er uit zou kunnen zien.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 28 augustus 2013, 14:04:08 PM
En je moet de volledige spoorconfiguratie overhoop gaan halen. Alle wissels gelijkvormig met dezelfde uitwijksrtalen, alle tussenaftanden gelijk maken.

Wat is flexrail toch een plezier  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 28 augustus 2013, 14:32:32 PM
Citaat van: SuSke op 28 augustus 2013, 14:04:08 PM
...
Wat is flexrail toch een plezier  ;)
+1  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: conducteur op 28 augustus 2013, 15:25:50 PM
Het is een onzinnige opdracht om daar een standaard van te maken, eens je bij een bepaalt spoorsysteem bent, blijf je daar doorgaans bij voor de ganse baan. Je gaat geen R1 van Roco geoline combineren met piko R1 sporen... Helemaal geen probleem als dat wat groter uitvalt...
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 28 augustus 2013, 16:56:46 PM
Misschien lijkt het op het eerste zicht niet doenbaar maar in de USA zijn wel alle wissel gelijk vastgelegt door de NMRA, daar is een Nr4 wissel van ABC gelijk aan een Nr 4 wissel van DEF, enz... voor wissels Nr5.

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 augustus 2013, 13:17:10 PM
Citaat van: janieburton op 28 augustus 2013, 12:21:28 PM
Zou bij elk merk gelijk moeten zijn en dan kan het merk zelf kiezen welke Radius ze in hun programma opnemen.
Bedenk eens wat daarvan de consequentie is. B.v. de Morop stelt voor: R1 = 300mm, R2 = 350 mm, R3 = 400mm, enz..
Maar Roco heeft een boogstraal 358 mm. Moeten ze die dan loslaten, of moeten ze die R3a noemen?
Of moet de Morop alle reeds bestaande boogstralen opnemen en die op volgorde gaan nummeren? Het is een onhaalbare zaak, en ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen door een voorstel te doen hoe zo'n norm er uit zou kunnen zien.

Dat wat je voorsteld met R3a is niet zo gek!

Bij de tijdperken zijn er bij toch ook onderverdelingen met a,b, en c  (zie NEM801)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2013, 17:28:19 PM
Citaat van: janieburton op 28 augustus 2013, 16:56:46 PM
.....maar in de USA zijn wel alle wissel gelijk vastgelegt door de NMRA, daar is een Nr4 wissel van ABC gelijk aan een Nr 4 wissel van DEF, enz... voor wissels Nr5
Ja, logisch, want het wisselnummer geeft de wisselhoek aan. Een wissel #4 heeft een hoekverhouding van 1:4, wissel #5 heeft een hoekverhouding van 1:5, enz..
Is dus heel wat anders dan het nummeren van boogstralen.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 28 augustus 2013, 17:40:23 PM
Het is volgens mijn bescheiden mening ook een beetje zinloos om dat gaan vast te leggen in een norm.

Trouwens, echte modelbouwers 'doen' het met flexi. ;)

Om waarheidsgetrouw te zijn moet je proberen de afstand tussen twee parallelle sporen zo klein mogelijk te houden, het is te zeggen kleiner dan wat de fabrikanten doorgaans aanbieden. In bogen heb je dan een probleem, want onze modelbogen zijn véééél te kort.
Daarvoor bestaan normen. Al de rest is wat fabrikanten er van maken, veelal gebaseerd op te 'scherpe' wissels.

Ik heb de afstand in het grootbedrijf niet onthouden, en nu vind ik het niet meer terug...  :(
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2013, 19:09:10 PM
Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 17:40:23 PM
Ik heb de afstand in het grootbedrijf niet onthouden, en nu vind ik het niet meer terug...  :(
Ik ken de situatie in België niet, maar in Nederland is de standaard afstand afstand 4 meter op de vrije baan. En dat komt weer doordat het PVR (profiel van vrije ruimte)  4 meter breed is.
Daarop zijn uiteraard weer uitzonderingen. Op de lijn door Zeeland is de afstand 3,60 meter. De PVR's overlappen elkaar dus. Op emplacementen liggen de sporen vaak iets wijder uit elkaar, 4,50 meter. Dat is dan om meer loopruimte tussen de sporen te krijgen.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 28 augustus 2013, 19:53:50 PM
Voor de nieuwsgierigen, het officiële "profiel van vrije ruimte" gebruikt bij INFRABEL.

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spooraangelegenheden/spoor%20info/profielvrijeruimte.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/Spooraangelegenheden/spoor%20info/profielvrijeruimte.jpg.html)

Hier staat aangegeven wat de afstand is tussen de aslijn van het spoor met de "as tussenspoor" dus de as van een dubbelspoor.
Zoals gedacht is die afstand ook afhankelijk van de boogstraal van het spoor en reken je de spoorverwijding in vanaf bogen met een straal van 250m.
Bij rechtspoor (s=0) is de tussenafstand dus 2x (1803,5 + 0/2) = 3607mm of in H0: 41,5mm en dat is zeer dicht tegen elkaar.

Op de digitale baan bij MTD hebben we de sporen op 47mm van elkaar gelegd op de spoordijk omdat het dan toch mooier oogt dan de standaard 56mm bij Tillig Elite Code 83 maar nog berijdbaar is zonder met de schrik in het hart te zitten dat je een frontale aanrijding krijgt. In de bochten moeten wij natuurlijk wel iets verder uit elkaar, maar dat is dan naar de werkelijkheid  ;)  ::)

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/MTD%202R-digitaal/DSCN3406.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/MTD%202R-digitaal/DSCN3406.jpg.html)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 28 augustus 2013, 20:25:24 PM
Bedankt voor de extra info Klaas en Frans.
Ik geloof dat het bij hogesnelheidslijnen ook wel wat meer is. Een meter of vier zeker?
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 29 augustus 2013, 03:19:34 AM
Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 17:40:23 PM

Trouwens, echte modelbouwers 'doen' het met flexi. ;)


Om het "voor buigen" te vermijden van flexi rails die men in een klimspiraal zou gebruiken zou ik het met sectionale gebogen rails willen doen.

Heb altijd gehoord dat men een volledige flexi in een bocht gebruikt dat men de railstaven moet  "voor buigen" omdat anders na een tijd de druk te groot wordt op de plastieken bevestigings punten en dat deze dan kunnen afbreken. 
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: eve op 29 augustus 2013, 08:30:42 AM
Citaat van: janieburton op 29 augustus 2013, 03:19:34 AM
Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 17:40:23 PM

Trouwens, echte modelbouwers 'doen' het met flexi. ;)


Om het "voor buigen" te vermijden van flexi rails die men in een klimspiraal zou gebruiken zou ik het met sectionale gebogen rails willen doen.

Heb altijd gehoord dat men een volledige flexi in een bocht gebruikt dat men de railstaven moet  "voor buigen" omdat anders na een tijd de druk te groot wordt op de plastieken bevestigings punten en dat deze dan kunnen afbreken.

Dat is manifest onjuist.

Erik
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 29 augustus 2013, 09:04:24 AM
Ik had het uiteraard over zichtbare sporen. In klimspiralen en schaduwstations kunnen gerust gebogen sporen en korte wissels gebruikt worden.  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2013, 09:09:09 AM
Flex is een ideale oplossing voor helixen. Het enige probleem met flex in een helix is bij het aanbrengen van een isolatielas. Indien deze in een bocht bevindt, dan heb je er het fenomaan de spoorstaaf er door de spanning een knik maakt, en in het ergste geval uit de biels scheurt. Dit probleem kan op een aantal manieren opgevangen worden. De makkelijkst is nog om de isolatielas in een kort recht stuk in de helix aan te brengen, of een kort stukje gebogen standaardspoor te gebruiken. Maar met solderen van de spoorstaaf op een stukje printplaat of op 2 schroefjes kan het ook.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2013, 10:15:15 AM
Citaat van: doomslu op 28 augustus 2013, 20:25:24 PM
Ik geloof dat het bij hogesnelheidslijnen ook wel wat meer is. Een meter of vier zeker?
Bij een hogesnelheidslijn is het meer, vanwege de winddruk die passerende treinen op elkaar uitoefenen. Bij de ICE lijnen in Duitsland is het 5,25 meter als ik me goed herinner.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2013, 10:39:03 AM
Net een document van Infrabel (http://www.infrabel.be/sites/default/files/documents/fotoboek%20NL%20LR_0.pdf) gevonden waarin de spoorafstanden van een HSL staan vermeld:

Citeer"De afstand tussen beide sporen van een hogesnelheidslijn bedraagt 3 m. Meer dus dan de klassieke 2,25 m. Dat is noodzakelijk om de enorme luchtverplaatsing en bijhorende drukgolf op te vangen die ontstaat als twee HST's elkaar kruisen."
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: eve op 29 augustus 2013, 10:39:20 AM
Om in herhaling te vallen : http://www.morop.eu/de/normes/nem112_d.pdf (http://www.morop.eu/de/normes/nem112_d.pdf)

Erik
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2013, 10:49:14 AM
Citeer"De afstand tussen beide sporen van een hogesnelheidslijn bedraagt 3 m. Meer dus dan de klassieke 2,25 m. Dat is noodzakelijk om de enorme luchtverplaatsing en bijhorende drukgolf op te vangen die ontstaat als twee HST's elkaar kruisen."
Het is mij niet duidelijk welke afstand ze hier bedoelen. Normaal wordt de afstand hart-op-hart gegeven, maar 3 m kan geen hart-op-hart afstand zijn.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2013, 11:15:23 AM
In België meet men vreemd!  ;D

Uit het archief van Tassingon vind ik in een oud document "Cours d'exploitation des Chemins de Fer - La Voie" het volgende:

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Spoorafstand_zpsccec59f2.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/Spoorafstand_zpsccec59f2.jpg.html)

"L'espacement entre les voies doit permettre à deux trains de se croiser sans se frôler, même dans le cas où une portière de voiture viendrait à s'ouvrir. En pleine voie, la largeur de l'entrevoie ne peut être inférieure à 2 mètres (note 002_3). En France, en Hollande, en Allemagne et aux États-Unis la tendance est de porter la largeur de l'entrevoie à 2,50 m. Dans les gares, on donne à l'entrevoie une largeur de 3 mètres au moins."

Men blijkt bij de NMBS dus nog steeds de spoorafstand te meten als de afstand tussen de aanliggende spoorstaven, en niet hart-op-hart.  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2013, 11:46:38 AM
Aha, een beetje op de Britse manier. Daar praten ze over de 4 foot way, dat is de ruimte tusen de spoorstaven van een spoor, en de 6 foot way, dat is de ruimte tussen de spoorstaven van twee aangrenzende sporen. Dat die ruimtes in werkelijkheid een stukje groter zijn dan 4 foot, resp. 6 foot, daar vallen ze niet over.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 29 augustus 2013, 12:52:26 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 augustus 2013, 11:46:38 AM
Aha, een beetje op de Britse manier. Daar praten ze over de 4 foot way, dat is de ruimte tusen de spoorstaven van een spoor, en de 6 foot way, dat is de ruimte tussen de spoorstaven van twee aangrenzende sporen. Dat die ruimtes in werkelijkheid een stukje groter zijn dan 4 foot, resp. 6 foot, daar vallen ze niet over.


??????
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 01 september 2013, 12:06:00 PM
in navolging van mijn eerdere post hier denk ik dat ik mag concluderen uit het relaas dat ik voor effectief een helix te maken ik net iets te weinig ruimte heb.  daarbij heb ik dan uiteindelijk eens de vrijheid genomen om een baanplan te tekenen, weliswaar redelijk eenvoudig maar vooral voor het bouwplezier te beleven.

dit is het resultaat:

(http://i40.tinypic.com/jgr2g3.jpg)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 01 september 2013, 12:29:27 PM
Bjorn, wat je ook kan doen is 1 grote 4 sporige spiraal maken waarbij de binnenste 2 sporen 1 of 2 windels hoger uitkomen boven de rest. Je maakt het natuurlijk zo gek als je zelf wil uiteraard. ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 07 september 2013, 01:28:15 AM
Citaat van: OlivierV op 01 september 2013, 12:29:27 PM
Bjorn, wat je ook kan doen is 1 grote 4 sporige spiraal maken waarbij de binnenste 2 sporen 1 of 2 windels hoger uitkomen boven de rest. Je maakt het natuurlijk zo gek als je zelf wil uiteraard. ;)

Met dat idee heb ik ook al eens zitten spelen maar... Nu heb ik zoiezo al bijna geen plaats om een klimspiraal te maken mijn ruimte is zoiezo slechts 1m20 breed waar ik een baan kan bouwen... Laat staan een spiraal van 4 sporen breed...
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Dirky op 16 september 2013, 13:28:51 PM
Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...

Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 16 september 2013, 13:44:03 PM
Citaat van: Dirky op 16 september 2013, 13:28:51 PM
Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...
Ik heb al gezien als ik in de spiraal sta op de club dat de buitenste railstaaf gewoon verder zit de hele spiraal lang zo heb je ook minder last van het plooien van de railstaaf (minder stug), het verschil wordt dan op het einde opgelost.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 16 september 2013, 14:35:04 PM
Citaat van: OlivierV op 16 september 2013, 13:44:03 PM
Citaat van: Dirky op 16 september 2013, 13:28:51 PM
Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...
Ik heb al gezien als ik in de spiraal sta op de club dat de buitenste railstaaf gewoon verder zit de hele spiraal lang zo heb je ook minder last van het plooien van de railstaaf (minder stug), het verschil wordt dan op het einde opgelost.


????
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Rangeerduivel op 16 september 2013, 14:52:13 PM
Citaat van: Dirky op 16 september 2013, 13:28:51 PM
Op welke manier kan je met flexrails werken voor een klimspiraal?

Ik stel me vragen bij de verbindingen tussen de onderlinge rails. De diameter van het binnenste profiel is snel 30mm kleiner dan het buitenste profiel. Dwarsliggers weghalen? Geen probleem bij de verbinding? (want op de uiteinden laat een profiel zich niet gemakkelijk plooien)...

Inderdaad Dirk,

Als je de buitenste railstaaf laat doorlopen valt de "knik" ter hoogte van de raillas best mee,maar je mag ook geen wonderen verwachten door te korte bochten te kreéren.Daar kan je de rail ook wat in de bocht dwingen met een paar héél fijne nageltjes
Op onzichtbare plaatsen mag je de biels weghalen ter hoogte van de raillas,is het zichtbaar,dan kan je de biels onder de rail wat afvijlen/snijden/frezen om zo ruimte voor de raillas te maken.
Raillassen type grote voorbeeld zijn moeilijk realiseerbaar op schaal

gr,Rudy
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Snobby Crash op 05 november 2013, 22:23:24 PM
Als ik eens nadenk over een klimspiraal en je legt de bogen gewoon vlak, zal bij een korte boogstraal en een lange sleep de trein de wagons uit de rails trekken. Indien je de rails zou verkanten naar binnen toe, zal bij een korte boogstraal en lange sleep de trein de wagons nog eerder uit de rails trekken. Indien je de bochten zou verkanten naar de buitenzijde toe zullen de wagens bij een korte boogstraal en lange sleep minder snel ontsporen, maar heb je een krachtigere lokomotief nodig om de wrijving van de getrokken sleep doorheen de bocht te krijgen. Ik heb het in bovenstaand voorbeeld over een klimspiraal, indien je een daalspiraal maakt, heb je net het tegenovergestelde effect.

Geert
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 05 november 2013, 22:31:18 PM
Klimspiraal best je rails plat leggen en gewoon geen absurd scherpe bochten gebruiken, neem gewoon minimaal R2 en R3 en een stijgingspercentage van maximaal 3% in het midden van de plank waar je 2 sporen op liggen. Gebruik de R3 om te stijgen, de R2 om te dalen.

sowieso zijn scherpe bochten op hedendaagse realistische en ruime modelbanen een beetje uit den boze...
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 05 november 2013, 22:40:11 PM
Citaat van: OlivierV op 05 november 2013, 22:31:18 PM
Klimspiraal best je rails plat leggen en gewoon geen absurd scherpe bochten gebruiken, neem gewoon minimaal R2 en R3 en een stijgingspercentage van maximaal 3% in het midden van de plank waar je 2 sporen op liggen. Gebruik de R3 om te stijgen, de R2 om te dalen.

sowieso zijn scherpe bochten op hedendaagse realistische en ruime modelbanen een beetje uit den boze...

En welke stralen vertegenwoordigen die R2 en R3 ?? (is al eens een onderwerp geweest ergens  ;) ).
De spiraal die te bewonderen was op de digitale baan op de tentoonstelling heeft een straal 600mm/540mm met een helling van 3% op het stijgspoor (85mmstijgen over een lengte van 2,82m) en die werden met een lichte verkanting naar binnen gelegd. Een heel weekend geen enkel probleem gehad
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 05 november 2013, 23:29:25 PM
Citaat van: SuSke op 05 november 2013, 22:40:11 PM
Citaat van: OlivierV op 05 november 2013, 22:31:18 PM
Klimspiraal best je rails plat leggen en gewoon geen absurd scherpe bochten gebruiken, neem gewoon minimaal R2 en R3 en een stijgingspercentage van maximaal 3% in het midden van de plank waar je 2 sporen op liggen. Gebruik de R3 om te stijgen, de R2 om te dalen.

sowieso zijn scherpe bochten op hedendaagse realistische en ruime modelbanen een beetje uit den boze...

En welke stralen vertegenwoordigen die R2 en R3 ?? (is al eens een onderwerp geweest ergens  ;) ).
De spiraal die te bewonderen was op de digitale baan op de tentoonstelling heeft een straal 600mm/540mm met een helling van 3% op het stijgspoor (85mmstijgen over een lengte van 2,82m) en die werden met een lichte verkanting naar binnen gelegd. Een heel weekend geen enkel probleem gehad

Hangt af van het merk van rails.

Was ookeen item hier op het forum waarom niet alle fabrikanten de zelfde boogstralen gebruiken en waarom dat een R3 bij fabrikant XYZ niet de zelfde straal heeft als bij fabrikant ABC.

Als ik misschien een baan bouw dan zou ik toch 1,10m x 1,10m  à 1,20m x 1,20m voorzien om een klimspiraal, dat geeft minstens 80cm in het midden om te staan, en als ik plaats zou hebben zou ik misschien max 1,50 op 1,50m voorzien.

Nu ja het zelf bouwen lijkt mij een hele klus, maar buiten, ik dacht, 2 fabrikanten kan men blijkbaar geen kant en klaar klimspiralen kopen(er zou een Turks bedrijf zijn die enkelsporige klimspiralen maakt in plexi heb ik mij laten vertellen, maar die maken geen dubbelsporige klimspiralen >:( )
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 06 november 2013, 10:15:38 AM
Er zijn in België toch "kleinserie" fabrikanten die je zoiets kunnen leveren - in gelijk welk materiaal gelaserd  ;)  ::).
Je moet alleen even informeren naar de kostprijs  ;D

Het had mooi geweest om die spiraal bij MTD in plexi te hebben, maar dat heeft toch wel een aardig prijskaartje, vandaar de optie: zelfbouw met dunne multiplex plaatjes volgens de gekende systemen.
Wel rekening houden met het feit dat vanaf een bepaalde straal je beter bent met een 8-hoek ipv een 6-hoek.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 06 november 2013, 12:47:49 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 10:15:38 AM
Er zijn in België toch "kleinserie" fabrikanten die je zoiets kunnen leveren - in gelijk welk materiaal gelaserd  ;)  ::).
Je moet alleen even informeren naar de kostprijs  ;D

Het had mooi geweest om die spiraal bij MTD in plexi te hebben, maar dat heeft toch wel een aardig prijskaartje,

Graag dan enkle namen, want bij mijn weten nog geen enkle "kleinserie" fabrikant tegengekomen op een beurs(ook niet in Woluwe).

MTD?????? Vind niks op het internet.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Gerolf op 06 november 2013, 13:31:35 PM
http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 06 november 2013, 13:41:36 PM
Citaat van: Gerolf op 06 november 2013, 13:31:35 PM
http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)

Bedankt zal eens contact opnemen met MTD mbt de klimspiraal.

Zal contact opnemen met de forumleden voor het laserwerk als ik volgend jaar(ik hoop het) mijn baan begin te bouwen
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 06 november 2013, 14:10:04 PM
Citaat van: janieburton op 06 november 2013, 13:41:36 PM
Citaat van: Gerolf op 06 november 2013, 13:31:35 PM
http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)

Bedankt zal eens contact opnemen met MTD mbt de klimspiraal.
Zal contact opnemen met de forumleden voor het laserwerk als ik volgend jaar(ik hoop het) mijn baan begin te bouwen
Janie, bij MTD kom je terug bij mij terecht. Wij zijn een modelspoorclub uit Edegem - Antwerpen en op onze tentoostelling kon je de spiraal van de digitale baan bewonderen. Spijtig genoeg heb ik daar geen foto's van genomen  :(
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 06 november 2013, 14:28:14 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 14:10:04 PM
Citaat van: janieburton op 06 november 2013, 13:41:36 PM
Citaat van: Gerolf op 06 november 2013, 13:31:35 PM
http://www.mtdtreinenclub.be/

en voor je laserwerk kan je eens een pm naar paulogic of marklinrijder sturen  ;)

Bedankt zal eens contact opnemen met MTD mbt de klimspiraal.
Zal contact opnemen met de forumleden voor het laserwerk als ik volgend jaar(ik hoop het) mijn baan begin te bouwen
Janie, bij MTD kom je terug bij mij terecht. Wij zijn een modelspoorclub uit Edegem - Antwerpen en op onze tentoostelling kon je de spiraal van de digitale baan bewonderen. Spijtig genoeg heb ik daar geen foto's van genomen  :(

Is de klim spiraal zelfbouw of aangekocht?

Is ze enkelsporig of dubbelsporig?


Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 06 november 2013, 18:53:49 PM
Zelfbouw en dubbelsporig
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 06 november 2013, 19:31:52 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 18:53:49 PM
Zelfbouw en dubbelsporig

In plexi en gesneden met laser?
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 06 november 2013, 19:39:28 PM
Citaat van: janieburton op 06 november 2013, 19:31:52 PM
Citaat van: SuSke op 06 november 2013, 18:53:49 PM
Zelfbouw en dubbelsporig

In plexi en gesneden met laser?
Zoals Suske reeds schreef, de gekende methode met dunne multiplexplaatjes ...
Dat je in zo'n grote spiralen lichte verkanting gebruikt kan ik mij voorstellen, de bogen waren enorm!
Gingen jullie trouwens ook niet dit weekend op Amra staan met het Dok? :)

Wat boogstralen betreft

voor mij is
R2=430mm
R3=480mm

;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 06 november 2013, 21:31:55 PM
Citaat van: OlivierV op 06 november 2013, 19:39:28 PM

Wat boogstralen betreft

voor mij is
R2=430mm
R3=480mm

;)

Is dat niet wat te klein om een klimspiraal?

Je kunt  bij een straal van 430mm(86 cm doormeter) toch niet in het midden meer staan als er een probleem ontstaat in de klimspiraal.

Bij een lange sleep( min 8 rijtuigen van 1/87 schaal) bestaat toch het gevaar dat ze uit de rails worden getrokken.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Gerolf op 06 november 2013, 22:21:58 PM
In het midden gaan staan zou voor de meeste mensen geen probleem mogen zijn.
Wat wél een probleem kan zijn is het stijgpercentage.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: OlivierV op 06 november 2013, 22:24:46 PM
86 cm diameter, daar kan je met gemak in staan en draaien en pirouettes draaien. Toch in mijn geval.

Uiteraard zal ik later sowieso opteren voor minimaal R3 (voor stomers met van die pinnen op hun cilinders, bij kleinere boogstralen lopen de voorloopwielen hier tegenaan).

En wat Gerolf zegt, bij krappere boogstralen moet je ook op het percentage letten. ;)

Of zo'n sleep dan ontspoort, dat moet te testen zijn. Ik zie de 3-railers op dat ene forum daar soms krappere spiralen bouwen en die sleuren er ook een hele hoop wagons door. (geen verwijten naar die jongens met hun slepende ziekte en rails met pukkels uiteraard), maar dikwijls die je daar veel krappere spiralen en het gaat er ook door.

Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 06 november 2013, 22:57:55 PM
De problemen met ontsporende wagons in bochten (een stijgspiraal is gewoon een la(aaaa)nge bocht  ;) ) zit heel dikwijls in stroef lopende wielen van de wagons zelf. Als je achteraan enkele zware stroef lopende wagons hebt hangen dan wordt dat risico gewoon groter.
Wieltjes en lagers kuisen en smeren is de boodschap. Regelmatig controleren.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Doornroosje op 07 november 2013, 09:10:46 AM
Je kan ook altijd een ovaal maken in plaats van een cirkel, zoals ik doe. Ik gebruik de R3 en R4 van Fleischmann, met in de helft van de cirkel telkens 2 rechte stukken. Dit maakt een stijgingspercentage van ongeveer 2.5% als je 10cm per ovaal klimt. Het geval is gigantisch, groter dan ik dacht, maar in de ovaal zelf heb ik plaats zat om te werken.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 07 november 2013, 14:10:03 PM
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

Dat wil dan zeggen als ik het goed begrijp:

Als je het stijg% tot 2,5% wil beperken met een hoogteverschil van 10cm dat het binneste spoor een diameter( in het hart van het spoor) heeft van 126cm[(1,26m), r=63cm], zie tabel van rgp; en dat dan het buitenste spoor(rekening houdend met een tussenruimte van ongeveer 6,4mm, (hart tot hart) dan een diameter, in het hart, moet hebben van minimum 132,4cm[(1,324m), r=66,2cm].

Dan zit OlivierV met de boogstralen van respektievelijk 430mm en 480mm in een stijg% in de binneste spiraal, bij 9 cm hoogteverschil; van iets minder dan 3,5% en de buiteste spiraal is dan 3,0% en bij een hoogtevershil van 10cm wordt dat dan bij 430mm meer dan 3,5% en bij 480mm wordt dat dan iets minder dan 3,5%.

Bij mijn weten is er dan geen enkle fabrikant die sectionale bogen in zijn programma heeft dat groter is dan, met de uitzondering van de tegenbogen voor de wissels, dan 643,6 mm (r5 bij Trix C rail) http://www.conrad.be/ce/nl/product/243363/TRIX-H0-62530-Gebogen-rails-6-stuk?ref=list

De tegenbogen van Trix Crail zijn 1114,6 mm of wel 2229,2mm diameter of 2,2292m.

Bij FLM is de tegenbocht voor wissels r= 647 mm en de r3=483.5 mm bij 10cm verschil minder dan 3,5% en bij r4=547 mm is het dan minder dan 3,0%

Met Roco zou men toch aardig in de buurt komen:

r5=542.8 mm iets minder dan 3,0%
http://www.conrad.be/ce/nl/product/214488/Roco-rails-42425-H0-Gebogen-rails-R5-12-stuk?ref=list

r6=604.4 mm iets meer dan 2,5%
http://www.conrad.be/ce/nl/product/214490/Roco-rails-42426-H0-Gebogen-rails-R6-12-stuk?ref=list

Blijkbaar is het toch niet zo simpel om het stijg% te beperken tot 2,5% en get gebruik van sectionale bogen.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 november 2013, 15:03:00 PM
flexibele rails gebruiken maak je elk gewenste bochT mee !  :)

Groeten Peter ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 november 2013, 15:09:57 PM
Citaat van: janieburton op 07 november 2013, 14:10:03 PM
Blijkbaar is het toch niet zo simpel om het stijg% te beperken tot 2,5% en get gebruik van sectionale bogen.
Toch zijn daar al oplossingen voor gegeven.
Je maakt een ovaal, of je gebruikt flexrails. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: rgp op 07 november 2013, 15:30:46 PM
Janie,

Die % zijn voor het stijgende spoor, dus het dalende spoor kan een kleinere radius hebben !

In het eerste geval: dalend spoor r= 57cm, stijgend spoor r = 63cm, benodigde plaats: een cirkel met r= 68cm

Roland
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 07 november 2013, 21:34:28 PM
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 15:30:46 PM
Janie,

Die % zijn voor het stijgende spoor, dus het dalende spoor kan een kleinere radius hebben !

In het eerste geval: dalend spoor r= 57cm, stijgend spoor r = 63cm, benodigde plaats: een cirkel met r= 68cm

Roland

Ok, was vergeten dat het dalende spoor een hoger % mag hebben.

Welk merk heeft sectionale sporen van r=63cm, Trix C rail heeft een r=643,6.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 november 2013, 15:03:00 PM
flexibele rails gebruiken maak je elk gewenste bochT mee !  :)

Groeten Peter ;)

Maar dan heb je kans op problemen bij de raillassen; meer bepaalt een knik in het spoor aan de raillas.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 november 2013, 21:43:02 PM
Die knikken kun je voorkomen door zorgvuldig te werken. Bouwen met flexrail kost wat meer moeite dan sectierails aan elkaar steken. Maar het resultaat kan zoveel mooier zijn.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Rangeerduivel op 07 november 2013, 22:03:37 PM
Citaat van: janieburton op 07 november 2013, 21:34:28 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 november 2013, 15:03:00 PM
flexibele rails gebruiken maak je elk gewenste bochT mee !  :)

Groeten Peter ;)

Maar dan heb je kans op problemen bij de raillassen; meer bepaalt een knik in het spoor aan de raillas.


Een middel om dat te voorkomen is de lassen niet paralel met elkaar te plaatsen,maar een 5tal cm te 'versnijden'dan houden de biels de rail op hun plaats,de lassen hoeven dan alleen maar wat te 'helpen'.
Bij flexen kan je de rail doorschuiven,wat bij andere sporen niet lukt.
Dit onderwerp is al behandeld in een ander draadje

;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 23 november 2013, 22:18:12 PM
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

@ Rgp

Zijn dat de NEM normen?

Welk merk komt ongeveer in de buurt, met sectionale bogen gelijk aan of iets groter dan r=63?
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 24 november 2013, 01:05:58 AM
Citaat van: janieburton op 23 november 2013, 22:18:12 PM
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

@ Rgp

Zijn dat de NEM normen?

Welk merk komt ongeveer in de buurt, met sectionale bogen gelijk aan of iets groter dan r=63?

@Janie:
Zijn geen NEM normen, maar pure praktijk ervaringen van zoveel andere modelbouwers die allen op het zelfde uitkomen.
Achter de te gebruiken straal zit gewoon een stukje meetkunde. Als je het perfect in 3D gaat uitrekenen is je straal eigenlijk zelfs een klein beetje groter omdat dat hoogteverschil moet mee rekenen.
Geen enkele fabrieksbocht zal perfect in de benodigde straal vallen, vandaar dat je overal vindt dat de sporen in de spiralen uitgevoerd worden met flexibele rails.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 24 november 2013, 10:12:36 AM
Ruimere bogen mogen altijd. Dit zijn minimum maten.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 25 november 2013, 01:41:47 AM
Citaat van: SuSke op 24 november 2013, 01:05:58 AM
Citaat van: janieburton op 23 november 2013, 22:18:12 PM
Citaat van: rgp op 07 november 2013, 08:11:15 AM
Dag,

Om Suske aan te vullen (als ik mag), ook langzaam optrekken en afremmen is de boodschap.

In HO is het aangewezen om de stijging te beperken tot 2,5%, dwz bij een hoogteverschil van 10cm (vrije hoogte 9cm) moet je een radius hebben van 63 cm

Hoogteverschil=10cm
3,5% > r= 45cm
3,0% > r= 53 cm
2,5% > r= 63cm
2,0% > r= 80cm

Hoogteverschil = 9cm
3,5% > r= 41cm
3,0% > r= 48cm
2,5% > r= 57cm
2,0% > r= 72cm

Roland

@ Rgp

Zijn dat de NEM normen?

Welk merk komt ongeveer in de buurt, met sectionale bogen gelijk aan of iets groter dan r=63?

@Janie:
Zijn geen NEM normen, maar pure praktijk ervaringen van zoveel andere modelbouwers die allen op het zelfde uitkomen.
Achter de te gebruiken straal zit gewoon een stukje meetkunde. Als je het perfect in 3D gaat uitrekenen is je straal eigenlijk zelfs een klein beetje groter omdat dat hoogteverschil moet mee rekenen.
Geen enkele fabrieksbocht zal perfect in de benodigde straal vallen, vandaar dat je overal vindt dat de sporen in de spiralen uitgevoerd worden met flexibele rails.

Dat het niet juist de straal van 63cm hoeft te zijn is geen probleem het mag iets ruimer zijn(en zoals Rgp vermelde de dalende spoor straal mag iets scherper zijn dan het klimmende spoor)

Bij flex rail in een klim spiraal kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er op de raillassen waar men 2 flexen aan elkaar zet, en dat de uiteinden van de ene spoorstaaf niet gelijk loopt met de andere(en hierdoor soms "railschoenen moet verwijderen), dat dit altijd een knik zal geven doordat er een uitwaartse druk staat op de rails, die mooi gebogen staat waar er "railschoenen" zijn maar bij de plaats waar de "railschoenen" weg zijn de rail nooit mooi gebogen te krijgen waardoor een knik ontstaat en dat dit vermoedelijk later een probleem kan opleveren.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Gerolf op 25 november 2013, 05:08:02 AM
Als je de rails van je flexibele sporen van tevoren al buigt, is dat geen probleem  ;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: doomslu op 25 november 2013, 09:23:34 AM
Zo'n voorbuigapparaat heeft al eens in MSM gestaan, als ik me niet vergis.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Rangeerduivel op 25 november 2013, 09:58:36 AM


Bij flex rail in een klim spiraal kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er op de raillassen waar men 2 flexen aan elkaar zet, en dat de uiteinden van de ene spoorstaaf niet gelijk loopt met de andere(en hierdoor soms "railschoenen moet verwijderen), dat dit altijd een knik zal geven doordat er een uitwaartse druk staat op de rails, die mooi gebogen staat waar er "railschoenen" zijn maar bij de plaats waar de "railschoenen" weg zijn de rail nooit mooi gebogen te krijgen waardoor een knik ontstaat en dat dit vermoedelijk later een probleem kan opleveren.
[/quote]

Reeds meerdere keren is hier aangehaald dat je de railstaven niet op dezelfde lengte moet afzagen,maar de langste rail laat doorlopen in de biels van de volgende flex,en desnoods kan je de railpunten wat dwingen met een paar kleine nageltjes zonder kop.
Als je héél handig bent kan je ze zelfs aan elkaar solderen,maar dan kunnen ze minder vlot krimpen/uitzetten.
Daar het toch in de klimspiraal is,blijft dit voor eventuele toeschouwers onzichtbaar,en latere problemen zijn hier niet aan de orde. :P

;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: eve op 25 november 2013, 10:25:38 AM
Omdat ik dan toch met een nieuwe helix bezig ben en nergens foto's van "knikken" gezien heb...

Of de foto zie je links bochten Roco 52,9 cm straal. Rechts Roco Flexrail. De einden van die flexrails zijn met een tang zachtjes in de goede richting gebogen. Dat is alles.

(http://img22.imageshack.us/img22/6821/x4h0.jpg)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Erik
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Rangeerduivel op 25 november 2013, 10:32:58 AM
blijkbaar valt er zelfs op de 'gewone' manier niets op aan te merken... :)

Het is wel logisch,hoe korter de bocht,hoe meer de rails gaan tegen wringen,maar dan moet je al met geen lange rijtuigen meer rijden ook.

;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 25 november 2013, 16:22:47 PM
Citaat van: eve op 25 november 2013, 10:25:38 AM
Omdat ik dan toch met een nieuwe helix bezig ben en nergens foto's van "knikken" gezien heb...

Of de foto zie je links bochten Roco 52,9 cm straal. Rechts Roco Flexrail. De einden van die flexrails zijn met een tang zachtjes in de goede richting gebogen. Dat is alles.

(http://img22.imageshack.us/img22/6821/x4h0.jpg)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Erik

Dank voor je mooie verhelderende foto's
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 november 2013, 16:49:32 PM
Citaat van: eve op 25 november 2013, 10:25:38 AM
De einden van die flexrails zijn met een tang zachtjes in de goede richting gebogen. Dat is alles.
En dan hoef je ook niet moeilijk te doen met verspringende lassen.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 27 maart 2014, 10:10:36 AM
Kan iemand mij hier vertellen of het al dan niet af te raden is om meegebogen wissels te leggen in een klim/daalspiraal?
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: SuSke op 27 maart 2014, 10:58:12 AM
meegebogen wissels zijn zelfs op een vlakke baan al een verhoogd risico op ontsporen.
Dat wil je in een klimspiraal helemaal niet hebben.

Persoonlijk zou ik ze er niet inleggen.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Peter op 27 maart 2014, 12:57:15 PM
Heb bij mijn gebogen wissels van Roco-line radius 5 en 6 nog geen enkele ontsporing gehad, ook niet in een helling
Belangrijkste volgens mij is dat ze goed op een zuivere ondergrond gelegd zijn.
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Rangeerduivel op 27 maart 2014, 13:35:49 PM
Ondanks andere mankementen die ze vertonen heb ik met mijn Piko (code 100) meegebogen wissels ook geen ontspoorproblemen.
uiteraard ook geen problemen met rechte wissels.
Zoals ik reeds eerder meldde in andere draadjes zit het probleem hem in het kortsluiting geven van locwielen op de puntstukken (isolatielaag slijt weg na een tijdje)

;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: janieburton op 27 maart 2014, 13:44:15 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 27 maart 2014, 13:35:49 PM
Ondanks andere mankementen die ze vertonen heb ik met mijn Piko (code 100) meegebogen wissels ook geen ontspoorproblemen.
uiteraard ook geen problemen met rechte wissels.
Zoals ik reeds eerder meldde in andere draadjes zit het probleem hem in het kortsluiting geven van locwielen op de puntstukken (isolatielaag slijt weg na een tijdje)

;)

Wat is een tijdje? 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar?..........
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: Rangeerduivel op 27 maart 2014, 16:11:25 PM
Citaat van: janieburton op 27 maart 2014, 13:44:15 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 27 maart 2014, 13:35:49 PM
Wat is een tijdje? 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar?..........

::) ::)

Hangt er vanaf hoeveel ze bereden worden,en hoe dikwijls je de railgom gebruikt.

Ik ga er vanuit dat mijn rails er voor de rest van mijn leven liggen,en als er eerder sleet op komt noem ik dat "na een tijdje"!

;)
Titel: Re: klimspiraal minimum straal
Bericht door: The Railwarrior op 27 maart 2014, 17:14:15 PM
Het gaat hem mij meer om ontspoorproblemen, ik moet zeggen dat de kwaliteit van roco-line echt goed is, mijn vroegere baan heb ik ook met rocoline gebouwd en op een kapotte wisselmotor na nooit problemen gehad.  Ik zou ook met radius 5/6 werken, welke helingsgraad gebruik jij peter?