Poll
Vraag:
Houden jullie op de modelbaan rekening met een bepaalde periode?
Optie 1: Maakt voor mij niets uit.
Optie 2: Ik hou me er een beetje aan, bvb alles wat stomers is, of alles wat diesels is, of alles na 1980 bvb...
Optie 3: Ik kies voor één tijdperk, maar wijk soms wel eens af.
Optie 4: Ik hou me aan één tijdperk per rijsessie, maar wissel soms eens af.
Optie 5: Ik hou me strikt aan één tijdperk.
Optie 6: Ik hou me aan een zeer korte periode (max één jaar).
Tweede poll in de reeks... (je kunt nog steeds stemmen voor 'Treinsamenstellingen': http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18192.0.html)
Deze keer wil ik graag weten in hoeverre jullie rekening houden met de tijdperken. Sommige mensen rijden alles door elkaar, anderen houden strak aan een bepaalde periode. Ik las ooit in MSM (ben vergeten over welke baan het was) dat iemand zijn baan situeerde op één bepaalde dag...
Ter info: tijdperken volgens NEM802B (editie 2003):
I. 1804 – 1925
II. 1925 – 1945
III. 1945 – 1970
IV. 1970 – 1990
V. 1990 - ...
Eigenlijk spreken we sinds 2005 van tijdperk VI, maar deze is nog niet opgenomen in de norm.
Hoe ver gaan jullie of niet?
Voila, plicht volbracht en gestemd.
Rij tijdperk V en VI (overgang) doch zet ook wel eens een ouder model in. Museumlijn weet U wel ;)
ik hou me niet aan een tijdperk maar aan een bepaalde periode (vennbahn 19989 - 1994) en zelfs een bepaald moment (Luik / Kinkempois zomer 1992) met enkele kleine anachronismen indien die voldoende gefundeerd zijn.
Zo zijn bij mij bvb de 59ers nog niet naar Frankrijk vertrokken maar rijden ze nog testdiensten in voorbereiding van hun expat-avontuur. De 6041 staat al in de nieuwe verf bvb ook (in werkelijkheid was dat pas na de zomer).
Waarschijnlijk behoor ik zo tot de weinigen die de blauwe 6215 M4's waarheidsgetrouw kan laten trekken 8) (onderwerp is immers provincie Luik in de zomer van 1992)
De baan situeren op één dag. Eigenlijk nog zo gek niet, vooral voor de Preisertjes.
Regenkledij en bikini's gaan meestal niet goed samen, kinderen tegelijk op weg naar school en op het strand ook niet.
Gewoon een handige 'kapstok'.
De baan is gepland als DB IV. Dus alle materiaal met logo uit dat tijdperk, ook wagentypes uit dat tijdperk. Lijkt me nog belangrijker dan de treinsamenstelling om een coherent geheel te vormen. Dat er eens een oudere trein langskomt als museumspecial lijkt me geen probleem. Maar geen ice ertussen.
Geeft wel enkele problemen. Zo herinner ik me goed dat in IV er lange schuifwand-schuifdak wagens reden. Maar die zijn enkel in versie V te koop.
Hoe het met de rest van de scenery gaat aflopen is iets anders maar eerst een baan zekers?
Mijn materieel dat ik aankoop voor op een toekomstige baan, waarvan ik nu nog altijd bezig ben met het schaduwstation (gip) moet inzetbaar zijn op een zijlijntje anno 1955-1976, zo ongeveer van net voor de afschaffing 1ste klasse tot einde stoomtijdperk.
Ik kies voor de dieseltractie. En dan de jaren 80/90 op de lijnen 42/43/162/165. Als grote voorbeeld.
Maar geeft toe dat ik ook moderner materieel heb. Dat dan ook af en toe mag rijden met materiaal dat er bij hoort.
Dus ja. Ik heb de 6041 van NK en ook de CFL Cargo 1510. Hoort niet naast elkaar. Maar blijft allebei diesel. Dus leuk.
Volgende wensen zijn een Class 77 van ESU en de CFL 1800 vanbiervliet.
Hier ook gestemd ;)
Punt is ook een beetje dat de "tijdperken" elkaar overlappen.
Het gebeurd ook dat een bepaalde lok eenmaal gemodificeerd daardoor in het volgende tijdperk terecht komt.
Dan word het lastiger om je aan een of twee tijdperken te houden.
Ik verzamel, enerzijds, alles wat tp IV, V en ook VI is. Goederen heb ik niet meer, mijn focus ligt op de (inter)nationale reizigerstreinen die vanuit Oostende vertrokken en die ik als klein manneke zag passeren langs ons huis (lijn 50A) en die mijn pa regelmatig bestuurde.
Verder VI verzamel ik anderzijds alle reizigersmateriaal dat ik beroepsmatig bedien, zijnde M6, I11, ...
III en IV zijn voor mij wel de leukste... Het modernere materiaal is wel mooi maar is niet te vinden in mijn schaal.
Dus de ooit komende baan... zal in die periode zijn.
Je kan bijvoorbeeld je eigen "train world" op je baan inrichten; dan kan met alles door elkaar rijden!
Heb ook net gestemd
Ik hou me aan DB tijdperk III, maar heb ook een aantal modellen in tijdperk IV, V en VI en zelfs wat Belgische modellen, die ik, als ik er zin in heb eens inzet.
Het dagelijkse leven probeert ons al eens in een bepaald keurslijf te dwingen (voor mezelf,vroeger meer dan nu) maar met de hobby vind ik dat je al eens je eigen zin moet doen, onder de slogan "Niets moet, alles mag"
Ik rij eind EP-V -- EP-VI.
"Niets moet, alles mag" is een leuke slogan. Dat moet zeker in onze hobby kunnen.
Verder vind ik alles wat jullie vertellen heel interessant. Doe zo voort!
niet gebonden aan één of twee tijdperken, maar ik heb toch een voorkeur voor IV-V-VI.
Flink uit de kluiten gewassen diesels en elektrische machines zijn meest vertegenwoordigd.
eigenlijk alles na ongeveer 1985, heeft nog het voordeel dat goederenwagons die iets ouder zijn daar ze al een aantal jaren rijden vooraleer ze opnieuw onderhoud krijgen ! Reden 5907, 6005 reden dan nog rond en ik heb ze ook verder vele tinten van de 23 waren toen nog aanwezig !
Groeten Peter ;)
PS maar wel een beetje tijdsgebonden rijden, moderne wagens (2CV,Porsche 911,Mini) worden dan wel oldtimers, geen moderne 28 met een oude28 of 6005
Qua materieel begint het bij mij in III (aangezien er ook interesse is in bepaalde reeksen stoomlocomotieven).
Verder is mijn huidige Belgische materiaal allemaal grotendeels IV, begin V, maar ooit (alvast niet meer dit jaar) komt er nog wel een huidige 18 wat dan weer TPVI is...
De baan die ik binnen een paar jaar klaar wil hebben situeert zich zo ongeveer eind TPIII begin IV, maar er kan van alles passeren, tenslotte ben jij baas en kies je waar je mee rijdt.
Verder heb ik nog een BR101 en een ICE, modellen die ik als kind altijd wou hebben, die moeten af en toe ook eens rijden.
Ook is er interesse voor Luxemburgs en bepaald Duits materiaal uit TPIII-IV.
Dus het is een beetje alles door mekaar, maar de treinsamenstellingen kloppen "mas o menos".
Luc, vraag je dit puur uit interesse, of krijgt dit nog navolging in een of ander onbekend boekje?
Tijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.
De laatste stoomlocomotieven, de eerste dieselreeksen, de eerste M2 en de protos van de tweede generatie diesels.
Een deel van goederen is wel al met Uic nummers dus strikt genomen buiten periode maar die hernummering is al begonnen in '65...
En dan is er nog het detail van een werkende baan, maar daar ben ik blijkbaar niet alleen mee ;D
Steven
Wat ik vandaag koop is hoofdzakelijk materiaal uit tijdperk 4.
Maar ik heb in de loop der jaren heel wat materiaal gekocht buiten dat tijdperk gewoonweg omdat ik mij niet bewust was van verschillen tussen tijdperken. De fabrikanten gaven het trouwens ook niet aan in hun catalogi. Zodoende heb ik materiaal uit tijdperk 2, 3 en 4.
De laatste jaren is daar dan ook nog eens tijdperk 5-6 bijgekomen omdat op de club gestart werd met de bouw van een digitale baan die zich situeert in dit tijdperk. Omdat het rollend materiaal van de clubleden is en ik zelf ook af en toe wel iets wil laten rondrijden heb ik me dan een "moderne" loc aangeschaft en dan komt van het een het ander en voor je het weet is er een 2de, 3de, ....
Mijn modelbaan situeert zich in tijdperk 4 wat eigenlijk betekent dat moderne "uitrusting" niet voorkomt (straatmeubilair, autootjes en vrachtwagens, ...)
Wanneer ik treinen laat rijden probeer ik toch homogeen materiaal uit 1 tijdperk op de baan te zetten. Omdat fabrikanten voor scenery materiaal zelden aangeven voor welk tijdperk iets geschikt is is het niet altijd eenvoudig om iets te kopen. Ik kan voor veel zaken niet meer zeggen wanneer iets in het straatbeeld is verschenen of verdwenen...
CiteerTijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.
Bedoel je niet "na het afschaffen van 3e klasse? Want 1ste bestaat nog altijd.
Nee, in '56 hebben ze weldegelijk 1ste afgeschaft, en 2de en derde zijn respectievelijk 2de en 1ste klas geworden.
Citaat van: Peter op 10 augustus 2013, 19:41:20 PM
CiteerTijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.
Bedoel je niet "na het afschaffen van 3e klasse? Want 1ste bestaat nog altijd.
Dag Peter,
Enkele weken geleden is dat hier ook al eens gediscuteerd. Men heeft idd de eerste klasse geschrapt en de rest opgewaardeerd.
Btw. Wat ik nog vergeten was ...
Een kleine grote oproep aan Van Biervliet om hun prachtige 62 als 212 uit te brengen. En waarom ook geen 205.
Pleeze pleeze pleeze.
:) :) :)
Citaat van: ACFI op 10 augustus 2013, 20:02:05 PM
Citaat van: Peter op 10 augustus 2013, 19:41:20 PM
CiteerTijdperk IIIb ttz van na de afschaffingen van de 1ste klasse.
Bedoel je niet "na het afschaffen van 3e klasse? Want 1ste bestaat nog altijd.
Dag Peter,
Enkele weken geleden is dat hier ook al eens gediscuteerd. Men heeft idd de eerste klasse geschrapt en de rest opgewaardeerd.
Btw. Wat ik nog vergeten was ...
Een kleine grote oproep aan Van Biervliet om hun prachtige 62 als 212 uit te brengen. En waarom ook geen 205.
Pleeze pleeze pleeze.
:) :) :)
+1
Citaat van: conducteur op 10 augustus 2013, 16:59:23 PM
Luc, vraag je dit puur uit interesse, of krijgt dit nog navolging in een of ander onbekend boekje?
Dat vroeg ik me ook af, Rian.
Er is volgens mij niks mis mee om een en ander te publiceren in ons lijfblad: MSM.
Kijk naar MSM 127, boordevol "zwijmel" modelspoor. Je kan er lekker bij dromen.....
Een volgende pol wacht ik met belangstelling af, zal er graag aan deelnemen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar toegepaste electronica en electrotechniek.
Digitaal, analoog of een combinatie? Zeer interessant ;)
Daarbij word tegelijkertijd ieders inbreng gelezen, en gewaardeerd.
In zijn vraag van dit topic zit ook een beetje verscholen of je/u/men wil nadenken over en en ander.
At Luc: Gogogo! :-[ (sorry, zijn mijn gedachten maar....
Alhoewel ik geen baan heb voor 't ogenblik heb ik toch mijn stem uitgebracht voor de voorlaatste keuze. Als er ooit een "eigen" baan komt (een eventuele demobaan is niet iets wat ik als "eigen" zie) zal die gesitueerd zijn in Nederbrakel, de zomer van 1920...
Citaat van: Havoc op 10 augustus 2013, 13:09:29 PM
De baan is gepland als DB IV. Dus alle materiaal met logo uit dat tijdperk, ook wagentypes uit dat tijdperk. Lijkt me nog belangrijker dan de treinsamenstelling om een coherent geheel te vormen.
Geeft wel enkele problemen. Zo herinner ik me goed dat in IV er lange schuifwand-schuifdak wagens reden. Maar die zijn enkel in versie V te koop.
ja, inderdaad. Dit jaar kwam roco met een paarse v90 voor de dag ipv een 290. Bijna gekocht, maar toch maar ingehouden - komt nog wel ooit eens in de juiste versie uit zeker... Voor wagons ligt de zaak iets makkelijker in die zin dat je verkeerde logo's kan verwijderen en eventuele opschriften kan maskeren met ingrijpende weathering :-)
Ik koop meestal wat ik graag zie en probeer zo een natuurlijk getrouwe trein na te bootsen ttz geen "mik mak" van alles door elkaar in één trein of ik zou een foto moeten hebben dat er in werkelijkheid ook zo'n treinsammenstelling zou hebben gereden(zoals ook iemand in een andere posting het stelde: geen stoomloc voor een containertrein).
Het zou mij niet echt storen een Rae naaste een ICE te zien rijden op mijn nog te bouwen baan of een Thalys naast een goederentrein getrokken door een 59; of een "vintage" Joufke uit de jaren '60.
Het is een fantasiewereld en de eigenaar/bouwer van de baan is heer en meester en tevens God :o
Ik heb respect en bewondering voor de mensen die bij een bepaald tijdperk blijven of zich houden aan èèn welbepaald land.
Citaat van: conducteur op 10 augustus 2013, 16:59:23 PM
Luc, vraag je dit puur uit interesse, of krijgt dit nog navolging in een of ander onbekend boekje?
De achterliggende gedachte is inderdaad het 'boekje'.
Ook al is 'het forum' (jullie dus) maar een kleine groep lezers van het blad, en waarschijnlijk, statistisch gezien, niet eens een representatief deel, toch vind ik het interessant om weten met wie we te doen hebben. En jullie zijn me daarbij zeer behulpzaam. Waarvoor dank.
Een voorbeeldje. Uit de eerste poll naar de samenstellingen is gebleken dat jullie er toch belang aan hechten. Voor de toekomst denk ik dus dat het belangrijk kan zijn nieuwe modellen met hun typische samenstellingen te presenteren. Indien dat niet het geval was geweest mochten we ook de rubriek 'samenstellingen' schrappen.
Voor mij is het de NMBS in tijdperk III, en eigenlijk streef ik naar het expojaar 1958.
Omdat ik sommige modellen toch zo mooi vind, mogen ze er tot 10 jaar "naast" zitten.
Dus ik ben zeker ook vragende partij voor de oude locnummering ! (en heb zelf nog heel wat te hernummeren...)
Ik wil me voornamelijk toespitsen aan tijdperk V en VI, dit aan het thema Duitsland (met de grenzen aan Zwitserland en Oostenrijk).
Maar ook ik heb een trein klaarstaan die in tp IV reed!
Gewoon "opletten" dat ik geen (ooit) Vectron laat kruisen met die trein.. Op 10 jaar wil ik nog een oogje dichtknijpen, maar als het té ver gaat, nee, liever niet ;-)
Ik ben verzamelaar van NMBS materiaal uit Tijdperk 3 en 4, met een duidelijke voorkeur voor de jaren 60, met af en toe wel een afwijking van 10 jaar ervoor of erna. Hedendaags materiaal zegt mij bijzonder weinig.
voila staat erop,
Jan
CiteerNee, in '56 hebben ze weldegelijk 1ste afgeschaft, en 2de en derde zijn respectievelijk 2de en 1ste klas geworden.
Hoe je het ook draait of keerd : de 3e klasse werd afgeschaft e de 1e en 2e bleven Dat ze enkel de klasse aanduidingen ip de rijtuigen overschildert hebben is een ander verhaal. ;)
Zo ook gestemd.
Ik wou mijn baan situeren ergens midden jaren '90 tot een jaar of 2005. Zo kon ik al modern materieel inzetten, maar konden er toch nog de klassieke rijtuigen en locs ingezet worden die ik hier dagelijks zag langs rijden.
Nu, eerlijk is eerlijk, soms koop ik iets dat ver buiten die periode zit. Zo heb ik de gele 62 met Infrabel-logo gekocht, gewoon omdat ik het mooi vond. Daarnaast heb ik dit jaar (of vorig jaar) een type 64 van Fleischmann gekocht en het is geen museumnummer. Ik ben ook niet van plan om hem om te nummeren, op mijn baan is mijn nummer gewoon wel als museumloc behouden.
Daarnaast koop ik dan ook nog eens modellen waarvan ik denk dat ze in mijn gesitueerde periode rondreden, maar dat nadien blijkt dat ze te jong of te oud zijn om er pal in te passen. Daar trek ik me dan ook weinig van aan en mijn verklaring is dan dat dit rijtuig gewoon nog geen revisie gehad heeft en dat men dit wegens rijtuigentekort opnieuw ingezet heeft in de oude livrei.
Iets wat dan weer te jong is, zoals mijn Infrabel-loc, kan in theorie niet. Maar dan zijn dat maar testlocs of -rijtuigen om een nieuwe livrei te testen.
Het kan en mag dus allemaal bij mij, maar hoofdzakelijk zal ik mij aan de periode 1995 - 2005 houden.
Ik hou mij graag aan TP IV en V dat zijn voor mij de meest interessante modellen. Ik weet nog niet als ik een TP VI tegenkom wat ik zal doen.
Wim
Ik hou me aan tijdperk II in Duitsland. Maar eigenlijk houd ik ook wel wat vast aan een bepaald jaartal namelijk 1939 (toen veel mensen nog dachten dat het in Duitsland allemaal wel OK ging) en probeer dus ook auto- en treinmodellen te kopen die reeds reden op dat moment al durf ik voor bepaalde modellen wel een uitzonderingetje te maken.
Groeten,
Pol
Citaat van: doomslu op 11 augustus 2013, 09:40:54 AM
Citaat van: conducteur op 10 augustus 2013, 16:59:23 PM
Voor de toekomst denk ik dus dat het belangrijk kan zijn nieuwe modellen met hun typische samenstellingen te presenteren.
heel tof idee !!
Ik zie hier allemaal reacties met betrekking tot Europa. Nou rij ik Amerikaans en ik houd vast aan een bepaald tijdperk. Mijn HoN3 (Amerikaans smalspoor) is gesitueerd in de jaren 30- begin jaren 40 van de vorige eeuw, dus na de crisis van 1929. Het normaal sporig gedeelte speelt zich af in de jaren vijftig in de, zoals onze vriendn aan de overkant van de plas noemen de transition period ofwel de overgang tussen stoom en diesel.
Dit is voor mij makkelijk te combineren daar mijn modelbaan dubbeldeks is uitgevoerd. Bovenop smalspoor en onderlangs het normaalspoor.
En er vind een combi plaats. Dat kan ook nog daar het smalspoor van de Rio Grande tot 1966 met stoom heeft gereden in Colorado.
Ik val eigenlijk wat tussen 2 tijdperken. De overgang van de Länderbahnen naar de DRG, dus rijdt er bij mij materiaal van de 2 rond. I + II hier dus.
Citaat van: Durango op 12 augustus 2013, 08:24:18 AM
Ik zie hier allemaal reacties met betrekking tot Europa. Nou rij ik Amerikaans en ik houd vast aan een bepaald tijdperk. Mijn HoN3 (Amerikaans smalspoor) is gesitueerd in de jaren 30- begin jaren 40 van de vorige eeuw, dus na de crisis van 1929. Het normaal sporig gedeelte speelt zich af in de jaren vijftig in de, zoals onze vriendn aan de overkant van de plas noemen de transition period ofwel de overgang tussen stoom en diesel.
Dit is voor mij makkelijk te combineren daar mijn modelbaan dubbeldeks is uitgevoerd. Bovenop smalspoor en onderlangs het normaalspoor.
En er vind een combi plaats. Dat kan ook nog daar het smalspoor van de Rio Grande tot 1966 met stoom heeft gereden in Colorado.
De keuze voor een Duitse baan ligt voor de hand vanwege de enorme keuze in materiaal natuurlijk. Jammer , want tenslotte is er ook voor de Belgische baan voldoende aanbod, en je kan als het ware om de hoek gaan kijken hoe het er uit ziet.
Ik heb ook veel belangstelling voor de Amerikaanse baan; ook hier is het aanbod enorm, en er zijn publicaties genoeg, ook voor de zelfbouwer pur sang. Als je zo'n tijdschrift doorbladert kijk je de ogen uit over het aanbod. Alleen de verkrijgbaarheid "om de hoek" laat hier te wensen over.
Citaat van: Durango op 12 augustus 2013, 08:24:18 AM
Het normaal sporig gedeelte speelt zich af in de jaren vijftig in de, zoals onze vriendn aan de overkant van de plas noemen de transition period ofwel de overgang tussen stoom en diesel.
Waren de hoogdagen in de USA niet de jaren '40 tijdens WOII?
Was de "transition" niet direkt na de WOII omdat er dan geen "oorlogsbeperking" meer was.
Als je puur kijkt naar het aantal tonnen goederen die vervoert werden was WWII inderdaad goed voor de spoorwegen in de USA.
De hoogtijdagen op het spoor waren de late jaren 40 en vroege jaren 50. In deze periode ging bij bijna alle maatschappijen het stoom aan de kant voor diesel. Transition period dus. Als WWII er niet was geweest was dat al eerder gebeurt. Tijdens WWII mochten er geen diesels worden gebouwd als alleen voor die maatschappijen die al de bestellingen voor 1941 hadden gedaan. Het staal en zo was dringend nodig voor tanks, kanonnen, schepen en zo.
Na WWII was het luxe vervoer per trein nog steeds in opkomst. Denk maar aan treinen als "the Chief" van de Santa Fe en de "Carlifornia Zephyr" van de Burlington, Rio Grande en Western Pacific.
We hebben al 70 stemmers. Ik hoop dat er nog wat bijkomen.
Ik rij met alles die inzetbaar is vanaf de jaren 80 tot en met heden. Dus er is een hele hoop materiaal die daarbij kan ingezet worden, maar dat vind ik net het leuke eraan. Dus zowel slaaptreinen, als goederentreinen, als moderne treinen zoals Thalys enz... tot en met de moderne reeks 18.
Ik hou me niet zo sterk aan tijdperken. Ik ga uit van het begrip "mijn tijdperk", dat omvat alles wat ik zelf heb meegemaakt.
Op de club maken we voor de gein wel eens combinaties die nooit hadden gekund, b.v. een loc met rijtuigen die niet gelijktijdig hebben bestaan. Zoiets noemen we dan een "Epochekrach".
Mijn modelbaan in aanbouw situeert zich in de Ardennen...ergens op een denkbeeldige diesellijn die het Luikse over bijvoorbeeld Huy, Ciney en Dinant verbindt met het Franse Charleville. De baan zal gebouwd worden in de sfeer (inrichting infra, autootjes etc) van ongeveer 1983.
Waarom 1983?
Dat is net voor de invoering van het fameuze IC-IR plan eind voorjaar 1984.
Met dit plan sneuvelden vele stations, haltes, spoorlijntjes en werd de treindienst een stuk overzichtelijker maar saaier ingedeeld.
Bovenal werden echter ook vele, echt vele goederenkoeren gesloten, waardoor ook veel 'caboteurs' (buurtgoederentreinen) van het spoor verdwenen. En juist zo'n goederenkoer staat centraal in mijn ontwerp.
Waarom niet ruim voor het IC-IR plan...nou omdat de NMBS begin jaren '80 de bordeaux kleurstelling introduceerde op haar M4 rijtuigen, dieselloks in zowel oudgroen, groen-geel 1970, geel-groen als blauw-geel reden. Op elektrisch materieel (op sleep over de baan) was net het azuurblauw verschenen...gewoon een lekker kleurrijke tijd.
Of ik me daar met de treintjes ook aanhoud?
Ik heb het geprobeerd...
Maar er is zoveel moois te koop...en als je je het kunt veroorloven om meer te kopen...ik kon het niet laten.
Zo is de collectie uitgebreid met vooral ook NMBS materieel met wat ik zelf goed ken uit de dieseldagen van lijn 42 en de fameuze Athus-Meuse...alleen was dat eind jaren '90, begin 20ste eeuw. En ik vind het ook erg leuk om die herinneringen levend te houden.
En ook wat ouder spul kan zo mooi zijn...
Als extreem voorbeeld heb ik bijvoorbeeld de trein die Maastricht over Luik - Luxemburg met Bazel (en Italië) verbond...in drie uitvoeringen;
- als D296/297 uit de jaren '70 met blauwe NS Plan D, stalen D en grijze FS rijtuigen voor achter een oudgroene reeks 60;
- als D296/297 uit de jaren '80 met groene SBB rijtuigen en paars-grijze FS rijtuigen voor achter een blauw-gele 55-er;
- als D495/496 uit de jaren '90 met Wegmann, SBB rijtuigen en een Corail bak eveneens voor een blauw-gele 55-er.
Kwestie van die maar niet elkaar laten kruizen op de modelbaan...
Groetjes Davy
De laatste reactie dateert van midden augustus, er zijn 79 stemmen.
Ik vermoed dus dat er nog mensen zijn die niet gestemd hebben.
Aangezien we soms gevraagd worden door fabrikanten van modellen waarnaar er vraag is (zie bijvoorbeeld Van Biervliet Budget-line), lijkt me deze poll wel interessant.
http://www.youtube.com/watch?v=tp0xDhHKRTk
.
Net gestemd.... en ik hoor bij de grootste partij !
Geert
Citaat van: Chrisrail op 22 november 2013, 12:16:16 PM
wie heeft er U uit Uw winterslaap gehaald?
De ZEVER die uit mijn mailbox liep en zijn oorsprong hier in een aantal topics vond bij een aantal mensen die niet van ophouden weten.
En nu ga ik weer onder zeil. Mijn instellingen zijn aangepast, geen spaml mails van MSM Forum meer. RUST.....
.
Daar waar ik vroeger enkel stoomlocs uit de periode III aanschafte, gaat de voorkeur na mijn herstart ook uit naar periode IV diesellocs.
Momenteel bezig met de bouw van een kleine baan van 3,5 x 1,4 meter groot. :-[
Hetv is de bedoeling dat ik mijn baan analoog alsook digitaal kan bedienen.
Heb immers niet de mogelijkheid voor een grotere baan. :(
Bezit momenteel duitse, oostenrijks en luxemburgs diesellocs materiaal.
En duitse stoomlocs materiaal.
Het goederenwagen park is divers.
De Rijtuigen zijn van de DB en CFL.
Modelspoorgroeten,
Willy