Hallo, ik leg even mijn probleem uit en zou dan graag wel uitleg/info willen!.
Ik had wissels via marktplaats liggen, allemaal heel goed verder, die gene ken ik wel....Maar nu heb ik dit probleempje met de wissels en wil het zelf proberen op te lossen...met behulp van jullie hulp ;) :P
Dit is situatie 1
imghttp://img398.imageshack.us/img398/8616/probleemspoor25dd.jpg/img
Als de loc bij de groene stip is, wil ik hem naar(het rangeerspoor) blauwe
stip laten rijden. Als ik dat doe blijft hij op de wissel staan, dus de rode
cirkel, hij blijft daar gewoon staan(krijgt gewoon geen contact meer)
En toen dacht ik nou maar even proberen met de andere wissel dus heb ik ze om
gedraaid, dan krijg je dit
Situatie 2
imghttp://img294.imageshack.us/img294/1851/probleemspoor37xd.jpg/img
Nu doe ik het zelfde vanaf de groene stip. Ik wil hem naar de blauwe stip laten
rijden, die zit nu ergens anders omdat hij wel gewoon door kan rijden op het
rangeerspoor, dit kon niet in situatie 2. de loc was ondertussen doorgereden
naar de bruine stip, en nu moet hij nog naar de blauwe stip dus. Maar als ik hem
dan daarheen laat rijden blijft hij weer op de zelfde plek haken(de rode cirkel
dus) en dat is de zelfde wissel waar hij ook bleef haken als in situatie 1.
Dus er licht wat aan de wissel, want hij kan in situatie 2 wel gewoon op het
rangeer spoor, maar niet in 1. Terwijl in situatie 2 die andere wissel zit en
die doet het wel. Dus dan moet er wat aan de wissel zelf liggen toch?
Alvast bedankt
deRossa
Hallo
We zullen het nogeens proberen.[8D]
Maar dan wel doen wat iedereen zegt en antwoord geven op wat men vraagt.
Als eerste
Een trein rijdt alleen als tussen de 2 rail een spaannig staat,rijdt hij dus niet dan zal er wel geen spanning op de rails staan.
duidelijk?
Nu gaat er dus om te bepalen waar wel en waar geen spanning staat
Ik heb als een meer geschreven maak een controle lampje.
lees dat nog even na en maak het dan ook.
nu ga je heel je wissel straat over en je kijkt waar het lampje niet meer brandt.
druk de draden op de rails,dus op elke rail een draad recht tegen over elkaar en kijk.Wel de rijspanning in zetten of je wilt gan rijden
Brandt hij wel brand hij niet.
Schrijf op je tekening waar hij wel brand en waar niet.
meld je dan weer.
Zo als je het nu brengt komt niemand er uit,het is ongeveer zo als dat je de dokter belt en zegt,twee cm rechts van mijn navel en daar dan 1 cm schuin boven heb ik pijn. Dokter wat heb ik[:(!]
Dat weet de dokter ook niet
Bedenk meten is weten[8D]
Met groet(vriendelijke)
Wim
Hallo, met de spanning heeft het even niks te maken....
Dit zegt ook de gene waarvan ik ze gekocht heb....Maar tot zo ver weet ik het want die gene kan door omstandigheden even niet meer mailen...dus dacht ik vraag ik het hier tussendoor even...
Alles is goed, heb alle rails (fleischmann Profi rails) goed aangesloten, zit geen vuil en niks op......
Ik weet het verder niet....
deRossa
Wat versta hij dan onder haken??????
wim
Inderdaad: meten is weten !! Check nu maar eerst met dat lampje zoals Wim dat voorstelt ! We kijken uit naar het spannende spanningsverslag [:I]
Success, Paul[8D]
Wim heeft volgens mij volkomen gelijk ge hebt op uw wissel geen spanning, en zonder spanning wordt er niet gereden.
Jan
Misschien heeft het iets te maken met het niet aanwezig zijn van het brugje tussen de spoorstaven in de wissel van wat Fleischmann, de 'denkende wissel' noemt? Goed de spanningen meten dus, meten is weten, zoals hierbioven reeds vermeld.
Groet,
Paul
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen068.jpg)
Hoi deRossa,dit is wat just4fun bedoeld,zie je die 2 haakjes,die "moeten"er in zitten,anders krijg je geen stroom!!
Die haakjes hoeven er niet perse in te zitten.
Als ze er uit zijn wordt het wissel "denkend", d.w.z. dat er alleen spanning wordt doorgegeven naar het gekozen spoor.
Hallo,
(in situatie 2) dan van die wissel met het rode rondje er om heen en verder zeg maar naar de blauwe stip, daar staat dan geen spanning op...
deRossa
wat heb je nu gemeten ?? en waar teken dit een in je schema
dus draadje een zat hier (precies aangeven)en draadje twee zat daar(ook precies aangeven)
EN
zet die boogjes er maar eens in als je ze nog hebt.
als ze er in zitten dan is het goed.
dan wel even heen en weer halen zodat je zeker bent dat ze contact maken
ben je ze kwijt neem dan maar een gewoon stukje draad.
waarschijnlijk is het contact dat de wissel zelf denkend maakt kapot.
Je kunt ook de boogjes van de andere wissel even lenen.
Uiteraard alleen als ze daar wel in zitten.
succes
wim
Ik heb al die boojge dingetjes weg gedaan.....
Hoe kan ik het dan doen, gewooon van een stukje draad, van b.v. de stroomdraad voor modelbouw(uiteraard met het plasticspul er omweg) en dan in de vorm buigen en dan erop doen?
heel goed gezien.
een blank draadje dus.
vol verwachting klopt ons hart
wim
Ik heb het eve geprobeert, maar als ik het blood maak, krijgje hele klein draadjes, dus van 20 is 1 gemaakt zeg maar.....
Zou het ook met ander materiaal kunnen?
deRossa
deRossa,ik heb hier nog enkele klemmetjes liggen van stuk gegane wissels,vraag is natuurlijk hoe krijg ik die bij jou?
Ja maar de vraag is of er wel van die klemmetjes moeten, ik denk het zelf namelijk helemaal niet!
Want de ene goede wissel zitten ook niet van die klemmetjes en die doet het wel goed, kan de trein wel gewoon door rijden!, maar bij die andere niet...dus ik dek dat het tog aan d wissel ligt, volgens mij is hij stuk ofzo..!???! Want dat is wel heel raar dat de ene wissel wel goed is maar de andere niet...
deRossa
Waarschijnlijk is de omschakelaar defect.
Als je kijkt op de foto van Ervin, dan zie je rechts van die haakjes een afwijkend gevormde dwarsligger die een beetje breder is dan de andere. Onder die dwarsligger zit een schakelschuifje en dat verbindt de ene of de andere tong met de bijbehorende doorgaande spoorstaaf.
Je kunt het zien zitten als je de blikken onderplaat van het wissel af haalt. Maar wel voorzichtig openmaken want er zit een snapveertje onder wat heel makkelijk wegvliegt.
Wat Klaas zegt is idd waar,moest je van plan zijn om de wissel open te maken,dan moet je echt h??l voorzichtig zijn,ik heb al enkele wissels open gemaakt,en het is echt niet simpel om alles terug in zijn oorspronkelijke staat te krijgen,mss moet je maar gewoon een nieuwe wissel kopen?[;)]
probeer nou toch gewoon eens wat men je adviseert.
als je telkens denkt dat je het toch beter weet,dan schieten we natuurlijk niks op.
DEnk nu eens niet en breng stukjess draad op de aangegeven plaats.
Vouw desnoods maar een paar papierclips uit een.dat klemt wel even
Blijkt het te helpen dan soldeer je er 2 draadjes tussen.
Nou ik ben ben benieuwd
Wim
Ja Wim,ik ben nu ook eens benieuwd!
Als je problemen hebt met die 'Litze' draad (vele kleine dunne draadjes,), kan je ook eventueel proberen met telefoondraad. Deze heeft normaal een volle kern, dus geen 'tros' van al die dunne draadjes in de kern, en is zeker voor jou makkelijker manipuleerbaar.
En ja, zoals Wim zegt, eventueel idd met paperclips om te testen. Wel blank metalen paperclips, niet van die gekleurde dingen met een laklaag over !!
greetz, Paul
Ok? zal even een paperclip proberen!!
(een 10/20 minuten later)
Ik heb het nog eens geprobeerd met dat stroomdraad.....En het is nu wel gelukt, gister en eergister had ik het ook heel vaak en goed geprobeerd, maarja nu is het goed en ik denk dat ik aan die gene vraag waarvan ik de wissel ook had zo'n dingetje vraag..
Maarja hij doet het!
Graag gedaan allemaal!
deRossa
gefeliciteerd
En als er nog eens iets niet wil,altijd bereidt tot...
en verder veel succes
wim
Allee vooruit,we zijn terug vertrokken.[;)]