Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM

Titel: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM
Een ECoS centrale kan zowel DCC als het Marklin systeem bedienen.

Zo het technisch mogelijk zijn door gebruik van één type spoor(C-rail van Marklin) zowel 2 Rail(DCC) en 3 Rail(Marklin) door elkaar te laten rijden.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Huugooke op 05 februari 2013, 23:29:50 PM
Dat is pas een uitdaging!
Ik zie al direct twee problemen.
De C-rails zijn met elkaar verbonden en zouden dus overal van elkaar geïsoleerd moeten worden. Gezien de constructie niet helemaal onmogelijk.
Maar: de wielen van de Märklin loc's zijn met elkaar verbonden, en veroorzaken dus kortsluiting op je geïsoleerde c-rails.

Oplossing: drie-rail locs voorzien van geïsoleerde wielen; en als je dan toch bezig bent, bouw ze dan ineens om naar 2-rail, dan heb je dat rails probleem niet!
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Gerolf op 06 februari 2013, 10:18:31 AM
Er is ook nog een verschil in afmetingen van de wielassen, waardoor de kans op ontsporingen groot is.

Mij lijkt het beter om te kiezen: of 2R, of 3R. De combinatie zorgt voor teveel problemen.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Huugooke op 06 februari 2013, 10:56:29 AM
Of 2-rail ombouwen naar 3-rail, iets minder werk, maar zoals Gerolf zegt blijven er mechanische problemen.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: PietB op 06 februari 2013, 11:18:04 AM
Citaat van: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM
Een ECoS centrale kan zowel DCC als het Marklin systeem bedienen.
Er zijn meer centrales die dit kunnen.
Citaat van: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM
Zo het technisch mogelijk zijn door gebruik van één type spoor(C-rail van Marklin) zowel 2 Rail(DCC) en 3 Rail(Marklin) door elkaar te laten rijden.
Niet aan beginnen!
Zie de geschetste problemen in deze post.

Gewoon een keuze maken (DCC of Märklin protocol is niet zo moeilijk)
- de niet Märklin decoders, in 3-rail materieel van andere fabrikanten dan Märklin, zijn zowel DCC als MM1-2 protocol geschikt.
- de keuze van het railmaterieel is bepalend.
- 3rail is makkelijker bij wissels (puntstuk polarisatie).
- 2rail is wat complexer bijvoorbeeld keerlussen, maar daar zijn weer goede technische oplossingen voor.

Maar begin niet aan het heilloze pad van combineren.
Succes met je keuze.

grt Piet.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Paulogic op 06 februari 2013, 11:27:27 AM
Als ik mij niet vergis hebben ze bij ALAF (Club in Luik) een baan waarop beide rijden.Zelf gemaakte puko's en een detectie-systeem dat
snel schakelt.

Een gesplitste baan kan echter wel. Dus 2 kringen die gescheiden zijn van elkaar al dan niet elkaar kruisend via brug of tunnel en misschien
zelfs met een aangepaste wissel, als deze wissel bestaat natuurlijk. Dan kan je inderdaad kopen wat je leuk vindt en hoef je enkel het materiaal op de juiste
omloop te laten rijden. Met wagons wordt dit wel wat gissen dan indien 3R materiaal op je 2R baan zet... vonken zijn niet uitgesloten...
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: dgrr57 op 06 februari 2013, 11:53:20 AM
Op mijn (klein) (module) baan rijd ik thuis zowel 2-rail dan 3-rail. Ik gebruik daarvoor k-rails. Maar niet te samen  ;)

Ik heb 2-rail en 3-rail locomotieven maar alle rijtuigen en wagens zijn uitgerust met 2-rail wielen.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: mivc057 op 06 februari 2013, 12:13:00 PM
Op onze modelspoorbaan "Aalst 2000", in de O.V.M.V , rijden eveneens treinen tegelijkertijd op 2 en 3 rail systeem. De baan wordt met "Koploper" gestuurd en deze bepaald het traject van de 2 systemen. Uiteraard gaan deze elkaar nooit kruisen en blijven op hun eigen traject. Er is wel de nodige afwisseling  qua routes door het station. Deze ontwikkeling is iets nieuws, pas eind december operationeel gemaakt en loopt nu proef. Vroeger was het ofwel 2 ofwel 3 rail. Het geeft nu de mogelijkheid aan de mensen met beide systemen hun treinen tegelijkertijd te laten rijden.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: PietB op 06 februari 2013, 12:25:57 PM
Heren,
de vraag was of het door elkaar kon rijden?
Dus gelijkstroom en 3 rail materieel op één 3rail rails.
En daar geven jullie geen antwoord op.
Dit is alleen maar verwarrend voor de vraagsteller.

grt Piet.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Martin Welberg op 06 februari 2013, 12:41:37 PM
Zijn de spoorstaven niet met elkaar verbonden bij M.. ???
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: dgrr57 op 06 februari 2013, 12:58:43 PM
Citaat van: milocomarty op 06 februari 2013, 12:41:37 PM
Zijn de spoorstaven niet met elkaar verbonden bij M.. ???
Niet bij K-rails  ;)
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 februari 2013, 13:48:23 PM
Bij C-rails zijn de spoorstaven wel met elkaar verbonden, maar die verbinding is makkelijk door te knippen.
De wissels vormen een probleem, daar is het wat minder eenvoudig om linker- en rechter spoorstaaf van elkaar te isoleren.

2-rail en 3-rail door elkaar op hetzelfde spoor, ik zou het niet doen. Je haalt je een berg problemen op de nek, en dat zal waarschijnlijk nooit ophouden.
Gewoon kiezen voor één systeem, en daar bij blijven.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Huugooke op 06 februari 2013, 15:54:33 PM
Als je de plaats hebt kan je, zoals hierboven gezegd,  wel twee lay-outs naast (of tussen) elkaar leggen, die elkaar nergens raken.
Dan heb je the best of both worlds.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Jurgen op 06 februari 2013, 15:55:26 PM
Citaat van: Huugooke op 06 februari 2013, 15:54:33 PM
Als je de plaats hebt kan je, zoals hierboven gezegd,  wel twee lay-outs naast (of tussen) elkaar leggen, die elkaar nergens raken.
Dan heb je the best of both worlds.


Maar dat is niet de vraag!  ;)
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Huugooke op 06 februari 2013, 15:59:01 PM
Citaat van: Jurgen op 06 februari 2013, 15:55:26 PM
Citaat van: Huugooke op 06 februari 2013, 15:54:33 PM
Als je de plaats hebt kan je, zoals hierboven gezegd,  wel twee lay-outs naast (of tussen) elkaar leggen, die elkaar nergens raken.
Dan heb je the best of both worlds.


Maar dat is niet de vraag!  ;)

Nee, maar dat is wel een oplossing! Zo kan hij de beide protocollen door elkaar gebruiken, en dat was wel (een deel van) de vraag.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: bellejt op 06 februari 2013, 16:29:12 PM
is mogelijk als je geen enkele keerlus zou hebben in je plan.Maar dat wordt bijna onmogelijk uit te voeren.Je kan dan bv rail 1  links gebruiken als gemeenschappelijke massa,rail 2 rechts als voeding voor DC en puko als voeding voor AC.Maar dan mag je NERGENS deze combinatie andersom hebben en mogen neregens rail 1 en rail2 in aanraking komen.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 06 februari 2013, 18:07:18 PM
Blijkbaar is dat toch niet simpel te bewerkstelligen.

Mischien moet ik maar eens denken om 2 verschillende circuits te plannen op mijn toekomstige baan.

Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: PietB op 06 februari 2013, 18:21:37 PM
Citaat van: Huugooke op 06 februari 2013, 15:59:01 PM
Nee, maar dat is wel een oplossing! Zo kan hij de beide protocollen door elkaar gebruiken, en dat was wel (een deel van) de vraag.
Hugo, zoals ik al eerder schreef het is geen kwestie van protocollen, maar een kwestie van fysieke infrastruktuur.
Op mijn baan Marklin C-rail rijden locs met DCC en andere locs met MM-2 protocol in de zelfde stroomkring.

Alles terug lezend verwart Janie DCC met DC(gelijkstroom 2rail) maar DCC werkt prima op een 3 rail infrastruktuur net als op een tweerail.
Op mijn oude baan had ik een trammetje rijden, 2 rail met een Marklin decoder dus MM protocol.
Later toen de decoder vervangen werd door een ESU multiprotocoldecoder heb ik hem nog een tijdje op MM laten rijden, die ESU's slikken bijna alles dat de centrale verstuurt.

grt Piet.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 06 februari 2013, 18:35:22 PM
Het was een denkpiste van mij om Marklin materiaal en 2 rail materiaal door elkaar te laten rijden op bijvoorbeeld de C-rails van Marklin, ttz een trein 2 rail en in het andere blok een 3 rail trein op een en hetzelfde circuit.

Maar ik heb begrepen dat de buitenste rails van de Marklin C-rails met elkaar verbonden zijn en dan veronderstel ik dat dat ook bij de wissels en kruisingen zo is.

Technisch(multi protocol centrales) is het blijkbaar mogelijk om DCC en MM-2 protocol te gebruiken maar mecanisch(beperking met de sporen) is het niet mogelijk.

Of...........,maar een ideetje, onder iedere 2 rail loc een sleper plaatsen en aan de linkerzijde van de 2 rail loc de stroomafname loskoppelen en deze verbinden met de sleper, maar ik denk dat er dan mecanische problemen op duiken door plaats gebrek onder de 2 rail locs.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 februari 2013, 23:42:16 PM
Citaat van: janieburton op 06 februari 2013, 18:35:22 PM
Of...........,maar een ideetje, onder iedere 2 rail loc een sleper plaatsen en aan de linkerzijde van de 2 rail loc de stroomafname loskoppelen en deze verbinden met de sleper, maar ik denk dat er dan mecanische problemen op duiken door plaats gebrek onder de 2 rail locs.
Als je slepers gat plaatsen onder 2-rail locs, dan maak je er feitelijk 3-rail locs van.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 07 februari 2013, 16:52:01 PM
In feite heb je gelijk dat men als men een sleper onder een 2 rail loc zet er een 3 rail loc van maakt, maar...... als men zoals ik voorstelde de stroomafname aan de linkerzijde van de loc afkoppeld dan heeft men nog steeds een 2 rail loc( puntcontact en rechter zijde van de rail)

De vraag is of dit technisch mogelijk is een sleper er onder te zetten.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Gerolf op 07 februari 2013, 16:57:01 PM
Alles kan, maar wat gebeurt er dan als je de loc omgekeerd op het spoor zet ?
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Huugooke op 07 februari 2013, 18:42:20 PM
Citaat van: Gerolf op 07 februari 2013, 16:57:01 PM
Alles kan, maar wat gebeurt er dan als je de loc omgekeerd op het spoor zet ?

De 3-rail op het aangepaste spoor? Die rijdt niet.
Als je de 2rail aanpast aan 3-rail dan is er geen probleem, toch?
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 09 februari 2013, 01:21:56 AM
@Huugooke,

Ik zou het spoor niet aanpassen maar  gewoon de 2 rail lok.

ttz: Zoals Klaas Zondervan het zegt van een 2 rail lok een 3 rail lok maken(de linkse aansluiting van de 2 rail lok verbinden met een sleper en de vrijgekomen linkse aansluiting doorverbinden met de rechtse).

Maar ik vrees dat dit mechanisch niet mogelijk is bij alle loks, te weinig plaats onder de lok en misschien ook te weinig plaats in de lok voor de bedrading.

Zijn er Marklinisten uit het verleden toen het nog AC en DC was die een gelijkstroom lok heben voorzien van een sleper en deze op hun toenmalige wisselstroom baan hebben laten rijden?
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: PietB op 09 februari 2013, 10:04:22 AM
Citaat van: janieburton op 09 februari 2013, 01:21:56 AM
Zijn er Marklinisten uit het verleden toen het nog AC en DC was die een gelijkstroom lok heben voorzien van een sleper en deze op hun toenmalige wisselstroom baan hebben laten rijden?
Ja ik heb er hier 4 rijden.
De wielen vervangen door wisselstroomwielen, niet alleen voor de doorverbinding maar Märklin heeft hogere wielflenzen en dan lopen ze beter door de wissels.
Er een sleper onder gezet, en natuurlijk een decoder in geplaats.
Werkt allemaal prima hoor.
grt Piet.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: erik de noorman op 09 februari 2013, 14:05:45 PM
Ik heb hier een aantal omgebouwde 2 rail loks van verschillende merken rijden(digitaal).
Roco loks zijn het moeilijkst. Daar is meestal heel weinig plaats tussen rail en chassis vooral deze met boogie's. Meestal moet je een stuk van de boogie weg vijlen en soms één van de twee aangedreven boogie opofferen omdat de tandwielen onderaan de boogie in een uitstulping zitten. De dikte van de sleper moet soms ook aangepast worden.
Soms kan het niet anders dan de sleper onder een goederenwagen of wagon te plaatsen en deze achter de lok te hangen en via, de verbinding te maken naar de motor van de lok.                                          Bij analoge besturing een gelijkrichter en ompoler mee in bouwen.

Erik.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: raf op 17 augustus 2014, 18:26:45 PM
ik rij alles door elkaar op K rails en dit zonder noemenswaardige problemen
wel de wiel breedte afstellen want die willen ook wel eens verschillen

paar opmerkingen

ik rijd 3 rail gelijkstroom en analoog
de elektronica onder de baan die doet de loco's sturen en ik heb 8 verschillende types als mogelijke instellingen
de loco doet het volgende blok weten voor hij het gaat in rijden wat type hij is en daar houd de elektronica dan rekening mee
maar een gewoon schakelaartje voor een kleine baan kan net hetzelfde doen

gr raf
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 17 augustus 2014, 23:23:13 PM
Citaat van: raf op 17 augustus 2014, 18:26:45 PM
ik rij alles door elkaar op K rails en dit zonder noemenswaardige problemen
wel de wiel breedte afstellen want die willen ook wel eens verschillen


gr raf

Bij K rails is toch enkel de midden geleider geïsoleerd? De 2 buitenste rails zijn toch met elkaar verbonden door het metaal van de "spoorbedding" van de K rails.

Daarom dacht ik dat dit bij de C rails wel het geval was, omdat de spoorbedding uit kunststof bestaat(ik dacht dat bij M(odel) flex rails en sectionale rails van Marklin dit wel het geval was dat de buitenste 2 rails geïsoleerd zijn maar dat dan bij de wissels en kruising de buitenste rails elektrisch zijn doorverbonden)

Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 augustus 2014, 00:03:40 AM
Bij M-rails is de bedding van metaal, beide spoorstaven zijn via de bedding elektrisch met elkaar verbonden, en dat is bijna niet los te maken.
K-rails: kunststof bielzenmat, beide spoorstaven elektrisch gescheiden.
C-rails: kunststof bedding. Beide rails met elkaar verbonden door brugstrippen, die makkelijk door te knippen zijn.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 18 augustus 2014, 01:19:24 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 augustus 2014, 00:03:40 AM
Bij M-rails is de bedding van metaal, beide spoorstaven zijn via de bedding elektrisch met elkaar verbonden, en dat is bijna niet los te maken.
K-rails: kunststof bielzenmat, beide spoorstaven elektrisch gescheiden.
C-rails: kunststof bedding. Beide rails met elkaar verbonden door brugstrippen, die makkelijk door te knippen zijn.

Sorry heb bepaalde zaken doorelkaar gehaald.

Bedoelde M rails voor de allereerste Marklin rails met metalen spoorbedding en K rails voor de model rails zoals Marklin ze noemde.

Zijn bij de wissels en kruisingen van deze K rails de beide spoorstaven dan ook elektrisch gescheiden?

En bij de C rails kan men bij kruisingen en wissels dan ook de brugstrippen doorknippen?
 
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Huugooke op 18 augustus 2014, 08:28:02 AM
In een gewone K-wissel zit een metalen plaatje dat je kan verwijderen of doorknippen.

Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 augustus 2014, 19:27:20 PM
Ik weet niet of je bij C-wissels ook brugstrippen kan doorknippen. Ik denk het eigenlijk niet. Die mogelijkheid zit er bij railstukken in om massadetectie mogelijk te maken. Bij de meeste besturingsprogramma's is het niet nodig om ook op wissels te detecteren.

Daarbij moet je in de gaten houden dat bij C-wissels de spoorstaven in de puntstukken van plastic zijn. Het massacontact wordt daar verzorgd door een strip die op de bodem van de groef ligt, waar de flenzen overheen rijden. Lijkt me lastig te scheiden.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: conducteur op 22 augustus 2014, 19:14:32 PM
You have mail, Benny!
Ik denk dat je best een keuze maakt, 2 rail of 3 rail. De twee systemen combineren op een eigen baan zou ik niet doen, en al zeker niet op dezelfde sporen. Je zult of wel een heel ingewikkeld elektronisch systeem moeten opbouwen en werkende krijgen, ofwel rekening houden in het ontwerp van het sporenplan. Omdat de twee systemen dan gescheiden moeten zijn zit je mogelijk met bepaalde beperkingen waardoor je het plan niet naar je wens kunt tekenen, of een situatie niet realistisch kunt uitbeelden.


Mijn advies is: Ga voor een nieuwe digitale startset van Roco, met de rode multimaus in. Dan heb je voor weinig geld een mooie centrale, een trein en wat sporen. Tenzij je namelijk toch plots voor een andere schaal zou gaan kiezen...
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Benny op 22 augustus 2014, 19:31:50 PM
Citaat van: conducteur op 22 augustus 2014, 19:14:32 PM
You have mail, Benny!
Ik denk dat je best een keuze maakt, 2 rail of 3 rail. De twee systemen combineren op een eigen baan zou ik niet doen, en al zeker niet op dezelfde sporen. Je zult of wel een heel ingewikkeld elektronisch systeem moeten opbouwen en werkende krijgen, ofwel rekening houden in het ontwerp van het sporenplan. Omdat de twee systemen dan gescheiden moeten zijn zit je mogelijk met bepaalde beperkingen waardoor je het plan niet naar je wens kunt tekenen, of een situatie niet realistisch kunt uitbeelden.


Mijn advies is: Ga voor een nieuwe digitale startset van Roco, met de rode multimaus in. Dan heb je voor weinig geld een mooie centrale, een trein en wat sporen. Tenzij je namelijk toch plots voor een andere schaal zou gaan kiezen...

Had je het op mij? ;)

Dit draadje is niet van mij  ;)
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Benny op 22 augustus 2014, 19:32:29 PM
en, als het op mij bedoelt is, heb geen mail ontvangen....
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: INFO op 22 augustus 2014, 20:32:33 PM
Citaat van: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM
Een ECoS centrale kan zowel DCC als het Marklin systeem bedienen.

Zo het technisch mogelijk zijn door gebruik van één type spoor(C-rail van Marklin) zowel 2 Rail(DCC) en 3 Rail(Marklin) door elkaar te laten rijden.


Dat kan best, als je heel erg veel kennis van zaken in huis hebt. Maar gezien je vraag heb je dat niet, beste advies niet aan beginnen en je gewoon bij 1 systeem houden.

Groetjes
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Gerolf op 23 augustus 2014, 00:36:00 AM
Ik kan Wim alleen maar bijtreden:
- hou het op één besturingssysteem,
- voorzie uitbreidingen (secties aanleggen)
... en kijk intussen rustig rond hoe ver je wil gaan  ;)
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 23 augustus 2014, 13:48:58 PM
Ik stelde die vraag omdat de ECoS een Multi systeem is en dat het misschien mogelijk zou zijn geweest om op een 3 rail systeem ook 2 rail locs en treinen te laten rijden.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: Huugooke op 23 augustus 2014, 13:58:03 PM
Citaat van: janieburton op 23 augustus 2014, 13:48:58 PM
Ik stelde die vraag omdat de ECoS een Multi systeem is en dat het misschien mogelijk zou zijn geweest om op een 3 rail systeem ook 2 rail locs en treinen te laten rijden.
Ik denk dat die vraag hier toch al redelijk beantwoord is.
Misschien dat er wat verwarring is omtrent de terminologie.
Wat versta je onder "systeem"? De rail, de besturings-apparaten?
Qua Rails is het al uitgelegd dat je de Marklin K-rails kan gebruiken voor 2-rail, tot dat je wissels wil plaatsen: dan is er wat geknutsel nodig.
Nogmaals: het is geen goed idee, omdat in beide systemen ook andere maten voor wielafstand en afmeting worden gebruikt.
Titel: Re: 2 Rail en 3 Rail
Bericht door: janieburton op 23 augustus 2014, 16:29:13 PM
Geen probleem.

Dank voor de info.