Hallo,
De max.breedte die ik ter beschikking heb is 112cm de lengte kan tot 400cm. Deze 112cm verplicht mij te kiezen voor schaal N.
Nu verneem ik dat voor deze schaal:
1? weinig materiaal ter beschikking is (locs e.d.)
2? nog weinig geautomatiseerd is (digitaal)
3? zeer moeilijk zelf herstellingen te verrichten
(kleine afmetingen)
Heeft hier iemand ervaring mee?
Dank voor de reactie.
Hoi Patri,
Punt 2: dit is niet waar; ik rij al 15 jaar met schaal N, digitaal en volledig geautomatiseerd. En met mij veel kennissen tezamen.
Patri,
De figuur waar je dat allemaal van gehoord hebt kletst uit z'n nek.
Kijk maar eens in dit draadje over de Mythes over schaal N:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1167&SearchTerms=mythes
1. Wel wat minder dan in H0 maar nog steeds een ruim assortiment, helemaal als je Duits rijdt.
2. Zie ook reactie van Paul. Qua digitaal maakt N of H0 totaal geen verschil meer.
3. Nou, dat ligt er maar aan wat er gedaan moet worden. De meeste normale dingen kun je echt gewoon doen hoor. Zo groot is het verschil tussen H0 en N nou ook weer niet.
citaat:
Geplaatst door patri
Hallo,
De max.breedte die ik ter beschikking heb is 112cm de lengte kan tot 400cm. Deze 112cm verplicht mij te kiezen voor schaal N.
Nu verneem ik dat voor deze schaal:
1? weinig materiaal ter beschikking is (locs e.d.)
2? nog weinig geautomatiseerd is (digitaal)
3? zeer moeilijk zelf herstellingen te verrichten
(kleine afmetingen)
Heeft hier iemand ervaring mee?
Dank voor de reactie.
Ha leuk weer 3 fabeltjes om toe te voegen aan de lijst.
Patri, ik rij al sinds 1986 met N, en sinds +/- 1988 digital, toen Arnold uitkwam met kleine decoders. ALLE N lok zijn te voorzien van een Decoder zelf een Glaskastje of een K?ff.
Rijden doet het perfect, maar zoals voor alles je moet het wel onderhouden. En dit onderhoud is gelijk aan welk merk of schaal dan ook.
Wim.
Hierover hebben we het nogal gehad. Volgens mij is het enige nadeel van N tegenover HO dat wanneer er een stofje op uw baan ligt HO er zonder problemen overrijdt en voor N is dat al bijna een rotsblok waarover hij struikelt. Het is nu eenmaal een stuk kleiner. Nu dat kleine heeft evengoed zijn voordelen zoals bv plaats. Ik geloof dat de keuze in N of HO puur persoonlijk omstandigheden zijn.
Jan
citaat:
. . wanneer er een stofje op uw baan ligt HO er zonder problemen overrijdt en voor N is dat al bijna een rotsblok waarover hij struikelt. Het is nu eenmaal een stuk kleiner. . .
Jan,
sorry hoor maar dat is wel een tikje overdreven. Vanzelfsprekend zit er wel wat verschil in maar zoals u het uitdrukt is het nu ook weer niet.
citaat:
Geplaatst door janjozef
Hierover hebben we het nogal gehad. Volgens mij is het enige nadeel van N tegenover HO dat wanneer er een stofje op uw baan ligt HO er zonder problemen overrijdt en voor N is dat al bijna een rotsblok waarover hij struikelt. Het is nu eenmaal een stuk kleiner. Nu dat kleine heeft evengoed zijn voordelen zoals bv plaats. Ik geloof dat de keuze in N of HO puur persoonlijk omstandigheden zijn.
Jan
Kijk weer iemand die zomaar iets brald. Dus totaal geen ervaring met de materie, en zomaar weer een veronderstelling.
Wim.
Heren,
Zie hier het verschil; hoe iemand kan antwoorden (funky) zonder iemand in de grond te boren en hoe de beantwoorder eronder iemand wel 10 meter in de grond kan stampen.
@ Heren: Er zijn hier inderdaad verschillen in, laten we zeggen, de stijl van communiceren ... [:o)] zelfmoderatie is een optie [;)]
Even naar de essentie van de vraag: of je met een breedte van 114cm en een langte van 400cm een HO-baan kan maken, en of je (noodgedwongen) naar N moet overstappen.
- N is Niet Noodzakezijk Noodgedwongen [;)]
- Al eens gedacht aan smalspoor? (HOn, HOm)
- In HO kan je h??l wat doen, zolang je het over lokaalspoor hebt (fabriekjes, havenbaantje,...) Een dubbelsporig paradetraject kan ook, maar een groot doorgangsstation zou ik maar niet doen.
Gerolf,
Een scherpe observatie, inderdaad had ik de conclusie dat het min of meer noodgedwongen was over het hoofd gezien/gelezen.
Patri, ruimte is voor de keuze voor een baan inderdaad heel belangrijk maar nog belangrijker is wat je eiegenlijk wilt met je baan. Wil je een baan waar treinen af en aan kunnen rijden en de nodige beweging/afwisseling in het verkeer zit of een schitterend gedetailleerd uitgewerkt scenario (station, emplacement o.i.d.)?
In het eerste geval, zeker ook gezien de ruimte, maak je een goede keuze met N in het tweede geval is H0 zeker te overwegen (hoewel dat allemaal ook in N kan hoor).
Moraal van het verhaal is dus dat ruimte niet de enige overweging is in de keuze voor een schaal.
Laat eens weten wat je wensen zijn.
citaat:
Geplaatst door pahasoft
Heren,
Zie hier het verschil; hoe iemand kan antwoorden (funky) zonder iemand in de grond te boren en hoe de beantwoorder eronder iemand wel 10 meter in de grond kan stampen.
Inderdaad, maar diegene die er nu commentaar op heeft wast natuurlijk zijn handen in onschuld. H? Paul. Hand in eigen boezem steken zal je zeker niet misstaan.
Wim.
Volgens mij is de enige concessie die je met het huidige, moderne N materiaal nog moet doen ten opzichte van H0, dat her en der je at minder detail hebt op wielstellen etc. Onvermijdelijk door de kleinere schaal, alhoewel ook hier de recente techniek veel voortgang heeft gebracht.
Henk, jij bent de N expert: hoe zit het met de detaillering? Welke merken blinken bv. uit in detaillering, welke niet. Interesseert me wel [:)]
Steven,
N-expert nog wel? Zou er bijna verlegen van worden.
Maar nee hoor, ben op het gebied van detailering echt geen expert. Als ik het ietwat respectloos zou mogen zeggen; ben geen klinknagelteller [:D]
Ik heb het idee dat wat tegenwoordig op de markt komt (of in de afgelopen 10 jaar) over het algemeen gewoon van redelijk fatsoenlijke detailerings kwaliteit is.
Indien men echt continu met vergrootglazen aan de gang wil om de allerlaatste nageltjes te kunnen tellen denk ik, let wel: zonder verdere kennis van zaken, dat kleinserie producenten zoals LS Models e.d. wel bovenaan zullen staan.
citaat:
Geplaatst door patri
Hallo,
De max.breedte die ik ter beschikking heb is 112cm de lengte kan tot 400cm. Deze 112cm verplicht mij te kiezen voor schaal N.
Nu verneem ik dat voor deze schaal:
1? weinig materiaal ter beschikking is (locs e.d.)
2? nog weinig geautomatiseerd is (digitaal)
3? zeer moeilijk zelf herstellingen te verrichten
(kleine afmetingen)
Heeft hier iemand ervaring mee?
Dank voor de reactie.
Breedte 112 cm (voldoende ruimte voor radius 3) lengte tot 400 cm. Velen in Ho hebben deze ruimte niet hoor.
citaat:
Geplaatst door Wim
Inderdaad, maar diegene die er nu commentaar op heeft wast natuurlijk zijn handen in onschuld. H? Paul. Hand in eigen boezem steken zal je zeker niet misstaan.
Jij snapt het nog steeds niet; onvoorstelbaar. Ik kat geen mensen af in forums/mailinglijsten. Ik maak ook geen mensen zwart (zoals jouw actie van een paar maanden geleden) op een forum/mailinglijst.
Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat hierdoor toch mensen niet meer durven mailen of de mailinglijst verlaten. Dat is jammer. Temeer jammer omdat jij altijd bereid bent te helpen en ook meestal het goede antwoord geeft.
Helaas wij zullen het nooit eens worden...
@Paul en Wim: voor de leesbaarheid van deze draad zou het niet slecht zijn als jullie die discussie via gewone mail zouden voeren. Ik denk niet dat anderen daar een boodschap aan hebben.
@Patri: lees de laatste opmerking van Funky nog eens: hier zit veel waarheid in.
Ik denk dat met wat truukjes onze Patri best wel een mooie hO baan op de beschikbare ruimte kan bouwen. Bomen, tunnel, coulisse met daarachter een verborgen opstelstation, of zelfs twee (een bij aankomst van links, het andere rechts). Daarmee kunnen treinen dan ook ?cht van A naar B en van B naar A rijden, geen rondjes draaien dus. Op de voorgrond kan een niet te groot (lees 'lang') maar interessant station komen waar flink gerangeerd kan worden. En voor realistisch decor is dan ook nog ruimte.
Eventueel aan de achterkant verborgen naar een lager niveau rijden waar dan keerlussen met opstelsporen kunnen aangelegd worden.
Dit kan dubbelsporig, een gevouwen hondebeen dus. Maar ook enkelsporig. Keerlussen zijn in 2-rail niet zo'n onoverkomelijk euvel!
Aansluitend hierop zou ik Patri willen aanraden Nr. 37 nog eens te bekijken: daarin wordt de baan "Neerpelt" beschreven, met sporenplan en al. Als je de keerlussen nu onder de baan legt, en het station diagonaal plaatst, kan je er eventueel een binnenhaventhema van maken, met een stroom of een kanaal op de voor- of achtergrond.
En da's zo maar even het eerste wat me te binnen schiet. Er zijn genie?n op dit forum die je nog hopen andere idee?n aan de hand kunnen doen!
Valt te begrijpen, maar die kerel wist wel veel over digitaal enz..
Erik
Je kan veel weten, maar daarom moet je je nog niet zo arogant opstellen en steeds de betweter spelen ....
Een collega van me, die vroeger ook vaak op Nederlandse forums zat, wist me te vertellen dat hij daar ook al "verbannen" is .... het zal dus wel niet aan ons liggen zeker ...
citaat:
Geplaatst door admins
Wim Ros staat niet toe dat er e-mails naar hem gezonden worden via het forum. En aangezien hij bij monde van Tony en vele andere trouwe forumgebruikers reeds vaker terechtgewezen werd maar na enkele tijd zich toch weer arrogant opstelt vonden we het tijd hem voorgoed van dit forum te bannen.
De gemeenschap gaat v??r het individu.
Misschien een domme vraag... was hij daarvoor al niet eens van het forum gekeeperd???
Sven,
Wat maakt dat uit? Dit komt een beetje als roddelen over... Het is gewoon jammer dat het weer is gebeurd.
Maakt inderdaad niet uit en het is niet mijn bedoeling om te rodellen. Ik denk zelf dat de bijdrage van Wim aan dit forum, over het algemeen, voldoende was om er niet over te roddelen.
Het was maar een vaststelling... die naam zei me iets, vandaar.
Terug on-topic please. [;)]
Ik ga hier geen lans breken voor wim eigen schuld dikke buld. Maar het was wel een van de weinige die daadwerkleijk een antwoord en oplossing (over digitaal) gaf op een gestelde vraag. De wijze waarop was niet altijd correct OK.
Maar hij had wel gelijk als hij schreef kunnen jullie niet lezen.
Dezelfde vraag werd dikwijls herhaald terwijl er al een antwoord op was gegeven. Dit forum is een forum waar ik graag verblijf maar ik word er soms ook zo moe van. En er zijn andere op dit forum die zo vol zijn van zichzelf maar uiteindelijk niks maar dan ook niks aanbrengen.
Erik.
P.s. als ik hiervoor ook in de (pan) van de kerk vlieg[8D] dan zij het zo.
Tony, eigenlijk zo dit op een ander draadje moeten
Hallo Patri,
Ik heb 4 plans gemaakt voor 4 meters op 112 cm kamer. Altijd HO schaal, lineaire type (als de modulebaantjes van Iain Rice).
Ik zal deze plans publiceren in MSM dit jaar. drie "punt te punt" projecten (2 "granger lines" en 1 "haven terminal met containers") en een loop project voor een klein dorpje station.
Vriendschappelijk,
citaat:
Geplaatst door patri
Hallo,
De max.breedte die ik ter beschikking heb is 112cm de lengte kan tot 400cm. Deze 112cm verplicht mij te kiezen voor schaal N.
Nu verneem ik dat voor deze schaal:
1? weinig materiaal ter beschikking is (locs e.d.)
2? nog weinig geautomatiseerd is (digitaal)
3? zeer moeilijk zelf herstellingen te verrichten
(kleine afmetingen)
Heeft hier iemand ervaring mee?
Dank voor de reactie.
Hallo,
Allen bedankt voor de nuttige tips.
Met vriendelijke groeten.
En Voila !
5 plans bij de redactie van MSM. Artikel : "Geen plaats voor een Modulebaan ? Geen verontschuldiging !
Een "Loop-baan", 3 "punt te punt" en een "Double-deck" "punt te punt" baantje plans, met enkele adviezen om een "klein" modulebaan plan te verwezenlijken.
Normaal in een van de volgende MSM, en ook een andere artikel over een modulebaan met het station "Borgworm" (ongeveer 8 meters lang).
Vriendschappelijk,
H? zeg...nu moeten we wachten tot dat verschijnt. Benieuwd wat dat wordt.
Geduld is een schone deugd.
Maar ik geef het toe, ik kan ook haast niet wachten tot ze in MSM verschijnen.
Ik heb nog steeds een excuus om niet te beginnen bouwen. [:D][V]
Ik heb geen 4 meter lengte. Hooguit 2,5 meter en zelfs dat is al het uiterste van de uiterste limiet. [:(!] De breedte is net de helft van de lengte.
Op die manier heb ik dan net 2 kanten vrij op mijn baan (1 x lengte en 1 x breedte). De derde kant (breedte), daar moet ik nog een (niet opgebouwd) stapelbed en een klein kastje voor verschuiven. Op die manier kan ik dan net tussen de legplanken en mijn modelbaan tussenin. Ter informatie, ik weeg slechts 51 kg. Als ik 5 kilo bijkom, kan ik aan de derde kant niet meer aan. Kan je het jezelf een beetje voorstellen?
Is dat een goed excuus om niet te beginnen bouwen? [^]
citaat:
Is dat een goed excuus om niet te beginnen bouwen?
Neen. Wel een goed excuus om niet te verdikken!
Verdikken? Ik verdik niet. [:D] Met hetgeen ik binnenkap snapt mijn omgeving niet hoe dat komt, maar mij hoor je niet klagen. [8D]
Btw, ik woon ook nog thuis. Nog een reden waarom ik niet begin met bouwen.
Maar ooit... als ik mijn eigen huisje heb. [;)]
@jurgen
dat is net zo groot als de baan welke ik had liggen inm'n jeugd, en daar hebben we aardig wat sporen op weggekregen.
alleen werd er enkel met 2-assers gereden, de rest ging niet door de bochten.
Hallo modelbouwers,
Ik heb eens dit draadje rustig doorgelezen, daar het al een zekere tijd is dat ik op het forum niet meer langsgerzen (!) heb. Veel problemen met mijn werkgever hebbende. Hij betaald z??r onrzegelmatig!
'k Ben bezig dit op te lossen. Enfin, dit terzijde, hier mijn bevindingen.
Plaatsgebrek, of, een beetje te krap. Waarom niet met Z-schaal beginnen? Ok?, nog kleiner, nog minder d?tails, geen digitaal kunnen rijden. Hol?, niet waar! Digitaal, is hier ook in de lift, detaillering, misschien niet in het fijnste, maar toch. Kortkoppelen, met , o.a. Kadee-koppeling, is mogelijk. Slanke wissels van 1:9, zelfs 1:6 zijn mogelijk, zelfs ondergronds, en met gepolariseerde puntstukken.
Over dit gebeuren heb ik al electronisch bericht, en zelfs links geschreven. Een tijdje geleden.
Nou, ik heb enorm veel respect voor de andere schalen, I, O, HO, N, TT en anderen. Ieders zijn 'feelings' en inzicht op het treingebeuren!
Weinig materiaal ter beschikking, in Z, 't Ja, zwitsers, duits en amerikaans, die zijn redelijk 'omvangrijk'. Belgisch, 4 loks, ik mis er nog ??n, een stomer, in feite. Oplossing bij dit 'schaars' zijn, een baan aan de duits-belgische grens op poten zetten. Wanneer ga ik eigenlijk eraan beginnen?
Je ziet, een probleem is altijd vatbaar naar een realistisch oplossing!
Eender met welke schaal trouwens!
Denis, de Muzketier
Mja, goed dat je dit draadje nog eens oprakeld.
Hierboven zeg ik nog dat ik nog niet begin te bouwen om verschillende redenen. Nu ben ik samen met mijn vader al een tijdje bezig. Alhoewel, het is eigenlijk mijn vader die begonnen is, dus technisch gezien heb ik nooit gelogen. [:D]
Wou gewoon nog even opmerken dat de keuze N of H0 niet altijd makkelijk is. Ieder moet het voor zich uitmaken, maar heb ook een tijdje getwijfeld.
Ik heb 325x110cm en heb gekozen voor N.
Waarom? Ik wilde graag lange treinen laten rijden. Vind dat gewoon indrukwekkend.
Nu heb ik een trein van ongeveer 125cm, als je dat in H0 doet is dat al meer dan 2 meter en dat vind ik net wat veel voor de beperkte ruimte die ik heb.
Wil je je concentreren op het uitbeelden van iets specifiek, bv. haventje kan het uiteraard gerust in H0. Maar dat is allemaal heel persoonlijk.
Een straffe uitspraak van een winklier die ooit tegen me zei :"vanaf 3 meter moet je niet meer twijfelen, dan neem je gewoon H0".
Als een winkelier zoiets tegen me zegt dan hoeft het voor mij niet meer en is dat de laatste keer dat ik daar binnen ga. Hij puschte trouwens echt om Marklin te kopen.
Ik hou nu eenmaal iet van dat soort "verkoopstechnieken"