Ik weet niet of het hier ooit al ter sprake is gekomen, maar kwestie van koppeling voor wagons lijkt met dit wel heel goed.
http://www.dingham.co.uk/7mm_coupler.htm
Iemand ervaring met deze koppeling ?
Geen ervaring, maar die koppeling lijkt maar in één richting te werken.
Wat met twee"mannetjes" of twee "vrouwtjes" - dus als je een wagen omdraait?
Dan koppelt dat niet, of toch niet goed.
Eventjes het product goed bekeken en gelezen. De koppeling werkt inderdaad enkel met alle identieke in een richting.
Dus even rangeren op een timesaver wordt een timeshitter, denk ik.
Ga voor de lenz koppeling. Die werkt goed. Een probleem wordt het als je niet-lenz materiaal gebruikkt, dan gewoon kadee gebruiken. Zo denk ik er toch over. Tenzij ze ondertussen bij lenz het koppelsysteem compleet los verkopen.
Citaat van: Paulogic op 09 januari 2013, 07:53:53 AM
Eventjes het product goed bekeken en gelezen. De koppeling werkt inderdaad enkel met alle identieke in een richting.
Dus even rangeren op een timesaver wordt een timeshitter, denk ik.
Hoi Paul, ;)
Ik zie het probleem niet qua Timesaver en deze koppeling. Alle wagens blijven toch in dezelfde richting staan.
Zolang je geen driehoeken of keerlussen hebt zie ik geen probleem met deze koppelingen...
Een loco moet wel altijd in dezelfde richting staan op je baan en wil je hem ns anders bekijken , mag je al je wagons gaan omdraaien.
Groeten ;)
Hoi Evan,
Oeps, je hebt gelijk. Ik dacht aan... wat als de loc aan de andere zijde komt... maar inderdaad die heeft dan ook dezelfde links-rechts verschillende koppeling.
T'is inderdaad bij een A-B baan geen probleem. Enkel bij keerlussen en driehoeken. Een compleet rondrijdende baan mag ook geen probleem zijn.
Hmmm... ik zal wat high in de line gezeten hebben ;D
Citaat van: Paulogic op 10 januari 2013, 08:04:01 AM
Hoi Evan,
Oeps, je hebt gelijk. Ik dacht aan... wat als de loc aan de andere zijde komt... maar inderdaad die heeft dan ook dezelfde links-rechts verschillende koppeling.
T'is inderdaad bij een A-B baan geen probleem. Enkel bij keerlussen en driehoeken. Een compleet rondrijdende baan mag ook geen probleem zijn.
Hmmm... ik zal wat high in de line gezeten hebben ;D
En bij draaischijven...
Erik
Paul dus ook nog een beetje dol"gedraaid" :D
Ik heb dat "ding" eens goed bekeken. Feitelijk is het een fijne variant van de oeroude H0-beugelkoppeling.
Zo te zien moet dat ook werken met 2 beugels naar mekaar toe...
Erik
Citaat van: eve op 10 januari 2013, 10:39:15 AM
Ik heb dat "ding" eens goed bekeken. Feitelijk is het een fijne variant van de oeroude H0-beugelkoppeling.
Zo te zien moet dat ook werken met 2 beugels naar mekaar toe...
Erik
Twijfel ik aan, tenzij je de trein eerst een stukje uit elkaar rijdt en dan met opgeheven beugels terug tegen elkaar. Ook moet je dan zorgen dat de beugels niet evenhoog opgetild gaan worden om ze mooi over elkaar te laten glijden. Je moet dan ook nog zorgen voor een klepje om te vermijden dat de eerste beugel toch achter je haakje grijpt.
Vraagt dus toch weer enkele bijkomende ingrepen en aanpassingen. Het systeem worddt dan toch wel echt heel ingewikkeld.
Koppelen zal wel zonder veel problemen gaan. Ontkoppelen...?
Ik denk dat een nabootsing van een originele koppeling, in- en uitgehaakt met de hand al even praktisch of onpraktisch is.
Erik
Dag,
Er zijn in Engeland wel meer koppelingen te vinden in 7mm (schaal 0) en allen hebben hun adepten.
Ik gebruik schroefkoppelingen op alle locs en goederenwagens en voor mijn vaste stammen reizigersmaterieel zitten er Lenz tussen de rijtuigen en aan de uiteinden schroefkoppelingen.
Vroeger had ik op al mijn reizigersmaterieel schroefkoppelingen, maar dat is niet te doen: twee moderne rijtuigen koppelen was om zot van te worden
Roland
Voor moderne rijtuigen is dat ook geen punt : je ziet amper iets van de koppeling.
Dat ligt bij de meeste goederenwagons anders.
Erik