Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: n/a op 26 december 2005, 20:00:34 PM

Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 26 december 2005, 20:00:34 PM
Nou hier is dan de set die ik via marktplaats gekocht heb! Ben er heel blij mee....
En is nog een domme vraag mischien maar welke tijdperk is dit nou precies? II? of III?

imghttp://img457.imageshack.us/img457/5936/fotoset5ic.jpg/img

Heb intussen al de tafel gemaakt, en de baan al opgezet. Ga binnenkort spoor erbij kopen. En ben al en beetje aan het uitproberen met de hoogte enzo..

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Havoc op 26 december 2005, 20:36:45 PM
Euh, ik weet niet hoe je geprobeert hebt om die foto erin te stoppen, maar het werkt niet. (en er is een en ander zichtbaar dat beter niet zichtbaar was)
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Tom op 26 december 2005, 22:34:17 PM
Ik zie geen foto, en ik weet ook niet echt waarover het gaat.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Johnnytrein op 27 december 2005, 09:01:20 AM
Een mooie rood kruisje op zijn tijd is niks mis mee. Johnny
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 27 december 2005, 09:12:52 AM
Na zorgvuldige bestudering en raadpleging van een uitgebreide bibliotheek ben ik tot de voorlopige conclusie gekomen dat dit een rood kruisje uit tijdperk V is. [:D]
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 27 december 2005, 16:39:23 PM
He,
Ja ik zie het nu ook dat het en kruis is, zal proberen de foto nog een keer te uploaden enzo...dan komt de foto nog wel!

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: laurens66 op 27 december 2005, 17:52:46 PM
Volgens mij heb je de foto in je msn space staan, het zou kunnen dat enkel msn contactleden joun space en deze foto kunnen zien, je moet je space vrij geven.

Dit zou een probleem kunnen zijn, hoeft niet hoor
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Gerolf op 28 december 2005, 10:43:06 AM
Die foto heeft een zeer lange link, met meerdere leestekens ertussen. Daar kan de interpreter van dit forum niet mee omgaan.
Je kan de foto best plaatsen op een webruimte, met een 'normale' link. Als je geen alternatieve webruimte hebt, wil ik hem wel voor je plaatsen: stuur de foto maar naar me door.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 28 december 2005, 11:53:44 AM
Your search - http://64.4.19.250/cgi-bin/getmsg/DSC02026%2eJPG? msg 588F3EFB-842D-472E-A02B-33F7470342ED start 0 len 7473631 mimepart 4 curmbox 00000000-0000-0000-0000-000000000001 b 3b69a08299498bb14057f5e1ed232fd4 disk 10.1.106.207_d3715 login cor_de_rossa domain hotmail%2ecom _lang NL country NL SafeRedirect %26hm___ts%3d1135623305%26hm___ha%3d89f67723dc09ab5982f20ad8a3e9573d - did not match any documents.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 28 december 2005, 13:33:03 PM
Ik heb de foto goed gemaakt!
Heb 1 foto, wat ik gekregen heb, en 1 close-up van de loco..
Nu wil ik wel graag antwoord op mijn gestel(de) vragen

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Gerolf op 28 december 2005, 14:36:01 PM
Tijdperk III, lijkt me.
Hoewel ik niet zeker weet of die Fleishmann-wagon toen reed [;)]
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: tonycabus op 28 december 2005, 14:42:54 PM
En de auto's...[;)]
Maar goed, het is een START-set, kost relatief weinig en toch waar voor je geld. En Flm-kwaliteit ook. En de fun eindelijk eraan te kunnen beginnen. De rest komt later, vanzelf!
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: svvander op 28 december 2005, 14:52:24 PM
Ik vermoed ook toch III
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 28 december 2005, 17:09:59 PM
Ha bedankt!
Ja dat dacht ik ook al dat kan toch niet met de auto's?
Maar dus de trein komt dus uit tijdperk III...mischien nog II

Vanmiddag ben ik even bezig geweest met dat schakeldingsetje[8)] voor wissels..
Nu kwam ik er achter dat er witte draad miste....want die moet je dan ook gebruiken..die moet van het kastje, waarmee je de wissels dan stuurt zeg maar, naar de trafo..Nah jah ik ben dus naar de hobby winkel gegaan, wit draad hadden ze niet meer zag alleen nog grijs liggen dus heb ik die meegenomen..toen ik thuis kwam, kwam ik er achter dat het draad was met een koperkleur..terwijl dat andere draad, wat er bij zat, zilverkleurig is.... Maar ik dacht dat maakt niet uit(wat toch ook niets uitmaakt?). Dus ik sloot 1 wisselding aan(weet niet precies hoe je dit noemt, sorry) Ik deed alles precies zo het moest, nog 2 keer gecheckt of het goed was..dat was het ook. Dus ik doe de trafo aan laat de trein even rijden, en wil de wissel uitproberen, dus druk op het knopje. Maar er gebeurt niks.
Hoe kan dit?
Moet ik alle 2 wisseldingen aansluiten?
Of komt het door dat koperdraad?

Nu heb ik nog een vraagje want ik heb dus nu alleen koperdraad..als ik dat zilver draad wil verlengen kan ik dan ook gewoon de koper draad aan het zilver draad doen?

Ik hoop dat jullie het weten!

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Gerolf op 28 december 2005, 17:15:56 PM
De kleur van de draad slaat enkel op de isolatie, niet op de kern. Die kan uit koper of vernikkeld koper bestaan.
Heeft die draad een isolerende mantel? Aan je verhaal te horen twijfel ik daar wat aan, en zit je met een kortsluiting.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 28 december 2005, 17:47:52 PM
Ja dat snap ik dat de kleur gewoon voor isolatie is....Maar ik kan dus niet de zilver kleurige(dit is dus wat binnen in zit...), die er al bij zat aan de koper kleurige(is ook wat binnen in zit) doen?

Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: eibtrain op 28 december 2005, 18:47:36 PM
Ja hoor, in beide gevallen gaat het om koperdraad, alleen heeft die zilverkleurige een extra behandeling ondergaan. Gebruik ze rustig door elkaar.

Maar hiermee is je probleem nog niet opgelost. Kan je eens een schemaatje of een foto maken van je opstelling? Dan kunnen we beter helpen.

Rik
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 29 december 2005, 00:03:53 AM
citaat:
Geplaatst door deRossa

Ja dat snap ik dat de kleur gewoon voor isolatie is....Maar ik kan dus niet de zilver kleurige(dit is dus wat binnen in zit...), die er al bij zat aan de koper kleurige(is ook wat binnen in zit) doen?






Cor,

Stroom is kleurenblind. Oftewel de kleur van het geleidende materiaal maakt niets uit.
Als het niet werkt dan ligt aan de manier van aansluiten, en die is nu dus niet goed.

Wim.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Havoc op 29 december 2005, 00:19:09 AM
De zilverkleurige draad is vertinde draad. Dit wil zeggen dat er rond elk draadje een heel dun laagje tin zit. Dat help bij het solderen en zorgt er voor dat het koper niet kan oxyderen. (eigenlijk is zwavel in de lucht een veel groter probleem voor koper, maar het resultaat is hetzelfde: er vormt zich een slecht-geleidend laagje rond de draad)

Voor een gebruik zoals jij nu maakt van die draad mag dat echter geen verschil maken. Tenzij je de isolatie mee onder de contacten stopt uiteraard. Er moet iets anders mis zijn.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 29 december 2005, 10:08:44 AM
Bedankt voor de reacties! Ik had nog eens gezien, nog een keer geprobeerd maar deed het nog niet, toen haalde ik 1 draad los, en deed hem er weer in...En hij deed en toen wel, dus hij moest er mischien dus beter in...
Ik heb de andere nu ook aan gesloten en die doet het ook perfect

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Jordey op 29 december 2005, 10:36:23 AM
Als je het nummer dat op de zijkant van je loc staat geeft dan kunnen wij wel opzoeken uit welk tijdperk je loc komt. Vermeld ook de letters die voor het getal staan.

Jordey
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 29 december 2005, 20:28:42 PM
53 320

Dit staat op de zeikant van de loc, staan verder geen letters...

En waar willen jullie dit dan uitzoeken, een site?

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Jordey op 29 december 2005, 20:51:29 PM
Het is een pruisische G4.3. Ze werden tussen 1903 en 1907 in dienst gesteld.

De Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft(DRG)had 27 van deze locs genummerd van 53 301 tot 53 327.

Na 1939 hadden ze er nog 3 over. Eind jaren 40 is de laatste uitgerangeerd.

andere info

max 60 km/h
gewicht 46.7 ton
lengte over de buffers 15.100

Er zijn geen locs in musea overgebleven.

Je hebt dus gekozen voor periode 2 (1925 tot 1945) en de DRG.

Goede keus[:D]! Je kunt in deze periode van de DRG hele mooie gestroomlijnde locs kopen.

En de info heb ik uit een heel dik boek in Duitsland gekocht, waarin (bijna) alle locs uit Duitsland staan.

Jordey
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 30 december 2005, 09:35:46 AM
Bedankt voor de info!

Welke tijd rijd jij zelf? ook II?

En hoe was het ook alweer met die periodes?
Ik had het laatst wel ergens gezien maar weet het niet precies meer
zou mij iemand het lijstje kunnen geven:
I - 18 of 19...
II - 19....
III - enz...

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Jordey op 30 december 2005, 10:08:55 AM
Periode I
1835 tot 1925.
Periode II
1925 tot 1945.
Periode III
1945 tot 1970.
Periode IV
1970 tot 1990.
Periode V
1990 tot nu.

Het kan een enkel jaartje verschillen. Afhankelijk van het land  waarin je rijdt. Periode 2 zou je bijvoorbeeld in Nederland ook tot 1947 kunnen laten lopen en periode IV tot 1968.

Jordey
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 december 2005, 10:26:11 AM
Waarom kent toch niemand de Morop normen?
Kijk op http://www.morop.org/de/normes/
Nummers vanaf NEM 800 gaan over de tijdperken.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 30 december 2005, 18:12:33 PM
Ok bedankt!

Nu heb ik nog een vraagje, ik zat op marktplaats te kijken..daar zocht iemand DR wagons en er staan ook DB wagons te koop...maa wat houden deze afkortingen in?

deRossa
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: sdbhg op 30 december 2005, 18:46:18 PM
DR = van de voormalige DDR, communistische wagons dus

DB = van de Duitse Bondsrepubliek (West- Duitsland) en van het huidige verenigde Duitsland

Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Gerolf op 30 december 2005, 18:56:19 PM
DR = Deutsche Reichsbahn, kan ook de DB van voor de oorlog zijn.
Althans, dat dacht ik ... zie de correctie hieronder [V]
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: Jordey op 30 december 2005, 19:13:46 PM
Ik heb altijd begrepen dat de DRG na de 2e wereldoorlog gesplitst is in de DB en de DR.  Ook zijn toen een aantal lokale maatschapijen in oostduitsland opgegaan in de DR.

DR en DB zijn periode 3 en DRG periode 2. De DRG is ook weer een samenvoeging van een aantal lokale maatschappijen geweest.

@deRossa
als je dus periode getrouw wil rijden moet je op zoek gaan naar wagons met DRG op de zijkant.
Titel: Ik heb hem binnen!
Bericht door: n/a op 17 januari 2006, 19:24:21 PM
Ik ben een tijdje even niet hier in dit forumpje geweest....

@ jordey...ja ik ben van plan tijdperk 3 te doen...misschien ook nog net 2 maar ik denk dat ik wel 3 ga doen.....

deRossa