Hallo,
Ik volg dit forum al een tijdje als gast maar heb me nu geregistreerd daar ik graag een beroep doe op de uitgebreide kennis die hier aanwezig is.
Ik ben momenteel de bouw van een kleine (180 x 35 cm) rangeerbaan aan het voorbereiden. Zie bijgevoegd sporenplan.
Het denkbeeldig geheel is gesitueerd in het centrum van het land, midden jaren '60 (zo heeft mijn type 53 straks wat omhanden ...).
Mijn vraag -- hoe ziet het seinplan eruit?. Ik ga uit van lichtseinen aangezien die commercieel beschikbaar zijn in HO (B-Models, FBM) maar vraag me daarbij wel af of dergelijke lichtseinen reeds voldoende ingang gevonden hadden bij de NMBS midden jaren '60 en niet 'overdreven' aandoen op mijn bescheiden baantje.
Ondertussen werk ik verder aan de gebouwen. Een voerfabriek, losjes gebaseerd op een bestaande constructie in mijn buurt, is zo goed als af. Ik plaats binnenkort enkele foto's die jullie dan kritisch kunnen bemonsteren.
Groeten.
Gino
Hoi Gino,
Gezien vanuit het epoche zou ik denken aan armseinen.
Welke schaal gaat het over? ;)
Dag Frank,
Armseinen zouden inderdaad een pak meer sfeer brengen maar het samenbouwen en solderen van de PBM- of Jocadis-kits is me op dit moment nog iets te hoog gegrepen. Zal het dus met lichtseinen moeten stellen, wellicht een vereenvoudigde opstelling (alle input welkom!).
Ondertussen is het ook gelukt een foto te plaatsen van de voerfabriek die mede als achtergrond zal fungeren. Ik hoop dat die afgeleefde industriële look een beetje naar voren komt. Het naambord is overigens niet origineel. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, stond er in één van de allereerste nummers van MSM een foto van een gebouw met eenzelfde opschrift.
Groeten.
Gino
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/65f2f343.jpg)
:P Wow, knap zeg!
zeer knap, Gino !
Data afgeleefde straalt er zeer mooi af !
Zeer mooi roestwerk, ook :P
ja heel goed gedaan, petje af!
ik zou nog een of twee ruitjes durven uitslaan, dat maakt het nòg 'afgeleefder' ;)
Luc en Jean, dank voor de positieve commentaren (en dan komen ze nog van de man die zelf een fabuleus model van het station van Turnhout aan het bouwen is ...).
Itchy, ik durf al eens een ruit inslaan maar in dit geval gaat het niet aangezien de ramen gewoon 'opgedrukt' zijn (geproduceerd in Powerpoint). Reliëf ontbreekt weliswaar maar het raamwerk heeft een fijner uitzicht, toch ook niet onbelangrijk. 'Echte' ruiten reserveer ik voor gebouwen op de voorgrond of met binnenverlichting.
Laad- en loskaai en stootblokken zijn ondertussen ook presentabel.
Groeten.
Gino
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/8ea8641b.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/e2587562.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/3f258da5.jpg)
Citaat van: GVL op 31 augustus 2012, 22:07:12 PM
Laad- en loskaai en stootblokken zijn ondertussen ook presentabel.
Dat is het minste wat je hiervan kunt zeggen !
Als je treinbaan in de oostkantons staat kan je ook Duitse armseinen gebruiken van viessmann.
En als je het (digitaal) allemaal nog wat realistischer wilt maken zou je de (arm) seinen kunnen bedienen met de Uhlenbrock servodecoder 67810.
Die heeft als leukigheidje dat je hem zo kunt programmeren dat aan het einde van de slag deze wat uitwappert.
Dit geeft een simulatie van staaldraad bediening, leuk voor seinen en overweg bomen.
Kijk maar even naar dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=pNJd5GuWl3A)
Je ziet aan het einde van de beweging een heel lichte "bounce"
grt Pieter.
Citaat van: bossie op 01 september 2012, 12:59:58 PM
En als je het (digitaal) allemaal nog wat realistischer wilt maken zou je de (arm) seinen kunnen bedienen met de Uhlenbrock servodecoder 67810.
Die heeft als leukigheidje dat je hem zo kunt programmeren dat aan het einde van de slag deze wat uitwappert.
Dit geeft een simulatie van staaldraad bediening, leuk voor seinen en overweg bomen.
Kijk maar even naar dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=pNJd5GuWl3A)
Je ziet aan het einde van de beweging een heel lichte "bounce"
grt Pieter.
en dat wapperen gaat ook hiermee: http://www.vpeb.nl/producten/actuele-producten/oc32/ :)
Citaat van: itchy op 01 september 2012, 15:01:07 PM
en dat wapperen gaat ook hiermee: http://www.vpeb.nl/producten/actuele-producten/oc32/ :)
Oh er zullen er waarschijnlijk nog wel meer zijn, ik kende de OC32 niet, moet ik zeggen.
En de Uhlenbrock range van artikelen wel, vandaar mijn opmerking.
Vergeef mij mijn voorkeur voor de bewezen technologie van Uhlenbrock.
Ik weet niet wat de prijs van de OC32 is maar er moet voor een DCC nstallatie nog wel een dcc-adaptor bij aangeschaft worden.
Terwijl de UH-67810 zo aan een DCC installatie gekoppeld kan worden.
grt Pieter.
De jongste dagen gewerkt aan het bijgebouw van de voerfabriek. Het is een eenvoudige constructie -- sokkel in betonblokken en bovenbouw met metaalplaten bekleed. De structuur is grotendeels af, op de dakbekleding na. Daarna nog schilderen, verweren (de betonstenen kunnen enkele accenten gebruiken) en een aantal details aanbrengen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/6034712c.jpg)
Dit complex, dat niet bediend wordt door het spoor, zal grosso modo de rechterhelft van de achtergrond in beslag nemen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/9a66bd3c.jpg)
De sporen komen te liggen tussen achtergrond en graansilo's die ineens de overgang tussen baan en schaduwstation aan het zicht ontrekken. Het volgende prototype in Westkapelle zegt me wel iets.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/36ed93f2.jpg)
Ik ben nog op zoek naar geschikte graanwagens voor tijdperk III. De Frangeco-wagons van REE Modèles spreken me aan en ik vermoed dat ze ook in België gereden hebben maar ben niet 100% zeker. Kan iemand bevestigen of een alternatief voorstellen?
Groeten.
Gino
nice !!! :o
fraaie modellen waar menig fabrikant van Modeltreinattributen jaloers op zou zijn! En inderdaad je treinen langs aftandse fabrieken en fabriekshallen laten rijden wie zou dat niet willen, wij blijven volgen ! :P
groeten Peter ;)
Gisteren, tussen voetbal en atletiek door, het bijgebouw afgewerkt
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/b8d78f01.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/520cceaa.jpg)
Om zeker te zijn, hieronder nog een foto van mijn voorbeeld
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/758158ae.jpg)
Regenafvoerbuizen worden bevestigd na definitieve plaatsing op het baantje.
Groeten.
zeer moo! komt er ook een totaalfoto? ;)
Ongetwijfeld, Steven.
Ik werk eerst het grootste deel van de gebouwen af. Daarna volgt de onderbouw van het baantje. Op dat moment kan ik nog eens nagaan of het plan en het algemene beeld 100% kloppen, vooraleer de sporen te leggen.
Mijn Type 53 zou in oktober geleverd worden. Ik heb dus nog wat tijd ...
Groeten.
ik vroeg het maar om eens de vergelijking te kunnen maken tussen de bakstenen van het hoofdgebouw en de het metselwerk van het bijgebouw (formaat van deze laatste lijkt te kloppen voor betonblokken, maar is aan de grote kant voor baksteen). maar nu ben ik dus echt aan het mierenn**ken. het is echt heel goed gedaan vind ik.
Geen probleem; sommige details zijn belangrijk.
Zowel bakstenen als betonblokken zijn van Slaters. Voor de betonblokken gebruik ik hun 'roofing tile' die blokken van 40x20 cm vrij goed op schaal weergeven, vind ik. De bakstenen zijn qua afmetingen zeker aanvaardbaar voor H0.
Groeten.
Erg mooie gebouwen Gino, zowel qua vorm als details en verwering.
De stootblokken zijn ook heel geslaagd!
Doe zo voort, ben erg benieuwd!
Succes!
Tom
Heel erg fraaie gebouwen die je hier toont !!
Amai, Gino, knap gebouwd, man 8)
De jongste dagen aan het silogebouw gewerkt. Basis gevormd door PVC-buizen dia 55.
Hieronder het voorlopige resultaat.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/d2bccda1.jpg)
De verhouding tussen de eigenlijke silo's en de bovenbouw lijkt me niet 100% te kloppen. Wat vinden jullie?
Groeten.
Moeilijk te zien, hij staat op z'n zij... ;)
En op je tablet, Luc? Dat draait makkelijk ... ;)
Gino,
eigenlijk zou je eens een volledige foto van een echte gehele installatie moeten laten zien (en geen details)en verder je schaalmodel(in volledige opstelling)eveneens laten zien en dan zou men kunnen oordelen of alles klopt !
Groeten Peter ;)
Dat is de volgende stap, Peter. Toen ik gisteren de verschillende delen van het gebouw voor het eerst samenstelde, leek ik de 'gedrongenheid' van het voorbeeld te missen. De hoogte/breedte verhouding wellicht maar dit kan nog verbeteren als er een meer uniforme kleurstelling komt na het spuiten en verweren? Dank voor je feedback.
Luc, ik zie de foto in de juiste orientatie op m'n scherm. Dat is toch ook zo bij jullie?
Groeten.
Citaat van: GVL op 13 september 2012, 08:24:40 AM
...
Luc, ik zie de foto in de juiste orientatie op m'n scherm. Dat is toch ook zo bij jullie?
Groeten.
Nu wel. :o
Ik verzeker je: ik had niks gedronken gisterenavond! ;D
Ondertussen zijn de silo's grotendeels afgewerkt. Het verweren van de betondelen was wat 'trial and error'. Het weatheren van grote vlakken is altijd kritisch; de kans op een vlekkerig uitzicht is namelijk niet onbestaande. Het uiteindelijke resultaat is er gekomen door lichtgrijze, zwarte en witte verf uit spuitbussen nat in nat aan te brengen en valt al bij al nog mee.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/32d42c62.jpg)
Mosvorming op het dak is nagebootst door 'blended turf' van Woodland Scenics op de nog natte verf te strooien en vervolgens te kleuren met verfpoeders en pastelkrijt.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/81d37d7c.jpg)
De rechterhelft van het baantje zal dus gedomineerd worden door deze 3 gebouwen (de machtige 52 was toevallig ook in de buurt ...).
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/feef7257.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/ff18b8a5.jpg)
Ik zou eens werk moeten beginnen maken van de onderbouw ...
Groeten.
leuke terrastafel ! ;D Ziet er bijzonder goed uit !
Misschien nu eens foto's van de nagebootste gebouwen in hetzelfde totaalzicht !
Groeten Peter ;)
Knap werk! Ik vind je verwering ook enorm goed gedaan, werkt zeer inspirerend! ;)
Citaat van: GVL op 16 september 2012, 20:16:51 PM
... 'trial and error'...
Misschien wat trial, maar weinig error, lijkt me.
Zeer mooi resultaat. Doe zo maar voort, zou ik zeggen ;)
In elk geval knap gedaan. Chapeau :P
Die proefopstelling op je terras, wordt dat ook de echte compositie?
Dank aan allen voor de positieve commentaar en aanmoedigingen.
Gerolf, deze opstelling heb ik inderdaad in gedachten. Hogere constructies vooraan en lagere achteraan om op 35 cm toch wat diepte-effect te creëren. Er komt ook nog gebouwtje links van de silo's (waarschijnlijk een electriciteitscabine) als overgang naar de goederenkoer. Altijd leuk om treinen tussen gebouwen te zien rijden.
Groeten.
Gino
Het bouwen ligt wat stil de jongste dagen. Heb wel 2 wagons inzetklaar gemaakt. Een rongenwagen van Fleischmann voor de staalfabriek en een open wagon van Roco die op de goederenkoer zal afgezet worden.
Ik standaardiseer op Weinert-wielen (RP25 profiel) en Kadee-koppelingen. De wagens worden verzwaard volgens de aanbevelingen van NMRA - waardoor het rangeren een pak bedrijfszekerder verloopt - en tenslotte verweerd met verf en poeders.
Hieronder het resultaat.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Rongenwagen1_zps932bf45e.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Openwagen1_zpsadd80ca5.jpg)
De open wagen is iets te hoog beladen, lijkt me.
Groeten.
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Mooie weathering ;D
Absoluut.
Allemaal mooie elementen !
Dat belooft een prachtig geheel te worden ;)
Dat zijn verdorie mooie wagens (geworden) :P 8)
Inderdaad prachtig!
GVL, ik had nog een vraagje ivm die weathering; dat bruine stoflaagje op de zijkanten van die wagons, is dat zo opgebracht met zo'n spons-techniek of gebruik je voor zo'n zaken een airbrush ofzo?
Nog veel plezier & succes,
Steven
Steven,
Het stoffig uiterlijk verkrijg ik door verdunde verf (50/50 ongeveer) van Polly S met de airbrush aan te brengen. Ik gebruik steeds dezelfde kleuren zodat het geheel van treinen, gebouwen, rails etc uiteindelijk als een eenheid overkomt.
Moet je eens uitproberen op jouw 231 (prachtig model overigens) ...
Groeten.
Gino
Citaat van: GVL op 21 september 2012, 13:39:10 PM
Steven,
Het stoffig uiterlijk verkrijg ik door verdunde verf (50/50 ongeveer) van Polly S met de airbrush aan te brengen. Ik gebruik steeds dezelfde kleuren zodat het geheel van treinen, gebouwen, rails etc uiteindelijk als een eenheid overkomt.
Moet je eens uitproberen op jouw 231 (prachtig model overigens) ...
Groeten.
Gino
Ok! bedankt voor de informatie :) Ik heb nog geen airbrush maar heb al wel een paar keer overwogen er éen aan te schaffen, ik ga straks eens wat googlen of zoiets zelf fabriceren mogelijk is, of misschien kan ik ergens iets op te kop tikken.
Mooi resultaat in elk geval ;)
Goedkoop kan ook - dat is waar - maar zelf een (goedwerkende) airbrush maken gaat je meer kosten dan een prima echte
... en dan heb je een hoop tijd gestoken in de bouw van een stuk gereedschap, zonder er iets mee te hebben gedaan ;)
Wat ik wil zeggen: goed gereedschap is meestal aan een redelijke prijs te koop
Alleen gereedschap voor specifieke taken (en daarom niet verkrijgbaar) loont de moeite om zelf te maken.
Citaat van: Gerolf op 21 september 2012, 20:11:26 PM
Goedkoop kan ook - dat is waar - maar zelf een (goedwerkende) airbrush maken gaat je meer kosten dan een prima echte
... en dan heb je een hoop tijd gestoken in de bouw van een stuk gereedschap, zonder er iets mee te hebben gedaan ;)
Wat ik wil zeggen: goed gereedschap is meestal aan een redelijke prijs te koop
Alleen gereedschap voor specifieke taken (en daarom niet verkrijgbaar) loont de moeite om zelf te maken.
Daar heb je inderdaad een punt, ik zal m'n tijd dan maar in iets anders steken :D
Na een bezoekje aan de houtboer, dit weekend begonnen aan de onderbouw,.
Mijn tuinhuis is ooit specifiek gebouwd om mijn 'grote baan' te huisvesten maar, zoals zo vaak in het leven, is het lichtjes anders uitgedraaid en heb ik nu nog een enkele muur van 3 meter ter beschikking naast veel te veel tuingereedschap, spullen van de kids enz ...
Soit. Na 2 halve dagen timmeren samen met mijn zoon, die dergelijke werkjes wel ziet zitten, is het dragende rooster van de baan klaar. Lengte 270 cm (waarvan 90 cm voor de fiddle yard); hoogte boven de vloer is 135 cm zodat men rechtstaand een realistisch zicht op de treinen krijgt. Ik heb geschaafde latten gebruikt die ik nog in voorraad had en ondertussen indroog zijn. Hoewel het niet om hout van topkwaliteit handelt, is er toch een geheel ontstaan dat, overvloedig geschroefd aan muur en draagijzers, 'bombenfest' zit. Heb me voor de gelegenheid ook een laserwaterpas aangeschaft om alles pas of in het lood te houden ... na een kwartier vraagt men zich af wat men al die jaren zonder zo'n handig stuk gereedschap gedaan heeft.
Bovenop het rooster komt binnenkort een multiplex plaat voor de sporen en een 'kijkdoos' met friezen rondom, verlichting en een dak om het baantje tegen stof te beschermen. Hopelijk rijden hier binnen enkele weken de eerste treinen ...
Groeten.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw1_zps9255d65e.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw2_zps35221ddb.jpg)
Ziet er goed stevig uit !
Ben je niet bang van temperatuurs- en vochtigheidsschommelingen, in je tuinhuis?
Dienaangaande nog geen problemen gehad, Jean. Het tuinhuis is volledig geïsoleerd (ik had uiteraard een modelbaan in gedachten toen het gebouwd werd ... ;)). Er is wel een noodverwarming en luchtontvochtiger voorzien maar die zijn totnogtoe niet echt vandoen geweest.
Citaat van: GVL op 23 september 2012, 20:55:00 PM
Bovenop het rooster komt binnenkort een multiplex plaat voor de sporen
Als ik je een tip mag geven neem MDF plaat dat is erg mooi van struktuur en heeft bij het zagen geen last van splinteren aan de kopsekanten.
grt Pieter.
Misschien waterbestendige MDF dan, Pieter. Want een basisplaat die begint te 'leven', is een recept voor miserie bij het rijden.
Toch bedankt voor de tip. Werk ook graag met MDF voor allerlei andere toepassingen.
Groeten.
Ja dat bedoel ik ook Gino.
Dan kun je ook met verdunde houtlijm het strooiwerk vast leggen.
grt Pieter.
Op hobbyvlak is er de jongste dagen weinig gebeurd wegens professioneel te druk (en daar lijkt er de komende weken niet veel verandering in te zullen komen ...).
Vandaag enkel wat verder aan mijn vloot goederenwagens 'gewerkt'. Deze gesloten wagen (Roco) is aan mijn standaard aangepast en vervuild op de gebruikelijke manier.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Geslotenwagen1_zps702baf41.jpg)
Groeten.
Weer erg mooi gespoten die weathering ;) Zo subtiel dat het erg realistisch aanvoelt...
Ik heb me intussen ook een (simpele) 2e hands airbrush gekocht, en bijgevolg paar dagen geleden m'n v36 omzeep gespoten :D (kan er maar beter mee lachen) Ik had blijkbaar niet echt door hoe 'subtiel' je weathering moet aanpakken, welja tegen m'n volgend project ga ik wat meer oefenen en beter nadenken over de aanpak...
Hopelijk komt het dan wat meer in de buurt van jou werk :D
Nog veel Succes,
Steven
Zo zijn we allemaal begonnen, Steven. Mijn eerste pogingen waren ook niet toonbaar.
Men leert snel dat het beter en veiliger is de weathering in verschillende lichte laagjes op te bouwen.
Ik hoop alvast dat jouw V36 te herstellen valt zonder al te veel moeite. Ik kijk uit naar een foto van het afgewerkte model.
Succes!
Dit weekend enige vooruitgang geboekt met het schrijnwerk -- grondplaat, zij- en achterwanden, dak met bovenste fries. De verlichting is voorlopig aangesloten. Het dak wordt straks weer verwijderd voor een betere bereikbaarheid.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw3_zps10396b13.jpg)
Ik heb ook de titel van dit draadje gewijzigd zodat de vlag de lading beter dekt.
Groeten.
Enfin ... ik dacht dat ik de titel veranderd had. Blijkbaar niet eenvoudig aan te passen in het 'onderwerp' veldje?
Moet je doen in je eerste bericht (dacht ik toch)
De 'infrastructuurwerken' zijn bijna achter de rug -- achtergrond en bovenfries geschilderd, verlichting bekabeld en 2 mm kurk op de grondplaat gelijmd (niet omwille van geluidsdemping maar veeleer om een beetje speling naar onder toe te vrijwaren, bv voor het inwerken van gebouwen).
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw4_zpsc0748045.jpg)
De fiddle yard heeft een scharnierend deksel gekregen zodat het rollend materieel afgeschermd kan opgesteld worden als het baantje niet in gebruik is. Om stof buiten te houden zal ik later nog een kunststof scherm op het dak aanbrengen dat voor het gedeelte met scenery afgerold kan worden (zoals toegepast door Lance Mindheim op één van zijn baantjes).
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw5_zpsd0c7cd0e.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw6_zps13317666.jpg)
De achtergrond laat al een kleine mise-en-scène toe -- 6115 in de avondzon ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw7_zps6978cec4.jpg)
Volgende week zet ik het sporenplan uit. Als dat definitief vastgelegd is, zijn de wissels en rails aan de beurt. Ik probeer seffens nog eens de titel van het draadje te veranderen (met de tip van Conducteur).
Groeten.
Zeer mooi allemaal!
Mag ik even vragen van welk merk de metaalplaten zijn?
Bart, die op de vorige foto zijn van Slater's. Maar Evergreen gebruik ik ook.
Groeten.
Bedankt voor de info! ;)
Deze blijf ik volgen.
Mvg,
Slechts geringe vorderingen de jongste dagen (toch in vergelijking met de snelheid van werken van enkele andere forumleden ???). De eerste 2 wissels (van in totaal 6) zijn gelegd. Een werkje dat de nodige zorgvuldigheid vergt aangezien het de basis vormt van honderden uren rangeerplezier achteraf.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Rails1_zpscce5fd28.jpg)
Er zal digitaal gereden worden maar de rest wordt low tech uitgevoerd. Ik heb ook al een tijdje de Kadee ontkoppelmagneten afgezworen. Het zijdezachte koppelen van Kadees is een streling voor het oog maar het voorontkoppelen boven de magneten en daarna doorduwen - hoe betrouwbaar ook - is niet bepaald prototypisch te noemen. Ik ontkoppel nu de wagens zoals in het echt -- met de hand (geholpen door een schroevendraaiertje) en op de exacte plaats waar ze afgesteld moeten worden.
Dit is 1 van de 2 gebouwen aan de linkerzijde die op het spoor aangesloten zullen worden (opnieuw geen prijs van de orgininaliteit voor de opschriften ;D). Het spoor verdwijnt later in de verharding.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Rails2_zps2d5b7811.jpg)
Groeten.
Noem jij dat traag? Ik zeg eerder snel. maar zoals jij zegt gelijk andere forum leden, maar iedereen zijn eigen tempo en stijl en tijdperk. Het begint er al knap uit te zien.
Ik ben een fan, zeer benieuwd naar je toekomstige updates ;)
Hou erg veel van dat soort gebouwen en omgeving.
Nog veel succes met de opbouw.
Steven
More of the same ... sporen plaatsen. De bundel ligt er; nu nog de fiddle yard. Daarna het hele baantje bedraden en uitgebreid testen terwijl ik nadenk over de kleurstelling van de biels en rails, toch een vitaal aspect van de scenery.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Rails3_zps376425ad.jpg)
Groeten.
Hoi GVL,
Even een tip ivm met de kadee's :D
Die magneet is inderdaad een kwestie van goesting en ik heb er zelf geen probleem mee, maar rangeer ook wel graag op ander plekken waar die magneet dus niet niet aanwezig is.
In plaats van een schroevendraaier gebruik ik een Satéprikker. Deze is langer en discreter. Voor het ontkoppelen steek je de punt vertikaal tussen de twee kadee koppelingen. Door deze dan met de klok mee te draaien lossen ze. Bovendien kan je op deze manier nog steeds voorontkoppelen indien gewenst.
Wat je projectje betreft. Aardig op weg en hier zit een fan die je succes wenst ;)
Groetjes
Zelfde hiero, simpele sateprikker....
Wat de seinen betreft (cfr je eerste post), ik zou gaan voor de seinen type I. Deze zijn beter voor jouw tijdperk. Ik heb de mijne van bij Staf De Meester. Na een bouwtekening te hebben doorgegeven heeft hij weer een prachtige realisatie geleverd! ;)
Deze bedoel ik:
(https://lh6.googleusercontent.com/-V58nSwrCJw8/UJLKUZ2SiKI/AAAAAAAAAmY/qA-vPSGXH5E/s512/P1030308.JPG)
Nog vergeten: Deze seinen zijn stopseinen, geen gecombineerde seinen. Ze geven enkel groen, rood en rood-wit als seinbeeld...
Je dient dan ook nog eens verwittigingsseinen te plaatsen zoals deze:
(https://lh3.googleusercontent.com/-VYXQYDK9OIg/UJLJ2-Z95lI/AAAAAAAAAh4/-UiXok37Ntw/s640/P1030076.JPG)
Dit seinstelsel wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt, al is het wel zeldzaam geworden!
Evan en Martin,
Inderdaad, brochettestokjes functioneren ook maar mijn schroevendraaiertje ligt prima in de hand. Bijgevolg ...
Joeri,
Dank voor info betreffende de seininrichting. Die enkelvoudige seinen zijn inderdaad aan het uitsterven. Heb ze lang geleden nog gefotografeerd in Veurne en Adinkerke maar veronderstel dat ze bij de elektrificatie gesneuveld zijn.
Ik moet toegeven dat ik me na mijn initiële vraag niet verder het hoofd gebroken heb over het seinplan. Mijn vermoeden is dat de NMBS het hoofdspoor uitgerust zou hebben met een gecombineerd stop/rangeersein en de voornaamste sporen in de bundel met vereenvoudigd stopseinen. Die laatste hadden in tijdperk III waarschijnlijk de lampen naast elkaar? Waarschuwingsseinen zijn enkel nodig zijn als de refertesnelheid van de lijn meer dan 70 km/uur bedraagt Op mijn rangeerbaantje kan ik met gerust hart aannemen dat dit niet het geval is. Zodoende kom ik tot het volgende, eenvoudige plan (het zou eigenlijk iets meer mogen zijn ...).
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Sporenplan1_zps8af8acdc.jpg)
Alle opmerkingen en aanvullingen worden uiteraard op prijs gesteld!
Groeten.
Alle sporen liggen er (eindelijk) en zijn bedraad. Tot mijn jolijt - en ook wel stomme verbazing - bleek alles correct aangesloten en kon er voor het eerst gereden worden. Daar draait het tenslotte allemaal om - voor mij althans - dus altijd weer een moment van grote voldoening ...
Na het zetten van enkele staaltjes heb ik de rails verweerd met een savant mengsel van 'grimy black', 'red brown' en 'rust'. Op de hoofdsporen zijn de kleuren nat in nat aangebracht; op de zijsporen is 'rust' achteraf op de rails geschilderd en hebben de biels een dry brush met 'concrete' gekregen. Het nageltje ziet er in realiteit minder gruwlijk uit dan op foto ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Rails4.jpg)
Er is ook een begin van scenery. De goederenkoer dient eerst afgewerkt te worden om een nette overgang mogelijk te maken naar de afboording vooraan. Kaai en boordstenen zijn al geplaatst.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Rails3.jpg)
Groeten.
Ziet er mooi uit. Maar even een vraagje. Waarom heeft het sein dat toegang geeft tot de sporen naast Rood en wit ook groen?
Er is geen volgend sein. Dus Rood en wit zou al voldoende moeten zijn. 2xgeel kan ook, maar dat moet er garantie zijn dat er geen trein op het spoor staat en dat er niets op je af komt.
Citaat van: mark7758 op 11 november 2012, 20:27:08 PM
Ziet er mooi uit. Maar even een vraagje. Waarom heeft het sein dat toegang geeft tot de sporen naast Rood en wit ook groen?
Er is geen volgend sein. Dus Rood en wit zou al voldoende moeten zijn. 2xgeel kan ook, maar dat moet er garantie zijn dat er geen trein op het spoor staat en dat er niets op je af komt.
Ik vermoed dat dit het uitrijsein is. Dus dit kan...
Het inritsein ontbreekt inderdaad. Dit sein zou enkel rood en rood-wit kunnen geven. Alle sporen zijn doodlopende sporen, dus 2-geel is enkel mogelijk als het stootbok-sein verlicht is. In dat geval moet er een U bovenop het sein staan. Doch dit is enkel bij reizigerssporen, dus in dit geval; enkel rood-wit...
Ik zou op sporen 1,2,3 en 4 allemaal seinen zetten, die gekoppeld zijn met het uitrijsein. Op sporen 2 en 3 zou ik ze bovendien verhoogd opstellen, aangezien deze de belangrijkste sporen zijn...
Marc, Joeri,
Dank voor jullie feedback. Het is inderdaad het uitrijsein van de bundel. Het staat uiterst rechts op het baantje (vlak voor de fiddle yard) dus het inrijsein blijft onzichtbaar.
Ik vraag me wel af of de toegang van spoor 6 naar spoor 4 beveiligd moet worden (bv in de veronderstelling dat spoor 6 een zekere lengte heeft). Spoor 4 ligt immers aan de goederenkoer en kan (gedeeltelijk) bezet zijn wanneer een locomotief wagens van spoor 6 gehaald heeft.
Gino
Normaal moet dat niet, omdat het toegang geeft tot een doodspoor, en niet rechtreeks de lijn opgaat. Tegenwoordig zou Infrabel dit wél doen. Maar in jouw tijdperk werd dat niet gedaan... In princiepe moeten alle bewegingen "mis" blijven staan aan een zogenaamde "misbil" of vrije ruimtebalk. Die kan je wel inplanten natuurlijk!
Joeri, dank voor de verduidelijking! Vrije ruimtebalk is voorzien.
Bedankt Evan voor de handige kadee tip ;)
Etienne
Graag gedaan ;)
En Gino doet knap verder!
Nice !!
Zoals eerder gemeld, heb ik de goederenkoer geplaatst vooraleer het kader van het baantje af te werken. Dit om de kasseien mooi tegen de voorkant te laten aansluiten.
Net als bij de kade zijn de kunststof platen van Wills ingezet. Na het vullen van de voegen met vulpasta heb ik een eerste verwering met houtbeits aangebracht. Die is na het drogen lichtjes afgeschuurd zodat het grijze van de kasseistenen weer enigszins zichtbaar wordt. Het is duidelijk dat er verdere behandelingen nodig zullen zijn, oa om de voegen tussen de platen nog iets meer te maskeren.
(http://farm9.staticflickr.com/8483/8193257715_c03e3c4f49_b.jpg)
Het onderste deel van het kader, waarin de bediening van de wissels verwerkt wordt, kan nu geplaatst worden.
Groeten.
t'ziet er al knap uit!!
groeten de ce
Dank je, Cédric.
Deze week de afboording onderaan afgewerkt en bediening van de wisselspoelen ingebouwd.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Onderbouw8.jpg)
Verder is de duiker op het einde van het laad- en losspoor ingebouwd. Het kanaaltje ziet er nog wat diep uit maar daar komt verandering in zodra de bodem, het water en wat oeverbegroeiing aangebracht zijn.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Duiker1.jpg)
Tenslotte nog een laagje weathering op de goederenkoer. Hier een zicht vanop de kade.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Goederenkoer2.jpg)
Groeten.
DÂt gaat een mooi plaatje vormen!
Heel ferm en leuk sfeertje ;)
Ben benieuwd naar de verdere opbouw 8)
Veel succes
Steven
Gino,
Ge zijt goed bezig :) 8)
Ter afwisseling de jongste dagen wat verder nagedacht over het bedrijf op het baantje.
Het belangrijkste aspect van de hobby voor mij is het uitvoeren van zinvolle bewegingen (in een enigszins realistisch kader). Ik gebruik daartoe het systeem dat vele jaren geleden in een MIBA Spezial beschreven werd en waarbij iedere wagon een eenvoudig kaartje heeft met een heen- en een terug-zijde voor het afzetten respectievelijk ophalen van de wagen. Op die manier worden de bewegingen tussen (bv) het vormingsstation en de verschillende bestemmingen op het baantje gesimuleerd.
Met een 4-tal bestemmingen die elk 3 of 4 wagons verwerken, schat ik dat een volledige rangeersessie zo'n anderhalf uur zal duren. Voldoende speelpotentieel dus. Het kaartsysteem laat trouwens toe het bedrijf op elk moment te onderbreken en later terug op te nemen. Ideaal dus voor frequente, korte rijsessies die snel opgestart kunnen worden.
Hieronder de verschillende heen- en terug-vakjes voor de kaarten, gemaakt uit houten latjes en polycarbonaat plaat.
(http://farm9.staticflickr.com/8479/8230718486_c165547246_b.jpg)
Groeten.
Het seinplan van m'n baantje is vastgelegd en de seinen zijn besteld bij Staf De Meester die, uiterst behulpzaam, nog enkele waardevolle aanvullingen gesuggereerd heeft. Levertermijn is wel 2 maanden maar geen probleem -- er is ondertussen voldoende te doen.
Zo kunnen thans de vrije ruimtebalken en kabelgoten geplaatst worden alsook de trekputten op plaatsen waar de kabels de sporen kruisen. Op deze plaats komt het uitrijsein.
(http://farm9.staticflickr.com/8501/8258477670_c7c5164562_b.jpg)
Hieronder een beeld van de ingang van de bundel. Ik ben nogal genereus omgesprongen met de trekputten. De HO canaries kunnen er maar wel bij varen ...
(http://farm9.staticflickr.com/8060/8258477816_8f5555cd52_b.jpg)
Volgende stap is het installeren van de wisselaandrijvingen. Ik had oorspronkelijk een mix van wisselmotoren en bollenstampers voor ogen maar de kabelgoten, zoals nu geplaatst, lopen langsheen alle wissels. Het lijkt me dus logischer om elke wissel van een motor te voorzien, al is dit dan misschien 'over the top' voor een eenvoudig emplacement.
(http://farm9.staticflickr.com/8211/8258477516_53e68f8966_b.jpg)
Groeten.
Mooi gedaan, die kabelgoten 8)
Flickr is aan 't opkuisen? In een ander draadje waren er ook al foto's verdwenen :(
knappe lay-out!
Vraagje: die kabelgoten en wisselmotoren, HomeMade? of komen ze van bij een fabrikant?
Voor de rest, doe zo verder,
Ook het idee met de kaartjes vind ik zeer geslaagd!
;)
Citaat van: Gerolf op 09 december 2012, 19:04:37 PM
Flickr is aan 't opkuisen? In een ander draadje waren er ook al foto's verdwenen :(
Met zo'n naam kan je niet anders dan alles eraf flikkeren hé. ;D
Mooi emplacement in wording trouwens!
Gino,
Heb jij die kaseien zelf gemaakt of zijn het platen die je kan kopen. Als ze gekocht zijn wil je dan mij de gegevens ( merk en cat.nr. ) bezorgen a.u.b. Hartelijk dank!
Groetjes,
Paul.
Dank voor de positieve commentaar.
Gerolf, ik zie nog alle foto's van het draadje op PC (zowel Photobucket als Flickr). Heb wel gemerkt dat Flickr foto's op mijn tablet niet zichtbaar zijn maar dacht dat de oorzaak eerder bij de tablet lag? Mis jij bepaalde beelden?
Stephen, kabelgoten komen van Wills. Naar Brits voorbeeld en schaal 00 (dus iets te groot) maar ik vind ze wel mooi van gravure. Wisselmotoren zijn zelf gemaakt.
Paul, kasseien zijn kunststof platen, eveneens van Wills.
Groeten.
Even teruggebladerd, en het valt blijkbaar nog mee. Alleen bij reactie 80 zijn alle beelden weg.
Klopt! Hier zie ik ze ook niet.
Groeten ;)
Heb foto's van #80 opnieuw geplaatst. Deze keer vanuit Photobucket.
Groeten.
Zeer mooi!
Bedankt Gino!
Ziet er goed uit Gino
Dank voor de positieve reacties.
De wisselmotoren heb ik even links laten liggen tot ik een geschikte draad vind om de kabels die erop aangesloten zijn, na te bootsen (prutswerkje).
Vandaag een torengebouw naast de silo's van Aliments Gaillemarde geplaatst zodat ze er niet verweesd bij staan. De toren zit grotendeels verborgen achter de zijdelingse afboording. Het opschrift voldoet niet ten volle maar ik laat het zo. Het is gemaakt van papier dat geschuurd wordt tot het bijna doorzichtig is en daarna met overvloedig veel verdunde houtlijm aangebracht zodat het de vorm van de onderliggende bakstenen aanneemt. Er blijven evenwel wat papiervezels zichtbaar en zwart papier ware beter geweest.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Silos4_zps09b6f188.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Silos5_zps85c0de2b.jpg)
Morgen de verharding rondom de silo's.
Groeten.
Knap werk, Gino!
Ik vind het opschrift prima. Ik vroeg me al langer af hoe je zo'n resultaten krijgt. Bedankt voor de tip.
Goed bezig, begint er heel tof uit te zien :))
Dat opschrift ziet er in orde uit, eveneens bedankt voor de tip.
Veel succes & Groeten
Steven
Bij nader inzicht; ik zou je vrije ruimtebalken niet zo lang maken. Ze lopen tot tussen de biels, dat zou ik niet doen aangezien ze zo niet voorkomen. Meestal werden als misbil de oude betonnen dwarsliggers gebruikt. Deze bestonden uit 2 betonnen blokken met in het midden een houten blok waar dan het kleinijzer op gemonteerd werd. Ze waren verbonden met 2 ijzeren stangen. Ze waren miskleunen en ze werden her en der hergebruikt als dienstweg, misbil, parkings... door de ijzeren stangen te verwijderen...
Joeri,
Dank voor de input. Ik heb al uitvoeringen gezien in tegels (afdekplaten van de kabelgoten?) maar het gegeven van de betonblokken is nieuw voor mij.
Jouw opmerking ivm de lengte is correct. Zal ze herwerken.
Groeten.
Gino
Silo's zijn, op details na, klaar.
Ben momenteel de staalfabriek verder aan het uitwerken. Het spoor ligt er verzonken in de verharding. De conterrails zijn gemaakt van messing L-profielen 2x2. De tussenruimte heb ik opgevuld met streepjes kasseiplaat. Die komen op foto boven de rails uit wegens nog niet vastgemaakt.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek2_zps41344c9b.jpg)
Aan het bakstenen gebouw vooraan ontbreekt nog een en ander -- het dak, een bijkomende vleugel aan de rechterzijde en een luifel in golfplaat over de gehele breedte zodat de de staalproducten beschermd tegen het Belgische weer, geladen en gelost kunnen worden.
Tenslotte komt rond het complex komt een muur die tegen het alu L-profiel in de voorgrond gemonteerd wordt.
Groeten.
Ziet er goed uit Gino, ik blijf het mooi volgen ;)
Wat doe je precies met de ramen, print je die ook af met een soort zwarte achtergrond of steek je daar ook plastic voor ofzo?
Knap werk!
Groeten & succes
Steven
Mooi, Gino.
Je gebouwen stralen goed de "vuile industrie"en "vergane glorie" uit !
Dank jullie, Steven en Jean.
De ramen bestaan in dit geval uit simpele prints op zelfklevend papier. Eens de luifel voor het gebouw hangt, zijn de ramen nog moeilijk te zien dus een vereenvoudigde uitvoering lijkt me wel aanvaardbaar.
Groeten.
Ondertussen wat verder gewerkt aan de staalfabriek. Het karkas van de zijvleugel en de luifel staat klaar voor bekleding.
Heb het mezelf moeilijk gemaakt door het complex niet in z'n geheel te bouwen. Zodoende heb ik een 'montagekaliber' uit restjes MDF moeten maken zodat alle componenten waterpas of in het lood gehouden worden en tevens naadloos op elkaar aansluiten.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek3_zpsd45537e9.jpg)
Onder de luifel komt verlichting in de vorm van een 3-tal LEDs. Kan iemand mij aanraden welk type LED ik best zou inbouwen? Dank bij voorbaat.
knap! met soort, bedoel je de kleur? als het moderne lichten zijn dan wit en anders zou ik warmwit nemen.
Gino, alweer een goeie stap !
Zeer mooi. Onder je luifel heb je wellicht plaats voor gewone 3mm ledjes. Let wel op, als je een led gebruikt moet daar nog een weerstand bij (en eventueel een diode). Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van elektronica en of je dit zou kunnen berekenen welke weerstand je nodig hebt, maar hier zitten zeker enkele die dat voor je kunnen doen. (ik bv). Ik heb wel de spanning nodig die je gebruikt onder je treinbaan.
Rian,
Dank voor je aanbod.
Ik gebruik een gestabiliseerde voeding die 13,8V DC geeft. Extra diode is dan niet echt nodig, vermoed ik. Was van plan de 3 LEDs in parallel te plaatsen. Kom ik er dan met 1 gemeenschappelijke weerstand of beter 1 in serie per LED? En welke waarde?
Qua kleur twijfel ik nog tussen warmwit en rood ...
Gino
Ok je hebt dus al een gelijkspanningsbron, dan kan je die diode weglaten. Leds zou ik samen met de weerstand in serie zetten. Ga eerst eten en dan eens de wet van ohm loslaten op jouw probleem.
Voor je witte leds kom je er met een weerstand van tenminste 270 ohm. Meer mag altijd, dan zal de led wat zwakker branden.
Voor de rode leds kom je er met een weerstand van tenminste 470 ohm. Meer mag altijd, dan zal de led wat zwakker branden.
Mijn advies: koop enkele waarden en expirimenteer met de lichtsterkte: Standaardwaarden voor jou zijn 270-330-390-470-560-680-820-1000 ohm.
Je leds wil je in de nok van elk afdak plaatsen, vermoed ik.
Niet zichtbaar voor het publiek, dus de vorm maakt niets uit. Gewone ronde van 3 of 5 mm zijn dan OK.
Let er op dat je leds neemt met een voldoende grote stralingshoek, en geen "spots".
De stralingshoek kan je eventueel nog vergroten door je led indirect tegen een blinkend stukje te laten schijnen, ipv recht naar beneden te "mikken".
Met 13.8VDC en 3 witte (of warmwitte) leds in serie - elk 3 volt spanningsval - moet er over je weerstand 13.8 - 9 = 4.8 Volt staan.
De maximale stroom door een Led is 20mA, dus je weerstand moet minstens 4.8 / 0.02 = 240 Ohm zijn.
Waarschijnlijk zullen je leds dan teveel licht geven, en dien je de weerstand te vergroten. Ik gok op 1 KiloOhm.
Blijkbaar heeft Rian intussen zijn bericht vervolledigd, dus er staat wat informatie dubbel.
Waarom twijfel je aan rode leds? Aparte sfeer gewenst ? ???
Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 12:26:15 PM
Je leds wil je in de nok van elk afdak plaatsen, vermoed ik.
Niet zichtbaar voor het publiek, dus de vorm maakt niets uit. Gewone ronde van 3 of 5 mm zijn dan OK.
Let er op dat je leds neemt met een voldoende grote stralingshoek, en geen "spots".
De stralingshoek kan je eventueel nog vergroten door je led indirect tegen een blinkend stukje te laten schijnen, ipv recht naar beneden te "mikken".
Met 13.8VDC en 3 witte (of warmwitte) leds in serie - elk 3 volt spanningsval - moet er over je weerstand 13.8 - 9 = 4.8 Volt staan.
De maximale stroom door een Led is 20mA, dus je weerstand moet minstens 4.8 / 0.02 = 240 Ohm zijn.
Waarschijnlijk zullen je leds dan teveel licht geven, en dien je de weerstand te vergroten. Ik gok op 1 KiloOhm.
Blijkbaar heeft Rian intussen zijn bericht vervolledigd, dus er staat wat informatie dubbel.
Waarom twijfel je aan rode leds? Aparte sfeer gewenst ? ???
Die formule is die van toepassing op alle stroom spanningen ....-9= of veranderd de formule afhankelijk van de stroom spanning (ik ken er helemaal niets van vandaar deze vraag vermits ik ook met ingebouwde led verlichting wil werken ?
mvg niKo
Neen, omdat ik de vraag vandaag toch al enkele keren gekregen heb, heb ik besloten een mini-cursus elektronica te maken voor op mijn website. Die kan je hier vinden:
Ik zal proberen een logische structuur te geven aan hetgeen ik schrijf, maar de weerstand berekenen voor een led is zeker een onderwerp dat aan bod komt. Hoop dat nog morgen of zaterdag te maken.
www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html (http://www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html)
Citaat van: conducteur op 03 januari 2013, 20:50:33 PM
Neen, omdat ik de vraag vandaag toch al enkele keren gekregen heb, heb ik besloten een mini-cursus elektronica te maken voor op mijn website. Die kan je hier vinden:
Ik zal proberen een logische structuur te geven aan hetgeen ik schrijf, maar de weerstand berekenen voor een led is zeker een onderwerp dat aan bod komt. Hoop dat nog morgen of zaterdag te maken.
www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html (http://www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html)
Ik kom zeker een kijken op je website
mvg niKo
@Niko: al een extra update gemaakt voor de site.
Rian en Gerolf,
Dank voor de berekeningen. Georg Ohm zat bij mij nog niet compleet onder het stof maar elektronica heeft me nooit ten volle kunnen bekoren ...
Heb de componentjes in bestelling. Zodra geleverd, probeer ik een aantal weerstanden uit.
Gino
Na enkele dagen wachten op de LEDs en weerstanden heb ik de verlichting kunnen inbouwen. Uiteindelijk bijna 2 kOhm als voorschakelweerstand moeten voorzien om voldoende demping te bekomen (5 mm LEDs warmwit). De zone rond de LEDs is met zilverpapier bekleed om het licht wat meer te spreiden maar het 'spoteffect' waarvan Gerolf sprak, is nog wel degelijk aanwezig. Dit is de eerste keer dat ik LEDs gebruik voor de verlichting van gebouwen; niet hetzelfde als gloeilampjes dus ...
Verder is de luifel en de zijvleugel bekleed met golfplaat en heb ik een kruis aangebracht tussen de middelste staanders. In het echt is dit laatste waarschijnlijk overbodig maar ik vond het een leuk detail.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek4_zps73d5a72a.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek5_zps39e1ba06.jpg)
Morgen wordt het geheel gespoten, verweerd met een vleugje roest en dan op mijn baantje geplaatst ...
Groeten.
Gino, Dat windverband is inderdaad leuk gezien. Dat spoteffect valt nog mee en is ws. op foto extra zichtbaar.
Voor zulke toepassing kan je dezelfde ledkleur gebruiken, maar dan 170° stralingshoek.
Oranje of amber is ook een leuke kleur zoals het effect van Natriumdamplampen...
Succes en het ziet er goed uit ;)
Citaat van: GVL op 12 januari 2013, 20:59:22 PM
De zone rond de LEDs is met zilverpapier bekleed om het licht wat meer te spreiden maar het 'spoteffect' waarvan Gerolf sprak, is nog wel degelijk aanwezig.
Dat effect kan je drastisch verminderen door je led indirect te laten schijnen:
Plaats je led horizontaal, en mik hem op wat zilverpapier of wit styreen dat op 45° hangt ;)
Zal bij de volgende toepassing zo gedaan worden, Gerolf. Ik merk nu dat wat ik met het zilverpapier gedaan heb maar een lapmiddel is.
Probleem is dat ik, omwille van vormvastheid, de luifel als een soort gesloten houten koker opgebouwd heb. De LEDs zitten in gaatjes onderaan die koker (relatief laag dus). Bijgevolg ontbreekt de hoogte om de LEDs in een andere positie te plaatsen zonder dat ze zichtbaar worden. Toch bedankt voor de tip (en Evan ook).
Gino,
Leuk dat je aan het windverband gedacht hebt maar toch enkele opmerkingen hierover.
Als je het gebruikt moet je het zo kort mogelijk bij de voet van je kolommen laten aansluiten. En eigenlijk staan ook je kolommen dan verkeerd georiënteerd. Zoals het nu staat gaat de kolom uitknikken door de trekkracht die in het verband komt.
Laat je de kolommen staan, dan heb je eigenlijk geen verband nodig.
De huidige uitbeelding doet mijn bouwkundig hart bloeden ;)
Deze opmerking doet echter geen afbreuk aan het werk dat je gepresteerd hebt en al laten zien.
Deze week op het hoofdgebouw enkele details aangebracht (regenpijpen, muurankers, schoorstenen). Ook heb ik op de achtergrond een foto gekleefd zodat tussen de gebouwen de blauwe lucht niet zichtbaar tot aan de grond doorloopt.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek6_zps94b537d7.jpg)
Verder is de luifel gespoten en verweerd. Eerst een wash met grimy black, daarna een sterk verdunde wash met rust waarop, voor het drogen, verfpoeders geborsteld zijn. Enkele platen zal ik nog individueel behandelen zodat hopelijk het effect van jonge roest op de golfplaten ontstaat.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek8_zps7e23ad70.jpg)
Een zicht vanaf de goederenkoer ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek9_zps57f0e8b6.jpg)
Groeten.
Ziet er zeer geslaagd uit Gino! Prachtige luifel en interessant sfeertje ;)
Nog veel succes met de bouw,
Steven
Zoals hierboven meermaals gezegd: zeer goede sfeer, alles komt van kleurtinten goed overeen, verwering is goed, zelfbouw van gebouwen geeft juist dat tikje meer ;)
Heel interessant en leerrijk om de bouw van je baan mee te volgen!
De nuances in je bruingrijze tinten vind ik ook prachtig :P
Eén ding stoort me wat: die witte vlekken op je gevel. Wat wil je hiermee uitbeelden?
Salpeteruitslag? Dat zit niet alleen in de voeg, maar komt ook (vooral?) door de stenen.
Dank voor de reacties.
De witte zones moeten duiden op later metsel- en voegwerk (bv waar de luifel aan het gebouw vastgemaakt is) enerzijds en op uitbloeiingen anderzijds. Toegegeven, de sluier die bij die laatste voorkomt is, ontbreekt alsnog. Vooral de zone rond het ossenoog zal nog enige nabehandeling vereisen.
Groeten
Ziet er tot nu toe al véél belovend uit !
It's really my cup of tea , zo'n industriesfeertje :D
Doe zo verder Gino ,ik blijf dit topic met zeer veel intresse en aandacht volgen !
Slechts geringe vorderingen de jongste weken. Wel heeft Staf De Meester de seinen geleverd en die zien er werkelijk zeer goed uit. Ze worden pas op het einde geplaatst maar ik heb reeds de (eenvoudige aan-aan) schakelaars voor de bediening geïnstalleerd. Condensatoren overbruggen de schakelaars en zorgen ervoor dat de LEDs kort nagloeien wanneer het seinbeeld verandert. Mooi.
Verder een 2de foto op de achtergrond gekleefd met de bedoeling een gevarieerde skyline en wat meer dieptewerking te verkrijgen. De overgang tussen foto en achtgrond aan de rechterkant is te abrupt en wordt nog verdoezeld door een reliëf op de foto aan te brengen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Lesmoulinsducentre8_zps000aec86.jpg)
Groeten.
Deze baan gaat een topper worden Gino ;)
Trouwens dat is een goed idee van die condensatoren over de led's, als je het niet erg vind ga ik dat truukje ook toepassen als m'n seinen klaar zijn :D
Nog veel succes met de bouw!
Groeten
Steven
Gino,
Ik kijk telkens uit naar je posts of updates!
Knap werk ;)
Je kleuren-keuzes zijn goed en de sfeer zit er al goed in.
groetjes
E
Dank, Steven en Evan, voor de aanmoedigingen.
Afgelopen weekend de achtergrond verder onder handen genomen. Eerst en vooral de rand van foto verborgen achter deze luchtuitlaat van Walthers. De positie vlak boven het dak is niet 100% plausibel maar ik probeer altijd storende vertikale scheidingslijnen op een achtergrond maximaal te vermijden.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Lesmoulinsducentre9_zps40cc1e48.jpg)
Tevens is de vrije ruimte tussen staal- en voerfabriek opgevuld. Ik heb op de foto een aantal 3D-details aangebracht – geinspireerd door mijn idool Lance Mindheim- met als doel het geheel iets plastischer te laten overkomen. Ervoor staat het eerste deel van de muur die die volledige staalfabriek zal omringen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Muur1_zpse5c812da.jpg)
De fabrieksgebouwen zijn verder verweerd. Hopelijk vloeien de kleuren nu wat beter in elkaar (maar de strepen missen nog subtiliteit ...)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek11_zpsd3265f14.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Staalfabriek10_zps8289a2e6.jpg)
Tenslotte - en voor het eerst - een overzicht van de volle 180 cm van mijn baantje. Nadat de muur afgewerkt is, wordt het stilaan tijd ballast, vegetatie edm.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Overzicht1_zps92bf1b90.jpg)
Groeten.
Knap hoor! Leuke tips, die moeten we onthouden. ;)
Hah Lance mindheim! Inspirerend he?
Absoluut! En een man met een interessante visie op modelspoorwegen.
De werken aan de muur heb ik moeten staken wegens een tekort aan grondstoffen. De poort is klaar maar zal iets verbreed moeten worden -- alle wagons passeren weliswaar maar de rangeertreden van de 53 slepen net.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Muur2_zpse6b8dff2.jpg)
Het linkse gedeelte van de muur is in klassieke baksteen uitgevoerd. De 53 staat op het punt de Ateliers Brabançons Réunis te verlaten met een lading buizen ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Muur4_zpsdb436370.jpg)
Met de verschillende 'lagen' (muur, gebouwen in half-reliëf, achtergrondfoto) verkrijg ik hopelijk op 35 cm enig effect van diepte.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Muur3_zps9550000f.jpg)
Groeten.
Ik vind het een klein beetje jammer dat door het plaatsen van de muur het rollend materieel nu minder goed zichtbaar is, maar dat is waarschijnlijk persoonlijke smaak. Kan ook wel wat met de foto-hoek te maken hebben :)
Verder ziet het er prima uit, knap werk. Het effect van diepte is zeker geslaagd ;)
Groeten
Steven
Dank voor de feedback, Steven.
Als bediener van de baan heb je ongeveer een zicht zoals in de 2de foto. De koppelingen moeten ten andere bereikbaar blijven.
Persoonlijk vind ik het wel leuk dat treinen verdwijnen en terug verschijnen, oa ook door het plaatsen van gebouwen in de voorgrond. Maar, zoals je aangeeft, dat is uiteraard persoonlijke smaak.
Groeten.
Gino
Gino,
Totally my cup of Tea!
De sfeer zit er totaal qua industrie en bedrijvigheid in. Je patine van de gebouwen ziet er goed uit. Dit is de sfeer die we nu nog zelden tegenkomen en dezer tijd in verval is geraakt.
Ik kijk oprecht uit naar je updates.
Doe zo verder ;)
Het diepte-effect is er zeker 8)
De tinten die je gebruikt zitten mooi in hetzelfde pallet. Toffe sfeer :P
Knap hoor, dat vals perspectief. Je ban lijkt plots véél dieper. Ik vind het net leuk dat je rollend materieel achter die muren verdwijnt, dat helpt nog wat extra bij het creëren van een real-life gevoel. Misschien is het wel even uitkijken dat je niet teveel parallellijnen met je de randen van je grondplaat creëert, want dat komt op den duur heel artificieel over.
Als ik van jou was zou ik de golfplaten van je loods ook een beetje 'chippen', er stukjes afbreken of barstjes in maken, dat komt nog iets realistischer over. Naar de onderranden toe zijn verticale golfplaten meestal ook wat donkerder van het vocht.
Echt de moeite om te volgen je draadje!
Evan, Gerolf en Thomas, dank voor de aanmoedigingen.
Nu de muur afgewerkt is, kan ik verder met de ballast. Ik heb teruggegrepen op mijn vertrouwde mengeling van zand en steentjes uit de Zürichsee, in grote hoeveelheden verzameld bij een lokale zandboer toen ik in Zwitserland woonde. Op de hoofdsporen gebruik ik de grotere korrels. Het tussenspoor en de zijsporen worden voorzien van fijn zand. Een werkje dat de nodige volharding en concentratie vergt maar met Made In Japan van Deep Purple op de achtergrond is het wel te harden ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Ballast1_zpsbb131273.jpg)
Eens gedroogd komt er nog een behandeling met washes, verfpoeders en (eventueel) airbrush. Hier en daar heb ik ook al wat vegetatie aangebracht. Beperkt en in gedempte kleuren, passend bij een eerder grauwe industriële omgeving. Zo komt het geheel stilaan tot leven.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Ballast2_zpseac67633.jpg)
Groeten.
Prachtig stukje (model)spoorweg ! Net echt !
Groeten Peter ;)
Inspirerend draadje!
mooi, heel mooi, zeker je ingetogen kleurgebruik geeft mooie sfeer, en je ballast ligtr er goed in, is best lastige klus om zoiets goed te leggen, complimenten
Prachtig. De kasseien van je laadweg komen prachtig uit. Nu nog wat pigmentpoeders op de muren (vocht en zo?) en het is helemaal af. Waar ligt het Noorden op je module? Dan weet je meteen waar vocht, mos en schimmel een kans krijgen ...
Een testje gedaan met het kleuren van de ballast. Voorlopig enkel met verfpoeders. Het zijspoor in de voorgrond lijkt me een aanvaardbare nabootsing van cinders. Op de hoofdsporen zal ik nog een sterk verdund laagje moeten spuiten ten einde de kleuren iets meer in elkaar te laten vloeien.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Ballast3_zps6187932a.jpg)
Groeten.
Knap Gino!
Ik gebruik van VALEJO de "Sepia" wash voor de sporen te overspuiten. Dit gaat in zeer lichte gradaties en geeft knap resultaat.
Het oogt wel heel fraai je baantje :)
Gewoonweg schitterend. Realistische ballast, tof industrieel sfeertje...
Ondertussen heb ik (deze keer begeleid door Stevie Ray Vaughan) de rest van het baantje van ballast voorzien. Ook het kleuren van het reeds uitgeharde gedeelte is voltooid. De wisseltongen zijn bewerkt met een vettig zwart poeder en daarna heb ik op de hoofdsporen een sterk verdunde mengeling van grimy black en red brown verneveld (sepia is voor een volgend baantje, Evan; bedankt voor de tip :) ). Uiteindelijk nog wat wit op de strijkrails en het hartstuk van de wissels, ter versterking van de Belgische sfeer.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Ballast4_zps48590e88.jpg)
Ik probeer ook hier en daar wat begroeiing uit, oa Wildgras van Heki dat echter nogal weelderig overkomt. Denk dat ik het na het drogen zal 'plukken' zodat het hopelijk wat schraler oogt. De seinen zijn provisorisch opgesteld maar dragen al hun steentje bij tot het totaalbeeld.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Ballast5_zps32fea3e2.jpg)
De imposante 5206 aan het hoofd van een korte sleep, bestaande uit slechts 2 Res, doet Sophan aan.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Ballast6_zps2fddc260.jpg)
Geinspireerd door de prachtige baan Hamsart van Peter VG tenslotte heb ik me ook eens gewaagd aan een gereedschapskist die een plaatsje zal vinden op de goederenkoer. Hengsels en slot ontbreken nog.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Gereedschapskist1_zpsb1699d54.jpg)
Groeten.
Ja Gino, dat ziet er weer zeer geslaagd uit, echt een mooi thema en sfeertje ;)
Veel succes!
Steven
Zeer zeer mooie foto's, Gino !
Prachtige sfeer. Proficiat !!!
Héél mooi!
Topper om te volgen :)
Erg mooi weer, valt niets slechts over te zeggen.
Mooie kist ;)
Fijn dat ik ook een zeeer kleine bijdrage mocht leveren tot al dit moois.
De seintjes accenturen inderdaad het NMBS gevoel. Onstonden ze uit zelfbouw?
Het is een heel fraai baantje aan het worden waarvan ik de vorderingen met plezier volg.
Dank aan allen voor de positieve commentaren.
Peter, de seinen zijn gemaakt door Staf De Meester.
Groeten.
magnefiek, erg goed en stijlvol, is deze module overigens ook een onderdeel van een groter geheel?
Die foto met die gereedschapskist is de moeite 8) ook de kasseien zien er prima uit :P
Dank jullie, Wim en Gerolf.
Mijn baantje meet overigens 270 x 35 cm (waarvan 90 x 35 cm fiddle yard) en is vast opgesteld. Het betreft dus geen module en er zijn evenmin plannen om het later te integreren in een groter geheel.
Groeten.
Ben begonnen met de planning van het laatste gebouw op het baantje -- een electriciteitscabine. Dit exemplaar in Oostrozebeke dient als (losse) basis.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Cabine1_zps75b69926.jpg)
Het dak heb ik niet kunnen fotograferen maar ik voorzie dakpannen. Vandaar volgende vraag -- welke kleur of kleurmix gebruik ik best om het oranje-rood van (bv Boomse) dakpannen na te bootsen?
Dank bij voorbaat.
Leuk project!
Je dakpannen iets te rood verven en dan borstelen met oranje krijt. Ik gebruik daarvoor een zacht pastelkrijt van Schminke... :)
fotooke:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110203030-2.jpg)
is ook schaal H0
Dank je voor de tip, Dirk. Welke kleur rood raad je aan?
Stukken achtergond die niet frontaal in het zicht van de bediener of toeschouwer liggen, zijn een aandachtspunt op elke baan. Ik mijd ze in de mate van het mogelijke. De overgang naar de fiddle yard is zo'n dwars stuk. Het zit weliswaar grotendeels verborgen achter de silo's in de voorgrond maar het deel dat toch zichtbaar blijft, heb ik geprobeerd te camoufleren door middel van begroeiing en een voertuig. Ben er wel niet 100% tevreden mee (wellicht komt er nog een grotere vrachtwagen in de plaats).
Het uitrijsein is ondertussen ook geplaatst maar nog niet aangesloten. Daar het nogal fragiel is, heb ik het enkel licht gespoten samen met de rails. De NMBS-camionette moet nog onder handen genomen worden.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Ballast7_zps2eae2b54.jpg)
Groeten.
*neemt petje af*
Hier ook ;)
ziet er weer top uit
mvg niko
Dank jullie, Steef, Evan en Niko.
Tijdens het paasweekend is er niet al te veel gebeurd, oa als gevolg van de aankoop in Blankenberge van "Vaporeuse" Belgique, het fotoboek met prachtige opnames van onze stoomlocomotieven in de jaren 50. Uitermate inspirerend ...
Wel zijn alle lichtseinen nu geplaatst en aangesloten. Naast de sporen zijn er, volgens mij, maar weinig elementen die de sfeer meer bepalen dan seinen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Seinen1_zps5db2b2d4.jpg)
Verder nog de NMBS bestelwagen verweerd, evenals de Scania Vabis die ik ook in Blankenberge aangeschaft heb. De vrachtwagen van Epoche is een nogal eenvoudig model dat wel wat extra details kan verdragen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Voertuigen1_zpsb69709f8.jpg)
Groeten.
Mooi gedaan. Zie er zeer goed uit.
Citaat van: GVL op 01 april 2013, 19:12:44 PM
Wel zijn alle lichtseinen nu geplaatst en aangesloten. Naast de sporen zijn er, volgens mij, maar weinig elementen die de sfeer meer bepalen dan seinen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Seinen1_zps5db2b2d4.jpg)
Dat vind ik nu ook zeh! ;)
Die seinen type I zijn ook ineens tijdperk-typerend. Schitterend... Die schakelkast bij het sein, is die zelfbouw?
Joeri, de schakelkast is een kitje van Wills.
Groeten.
Omdat de bouw van de elektriciteitscabine niet echt op gang geraakt, heb ik mijn aandacht even verlegd naar voertuigen en wagons.
Zoals eerder gemeld, vind ik het Epoche model van de Scania Vabis nogal kaal en dus heb ik één en ander toegevoegd -- nummerplaat, spiegels, ruitenwissers, zwaailicht (waarom niet), reservewiel met beugel en de flexibele staven op de bumpers die de breedte van de vrachtwagen aangeven (ik ken het Nederlandse woord voor dergelijke dingen niet maar in mijn geval zijn het kopspelden ...). Na het schilderen en verweren van die extra's zal de Scania een stuk beter uitgerust zijn om dienst te doen op Sophan.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Voertuigen2_zpsd5e46496.jpg)
Ook zijn de Frangeco graanwagens klaar om ingezet te worden -- Kadees, op gewicht gebracht en verweerd. De wagons van REE zijn mooi gedetailleerd en ook de wielflenzen zijn verheugend laag. Ik heb bijgevolg van Weinert wielen afgezien. Voor de verwering heb ik voor het eerst 'dust' van Polly Scale gebruikt. Deze verf dekt evenwel praktisch niet en zodoende zijn de vertikale strepen, typisch voor dergelijke wagens, amper zichtbaar. Misschien doe ik nog een poging met 'concrete'.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Frangeco2_zpsc6ca3c61.jpg)
Groeten.
Nice. Dat zijn precies wel speciale koppelingen he?
Citaat van: piko(ho) op 06 april 2013, 00:13:10 AM
Nice. Dat zijn precies wel speciale koppelingen he?
Kadee koppelingen ;)
Het enige wat nog een beetje afsteekt bij je rode scania zijn die zijspiegels...voor de rest mooi werk.
Details zijn ondertussen bijgewerkt, Kris.
Dit beeld brengt dan weer andere onvolmaaktheden aan het licht. Foto's kunnen wreed zijn ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Voertuigen3_zps205c3b57.jpg)
Groeten.
DIT IS MODELBOUW KUNST
Dank je, Eric , voor de wel zeer lovende woorden.
Begonnen met de elektriciteitscabine die de goederenkoer achteraan afsluit. Daar het gebouw dicht bij de rand van de baan staat, heb ik geprobeerd alles netjes af werken. Dus veel gepruts met het in verstek plaatsen van Slaters platen, het snijden en vijlen van stripjes styreen, het opnieuw snijden en vijlen van stripjes styreen etc ... zaken die Jean veel beter in de vingers heeft dan ik. De basisstructuur is klaar en heeft al een 3-tal washes gehad die op het einde nog een beetje afgezwakt zullen worden. Dak, goot, afvoerpijp en andere details dienen nog aangebracht te worden.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Cabine2_zps93903485.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Cabine2_zps93903485.jpg.html)
Daarna volgt de pièce de résistance – een aannemelijke nabootsing van de houders voor de isolatoren. Ben er nog niet uit of het lijmen of solderen wordt.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Cabine1_zps75b69926.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Cabine1_zps75b69926.jpg.html)
Groeten.
Mooi gebouw(d) alweer 8)
Citaat van: GVL op 14 april 2013, 20:50:13 PMBen er nog niet uit of het lijmen of solderen wordt.
Messingprofielen zijn meer filigraan en steviger. Ze solderen is dan weer iets moeilijker dan styreen lijmen... ;)
Dank je, Gerolf.
De cabine is zo goed als afgewerkt.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Cabine3_zps9402fc24.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Cabine3_zps9402fc24.jpg.html)
Het gebouw ontleent zijn karakter in eerste instantie aan de houders in opbouw. Heb geprobeerd een illusie van het grote voorbeeld te creëren met messing U-profielen van 1.5 x 1 mm en enkele isolatoren van Sommerfeldt die ik nog in stock had.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Cabine4_zpsaff014d0.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Cabine4_zpsaff014d0.jpg.html)
Morgen nog een controlelaagje om de kleuren in elkaar te laten vloeien en dan de installatie op mijn baantje.
Groeten.
Gino, dat ziet er perfect goed uit !
Knap gedaan Gino!
Ik blijf je draadje geboeid volgen ;)
prachtig gemaakt, heel sfeervol
Gesoldeerd dus 8) Ik dacht wel dat zo iets voor jou prima haalbaar was ;)
Dank voor de positieve commentaren, mannen.
De aandachtige toeschouwer zal hier en daar nog een kloddertje tin ontwaren. Het solderen zal dus nog wat oefening vergen ...
:) ik heb geen loup, ik zie het niet hoor, ik vindt die hoogspanningsconsructie erg goed geslaagd, maakt het een erg overtuigend geheel, hoe heb je die isolatoren eigenlijk gemaakt?
Citaat van: GVL op 17 april 2013, 21:11:08 PMenkele isolatoren van Sommerfeldt die ik nog in stock had.
;)
Citaat van: Kautenbach op 19 april 2013, 08:56:43 AM
... ik heb geen loup, ik zie het niet hoor, ik vindt die hoogspanningsconsructie erg goed geslaagd ...
Volmondig mee akkoord ! Sjiekjes gedaan ;)
De afgelopen dagen heb ik de grondbedekking afgewerkt en nog enkele Preisers, verlichtingspalen en andere details aangebracht. Niet veel want ik ben voorstander van een eerder lege omgeving waarin de treinen de hoofdrol kunnen opnemen. Tevens is het afvoerkanaal dat aansluit op de duiker met water gevuld. Om te vermijden dat de zijwanden in styreenplaat aangetast worden, heb ik een vernis op acrylbasis gebruikt die echter na een 5-tal lagen een wittige schijn begint te vertonen. Misschien hebben de eerste lagen niet lang genoeg kunnen drogen? In het echt is het minder erg dan op de foto maar ik zal voor alle zekerheid maar aannemen dat het om een vervuild sopje gaat ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Duiker2_zps92ec9cdc.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Duiker2_zps92ec9cdc.jpg.html)
Tenslotte, als finishing touch, de naam van het baantje op de fries gekleefd.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Final10_zps4e35d5dd.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Final10_zps4e35d5dd.jpg.html)
Nog enkele sfeerbeelden (de 53 krijgt nog een weathering).
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Final7_zps4ba5da40.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Final7_zps4ba5da40.jpg.html)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Final3_zps9cab3a9f.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Final3_zps9cab3a9f.jpg.html)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Final2_zps2368a8d5.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Final2_zps2368a8d5.jpg.html)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Final4b_zpsb5dffe2e.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Final4b_zpsb5dffe2e.jpg.html)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Final4_zpsf84424a5.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Final4_zpsf84424a5.jpg.html)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Final9_zpsc59675da.jpg) (http://s1079.photobucket.com/user/Choemie/media/Final9_zpsc59675da.jpg.html)
De komende weken en maanden zal ik nog wel kleinigheden toevoegen of veranderen maar het baantje is zo goed als af. Veel updates verschijnen er dus niet meer. Het moment is dan ook gekomen om iedereen te danken voor het volgen van dit draadje en voor de vele tips en aanmoedigingen die ik mocht ontvangen. 't Was voor mij een leuke ervaring dit alles met jullie te kunnen delen.
Groeten en tot een volgend projectje.
Knap - knap - knap !!!
Laat ons niet lang wachten op een nieuw project !
Het is een plezier je zo'n mooie dingen te zien maken !
Met heel veel plezier heb ik deze reeks gevolgd. Jammer dat het einde in zicht is.
Ook ik kijk uit naar een volgend project.
ziet er prachtig uit, heel sfeervol. Is je project nog live te zien? (Leuven/Ontraxs?)
en heb je al een volgends project in gedachten? dit smaakt natuurlijk naar meer ;D ;D
groet, wim
Zelfde gedachte hier Wim, wil dit wel 's live zien..
Dat slootje - met een wash wat kleuren?
Die witte waas lijkt me geen realistische vervuiling. Hopelijk trekt die nog gewoon weg na een tijdje verder uitharden.
Hoe dan ook: Prachtig resultaat, man 8)
En ja, ik zou het ook wel ergens "live" willen zien :P :P
Echt prachtig baantje. En over die beek zou ik me geen zorgen maken, ik woonde vroeger (40 jaar geleden) vlak aan een beek waar agfa-gevaert zijn afval waters in loosde en die zag even merlkwit als dit. Ik mis alleen de stank nog op de foto ;)
Jan
Wel Gino, schot in de roos!
Proficiat met het resultaat tot nu toe. Alles lijkt te kloppen op dit plaatje.
Wat je vernis betreft, die witte waas trekt er wel uit na een poos. Je haalde zelf aan wat de oorzaak is. Te korte droogtijd tussen iedere laag . Normaal doe je dit best per maximaal 3mm dikke laag en volledig laten drogen. (24 uur per laag)
Nogmaals: knap werk!
... en als je een rangeerder nodig hebt ... ik ben bereid ;)
Een schitterend stukje werk heb je daar geleverd zeg. Alles staat in de juiste verhouding. ;D
Dank voor de fijne reacties!
Wat het water betreft, wacht ik nog even af. Als de witte waas niet vanzelf verdwijnt, behandel ik na met wat glanzende verf.
Het baantje zit tamelijk onlosmakelijk vast aan de muur. Een tentoonstelling zit er dus niet in. Maar mocht iemand zich geroepen voelen voor een rangeersessie, stuur maar een PM.
Groeten.
Citaat van: GVL op 24 april 2013, 08:55:13 AM
Het baantje zit tamelijk onlosmakelijk vast aan de muur. Een tentoonstelling zit er dus niet in.
Dat is echt wel jammer ??? - ik dacht dat je het als expo-baantje bedoeld had ...
Dat ben ik met Gerolf eens. Geen mogelijkheid het heel van de muur te peuteren en toch een keer een expo te doen. ;)
;D ;D als we nou eens met zn allen een PM sturen, en op dezelfde dag/tijd langsgaan, dan is de overweging des te groter om hem toch los te halen ;D
alle gekheid op een stokje, zou natuurlijk toch wel heeeeeeeel erg gaaf zijn als ...(please please please..)
water, ik ken idd ook wel van die industriele slootjes die wat troebel waren.
Ik heb dit even grondig doorgekeken en vind het schitterend gemaakt ;)
Mvg Danny
Een duwtje in de rug ;)
(http://meb.gerolf.be/msm/96hekjes.jpg)
Ze zien er goed uit, Gerolf!
Dat duwtje is niet van doen voor dit draadje maar wordt wel op prijs gesteld ...
aan Gino GvL,
Hoe heb je uiteindelijk de VOORZIJDE van dit mooie tuinhuis-baantje stofvrij afgeschermd?
Met rolgordijntjes/stores, of schuifpanelen, of iets anders ?
Dank b. v. voor info over uw oplossing, Herwig.
Herwig,
Een stofscherm vooraan is er uiteindelijk niet gekomen. Zowel het baantje als het schaduwstation zijn voorzien van een 'dak' (wat al heel wat stof tegenhoudt) maar de voorzijde is open gebleven. Het zou evenwel eenvoudig zijn dmv een kunststoffolie of een zware stof de voorzijde af te schermen wanneer de baan niet in gebruik is. Ik moet toegeven dat Sophan op dit ogenblik een eenzaam bestaan lijdt, weggestopt achter mijn US-module in opbouw ...
Groeten.
@ Gino ,
Dank voor je reactie.
En...dat het fraaie "Sophan" later toch nog 's op de voorgrond komt... .
superknappe gebouwen en megaveel sfeer , echt benieuwd ze eens int echt te zien