Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => (Modelspoor) Babbelhoek => Topic gestart door: Peter op 26 juli 2012, 18:47:47 PM

Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Peter op 26 juli 2012, 18:47:47 PM
Gisteren werd er in de nieuwsuitzendingen op de verschillende zenders al gewag van gemaakt.  Het begon met Duitse bedrijven die zonnepanelen maken en hun afzet de laatste maanden zienderogen hebben zien dalen door de invoer van goedkope(ere) Chinese produkten.
Zij betichten de Chinese producenten van prijsvervalsing doordat hun produkten met uitgebreide subsidies gemaakt kunnen worden en dit in Duitsland (spreek EU) niet kan.
Vandaag bleek dat er ook andere bedrijven (uit andere bedrijfstakken) zich aansluiten (of gaan aansluiten) bij die klachten (en nog niet de minste blijkbaar) De rechtzaak zou aanhangig gemaakt zijn bij het Bundesgerichtshof, maar ook bij het Europese hof. Afwachten of andere lidstaten zich er ook mee gaan moeien.
EEn gevolg zou kunnen zijn dat op de invoer van produkten uit China veel zwaardere invoerheffing zou kunnen zijn, om de prijzen wat naar elkaar toe te laten komen.
Dit zou dan natuurlijk ook een invloed kunnen hebben op onze geliefde hobby, waar toch een redelijk deel uit Asie komt.

Nog ter info: Roco en Fleischmann verhogen vanaf 01/08/12 hun prijzen (Bron: M?ller-webshop)
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: ysbeer op 26 juli 2012, 19:40:37 PM
Zal zo een vaart niet lopen.
China wordt duurder dat is zeker,maar import heffingen zie ik niet zitten.
Zeker niet in Duitsland/Nederland,daarvoor is China een veel te grote afzetmarkt,daar maak je geen ruzie mee.
wim
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Frank_N op 27 juli 2012, 23:16:45 PM
Hier in Nl worden zonnepanelen veel te duur in aanschaf en gebruik door allerlei belasting toestanden.
De energie die je terug leverd aan het net leverd gewoon niks op.
Soort belasting op belasting, de burger mag er niks aan verdienen.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: marc goovaerts op 28 juli 2012, 00:14:13 AM
Hier in Belgi? zowat andersom. Diegenen die niet het geld hebben om zonnepanelen te plaatsen betalen voor de groenestroom-certificaten van hen die dat geld wel hebben.

Simpel: we zijn altijd gezien en betalen voor de goedkope rekeningen van de Fransen. Kolonialisme is al lang in een nieuw tijdperk terechtgekomen. Onder andere via semi-monopolies op energievoorziening.
Dapper geholpen door politici uit heden en verleden. [:(!][V]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: argilla op 28 juli 2012, 12:12:25 PM
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Hier in Belgi? zowat andersom. Diegenen die niet het geld hebben om zonnepanelen te plaatsen betalen voor de groenestroom-certificaten van hen die dat geld wel hebben.

Simpel: we zijn altijd gezien en betalen voor de goedkope rekeningen van de Fransen. Kolonialisme is al lang in een nieuw tijdperk terechtgekomen. Onder andere via semi-monopolies op energievoorziening.
Dapper geholpen door politici uit heden en verleden. [:(!][V]




couldn't agree more [:)]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: prulleman op 28 juli 2012, 12:37:05 PM
ben groot voorstander van zonnepanelen en windmolens, maar ne windmolen mag nie[V][xx(]. maar die groene stroomcertificaatregeling trekt op niks. welke idioot heeft electrabel aan de fransen verkwanseld?[:(!]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 juli 2012, 12:37:23 PM
citaat:
Geplaatst door Frank_N

De energie die je terug leverd aan het net leverd gewoon niks op.

De belangrijkste winst zit dan ook in de energie die je zelf uit die zonnepanelen gebruikt, en die je dus niet hoeft in te kopen.
Wat betalen ze dan voor de teruggeleverde energie? (ik heb echt geen idee)
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Frank_N op 28 juli 2012, 21:26:18 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

De energie die je terug leverd aan het net leverd gewoon niks op.

De belangrijkste winst zit dan ook in de energie die je zelf uit die zonnepanelen gebruikt, en die je dus niet hoeft in te kopen.
Wat betalen ze dan voor de teruggeleverde energie? (ik heb echt geen idee)



Hoewel ik op een treinen forum eigenlijk liever niet over politiek post:

Zie bv deze: http://www.energiewereld.nl/nieuws/teruglevering-van-groene-stroom.aspx

Eerlijk zou het zo zijn dat je eigen energie meter terug zou draaien, bij het terug leveren, waardoor je jaarrekening naar beneden en dus naar rato word bijgesteld. Niet iets van je betaald bv. een kwartje per kW, maar ik betaal maar een dubbeltje per kW terug!

De installatie van oa. zonnepanelen kost je zoveel, dat iets terugverdienen vrijwel onmogelijk is geworden.

Tegelijkertijd heeft de politiek het geld wat ons nageslacht nog moet gaan verdienen tot in lengte der jaren uitgegeven.

Het is gewoon zo, sinds dat de politiek alles heeft verkwanseld (oa. aan de niet democrataties verkozen EU, en vergaande privatisering) alle kosten alleen maar zijn gestegen voor de consument.
Dat betekend dat als je een energie leverancier "kiest", deze liever geld wil zien dan betalen.
Er is geen enkele winkel waar je je overgehouden voedsel, energie of wat dan ook meer terug kan verkopen, of inruilen op een redelijke manier.
Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.

Het is nog veel ernstiger: Het "economie"systeem zit ook zo in elkaar dat je vanaf je geboorte verplicht bent om aan de door de overheid vastgestelde plichten te voldoen. Als je niet aan die verplichtingen (opgesteld door incompetente politici, welke gestuurd door het grootkapitaal) voldoet, heb je de rest van je leven een niet zelfverkozen probleem!

Sorry, treinvrienden...Dit moest ik even kwijt[:(]

Edit: dus ik kan de gedachten van Prulleman best volgen!!
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 juli 2012, 22:45:27 PM
citaat:
Geplaatst door Frank_N

Eerlijk zou het zo zijn dat je eigen energie meter terug zou draaien, bij het terug leveren,
Dat ben ik niet met je eens. De totale prijs voor een kWh die je afneemt bestaat uit de kale leveringsprijs, energiebelasting en BTW.
Als je teruglevert is het redelijk dat je de kale leveringsprijs terugkrijgt. Belasting en BTW gaan ze jou natuurlijk niet betalen.

Overigens blijkt uit dat stuk van Energiewereld dat het nogal meevalt. Beneden 3000 kWh teruglevering wordt het gesaldeerd met je afname. Dat is dus hetzelfde effect als een terugdraaiende meter.
En verder krijg je 33 cent per kWh, dat is veel meer dan de totale afnameprijs. Dus ik snap niet wat er te klagen valt.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 28 juli 2012, 22:58:36 PM
Niet enkel dat, er is ook de factuur van de netbeheerder. Eigenlijk zou je als leverancier dus ook die moeten betalen om je energie naar diegene die jouw energie koopt te transporteren. Maw, eigenlijk zou je kleine Electrabel moeten worden, met alle verplichtingen erbij ipv subsidies. Maar dat past niet in het kraam van sommige politiekers.

PS: er zijn er die dat doen. Zo zijn er bvb energieproducenten met een totaal vermogen van 200 kWh windenergie. Dat is dat iemand met 1 kleine windmolen.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Frank_N op 28 juli 2012, 23:05:53 PM
Daar gaat ie dan, Klaas:

Stel, je koopt een huis (of laat er een bouwen) wat je laat zetten op een stuk grond wat je koopt van de gemeente (nadat ze die grond onteigend hebben van een boer, bv. Want: Bestemmingsplan).

Voor de grond betaal je de vierkantemeter prijs waarover BTW berekend word?!?
Als je huis klaar is, staat de gemeente weer klaar om belasting te heffen over je "eigendom", geplaatst op een stukje grond waar je al voor betaald hebt. Alle bijkomende (repeterende) kosten betaal je al voor, afval, riool, water etc. Kan het nog krommer?

Je gaat dus iets kopen, en moet vervolgens over je eigendom blijven betalen????

De overheid is zo bekeken een rare "winkel" Zo,n winkel wil ik ook wel[}:)]

Sorry dat ik het zo zie[B)]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 juli 2012, 23:14:37 PM
citaat:
Geplaatst door Frank_N

Kan het nog krommer?
Dat je betaalt voor geleverde diensten als riool, afval ophalen en waterlevering lijkt me logisch.
Maar je doelt waarschijnlijk op de onroerende zaak belasting? Dan ben ik het met je eens, want die vind ik ook oneerlijk.

Overigens ga je nu het gedrag van de gemeente verwarren met de overeenkomst die je hebt met een energieleverancier. Dat moet je uit elkaar houden, want je enrgieleverancier heeft geen schuld aan de poot die de overheid je probeert uit te draaien.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Frank_N op 28 juli 2012, 23:22:09 PM
"Dus ik snap niet wat er te klagen valt"

Reken maar even uit wat een instalatie kost welke 3000 kwh opleverd, vooropgesteld dat je een installatie van die omvang op je dak geplaatst krijgt... En vervolgens de "terug-verdien-termijn / versus afschrijving"

3000kWh is trouwens ongeveer 3/4 van het gemiddeld verbruik.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 28 juli 2012, 23:32:31 PM
Vergeet niet de prijs van het verwijderen van die installatie na de nuttige levensduur. Zo'n hoop industrieel afval waarvan een deel niet recycleerbaar is steek je niet in een vuilzak die je op de stoep zet. En met de prijzen voor afvalverwerking die enkel omhoog gaan is dat niet te verwaarlozen.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juli 2012, 14:36:30 PM
citaat:
Geplaatst door Frank_N

Reken maar even uit wat een instalatie kost welke 3000 kwh opleverd,
Dit vind ik echt krokodillentranen.
Jij wil toch zelf zo'n installatie op je dak? Of verwacht je dat de energiemaatschappij ook nog eens jouw investering gaat betalen? Ze betalen gewoon de marktwaarde van de teruggeleverde stroom, het is onredelijk om meer van ze te verlangen.

Ik weet allang dat zonnepanelen op je dak finianci?el niet rendabel zijn. En ik weet ook allang dat dit niet de oplossing is voor het aankomend energieprobleem.
Mensen die zonnepanelen plaatsen doen dit voornamelijk omdat de gedachte dat ze iets voor het milieu doen hen een goed gevoel geeft.
Als het je gaat om geld verdienen, dan kan je beter iets anders verzinnen.

Dus nogmaals: er valt niets te klagen.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Peter op 29 juli 2012, 14:43:20 PM
Van mij mag de moderator dit draadje gerust verwijderen.
Het ging over de oneerlijke konkurentie tussen bedrijven die grote subsidies krijgen van hun overheid en bedrijven die dat niet hebben.
Het voorbeeld was zonnepanelen. Nu gaat het hier over politiek en enkel over zonnepannelen en alle daarmee gepaard gaan de kwesties.
Dus blokeren of verwijderen aub
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 29 juli 2012, 16:15:36 PM
Het blijft dezelfde discussie: subsidies die een oneerlijke concurentie tot gevolg hebben. Nu krijgen (kregen) zonnepanelen een stevige subsidie met als gevolg dat hierdoor de energiemarkt scheef getrokken wordt wat voor de consument een serieuse rekening geeft.

Wegens de subsidies zijn andere interessante vormen van energieopwekking/besparing weggedrukt van de markt. Installaties van zonnepanelen kosten meer dan ze zonder subsidies zouden kosten. Zelfde voor de panelen. De belastingbetaler betaalt, de economie is om zeep en de echte rekening moet nog komen als al die panelen binnen 10 jaar beginnen te falen.

Trouwens die duitse zonnepaneel leverancier moet niet klagen. Die heeft jaren subsidies gekregen omdat anders er nooit zonnepanelen in duitsland gemaakt zouden worden want "niet rendabel". Er is gewoon geen fabrikant van zonnecellen. Dat wordt ingekocht (in china?) want fabricage van electronische componenten is verschrikkelijk vervuilend. En dat gebeurt dus waar er minder lastige regels zijn. Eenmaal de fabrikant van de ruwe materialen doorheeft dat hij met wat meer werk ook meer winst kan maken doet hij dat.

Als je zelf geen essenti?le technologie bijdraagt, dan nemen die het lager in de keten over. Iedereen wist dat dit ging gebeuren de dag dat subsidies stoppen.

En je moet het niet op de chinezen steken. Het zijn de consumenten en regeringen hier die hun kop in het zand steken. De chinese regering heeft nog steeds een stevige centrale macht en kan daarmee het bedrijfsleven op lange termijn ondersteunen. Zie bvb wat ze doen met de metaal markt.

Hier wil elke firma een goed kwartaalcijfer voor de beurs en is er geen visie langer dan 3 maand ver. Chinezen hebben (cultureel ook) een lange termijn denken. Die denken over 5, 10 jaar of een generatie.

Regeringen hier denken nooit verder dan de volgende verkiezingen. Als hun beloftes desastreus zijn voor het land (of zelfs heel europa), so what? Als ze maar verkozen zijn en hun zakken en die van hun vriendjes kunnen vullen.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Frank_N op 29 juli 2012, 20:21:32 PM
Hallo Klaas, ik heb nergens gezegt dat ik die zooi op mijn dak wil.
Ik heb uitsluitend geprobeert een reactie te geven in dit topic, waarbij ik aan heb aangegeven liever niet over politiek te gaan twisten op een modelspoorforum.
Ikke is weg uit dit topic[:X] Dag Klaas!!!

Edit) Havoc geeft wel een goede en begrijpende reactie, mi.

Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juli 2012, 21:08:34 PM
Gunst, je hebt helemaal niet van die zooi op je dak?
Heel verstandig, maar waarom begin je er dan over?[8D]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: argilla op 30 juli 2012, 17:48:12 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Van mij mag de moderator dit draadje gerust verwijderen.
Het ging over de oneerlijke konkurentie tussen bedrijven die grote subsidies krijgen van hun overheid en bedrijven die dat niet hebben.
Het voorbeeld was zonnepanelen. Nu gaat het hier over politiek en enkel over zonnepannelen en alle daarmee gepaard gaan de kwesties.
Dus blokeren of verwijderen aub





200% met je eens onze noorderburen zitten elkaar te bekakken.[}:)]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2012, 20:36:24 PM
Welnee, we waren gewoon met een stevige discussie bezig.
Maar kennelijk voelen de zuiderburen zich ongemakkelijk als mensen het met elkaar oneens zijn.[8D]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: evan op 30 juli 2012, 21:36:22 PM
Niets met zuiderburen te maken...

"Modelspoor babbelhoek" heeft niets met jullie discussie te maken en we begrijpen Peter hier dus.[^]
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: doomslu op 30 juli 2012, 22:50:57 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Welnee, we waren gewoon met een stevige discussie bezig.
Maar kennelijk voelen de zuiderburen zich ongemakkelijk als mensen het met elkaar oneens zijn.[8D]

Oneens zijn stoort ons niet, maar in Vlaanderen ervaren we dit inderdaad als agressief, en jullie blijkbaar niet of toch minder...
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2012, 23:02:32 PM
Dat zal het dan zijn. Ik ervaar dit absoluut niet als agressief.
Ook in andere draadjes verwonder ik me er wel eens over als iemand aangeeft zich ergens aan te storen. Dan denk ik vaak: wat is er nou weer fout gegaan?
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: argilla op 31 juli 2012, 08:14:55 AM
citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Welnee, we waren gewoon met een stevige discussie bezig.
Maar kennelijk voelen de zuiderburen zich ongemakkelijk als mensen het met elkaar oneens zijn.[8D]

Oneens zijn stoort ons niet, maar in Vlaanderen ervaren we dit inderdaad als agressief, en jullie blijkbaar niet of toch minder...




Zeer juist Luc, gewoon doen is al moeilijk genoeg !Zulke discussies zouden gewoonweg niet mogen(lees: niet  toegelaten) op dit forum.
Als je dit wil doen gebruik PM.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: janieburton op 08 augustus 2012, 20:23:16 PM
Men zou eens een halt moeten toeroepen aan de Chinezen.

En de produkten terug hier in Europa fabriceren dan zou de kwaliteit nog een stukske hoger liggen.
(Als de Chinezen 50.000 stuks maken van iets dan kan men er donder opzeggen dat er 10% voor de vuilbakis, wegens slecht geproduceerd en foutieve montage, enz.... en dit volgens een persoon die zaken doet met de Chinezen en daar laat produceren)

Zo moeilijk is dat niet, nu de Chinezen alle ontwikeling(R&D) hebben gedaan van alle mogelijke produkten van modeltreinen tot....

In de jaren 60 en 70 copierden de Chinezen alles; nu kunnen ze de zelfde tactiek toepassen in Europa gewoon alles copieren en terug hier produceren.



Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 08 augustus 2012, 20:47:53 PM
Denk je echt dat ze sommige dingen hier nog kunnen maken? Niet van willen, maar kunnen. En denk je dat je die dan nog gaat kunnen betalen? Trouwens, kwaliteit uit china is die die door de klanten (wij dus) gevraagd wordt. Als je wil betalen kan alles.

En productie hier is ook met uitval, maak je geen illusies. Heb productie meegemaakt van dichtbij. Tot 30%-50% in het begin en zelfs na lange tijd nog 5%-10% uitval. En geen wil om beter te doen ook niet want die laatste procenten vermijden kost meer dan ze weg te smijten.

Het wringt hem gewoon met de prijs. Als je er geen probleem mee hebt om plots voor alles 2x tot 3x de prijs te betalen kan dat. Maar dan gaat er ook geklaagd worden. Als alle locs meer dan 500 euro kosten, wie gaat er dan nog volgen? En uw pr? gaat niet volgen, daar kan je zeker van zijn.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: AtMoPo op 08 augustus 2012, 21:58:25 PM
citaat:
Geplaatst door janieburton


In de jaren 60 en 70 copierden de Chinezen alles;



Dat waren toen de Japanezen.

Ps, China is reeds te duur om te laten produceren.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: janieburton op 13 augustus 2012, 02:54:27 AM
citaat:
Geplaatst door Havoc

Denk je echt dat ze sommige dingen hier nog kunnen maken? Niet van willen, maar kunnen. En denk je dat je die dan nog gaat kunnen betalen? Trouwens, kwaliteit uit china is die die door de klanten (wij dus) gevraagd wordt. Als je wil betalen kan alles.

En productie hier is ook met uitval, maak je geen illusies. Heb productie meegemaakt van dichtbij. Tot 30%-50% in het begin en zelfs na lange tijd nog 5%-10% uitval. En geen wil om beter te doen ook niet want die laatste procenten vermijden kost meer dan ze weg te smijten.

Het wringt hem gewoon met de prijs. Als je er geen probleem mee hebt om plots voor alles 2x tot 3x de prijs te betalen kan dat. Maar dan gaat er ook geklaagd worden. Als alle locs meer dan 500 euro kosten, wie gaat er dan nog volgen? En uw pr? gaat niet volgen, daar kan je zeker van zijn.



Beste Havoc,
Ik begijp wat je wil zeggen maar er is een dag dat de Chinezen te duur zijn en dan waar ga je dan produceren in Afrika? Dan zijn we goed af, bij de Chinezen kan men 10 a 15% weggooien wegens niet conform zijn maar in Africa zal de "uitval"(zoals je dat omschrijft) 80 ? 90%[:)] zijn, en dat gaat ook geld kosten die "uitval" van 80 ? 90% want die gaat verrekend worden in de 20 ? 10% goede stuks.

De Chinezen blijven niet voor een appel en een ei werken.

Je spreekt over loks die meer dan 500? kosten die zijn er nu ook al.
Heb je al de prijzen van een Jouef loc gezien;vroeger samen met Lima de goedkoopste merken nu betaald men gemiddeld 200 a 250 euro voor een loc van Jouef en Lima.

Het probleem is grotendeels dat sommige treinliefhebbers liever "rivetten" tellen dan rijden, met andere woorden men wil het juiste aantal rivetten op de modelloc zoals dat in het echt is en dat kost natuurlijk geld.

Men wil ook geen "gedrukte" of in het raam geperste ruitewissers meer op de raampjes van de loc maar aparte ruitenwissers op het raampje(nu moet u de diameter van de buis van dit ruitenwissertje nemen en vermenigvulldigen met 87 en men komt aan een diameter dat minsten 2 ? 3 maal diker is dan de stang van de werkelijke ruitewisser op de echte loc). Dit kost ook geld die aparte ruitewisser.

De deuren moeten kunnen open gaan van de loc en de rijtuigen;natuurlijk dekoder gestuurd; dit onnodig foefke kost ook geld.
Het licht moet aan en uit kunnen in de bestuurderscabine ook iets onnodige want in de meeste bestuurderscabine zit zelfs geen bestuurder.

Nog eentje: bij rijtuigen en goederenwagons moet er nu volgens diezelfde rivettentellers een gedetailleerde onderzijde zijn(kassen en generators moeten in 3D zijn,zelfs in het midden van de onderzijde), "who the fuck" ziet die gedetailleerde onderzijde als die rijtuigen of goederenwagons op onze modelbaan rijden.(voor dit is er een goedkoop alternatief:zoals Jouef of Lima vroeger deed gewoon de kassen en andere brol die langs de onderzijde aan de zijkant zichtbaar zijn gewoon dunnetjes nabootsen; maar ja dit is niet goed genoeg voor de rivittentellers).

Misschien back to the basics again,vroeger was er Metropolitain en Fulgerex voor de rivettentellers,en meestal reden die modellen dan voor geen meter[:D]; en al de rest was voor de rijders onder de treinliefhebbers.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: vanmiegroet op 13 augustus 2012, 11:01:45 AM
ik ben het eens met de bovenstaande reactie,.
Ik ben nu een jonge modelbouwer, dus ik heb graag rollend materieel.

Helaas moet ik nog altijd vaststellen dat door de klinknageltellers de modellen voor mij bijzonder duur zijn.
Een kleine rekensom: ik krijg gemiddeld per maand ?30.
waarvan ik ?20 spendeer aan transport.
Dus ik heb nog 10 euro over.

Nu als ik een set M6'en wil kopen van classix, hoelang moet ik sparen?

Maar de prijzen zitten niet altijd in de details, maar in het merk zit de grootste kost.
een voorbeeld: de Ipad van apple, verschrikkelijk duur, maar je kan de zelfde technologie voor de helft goedkoper vinden. Dus het merk is de kost bij een Ipad.

Als een duur merk goedkopere modellen zou uitleveren, is de kans zeer groot dat het duur blijft.
want door de hogere arbeidskosten in china, gaat de fabrikant minder winst hebben. Dus door het merk door te rekenen kunnen ze hun oude winsten terug binnen halen.

Maar de kunststof kwaliteit gaat minder zijn.

Kortom, wie modeltreinen wilt hebben, heeft beter een goed inkomen.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 13 augustus 2012, 11:36:36 AM
citaat:
Ik begijp wat je wil zeggen maar er is een dag dat de Chinezen te duur zijn en dan waar ga je dan produceren in Afrika? Dan zijn we goed af, bij de Chinezen kan men 10 a 15% weggooien wegens niet conform zijn maar in Africa zal de "uitval"(zoals je dat omschrijft) 80 ? 90% zijn, en dat gaat ook geld kosten die "uitval" van 80 ? 90% want die gaat verrekend worden in de 20 ? 10% goede stuks.


Zoals Atmopo al zei, voor sommige zaken is china reeds te duur. Die productie gaat dan gewoon ergens anders. Voorlopig is blijft dat Azi? omdat de infrastructuur in Afrika nog te problematisch is. Maar dat komt, maak je geen zorgen.

10% weggooien is normaal! Dat schijn je niet te begrijpen. Zelfs bij volledig automatisch gemaakt spul waar geen mens aankomt heb je uitval. Als je bvb pcb's laat bestukken en solderen, volledig machinaal, dan kom je voor reeksen die vergelijkbaar zijn met modelbouw (250-5000 stuks) uit op ongeveer 15-20% uitval. Dat is grofweg 1/5-de dat niet werkt als je ze de eerste keer aanzet. Niet in china, hier in Belgi?. Maar in china gebruiken ze dezelfde machines die bijna allemaal van japan komen trouwens.

Met een beetje manuele interventie (repair) kan je dan naar 5-10% uitval gaan. Meestal zijn dat componenten die niet bestukt zijn of wat scheef staan en dus slecht contact geven. Simpele problemen dus.

Het detail van waar de kost vandaan komt is schaal en uurloon. Als je nu 1 miljoen van die dingen maakt, dan is de kost zo laag dat repair de kost teveel omhoog jaagt. Dus dan is 20% uitval goedkoper dan 10% moeten herstellen. Met kleine aantallen is repair rendabel, maar problemen die niet binnen x minuten opgelost kunnen worden maken dat het niet meer rendabel is. Dus die laatste 10% wordt nooit hersteld. Bij kleine reeksen is de loonkost van het in orde stellen van de machines ook een belangrijke factor.

Tien jaar geleden was hier de kost van het testen van een pcb reeds de grootste kost! En dat was niet meer dan op de testbank leggen en 2 minuten wachten tot de machine gedaan had.

Uiteraard gaan we de productie verplaatsen naar Afrika. Eenmaal al die chinezen meer verdienen gaan die ook goedkope producten willen. Dus weer een stap van schaalvergroting en weer wordt loonkost groter in verhouding tot de productiekost.

Eenmaal china om het niveau komt dat europa en de US enkele jaren geleden hadden hebben wij zo'n crash gekend dat het hier zal zijn dat productie komt.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Kris op 13 augustus 2012, 18:43:05 PM
Hallo,
Ik denk dat het een illusie is te denken dat een model met minder details veel minder zal kosten dan een meer gedetaileerd model , in de verkoopprijs zal dit maar een zeer klein deel zijn , door de huidige ontwerptechnieken en manieren van het vervaardigen van matrijzen is dat niet de kostprijs . En als er een nieuw model uitkomt  bekijkt iedereen dit onder een vergrootglas , denk maar aan al het geschrijf over de M6 .
Kris
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: doomslu op 13 augustus 2012, 19:46:31 PM
citaat:
Geplaatst door Kris

..., denk maar aan al het geschrijf over de M6 .
Kris


[;)] Juist!
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 13 augustus 2012, 20:05:49 PM
citaat:
Ik denk dat het een illusie is te denken dat een model met minder details veel minder zal kosten dan een meer gedetaileerd model


Hangt ervan af natuurlijk. Maar als je een model maakt met veel opgezette stukken dan loopt het gauw op. Om als voorbeeld de ruitenwissers van vanmiegroet te nemen: Als je die op de ruiten zet is het 1 mal, als je die als extra opzet stuk maakt 2 mallen. Een mal voor kunststof is al gauw zo'n 20000-50000 euro. Je hebt natuurlijk wel gelijk als het aankomt op rivetten. Er 1 of 10 zetten zal zoveel verschil niet maken op de kost van een mal. Vonkerosie is echter vrij intensief en de stempels zijn vaak handwerk dus detail rekent wel vaak door. En dunne stukken ook trouwens.

(ja, ik heb in een vorige job mallen voor kunsstof laten maken, is ook veel goedkoper in oost-europa of china)
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 augustus 2012, 21:50:51 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

Een mal voor kunststof is al gauw zo'n 20000-50000 euro.
Voor een ruitenwissertje zal het toch wel iets minder zijn?
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 13 augustus 2012, 22:21:58 PM
Niet echt. Een heel deel van de kost is gewoon al de blok waar de vorm inmoet. Die wordt meestal standaard ingekocht. Dan moeten al de koperen electrodes voor de vonkerosie gemaakt worden. Dan matrijs vonken. Werk om uitstoters te zetten, vloei te bepalen, testspuiten, aanpassingen, etc. Als het voor grote aantallen is met een "warme neus" of voor zo'n kleine stukjes met verschillende caviteiten (meer stuks per spuiting) dan ben je daar snel.

Kostprijs is materiaal en machinetijd. Gaat niet veel verschil geven tussen een volledige lockast of een ruitenwisser.

15 jaar geleden was 250000bef zo'n beetje het minimum voor een simpel stukje, 1 caviteit. Dat was dan zoiets als een deksel voor een stopcontact, helemaal niet moeilijk, nauwkeurigheid in halve millimeters. Wel hier in Belgi? gemaakt. Als ze al die kleine rommel in 1 matrijs zetten kunnen ze de prijs nog wat drukken. Maar toch, als er met brandvertragend materiaal gespoten wordt heb je gelegeerde materialen nodig. Opnieuw kost omhoog. UL nodig? Reken erbij.

Voor iets met wat meer complexiteit en een schuif zat je al direct tegen het miljoen aan (15 jaar geleden). Dan spreken we nog niet over fijn werk zoals bij een loc. Voor een loc heb je al gauw een matrijs of 10 nodig tegenwoordig. En dat is voor plastic, niet voor zamac.

Als je dan nog wat gestant metaal nodig hebt komt dat er ook nog bij. Wel goedkopere matrijzen maar toch.

EDIT: eerlijk gezegd, ik zou niet weten waar ik nu hier in Belgi? een matrijs moet laten maken. De firma's waar ik toen mee werkte zijn er allemaal mee gestopt. En toch moesten we toen maanden wachten om een slot te krijgen.
Titel: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: ysbeer op 14 augustus 2012, 00:47:45 AM
citaat:
Geplaatst door janieburton

Men zou eens een halt moeten toeroepen aan de Chinezen.

En de produkten terug hier in Europa fabriceren dan zou de kwaliteit nog een stukske hoger liggen.
(Als de Chinezen 50.000 stuks maken van iets dan kan men er donder opzeggen dat er 10% voor de vuilbakis, wegens slecht geproduceerd en foutieve montage, enz.... en dit volgens een persoon die zaken doet met de Chinezen en daar laat produceren)

Zo moeilijk is dat niet, nu de Chinezen alle ontwikeling(R&D) hebben gedaan van alle mogelijke produkten van modeltreinen tot....

In de jaren 60 en 70 copierden de Chinezen alles; nu kunnen ze de zelfde tactiek toepassen in Europa gewoon alles copieren en terug hier produceren.



Sorry hier staat 95% onzin.
Klinkt wat hard,maar als je wat schrijft doe het dan onderbouwt
en niet zo discriminerend
wim
Titel: Re: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: janieburton op 23 november 2012, 14:55:42 PM
Wat is zo discriminerend? Zeggen dat men hetzelfde moet doen zoals de Chinezen deden, copiëren.

Als een land(genoemd XYZ, anders ben ik weer discriminerend ;)) een productie of een product(dit is ruim ook een call center valt hieronder) uit Belgie of een ander land in Europa kan weg halen en naar dat bepaald XYZ land(hoeft niet in Europa te zijn) kan brengen om in XYZ werkgelegenheid te scheppen dan zal dat bepaalde land, geloof me, het zeker niet laten(en ik heb het niet over Ford).

Zodus wat is er dan verkeerd aan om te copiëren en terug werkgelegenheid hier in Europa te scheppen en kwaliteitsproducten te hebben of het nu treinen zijn of kookpotten
Titel: Re: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: ysbeer op 23 november 2012, 20:16:54 PM
Eerst even de ,de chinezen maakte niet alles na maar de japaners deden dat in het begin van de vorige eeuw.
Chinezen zin geen dom volk ,ze werken hard en de ideen die ze hebben of nog zullen krijgen zijn niet gestolen.
Let op China heeft een grote toekomst (als de politiek niet alles kapot maakt daar).
Dat is heus niet slecht voor ons,bij een markt van 1.5 mil. bewoners is europa en ook de usa goed uit.

Natuurlijk zullen over 20 jaar de lonen ook daar net zo hoog zijn als bij ons,en is het uit met goedkope producten uit china.

Laten we toch ophouden om ons als superieur te zien,en de andere volken er alleen zijn om ons ter wille te zijn .
wim
Titel: Re: Chineseproblemen in het verschiet?
Bericht door: Havoc op 23 november 2012, 20:59:09 PM
CiteerZodus wat is er dan verkeerd aan om te copiëren en terug werkgelegenheid hier in Europa te scheppen en kwaliteitsproducten te hebben of het nu treinen zijn of kookpotten

Niets verkeerd met werkgelegenheid willen scheppen. Enkel de redenering dat je "enkel maar moet kopiëren" om dat te doen. Het probleem hier in Europa is de loonkost. En die is niet verschillend of je iets kopieëert of creëert. (sp?) Een plan tekenen van een matrijs zijn werkuren, evenzo een matrijs maken of stukken in elkaar steken. Als je een lockap wil schilderen, dan is dat handwerk. Zelfde voor opdruk: dat is iemand die een kap onder de machine moet plaatsen, er terug vanonder halen, nakijken en wegleggen. Dat kost véél meer dan die machine die in 0.2 seconden alle tekst er in 1 keer opzet.

Grote vraag is of consumenten terug klanten willen worden. Kwaliteit maken is geen probleem. Maar alles mag niks kosten tegenwoordig. Iedereen wil alles "voor niks". Een spiraal naar de bodem is niet te stoppen en het eindresultaat niet iets om naar uit te kijken.

Over de toekomst van china ga ik me niet uitspreken. Veel te complex. Dat is een land dat tegelijk aan de spits staan terwijl de andere kant nog niet eens de 17de eeuw binnen is. Een kant heeft atoomenergie en -wapens en de andere kant amper een petrollamp en een vork. Persoonlijk denk ik dat ze daar geluk hebben dat de leiders dat beseffen, iets wat wij niet eens hebben.