Ik heb op een rommelmarkt heel veel rails gekocht H0 en 2 locs en een antal wagon (piko) en 2 piko junior transformatoren.
Nu probeer ik een baan aan teleggen, maar de locs gaan heel stroef en komen niet verder als bv. 3 of 4 rechte stukken.
Nu heb ik gisteren via internet 2 nieuwe locs gekocht (die zeker gaan).
Maar bij deze heb ik thuis dezelfde problemen.
Hoe kan dit zijn de rails misschien slecht. of te weinig stroom via transformatore.
wie kan mij het zeggen.
groeten harold
De rail even schoonmaken, met een railgum.
Wim.
Hallo,
wanneer je niet over een railgom beschikt kan je ook bij de apotheker een flesje Isopropylalcohol halen (ongeveer 5euro voor een flesje) en daarmee je sporen kuisen.Een beetje op een stuk linnen doen en over de rails wrijven. Flesje wel niet open laten staan.
Welkom op dit forum trouwens.
Groetjes Bart.
Spiritus werkt ook prima en is stukken voordeliger. Even een stukje hout dompelen in de spiritus en voorzichtig over de rails halen.
Wim
citaat:
Geplaatst door Wim
Spiritus werkt ook prima en is stukken voordeliger. Even een stukje hout dompelen in de spiritus en voorzichtig over de rails halen.
Wim
hartelijk dank voor jullie tips, ga proberen
groeten hb
en HAROLD, rijdt de trein al?
welkom op het forum KURT
Je kan altijd eens proberen met twee draadjes aan de wielen te houden om te zien wat de loc dan doet. De sporen kan je eveneens proper maken met een zeemvel. ( deze tip heb ik ergens gelezen voor het reinigen van LGB sporen.)
citaat:
Geplaatst door veerle
Ik heb gisterenavond de rails schoon gemaakt met spritus, maar de locs gaan nog niet echt geweldig.
Ik denk tot het aan de transformator ligt. Ik heb een transformator
van piko junior type 1762 jp30 0-9v 0,2A-1,8VA (oranje starters).
Kan het zijn tot die te weinig vermogen levert voor de wat zwaardere locs.Zoja wat voor een transformator kan ik het beste kopen (niet te duur)
groeten harold
Een transfo van 1.8VA is veel te klein! (als het geen typfout is en 18VA moet zijn)
Geen typefout, Johan - ik heb er hier ook zo eentje liggen in een rommelbak, het is inderdaad slechts 1,8VA (9V x 0,2A ...) [xx(]
tja met 1,8VA is het wel normaal dat een trein in HO niet rijdt dacht ik.
KURT
ik heb er 2 van deze, als ik nu alle 2 tegelijk aansluit gaat dit niet. Of als ik een nieuwe koop welke moet ik dan nemen voor meerdere locs te laten lopen.
groeten harold
speelt niet echt een rol welk merk, maar wel ene met minnimuum 16VA
KURT
citaat:
Geplaatst door veerle
ik heb er 2 van deze, als ik nu alle 2 tegelijk aansluit gaat dit niet.
NIET DOEN! In het beste geval sneuvelt ??n van beide trafo's, in het slechtste geval heb je vuurwerk...
Ga op zoek naar een zwaardere transfo (ebay, tweedehands, beurs, nieuw, ...)
't Is dat ik er hier geen heb liggen, anders mocht je hem komen ophalen
dank je voor de reacties, ik heb de 2 piko's op 1 baan aangesloten en het gaat al iets beter, maar ik moet eigenlijk een zwaardere.
harold
ik zie op marktplaats een transformator staan voor 17,50 euro
type : Marklin trafo 6631 30VA
50 Hz sec 30 VA 0-L:16V 0-B:4-16/24V
Zonder O.V.P.
wat betekent ovp
Is dit iets en is het niet te veel betaald dan?
Ook voor de toekomst kan ik er mee vooruit met meerdere locs en evt. lampjes enz.
groeten harold
citaat:
Geplaatst door veerle
ik zie op marktplaats een transformator staan voor 17,50 euro
type : Marklin trafo 6631 30VA
50 Hz sec 30 VA 0-L:16V 0-B:4-16/24V
Zonder O.V.P.
wat betekent ovp
Is dit iets en is het niet te veel betaald dan?
Ook voor de toekomst kan ik er mee vooruit met meerdere locs en evt. lampjes enz.
groeten harold
Als je met een tweerail systeem rijdt, en dat is Piko, dan heb je helemaal niets aan deze trafo. Je hebt een trafo nodig waar een gelijkspanning uit komt en uit deze komt een wisselspanning.
Je moet zoeken naar een Fleischmann of Roco trafo.
O.v.p. betekend Origineel VerPakking. Dus het is een trafo zonder een kartonnen doosje erom.
Wim.
Hallo Harold,
Ik heb nog twee Fleischmann transfo's type 720 staan. Deze hebben respectievelijk 17 en 14 VA (primair en secundair) Ik verkoop die aan 20 euro per stuk. Ik weet niet waar je woont, maar als je er een of beide wil hebben moet je ze wel zelf komen halen anders ga je bijna zoveel verzendingskosten betalen als de prijs van de transfo's.
Ikzelf woon in Antwerpen - Hoboken
MVG
Peter
dank je voor je aanbod, ik kom uit maastricht.
Ik zie op marktplaats en speurders erscheidene fleischmans en marklins
transformators al staan.
groten harold
Kan een Fleischman 6735 voor 125 euro kopen
Maximaal vermogen: 14,5 VA
Rijstroom regelbaar van: 0-14V=
Lichtstroom/Schakelstroom: 14V
Is dit genoeg voor enkele loc's goed te laten lopen en evt. lampjes enz.
groeten harold
Daar kan je al iets mee doen, maar 125 lijkt me veel geld. Ik vermoed immers dat het om een tweedehands gaat
Ik heb me vertypt zie ik u het is 15 euro.
V= 14, de vA= 7,5 dit heb ik gemaild gekregen van de verkoper.
Het aantal vA lijkt me weinig.
Kan ik hiermee toch een aantal locs tegelijk laten lopen en evt. verlichting.
Of kan ik beter uit kijken naar een andere.
groeten harold
Je kan ook een elktronische labvoeding kpen, vb. bij conrad (LAB.NETVOEDING PS 152A Bestnr.: 510074 - 89, 35 Euro), die levert 1,5A bij 1 .. 15 Volt traploos regelbaar. Je hebt dan nog wel een ompoolschakelaar nodig om de rijrichting om te schakelen.
Zelfbouw is natuurlijk een goedkopere optie, en je kan de regelaar bouwen zoals je hem zelf wil (afrem- en optrekvertraging, PPM, ...)
Voor je verlichting en scenery kan je ook gebruik maken van netadapters, zoals die gebruikt worden voor o.a. oplaadbare apparaten: die zijn in verschillende stroomsterktes en spanningen verkrijgbaar.
OK, maar voor mij als beginner is deze Fleischmann 6735
V= 14, de vA= 7,5 genoeg om bv 2 a 3 locs te laten lopen. evt verlichting kan ik op mijn oude piko tranformator laten lopen.
Het gaat me nu erom dat ik fatsoenlijk de locs kan laten lopen zonder stagnering.
Ik kan altijd in de toekomst wat uitgebreider gaan werken
m.vr.gr. Harold
Met stagnering bedoel je de kortsluitbeveiliging die aanslaat, vermoed ik?
Die transfo lijkt me wat krap voor 3 locs, zeker als ze een stevige trein aan de haak hebben. Vooral oudere modellen van vb. Fleishmann zijn stroomvreters.
Ik weet echter niet of er zwaardere 'commerci?le' transfo's bestaan.
Je kan gebruik maken van meerdere dergelijke transfo's, als je je baan in blokken of kringen opdeelt, m.a.w. baangedeeltes van elkaar isoleert en de stukken met een aparte transfo voeden.
Hoi Harold,
Er bestaat van Fleischmann nog ??n zwaardere transfo,nl.de 6755,max.vermogen 31va,met een rijstroom regelaar van 0-15v.
Ik heb hier 4 jaar h??l veel plezier aan beleefd,nu gebruik ik hem voor mijn verlichting.
trouwens de 6735 heeft geen 7,5va,maar 14,5va.