Eindelijk weer eens goed nieuws voor de Tijdperk 3 liefhebbers waar ik toe behoor want de eerste exemplaren van de GCI rijtuigen van Goover Models zijn uitgeleverd. En de foto's op de site zien er veelbelovend uit. Alweer een goede reden om binnenkort naar Genk te gaan.
Sja, leuk, en waar blijven die L-rijtuigen nu toch? N?g maar wat extra vertraging?
citaat:
Geplaatst door Sicco
Sja, leuk, en waar blijven die L-rijtuigen nu toch? N?g maar wat extra vertraging?
Vertraging hoort nu eenmaal bij de spoorwegen, zowel in het grootbedrijf als bij modeltreinen, het laatste wat ik van de L rijtuigen van Goover heb vernomen is dat er "productieproblemen" zijn. Ze zouden een "vermoedelijke" vertraging hebben van enkele maanden, maar we weten allemaal dat dit een rekbaar begrip is.
MC, hebben deze ook nog achter een 6 cijfer loc gehangen van bolle neuzen ? Misschien weet je daar een antwoord op? [:)]
De L-rijtuigen zijn volgens mij reeds uitgeleverd
Jan
Ik ben geen expert, maar gezien de L-rijtuigen pas einde van de jaren 70, begin 80, uitgeschreven werden, lijkt me de kans erg groot dat zes-cijferige Bolle-Neuzen regelmatig L-rijtuigen hebben getrokken, en ik vermoed dan vooral op de secundaire lijnen. Maar wie ben ik! [;)]
citaat:
Geplaatst door bollen neus
MC, hebben deze ook nog achter een 6 cijfer loc gehangen van bolle neuzen ? Misschien weet je daar een antwoord op? [:)]
Ik heb foto's van GCI's achter zowat elke Belgische stoom en dieselloc maar daar waren geen bolle neuzen bij omdat die in de jaren 50 en 60 vooral werden ingezet voor internationale treinen. Niets is echter onmogelijk bij de NMBS.
citaat:
Geplaatst door janjozef
De L-rijtuigen zijn volgens mij reeds uitgeleverd
Jan
Van Goover zijn enkel de Tp 2 versies momenteel verkrijgbaar, de Tp 3 en 4 varianten zullen (misschien) ooit nog wel eens komen.
Dieselfreak, dank voor deze info.[:)]
Om naar de oorspronkelijke titel van dit topic terug te keren :
in de webshop van GooVerModels zijn er drie sets GCI aangekondigd (ik ga mijn sets afhalen in Genk [:p][:p]) : 42001, 42002 en 42003.
Maar op Ebay verschijnen al andere GCI sets : 42012 en 42013.
Weet iemand daar iets meer van [?]
Beste,
De sets 42012 en 42013 zijn een exclusieve productie voor een handelaar.
Mvg,
David
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
Beste,
De sets 42012 en 42013 zijn een exclusieve productie voor een handelaar.
Mvg,
David
Bedankt voor het antwoord.
Ik ben serieus kwaad ! [:0]
Ik heb vandaag de GCI's setje 42013 gekregen, van een verkoper op Ebay "lilliput 231993" Niet Goover Models zelf dus !
Nog erger dan ik durfde vermoeden, het is schandalig dat men dit durft verkopen ... [:0]
De rijtuigen zelf zijn ook scheefgetrokken, buffers staan scheef, treeplanken zijn losgekomen, ... (Heeft men nu misschien weer die slechte lijm gebruikt, al bekend van de LSM T.E.E.-rijtuigen ?)
Goover Models treft schuld, maar dit sujet ook, hij had dit moeten weigeren en terugsturen naar GM.
Ik zal in ieder geval geen feedback geven op ebay, zelfs geen negatieve, dit soort "handelaar" krijgt helemaal niks van mij. [V]
Goover Models zelf hebben beloofd de sets na te zien voor verzending, dus is er hoop.
Ik hoop dat de "normale" sets van bij hen er beter uit zien ...[:o)]
In het vervolg koop ik niks meer op voorhand; mijn lesje is geleerd ... Ik wacht wel tot ze in de winkels liggen en ik zelf kan zien of het ok is.
Als ze dan uitverkocht zijn, tant pis ...
Dit bericht zet ik op het forum, om te beletten dat er nog meer mensen het slachtoffer worden van die lilliputter !
Mochten de moderatoren vinden dat ik fout zit met dit te melden, hoor ik het wel ![|)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
@Rixke rail,
om deze redenen negeer ik eveneens ?-bay, zeker voor nieuwe dingen, soms worden dingen aangeboden heel interessant maar later blijkt vaak waarom !
Persoonlijk ben ik zo nog van de oude stempel kopen wat je in handen hebt en dan nog ! Vaak wachten op possitieve feed-back en dan aanschaffen !
Maar wees eens eerlijk(en dat durft niet iedereen)wie is nog niet bij de neus genomen is op ?-bay !
Groeten Peter[;)]
ik heb in Woluwe eens naar de stock GCI gekeken. ik was er op gebrand om een hele sleep aan te kopen, maar inderdaad, tot mijn grote spijt [B)][:(]zijn de meeste rijtuigen scheef. de kast is perfect maar het interieur is niet ontbraamd voor het op het chassis geklikt werd. dat is tenminste mijn eerste gedacht na een kort onderzoekje. volgens mij is dit te verhelpen zonder al te veel moeite. maar ik vind de prijs dan wel iets te hoog voor iets waar ik zonder garantie aan zal moeten sleutelen. men zou er misschien beter aan doen om deze oplage te liquideren aan de prijs van een bouwdoos L-rijtuig Jocadis. ik ben dirct bereid om 25 euro neer te tellen en aan de slag te gaan, maar voor 50 euro wil ik een goed product. LSM prijzen voor LSM kwaliteit. Foefelprijs voor foefelkwaliteit[:D]
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
@Rixke rail,
om deze redenen negeer ik eveneens ?-bay, zeker voor nieuwe dingen, soms worden dingen aangeboden heel interessant maar later blijkt vaak waarom !
Persoonlijk ben ik zo nog van de oude stempel kopen wat je in handen hebt en dan nog ! Vaak wachten op possitieve feed-back en dan aanschaffen !
Maar wees eens eerlijk(en dat durft niet iedereen)wie is nog niet bij de neus genomen is op ?-bay !
Groeten Peter[;)]
Ikke en als u betaalt met paypal dan geniet u kopersbescherming.
Maak een filmke van het pakje als u het ontvangt, totdat u de inhoud bestudeerd en u heeft bewijsmateriaal.
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
@Rixke rail,
om deze redenen negeer ik eveneens ?-bay, zeker voor nieuwe dingen, soms worden dingen aangeboden heel interessant maar later blijkt vaak waarom !
Persoonlijk ben ik zo nog van de oude stempel kopen wat je in handen hebt en dan nog ! Vaak wachten op possitieve feed-back en dan aanschaffen !
Maar wees eens eerlijk(en dat durft niet iedereen)wie is nog niet bij de neus genomen is op ?-bay !
Groeten Peter[;)]
Ikke en als u betaalt met paypal dan geniet u kopersbescherming.
Maak een filmke van het pakje als u het ontvangt, totdat u de inhoud bestudeerd en u heeft bewijsmateriaal.
Paypal bied geen kopersbescherming [:(]
Als iemand klacht indient ga Paypal het geld terug halen op het Paypal account en niet verder. De meeste verkopers (als niet allen) zorgen er voor dat hun Paypal account leeg is [:(] (via transfer)
citaat:
Geplaatst door rixke rail
Ik zal in ieder geval geen feedback geven op ebay, zelfs geen negatieve, dit soort "handelaar" krijgt helemaal niks van mij. [V]
Ik zou toch even twee keer nadenken.
In plaats van Feedback kan je allereerst ook een "geschil" overwegen en openen.
Indien betaald met Paypal en jouw klacht is terecht (lees: beschrijving handelaar stemt o.a. niet overeen met zichtbare toestand van het artikel) dan zal Ebay uiteindelijk soms zelf bemiddelen. Desondanks vele positieve transacties heb ik al twee keer het genoegen gehad om niet al te fraaie, flagrante leugenaars met dreigende mails als tegenpartij te hebben.
In beide gevallen zijn de verkopers na verloop onder druk van Ebay (Duitsland) op de knie?n gegaan.
Een geschil dat door de koper immers niet gesloten wordt (=aanvaard) kan de verkoper soms aardig verbranden...
Heb je echter betaald met een overschrijving, zeker in het buitenland, dan mag je sowieso alle support vergeten.
Uit ervaring, heb deze week een derde keer prijs :-(
Betaling zogezegd nooit ontvangen, daar sta je dan met conflictafhandeling enkel in het Duits.
Een onvolledig product daarentegen lijkt me in jouw situatie beter te verdedigen.
Ik heb betaald met een overschrijving op de bank van de betrokkene, dus zal waarschijnlijk noppes support krijgen van eBay, omwille van hun aandelen bij PayPal ... [B)]
Als het in Belgi?, Europa blijft gaat het eens zo snel op deze manier, nog nooit problemen mee gehad...
Maar er is hoop. Niet lang nadat ik mijn post publiceerde, kreeg ik volgende p.m. van David :
Hallo Eric,
Ik begrijp je ZEER TERECHTE opmerking.
Wij, GooVerModels, zullen instaan voor de vervanging van je aankoop van je Ebay object.
We hebben na verzending van de speciale serie een tweede controle gedaan en idd. gemerkt dat heel wat rijtuigen ZEER slecht zijn, waarvoor onze excuses.
De speciale sets zullen tevens op eigen initiatief vervangen worden.
We hebben dit te laat gemerkt, ik begrijp dus zeker je ontevredenheid.
We hebben, dacht ik iedereen geinformeerd dat dit probleem zich voordeed.
Er is voor dit voorval zeker een oplossing, het vergt enkel wat tijd.
En dit zal GEEN foefelwerk worden, de productie wordt deels opnieuw gedaan.
Mvg,
Goovaerts David
Er zijn dus nog wel eerlijke mensen.
Spijtig dat die moeten opdraaien voor de daden van de oplichters ! [:0]
Modelspoorse groeten,
Eric.
ik vind dit gewoon schitterend van u David. [:)][:)][:)] ik ga dus GCI kunnen kopen die in orde zijn[:p][;)] al had ik er toch graag 1 gehad om mee te chipoteren[:o)]
Vraagke aan de specialisten.
De GCI rijtuigen in TP I set nr 42001 zijn van rond 1905.
En in NMBS groen ? NMBS werd toch in 1926 opgericht.
Verhelder deze verwarde geest aub.
Ik ken het specifieke geval met de GCI niet, maar in het algemeen werden houten rijtuigen door de Belgische Staatsspoorwegen vernist (tot einde jaren 1920), en reden ze normaal dus in vernist-houten kleur rond. Ik zou volgens de informatie waar ik over beschik, de rijtuigen daarom ook bruin verwachten, en niet groen.
Maar nogmaals, de specifieke situatie van de GCI's uit die periode kent ik niet. Als er aanwijzingen zouden zijn dat deze toch groen zouden geweest zijn, dan ben ik een en al oor.
Ik dacht altijd dat het belangrijkste verschil (in mijn ogen toch) tussen GC en GCI om de kleur ging : bruine vernis voor de GC's en groen voor de GCI's.
In mijn bibliotheek het volgende gevonden :
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/teck_001.jpg)
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/teck_003.jpg)
Enkele bladzijden verder, een document uit het jaar 1897 :
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/teck_002.jpg)
Maar de rijtuigen van set 42001 hebben deel gemaakt aan de tentoonstelling van Li?ge in 1905 en van Brussel in 1910. Hebben die toen een groen kleur gekregen (groen die in 1897 al bestond) [?]
Ik was er niet [;)]
ps.: nogmaals mijn excuses voor de franstalige documenten ...
Absoluut geen erg Patrick. Het gaat over de info, niet de infodrager.
Dikke merci ervoor.
Wat ik begrijp uit de tekst.
Dat het hout in teck was en gevernist.
De golfplaten een laag hadden met loodpigment, oker en ijzerrood. (De gekende loodmenie, wat men vroeger als grondlaag zetten op blank ijzer.) ?
De kleur op houtwerk in 3de klasse is zowel binnen als buiten bruin. De voorschriften werden veranderd in 1929 en het bruin werd vervangen door groen.
In de tabel op de tweede lijn staat de mengverhouding van de verf die aan de buitenkant moest op GC rijtuigen.
Geen amerikaans groen zoals op de bagage en lichte rijtuigen, te zien in de tabel op de eerste lijn.
Ik ben er nog niet uit dus.
ik heb eens setje besteld. zondag afhalen in Woluwe. op mijn vraag zijn de rijtuigen nog ontmanteld zodat ik er direct reizigers en binnenverlichting(heel weinig) kan instoppen. dat scheelt weer een hoop geprul om ze uit elkaar te krijgen[;)][:o)]
Is er iets mooier dan een combinatie type 64 met GCI-rijtuigen ?
Oordeel zelf : KLIK (//%22http://www.youtube.com/user/RixkezRail#p/a/u/0/AbOebh54AK8%22).
Modelspoorse groeten,
Eric.
citaat:
Geplaatst door rixke rail
Is er iets mooier dan een combinatie type 64 met GCI-rijtuigen ?
Oordeel zelf : KLIK (//%22http://www.youtube.com/user/RixkezRail#p/a/u/0/AbOebh54AK8%22).
Modelspoorse groeten,
Eric.
haja, nen type 64 met maxxon-motor[;)] en schaars verlichte GCI
Ik heb de mijne deze morgen ontvangen! Waaaaow![:p]
Heel fijne oderdeeltjes gemakkelijk te verliezen, hier en daar een micro-druppeltje secondenlijm om zeker te zijn.
Anders, magnifiek, alles OK. De chassis kunnen er zichtbaar (voorzichtig) uit genomen worden, voor de Preisertjes!
Ik ben blij![:D]
Nu nog een pakwagen!
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/GCI.jpg)
rixke rail
Mooi filmke, en een levend bewijs dat de modellekes goed bollen.
De locsound in het filmpje vind ik ook geslaagd...
Wie of wat blaast er juist stoom af? [;)]
citaat:
Geplaatst door rixke rail
Is er iets mooier dan een combinatie type 64 met GCI-rijtuigen ?
Oordeel zelf : KLIK (//%22http://www.youtube.com/user/RixkezRail#p/a/u/0/AbOebh54AK8%22).
Modelspoorse groeten,
Eric.
"Thomas de trein" was de reactie van onze jongste van de kroost (2,5j) ...
[;)]
Ook hier is de doos 42003 deze week aangekomen. Mooi afgewerkte rijtuigen, waarbij me wel de bedenking bekroop die ook al hier en in MSM besproken werd ...
waar trekt men de grens tussen
- superdetaillering en daardoor ook zwakte van de modellen van stukjes te verliezen en/of af te breken enerzijds,
- en gewone rij-robuustheid anderzijds.
Sommige fabrikanten lossen het probleem van superdetails op door een setje bij te voegen met onderdelen die je zelf mag aanbrengen. Als je dat niet doet, heb je een robuust model. Denk maar aan de donderbussen van Roco.Andere fabrikanten plaatsen zelf de details. Deze details zijn dan veelal van buigzame kunststof die niet breekt of toch niet gemakkelijk (want alles kan natuurlijk kapot) en ze plaatsen deze details op zodanige wijze dat ze er niet vanzelf afvallen. Denk maar aan Fleischmann en hun stoomlocs. Maar er zijn ook fabrikanten die blijkbaar houden van een tussenoplossing. Sommige details zijn nauwkeurig aangebracht en vallen er niet af als je er naar kijkt. Naar andere details mag je met je vingen zelfs niet naar wijzen. En dat kan voor problemen zorgen. Denk maar aan LS Models, maar nog vele andere merken.
Ik weet niet waar de GCI van Goover Moels momenteel bij horen.
In plaats van secondelijm kan je ook Cristal Clear van Micorscale gebruiken voor het monteren van de details. Het voordeel van deze lijm is dat de lijm kleurloos opdroogt (uithard) zonder opvallende zichtbare sporen van de lijm en dat je de onderdelen nadien nog steeds gemakkelijk kunt verwijderen inclusief de lijmresten, zodat je helemaal niets ziet van lijmsporen. Dat kan je niet met secondelijm of welke andere soort van lijm.
Zijn het onderdeeltjes die altijd moeten vastzitten (zoals buffers) dan kan je plasticlijm nemen in plaats van secondelijm.
Ik gebruik voor de kleine onderdeeltjes die op een fragiele plaats staan, bv. Blue-Tac, een soort fotolijm. Wanneer een onderdeeltje toch per ongeluk afgebroken wordt kan het makkelijk vervangen worden. Als je ze echt lijmt (met bv. sekondelijm) moet je het gaat al gaan uitboren om een nieuw onderdeeltje te plaatsen.
Peter, we wijken een beetje af van het onderwerp, maar het lijkt me toch interessant om er dieper op in te gaan. Desnoods moeten we het laten verplaatsen en een nieuw draadje laten starten.
Is het Blue-tac of Blu-tac.
Ik weet niet precies hoe het werkt, Is een soort kneedbare massa met een lijmend effect waarmee je postes en lichte voorwerpen tegen de muur kunt hangen (plakken) zonder gaten te moeten boren en zonder schade aan de muur aan te brengen? Zie je deze lijm dan niet zitten als je het gebruikt voor het vastzetten van kleine onderdelen? Of wordt het onzichtbaar? En kan je echt alles verwijderen als je het onderdel wilt vervangen?
Eerst de GCI rijtuigen. Ik had ze zeer graag gekocht (David weet dat wel) doch ze passen niet in mijn voorbeeld. Inderdaad moet je een aantal onderdeeltjes terug vast zetten (mag toch geen probleem zijn voor de meesten onder ons[:)]) maar dat is niet enkel bij de GCI's, maar gebeurt ook bij andere merken. Het valt me trouwens telkens weer op hoe weinig modelspoorders kleine onderdelen aanbrengen op hun model, en dan denk ik bv. aan de onderdeeltjes op de reeks 16 van Vitrains, of de leidingen aan de onderstellen van de reeksen 11 -21 -27 van LSM enz.
De lijm die ik gebruikte (hij is op) was een variant van Blu-tac (die bestaat kneedbaar en semi-vloeibaar), namelijk Blue-glue van 3M (wordt niet meer geproduceerd) Dit is een blauwe lijm, oorspronkelijk bedoeld voor vloerbedekkingen te lijmen. Een zeer klein drupje, aangebrakt met een speld, in een gaatje is voldoende om het onderdeeltje vast te houden. Nadien makkelijk terug te verwijderen, zonder sporen na te laten. Hetzelfde resultaat bereik je eigenlijk met fotolijm of met die speciale lijm van Noch
Ook in Hamsart zijn de eerste GCI rijtuigen binnengerold. Daar ben ik uiteraard zeer blij mee want deze rijtuigen zijn een must voor mijn baantje.
(http://farm7.static.flickr.com/6114/6302282279_f6876b087c_z.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6094/6302366559_bd802743d8_z.jpg)
Knap Peter!
Inderdaad mooie wagons he; en ze komen ook in NUL wat dus veelbelovend lijkt.
en dat zal dan voor mij een musthave zijn denk ik.
(Ah ja voor Tijdperk IV tot nu vindt je niets in 0)
De trappen langs de wagen komen gemakkelijk af: Gekleefd op de verf, dus normaal...De stukken om van een wagen naar de andere te stappen (kunnen niet plat gezet worden[:I]) breken ook gemakkelijk af.
Wanneer ik de preisertjes erin zal zetten ga ik die onderdelen toch met een druppeltje secondenlijm "verzekeren".
Dag mensen,
maar kan iemand me vertellen waar je die dingen dan uiteindelijk kan KOPEN? En ik bedoel dan wel over een toonbank. Bij mijn vaste winkel alvast niet.
Kijk eens op de website : http://www.goovermodels.com/page.asp?langue=NL&DocID=121249 Daar vind je een lijst van handelaars. Maar ik vrees dat een deel van deze handelaars in het beste geval alleen nog oudere modellen verkopen. Naar het schijnt omdat ze hun bestellingen hebben afgezegd. Maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Maar gelukkig staat er ook een contactadres. Neem eens contact en vraag het hen. Je kunt zelf bellen of mailen.
citaat:
Geplaatst door Huugooke
Dag mensen,
maar kan iemand me vertellen waar je die dingen dan uiteindelijk kan KOPEN? En ik bedoel dan wel over een toonbank. Bij mijn vaste winkel alvast niet.
Bij GooverModels zelf :
HIER (//%22http://www.goovermodels.com/Webshop.asp?cat=37096%22).
Geen toonbank, maar garantie dat ze nagekeken zijn, en dus in orde.
Bij mijn bestelde modellen toch !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Als ik GCI rijtuigen van museumbedrijven bekijk dan hebben deze zwarte opstapbalken. Het Goover model heeft bruin geverniste opstapbalken. Daarom vraag ik mij af of deze balken in het verleden bruin waren en na verloop van tijd zwart geschilderd werden. Weet iemand raad? Zelf heb ik de neiging de balken van mijn model zwart te schilderen.
Of anders gesteld hoe zagen die balken eruit in het dagelijks gebruik bij de NMBS, dit is mijn dilemma? Om dat te weten ben ik veel te jong ;-)
De foto van Hugo geeft een goed beeld van een GCI rijtuig in schaal 1/1
http://www.flickr.com/photos/huugooke/6312704547/
PeterVG,
van origine zijn de houten opstaptreden bij rijtuigen uit deze periode meestal met een waterafstotend en rotwerend middel al dan niet onder verhoogde druk ge?mpregneerd. Dit geeft in nieuwstaat een middelbruin tot diep zwartbruin uiterlijk. Door het veelvuldige in- en uitstappen en door de weersinvloeden was er van deze kleur al niet meer veel te zien; Het blanke hout werd al gauw zichtbaar.
Nu komt nog het thema rem- en rijstof, welke de treden de bovenkant een beigegrijs tot bruingrijs kleurden; de onderkant was in de regel door het vele remstof roestbruin gekleurd.
Let wel, dit is een hypothetische veronderstelling, welke door de praktijk zeer vaak gelogenstraft werd en wordt.
Jacques Timmermans
Twee foto's : EEN (//%22http://photos.tassignon.be/#142.196%22) en TWEE (//%22http://photos.tassignon.be/#142.210%22).
Op vorige pagina van deze draad heb ik kleur informatie gepost (in het Frans, sorry; h?). Ik ga de scan hier weer neerleggen :
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/teck_002.jpg)
Voorlaatste vak : Couleur noire ? base de fum?e pour marchepieds, ressorts de menottes, etc.
Maar set 42001 bevat rijtuigen die tentoon gesteld werden in 1905. Hebben die toen anderen kleuren gekregen [?] I don't know [;)]
Ik heb vandaag mijn vermaledijde setje 42013 (zie pag 1) teruggekregen, door David zelf nagekeken en in orde gezet !
Het is perfect nu !
Bewondering voor onze vriend hier, want dat moet wel een enorm werk zijn, om al die slechte sets zo te herzien.
Zij die nog sets in bestelling hebben, even geduld dus, het komt heus wel in orde ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foto bijgevoegd ...
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/modelspoormagazine/gci.jpg)
Eindelijk een antwoord gekregen van een groep specialisten (ARBAC) in verband de oorspronkelijke kleur van de GCI's.
De GCI's zijn in het GROEN geleverd geweest, met bruinachtige voettrede [:)]
Na enkele jaren zijn de voettrede in het zwart geverfd.
Wren de CGI's ook groen v??r de oprichting van de NMBS, dus bij de "Etat Belge" ?
citaat:
Geplaatst door Michiel
Wren de CGI's ook groen v??r de oprichting van de NMBS, dus bij de "Etat Belge" ?
Ja, dus. De GC's waren wel bruin.
Hello jongens, kon op Ebay de hand leggen op een set GCI rijtuigen van Goovers Modells. Wat uit de zending tevoorschijn kwam, was pure ontgoocheling. Wielassen die niet pasten, defekte koppelinghouder, afgebroken treeplanken. Duidelijk een produkt van een overroepen kwaliteit. Ook de ebayverkper verdient mijns inziens een blaam, om zulk minderwaardig produkt aan te bieden. De rijtuigen zijn ongeschikt voor de modelbaan en kunnen enkel in de vitrine geplaatst worden. De collega's weze verwittigd.>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
aan de heer François,
ter info een citaat uit de reactie #45, hierboven, dd. enkele jaren geleden, reeds dan.:
" ....ik heb vandaag mijn vermaledijde setje teruggekregen, door David zelf nagekeken en in orde gezet !
Het is perfect nu ! Bewondering want dat moet wel een enorm werk zijn, om al die slechte sets zo te herzien.
Hoi François,
Ik heb hier 6 stuks in mijn bezit. Drie wagons van de eerste generatie waarvan inderdaad de wielassen makkelijk uit de ashouders vallen. Ik heb dit opgelost door tussen de aslager en het aspunt een extra kegelvormig aluminiumplaatje te plaatsen.
De tweede generatie heeft dit niet. Het zijn inderdaad zeer fragiele wagons waar de treeplanken makkelijk van afbreken. Een druppeltje secondelijm doet hier wonderen.
Persoonlijk vind ik het zeer fijn afgewerkte rijtuigen van goede kwaliteit en aanwinst voor tp III rijders.
Ze zijn wel zeer gevoelig voor ontsporingen in bochten als de rails niet goed gelegd zijn. De kort koppeling die gebruikt wordt is ook belangrijk. Marklin kort koppelingen dat werkt niet fleischmann kort koppelingen kunnen maar ideaal zijn roco kort koppelingen waar ik normaal geen liefhebber van ben. Ik heb de rijtuigen ook verzwaard.
Erik.